Deepak Chopra
Deepak Chopra
este una dintre figurile cele mai interesante si mai remarcabile
ale spiritului contemporan.
S-a nãscut la 22 octombrie 1946 la New Delhi, India.
În ciuda atasamentului fata de literatura engleza si a
planurilor de a deveni jurnalist, Deepak Chopra a decis în
tinerete sa studieze medicina. A studiat la St. Columbas în
India, o scoala condusa de misionari crestini irlandezi. Mai
apoi, a urmat cursurile Institutului de Stiinte Medicale din
New Delhi, studiind endocrinologia si încercînd
sa afle cum "se traduc gîndurile în molecule".
S-a mutat în Statele Unite în 1970, unde si-a încheiat
specializarea în endocrinologie la un spital din New Jersey,
dupa care s-a mutat la Boston. A predat la mai multe facultati
de medicina prestigioase si în 1985 a devenit sef de personal
la New England Memorial Hospital (acum, Boston Regional Medical
Center). Aflat la Boston, experienta sa l-a facut pe Deepak
Chopra sa studieze medicina alternativa si relatia dintre corp,
minte si spirit. A început de asemenea sa scrie carti
- ajungînd în prezent la 25 de volume. Curînd
dupa ce a devenit medic, Chopra a citit o carte despre meditatia
transcendentala si a devenit interesat de traditia veche hindusa
a vindecarii holistice, cunoscuta sub numele de Ayurveda (semnificînd
"cunoasterea vietii"). Dezamagit de medicina traditionala,
pe care o credea prea dependenta de medicamente, Deepak Chopra
si-a dat demisia din functie si a fondat Maharishi Ayur-Veda
Products International, Inc. (MAPI) împreuna cu Maharishi
Mahesh Yogi. Educatia sa occidentala si pregatirea în
medicina ayurvedica l-au ajutat pe Chopra sa impuna Ayurveda
în ochii multor sceptici. Popularitatea clinicilor sale
a crescut repede si datorita unor clienti celebri ca Elizabeth
Taylor, designerul Donna Karan sau bancherul Michael Milken.
În 1993, s-a mutat în La Jolla, California, unde
a devenit director al Sharp Institute for Human Potential and
Mind/Body Medicine. În 1995, a fondat Chopra Center for
Well Being din La Jolla.
În prezent, este un lider spiritual pentru milioane de
locuitori ai lumii. A devenit atît de popular, încît
revista Time l-a numit "poetul-profet al medicinii alternative",
situîndu-l printre cele mai importante figuri ale secolului
XX.
Preluat de pe site-ul editurii CURTEA VECHE, de aici
Site Deepak Chopra
aici: http://www.deepakchopra.com/
Alte fragmente
din cãrtile lui Deepak Chopra aici:
Sã-l cunoastem pe Dumnezeu
aici
...vor mai fi si altele...
Fragmente din cartea:
DEEPAK
CHOPRA- VINDECAREA SUFLETULUI DE FRICĂ SI SUFERINTĂ,
Editura FOR YOU
Anatomia fricii aici
Înfãtisarea rãului aici
Vindecarea sufletului aici
Anatomia fricii
Victimele aflate în zona zero pe data de 11 septembrie
au suferit cel mai mult, însă noi toţi am suferit într-un
fel. Am simţit strânsoarea de gheaţă a fricii,
chiar dacă, de fapt, pericolul fizic propriu nu a crescut
semnificativ. Incertitudinea şi lipsa de siguranţă
au devenit sentimente obişnuite şi, pentru mulţi,
ele nu vor dispărea - cel puţin nu complet. În
evoluţia naturală a tristeţii, straturile
de frică şi suferinţă au ieşit la suprafaţă.
Dacă acest proces este negat sau neexprimat,
trauma se transformă într-o rană profundă şi
de durată. Din cauză că jalea provoacă
durere, toată lumea este tentată să sară peste
această fază; toţi îi opun rezistenţă.
„În anii nouăzeci eram cu toţii adormiţi",
a spus o tânără, după atacurile teroriste. „Trăiam
în interiorul unui balon protejat. Atât timp cât a durat balonul,
nimeni nu a fost rănit. Prosperitatea era fără
sfârşit, fericirea ne aştepta în viitor. Ştiam
că totul era ireal, însă nu m-am aşteptat niciodată
ca balonul să fie străpuns din exterior. Acum, nimeni
nu pare să ştie ce să facă."
În faţa tragediei, cel mai simplu sentiment este mânia.
Ca toate sentimentele, mânia nu trebuie să fie negată
- dar ea nu va fi un substitut pentru manifestarea suferinţei
mai profunde, rănii mai cumplite.
Vindecarea necesită curaj. Atunci
când eram copii, exista un decalaj uriaş între lucrurile
de care ne era frică şi ceea ce era adevărat -
chiar dacă, în acel moment, noi nu ne dădeam seama de
asta. în mijlocul nopţii, părinţii ne puteau linişti
dacă visam urât, ne asigurau că nu exista bau-bau, ne
protejau de fantomele inventate de minţile noastre.
Adulţii caută aceeaşi protecţie, însă
pentru noi este, câteodată, mult mai greu să astupăm
breşa dintre frică şi realitate. Când guvernul
a reacţionat la atacul asupra World Trade Center, ca şi
la cel asupra Washingtonului şi la deturnarea avionului care
s-a sfârşit printr-o coliziune în Pennsylvania, jurând că
se va răzbuna pe terorismul din întreaga lume, patriarhii
din societatea noastră au încercat să fie părinţi
buni şi protectori. Dar inamicii noştri, ziceau ei,
erau invizibili şi se ascundeau în întuneric. Nimeni nu ştia
cu adevărat cine erau şi, după un timp, a fost
uşor să ne imaginăm că sunt peste tot. Deci,
protecţia ne-a fost refuzată - chiar în momentul în
care aveam cea mai mare nevoie de ea. In zilele următoare,
bursa de mărfuri s-a prăbuşit. Deşi avioanele
zburau din nou, prin aeroporturi se auzeau zvonuri din toate părţile
despre colapsul economiei, încrederea scădea rapid.
Deoarece scriu acestea la o săptămână după
tragedie, nu ştiu ce urmări a avut acel sentimentul
că e sfârşitul lumii. Avem, într-un asemenea moment,
senzaţia că ar putea fi mai rău, înainte de a fi
mai bine. Freud spunea că nici o emoţie nu este mai
puţin de dorit decât neliniştea. Ea soseşte - şi
refuză să plece, în faţa terorii, gândirea se opreşte.
Sistemele de apărare ale corpului lansează avertismente
puternice şi gheara fricii pune stăpânire pe tot. Senzaţia
fizică de frică este, în realitate, aliatul nostru în
momente de criză, pentru că pune în mişcare sistemul
hormonal care reacţionează la modul „luptă sau
fugi". Nu ştim cum răspundeau psihologic strămoşii
noştri la ameninţări, dar putem fi siguri că
trupurile lor erau echipate să lupte sau să fugă
de pericol.
Frica adoptă o spirală descendentă, atunci
când ameninţările nu dispar - aşa cum observăm
în cazul copiilor care nu pot scăpa de violenţă
şi abuzuri. Dar ea este trăită, poate, cel mai
evident, în timpul războiului. „Am fost la Sarajevo ca membru
al unei misiuni umanitare, la mijlocul anilor nouăzeci",
mi-a spus, de curând, un bărbat. „Imaginea era groaznică.
Trăgătorii îşi descărcau armele din clădiri.
Bombardamentele de artilerie erau cotidiene. Oamenii se plimbau,
deşi ştiau că pot muri cumpărând fructe dintr-o
piaţă, sau, pur şi simplu, mergând de la parcare
spre serviciu.
Ca vizitator în acest iad făcut de om, am simţit
frica ce nu te părăseşte niciodată. Atunci
când îţi iei prânzul, sau bei o ceaşcă de cafea
la o cafenea, viaţa normală este doar un văl transparent.
Ceea ce am simţit tot timpul a fost frica - ea reprezenta
fundamentul realităţii. Inima mea găsea un motiv
să bată puternic cel puţin de zece ori pe zi -
iar să adormi noaptea era aproape imposibil, dacă nu
erai extenuat până la punctul în care trupul nu mai avea
nici o altă alternativă."
Ştirile din zonele de război adeveresc toate
aceste sentimente.
Însă, chiar dacă evenimentele exterioare creează
condiţiile pentru frică, oamenii pot trăi situaţiile
care le provoacă îngrijorare într-un mod destul de diferit.
Bărbatul a continuat. „Populaţia din Sarajevo a suferit
mult mai mult timp şi mult mai intens decât aş fi putut-o
trăi eu vreodată, ca vizitator. Era ciudat cum unii
puteau fi aproape bine dispuşi şi normali, în timp ce
alţii erau cufundaţi într-o letargie profundă,
comportându-se ca nişte somnambuli. Bărbaţii, mai
ales, îşi manifestau frica prin mânie. Puteai auzi discuţii
despre inamic şi revanşă peste tot pe unde mergeai
-şi, dacă încercai să atragi atenţia asupra
adevărului că violenţa dă naştere la
violenţă, riscai să fii bătut.
Femeile, pe de altă parte, erau cufundate într-o stare
jalnică de neajutorare. Nu-ţi dai seama de lumina şi
vioiciunea pe care femeile le aduc existenţei de fiecare
zi, decât atunci când acestea nu mai există. In Sarajevo
nimic nu era luminos şi plin de viaţă. Aproape
că-mi venea să cred că nu se vor mai putea naşte
niciodată fetiţe nevinovate. Va fi doar o negură
nesfârşită, veşnică."
Aş vrea să tratez separat fiecare dintre aceste
simptome din anatomia fricii, deoarece vindecarea diferă,
în funcţie de faza de nelinişte în care se află
o persoană şi de reacţiile individuale la acea
frică.
Şoc şi amorţeală:
Mintea este folosită pentru a se proteja de ameninţări
- trecându-le cu vederea şi negându-le. Chiar dacă s-ar
putea prevedea cu uşurinţă că urmează
să se întâmple ceva foarte rău - o boală de inimă,
de exemplu, în cazul unei persoane care nu face niciodată
mişcare, fumează şi mănâncă numai grăsimi
- totuşi, ştirea că este pe punctul de a i se
întâmpla ceva fatal soseşte cu un şoc. Dacă mintea
a reuşit să se amăgească îndeajuns, o cantitate
uriaşă de suferinţă, care a fost mult timp
înăbuşită, erupe acum dintr-o dată. Acest
stres este mult prea mare pentru a putea fi acceptat. Reuşind
să se amorţească, mintea este capabilă să
stăvilească, pentru o vreme, torentul suferinţei.
După un timp, şocul şi amorţeala iau
sfârşit. Aşa cum am menţionat anterior, aceasta
este doar prima fază. Energiile blocate
ale mâniei, fricii şi tristeţii vor să-şi
facă drum spre ieşire. Cu toate acestea, o persoană
le poate opri revărsarea naturală, alegând să rămână
amorţită. Ea poate decide, la un anumit nivel,
că rezistenţa este singurul mod de supravieţuire.
Ca rezultat, lumea ei interioară se comprimă, întrucât
nici unul dintre noi nu poate spune că s-a eliberat complet
de traumele trecutului, psihiatrii
descoperă rezervoare imense de durere la oameni care aveau
impresia că singura lor problemă era insomnia, sau incapacitatea
de a păstra o relaţie. Problema amorţelii
este mult mai importantă decât ne dăm seama.
Conştiinţa comprimată
vă răpeşte în multe moduri libertatea. Ea
este ca o menghină invizibilă, care vă restrânge
reacţia emoţională, reducându-vă la minimum
forţa vitală. Deşi sună abstract, conştiinţa
comprimată provoacă o gamă largă de probleme.
Ele încep cu indiferenţa: când te forţezi să nu
simţi, nu poţi fi sensibil faţă de alţii.
Nu poţi simţi empatie pentru situaţia în care se
află; nu eşti deschis faţă de punctul de vedere
al celuilalt. Oamenii indiferenţi par distanţi şi
izolaţi. Ei lasă impresia că nu le pasă de
sentimentele nimănui - când, în realitate, nu sunt capabili
să o facă. Conştiinţa lor comprimată
este focalizată total pe rezolvarea conştientă
sau subconştientă a propriei lor suferinţe.
Neajutorare şi vulnerabilitate:
în cazul celor mai mulţi dintre noi, după ce trece
şocul iniţial, mintea încearcă să activeze
vechile sisteme de apărare - însă, adesea, ele nu mai
funcţionează. Impactul stresului este prea puternic;
emoţiile care izbucnesc, refuză să mai fie oprite.
Când îţi dai seama că nu mai ai apărare împotriva
propriei tale frici, începi să te simţi vulnerabil.
Din multe puncte de vedere, este sănătos să te
simţi vulnerabil. Aceasta arată că nu eşti
izolat - nici faţă de tine însuţi şi nici
faţă de alţii, însă este extrem de greu să
trăieşti cu sentimentul neajutorării. El însuşi
poate produce teamă - şi mintea se luptă să
recâştige controlul.
Panică: Dacă
nu eşti capabil să redobândeşti controlul, următoarea
fază este panica. Panica se naşte
atunci când mintea este atât de împovărată de suferinţă,
încât nu mai este coerentă. Frica bântuie mintea după
plac, dărâmând toate barierele, întrucât sistemul minte-trup
este adaptat să restabilească echilibrul prin orice
mijloace, această incoerenţă totală durează
doar pentru scurt timp. Panica este una dintre cele mai înfricoşătoare
experienţe pe care le poate avea cineva, dar este aproape
întotdeauna temporară.
Atacurile de panică, ce-i lovesc
pe unii oamenii fără nici o cauză externă,
îşi au rădăcină în amintirile unei traume
anterioare - la fel cum se întâmplă şi cu atacurile
fricii. Imagini generate în interiorul minţii devin mecanisme
de declanşare, ca şi cum ar fi evenimente externe, şi
nu interne - şi
reacţia în lanţ a fricii porneşte, fără
a mai putea fi oprită. Din cauză că imaginile
vechi pot reveni şi pot produce vătămare, mult
după ce au fost vizionate, este de importanţă vitală
să ne protejăm copilaşii şi să nu-i lăsăm
să vadă filmele înspăimântătoare pe care posturile
de televiziune le transmit în timpul catastrofelor. Copiii care
par să nu manifeste teamă în evenimente ca cele de la
11 septembrie, îşi amână adesea reacţiile până
mult mai târziu. Aceia dintre noi care au crescut în timpul războiului
rece pot confirma oroarea pe care am simţit-o mulţi
ani după ce am văzut fotografii cu bomba atomică
- cu toate acestea, nu-mi amintesc să le fi arătat
vreodată părinţilor mei această teamă
interioară. Era ceva intim - şi, în special din acest
motiv, înspăimântătoare.
Oricât de acut s-ar manifesta în exterior, panica nu este
unitatea de măsură a gravităţii crizei. Când
avioanele sunt pe punctul de a se prăbuşi - şi
aceasta s-a întâmplat atât cu avioanele osândite, implicate în
atacul terorist, cât şi în interiorul turnurilor gemene -
oamenii devin tăcuţi şi se întorc spre celălalt,
pentru a-i spune cât de mult îl iubeşte. Un asemenea calm
conduce, deseori, la acte de curaj: din conversaţiile pe
telefoanele celulare, desfăşurate în avionul care s-a
prăbuşit în Pennsyl-vania, am aflat că, cel puţin
într-unul dintre avioane, pasagerii au opus rezistenţă
teroriştilor, chiar dacă ştiau cu certitudine că
vor muri.
Mânie: Mânia
poate fi o emoţie primară - dar, în lumea fricii, ea
este un mecanism secundar de apărare. Oamenii
devin mânioşi, atunci când sunt incapabili să-şi
stăpânească sentimentele de neputinţă.
Exteriorizarea este folositoare pentru două scopuri. Ea te
face să simţi că ai iarăşi control asupra
ta - iar, fără stăpânirea de sine, unii oameni
ar fi într-o panică totală, în al doilea rând, ea direcţionează
emoţiile spre exterior, găsind un inamic extern vizibil,
bun de atacat.
Trebuie să devii conştient de emoţia primară,
înainte de o putea elibera. Dacă ştii că emoţia
primară este neajutorarea - în atacurile teroriste, aceasta
era foarte uşor de acceptat - mânia poate fi stăpânită
şi observată ca ceea ce este ea în realitate, un mecanism
de apărare. Dacă refuzi să accepţi că
ţi-ai putea pierde vreodată stăpânirea de sine,
devenind neajutorat, mânia se justifică pe sine ca fiind
răspunsul „corect". De aici, calea până la intoleranţă
şi violenţă este scurtă.
Nelinişte: Frica
cronică, cea care te trezeşte noaptea şi loveşte
fără avertizare în viaţa de fiecare zi, este denumită
nelinişte. Ea este una dintre cele mai răspândite forme
ale suferinţei în societatea noastră, amplificată
după atacurile teroriste - dar prezentă şi cu mult
timp înainte.
Neliniştea se percepe ca o groază fără
nume. Ea poate fi liniştită pe cale medicală, dar
tranchilizantele nu înseamnă vindecare.
Ea poate fi resimţită în continuare în forme moderate,
menţinând o stare de nervozitate constantă şi senzaţia
că eşti tot timpul gata să-ţi pierzi controlul
-sau poate fi simţită acut, atunci când o persoană
este inundată de frică, fără un motiv aparent.
Frica devine nelinişte, atunci când o ameninţare nu
mai este iminentă, dar nu poate fi uitată.
Neliniştea este bazată pe memorie. Ea nu vine din exterior,
ci din lumea noastră interioară. Deoarece se
dezvoltă din reacţiile primare pe care le avem faţă
de un pericol fizic, neliniştea rămâne legată de
evenimentele exterioare. O femeie căreia i se spune că
tumoarea ei la sân este malignă, se va cufunda în nelinişte
- şi starea de nelinişte continuă, până când
se face din nou sănătoasă.
Depresia: Deşi
s-ar putea să nu se manifeste ca atare, depresia are la bază
frica şi neliniştea. Depresia este durerea îndreptată
împotriva sinelui. Privind expresia de pe feţele oamenilor
deprimaţi, înţelegi cât de posomorâţi, retraşi,
extenuaţi şi trişti se simt. Ei abordează
viaţa cu pasivitate şi resemnare. Avem tendinţa
să uităm acest lucru şi să tratăm depresia
- în special pe cea proprie - ca pe o slăbiciune; dacă
alţii îşi găsesc fericirea în viaţă,
considerăm că este vina noastră că nu am reuşit.
Astfel de raţionamente se leagă de vinovăţie
şi oamenii deprimaţi îşi dau seama adesea, în mod
acut, că şi-au dezamăgit familia şi prietenii.
Se gândesc la ei înşişi ca la norul întunecat care ameninţă
fiecare ocazie fericită.
Dacă priveşti depresia
fără judecată, o poţi percepe ca fiind frontul
suprem pe care se dă lupta împotriva fricii. Oamenii
deprimaţi sunt pe punctul de a renunţa şi, într-adevăr,
unii vor face alegerea cumplită de a încerca să-şi
pună capăt vieţii. Dar înaintea acestei faze, depresia
este o ultimă linie de apărare, cea în care mintea fuge
să-şi găsească adăpost, reducând toate
activităţile la minimum şi asigurând doar activităţile
suficiente pentru supravieţuire.
Deşi a devenit ceva normal să pronunţăm
cu uşurinţă cuvântul „depresie" - ca şi
cum am discuta despre o răceală, sau despre o banală
durere de cap - nu pot să nu simt cât de patetică este
această stare. Pentru mine, să văd o
persoană deprimată este ca şi cum aş urmări
un cal splendid de curse care şi-a rupt piciorul.
Atât de multă splendoare există într-o fiinţă
umană, încât ţi se rupe inima să o vezi închisă
şi aproape stinsă.
Deci, care este cel mai bun mod de a trata numeroasele
aspecte şi deghizări ale fricii? Indiferent de faza
în care se află o persoană, frica poate fi eliberată.
Se începe prin a vorbi liber şi clar despre frica
pe care o simţiţi. Dacă pare imposibil,
din cauză că aţi fost învăţaţi că
frica este un semn de slăbiciune, vorbiţi despre acest
lucru. Vinovăţia este un obstacol uriaş
în acest sens - şi la fel este şi ruşinea.
Dar trebuie găsită o breşă şi cred că
următorii paşi sunt eficienţi:
Recunoaşte-ţi frica, privind-o ca pe o senzaţie
corporală.
Consideră că această senzaţie îşi are
rădăcinile în energii vechi, ce au fost acumulate.
Cere energiei înmagazinate să iasă din corpul tău.
Ajută această eliminare de energie, până când ai
eliberat tot ceea ce e gata să plece chiar acum.
Fiecare pas are propria sa tehnică.
La început, a simţi frica sub forma unei senzaţii corporale,
te face să o scoţi din domeniul minţii.
Frica are o voce. Ea vorbeşte despre numeroase pericole;
acumulează scenarii catastrofice - şi trece la nesfârşit
de la unul la altul. Ca voce, frica este extrem de convingătoare,
iar cuvintele sunt în legătură cu reacţiile fizice.
Acestea sunt mult mai uşor de eliberat decât gândurile. Gândurile
vin şi pleacă - adesea crescând în intensitate, pe măsură
ce le opui rezistenţă. Senzaţiile fizice sunt mai
obiective.
Mai întâi, localizaţi-vă senzaţiile fizice
de frică.
Ele includ adesea muşchi încordaţi - deci, mai întâi
exploraţi zonele sensibile ale gâtului, frunţii, pieptului,
fosei stomacului şi spatelui inferior. Câteodată
simţim o mare slăbiciune sau greutate în braţe
şi picioare. Ori de câte ori gândurile voastre o iau razna,
este posibil ca tensiunea arterială să crească
- dar nu există o modalitate fizică de a simţi
acest lucru. Vreţi o senzaţie pe care să o puteţi
localiza? Concentraţi-vă pe pulsul în creştere,
pe stomacul care tremură, pe genunchii şi picioarele
care se înmoaie şi aşa mai departe - pe orice care poate
fi asociat cu frică sau nelinişte, în orice formă
s-ar manifesta ele.
Aceste senzaţii sunt reziduuri biologice ale unor
experienţei.
De exemplu, când îţi aminteşti că te-a înspăimântat
ceva, corpul tău - ca şi mintea, de altfel - revăd
scena şi, în loc să şi-o reamintească doar,
el recreează aceleaşi simptome pe care le-ai simţit
în momentul respectiv. Revine aceeaşi senzaţie cumplită
de frică, aducând cu ea o semnătură fizică
manifestată în trup, care reprezintă expresia
energiei sale.
În cadrul vindecării, energia este mai importantă
decât gândurile care o însoţesc. Ca o pietricică în
pantof, o energie răscolitoare vă reaminteşte
constant de prezenţa sa, trimiţând semnale de durere.
Nu are nici un rost să vă gândiţi în permanenţă
cât de mult vă răneşte pietricica; până când
nu înlăturaţi sursa de energie, nu are loc nici o vindecare.
Tot aşa, frica şi neliniştea trimit nenumărate
gânduri - însă, până când nu înlăturaţi energia
care însoţeşte gândurile, nu se va produce o vindecare
de durată. Frica se va ataşa la un nou set de gânduri.
Acum, cereţi-i acestei energii să plece şi
ajutaţi-o să o facă. Acest ajutor - care reprezintă
pasul decisiv - poate fi dat în multe feluri:
Respiraţie profundă, relaxată.Cu
fiecare inspiraţie, coborâţi aerul până la abdomenul
inferior, apoi lăsaţi-l să iasă natural, ca
şi cum aţi ofta.
Ascultare, întrebaţi
în interior ce vrea energia să ştiţi. Noi toţi
avem mii de sertăraşe cu traume pe care ni le amintim
la un moment dat, fiecare însoţită de propria sa poveste.
Deschideţi-vă cu sinceritate, ca să auziţi
şi să vedeţi de unde vine energia. Pe măsură
ce primiţi mesajele şi imaginile, întâmpinaţi-vă
frica cu înţelegere, dându-i posibilitatea de a se debloca
şi de a se elibera.
Mişcare. Energiile
blocate sunt îngheţate; sunt ca nişte blocaje de gheaţă
în râul conştientei, sau ca depunerile formate în artere.
Ceea ce este înţepenit, trebuie făcut să se mişte.
Ceea ce este îngheţat, trebuie să se topească.
Multor oameni le este de ajutor să se mişte fizic. Alergarea
şi exerciţiile fizice constituie o modalitate bună
pentru eliberarea tensiunii superficiale. Energiile
profunde răspund atunci când se acţionează fizic
asupra lor - prin zvârcolire, zguduire şi tremur,
de exemplu - dacă acestea reflectă ceea ce simţiţi.
Tropăitul şi bătutul din picioare sunt eficiente,
atunci când energia înţepenită îşi are rădăcinile
în mânie.
Zgomote. Spaima
are o voce nearticulată, o voce căreia nu-i plac cuvintele,
deoarece ele sunt prea slabe pentru intensitatea sentimentului
resimţit. Spaima preferă să ţipe. Ea ţipă,
geme, se jeluieşte, scânceşte şi plânge în hohote.
Când simţiţi senzaţiile profunde ale fricii, lăsaţi
astfel de sunete să iasă firesc la suprafaţă.
Nu le înăbuşiţi. (Ţipatul într-o pernă
poate fi un ajutor imens.)
Începeţi mai blând, prin modularea vocii. Când simţiţi
o senzaţie corporală, murmuraţi sau gânguriţi
tonul acelei senzaţii, apoi lăsaţi energia să-l
poarte, înalt sau grav, oriunde vrea el să meargă. Dacă
sunetul nu vi se pare potrivit, începeţi cu acel „Hmm"
satisfăcut, ce apare spontan la gândul că mâncaţi
ceva delicios. Aceasta este o intonaţie posibilă -
şi există şi multe altele, cum ar fi gemete, oftaturi
de dezamăgire, mormăituri guturale ce însoţesc
un efort fizic etc. S-ar putea să vă feriţi de
tonurile durerii, de vaietul său strident, sau de plânsul
în hohote al copilaşului, care-i zguduie întregul trup -
însă ele vă sunt încă accesibile, cum ar fi ţipătul,
care este prima reacţie la o lovitură, în special dacă
vine prin surprindere. Toate acestea aparţin arsenalului
vostru folosit împotriva fricii şi, întrucât ele vă
implică atât trupul, cât şi centrii emoţionali
ai creierului, sunetele au o capacitate puternică de a localiza
suferinţa, de a o exprima şi, apoi, de a o elimina.
***
Există un alt element crucial pentru eliberarea fricii.
Am observat că suntem dispuşi
să eliberăm cele mai intime şi mai ascunse frici,
atunci când avem un sentiment de încredere, încredere
înseamnă că ţi se oferă asigurarea
că eşti în siguranţă - şi o
poţi accepta. Ambele părţi sunt necesare
- trebuie să existe oferta deschiderii emoţionale şi,
de asemenea, capacitatea de a accepta că există cu
adevărat un refugiu sigur.
Întrebarea este, unde putem găsi această încredere?
În primul rând, trebuie să aveţi încredere în
voi înşivă, să fiţi suficient de siguri că
nu veţi fi blocaţi de propria voastră manifestare.
Cu toţii ne simţim inhibaţi. Este jenant să-ţi
manifeşti sonor spaima. Priviţi înăuntrul vostru
şi întrebaţi-vă dacă aveţi vreuna dintre
convingerile următoare:
Am suferit atât de mult, încât e prea târziu pentru a mă
schimba.
Aştept pe cineva care să-mi observe suferinţa.
Suferinţa mea înseamnă că sunt în viaţă.
Merit să trăiesc în acest fel.
Strig pentru a fi iubit.
Nu-mi este dat să înţeleg.
Fiecare dintre aceste atitudini vă dă un motiv
pentru a vă prelungi suferinţa şi a-i bloca eliminarea.
De fiecare dată când repetaţi aceste raţionamente,
îngroşaţi zidurile care vă întemniţează.
Aveţi libertatea de a păstra aceste convingeri cât de
mult vreţi - însă energiile blocate devin din ce în
ce mai puternice, cu cât sunt reprimate mai mult. Ciclul negării
şi al suferinţei trebuie întrerupt, în locul convingerilor
negative care au îngroşat pereţii reprimării, începeţi
să absorbiţi acele convingeri care subţiază
zidurile, chiar dacă nu le-aţi acceptat, încă,
în totalitate. Fiecare convingere pozitivă anulează
una negativă:
Nu are nici o importanţă
cât timp am suferit; mă pot schimba.
Poate că nu sunt destui oameni care au observat suferinţa
mea şi au luat-o în serios, însă eu am observat-o -
şi asta e suficient.
Suferinţa nu mă ţine în viaţă - ea îmi
închide nenumărate posibilităţi, împiedicându-le
să se manifeste în viaţa mea.
Merit să fiu vindecat.
Nu am nevoie să fiu salvat; am nevoie de ajutor, întotdeauna
există cineva dispus să ajute.
Fac orice pentru a fi iubit, deci e timpul să găsesc
persoana potrivită, cineva care îmi poate auzi cuvintele
şi răspunde nevoii mele.
S-ar putea să nu înţeleg ce mi se întâmplă acum
- dar, dacă voi păşi pe calea vindecării,
înţelegerea va veni de la sine.
Ceea ce începeţi acum să faceţi se numeşte
o atitudine vindecătoare. De aici puteţi porni
în multe direcţii. Păstraţi la îndemână această
listă de convingeri şi, atunci când vă simţiţi
descurajaţi, întoarceţi-vă la ea. Discutaţi
cu alţii cum au transformat ei o atitudine negativă
într-una pozitivă. Ocupaţi-vă de un singur punct
de pe lista negativă şi dedicaţi-i o zi întreagă,
pentru a examina modul în care această convingere v-a afectat
- apoi, în ziua următoare, înlocuiţi-o cu o convingere
pozitivă. Ţineţi un jurnal în care vă dezvăluiţi
vouă înşivă, cu cea mai mare onestitate posibilă,
modurile în care vă influenţează atât convingerile
negative, cât şi convingerile pozitive.
Dezvoltarea unui nou sistem de convingeri este o campanie
militară - şi trebuie să luptaţi din două
direcţii.
Dacă citirea afirmaţiilor negative vă trezeşte
mânia sau un alt gen de rezistenţă,
fiţi foarte atenţi; aţi atins un punct
dureros. Dacă simţiţi cu adevărat
că nu vă puteţi schimba, când vi se spune că
puteţi, vor apărea frustrarea, furia, auto-compâtimirea,
defetismul - o mulţime de copii vitregi, care apar ca urmare
a acceptării unei resemnări deznădăjduite.
Scoateţi la lumină aceste sentimente. Aşterneţi-le
pe hârtie. Aşe-zaţi-vă la calculator şi creaţi
un document cu titlul: „De ce nu mă voi schimba niciodată",
sau „De ce nu observă nimeni că sufăr". Lăsaţi
să curgă întregul şuvoi al certitudinii voastre
că aţi fost persecutaţi şi nedreptăţiţi,
neglijaţi şi trecuţi cu vederea. Nu vă judecaţi
gândurile şi nu corectaţi ortografia, în timp ce le
scrieţi. Până când nu vă
confruntaţi cu ceea ce simţiţi cu adevărat
- şi nu cu ce ar trebui să simţiţi - vindecarea
nu poate începe.
La un moment dat, veţi schimba direcţia şi
veţi fi încântaţi să creaţi un sistem nou,
pozitiv, de gândire.
Indiferent de faza în care vă aflaţi pe această
cale, aplicaţi în fiecare zi acelaşi mod de reamintire
- nu forţaţi nimic. Bucuraţi-vă
de fiecare posibilitate minusculă de a înţelege ce se
întâmplă, de fiecare deschidere cât de mică.
A muta pe rând câte o cărămidă pare a fi ceva lipsit
de importanţă - dar vine ziua în care întreaga închisoarea
se prăbuşeşte.
Fiţi răbdători şi blânzi cu voi
înşivă. Nu vă lăsaţi tulburaţi de
mânie. O dată ce ştiţi ce v-a făcut să
fiţi mânioşi şi frustraţi, opriţi-vă.
Cereţi răspunsuri pentru frustrările voastre; pătrundeţi
conştient până la sursa lor cea mai profundă -
care este, întotdeauna, frica.
Parcurgerea întregului labirint al neliniştii sau
depresiei ar putea să dureze ani de zile - însă, dacă
sunteţi hotărâţi, vindecarea durează mult
mai puţin decât v-a fost necesar pentru a vă crea rănile,
iar eliberarea de spaimă poate veni rapid, încă de
la începutul acestui proces, veţi face paşi uriaşi
spre vindecare.
Frica poate fi gonită, chiar
atunci când există la un nivel foarte profund - dar trebuie
respectată, până când găseşti un mod de a
scăpa de ea. Întreabă-te despre
cât de multă frică, suferinţă şi nelinişte
ţi-au vorbit părinţii tăi şi
cât de la largul lor s-au simţit când au făcut-o. (Mă
refer la propria lor suferinţă, nu la suferinţa
pe care le-ai provocat-o tu când te simţeai neliniştit
- deşi, şi aceasta îţi poate da câteva indicii.)
Dacă-ţi aminteşti că tatăl tău ascundea
orice urmă de spaimă şi nelinişte - chiar
atunci când banii erau puţini, sau era în primejdie să-şi
piardă serviciul, sau îl ameninţa o boală gravă
- ai trasat o limită pe care astăzi s-ar putea să-ţi
fie greu s-o depăşeşti - acum, când eşti tu
însuţi adult. Dacă-ţi aminteşti că mama
ta a suferit în tăcere, sau a acceptat
pasiv acele situaţii cumplite, pe care nu le putea
rezolva - din nou ai desfiinţat o limită pe care s-ar
putea să o fi integrat, copil fiind, în fiinţa ta interioară.
Limitele emoţionale sunt transmise de la o generaţie
la alta. Terapeuţii pot pierde ani de zile
cu anumiţi pacienţi, înainte ca aceştia să
se deschidă. Respectă-ţi sistemele defensive, chiar
în timp ce lucrezi pentru a le anula. Zidurile interioare nu
se demolează; ele se dizolvă. Deci, să nu crezi
că cineva se aşteaptă ca tu să-ţi ataci
cu mult curaj sistemele defensive şi să te arunci asupra
lor ca un războinic. Armele tale cele mai importante
sunt: dorinţa de a acţiona, sinceritatea şi răbdarea.
După ce ţi-ai construit un spaţiu pentru
a avea încredere în tine, acum ai nevoie de altcineva în care
să ai încredere. Vindecarea nu este o lucrare solitară.
Nu aşeza automat în capul listei pe cel mai bun prieten,
soţul/soţia, sau sora mai mare. Fii
obiectiv în legătură cu cine este disponibil din punct
de vedere emoţional şi cine nu este. Caută
pe cineva care e tolerant şi îşi acceptă propriile
defecte, cineva care este un bun ascultător şi nu-şi
impune altora judecăţile proprii. Aceştia sunt
oamenii în care poţi să începi să ai încredere.
Abordează o astfel de persoană şi cere-i permisiunea
să-i împărtăşeşti o anumită suferinţă
despre care vrei cu adevărat să vorbeşti. Este
crucial să-i spui totul, pentru că, dacă tu te
aştepţi ca cineva să fie deschis cu tine, este
corect ca şi tu să fii deschis cu acea persoană.
Totuşi, dacă simţi o suferinţă acută,
e total justificat ca tu să-i ceri să-ţi acorde
un interval de timp, în care discuţia va fi numai despre
tine. Convenţia implicită este că, atunci când
acea persoană va avea propria suferinţă, tu vei
fi disponibil.
Fii simţit şi dă-ţi seama, atunci când
ai mers prea departe şi doar ai folosit urechea înţelegătoare
a altuia ca pe o zonă de descărcare. Nu cere sfaturi.
Cea mai bună folosire a simpatiei este aceea de a găsi
pe cineva în care să ai suficientă încredere pentru
a începe procesul de eliberare, pe care trebuie să-1 continui,
apoi, de unul singur.
Intenţia ta este de a aduce la lumină energiile
timide, ascunse, stânjenitoare, vinovate sau scandaloase.
Oare avem o asemenea persoană în vieţile noastre?
Nu, nici vorbă de aşa ceva.
Două lucruri se pot spune în această privinţă,
în primul rând, poţi căuta un ajutor profesionist,
care te face să te relaxezi, întrucât ai deplină încredere
şi astfel avansezi cu viteza ce ţi se potriveşte
şi simţi - nu cu mintea, ci cu inima - dacă el
sau ea este suficient de deschis/ă pentru a accepta energiile
întunecate pe care vrei să le eliberezi.
În al doilea rând, există o lege spirituală în
care am ajuns să cred în totalitate, de-a lungul anilor:
atunci când eşti pregătit, îndrumarea va veni.
Bazează-te pe oamenii care sunt acum în viaţa ta; priveşte-ţi
în faţă energiile întunecate, cât de cinstit poţi;
respectă-ţi propriile limite, cât şi pe cele ale
tuturor care sunt în jurul tău.
Pe măsură ce îndepărtezi fiecare foaie de
ceapă, profesorul care te poate conduce va apărea aproape
miraculos, chiar în momentul când îndrumarea este necesară.
Înfăţişarea
răului
Conştienta cea mai
limitată aparţine acelora care fac rău.
Răul ia naştere atunci când există o stare de
dezechilibru atât de gravă, încât persoana nu mai ţine
cont de nimeni altcineva. Astfel, răul
este o formă extremă de egoism. Există
doar adevărul meu şi calea mea - aceasta este dogma
fanaticului, sau a teroristului. Dar soţul violent, vânzătorul
de stupefiante care jefuieşte copiii, tâlharul şi
criminalul sunt toţi la fel de izolaţi şi indiferenţi.
Putem să explicăm răul şi
să-lîndepărtăm de noi. Emerson[i] l-a definit
ca fiind absenţa binelui, lipsindu-1 de orice existenţă
legitimă proprie. Este posibil să transcendem răul
- aşa cum s-a întâmplat în timpul atacurilor de la World
Trade Center, atunci când cei blocaţi în birourile lor
au telefonat celor dragi, nu pentru a-şi exprima groaza,
ci pentru a-i linişti. Cel mai obişnuit mesaj trimis
în faţa morţii a fost: „Am vrut să ştiţi
că sunt bine, sănătos şi că vă
iubesc."
Totuşi, atunci când cele două clădiri
s-au prăbuşit şi violenţa s-a abătut
asupra a mii şi mii de victime inocente, răul a câştigat.
Mă gândesc la pompierii ce urcau în grabă scările
din turnurile gemene. „Am fost evacuaţi în mod ordonat",
povestea unul dintre supravieţuitori, amintindu-şi
timpul scurt dintre ciocnirea cu avionul şi prăbuşirea
finală a turnurilor. „Oamenii erau aliniaţi pe scări,
luminile erau încă aprinse şi nimeni nu părea
înfricoşat, chiar dacă şirul se mişca încet
şi se oprea adesea. La un moment dat, am auzit ascensorul
de mărfuri trecând în cădere liberă; înăuntru,
oamenii ţipau. Când pompierii au venit spre noi, şirul
s-a dat într-o parte şi toţi i-am aplaudat, salutându-i
cu urale. încă simţeam că vom fi salvaţi.
Totuşi, peste câteva clipe, acei pompieri erau cu toţii
morţi. Ii văd încă, toate feţele tinere,
frumoase, trecând în aplauzele noastre - toţi omorâţi
printr-o singură lovitură."
Violenţa fizică pare a fi răul
cel mai greu de iertat. Transformarea unei persoane în bucăţi
de trup ne revoltă. Atunci când supravieţuirea este
ameninţată fizic, răspunsul visceral trebuie
să apară, în unele cazuri, atrocităţile
te lasă fără cuvinte. Represaliile devin unica
soluţie. Iertarea trebuie să-şi aştepte
rândul.
Atunci când te aliniezi spiritului, ceea ce trăieşti
trece dincolo de planul individual spre ceva mai mare, care
ne aparţine tuturor - un supra-suflet. Nimeni nu este exclus
din acest supra-suflet, indiferent cât de atroce ar fi crimele
sale. Este extrem de emoţionant cum femeile din Bosnia
- un loc unde ura sălbatică este perpetuată de
secole - au fost capabile să găsească o legătură
umană, lipsită de orice fel de violenţă.
Când au fost întrebate de reporteri, ele au răspuns că
se rugau pentru sfârşitul violenţei - fără
să apeleze la clişee, cum ar fi naţiunea şi
etnia. Suferinţa le-a purificat; ele simţeau suferinţa
celorlalte femei, care se presupunea că erau duşmanii
lor.
Cu toate acestea, când pompieri curajoşi
şi nevinovaţi sunt exterminaţi, chiar în timp
ce încercă să ajute, răul nu este purificator.
Acţiunile monstruoase, alese liber şi duse până
la sfârşit, reprezintă întunericul venit pe Pământ.
Mulţi personifică acest întuneric prin satan. Unii
cred că diavolul are un trup si o faţă, alţii
cred că este mai abstract. Se spune că teroriştii
şi, în general, cei care fac rău, se află în
stăpânirea întunericului. Oamenii sunt cunoscuţi
prin faptele lor, iar masacrarea unor vieţi nevinovate
constituie răul absolut.
Scrierile sfinte din India
afirmă că răul şi nedreptatea nu pot supravieţui
în apropierea unui sfânt. Fără să ştiu
dacă este literalmente adevărat, acest lucru m-a încurajat
întotdeauna. Bunătatea este o forţă pozitivă.
Nici unul dintre cei care au provocat ororile totalitarismului
ce s-au abătut asupra omenirii în secolul douăzeci,
nu a supravieţuit pentru a-şi putea savura triumful.
Răul piere, restabilindu-se echilibrul cu forţa creaţiei
şi evoluţiei. Zidul Berlinului s-a prăbuşit
prin însăşi forţa brutală, inerţia
şi, apoi, epuizarea represiunii.
Mulţi oameni au afirmat că acest proces
de evoluţie este prea lent, că ajunge până la
pasivitate. Sunt de acord că uneori este necesară
opoziţia activă în faţa răului, însă
aceasta nu înseamnă că trebuie să sprijinim forţele
distructive.
Este important să ne reamintim că orice
lucru pe care-l putem face pentru a ne
extinde conştienta, va contracara automat răul. Este
inclusă aici întreaga activitate de vindecare, despre care
am discutat.
Fii blând, atunci când
eşti tentat să fii aspru. Fii atent, atunci când ai
tendinţa să-ţi întorci privirea. Acceptă
că negativitatea pe care o simţi îţi apare în
momentul în care încerci să acuzi pe altcineva.
La acest nivel, transformarea
personală este calea cea mai înaltă de a combate răul.
Cu cât devii mai conştient, cu atât intri mai mult în echilibru.
O dată echilibrat, poţi alege să respingi distrugerea;
conştienta ta se extinde dincolo de durerea de moment,
pentru a observa că evoluţia este eternă - prin
urmare, veşnic posibilă.
Cu toţii suntem de acord că mânia dă
naştere la numeroase acţiuni rele - nu mânia ca atare,
ci mânia care a fost blocată, în cazul în care conştienta
ta este deschisă şi liberă, mânia se scurge prin
ea. Aceasta se aplică atât la furia generată din interior,
atunci când te simţi agresat, cât şi la mânia care
vine din exterior, sub forma atacului. Ambele trebuie să
plece, în clipa în care şi-au îndeplinit misiunea. Rolul
mâniei este de a alerta sistemele tale de apărare. Agresiunea
şi apărarea sunt o parte a programului de supravieţuire,
la aproape toate speciile care trebuie să intre în competiţie
pentru a se împerechea, a-şi asigura hrana şi a ocupa
un teritoriu. Nu e firesc să întreţii furia. Măcinându-te
în tine, ea se hrăneşte din ea însăşi şi,
în cele din urmă, izbucneşte prin violenţă.
Fiecare sistem viu care iese din starea de echilibru
încearcă să se redreseze. Acest lucru este valabil
pentru presiunea arterială şi pentru ritmul cardiac
- dar şi pentru pădurea tropicală, sau pentru
speciile de păsări. Presiunea exercitată asupra
sistemului dintr-o parte - cum ar fi lipsa hranei, absenţa
unui adăpost, sau pătrunderea neaşteptată
a inamicilor -provoacă o reacţie de împingere a sistemului
înapoi, spre starea de echilibru. Violenţa este reacţia
extremă la dezechilibru, în ciuda tuturor discuţiilor
despre faptul că fiinţele omeneşti ar fi violente
din naştere, nu suntem noi oare şi blânzi din naştere?
Dovada că e vorba despre ambele este la fel de puternică.
Răul poate apărea sub formă de
stres: fiind împins mult peste capacitatea de a face faţă
la această agresiune, omul nu are altă alternativă
decât să riposteze. Faptul îngrozitor că teroriştii
din 11 septembrie au fost dispuşi să se sinucidă
i-a impresionat pe mulţi, considerându-1 o dovadă
că ei reprezintă răul absolut. Eu l-am privit
ca pe un semn al disperării absolute. Ca indivizi, nici
unul dintre atacatori nu mai putea trăi într-o lume care
i-a rănit până la punctul în care supravieţuirea
nu mai reprezenta o alternativă.
Cât despre fanatismul religios,
oare nu este şi el rău? Bineînţeles că este,
însă religia nu propovăduieşte răul. Ea
intră în serviciul răului, în momentul în care mintea
este axată pe rău. Cele
mai recente studii asupra creierului arată că, atunci
când oamenilor li se cere să ia decizii morale, ei îşi
intensifică activitatea centrului emoţional al creierului
- în locul centrilor gândirii, localizaţi pe straturile
superioare ale scoarţei cerebrale. Doar după ce ne
mâniem, apelăm la scoarţa cerebrală pentru a
stabili o motivaţie raţională, inclusiv una religioasă.
Pare o ironie brutală, dar teroriştii
se simt întotdeauna îndreptăţiţi în acţiunile
lor. Acelaşi lucru este valabil pentru toţi marii
răufăcători ai secolului douăzeci - de la
Hitler, la Pol Pot. Răufăcătorul se consideră
pe el însuşi o victimă. Se poate observa aceasta,
analizând viaţa de fiecare zi. Soţii violenţi
care-şi bat soţiile declară întotdeauna că
au fost forţaţi să o facă. Vedem interviuri
cu tâlhari violenţi, care-i condamnă pe oamenii pe
care i-au împuşcat că n-au renunţat la banii
lor, atunci când ei au cerut să o facă.
Dar, dacă plănuieşti să te
răzbuni pe un răufăcător, îţi faci
rău singur. Nu pentru că gândul s-ar putea întoarce
împotriva ta să te rănească - ceea ce înseamnă
superstiţie - ci din cauza faptului că gândirea negativă
măreşte şi susţine sursa răului.
Întunericul se adaugă la întuneric.
Psihologic vorbind, mintea se dezvoltă
prin obişnuinţă şi folosire - iar
atât timp cât foloseşti, în mod obişnuit, centrii
care emit vină, mânie, răzbunare, intoleranţă
şi violenţă, acei centri vor fi hrăniţi
şi se vor dezvolta.
Hrăniţi, mai degrabă, lumina pe
care o găsiţi în interiorul vostru. Transformarea
nu se produce printr-o atingere cu o baghetă magică.
Obişnuinţa şi folosirea se aplică şi
acolo. Dacă găseşti chiar şi cele mai mici
motive pentru a emite gânduri de iubire, toleranţă,
iertare şi pace, aceşti centri vor creşte şi
se vor dezvolta în mintea ta. Spiritul se bazează pe această
creştere.
Există o întrebare care e pusă în repetate
rânduri: de ce-i permite Dumnezeu răului să existe?
Simt că răspunsul trebuie să fie răbdarea
divină.
Dumnezeu ne aşteaptă să devenim
mai buni. Dumnezeu vrea ca noi să
vedem singuri - astfel
încât viziunea să fie de durată. Poate să ne
ia mai mult timp, dar acesta este preţul pentru că
avem liber arbitru. Nici o alegere nu ne este impusă.
Există doar perspectiva atrăgătoare a păcii
şi iubirii, ca realităţi superioare.
Avem vreo dovadă că Dumnezeu exercită
o influenţă în favoarea binelui? Nimeni nu poate
să convingă pe altcineva că binele va triumfa
asupra răului. Realitatea este că
oamenii evoluează prin experienţă. Când
păcătosul se plictiseşte de a mai greşi,
el încearcă experienţa de a face bine - şi, în
timp, se naşte un sfânt.
Poetul Rumi, la care mă întorc adesea, scria:
„Trăiesc la limita nebuniei, bat la uşă, căutând
motive. / Uşa se deschide. / Băteam din interior."
Poate să pară ciudat, însă răul devine mult
mai puţin ameninţător, atunci când încetezi să-l
mai priveşti în afară, în „ceilalţi" - şi
mergi înăuntrul tău. Adevărul este că nu
există „ei" - suntem doar „noi", spiritele care
se bucură de libertatea de a face şi simţi orice
- de la acţiunile cele mai sublime, până la cele mai
atroce. lisus şi Budha nu mergeau peste tot, propovăduind:
„Deveniţi tot atât de buni precum sunt şi eu".
Ei au luat în considerare condiţia firească a omenirii
şi au devenit aceasta.
Empatia totală a condus spre compasiune
totală. Empatia s-a născut din dărâmarea zidurilor
pe care ego-ul le-a construit. Compasiunea s-a născut
din izbucnirea unor sentimente ce nu puteau fi negate. „A, deci
eu sunt cu adevărat tu", este revelaţia comună
tuturor sfinţilor.
Compasiunea totală conduce spre iertare
totală.
Nu te poţi forţa să ierţi
pe cineva. Iertarea nu aparţine minţii. Ea este o
stare a inimii. Aşadar, încă o dată ne aflăm
în faţa unui paradox, deoarece e clar că liniştirea
inimii şi îngrijirea cu blândeţe a rănilor sale
te vor proteja de rău.
Construind o fortăreaţă şi
apărându-te astfel împotriva răului, te va face să
fii şi mai vulnerabil. Vindecarea propriei tale inimi este
unicul lucru extrem de important pe care-1 poţi face, pentru
a schimba lumea. Propria ta transformare îţi va da posibilitatea
să te îndepărtezi atât de mult de rău, încât
să nu contribui la acesta cu nici un cuvânt, gând, sau
respiraţie. Acest proces vindecător este ca şi
cum ţi-ai redescoperi şi tămădui sufletul.
Vindecarea
sufletului
O mamă ce călătoreşte împreună
cu fiica sa, aşteaptă neliniştită la ghişeul
de bilete. Zborul ei de vacanţă a fost amânat. Nu
se poate face ceva? Degetele apasă pe tastele computerului
- se pare că poate pleca cu un alt zbor. Zâmbeşte
uşurată, ia noile bilete şi pleacă în grabă
spre poartă. O soţie care are loc rezervat pentru
un zbor de miercuri (ziua următoare), se decide să
plece cu o zi mai devreme şi este şi ea norocoasă
că există locuri disponibile. De abia aşteaptă
să fie, peste câteva ore, împreună cu soţul ei.
Plictiseala din aeroport îl determină pe un tată
să-şi omoare timpul telefonând acasă, ca să
stea de vorbă cu fiul său de cinci ani, înainte ca
acesta să plece spre grădiniţă. Când îi
este anunţat zborul, încheie convorbirea cu cuvintele:
„Tati te iubeşte".
În mai puţin de două ore, aceşti
oameni dispar de pe faţa pământului. Unde s-au dus?
Oare o parte din ei a supravieţuit tragediei?
Moartea creează întotdeauna nelinişte
în privinţa a ce se întâmplă cu sufletul, în acele
catastrofe teroriste, oamenii au murit fără să
lase rămăşiţe care să fie recuperate.
Aceasta a făcut ca tragedia să fie şi mai chinuitoare
pentru supravieţuitori. O mamă cu cinci copii era
căsătorită cu un pompier care a pierit în eforturile
de salvare. Atunci când a fost întrebată ce le-a spus
copiilor, ea a răspuns: „Le-am spus că am fost norocoşi.
Cel puţin am avut posibilitatea să-i recuperăm
trupul."
Dispariţia totală a unui om pe care-l
iubeşti este o tragedie de nedescris. O parte primitivă
din noi crede în lucrurile solide, materiale, ca puncte de reper
ale realităţii. Sufletul, dacă există cu
adevărat, este în întregime invizibil. E greu de crezut
în el, cu aceeaşi convingere cu care credem în prezenţa
noastră fizică, materială - care e atât de liniştitoare,
cât timp trăim.
M-am pomenit în această zonă enigmatică,
între îndoială şi credinţă, când tatăl
meu, care avea peste optzeci de ani, a murit pe neaşteptate.
El era înzestrat cu o personalitate pioasă; era liniştit
şi adeseori retras; era un om care
mai degrabă asculta, decât să se pună în valoare.
Pe măsură ce îmbătrânea, se frământa foarte
tare în legătură cu mama, care devenise la bătrâneţe
mai neputincioasă decât el. într-o noapte, în luna noiembrie,
s-a dat jos din pat şi a trezit-o. Privind în urmă,
îmi dau seama că a vrut să-şi ia rămas bun.
A sărutat-o pe mama, s-a întors încet în camera sa şi
a închis ochii. Moartea a venit când el era calm şi pe
deplin conştient. Modul ales de tatăl meu pentru
a ne părăsi a fost acela al demnităţii şi
păcii, fără să deranjeze pe cineva.
Mi-a lăsat un imens gol în inimă. Nu
eram pregătit pentru această întâmplare, chiar dacă
am crezut că eram. Familia s-a reunit în Delphi şi
am trecut pentru prima dată prin ritualurile morţii.
Am mers la ghats - terenurile de incinerare de pe malul râului
- şi am citit listele tuturor strămoşilor noştri
care au fost incineraţi în acest loc, mergând cu sute de
ani în urmă. Am fost lăsat să supraveghez incinerarea
rămăşiţelor tatălui meu şi am
simţit un fel de alinare nesfârşită şi groază.
Un teren de incinerare miroase a moarte. Nu poţi scăpa
de prezenţa umbrei şi - chiar dacă e greu să
exprim aceste cuvinte în faţa cititorilor occidentali -
atunci când cenuşa tatălui meu era încă fierbinte,
a fost necesar să dezintegrez carcasa fărâmicioasă
a craniului său cu un băţ. A fost ritualul final
al eliberării. Am devenit conştient de sunetele unei
muzici de nuntă ce se auzea în depărtare şi
de zgomotele făcute de nişte copii, care se jucau
la câteva zeci de metri distanţă. Permanenţa
vieţii a apărut chiar în acel moment macabru.
Când am fost martorul spectacolului de televiziune
în care şase mii de oameni au dispărut instantaneu,
am înţeles ce a intenţionat să spună văduva
pompierului, când a declarat că a considerat recuperarea
cadavrului ca pe un dar. Au fost necesare luni de zile de reflecţie,
până să-mi pot răspunde la întrebarea în legătură
cu locul în care a plecat tatăl meu. El a fost o persoană
iubitoare, care niciodată nu a lipsit din viaţa mea
-şi iată, pe neaşteptate, în locul său era
un gol.
***
Poate să fie manifestarea invizibilă
şi delicată a spiritului la fel de reală ca trupurile
noastre fizice? Lucrurile nu există în realitate, doar
datorită faptului că le poţi vedea şi atinge.
Aceasta este o iluzie a simţurilor. O stâncă
de granit este reală, pentru că forţe invizibile
menţin la un loc particule invizibile de energie. Nimeni
nu a văzut forţa gravitaţiei, sau curbarea spaţiului,
totuşi existenţa lor este mult mai sigură decât
granitul - care se va fărâmiţa şi va înceta să
existe cu miliarde de ani înainte ca forţa gravitaţiei
să dispară. Toate lucrurile adevărate sunt, de
fapt, invizibile. Nimeni nu a pipăit vreodată timpul.
Adevărul nu lasă amprente. Dragostea scapă celor
cinci simţuri.
Vindecarea sufletului nu înseamnă deloc
a încerca să crezi într-o fantomă invizibilă.
Atunci, putem noi să credem în existenţa invizibilă
a sufletului, mai ales că acesta nu poate preveni instalarea
durerii, violenţei şi suferinţei?
Sufletul este înţeles cel mai bine nu ca
o fantomă abia vizibilă, ci ca sinele adevărat,
prezent în tine chiar în acest moment. Deşi nu-l vezi -
atunci când simţi impulsul iubirii, ai stabilit o legătură
cu el. Nu poate fi nici o îndoială că ai un sine individual
- de aceea, a trece spre un nou nivel, cel al sinelui tău
adevărat, nu e o sarcină extraordinar de dificilă.
Fiecare dintre noi are o credinţă
puternică într-un sine fals, născut din ego.
Am discutat deja despre ego de câteva ori, dar să recapitulăm
acum sistemul său de valori, prin câteva cuvinte cheie:
limitat, strâns în el, plin de ataşamente, acaparator,
închis şi înfricoşat. Doar ascultându-le pare greu
de crezut că cineva şi-ar declara apartenenţa
la aceste valori - însă observă cât de mult din comportamentul
nostru este motivat de ele.
Sinele adevărat are
o valoare de neînlocuit, deoarece poate îndeplini necesităţi
pe care ego-ul nu le poate satisface. Aceste necesităţi,
menţionate anterior, sunt următoarele:
Nevoia de siguranţă.
Nevoia de a aparţine cuiva.
Nevoia de a fi recunoscut de ceilalţi.
Nevoia de a însemna ceva pentru cineva.
Nevoia de a te exprima liber pe tine însuţi.
Nevoia de iubire.
Dorinţa şi îndeplinirea sa reprezintă
ritmul natural al vieţii.
Fiecare dintre aceste nevoi există pentru
a fi satisfăcută. Şinele tău adevărat
este deja împlinit - aşa că, atunci când fuzionezi
cu el, te vei putea simţi în întregime dorit, în siguranţă,
vrednic şi iubit. Te vei exprima în mod natural şi
liber. Vei însemna pentru ceilalţi mai mult decât ţi-ai
imaginat vreodată.
Ego-ul are aceleaşi
necesităţi şi simte aceleaşi dorinţe,
însă caută satisfacerea lor în exterior.
Oamenii încearcă să se convingă pe ei
înşişi că înseamnă ceva, dacă au o
stare socială bună şi bani. Ei simt că se
exprimă pe ei înşişi, dacă îşi pot
face auzite opiniile, încearcă să aparţină
cuiva, urcând pe scara succesului. Strategia de a se manifesta
în exterior este singura pe care o cunoaşte ego-ul. Şinele
adevărat cunoaşte doar strategia manifestării
interioare.
Am un prieten care s-a mutat recent în centrul
Bostonului şi, pentru prima dată în viaţa lui,
îl chinuiesc cerşetorii, atunci când merge spre locul de
muncă. Ei îi apar în cale unul după altul, ţinând
în mână nişte căni de tablă şi cerând
mărunţiş. „Pentru un timp", mi-a spus el
„i-am ignorat, dar a fost imposibil. Un cerşetor obişnuia
să-mi deschidă uşa când intram la bancă
şi să spună cu un sarcasm voalat: ,Hai să
te ajut. Poate că o să-ţi aminteşti de mine
la ieşire.' Am sesizat falsa politeţe şi săptămâni
întregi i-am urât pe toţi. De ce nu puteam merge în linişte
spre serviciu, fără să fiu acostat de cerşetori?"
După ce s-a luptat cu mânia şi vinovăţia
- întrucât voia să facă numai ce trebuie - prietenul
meu a avut o idee genială. De ce să nu dea, pur şi
simplu, ceva bani oricui îi cerea? „A funcţionat extraordinar
de bine. Am adunat mărunţiş în buzunare şi,
indiferent cine îmi cerea, îi dădeam. Imediat mi-a dispărut
mânia. Apoi, ochii mi s-au deschis. Am observat că aceşti
oameni sunt într-adevăr pierduţi şi singuri şi
că e un act de cruzime din partea mea să nu le dau
puţinul pe care-l voiau."
Este extraordinar când
o furie meschină poate fi transformată într-un sentiment
atât de nobil, cum este compasiunea, în acest caz, totul s-a
întâmplat instantaneu, datorită unei simple modificări
a percepţiei.
Sinele adevărat nu ne îndeamnă să
fim buni. El ia impulsurile noastre existente şi le priveşte
într-o nouă lumină. Intuiţia deschide portile
inimii. De mai multe ori pe zi, fiecare dintre noi simte impulsul,
oricât de slab, al sfinţeniei. Plimbă-te pe o stradă
timp de zece minute şi vei observa peste tot în jurul
tău motive pentru a dărui, a ajuta, a oferi milă
şi compasiune, a ierta - şi poate chiar a iubi. In
fiecare situaţie apare impulsul de a te izola, din cauză
că acesta a fost obiceiul tău de multă vreme
- dar, în acelaşi timp, ia naştere un nou impuls.
Sinele adevărat trimite semnale noi.
Observă-le şi simte-le. Insistă
asupra lor, mai degrabă decât să le alungi. Evită
obiceiul de a întoarce spatele, sau de a-ţi fi prea frică
să acţionezi. Acţionează ori de câte ori
poţi. Apreciază-ţi propria bunătate şi
felicită-te ori de câte ori te apropii, cât de cât, de
şinele tău adevărat. Acesta e programul - şi
este unul foarte simplu. Nu e nevoie să priveşti sufletul
ca pe o idee abstractă, oferită de teologie. Este
un aspect al tău propriu, ce aşteptă să-1
recunoşti.
Crezul sinelui adevărat
este fericire însoţită de detaşare. Fericirea
provine din faptul că nu mai trebuie să ne agăţăm
de un teritoriu mic, apărat. Detaşarea
provine dintr-o conştientă extrem de profundă,
că totul îţi aparţine şi, în acelaşi
timp, nu-ţi aparţine.
În timpul priveghiului de la moartea tatălui
meu, mă întrebam continuu dacă el a dispărut
pur şi simplu, dacă persoana pe care o iubeam nu
mai exista, dacă ea nu avea unde să meargă altundeva,
decât într-un gol imens. Am înţeles că aceste îndoieli
veneau de la nivel emoţional, ei şi ce-i cu asta?
Emoţiile au nevoie să fie satisfăcute la fel
de mult - dacă nu chiar mai mult decât mintea.
După aceea, într-o zi, am încetat să
mai opun rezistenţă imaginii tatălui meu dispărând
- şi, cu mare uşurare am înţeles că el nu
putea să dispară, deoarece el nu a fost niciodată
aici. Sufletul, sau şinele adevărat, nu este nici
înăuntrul tău, nici în afară. La fel ca şi
forţa gravitaţiei, sau ca adevărul, sau ca timpul,
sufletul tău este pretutindeni. De aceea, în momentul morţii
el nu are unde să plece - el deja a ajuns. Imaginează-ţi
o serie de sfere concentrice, una
în interiorul celeilalte. Apoi imaginează-te pe tine trăind
în fiecare dintre aceste sfere, începând cu cea mai mică.
Prima sferă este trupul şi lumea fizică
a celor cinci simţuri. Aici trăieşti în timpul
care zboară.
A doua sferă este modelul undelor cerebrale care-ţi
creează gândurile, sentimentele şi dorinţele.
Aici trăieşti în minte.
A treia sferă este modelul invizibil al energiei din care
a fost creat creierul. Aici trăieşti în câmpul de
manifestare al forţelor naturale.
A patra sferă este câmpul care se întinde la infinit prin
cosmos, cel din care se naşte toată energia. Aici
trăieşti în valurile fluctuante ale oceanului cosmic.
A cincia sferă este câmpul liniştit, nemişcat
care uneşte toate câmpurile de forţă, cel din
care iau naştere spaţiul şi timpul. Aici trăieşti
în interiorul oceanului însuşi.
A şasea sferă este pântecele universului - dimensiunile
infinite, învăluite una în interiorul celeilalte. Aici
trăieşti în leagănul creaţiei, înainte de
a avea loc creaţia.
A şaptea sferă este cea necreată
- Dumnezeu, Brahman, Unul şi întregul. Aici trăieşti
etern.
Ceea ce am înţeles, cuprins de un val de
uşurare, a fost că nimeni nu
trebuie să plece nicăieri. Toate
aceste lumi există în acelaşi timp. Eu mă
întâlnesc cu tine pe stradă ca două trupuri, dar ne
întâlnim şi ca două minţi, două suflete,
doi cetăţeni ai cosmosului, în cele din urmă,
noi nu ne întâlnim deloc - fuzionăm în oceanul spiritului.
Noi suntem unul.
Singurul lucru care se
schimbă este percepţia. Tu şi eu alegem
sfera căreia îi aparţinem şi, o dată ce
am identificat-o, o denumim realitate. Ego-ul oferă cea
mai limitată realitate, sfera cea mai dinăuntru. Privind
peste zid la o realitate mai extinsă, sau chiar la punctul
de vedere al altei persoane, ego-ul spune, „Ce are asta de-a
face cu mine?" Dar ego-ul nu există pentru a nega
sufletul. El există, pentru că este necesar.
Forţa evoluţiei
trage de noi, ne convinge să privim în sfere mai extinse.
Sursa din care vine forţa care ne trage este sufletul,
care deja cunoaşte fiecare înveliş al realităţii
- de la întunericul cel mai intens, până la lumina eternă.
Timp de mai multe secole, nimeni nu a avut nici
cea mai vagă idee despre funcţionarea creierului,
sau despre gravitaţie, sau despre particulele subatomice.
Faptul că nu le-am perceput, nu înseamnă că ele
nu au existat. Mai curând, acea înfăţişare a
realităţii extinse la infinit ne
aşteaptă să ne depăşim limitele, în
momentul în care o facem, percepţia se modifică, dând
naştere unor lumi noi.
Atunci când poţi simţi durerea şi
eşti totuşi capabil să recunoşti lucrarea
sufletului, te simţi entuziasmat şi plin de optimism.
Mesajul ascuns al suferinţei ţi s-a revelat. Cât despre
mine, eu am fost capabil să accept pierderea tatălui
meu, într-un mod complet nou - ca şi cum nu ar fi fost
o pierdere. El a devenit mai prezent pentru mine, decât a fost
vreodată. Am simţit că i-am întâlnit şinele
adevărat, în timp ce-l întâlneam pe al meu. Aceasta era
conexiunea noastră sufletească. Am depăşit
o graniţă foarte dificilă la nivelul sentimentelor.
Chipul drag al tatălui meu, vocea lui, apropierea sa fizică
dispăruseră. Mă temeam cumplit că el, ca
individualitate, dispăruse de asemenea. Acum pot să
mă bucur de faptul că nimeni nu are un sine individual
- nu la nivelul sufletului. Tu şi eu cutreierăm universul,
pretinzând că suntem individualităţi. Pierderea
este o fantomă proiectată de ego - care crede doar
în „eul" individual.
Ce suntem, cu adevărat, tu şi eu? Suntem
o expresie a întregului univers. Universul a dat naştere
persoanelor separate care suntem tu şi eu, dar nu ne-a
lăsat în afara îmbrăţişării eternităţii.
Chiar în acest moment,
noi suntem atât în afara timpului - cât şi, fără
îndoială, înăuntrul său.
Oricât de mult ai tu nevoie de lume pentru a
trăi, lumea are nevoie de tine pentru a exista. Tu eşti
singurul mod prin care universul poate experimenta cu exactitate
lucrurile pe care le simţi, le priveşti, le atingi,
la care te gândeşti şi pe care le doreşti - aşa
cum nimeni altcineva nu o poate face. Structurile se formează
şi se descompun, dispărând ca ceaţa. Cu o parte
a fiinţei tale îţi joci rolul în aceste structuri,
creând scenarii de lumină şi umbră, însă,
cu o altă parte a fiinţei, tu eşti cunoaştere
pură, creativitate pură, posibilitate pură.
Tu eşti sursa. De aceea, atunci când mori,
are loc acelaşi proces care a condus la naşterea ta.
Sursa rearanjează structurile încă o dată. Priveşte
viaţa de apoi aşa cum priveşti acest moment -
atât ca pe o nouă naştere, cât şi ca pe o nouă
moarte.
Vindecarea sufletului este
o călătorie de la o sferă a conştientei,
spre următoarea. Expansiunea conştiinţei
nu te duce nicăieri. Poţi avea o percepţie interioară
- care să-ţi schimbe viaţa - într-o vineri, sau
într-un loc cum ar fi Chicago sau Ierusalim. Dar acestea sunt
doar fragmente ale scenariului care se desfăşoară.
Lumile cele mai înalte
în care trăieşti sunt nicăieri şi pretutindeni.
Limitele timpului şi spaţiului sunt dure, când
sunt privite din sfera interioară, acolo unde trupul se
luptă să trăiască. Limitele se subţiază
în sfera artei şi a muzicii - şi devin chiar şi
mai fine în sfera iubirii.
Iisus a descris acest proces cu o concizie minunată,
atunci când a spus că libertatea înseamnă „să
fii în lume, dar să nu faci parte din ea."
La fel de frumoase sunt şi învăţăturile
Upanishadelor, care spun că,
pentru cineva aflat în ignoranţă,
viaţa este ca şi cum ar scrie pe piatră; pentru
cineva care a început să cunoască spiritul, viaţa
este ca şi scrierea pe apă; pentru cineva care este
eliberat, viaţa este ca şi cum ar scrie pe aer.
Fericirea însoţită
de detaşare este ţelul spiritual al vieţii. Pe
calea vindecării, vei trăi momente din ambele
- şi vor exista momente în care nici
una nu este posibilă. Ego-ul îşi va striga revendicările
şi apoi vor trebui să ai grijă de „eu, mie, al
meu".
Este firesc să fie aşa. Cea mai mică
sferă a fiinţei tale, locul ego-ului şi al nevoilor
sale, este la fel de sfânt ca şi sferele mai largi.
A spune că cineva are un sine fals, este
ceva relativ.
E mult mai adevărat
să spunem că noi toţi ne scriem vieţile
pe piatră, aşteptând ziua în care vom scrie pe apă
- şi ştiind ca va sosi timpul în care vom scrie în
aer.
Sursa: fragment extras din volumul:
DEEPAK CHOPRA- VINDECAREA SUFLETULUI DE FRICĂ
SI SUFERINTĂ,
Editura FOR YOU, pag. 29-41;54-66
Detalii carte si posibilitate de comandã aici:
http://www.editura-foryou.ro/index.php?p=detalii&carte=18