
Friedrich Nietzsche
1844-1900
Paul Tillich despre Nietzsche
si filosofia lui
Nietzsche este cel mai impresionant si mai
autentic reprezentant a ceea ce putem denumim "filosofie
a vietii". Viata în termenul acesta este
procesul în care puterea fiintei se actualizeazã
pe sine însãsi. Dar actualizându-se, aceasta
depãseste acel lucru din viatã care, desi apartine
vietii, neagã viata. (...)
Viata are nenumãrate aspecte, si este ambiguã. (...)
Curajul este puterea vietii de a
se afirma pe sine în pofida acestei ambiguitãti,
în timp ce negarea vietii din cauza elementului negativitãtii
ei este o expresie a lasitãtii.
Pe aceastã bazã, Nietzsche dezvoltã o filosofie
si o profetie a curajului în opozitie cu mediocritatea si
decadenta vietii din perioada a cãrei venire o prevedea.
...
"Ce este bine?" întrebati
voi.
A fi brav este bine.
(Zaratustra)
Autoafirmarea vietii este afirmarea vietii si
a mortii care apartine vietii.
Paul Tillich - CURAJUL DE A FI, Editura HERALD, pp. 37-38
De ce sunt un destin
fragment din cartea, ultima sa carte, Ecce
homo,
Editura Ideea europeanã, 2016,
trad. din germanã de Victor Scoradet
Pe mine personal revolta si pledoaria lui mã
duc cu gândul la Noua eticã (Erich Neumann)
fragment aici.
În esentã este si concluzia
mea (V.J., îmi dau seama cât de scandalizati vor fi
unii):
Trebuie sã devenim întregi,
nu "buni", moi, fãrã formã, dresati,
devitalizati, mediocri - în dauna totalitãtii
noastre, a ceea ce avem de exprimat, contrar Vietii care tinde
si ne preseazã sã se manifeste într-un mod
specific prin noi în lume.
Si asta nu înseamnã a nu fi buni, ci a fi
buni dar de o bunãtate mai cuprinzãtoare, care vede
si pe termen lung, care vede si efectele dezastruoase pe termen
lung ale unei bunãtãti niaise.
1.
Îmi cunosc soarta. Cândva, numelui meu i se va
asocia amintirea a ceva monstruos — a unei crize, cum nu a mai
existat pe pământ, a celei mai profunde coliziuni
de conştiinţe, a unei hotărâri invocate împotriva
a tot ceea ce s-a crezut, s-a promovat, s-a sacralizat până
acum. Eu nu sunt un om, eu sunt dinamită. — Şi cu toate
astea nu am în mine nimic dintr-un întemeietor de religie — religiile
sunt afaceri pentru plebe, după atingeri cu oameni religioşi,
eu simt nevoia să mă spăl pe mâini... Nu îmi doresc
„credincioşi", cred că sunt prea maliţios
ca să cred măcar în mine însumi, nu le vorbesc niciodată
maselor... Am o frică teribilă ca într-o bună
zi să nu fiu declarat sfânt: se va înţelege acum
de ce public această carte înainte, asta urmează
să mă împiedice să devin obiectul vreunui abuz.
Nu vreau să fiu un sfânt, mai degrabă un măscărici...
Şi cu toate astea, sau mai degrabă nu cu toate
astea, căci nu a existat până acum nimic mai amăgitor
decât sfinţii - din mine vorbeşte adevărul. - Dar
adevărul meu este cumplit: căci până acum minciuna
a fost numită adevăr. - Reevaluarea tuturor valorilor:
aceasta este formula mea pentru un act de supremă autoanaliză
a omenirii, care, în mine, s-a preschimbat în carne şi geniu.
Soarta mea vrea ca eu să fiu nevoit a fi primul om cumsecade,
ca eu să mă ştiu în conflict cu falsitatea
milenară... Abia eu am descoperit adevărul, prin
faptul că eu cel dintâi am perceput minciuna ca minciună
— am mirosit-o... Geniul meu stă în nările mele...
Eu contrazic cum nimeni n-a mai contrazis vreodată şi
cu toate astea sunt contrariul unui spirit care neagă. Sunt
un ambasador al veştilor bune, cum nu a mai existat
până acum, eu cunosc misiuni atât de înalte, încât, până
acum, nu a existat nicio noţiune care să le definească;
abia începând cu mine există din nou speranţe. Toate
astea mă determină să fiu şi un om al dezastrului.
Căci, atunci când adevărul intră în luptă
cu minciuna milenară, vom avea convulsii, un spasm de cutremure
de pământ, o deplasare a muntelui şi a văii cum
nici măcar nu s-a visat vreodată. Noţiunea de politică
se va fi dizolvat atunci complet într-un război al spiritelor,
toate structurile puterii din vechea societate sunt aruncate în
aer - ele sunt construite, toate, pe minciună: vor exista
războaie cum n-au mai existat pe acest pământ. Abia
de la mine încolo va exista, pe Pământ, o politică
mare.
2.
Se doreşte cumva o formulă pentru un
asemenea destin care devine om? — Ea e scrisă în Zarathustra
al meu.
- iar acela care vrea să fie un creator
în bine şi în rău, acela trebuie să fie un distrugător
şi să spulbere valori.
Prin urmare, răul cel mai înalt ţine
de bunătatea cea mai înaltă: aceasta, însă, este
cea creatoare.
Sunt de departe omul cel mai teribil care a existat
până acum; asta nu exclude că voi fi cel mai mare binefăcător.
Cunosc pofta de a distruge într-un asemenea grad, încât puterea
mea de distrugere e pe măsură, — în ambele privinţe,
nu fac decât să ascult de natura mea dionisiacă, cea
care nu ştie să separe acţiunea negatoare de afirmaţie.
Sunt cel dintâi imoralist: asta mă face să fiu distrugătorul
par excellence.
3.
Nu am fost întrebat, ar fi trebuit să fiu
întrebat ce anume înseamnă, în gura mea, gura celui dintâi
imoralist, numele Zarathustra: căci ceea ce determină
unicitatea uriaşă a acelui persan în istorie este tocmai
contrariul acestui lucru. Zarathustra a fost cel dintâi care,
în lupta dintre bine şi rău, a văzut roata propriu-zisă
în mecanismul lucrurilor - traducerea moralei în metafizic, ca
putere, cauză, scop în sine este opera lui. De fapt,
însă, această întrebare ar fi deja răspunsul. Zarathustra
a creat această eroare, cea mai fatală dintre
toate, morala: prin urmare, el trebuie să fie şi primul
care o recunoaşte. Nu numai că el are în această
privinţă o experienţă mai îndelungată
şi mai mare decât orice alt gânditor — în fond, istoria
toată este contrazicerea, prin experiment, a propoziţiei
aşa-numitei „ordini morale a lumii" -: şi mai
important este că Zarathustra e mai adevărat decât orice
alt gânditor, învăţătura lui are, ea singură,
adevărul drept virtutea supremă — asta înseamnă
contrariul laşităţii „idealului", care
o ia la fugă din calea realităţii; Zarathustra
are mai mult curaj în trupul său decât toţi gânditorii
luaţi la un loc. Să spui numai adevărul şi
să tragi bine cu arcul, aceasta este virtutea persană.
- Oare sunt înţeles?... Autodepăşirea moralei din
dragostea de adevăr, autodepăşirea moralistului
în opusul său - în mine - asta înseamnă, în gura
mea, numele Zarathustra.
4.
In fond, există două negări pe
care cuvântul meu imoralist le include. Pe de o parte,
neg un tip de om care până acum a fost considerat ca fiind
cel mai înalt - cei buni, cei binevoitori, cei care fac bine;
pe de alta, neg o specie de morală, care a ajuns să
se afirme şi să domine, acea morală decadence,
mai concret vorbind, morala creştină. S-ar cuveni ca
această a doua negare să fie privită drept aceea
mai decisivă, deoarece supraaprecierea bunătăţii
şi a bunăvoinţei, judecând în mare, îmi apare deja
ca urmare a fenomenului de decadence, ca simptom de slăbiciune,
ca incompatibilă cu o viaţă care creşte,
care afirmă: în afirmare, negarea şi distrugerea
reprezintă o condiţie. - Mă opresc pentru moment
la psihologia omului bun. Ca să se estimeze care este valoarea
unui tip de om, e nevoie să se socotească preţul
pe care-1 are prezervarea lui - este nevoie să se cunoască
condiţiile lui de existenţă. Condiţia existenţei
celor buni este minciuna —: altfel exprimat, faptul că ei
refuză cu orice preţ să vadă cum este alcătuită
realitatea, şi anume că nu e făcută în aşa
fel încât să provoace în permanenţă instincte binevoitoare,
cu atât mai puţin în aşa fel încât să accepte
oricând o intervenţie a mâinilor mioape şi binevoitoare.
Să consideri stările de criză de tot felul
ca pe o obiecţie în general, ca pe ceva care trebuie desfiinţat,
aceasta este niaiserie par excellence, în general, un veritabil
dezastru prin urmările sale, o stupiditate fatală, aproape
la fel de mare ca dorinţa de a aboli vremea rea — de pildă,
din compasiune faţă de oamenii săraci... In marea
economie a întregului, ororile realităţii (în afecte,
în pofte, în voinţa de putere) sunt incomensurabil mai necesare
decât orice formă de fericire măruntă, de aşa-numită
„bunătate"; trebuie să fii chiar extrem de indulgent
pentru a le garanta acestora din urmă un loc în general,
deoarece ele sunt condiţionate de falsitatea instinctului.
Voi avea un mare prilej de a demonstra urmările peste măsură
de catastrofale pentru întreaga istorie ale optimismului,
acest avorton al unor homines optimi. Zarathustra, cel
dintâi care a înţeles că optimistul este la fel de decadent
ca pesimistul şi poate mai dăunător, spune:
oamenii buni nu spun niciodată adevărul. Ţărmuri
şi siguranţe false v-au învăţat cei buni;
în minciunile celor buni aţi fost născuţi şi
la adăpost. Totul este minciună şi deformare
până-n temelii din cauza celor buni. Din fericire, lumea
nu este construită pe acele instincte conform cărora
doar animalele blânde de turmă şi-ar găsi îngusta
lor fericire în ea; să ceri ca toată suflarea să
devină „om bun", animal de turmă, cu ochi albaştri,
binevoitoare, „suflete frumoase" - sau, cum doreşte
domnul Herbert Spencer, altruiste, ar însemna să castrezi
omenirea şi s-o reduci la o prăpădită de chinezărie.
- Iar lucrul acesta a fost încercat!... Tocmai asta se numea
morală... In acest sens, Zarathustra îi numeşte
pe cei buni când „ultimii oameni", când „începutul sfârşitului";
înainte de toate, el îi percepe ca pe cea mai dăunătoare
specie de oameni, pentru că ei îşi impun existenţa
atât în dauna adevărului, cât şi în dauna viitorului.
Cei buni - ei nu pot să creeze, ei
sunt mereu începutul sfârşitului -
- ei îl crucifică pe acela care scrie valori
noi pe table noi, ei sacrifică viitorul, ei răstignesc
tot viitorul oamenilor!
Cei buni — ei au fost mereu începutul sfârşitului...
Şi, oricât ar fi de mari daunele pe care
le-ar produce calomniatorii lumii, dauna celor buni este cea
mai dăunătoare dintre daune.
5.
Zarathustra, cel dintâi psiholog al celor buni,
este - prin urmare - un prieten al celor răi. Când un soi
de oameni decadence a urcat la rangul de specie supremă,
atunci, asta nu s-a putut întâmpla decât în dauna speciei opuse
lor, a speciei de oameni puternici şi siguri de viaţă.
Când animalul de turmă străluceşte în lumina celei
mai curate virtuţi, atunci, omul de excepţie trebuie
degradat ca rău. Când minciuna cu orice preţ îşi
arogă cuvântul „adevăr" pentru optica ei, atunci,
adevărul propriu-zis trebuie să se regăsească
sub denumirile cele mai rele. Aici, Zarathustra nu lasă loc
de-ndoială: el spune că tocmai cunoaşterea celor
buni, a „celor mai buni", ar fi fost aceea care i-a produs
oroare faţă de om în general; din această aversiune
i-au crescut aripile cu care „să zboare în viitoruri îndepărtate"
— el nu ascunde faptul că tipul său de om, un tip relativ
suprauman, este suprauman tocmai în raport cu cei buni, că
cei buni şi drepţi l-ar numi pe supraomul său diavol...
Voi, cei mai elevaţi oameni pe care i-a întâlnit
ochiul meu, aceasta este îndoiala mea faţă de voi şi
râsul meu ascuns: am bănuiala că voi 1-aţi numi
pe supraomul meu - diavol!
Atât de străini de cel măreţ sunteţi
voi cu sufletul vostru, că supraomul vi s-ar părea înfricoşător
în bunătatea lui...
In locul acesta şi-n niciun alt loc trebuie
să începeţi să înţelegeţi ce anume vrea
Za-rathustra: acest tip de om, pe care el îl concepe, concepe
realitatea aşa cum e ea: este suficient de puternic pentru
asta - , nu este înstrăinat de ea, depărtat, el este
ea însăşi, şi el mai are încă în sine
şi tot ce-i mai înfricoşător şi mai enigmatic,
abia prin asta, omul poate să aibă grandoare...
6.
- Dar există şi un alt sens al cuvântului
imoralist care m-a determinat să fac din el blazonul
meu, titlul meu onorific; sunt mândru să am acest cuvânt
care mă deosebeşte de întreaga omenire. Nimeni nu a
perceput încă morala creştină ca aflându-se mai
prejos de el: pentru asta este nevoie de elevaţie, de o privire
care vede până departe, şi de o profunzime şi abisalitate
psihologică absolut nemaiauzită. Până acum, morala
creştină a fost o Circe a tuturor gânditorilor - ei
s-au aflat în serviciul ei. - Cine, înainte de mine, a coborât
în grotele din care ţâşneşte aburul otrăvit
al acestui fel de ideal — de desconsiderare a lumii! —
? Cine a îndrăznit chiar şi numai să nutrească
bănuiala că e vorba de grote? In general, cine, înaintea
mea, a mai fost psiholog printre filosofi, iar nu tocmai
contrariul acestuia, „escroc superior", „idealist"?
înainte de mine, psihologia nici măcar nu exista încă.
— Să fii cel dintâi în această privinţă poate
fi un blestem, este în orice caz un destin: fiindcă eşti
şi cel dintâi care dispreţuieşte... Scârba
provocată de om e pericolul meu...
7.
Oare am fost înţeles? — Ceea ce mă defineşte
pe mine şi mă separă de restul omenirii e faptul
că am descoperit morala creştină. De aceea aveam
nevoie de un cuvânt care conţine sensul unei provocări
către orişicine. Că omenirea nu şi-a deschis
ochii mai devreme în această privinţă, aceasta
este pentru mine, cea mai mare necuviinţă pe care o
are ea pe conştiinţă, ca autoamăgire devenită
instinct, ca voinţă fundamentală de a nu vedea
orice întâmplare, orice cauzalitate, orice realitate ca falsificare
in psychologicis până la crimă. Orbirea în faţa
creştinismului este crima par excellence — crima împotriva
vieţii... Mileniile, popoarele, cei dintâi şi cei din
urmă, filosofii şi babele - exceptând cinci, şase
momente ale istoriei, pe mine ca pe cel de-al şaptelea -
în privinţa asta, cu toţii se merită unii pe alţii.
Până acum, creştinul a fost „fiinţa morală"
propriu-zisă, o ciudăţenie fără
egal - şi, ca „fiinţă morală", mai absurd,
mai amăgitor, mai plin de vanitate, mai frivol, mai nociv
sieşi chiar şi decât ar fi putut visa insul cel
mai plin de dispreţ faţă de omenire. Morala creştină
- cea mai malignă formă a voinţei de minciună,
adevărata Circe a omenirii: exact ceea ce a stricat-o. Nu
eroarea ca eroare e aspectul care mă îngrozeşte
pe mine, nu lipsa milenară de „bună voinţă",
de disciplină, de bun simţ, de curaj în cele spirituale,
lipsă care se trădează în propria sa victorie:
- este lipsa de natură, este stare de lucruri cu totul înfiorătoare
că însăşi antinatura în chip de morală s-a
bucurat de cele mai înalte onoruri şi a rămas suspendată
deasupra omenirii ca lege, ca imperativ categoric!... Să
te înşeli în asemenea măsură, nu ca individ,
nu ca popor, ci ca omenire!... Că oamenii au fost
învăţaţi să dispreţuiască cele mai
importante instincte ale vieţii; că s-a scornit minciuna
unui „suflet", a unui „spirit", pentru a face de ruşine
trupul; că oamenii sunt învăţaţi să perceapă
în premisa vieţii, în sexualitate, ceva impur; că, în
cea mai profundă nevoie de înflorire, în egoismul strict
(— cuvântul în sine e calomnios! —) se caută pricipiul rău;
că, invers, în semnul tipic al declinului şi al instinctului
contradictoriu, în „abnegaţie", în pierderea centrului
de gravitaţie, în „depersonalizare" şi în „dragostea
de aproapele" (— mania de aproapele!) se vede valoarea mai
înaltă, ce spun! valoarea în şinei... Cum! adică
omenirea însăşi ar fi decadence? că întotdeauna
ar fi fost asta? - Ceea ce e sigur e că numai valori ce ţin
de decadence au fost predate ca fiind valorile supreme.
Morala renunţării la sine par excellence, faptul
„mă distrug" tradus în imperativul: „trebuie
să vă distrugeţi cu toţii" - şi
nu doar în imperativ!... Singura morală care a fost predată
până acum, morala renunţării la sine, trădează
o voinţă de final, ea neagă viaţa în
fundamentul ei ultim. - Aici ar rămâne deschisă posibilitatea
că nu omenirea e în curs de degenerare, ci doar acea categorie
parazitară de om, aceea a preotului, care, cu ajutorul
moralei, şi-a născocit postura de for ce decide valorile
ei - care a ghicit că morala creştină e mijlocul
lui de a ajunge la putere... Şi, într-adevăr,
aceasta este concluzia mea: învăţătorii, conducătorii
omenirii, teologii în general, au fost cu toţii nişte
decadents: de aici reevaluarea tuturor valorilor ca ostile
vieţii, de aici morala... Definiţia moralei:
morala - idiosincrazia manifestată de decadents cu intenţia
ascunsă de a se răzbuna pe viaţă —
şi cu succes. Pun preţ pe definiţia asta. -
8.
- Oare am fost înţeles? - Căci nu am
spus niciun cuvânt pe care să nu-1 fi rostit deja acum cinci
ani prin gura lui Zarathustra. - Demascarea moralei creştine
este un eveniment care nu are egal, o adevărată catastrofă.
Cel care o demască este o force majeure, un destin,
— el rupe istoria omenirii în două bucăţi. Se trăieşte
înainte de el, se trăieşte după el...
Fulgerul adevărului a lovit tocmai ceea ce până acum
a stat mai sus decât toate: cine înţelege, ce anume a fost
distrus aici, poate să se uite dacă mai ţine ceva
în mână. Tot ceea ce s-a numit până acum „adevăr"
a fost recunoscut drept cea mai dăunătoare, cea mai
perfidă, cea mai subterană formă de minciună;
pretextul sfânt de a „ameliora" omenirea ca stratagema prin
care viaţa însăşi să fie suptă, să
fie anemiată. Morala ca vampirism... Cine descoperă
morala, a descoperit totodată şi lipsa de valoare a
tuturor valorilor în care se crede sau s-a crezut; în cele mai
venerate tipuri de om, chiar în cele canonizate, el nu
mai vede nimic demn de respect, el vede în ele cel mai funest
tip de avortoni, funest, pentru că a fascinat...
Conceptul de Dumnezeu, inventat spre a se opune vieţii —
un concept în care tot ce-i nociv, toxic, denigrator, toată
ostilitatea de moarte împotriva vieţii este pus într-o unitate
înspăimântătoare! Noţiunea de „transcendenţă",
de „adevărata lume" inventate spre a devaloriza singura
lume care există — în aşa fel încât să nu se mai
păstreze niciun ţel, nicio raţiune, nicio misiune
pentru realitatea noastră pământească? Noţiunea
de „suflet", de „spirit", până la urmă chiar
de „suflet nemuritor", inventate pentru a dispreţui
trupul, pentru a-l face „bolnav" - „sfânt" -, pentru
a opune tuturor lucrurilor care merită luate în serios în
viaţă, probleme precum nutriţia, curăţenia,
vremea, o superficialitate înspăimântătoare! In loc
de sănătate, „bunăstarea sufletului" - cu
alte cuvinte, o folie circulaire între convulsiile penitenţiale
şi isteria izbăvirii! Conceptul de „păcat",
inventat laolaltă cu instrumentul aferent de tortură,
conceptul de „liber arbitru", pentru a deruta instinctele,
pentru a face din neîncrederea în instincte a doua natură!
În conceptul de „abnegaţie", de „negare de sine",
semnul propriu-zis de decadence, să te laşi atras
de ceea ce-ţi dăunează, să nu-ţi mai
poţi găsi rostul, să-ţi faci din autodistrugere
un însemn al valorii supreme, să-ţi faci din ea „datoria",
„sfinţenia", „divinul" din om! În sfârşit
— acesta este lucrul cel mai terifiant - în conceptul de om bun,
să iei apărarea a tot ce e slab, bolnav, degenerat,
a tot ceea ce-şi provoacă suferinţă sieşi,
a tot ceea ce trebuie să piară —, legea selecţiei
răstignită, un ideal din tot ceea ce se opune omului
mândru şi reuşit, împotriva celui care spune da, care
e sigur de viitor, care e garanţia viitorului -asta înseamnă,
de acum înainte, răul... Şi în toate astea s-a
crezut până acum, ca morală! - Ecrasez l 'infame!
-
9.
Oare am fost înţeles? — Dionyssos împotriva
celui Crucificat...
Cuprins
Însemnări pentru o lectură: Ecce homo
5
Prefaţă
33
De ce sunt atât de înţelept
40
De ce sunt atât de deştept 64
De ce scriu cărţi atât de bune
96
Naşterea tragediei 112
Inactualele 122
Omenesc, prea omenesc. Cu două continuări
130
Aurora. Gânduri despre morală ca prejudecată
141
Ştiinţa veselă (,,la gaya scienza")
146
Astfel a grăit Zarathustra. O carte pentru
toţi şi niciunul 148
Dincolo de bine şi de rău. Preludiu la
o filosofic a viitorului 171
Genealogia moralei. O scriere polemică...
174
Amurgul idolilor. Cum se filosofează cu ciocanul
176
Cazul Wagner. Problema unui muzician
180
De ce sunt un destin
192
Salt la inceputul paginii