Erich Fromm
(1900-1980)
Erich Fromm (1900–1980),
sociolog si psihanalist, s-a format în cadrul Scolii de
la Frankfurt, pentru ca în 1933 sa emigreze în SUA.
Din cartile sale traduse la Editura Trei, amintim:
Arta de a iubi
Budismul Zen si psihanaliza
Arta de a fi
Fuga de libertate
Omul pentru sine
Alte fragmente pe acest
site din cãrtile lui Erich Fromm:
Credinta ca trãsãturã de caracter - din vol.
Omul pentru sine aici
fragment din volumul
ARTA DE A FI,
Editura TREI
MAREA IMPOSTURĂ
Poate cel mai dificil obstacol în calea deprinderii
artei de a trăi este ceea ce aş numi „marea impostură".
Ea nu se restrânge la domeniul iluminării umane; dimpotrivă,
aceasta din urmă nu este decât una dintre manifestările
marii imposturi răspândite în toate sferele societăţii
noastre. Fenomene cum ar fi produsele cu învechire planificată,
produsele excesiv de scumpe sau inutile, dacă nu chiar dăunătoare
cumpărătorului, publicitatea, care este un amestec de
puţin adevăr şi multă minciună, sau multe
alte fenomene sociale sunt parte din marele fals — iar legea pedepseşte
doar formele cele mai drastice. Vorbind despre mărfuri, valoarea
lor reală este ascunsă de valoarea pe care o sugerează
publicitatea, de numele şi renumele producătorilor lor.
Cum ar putea fi altfel într-un sistem al cărui principiu
de bază este acela că producţia este condusă
de interesul pentru un profit maxim, şi nu de interesul pentru
o utilitate maximă a produsului pentru fiinţele umane?
Marea impostură din sfera politică a
devenit mai vizibilă în vremuri recente prin intermediul
afacerii Watergate şi al războiului din Vietnam, cu
declaraţiile sale neadevărate despre „victoria apropiată"
sau falsurile directe (cum au fost rapoartele false despre unele
atacuri aeriene). Totuşi, numai vârful aisbergului imposturii
politice a fost expus.
În sferele artelor şi literaturii, impostura
este de asemenea necontrolată. Publicul, chiar şi publicul
educat, şi-a pierdut în mare măsură capacitatea
de a recunoaşte diferenţa dintre ceea ce este autentic
şi ceea ce este fals. Acest defect este cauzat de
mai mulţi factori. Primul este orientarea pur cerebrală
a celor mai mulţi oameni. Ei citesc sau ascultă doar
cuvinte şi concepte intelectuale şi nu ascultă
„cu a treia ureche", cea pentru verificarea autenticităţii
autorului. Pentru a da un exemplu: în literatura despre budismul
zen există scriitori ca D.T. Suzuki, a căror autenticitate
este mai presus de îndoială; el vorbeşte despre ce a
trăit, însăşi realitatea acestei autenticităţi
face cărţile lui deseori dificil de citit, întrucât
a nu oferi răspunsuri satisfăcătoare raţional
ţine de însăşi esenţa zenului. Există
alte cărţi care par a înfăţişa corect
ideile zen, dar ai căror autori sunt doar nişte teoreticieni
cu o experienţă redusă. Cărţile lor sunt
mai uşor de înţeles, dar ele nu transmit calitatea esenţială
a zenului. Totuşi, eu am constatat că cei mai mulţi
oameni care pretind că au un interes serios pentru zen nu
au observat diferenţa decisivă, în ceea ce priveşte
calitatea, dintre Suzuki şi alţii.
Celălalt motiv al dificultăţii
noastre de a judeca diferenţa dintre autentic şi impostură
rezidă în atracţia hipnotică exercitată de
putere şi faimă. Dacă numele cuiva sau titlul unei
cărţi devine renumit datorită unei reclame abile,
persoanele obişnuite vor fi gata să creadă ceea
ce pretinde cartea. Acest proces este ajutat din plin de către
un alt factor: într-o societate complet comercializată, în
care vandabilitatea şi profitul optim constituie valorile
esenţiale şi în care fiecare individ se consideră
un „capital" pe care trebuie să îl investească
pe piaţă, în scopul unui profit maxim (succes), valoarea
interioară a omului contează la fel de puţin ca
cea a unei paste de dinţi sau a unui medicament. Faptul că
este bun, inteligent, productiv, curajos nu contează prea
mult, dacă aceste calităţi nu i-au folosit în obţinerea
succesului. Pe de altă parte, dacă este doar mediocru
ca persoană, scriitor, artist sau orice altceva, dar este
un individ narcisic, agresiv, beţiv şi obscen, aflat
mereu pe prima pagină a ziarelor, va deveni imediat — cu
oarece talent — unul dintre „artiştii sau scriitorii de top"
ai zilei. Desigur, nu va fi implicat doar el: dealerii de artă,
agenţii literari, oamenii din PR, editorii, toţi au
interese financiare legate de succesul lui. El este „fabricat"
de ei şi, odată ce a devenit un scriitor, pictor, cântăreţ
promovat la nivel naţional, odată ce a devenit o „celebritate",
el este deja mare — aşa cum este detergentul cel mai bun,
al cărui nume nu te poţi împiedica să nu ţi-l
aminteşti, dacă eşti un telespectator fidel. Desigur,
falsul şi frauda nu sunt nimic nou; au existat dintotdeauna.
Dar probabil că nu a existat nicio altă perioadă
în care faptul de a te afla în vizorul public să aibă
o asemenea importanţă exclusivă.
Cu ultimele exemple, ajungem în acea zonă
a marii imposturi care este cea mai semnificativă în contextul
prezentei cărţi: impostura în domeniul mântuirii
omului, al stării lui de bine, al creşterii
interioare şi fericirii.
Trebuie să recunosc faptul că am ezitat
mult înainte e a scrie acest capitol şi am fost chiar tentat
să îl las deoparte după ce l-am scris. Motivul acestei
ezitări este că aproape nu mai există cuvinte în
acest domeniu care să nu fi fost comercializate, corupte
sau altfel maltratate. Cuvinte cum sunt „creştere umană”
sau „potenţial de creştere”, „actualizare de sine”,
„trăire versus gândire”, „aici şi acum" şi
multe altele au fost devalorizate de diferiţi scriitori sau
diferite grupări şi chiar folosite în textele publicitare.
Nu ar trebui să mă tem că cititorul va face legătura
între anumite idei despre care scriu eu şi altele, care au
semnificaţia opusă, doar pentru că sunt exprimate
prin aceleaşi cuvinte? Nu ar fi mai potrivit să mă
opresc să mai scriu ceva în domeniul ăsta sau să
folosesc simboluri matematice, definite într-o listă separată?
îl rog pe cititor să fie conştient de faptul că
niciun cuvânt, în sine, nu are o realitate proprie, ci doar în
termenii contextului în care este utilizat, în termenii intenţiilor
şi caracterului celui care îl utilizează. Dacă
este citit într-o modalitate unidimensională, fără
perspectiva adâncimii, cuvântul mai curând ascunde ideea, decât
o comunică.
Înainte de a începe fie şi o scurtă
schiţă, vreau să declar că, vorbind despre
impostură, nu doresc să insinuez că liderii şi
practicienii din cadrul diverselor mişcări sunt în
mod conştient necinstiţi sau intenţionează
să înşele publicul. Deşi există unele cazuri
în care aceste lucruri sunt valabile, părerea mea este că
mulţi intenţionează să facă bine şi
cred în utilitatea mărfurilor lor spirituale. Totuşi,
nu există doar impostură conştientă şi
intenţionată; mult mai periculoasă la nivel social
este escrocheria în care cei care o realizează cred sincer,
fie că este vorba despre planificarea unui război sau
oferirea căii spre fericire, într-adevăr, anumite lucruri
trebuie spuse, chiar cu riscul de a se crede despre mine că
atac personal oameni bine intenţionaţi.
De fapt, există prea puţine motive pentru
atacuri personale, din moment ce aceşti comercianţi
ai mântuirii nu fac decât să satisfacă o cerere larg
răspândită. Cum ar putea fi altfel? Oamenii sunt derutaţi
şi nesiguri, ei caută răspunsuri care să îi
ghideze spre bucurie, linişte, autocunoaştere, mântuire
— dar ei mai cer şi ca toate acestea să fie uşor
de învăţat, să necesite puţin sau chiar niciun
efort şi ca rezultatele să fie obţinute rapid.
În anii 1920 şi 1930 a luat naştere
o nouă mişcare, construită pe interesul autentic
al unui mic număr de oameni pentru ideile noi şi până
atunci nepopulare. Aceste idei erau organizate în jurul a două
probleme centrale: eliberarea corpului şi eliberarea minţii
din cătuşele cu care le legase şi deformase viaţa
convenţională.
Prima tendinţă a avut două surse:
una dintre ele a fost psihanalitică. Georg Groddek a fost
primul care a utilizat masajul pentru a destinde corpul şi
a ajuta astfel pacientul să scape de tensiuni şi refulări.
Wilhelm Reich a păşit pe aceeaşi cale, mai sistematic
şi cu o mai mare conştientizare teoretică a ceea
ce făcea: demersul său urmărea încetarea rezistenţei
care apără refulatul prin schimbarea posturii corporale
contractate şi deformate, care funcţionează ca
un mijloc de prevenţie contra depresiei. Munca lui Reich
se baza pe diferite metode de conştientizare corporală
care îşi aveau izvorul în activitatea Elsei Gindler din anii
1920.
A doua tendinţă, eliberarea minţii,
se centra în cea mai mare parte pe ideile orientale, în special
pe anumite forme de yoga, budism zen şi meditaţie budistă.
Toate ideile şi metodele, de care erau interesaţi doar
câţiva oameni, sunt autentice şi importante şi
au fost de foarte mare ajutor unor persoane care nu se aşteptau
să găsească o scurtătură uşoară
spre mântuire.
În anii 1950 şi 1960, un număr mult
mai mare de oameni căutau noi căi spre fericire şi
a început să se formeze o piaţă de masă. În
special California a fost un sol rodnic pentru amestecarea unor
metode legitime, cum sunt unele dintre cele menţionate, cu
metode ieftine în care sensibilitatea, bucuria, intuiţia
profundă, autocunoaşterea, afectivitatea extinsă
şi relaxarea erau promise în cadrul unor cursuri scurte,
într-un soi de program spiritual tip bufet suedez. Astăzi,
nu lipseşte nimic din acest program: poţi să ai
antrenamentul sensibilităţii, terapie de grup, zen,
tai chi chuan, aproape tot ce există sub soare, într-un mediu
plăcut şi împreună cu alţii care suferă
din cauza aceloraşi dificultăţi: lipsă de
contact autentic şi de simţire autentică. De la
studenţi la directori executivi, fiecare găseşte
ceea ce vrea, cu efort minim.
În cazul anumitor feluri de bufet suedez, cum
ar fi „conştientizarea senzorială", nu este nimic
în neregulă cu învăţăturile, iar singura mea
critică se îndreaptă spre atmosfera în care sunt predate,
în alte abordări, impostura se află în superficialitatea
învăţăturii, în special când pretinde că se
bazează pe iluminarea marilor maeştri. Dar probabil
cea mai mare impostură este că se promite — explicit
sau implicit — o mare schimbare a personalităţii, în
timp ce se oferă o ameliorare de moment a simptomelor sau,
în cel mai bun caz, stimularea energiei şi o oarecare relaxare,
în esenţă, aceste metode sunt mijloace de a te simţi
mai bine şi a te adapta mai bine societăţii, fără
nicio schimbare fundamentală de caracter.
Această mişcare californiană, totuşi,
este insignifiantă în comparaţie cu producţia
de masă a bunurilor spirituale organizată de către
şi în jurul acelor „guru" indieni. Cel mai uimitor succes
a fost acela al mişcării numite Meditaţia Transcendentală
(M.T.), al cărui lider este indianul Maharishi Mahesh Yogi.
Acest guru a exploatat o idee tradiţională indiană
foarte veche, aceea a meditaţiei mantra — o mantra este,
de obicei, un cuvânt din scriptura hindusă, despre care se
crede că are o semnificaţie specială (cum este
„Om" în Upanişade), dacă te concentrezi asupra
lui. Această concentrare are ca efect relaxarea şi scăderea
tensiunii, precum şi starea de bine care însoţeşte
relaxarea. M.T. poate fi practicată fără denaturări
folosind cuvinte din limba maternă, cum ar fi „linişte",
„iubire", „unu", „pace" sau oricare alt cuvânt
ce pare potrivit. Dacă este practicată cu regularitate
într-o poziţie relaxată, cu ochii închişi, câte
douăzeci de minute, această tehnică are aparent
un efect pronunţat de linişte, relaxare şi sporire
a energiei. (Cum eu nu am practicat-o până acum, mă
bazez doar pe relatările credibile ale acelora care o practică.)
Maharishi nu a inventat această metodă,
dar a inventat modul în care poate fi ambalată şi scoasă
pe piaţă, în primul rând, el vinde mantrele susţinând
că, pentru fiecare persoană, este aleasă acea mantra
care se potriveşte individualităţii clientului.
(Chiar dacă ar exista astfel de corelaţii între anumite
mantre şi anumite persoane, niciunul dintre miile de învăţători
care îi introduc pe novici în acest secret nu ar putea cunoaşte
suficiente lucruri despre individualitatea noului client, pentru
a face alegerea corectă.) Ideea unei mantre personalizate
este baza vânzării acesteia, contra unei sume deloc neglijabile,
unui nou-venit. „Dorinţele personale ale individului sunt
luate în considerare, iar posibilitatea îndeplinirii lor
este confirmată de învăţător."Ce
promisiune! Orice dorinţă poate fi îndeplinită,
cu condiţia să practici M.T.
După audierea a două prelegeri introductive,
novicele are un interviu cu învăţătorul; apoi,
într-o mică ceremonie, îşi primeşte mantra personală
şi instrucţiuni să nu o pronunţe niciodată
cu voce tare nici lui însuşi, nici altcuiva. El trebuie să
semneze o declaraţie că nu va preda niciodată această
metodă altora (evident, pentru păstrarea monopolului
intact). Noul aderent are dreptul ca progresul să îi fie
verificat în fiecare an de către maestrul care l-a iniţiat,
deşi, aşa cum înţeleg eu, aceasta este o procedură
scurtă, de rutină.
Mişcarea are acum sute de mii de aderenţi
practicanţi, în principal în Statele Unite, dar numărul
lor este în creştere şi în unele ţări europene.
Promisiunea pe care o face M.T., pe lângă îndeplinirea oricărei
dorinţe personale, aceea că practicarea ei nu va necesita
niciun efort, asigură, în acelaşi timp, după cum
se spune, o viaţă de succes şi plină de semnificaţie.
Succesul şi creşterea interioară merg împreună,
Cezar şi Dumnezeu s-au reconciliat, cu cât creşti spiritual,
cu atât mai mult succes vei avea şi în afaceri, într-adevăr,
mişcarea în sine — publicitatea ei, limbajul ei vag şi
de multe ori fără înţeles, referirile ei la câteva
idei respectabile, cultul unui lider zâmbitor — a adoptat toate
caracteristicile marilor afaceri.
Existenţa şi popularitatea mişcării
sunt la fel de puţin surprinzătoare ca şi cele
ale unor medicamente patentate. Surprinzător este faptul
că printre aderenţi şi practicanţi se află,
aşa cum ştiu din experienţă proprie, oameni
de o integritate incontestabilă, de o inteligenţă
superioară şi cu o profundă intuiţie psihologică.
Trebuie să recunosc faptul că sunt foarte derutat de
acest lucru. Cu siguranţă, reacţia lor pozitivă
este datorată efectului relaxant şi energizant al exerciţiilor
de meditaţie. Dar ceea ce este atât de derutant este că
ei nu sunt dezgustaţi de limbajul neclar, de PR-ul brut,
de promisiunile exagerate, de comercializarea afacerii mântuirii,
precum şi de motivul pentru care ei menţin legătura
cu M.T., în loc să aleagă altă tehnică, nemistificatoare,
cum sunt cele pe care le-am menţionat anterior. Oare spiritul
marilor afaceri şi metodele lor de vânzare au înaintat deja
atât de năvalnic, încât trebuie să le acceptăm
şi în domeniul dezvoltării spirituale individuale?
În ciuda efectului favorabil al meditaţiei
mantra, în opinia mea, ea dăunează adepţilor ei.
Pentru a putea evalua aceste daune, trebuie să trecem dincolo
de actul izolat al meditaţiei mantra şi să vedem
întreaga ţesătură din care face ea parte: individul
susţine un cult idolatrizant şi astfel îşi micşorează
independenţa, el sprijină trăsătura dezumanizantă
a culturii noastre — comercializarea tuturor valorilor — ca şi
spiritul falsităţii PR-ului, doctrina lipsei de efort
şi pervertirea, printr-o împachetare abilă, a valorilor
tradiţionale, cum sunt autocunoaşterea, bucuria, starea
de bine. Drept rezultat, mintea oamenilor devine confuză
şi se umple cu noi iluzii, care se adaugă celor existente
deja şi de care ei ar trebui să scape.
Există şi un alt pericol la mişcările
precum M.T. Ea este utilizată de mulţi oameni care doresc
cu adevărat să realizeze o schimbare interioară
şi să găsească un nou înţeles al vieţii
şi, prin frazeologia ei, M.T. susţine astfel de dorinţe.
Dar, de fapt, în cel mai bun caz, ea este doar o metodă de
relaxare, care poate fi comparată cu Hatha Yoga sau cu onestul
antrenament autogen al regretatului profesor I.H. Schultz, care
au ajutat mulţi oameni să atingă stări de
relaxare înnoitoare şi energizante. O astfel de relaxare,
deşi dezirabilă, nu are nimic de-a face cu o trecere
umană fundamentală de la egocentrism la libertatea interioară.
Trebuie să admitem, este utilă unei persoane egocentrice
la fel cum este şi unei persoane care şi-a redus mult
structura bazată pe a avea, dar, pretinzând că este
mai mult decât o relaxare de moment, M.T. blochează dezvoltarea
multor oameni care ar fi căutat o calea reală de eliberare,
dacă nu ar fi crezut că au găsit-o în Meditaţia
Transcendentală.
În ultima vreme, mişcarea s-a gândit să-i
atragă şi să-i încorporeze şi pe cei care
sunt interesaţi nu numai de ei înşişi, ci de întreaga
umanitate. După şapte zile de tăcere, Maharishi
a anunţat pe data de 8 ianuarie 1972 un „Plan Mondial"
în faţa a 2 000 de noi învăţători ai „Ştiinţei
Inteligenţei Creatoare" aflaţi pe insula Mallorca.
Acest Plan Mondial se realizează prin construirea a 3 500
de „Centre ale Planului Mondial", câte un centru pentru fiecare
un milion de oameni. Un centru va forma câte 1000 de învăţători
ai Ştiinţei Inteligenţei Creatoare, astfel încât,
în final, la fiecare o mie de oameni oriunde în lume va exista
câte un maestru. Planul Mondial are şapte scopuri, printre
care: „îmbunătăţirea realizărilor guvernelor"
şi „abolirea vechilor probleme ale infracţiunilor şi
ale tuturor comportamentelor care aduc nenorociri". Pentru
îndeplinirea celor şapte scopuri există şapte direcţii.
Rezumând, Maharishi a declarat: „Vom considera că am reuşit
doar atunci când problemele lumii de azi vor scădea semnificativ
şi vor fi până la urmă înlăturate şi
când autorităţile responsabile cu educaţia din
fiecare ţară vor fi capabile să formeze cetăţeni
complet dezvoltaţi".9 Aceste planuri pentru salvarea
lumii au nevoie oare de vreun comentariu pentru a demonstra lipsa
oricărei idei care să treacă dincolo de nişte
vulgare strategii de vânzare obişnuite?
Succesul M.T. a dat naştere la întreprinderi
similare. O astfel de întreprindere a fost descrisă în Newsweek
(17 februarie 1975). Inventatorul ei, născut Jack Rosenberg,
acum Werner (de la Wernherrvon Braun) Erhard (de la fostul cancelar
german Ludwig Erhard) a fondat Erhard Seminar Training (EST),
în EST el a împachetat experienţele „lui" cu yoga, zen,
antrenamentul sensibilităţii şi grupuri de întâlnire
într-o nouă unitate care durează două sesiuni de
câte un weekend şi se vinde cu 250 de dolari. Conform raportului
pe anul 1975, au fost deja procesaţi 6 000 de căutători
ai mântuirii, cu un mare profit pentru EST. în comparaţie
cu M.T., profitul este foarte mic, dar totuşi arată
că până acum nu numai un indian, ci şi un specialist
în motivare personală dintr-o suburbie a oraşului Philadelphia
a putut pune pe picioare o afacere.
Am acordat un spaţiu atât de extins acestor
mişcări, întrucât cred că aici există o lecţie
importantă de învăţat. Baza oricărei încercări
de autotransformare este conştientizarea mereu crescândă
a realităţii, împreună cu pierderea iluziilor.
Iluziile contaminează chiar şi învăţătura
care sună cel mai frumos şi o fac otrăvitoare.
Nu mă refer aici la posibilele erori ale învăţăturilor,
învăţăturile lui Buddha nu sunt contaminate, pentru
că nu credem că transmigraţia există, nici
textul biblic nu este contaminat pentru că diferă de
cunoaşterea mai realistă a istoriei planetei şi
a evoluţiei omului. Există totuşi neadevăruri
intrinseci şi înşelătorii care contaminează
învăţătura, cum ar fi faptul de a făgădui
că pot fi obţinute rezultate importante fără
niciun efort, sau că dorinţa de faimă poate merge
împreună cu lipsa de egoism, sau că metodele de sugestie
în masă sunt compatibile cu independenţa.
Să fii naiv şi uşor de înşelat
este de neacceptat astăzi, când neadevărurile răspândite
pot duce la o catastrofă, tocmai pentru că îi fac pe
oameni să fie orbi în faţa pericolelor şi posibilităţilor
reale.
„Realiştii" cred despre cei care se
străduiesc să fie buni că aceştia sunt bine
intenţionaţi, dar sunt naivi, Plini de iluzii — pe scurt,
proşti. Şi nu se înşală complet. Mulţi
dintre cei care detestă violenţa, ura şi egoismul
sunt naivi. Au nevoie să creadă în „bunătatea"
înnăscută a oamenilor, pentru a-şi susţine
această credinţă, încrederea lor nu este suficient
de puternică pentru a crede în posibilităţile fertile
ale omului fără să închidă ochii în faţa
urâţeniei şi viciilor indivizilor şi grupurilor.
Câtă vreme ei fac aşa, încercările de a obţine
o stare optimă de bine sunt sortite eşecului; orice
dezamăgire majoră îi va convinge că greşesc
sau îi va duce la depresie, pentru că nu mai ştiu atunci
ce să creadă.
Încrederea în viaţă, în sine însuşi,
în ceilalţi trebuie să fie clădită pe stânca
dură a realismului; adică, pe capacitatea de a vedea
răul acolo unde există, de a vedea înşelătoria,
distructivitatea şi egoismul nu numai când sunt evidente,
ci şi în numeroasele lor deghizări şi raţionalizări,
într-adevăr, încrederea, iubirea şi speranţa trebuie
să meargă împreună cu pasiunea atât de puternică
de a vedea realitatea în toată goliciunea ei, încât cineva
din afară ar fi înclinat să numească această
atitudine „cinism". Şi este cinică, atunci când
înţelegem prin ea refuzul de a fi duşi de nas de minciunile
dulci şi plauzibile care acoperă aproape tot ceea ce
este spus şi crezut. Dar acest fel de „cinism" nu este
cinism; este o critică fără compromisuri, un refuz
de a face jocul unui sistem clădit pe înşelătorie.
Meister Eckhart a exprimat acest lucru succint, atunci când a
spus despre „cel simplu" (căruia îi predica lisus):
„El nu înşală, dar nici nu este înşelat."
Într-adevăr, nici Buddha, nici Profeţii,
nici lisus sau Eckhart, nici Spinoza, Marx sau Schweitzer nu au
fost nişte oameni slabi. Dimpotrivă, erau nişte
realişti hotărâţi şi cei mai mulţi dintre
ei au fost persecutaţi şi calomniaţi nu pentru
că au predicat virtutea, ci pentru că spuneau adevărul.
Ei nu au respectat puterea, titlurile sau faima şi au ştiut
că împăratul era gol; şi au ştiut că
puterea îi poate omorî pe cei „adevărat-grăitori".
Erich Fromm – ARTA DE A FI, Editura TREI, trad.
din engleză de Raluca Hurduc, pag. 31-42
Detalii carte pe site/ul editurii aici
Salt la inceputul paginii