Erich Fromm (1900–1980),
sociolog si psihanalist, s-a format în cadrul Scolii de la
Frankfurt, pentru ca în 1933 sa emigreze în SUA.
Din cartile sale traduse la Editura Trei, amintim:
Arta de a iubi
Budismul Zen si psihanaliza
Arta de a fi
Fuga de libertate
Omul pentru sine
CREDINTA
CA TRASATURA DE CARACTER
Credinţa înseamnă acceptarea afirmaţiilor
sufletului;
necredinţa e negarea lor.
— Emerson
Credinţa nu e unul dintre conceptele ce se armonizează
cu climatul intelectual al lumii contemporane. De regulă,
credinţa e asociată cu Dumnezeu şi doctrinele religioase,
în contradicţie cu gândirea raţională şi ştiinţifică.
Ultima e considerată a se raporta la domeniul stărilor
de fapt, distinct de domeniul stărilor transcendente, unde
gândirea ştiinţifică nu are ce căuta, şi
unde domneşte doar credinţa. Pentru mulţi, o astfel
de dihotomie nu se susţine. Deoarece credinţa nu poate
fi reconciliată cu gândirea raţională, ea trebuie
eliminată ca un vestigiu anacronic al stărilor trecute
ale culturii, şi înlocuită cu ştiinţa factuală
şi cu teoriile inteligibile şi verificabile.
Atitudinea modernă faţă de credinţă
e rezultatul unei lupte îndelungate împotriva autorităţii
bisericii şi a pretenţiei sale de a controla orice tip
de gândire. Astfel, scepticismul faţă de credinţă
însoţeşte orice progres al raţiunii. Această
faţă constructivă a scepticismului modern îşi
are totuşi un revers, care a fost neglijat.
Descoperirea structurii de caracter a omului modern
şi peisajul social contemporan ne fac să realizăm
că lipsa de credinţă răspândită de astăzi
nu mai posedă caracterul progresist pe care îl avea pe timpul
generaţiilor trecute. Atunci lupta împotriva credinţei
a constituit o luptă de emancipare de sub un jug spiritual;
a fost lupta împotriva credinţei iraţionale, expresia
credinţei în raţiunea omului şi în capacitatea
sa de a crea o ordine socială guvernată de principiile
libertăţii, egalităţii şi fraternităţii.
Astăzi, lipsa de credinţă este expresia unei confuzii
adânci şi a disperării. Cândva scepticismul şi
raţionalismul au fost forţe progresiste în dezvoltarea
gândirii; acum ele au devenit raţionalizări pentru relativism
şi incertitudine. Credinţa că acumularea de fapte
peste fapte va conduce inevitabil la cunoaşterea adevărului
a devenit o superstiţie, însuşi adevărul e dispreţuit
de anumite grupări ca un concept metafizic, iar misiunea
ştiinţei e considerată a fi doar strângerea de
informaţie. Dincolo de faţada unei pretinse certitudini
raţionale, există o incertitudine profundă, care
face oamenii gata să accepte sau să tolereze un compromis
cu orice filosofic li se oferă.
Poate trăi omul fără credinţă?
Nu absoarbe oare copilul „credinţa odată cu laptele
matern"? Nu trebuie oare să credem cu toţii în
ceilalţi oameni, în cei pe care îi iubim şi în noi înşine?
Putem trăi fără credinţa în validitatea normelor
ce ne guvernează viaţă? într-adevăr, fără
credinţă, omul devine steril, disperat şi temător
până în însuşi nucleul propriei fiinţe.
A fost însă atunci lupta împotriva credinţei
inutilă, iar realizările raţiunii ineficace? Trebuie
să ne întoarcem la religie sau să ne resemnăm să
trăim fără credinţă? Ţine credinţa
în mod necesar de faptul de a crede în Dumnezeu sau în doctrinele
religioase? E oare aşa de strâns legată de religie,
că trebuie să-i împărtăşească destinul?
E credinţa obligatoriu opusă sau separată de gândirea
raţională? Voi încerca să demonstrez că acestor
întrebări li se poate răspunde dacă vom considera
credinţa drept o atitudine fundamentală a. persoanei,
o trăsătură de caracter care-i străbate toate
experienţele, dând omului capacitatea de a se confrunta cu
realitatea fără iluzii şi totuşi să trăiască
potrivit credinţei sale. E greu să ne gândim la credinţă
nu atât ca la o credinţă în ceva, ci ca la o atitudine
interioară al cărei obiect specific are o importanţă
secundară. E poate bine să ne amintim că termenul
„credinţă", aşa cum e el folosit în Vechiul
Testament, „emunah", înseamnă „tărie"
şi prin aceasta denotă o anumită calitate a experienţei
omeneşti, o trăsătură de caracter mai degrabă
decât credinţa în ceva.
Pentru înţelegerea problemei poate fi util
să o abordăm discutând la început problema îndoielii.
Şi îndoiala este adesea înţeleasă ca îndoială
sau nedumerire faţă de o aserţiune, idee sau persoană,
dar poate fi descrisă şi drept o atitudine ce străbate
personalitatea cuiva, astfel încât obiectul pe care îşi fixează
dubiile devine de o importanţă secundară. Pentru
a înţelege fenomenul îndoielii, va trebui să distingem
între îndoiala raţională şi cea iraţională.
Voi face aici aceeaşi distincţie şi în ce priveşte
fenomenul credinţei.
îndoiala iraţională nu e reacţia
intelectuală la o presupunere pur şi simplu eronată,
ci este mai degrabă un dubiu care colorează emoţional
şi intelectual viaţa persoanei. Pentru aceasta, nu există
vreo experienţă, oricare ar fi domeniul vieţii,
care să aibă calitatea certitudinii; totul e îndoielnic,
nimic nu-i cert.
Cea mai extremă formă de îndoială
iraţională e compulsia nevrotică de a pune totul
sub semnul dubitaţiei. Persoana afectată e determinată
compulsiv să se îndoiască de orice îi trece prin minte
sau să se mire de orice face. Adesea, îndoiala se manifestă
în legătură cu cele mai importante probleme şi
decizii din viaţă. Adesea ea se strecoară şi
în deciziile cele mai banale, cum ar fi ce costum să îmbrăcăm
sau dacă să mergem sau nu la o petrecere. Indiferent
de obiectele îndoielii, banale sau importante, îndoiala iraţională
e chinuitoare şi epuizantă.
Cercetarea psihanalitică a mecanismului îndoielii
compulsive arată că el e expresia raţionalizată
a unor conflicte emoţionale inconştiente, provenind
din lipsa de integrare a ansamblului personalităţii
şi dintr-un sentiment puternic de neputinţă şi
neajutorare. Doar recunoscând rădăcinile îndoielii putem
depăşi paralizia voinţei care rezultă din
experienţa interioară a neputinţei. Când nu se
ajunge la o astfel de înţelegere, se găsesc soluţii
substitutive, care, deşi nesatisfăcătoare, măcar
elimină chinuitoarele îndoieli manifeste. Unul dintre aceste
substitute îl constituie activitatea compul-sivă în care
persoana îşi găseşte un refugiu temporar. Un altul
e acceptarea unei „credinţe" în care persoana se afundă
cumva împreună cu dubiile sale.
Forma tipică a îndoielii contemporane nu e
însă cea activă, descrisă mai sus, ci mai degrabă
o atitudine de indiferenţă în care orice e
posibil, dar nimic nu e cert. Un număr din ce în ce mai
mare de oameni se simt contrariaţi de absolut orice — muncă,
politică, morală — şi, ce-i mai grav, cred că
această confuzie este starea de spirit normală. Ei se
simt izolaţi, nedumeriţi şi neputincioşi;
nu-şi trăiesc viaţa conform propriilor gânduri,
emoţii şi percepţii senzoriale, ci în termenii
experienţelor pe care ar trebui să le aibă. La
aceste persoane automatizate, îndoiala activă a dispărut,
iar locul i-a fost luat de indiferenţă şi relativism.
În contrast cu îndoiala iraţională, cea
raţională chestionează presupunerile a căror
valabilitate depinde de credinţa într-o autoritate şi
nu în propria experienţă. Această îndoială
posedă o funcţie importantă în dezvoltarea personalităţii.
Copilul acceptă la început toate ideile, fără să
pună în cauză autoritatea părinţilor. Pe măsură
ce se emancipează de autoritatea lor, dezvoltându-şi
propriul sine, el devine critic. Pe măsură ce creşte,
copilul începe să pună sub semnul întrebării legendele
pe care anterior le acceptase, iar amplificarea capacităţilor
sale critice e direct proporţională cu independenţa
pe care şi-o câştigă faţă de autoritatea
parentală şi cu maturizarea sa.
Istoric, îndoiala raţională e unul dintre
principalele resorturi ale gândirii moderne, si, datorită
ei, filosofia modernă şi ştiinţa au primit
cele mai fructuoase impulsuri. Şi aici, ca şi în dezvoltarea
personală, ascensiunea îndoielii raţionale a fost însoţită
de o emancipare sporită faţă de autoritatea statului
şi a bisericii.
Doresc să fac o distincţie echivalentă
celei efectuate în materie de îndoială şi în ce priveşte
credinţa: cea dintre credinţa raţională si
cea iraţională. Prin credinţă iraţională
înţeleg credinţa într-o persoană, idee sau simbol
care nu provine din experienţa proprie (din gândurile şi
sentimentele proprii), ci se bazează pe supunerea emoţională
faţă de o autoritate iraţională.
Înainte de a continua, va trebui să mai aprofundam
problema legăturilor dintre supunere şi procesele emoţionale
şi intelectuale. Există numeroase dovezi că persoana
care şi-a abandonat independenţa interioară si
s-a supus unei autorităţi tinde să-şi înlocuiască
experienţa proprie cu cea a autorităţii. Cea mai
elocventă ilustrare poate fi găsită în situaţia
hipnotică, în care persoana se abandonează autorităţii
altcuiva: în somnul hipnotic, e gata să gândească si
să simtă ceea ce hipnotizatorul „o face" să
gândească şi să simtă. Şi după ce
se trezeşte din somnul hipnotic persoana respectivă
va da ascultare sugestiilor hipnotizatorului, chiar dacă
îşi închipuie că dă curs propriilor judecăţi
Şi iniţiative. Dacă, de exemplu, hipnotizatorul
i-a sugerat subiectului că la o anumită oră îi
va fi frig şi va trebui să-şi îmbrace sacoul, în
starea posthipnotică el va avea senzaţia sugerată
şi va proceda în consecinţă, convins că sentimentele
şi actele sale au la bază realitatea şi au fost
iniţiate de propria convingere şi voinţă.
Dacă situaţia hipnotică e cel mai
concludent experiment care aruncă lumină asupra relaţiei
dintre supunerea la autoritate şi procesele de gândire, există
destul de multe situaţii obişnuite care exprimă
acelaşi mecanism. Reacţia oamenilor la un lider înzestrat
cu o mare putere de sugestie e un exemplu de situaţie semi-hipnotică.
Şi aici, acceptarea necondiţionată a ideilor sale
nu provine din convingerea ascultătorilor care s-ar baza
pe propria lor gândire şi evaluare critică a tezelor
care li se prezintă, ci din supunerea emoţională
faţă de vorbitor. Oamenii care se găsesc în această
situaţie au iluzia că sunt de acord, că aprobă
raţional ideile sugerate de vorbitor. Ei simt că-1 acceptă
deoarece sunt de acord cu ideile lui. în realitate, paşii
sunt în ordine inversă: îi acceptă ideile deoarece s-au
supus autorităţii de o manieră semihipnotică.
Hitler a oferit o bună descriere a acestui proces când a
discutat oportunitatea de a ţine mitinguri de propagandă
nocturne, când puterea de a rezista e redusă. El a afirmat
că „puternicul talent oratoric, specific dominator al apostolului,
va reuşi mai uşor [noaptea] să insufle o nouă
voinţă unor oameni care au suferit în mod natural o
micşorare a puterii lor de rezistenţă decât dacă
aceştia ar fi în deplina stăpânire a tuturor resurselor
lor spirituale şi de voinţă".124
Pentru credinţa iraţională, propoziţia
„Credo quia absurdum est"125 — „cred
pentru că e absurd" — e întru totul adevărată
din punct de vedere psihologic, în principiu, oricine poate enunţa
ceva care să fie raţional corect. Dacă totuşi,
cineva îndrăzneşte să afirme ceva care e absurd
din punct de vedere raţional, el va demonstra ipsofacto
că a trecut dincolo de facultatea simţului comun
şi posedă o putere magică de factură să-1
pună mai presus de persoana obişnuită.
Dată fiind abundenţa de exemple de credinţă
iraţională, se pare că relatarea biblică a
eliberării evreilor de sub jugul egiptean reprezintă
unul dintre cele mai remarcabile comentarii pe tema credinţei,
în întreaga povestire, evreii sunt descrişi ca un popor căruia,
deşi suferă din cauza robiei, îi e frică să
se răscoale şi e reticent să-şi piardă
siguranţa pe care o au ca sclavi. Ei înţeleg doar limbajul
puterii, de care se tem, dar căreia i se supun; Moise, împotrivindu-se
poruncii divine de a se autodeclara ca trimis al lui Dumnezeu,
susţine că evreii nu vor crede într-un Dumnezeu al cărui
nume nici măcar nu-1 cunosc. Dumnezeu, deşi nu dorea
să-şi ia un nume, o face totuşi, pentru a satisface
dorinţa de certitudine a evreilor. Moise insistă că
nu e suficient de sigur nici măcar faptul că un nume
îi va face pe evrei să creadă în Dumnezeu. Aşa
că Dumnezeu mai face o concesie. El îl învaţă pe
Moise să facă minuni, iar „acum vor crede că ţi
s-a arătat ţie Domnul Dumnezeul strămoşilor
lor, Dumnezeul lui Avraam, Dumnezeul lui Isaac şi Dumnezeul
lui lacob!"126 Ironia profundă din această
propoziţie e greu de ratat. Dacă evreii ar fi avut genul
de credinţă pe care Dumnezeu o dorea de la ei, aceasta
ar fi izvorât din propria experienţă sau din istoria
poporului lor; însă ei au devenit sclavi, credinţa lor
era de sclavi şi izvora din supunerea la puterea ce-şi
dovedeşte eficacitatea prin magie; ei puteau fi impresionaţi
doar de altă magie, nu diferită, ci doar mai puternică
decât cea folosită de egipteni.
Cel mai extrem fenomen contemporan de credinţă
iraţională e cea în liderii dictatoriali. Partizanii
lor încearcă să demonstreze autenticitatea acestei credinţe
arătând că milioane de inşi sunt gata să moară
pentru ea. Dacă e să definim credinţa în termenii
fidelităţii oarbe faţă de o persoană
sau o cauză şi să o măsurăm prin disponibilitatea
cuiva de a-şi da viaţa pentru ea, atunci, într-adevăr,
credinţa Profeţilor în dreptate şi iubire, respectiv
credinţa oponenţilor lor în putere sunt fundamental
acelaşi fenomen, diferind doar obiectul. Prin urmare, credinţa
apărătorilor libertăţii şi cea a opresorilor
diferă în măsura în care e o credinţă în idei
diferite.
Credinţa iraţională e convingerea
fanatică în ceva sau cineva, provenind din supunerea la o
autoritate iraţională personală sau impersonală.
Credinţa raţională, prin contrast, este convingerea
fermă bazată pe o activitate intelectuală şi
emoţională productivă. În gândirea raţională,
unde credinţa se presupune că nu are ce căuta,
credinţa raţională e o componentă importantă.
Cum poate, de pildă, să facă un om de ştiinţă
o nouă descoperire? începe el prin a realiza experiment după experiment, colecţionând
fapt după fapt fără a avea o viziune a ceea ce
se aşteaptă să descopere? Doar rar s-au făcut
astfel descoperiri importante. Nici când alergau după închipuiri,
oamenii nu au ajuns la concluzii importante. Procesul gândirii
creative în orice domeniu în care oamenii se aventurează
porneşte cu ceea ce poate fi calificat drept „gândire raţională",
ea însăşi rezultatul multor studii, gândirii reflexive
şi observaţiilor anterioare. Când omul de ştiinţă
reuşeşte să adune suficiente date sau când ajunge
la o formulă matematică (ori ambele variante) pentru
a conferi viziunii sale originale un înalt grad de probabilitate,
atunci putem spune despre el că a avansat o ipoteză.
O analiză atentă a ipotezei, pentru a-i decela consecinţele,
şi asupra colecţiei de date care o sprijină va
conduce la o ipoteză mai adecvată şi poate la eventuala
sa includere într-o teorie mai largă.
Istoria ştiinţei e plină de exemple
de credinţă în raţiune şi adevăr. Copernic,
Kepler, Galileo şi Newton au fost cu toţii străbătuţi
de o credinţă neclintită în raţiune. Pentru
ea Bruno a fost ars pe rug, iar Spinoza a fost excomunicat. Credinţa
e necesară la fiecare pas, de la conceperea unei viziuni
raţionale până la formularea unei teorii: credinţa
în noua viziune ştiinţifică, ca scop raţional
de urmărit, credinţa în ipoteză, ca o propoziţie
probabilă şi plauzibilă, şi credinţa
în teoria finală, cel puţin până când se instaurează
un consens general cu privire la adevărul său.
Această credinţă se înrădăcinează
în experienţa proprie, în încrederea în propriile puteri
intelectuale, în observaţie şi judecată, în vreme
ce credinţa iraţională reprezintă acceptarea
a ceva doar pentru că o autoritate sau majoritatea spun că
aşa este, credinţa raţională se întemeiază
pe o convingere independentă bazată pe observaţia
şi gândirea productivă proprie.
Gândirea şi judecata nu sunt singurul domeniu
al experienţei unde se manifestă credinţa raţională,
în sfera relaţiilor interumane, credinţa reprezintă
o calitate indispensabilă pentru orice prietenie sau iubire.
„A crede" într-o altă persoană înseamnă a
avea certitudinea constanţei celuilalt şi a faptului
că te poţi baza pe atitudinile sale fundamentale, pe
nucleul personalităţii sale. Nu vreau să spun prin
aceasta că persoana nu poate să-şi schimbe opiniile,
ci că motivaţiile sale fundamentale rămân aceleaşi;
că, de exemplu, respectul său pentru demnitatea umană
e parte din sinele său şi nu se poate schimba.
În acelaşi sens, credem în noi înşine.
Suntem conştienţi de existenţa sinelui, a unui
nucleu al
personalităţii noastre care e neschimbător
şi care persistă de-a lungul vieţii în pofida
diferitelor conjuncturi şi indiferent de anumite schimbări
ale opiniilor şi sentimentelor noastre. E nucleul care dă
realitatea din spatele cuvântului „eu" şi pe care se
bazează identitatea personală. Dacă nu avem credinţă
în persistenţa sinelui nostru, sentimentul identităţii
proprii e periclitat şi ajungem dependenţi de alţi
oameni, aprobarea lor devenind temelia sentimentului identităţii
noastre personale. Doar cel ce crede în sine poate fi credincios
altora deoarece el singur poate avea certitudinea că va fi
la fel ca azi şi în viitor, că va simţi şi
acţiona la fel cum se aşteaptă şi acum să
acţioneze. Credinţa în sine e condiţia capacităţii
noastre de a promite una sau alta şi deoarece, aşa cum
sublinia Nietzsche, omul poate fi definit prin intermediul capacităţii
sale de a promite, ea reprezintă una din condiţiile
existenţei umane.
Un alt sens al credinţei într-o persoană
se referă la credinţa pe care o avem în potenţialităţile
altora, ale noastre şi ale umanităţii. Cea mai
rudimentară formă de a crede este acea credinţă
pe care mama o nutreşte faţă de copilul abia născut:
că va trăi, că va creşte, merge şi vorbi.
Totuşi, dezvoltarea copilului din aceste puncte de vedere
se produce cu o constanţă care face ca aşteptarea
mamei să nu necesite un act de credinţă. Lucrurile
stau diferit faţă de potenţialităţile
care nu reuşesc să se dezvolte: potenţialul copilului
de a iubi, de a fi fericit, de a-şi folosi raţiunea,
ca şi potenţialuri mai specifice, precum înzestrările
artistice. Acestea reprezintă germenii care, atunci când
condiţiile sunt întrunite, se dezvoltă şi devin
manifeşti, dar pot fi şi înăbuşiţi dacă
nu se întrunesc respectivele condiţii. Una dintre cele mai
importante dintre aceste premise e ca persoanele importante din
viaţa copilului să creadă în aceste potenţialităţi.
Prezenţa acestei credinţe diferenţiază educaţia
de manipulare. Educaţia înseamnă să ajuţi
copilul să-şi realizeze potenţialităţile.127
Contrariul educaţiei e manipularea, care porneşte de
la o lipsă a credinţei în dezvoltarea potenţialităţilor
şi de la convingerea că un copil va fi aşa cum
trebuie doar când adulţii toarnă în el ceea ce-i de
dorit şi elimină ceea ce pare indezirabil. Nu e nevoie
de o credinţă în robot, pentru că în acesta nu
există niciun fel de viaţă.
Credinţa în umanitate e punctul suprem al
credinţei în alţii, în Occident, această credinţă
a fost exprimată în termeni religioşi de către
religia iudeo-creştină, iar în limbaj secular şi-a
găsit expresia cea mai puternică în ideile sociale şi
politice progresiste din ultimii 150 de ani. Ca şi credinţa
în copil, ea se întemeiază pe ideea că potenţialităţile
omului sunt de aşa natură, încât, dacă i se creează
condiţii adecvate, omul va fi capabil să edifice o ordine
socială guvernată de principiile egalităţii,
dreptăţii şi iubirii. Omul nu a reuşit încă
să construiască o astfel de ordine, şi de aceea
convingerea că poate să o facă are nevoie de credinţă,
însă ca orice credinţă raţională, nici
aceasta nu e iluzie deşartă, ci se bazează pe dovezile
oferite de realizările trecute ale speciei umane şi
pe experienţa interioară a fiecărui individ, pe
propria sa experienţă a raţiunii şi iubirii.
Credinţa iraţională e înrădăcinată
în supunerea faţă de o putere percepută drept copleşitoare,
omniscientă şi omnipotentă, în abdicarea de la
propria putere şi rezistenţă, pe când credinţa
raţională se bazează pe experienţa contrară.
Credem în cutare şi cutare gând deoarece e rezultatul propriilor
observaţii şi raţionamente. Credem în potenţialităţile
altora, ale noastre şi ale umanităţii deoarece
am făcut experienţa dezvoltării propriilor potenţialităţi
şi a dezvoltării capacităţilor de gândire
şi iubire. Baza credinţei raţionale e productivitatea;
a trăi potrivit credinţei proprii înseamnă
a trăi productiv şi a avea singura certitudine existentă:
certitudinea provenind din activitatea productivă şi
din experienţa că fiecare dintre noi este subiectul
activ despre care sunt predicate aceste activităţi.
Prin urmare, credinţa în putere (în sensul de „dominaţie")
şi folosirea puterii constituie reversul credinţei.
A crede în puterea existentă înseamnă o neîncredere
în potenţialităţile încă nerealizate. E o
predicţie a viitorului fundamentată doar pe prezentul
manifest; însă se dovedeşte o gravă eroare de calcul,
profund iraţională, pentru că neglijează potenţialităţile
şi dezvoltarea umană. Nu există credinţă
raţională în putere. Există supunere faţă
de aceasta sau, pentru cei ce o deţin, există dorinţa
de a o păstra. Deşi pentru mulţi puterea pare cel
mai real dintre lucruri, istoria omenirii a dovedit că e
cea mai instabilă dintre realizările umane. Din cauza
faptului că puterea şi credinţa se exclud reciproc,
toate religiile şi sistemele politice care la început se
întemeiază pe credinţa raţională devin corupte
şi, până la urmă, îşi pierd orice forţă,
dacă se bazează pe putere sau măcar se aliază
cu ea.
Trebuie să menţionăm aici pe scurt
una din neînţelegerile legate de credinţă. Adesea
credinţa e văzută drept o stare de aşteptare
pasivă a realizării speranţelor noastre. Deşi
aceasta caracterizează credinţa iraţională,
din discuţia noastră rezultă că lucrurile
nu stau niciodată la fel cu credinţa raţională.
Câtă vreme credinţa raţională se întemeiază
pe experienţa propriei productivităţi, aceasta
nu poate fi pasivă, ci trebuie să fie expresia unei
activităţi interioare autentice. O veche legendă
exprimă cu vivacitate acest lucru. Când Moise şi-a îndreptat
toiagul spre Marea Roşie, marea, contrar minunii aşteptate,
nu s-a despărţit imediat ca să lase o cale uscată
evreilor. Miracolul promis s-a produs şi valurile s-au retras
doar atunci când primul om a sărit în mare.
La începutul acestei discuţii, am făcut
distincţia dintre credinţa văzută ca atitudine
(ca trăsătură de caracter) şi credinţa
în anumite idei sau oameni. Până în acest punct am vorbit
despre credinţă în primul sens, dar acum se pune problema
dacă există vreo legătură între credinţa
ca o trăsătură de caracter şi obiectele în
care credem. Analiza noastră a credinţei raţionale
şi iraţionale implică existenţa unei astfel
de conexiuni. Deoarece credinţa raţională se bazează
pe propria experienţă productivă, nimic dincolo
de existenţa umană nu poate să fie obiectul său.
De asemenea, decurge că nu putem vorbi de credinţă
raţională când o persoană crede în ideile de iubire,
raţiune şi dreptate nu ca urmare a propriei experienţe,
ci doar pentru că i-a fost inculcată o astfel de credinţă.
Credinţa religioasă poate fi de oricare tip. Cu precădere
anumite secte care nu au avut aceeaşi putere ca biserica
şi unele curente religioase mistice care puneau accentul
pe puterea de a iubi a omului si pe asemănarea sa cu Dumnezeu
au păstrat şi cultivat atitudinea credinţei raţionale
în simbolismul religios. Ideile de libertate şi democraţie
decad în simplă credinţă iraţională odată
ce nu se mai bazează pe experienţa productivă a
fiecărui individ şi sunt livrate de partide sau state,
care-1 forţează pe individ să creadă în aceste
idei. Diferenţa dintre credinţa mistică în Dumnezeu
şi credinţa raţională a ateului în umanitate
e mult mai mică decât diferenţa dintre credinţa
mistică şi cea a unui calvinist, a cărui credinţă
în Dumnezeu se bazează pe convingerea în propria neputinţă
si pe teama de puterea divină.
Omul nu poate trăi fără credinţă.
Problema crucială pentru generaţia noastră şi
pentru cele ce urmează e dacă respectiva credinţă
va fi una iraţională în lideri, maşini şi
succes, sau dacă va fi mai degrabă o credinţă
raţională în om, bazată pe experienţa propriei
activităţi productive.
Sursa: Erich Fromm - OMUL PENTRU SINE, Editura TREI, pag. 201-213
Note de subsol:
7 Rădăcina cuvântului educaţie e e-ducere, care
înseamnă literal a aduce la lumină, a scoate la iveală
ceva prezent doar în potentă. Educaţia în acest sens
provine din existenţă, care înseamnă literal a
ieşi la iveală, a emerge dintr-o stare potenţială
în realitatea manifestă.
124 Adolf Hitler, Mtin Kampf (Craiova: Editura Beladi, 1996), p. 91.
125 O versiune populară, deşi oarecum distorsionată, a unei
sentinţe din Tertulian.
Biblia, trad. cit., p. 61.