cea mai ambitioasã si importantã
carte a lui Deepak Chopra.
A se vedea comentariile (191!) cititorilor pe Amazon aici:
http://www.amazon.com/How-Know-God-Journey-Mysteries/dp/0609805231/ref=la_B004KNMPSI_1_29?s=books&ie=UTF8&qid=1351515916&sr=1-29
Un Dumnezeu real şi folositor
Dumnezeu a reuşit uimitorul fapt de a
fi venerat şi invizibil în acelaşi timp. Milioane
de oameni l-ar putea descrie ca pe un părinte cu barbă
albă, aşezat pe un tron în cer, dar nici unul dintre
ei n-ar putea susţine că l-a văzut cu propriii
săi ochi. Deşi se pare că nu se poate furniza
nici o dovadă care să reziste în justiţie despre
existenţa Atotputernicului, cumva cei mai mulţi
oameni cred în Dumnezeu — 96%, după unele sondaje. Aceasta
arată ce prăpastie există între credinţă
şi ceea ce numim realitatea de fiecare zi. Acest
gol se cere umplut.
Cum ar fi faptele, dacă le-am avea? Ar
fi după cum urmează. Tot ceea ce percepem ca realitate
materială s-a născut într-un tărâm invizibil,
din afara spaţiului şi a timpului, un tărâm
ce constă, după cum arată ştiinţa,
din energie şi informaţie. Această sursă
invizibilă a tot ceea ce există nu este un vid,
ci este matca creaţiei înseşi. Ceva creează
şi organizează această energie. Transformă
haosul supei cuantice în stele, galaxii, amintiri şi
dorinţe, în paginile ce urmează vom vedea că
este posibil nu doar să cunoaştem la un nivel abstract
această sursă a existenţei, dar chiar să
ne contopim cu ea. Când se întâmplă aceasta,
orizontul ni se deschide spre noi realităţi. Vom
avea experienţa lui Dumnezeu.
După veacuri întregi în care l-am cunoscut
pe Dumnezeu prin credinţă, suntem acum gata să
înţelegem inteligenţa divină în mod direct,
în multe feluri, această nouă cunoaştere vine
în sprijinul a ceea ce ne-au promis deja tradiţiile spirituale.
Dumnezeu este invizibil şi totuşi face toate miracolele.
Este sursa tuturor impulsurilor de iubire. Frumuseţea
şi adevărul sunt, ambele, copii ai acestui Dumnezeu,
în absenţa cunoaşterii sursei infinite de energie
şi creativitate, încep să apară nenorocirile
vieţii. Apropierea de Dumnezeu printr-o cunoaştere
adevărată tămăduieşte frica de moarte,
confirmă existenţa sufletului şi dă sens
vieţii.
Întreaga noastră viziune asupra realităţii
a fost, de fapt, inversată, în loc să fie o vastă
proiecţie imaginară, Dumnezeu se dovedeşte
singurul lucru real, iar întregul univers, în pofida imensităţii
şi solidităţii sale, este o proiecţie
a naturii lui Dumnezeu. Acele evenimente uluitoare pe care
le numim miracole ne dau indicii despre opera acestei inteligenţe
inefabile. Să luăm, de pildă, următoarea
poveste.
Suntem în 1924. Un sătean francez bătrân
merge spre casă. Cu un ochi pierdut în Marele Război
şi cu celălalt vătămat grav de iperita
din tranşee, de-abia dacă mai vede. Soarele la asfinţit
este strălucitor, aşa încât bătrânul nu-i vede
pe cei doi tineri biciclişti care au virat de după
un colţ de stradă şi se îndreaptă glonţ
spre el.
În momentul impactului apare un înger. Apucă
bicicleta din faţă de roţi, o ridică în
aer şi o aşază apoi cu grijă pe iarba
de lângă drum. A doua bicicletă frânează brusc,
iar puştii devin extrem de agitaţi. „Sunt doi!
Sunt doi!" ţipă unul dintre ei, vrând să
spună că, în locul unui bătrân singur, pe drum
sunt acum două siluete, întâmplarea este dezbătută
îndelung de tot satul şi ulterior se pretinde că
tinerii au fost beţi sau ceva asemănător şi
că au născocit această poveste fantastică.
Cât despre bătrân, când este întrebat, spune că
nu înţelege despre ce este vorba.
Am putea ajunge oare vreodată la un răspuns?
Se întâmplă că bătrânul era preot, părintele
Jean Lamy, iar despre apariţia îngerului am aflat chiar
din mărturia făcută de el înainte să moară.
Lamy, care a fost un om cuvios, iubit de Dumnezeu, pare să
fi primit în multe ocazii ajutor divin, prin îngeri sau în
alte forme. Deşi s-a sfiit să vorbească despre
aceasta, atitudinea lui a fost firească şi modestă.
Datorită vocaţiei religioase a lui Lamy, întâmplarea
poate fi uşor considerată doar o poveste pentru
Şcoala de duminică. Scepticii nu vor fi impresionaţi.
Şi totuşi, eu sunt pur şi simplu
fascinat de posibilitatea ca povestea să fi fost adevărată,
de ideea că am putea deschide poarta, lăsând îngerii
să pătrundă în realitatea noastră, alături
de miracole, viziuni, profeţii şi, în fine, de marele
Dumnezeu însuşi.
Ştim cu toţii că putem învăţa
despre viaţă fără religie. Dacă am
lua o sută de nou-născuţi şi le-am filma
fiecare moment din viaţă, de la început până
la sfârşit, tot nu am putea arăta că aceia
care sunt credincioşi se vor dovedi mai fericiţi,
mai înţelepţi sau mai realizaţi decât cei care
nu cred în Dumnezeu. Dar camera video nu poate înregistra
ce se întâmplă dincolo de suprafaţă. O
persoană care l-a aflat pe Dumnezeu poate privi întreaga
lume cu uimire şi bucurie. Este această
experienţă reală? Este ea utilă vieţii
noastre sau este doar un eveniment subiectiv, semnificativ
pentru persoana în cauză, dar, altfel, neavând mai multă
importanţă practică decât un vis?
Un fapt cert stă la începutul oricărei
căutări a lui Dumnezeu. El nu lasă urme în
lumea materială, încă de la începuturi, în Occident,
a fost evident că Dumnezeu are un fel de prezenţă,
cunoscută în ebraică sub numele de Shekkinah. Uneori,
acest cuvânt este tradus simplu ca „lumină" sau
strălucire. Shekkinah forma haloul din jurul îngerilor
şi bucuria radioasă de pe feţele sfinţilor.
Era de genul feminin, chiar dacă Dumnezeu, aşa cum
interpretează tradiţia iudeo-creş-tină,
este masculin. Semnificativ pentru Shekkinah nu este însă
genul. Odată ce Dumnezeu este infinit, a numi divinitatea
El sau Ea nu este decât o convenţie umană[1].
Mult mai importantă este concepţia
conform căreia dacă Dumnezeu are o prezenţă,
acesta înseamnă că poate fi simţit. Poate fi
cunoscut. Este o chestiune esenţială, pentru că
în general Dumnezeu este înţeles ca invizibil şi
intangibil. Şi în afara cazului în care măcar o
părticică a lui ar atinge lumea materială,
Dumnezeu va rămâne veşnic inaccesibil.
Îl personificăm pe Dumnezeu deoarece este
un mod convenabil de a-l face mai asemănător cu
noi. Ar fi însă un om foarte crud şi pervers, stând
atât de ascuns şi pretinzându-ne în acelaşi timp
să îl iubim. Ce ar putea oare să ne dea încredere
în vreun fel oarecare de Fiinţă spirituală
binevoitoare, când timp de mii de ani în numele religiei
s-a vărsat atâta sânge?
Avem nevoie de un model care să facă
parte din religie, dar, în acelaşi timp, să nu fie
constrâns de aceasta. Următoarea schemă simplă,
în trei părţi, se potriveşte viziunii noastre
obişnuite asupra lui Dumnezeu. Structurată ca un
sandviş al realităţii, schema poate fi ilustrată
astfel:
Dumnezeu
-----ZONĂ DE TRANZIŢIE----
Lume materială
Tabloul nu este nou în straturile sale de sus
si de jos, pla-sându-l pe Dumnezeu deasupra lumii materiale
şi aparte de ea. Dumnezeu trebuie să fie separat
de noi, altfel 1-am putea vedea aici, rătăcind pe
Pământ, aşa cum făcea în Cartea Genezei.
Acolo, după cele şapte zile ale creaţiei,
Dumnezeu a intrat în grădina Edenului, bucurându-se de
lucrarea sa în răcoarea serii.
Doar elementul central al diagramei noastre,
numit zona de tranziţie, este nou sau neobişnuit.
O zonă de tranziţie implică faptul că
Dumnezeu şi fiinţele umane se întâlnesc pe un teren
comun. Este locul în care se întâmplă minuni, este zona
viziunilor sfinte, a îngerilor, a iluminării, a auzirii
glasului Domnului. Toate aceste fenomene extraordinare constituie
o punte între cele două lumi: sunt reale şi totuşi
nu fac parte dintr-un lanţ previzibil cauză-efect.
Cu alte cuvinte, dacă ne agăţăm cu încăpăţânare
de realitatea materială ca singură modalitate de
a cunoaşte ceva, scepticismul faţă de Dumnezeu
este perfect justificat. Miracolele şi îngerii sfidează
raţiunea şi indiferent de câte ori ar fi atestate
viziunile sfinte, mintea raţională rămâne
neîncrezătoare, apărân-du-si controlul ferm pe plan
material.
„Chiar crezi că există Dumnezeu?
Ei bine, hai să judecăm la rece. Tu eşti doctor,
eu sunt doctor. Fie Dumnezeu provoacă toate bolile pe
care le vedem zi de zi, fie nu face nimic pentru a le opri.
Care dintre aceştia este Dumnezeul pe care vrei să-l
accept?"
Această voce aparţine unui coleg
sceptic cu care făceam pe vremuri de gardă în spital,
un ateu confirmat.
„Nu vreau să accepţi nici una dintre
aceste variante", protestam.
Dar el insista. „Realitatea este realitate.
Nu trebuie să discutăm la nesfârşit dacă
o enzimă sau un hormon este ceva real, nu? Dumnezeu nu
poate supravieţui nici unui test obiectiv. Dar ştim
cu toţii asta. Doar că unii dintre noi preferăm
să nu ne mai minţim singuri."
La un anumit nivel, avea dreptate. Argumentele
materialiste împotriva lui Dumnezeu îşi păstrează
puterea, deoarece se bazează pe fapte, dar se năruie
imediat ce sondezi dincolo de lumea materială. Maica
Julian din Norwich a trăit în Anglia în secolul al XTV-lea.
Maica Julian l-a întrebat pe Dumnezeu direct de ce a creat
lumea. Răspunsul i-a venit în şoapte extatice:
Vrei să ştii care este înţelesul
divin în ceea ce am făcut? Cunoaşte-l
bine, iubirea este înţelesul. Cine ţi-l dezvăluie?
Iubirea. Ce ţi-a dezvăluit? Iubire. De ce ţi-l
dezvăluie? Pentru iubire.
Pentru Maica Julian, divinul era ceva de mâncat,
de băut, de respirat şi de văzut pretutindeni,
de parcă ar fi fost îndrăgostită nebuneşte.
Dar cum iubitul ei era Dumnezeu, era ridicată la înălţimi
cosmice, unde întregul univers era „ceva mic, cât o alună,
aşezat în palma-mi".
Când sfinţii sunt cuprinşi
de extaz, expresiile lor sunt deconcertante, dar şi foarte
uşor de înţeles. Deşi ne-am obişnuit cu
toţii cu absenţa sacrului, apreciem faptul că
se produc în continuare călătorii în zona de tranziţie,
stratul din apropierea lui Dumnezeu.
Când îl simţi pe Dumnezeu, parcă
zbori. Este ca şi cum aş umbla pe deasupra pământului,
ţinându-mi echilibrul atât de bine, încât nimic nu m-ar
putea abate de pe calea mea. E ca şi cum aş fi ochiul
furtunii. Văd fără judecată sau părere.
Urmăresc, pur şi simplu, cum totul intra şi
iese din conştiinţa mea, de parcă aş privi
norii.1
Această experienţă înălţătoare,
specifică sfinţilor şi misticilor, este înregistrarea
unei călătorii cuantice. Nu se cunosc mecanisme
fizice care o pot declanşa, şi totuşi apropierea
de Dumnezeu se petrece la orice vârstă, la orice fel
de oameni, suntem cu toţii capabili să ne depăşim
Urnitele materiale, dar de multe ori nu reuşim să
ne valorificăm această abilitate. Deşi auzim
în biserică, templu sau moschee că Dumnezeu este
iubire, el nu pare să mai exercite prea multa atracţie
înfocată.
Nu cred că sfinţii si misticii sunt
chiar atât de diferiţi de alte fiinţe umane. Dacă
ne uităm la sandvişul nostru de realitate, zona
de tranziţie se dovedeşte subiectivă: aici
se face simţită sau văzută prezenţa
lui Dumnezeu. Orice este subiectiv implică creierul,
fiindcă milioane de neuroni trebuie să fie puşi
la lucru înainte de a avea o experienţă.
Acum, căutarea noastră s-a îngustat
într-un fel care pare foarte promiţător: prezenţa
lui Dumnezeu, lumina lui devine reală dacă o putem
transpune într-un răspuns al creierului,
pe care îl vom numi „răspuns la divinitate".
Putem fi şi mai specifici. Viziunile sfinte şi revelaţiile
nu sunt întâmplătoare. Ele se încadrează în şapte
evenimente definite, ce au loc în interiorul creierului. Aceste
răspunsuri sunt mult mai rudimentare decât credinţele
dumneavoastră, dar dau naştere credinţelor.
Creează o legătură între lumea noastră
si un domeniu invizibil, în care materia se dizolvă şi
apare spiritul:
1. Răspunsul
luptă-sau-fugi: este cel care
ne permite să supravieţuim în faţa pericolului.
Această reacţie este legată de un Dumnezeu
care vrea să ne ocrotească. Este asemenea unui părinte
care are grijă ca un copil mic să fie în siguranţă.
Apelăm la acest Dumnezeu fiindcă trebuie
să supravieţuim.
2. Răspunsul
prin reacţie: acesta este felul
în care creierul creează o identitate proprie. Dincolo
de simpla supravieţuire, oricine caută să-şi
îndeplinească nevoile sinelui „eu, al meu, mie".
Facem aceasta instinctiv, şi din acest răspuns îşi
face apariţia un nou Dumnezeu, unul care are forţă
şi putere, legi şi reguli. Ne îndreptăm
către acest Dumnezeu pentru a ne satisface nevoia de
realizare.
3. Răspunsul
conştiinţei liniştite:
creierul poate fi activ sau în stare de odihnă, şi
acesta este răspunsul lui când vrea liniştirea.
Odihna şi activitatea alternează în fiecare parte
a creierului. Echivalentul divin este un Dumnezeu care aduce
pacea, care ne permite să găsim un centru de calm
în toiul haosului exterior. Căutăm acest
Dumnezeu fiindcă trebuie să simţim că
nu vom fi înghiţiţi de lumea exterioară, în
tumultul ei nesfârşit.
Răspunsul
intuitiv: creierul caută informaţia
atât în interior, cât şi în exterior. Cunoaşterea
exterioară este obiectivă, în timp ce cunoaşterea
interioară este intuitivă. Nimeni nu cere opinia
unui expert din afară pentru a putea spune „sunt fericit"
sau „sunt îndrăgostit". Ne bizuim pe capacitatea
noastră de autocunoaştere. Dumnezeul care corespunde
acestui răspuns este înţelegere si iertare. Avem
nevoie de el pentru a ne valida faptul că lumea noastră
interioară este bună.
5. Răspunsul
creator: creierul uman poate inventa
şi descoperi lucruri noi. Această capacitate creatoare
pare să vină de nicăieri — necunoscutul dă,
pur şi simplu, naştere unui nou gând. Numim aceasta
inspiraţie, iar oglinda sa este un Creator care a făcut
lumea întreagă din nimic. Ne întoarcem către
el, minunându-ne de frumuseţea şi complexitatea
formală a Naturii.
6. Răspunsul
vizionar: creierul poate intra direct
în contact cu „lumina", o formă de conştiinţă
pură, care dă senzaţia de bucurie şi binecuvântare.
Acest contact poate fi tulburător, fiindcă nu are
rădăcini în lumea materială. Vine ca o viziune,
şi Dumnezeul care îi corespunde este exaltat — furnizează
vindecare şi miracole. Avem nevoie de un asemenea
Dumnezeu pentru a explica de ce vraja poate exista alături
de realitatea lumească obişnuită.
7. Răspunsul
sacru: creierul s-a născut dintr-o
singură celulă fertilizată care nu conţinea
funcţiuni cerebrale, ci doar un strop de viaţă.
Chiar dacă din acel strop s-au dezvoltat o sută
de miliarde de neuroni, el rămâne intact în toată
inocenţa şi simplitatea sa. Creierul percepe aceasta
drept sursa şi originea sa. Pe potrivă, există
un Dumnezeu al fiinţei pure, unul care nu gândeşte,
ci pur şi simplu este. Avem nevoie de el deoarece
în absenţa unei surse existenţa noastră nu
are nici un fel de fundament.
Cele şapte răspunsuri, toate
foarte reale şi utile nouă în lungul nostru drum
ca specie, formează baza de neclătinat a religiei.
Comparând oricare două minţi — Moise sau
Buddha, Iisus sau Freud, Sfântul Francisc sau preşedintele
Mao - fiecare proiectează o viziune diferită a realităţii,
cu un Dumnezeu pe potrivă. Nimeni nu-l poate
înghesui pe Dumnezeu într-o singură cutie. Trebuie să
avem o anvergură a viziunii la fel de vastă ca experienţa
umană însăşi. Ateii au nevoie de Dumnezeul
lor, care este absent şi inexistent, în timp ce, la cealaltă
extremă, misticii au nevoie de Dumnezeul lor, unul al
luminii şi iubirii pure. Numai creierul poate furniza
această gamă vastă de zeităţi.
Aţi putea obiecta imediat că ceea
ce creează aceste versiuni ale lui Dumnezeu este mintea
umană, nu doar creierul. Sunt absolut de acord — la urma
urmei, mintea este esenţială în crearea tuturor
percepţiilor, însă creierul este modul nostru concret
de a pătrunde în minte, în desenele animate, când
cineva are o idee strălucită, i se aprinde deasupra
capului un bec; în viaţa reală nu se întâmplă
aşa. Mintea fără creier este la fel de invizibilă
şi nedemonstrabilă ca şi Dumnezeu.
Aţi mai putea argumenta că doar pentru
că Dumnezeu este văzut de noi într-un anumit fel
nu înseamnă că el este astfel. Nu cred că este
o chestiune care poate fi judecată în alb sau negru.
Realitatea lui Dumnezeu nu stă în afara percepţiilor
noastre, ci se întrepătrunde cu ele. O mamă îşi
vede copilul nou-născut minunat şi plin de calităţi
şi prin percepţia ei copilul creşte şi
devine o persoană minunată, plină de calităţi.
Este unul dintre misterele iubirii, între părinte şi
copil se produce, la cel mai profund nivel, un schimb subtil,
în acelaşi fel, Dumnezeu pare să se dezvolte direct
din valorile noastre interioare cele mai profunde. Există
un schimb similar dincolo de nivelul simplei credinţe.
Daţi la o parte foile unei cepe şi veţi găsi
în centru goliciune; daţi la o parte straturile unei
fiinţe umane şi veţi găsi în centru sămânţa
lui Dumnezeu.
Cred că Dumnezeu trebuie cunoscut
privind în oglindă.
Dacă te vezi cu teamă,
rezistând cu greu la limita supravieţuirii, al tău
este Dumnezeul luptei sau fugii.
Dacă te vezi capabil de putere şi realizare, al
tău este Dumnezeul răspunsului prin reacţie.
Dacă te vezi echilibrat şi calm, al tău este
Dumnezeul răspunsului conştiinţei liniştite.
Dacă te vezi în creştere şi evoluţie,
al tău este Dumnezeul răspunsului intuitiv.
Dacă te vezi ca pe cineva care face ca visurile personale
să devină realitate, al tău este Dumnezeul
răspunsului creator.
Dacă te vezi capabil să faci minuni, al tău
este Dumnezeul răspunsului vizionar.
Dacă te vezi una cu Dumnezeu, al tău este Dumnezeul
răspunsului sacru.
Deşi creierul oricui poate crea nenumărate
gânduri — dacă e să luăm un număr, la
zece gânduri pe minut, un singur creier va trezi peste 14
000 de gânduri pe zi, 5 milioane pe an şi 350 de milioane
într-o viaţă. Pentru a ne păstra sănătatea
mentală, cele mai multe dintre aceste gânduri sunt repetiţii
ale gândurilor trecute, simple ecouri. Creierul face economie
în producerea gândurilor, în loc să aibă milioane
de căi, are doar un număr limitat. Fizicienilor
le place să spună că universul este numai o
„supă cuantică" ce ne bombardează simţurile
cu miliarde de biţi de informaţii în fiece minut.
Acest haos vibrant trebuie organizat şi el într-un mod
abordabil. Aşa încât creierul, cu cele şapte răspunsuri
elementare ale sale, furnizează mai multă normalitate
şi semnificaţie: oferă o întreagă lume.
La cârma acestei lumi auto-create stă un Dumnezeu care
cuprinde totul, dar care trebuie să se încadreze şi
el în modul de gândire al creierului.
Într-un fel sau altul, când cineva
spune cuvântul Dumnezeu, indică un răspuns specific
de pe această listă:
Orice Dumnezeu care ne ocroteşte
ca un tată sau ca o mamă izvorăşte din
luptă sau fugă.
Orice Dumnezeu care face legi pentru societate izvorăşte
din răspunsul prin reacţie.
Orice Dumnezeu care aduce pace interioară izvorăşte
din răspunsul conştiinţei liniştite.
Orice Dumnezeu care încurajează fiinţele umane să-şi
atingă întregul potenţial izvorăşte din
răspunsul intuitiv.
Orice Dumnezeu care ne inspiră să explorăm
şi să descoperim izvorăşte din răspunsul
creator.
Orice Dumnezeu care face minuni izvorăşte din răspunsul
vizionar.
Orice Dumnezeu care ne readuce unitatea cu El izvorăşte
din răspunsul sacru.
Din câte ştiu, creierul nu poate înregistra
o zeitate în afara celor şapte răspunsuri. De ce
nu? Pentru că Dumnezeu este ţesut din realitate,
iar creierul cunoaşte realitatea în aceste feluri limitate.
Poate părea că reducem Tatăl Atotputernic,
Zeiţa Fecioară şi Misterul Misterelor la o
furtună de activitate electrică a cortexului cerebral
— dar nu este aşa
Încercăm să găsim faptele esenţiale
ce îl vor face pe Dumnezeu posibil, real şi folositor.
Mulţi oameni vor înţelege acest demers
pentru că năzuiesc la un Dumnezeu care să se
potrivească în viaţa lor. Nimeni nu-l poate face
totuşi pe Dumnezeu să intre în viaţa de zi
cu zi. Adevărata întrebare este dacă nu
cumva o fi deja aici, trecând neobservat. Mă
întorc iar la zona de tranziţie din „sandvişul realităţii".
Dacă nu sunteţi gata să vă duceţi
viziunea acolo, prezenţa lui Dumnezeu este prea vagă
pentru a fi demnă de încredere. Este pregătit creierul
pentru o astfel de călătorie? Absolut.
O prietenă de-a mea l-a cunoscut foarte
bine pe John Lennon şi nu a încetat, după atâţia
ani, să-i regrete trecerea în nefiinţă. Este
o cântăreaţă talentată şi a avut
recent un vis în care el venea la ea şi îi arăta
o imagine din trecut, când erau împreună. Trezindu-se,
s-a hotărât să scrie în baza visului un cântec
nou, foarte intim, dar în lumina rece a zilei a început
să aibă dubii. S-a întâmplat să fac o vizită
la Londra şi ea mi-a povestit despre nehotărârea
ei.
„La urma urmei, este doar un vis, nu-i aşa?
a spus. Poate că e o prostie să-i dau prea multă
amploare."
în acel moment, copilul ei în vârstă de
3 ani a dat buzna în cameră şi s-a aruncat pe un
scaun într-un colţ. Din întâmplare, a aterizat pe telecomanda
televizorului, care a intrat subit în funcţiune. Pe ecran,
uimitor, am văzut un program nostalgic ce îi prezenta
pe John Lennon si pe prietena mea, zâmbind camerei
de luat vederi, exact momentul pe care îl văzuse ea în
vis. Prietena mea a izbucnit în lacrimi şi-a primit răspunsul:
avea să scrie cântecul pentru el.
Cred că această interacţiune
a avut loc în zona de tranziţie. S-a primit un mesaj
dintr-un loc mai îndepărtat decât cele pe care le vizităm
în mod obişnuit. Să spui că a venit de la spirit
sau de la Dumnezeu ar fi total justificat, dar creierul şi-a
jucat şi el rolul, fiindcă acest incident a început
cu procese cerebrale obişnuite — gânduri, emoţii,
vise, îndoieli — care s-au cristalizat în cele din urmă
în inspiraţie. Avem aici un exemplu perfect al celui
de-al cincilea răspuns, răspunsul creator.
Putem satisface cu adevărat cerinţele
de obiectivitate când este vorba despre Dumnezeu? Un fizician
ar recunoaşte fără dificultate sandvişul
nostru de realitate. Lumea materială s-a dizolvat de
mult pentru marii gânditori cuantici2. După
ce Einstein a transformat timpul şi spaţiul în lucruri
fluide, care se contopesc unul cu altul, universul tradiţional
nu a mai rezistat, în sandvişul de realitate al fizicii,
există de asemenea trei niveluri:
Realitatea materială,
lumea obiectelor şi a evenimentelor
Realitatea cuantică, o zonă
de tranziţie, în care energia se transformă în materie
Realitatea virtuală,
locul de dincolo de timp şi spaţiu, originea
universului
Dăm aici de o problemă semantică,
deoarece sintagma realitate virtuală nu mai este
folosită în felul în care ar înţelege-o un fizician.
Aceste cuvinte înseamnă acum realitatea simulată
pe calculator sau chiar, într-o accepţiune foarte
largă, orice joc video. Aşa că voi modifica
realitate virtuală şi voi folosi sintagma domeniu
virtual, iar pentru simetrie, realitatea cuantică
va trebui să devină domeniu cuantic.
Nu este doar o coincidenţă faptul
că aceste trei straturi constituie un paralelism cu viziunea
generală religioasă. Cele două modele trebuie
să fie paralele, fiindcă ambele sunt delimitate
de creier. Religia şi ştiinţa nu sunt tocmai
opuse, ci doar căi foarte diferite prin care se încearcă
decodarea universului. Ambele perspective conţin lumea
materială, care este un fapt dat. Trebuie să existe
o sursă nevăzută a creaţiei, deoarece
urmele cosmosului pot fi găsite numai înaintea dizolvării
timpului şi spaţiului. Şi trebuie să existe
un loc în care cele două să se întâlnească.
Am spus mai înainte că nu cred că
misticii sunt altfel decât oamenii obişnuiţi. Sunt
doar mai buni navigatori cuantici. Călătoresc în
zona de tranziţie din apropierea lui Dumnezeu şi,
în timp ce noi putem pătrunde acolo pentru câteva momente
de bucurie sau câteva zile, în cel mai bun caz, sfinţii
şi misticii au găsit secretul unei şederi mai
îndelungate. In loc să se întrebe despre misterul vieţii,
un sfânt îl trăieşte. Şi totuşi, chiar
în absenţa cuvintelor adecvate pentru a transmite această
experienţă, găsim anumite asemănări
de la cultură la cultură.
• Nu
mai este simţită greutatea corpului.
• Apare
senzaţia de plutire sau de privire de deasupra.
• Respiraţia
devine mai uşoară, rarefiată, mai regulată.
• Durerea
fizică sau tulburările de orice fel se ameliorează
considerabil.
• Trupul
este străbătut de un flux de energie.
• Culoarea
şi sunetul sunt mai intense; toate simţurile se
amplifică.
O exprimare comună pentru această
senzaţie, pe care o auzi iar şi iar, este „intrarea
în lumină". Este un fenomen care nu se
limitează la sfinţi. Unele dintre aceste schimbări,
sau toate, survin si în cazul oamenilor obişnuiţi.
Prin rutina cenuşie a existenţei răzbate
un val de beatitudine şi puritate. Unii mistici
descriu aceste momente ca atemporale, în urma lor rămâne
adeseori o inerţie psihologică, o certitudine liniştită
că „ai ajuns acasă", în această zonă
de tranziţie care aproape că atinge domeniul lui
Dumnezeu experienţa este atât interioară, cât şi
exterioară.
Dar ce-ar fi dacă ne-am putea permanentiza
scânteierea de extaz şi am învăţa să explorăm
acest straniu teritoriu nou? Am descoperi atunci acelaşi
lucru revelat Maicii Julian cu 600 de ani în urmă: „El
este veşmântul ce ne-nvăluie şi ne înconjoară,
ne îmbrăţişează şi ne cuprinde, pentru
iubire... Rămâi aici şi vei cunoaşte tot mai
mult... fără sfârşit." Cu alte cuvinte,
sacrul nu este un sentiment, este un loc. Problema este că
atunci când încerci să călătoreşti într-aco-lo,
realitatea materială te tot trage înapoi. Momentul miraculos
trece. Este extrem de greu să rămâi în zona de tranziţie.
Daţi-mi voie să aduc aceşti termeni abstracţi
pe pământ. Prin unele dintre următoarele experienţe
am trecut cu toţii:
În toiul pericolului,
te simţi deodată ocrotit.
Te temi profund de o criză în viaţa personală,
dar când aceasta se produce, simţi un calm subit.
Un străin te face să simţi un val brusc de
dragoste.
Un copil te priveşte în ochi şi, pentru o clipă,
te simţi privit de un suflet bătrân.
În prezenţa morţii, simţi zbaterea unor aripi.
Privind cerul, ai senzaţia de spaţiu infinit.
O străfulgerare uluitoare de frumuseţe te face să
uiţi pentru o clipă cine eşti.
Ori de câte ori aveţi asemenea experienţe,
creierul dumneavoastră a răspuns într-un mod neobişnuit;
a răspuns la divinitate.
Cele mai preţioase secrete ale lui Dumnezeu
sunt ascunse în capul omului — extaz, dragoste eternă,
graţie şi mister. Nu pare posibil, la prima vedere.
Pentru a ajunge cu bisturiul la creier, vei tăia într-un
ţesut cenuşiu moale, care nu reacţionează
la atingere, în acest teren tremurător sunt lacuri cu
apă lin curgătoare şi caverne deschise, în
care lumina nu pătrunde niciodată. Nu ai bănui
că pe undeva, pe aici, se ascunde un suflet, că
spiritul îşi poate găsi sălaşul într-un
organ aproape la fel de lichid ca sângele şi de moale
ca o banană necoaptă.
Peisajul creierului este însă amăgitor.
Toate exploziile de lumină care i-au orbit pe sfinţi
în istorie au avut loc aici, în întuneric. Fiecare imagine
a lui Dumnezeu a fost concepută în ţesutul care
pare să fie o aglomerare de nervi. Deci pentru a găsi
o fereastră către Dumnezeu trebuie să înţelegeţi
că în creierul dumneavoastră există regiuni
guvernate de diferite impulsuri. Noile ţinuturi sunt
pline de gânduri elevate, de poezie şi iubire, asemenea
Noului Testament. Vechile împărăţii sunt mai
primordiale, asemenea unor părţi din Vechiul Testament.
Acestea sunt guvernate de emoţii, de instinct, de putere
şi de supravieţuire.
În vechile împărăţii, fiecare
dintre noi este un vânător. Câmpiile ancestrale ale Africii
sunt îngropate adânc în creierul dumneavoastră, rememorate
cu toată teroarea şi foamea lor. Genele îşi
amintesc de leoparzii care săreau din copaci şi,
într-un vârtej, vechiul creier vrea să vâneze leopardul,
să se lupte cu el şi să-l ucidă. Mulţi
sceptici au afirmat că Dumnezeu a fost inventat pentru
ca aceste instincte feroce să poată fi ţinute
în frâu. Altfel, violenţa ni s-ar întoarce împotrivă
şi ne-ar ucide. Dar eu nu cred asta. Cea mai veche pândă
din creierul nostru vizează o pradă mai mare, pe
Dumnezeu însuşi. Iar motivul nu este lupta până
la moarte, ci găsirea stropului nostru de bucurie şi
adevăr, pe care nimic în lume nu îl poate şterge.
Singurul lucru căruia nu îi putem supravieţui este
haosul.
Am evoluat pentru a-l găsi pe Dumnezeu.
La aceasta se referă furtuna cu descărcări
electrice a nesfârşitei activităţi a creierului.
Pentru noi, Dumnezeu nu este o alegere, ci o necesitate.
Acum aproape o sută de ani, marele psiholog si filozof
William James declara că natura
umană conţine o ”voinţă de a crede"
în unele puteri superioare. Personal, James nu ştia
dacă există Dumnezeu sau o lume dincolo de cea cunoscută.
Era aproape sigur că nu poate fi găsită vreo
dovadă a existenţei divine, dar simţea
că fiinţele umane ar fi private de ceva profund
dacă li s-ar lua credinţa. Avem nevoie
de vânătoare.
Dumnezeu, după cum se dovedeşte,
nu este o persoană; Dumnezeu este un proces. Creierul
dumneavoastră este programat să îl cunoască
pe Dumnezeu. Până nu îl găsiţi, nu veţi
şti cine sunteţi. Totuşi, creierul nu ne
conduce automat la spirit. Căutarea a fost totdeauna
necesară. Unii oameni simt că
Dumnezeu este accesibil sau că există cel puţin
posibilitatea de a-l găsi, în timp ce alţii simt
că este total absent. (Este curios că 72% dintre
persoanele care au răspuns la un sondaj recent au declarat
că ele cred în rai, în timp ce numai 56% cred în iad.
Acesta este mai mult decât un optimism naiv; tendinţa
vieţii este de a ne îndrepta în direcţia bună.)
Căutătorul speră mereu să-l
vadă pe Dumnezeul unic, adevărat, final; care va
pune capăt tuturor îndoielilor, dar noi căutăm,
în schimb, indicii. Incapabili să admitem deplinătatea
lui Dumnezeu, primim indicii de la creier, care îşi exersează
constant uimitoarea capacitate de a insera o străfulgerare
a spiritului în cele mai lumeşti situaţii. Pentru
a reveni la câteva dintre exemplele pe care le-am dat:
În toiul pericolului,
te simţi deodată ocrotit. Spiritul este revelat
prin luptă sau fugă.
Te temi profund de o criză în viaţa
personală, dar când aceasta se produce,
simţi un calm subit. Spiritul
este revelat prin conştiinţă liniştită.
Un străin te face să simţi
un val brusc de dragoste. Spiritul este revelat prin
răspunsul vizionar.
Un copil te priveşte în ochi şi,
pentru o clipă, te simţi privit de un suflet bătrân.
Spiritul este revelat prin intuiţie.
Privind cerul, ai senzaţia de spaţiu
infinit. Spiritul este revelat prin unitate.
Este tipică pentru viaţa modernă
credinţa că natura este făcută să
fie întâmplătoare şi haotică. Este departe
de adevăr. Viaţa pare lipsită de sens când
ţi-ai uzat vechile reacţii, vechile realităţi
şi vechea versiune a divinităţii. Pentru a-l
aduce înapoi pe Dumnezeu, trebuie să urmăm noile
şi chiar straniile răspunsuri, oriunde ne-ar duce
ele. După cum cu înţelepciune se exprima un învăţător
spiritual, „Lumea materială este infinită, dar este
o infinitate plictisitoare. Infinitatea cu adevărat interesantă
se află dincolo de ea."
Fragment din volumul: Deepak Chopra –
Să-l cunoaştem pe Dumnezeu, Editura Curtea
Veche, trad. Adriana Ciorbaru, pag 7-20.
Se poate comanda aici:
http://www.curteaveche.ro/Sa_l_cunoastem_pe_Dumnezeu-3-185