Ion Vianu (n. 1934, Bucuresti) a urmat studii
de filologie clasica, iar ulterior medicina. Dupa ce a emigrat,
in 1977, a publicat in strainatate articole si studii privind
istoria si filosofia psihiatriei si s-a distins ca unul dintre
colaboratorii constanti ai postului de radio Europa Libera.
Volume publicate: Introducere in psihoterapie (1975), Stil si
persoana (1975; volum distins cu Premiul Uniunii Scriitorilor),
Amintiri in dialog. Memorii (in colaborare cu Matei Calinescu,
1994; editia a II-a revazuta si adaugita, Polirom, 1997; editia
a III-a, Polirom, 2005), Paramnezii (2005), Blestem si Binecuvintare
(2007), Investigatii mateine (2008), Necredinciosul (2008),
Exercitiu de sinceritate (2009). A initiat ciclul de romane
Arhiva tradarii si a miniei, din care a publicat la Editura
Polirom Caietele lui Ozias (2004) si Vasiliu, foi volante (2006).
" Romanul unei educatii”, cum il subintituleaza autorul,
Amor intellectualis relateaza povestea unei maturizari
intelectuale si sentimentale pe fundalul unei epoci
tulburi, cea a instaurarii si consolidarii regimului comunist.
Adolescenta eroului indeosebi, cu initierile ei – primele
experiente erotice, cautarile intelectuale, tensiunea dintre
spiritual si trupesc –, prilejuieste pagini pe cit de
savuroase prin pitorescul lor, pe atit de convingatoare prin
franchete. La fel si galeria portretelor zugravite: ale prietenilor
dar si ale discipolilor si apropiatilor marelui T. (Tudor Vianu),
legati de acesta prin amor intellectualis magistri. Treptat,
istoria personala se estompeaza, pentru ca in prim-plan sa treaca
o alta poveste, dramatica, despre disparitia unei lumi si a
unei generatii...
Sursa: http://www.polirom.ro
Fragmente din volumul INTRE
VIOLENTÃ SI COMPASIUNE. Amintirile unui psihiatru,
POLIROM, 2018 pe acest site - despre NUMEN: aici
Am selectat câteva fragmente din carte cu referire la
întâlnirea autorului cu Monseniorul Vladimir Ghika,
cu Edgar Papu, cu cãrtile lui Alice Miller...
Prin 1949 putea fi văzut în Bucureşti
un om care nu părea să aibă nimic de-a face
cu lumea care îl înconjura. Nu prea înalt, puternic adus de
spate, purta, pe orice vreme, o sutană preoţească
ce flutura pe el de slab ce era. Când venea frigul, trupul
lui firav se îngroşa oarecum, făcăndu-te să
bănuieşti că, pe dedesubt, îşi pusese
un pulover de lână. De gât îi atârna un crucifix. Un
brâu roşu cu franjuri la capăt, arătând un
grad preoţesc înalt, îl încingea, căzând apoi în
lungul coapsei stângi. Pasul lui, mereu grăbit, uşor,
ca un început de zbor, te făcea să presupui că
are o destinaţie precisă şi urgentă. Era
în fiinţa lui un amestec neobişnuit de energie şi
de fragilitate. Astfel de înalţi prelaţi, prinţi
ai Bisericii, nu umblă de obicei neînsoţiţi.
Apar doar în mijlocul unor mari ceremonii; te mirai că
umbla singur pe străzile cenuşii ale oraşului;
eu îl vedeam deseori ieşind de la capela franceză
sau pe portiţa laterală a maicilor Filles de
la Charite (statul confiscase sanatoriul, transformându-l
în Institutul de Endocrinologie al doctorului Parhon). Câteodată
lua tramvaiul 5 din Piaţa Dorobanţi către
Universitate. Găsindu-mă de mai multe ori alături
de el pe platforma deschisă din spate a ultimului vagon,
i-am observat chipul ascetic, emaciat.
Avea nasul mare, vârsta-l făcuse acvilin,
puţin umflat la vârf, iar barba răsfirată îi
flutura în vânt, uşoară ca o spumă, ceea ce
îi sporea aspectul aerian, plutitor. Atunci s-au întâlnit
privirile noastre şi am constatat că se întreba,
ca şi mine despre el, cine eram: un băiat obişnuit,
desigur, iar el un bătrân cu totul neobişnuit în
oraş; acestui om nu trebuia să-i scape nimic din
ce era omenesc, mi-am zis, şi în felul acela intens privea
totul, nu numai pe mine. I-am auzit răsuflarea rapidă,
zgomotoasă, cu ecou, de parcă ar fi venit dintr-un
fund de peşteră, şi mi-am spus că trebuie
să fie foarte bolnav.
Acest ins fără pereche era Vladimir
Ghika, acelaşi pe care-l identificasem, dar numai în
scris, mai demult, pe o dedicaţie tipărită
la începutul unei cărţi a lui Jacques Maritain,
filosoful catolic: A Vladimir Ghika, prince dans le siecle
et, par une vocation plus haute encore, pretre dans l'eglise
de Jesus-Christ, „Lui Vladimir Ghika, principe în veac
şi, printr-o chemare şi mai înalţă, preot
în Biserica lui lisus Hristos. Nu ştiu în ce împrejurări
am făcut apropierea între dedicatar şi personajul
întâlnit în Parcul Filipescu sau pe refugiul tramvaiului 5,
dar, curând, am aflat mai multe despre condiţia lui.
Fusese figura tutelară a comunităţii călugăriţelor
de la Sainţ Vincenţ-de-Paul. Era acum tolerat, din
dispoziţia doctorului Parhon, în incinta fostului sanatoriu,
undeva înţr-o încăpere dosnică, în capela deservită
de părintele Francois mai oficia câteodată mesa.
Avea un mic grup de admiratori şi fideli, printre care
şi colegul meu de clasă Andrei Brezianu (căruia
îi spuneam „Bambi"); el, cel dintâi, mi-a dat informaţii
despre situaţia de atunci a Monseniorului.
Avea dreptul să fie numit astfel, „Monseniorul":
după ce fusese hirotonit în 1925, papa îi acordase calitatea
de protonotar apostolic, titlu onorific ce-1 aşeza printre
ierarhi. După zeci de ani petrecuţi în străinătate,
mai ales în Franţa, unde se convertise la catolicism
şi frecventase cercurile tomisţe, se întorsese în
România. Acţiunile lui fuseseră numeroase: înfiinţase
acea comunitate de maici, se implicase în activităţi
caritabile, vizitase spitale şi închisori, uneori în
răspăr cu ierarhia catolică locală (lucru
notat cu o anumită înverşunare în memoriile lui
de către arhiepiscopul catolic de Bucureşti, Netzhammer).
Nu era un prelat monden, cum fusese calificat de bârfitori;
apartenenţa lui la mediile aristocratice era firească.
Bârfitorul memorialist C. Argetoianu îi atribuie totuşi
mari influenţe la Palat, pe lângă madam Lupescu.
Misionar fusese In toate straturile societăţii locale.
Bunica mea Elena, spre pildă, moşiereasa drepţ-cre-dincioasă
care o vedea în vis pe Maica Domnului, se dusese la Sinaia,
la capela catolică situată central, dar cam pitit,
în spatele benzinăriei, pentru a asista la liturghia
oficiată de prinţul-prelaţ. Nu se convertise
totuşi; spiritul ei ortodox de fată de la Dunăre
atârnase mai greu, spre deosebire de cazul altor doamne, prietene
ale ei.
Pretutindeni, influenţa lui era profundă.
Se spunea că făcuse minuni, operând vindecări
miraculoase. Se ruga cu o concentrare impresionantă,
în timpul acestori stări s-ar fi ridicat de la pământ,
în levitaţie.
Toate astea se petrecuseră înainte de
război şi imediat după.
Acum, se aşezase peste ţară
legea de fier. Vladimir devenise o persoană a cărei
frecventare era riscantă. Catolicii erau consideraţi
de comunişti ca reprezentanţi ai unei primejdioase
internaţionale. Totuşi, Vladimir continua să
atragă oameni în căutarea unui sens, suflete rătăcite.
Printre ele şi pe Alexandru Paleologu, care îşi
începuse căutarea spirituală în francmasoneria reînviată
la scurt timp după război, apoi recăzută
în adormire, după grozave persecuţii, în 1948. Un
alt fidel care avea să se manifeste tot atât de trecător
era Ion Negoiţescu, căruia Balotă îi atribuie
un interes faţă de micii minisţranţi.
Nicolae Balotă, ca şi alţi greco-catolici,
venea la capelă fiindcă purtarea complice a Bisericii
Ortodoxe în desfiinţarea sângeroasă a Bisericii
Unite îl împinsese într-acolo. Mai era, printre fideli, şi
colegul meu Andrei (Bambi). Bambi ajunsese la catolicism prin
familie, în întregime convertită. Pentru el, relaţia
cu Biserica romană era adâncă şi părea
că-i va marca viata (aşa s-a şi întâmplat).
Printre credincioşi se număra şi
unul prea bine cunoscut de mine, domnul Papu. De la T., al
cărui asistent şi foarte apropiat colaborator devenise
între timp, auzisem că era catolic şi fervent practicant.
Ceea ce Bambi îmi confirmă.
Papu fusese convertit de Vladimir Ghika.
Monseniorul avea darul să atragă oameni diferiţi,
să satisfacă aspiraţii diverse. Unii, ca Paleologu,
ca Nego, căutau mai mult experienţe intelectuale
şi de viaţă. Erau „trăirişti".
Nimeni nu poate şti ce se petrece în interiorul conştiinţei,
dar aşa le-au apărut, celor ce-şi mai aminteau,
lucrurile mai târziu.
Trăirişti. Acest termen se născuse
în anii douăzeci-treizeci, fusese fabricat de Nae lonescu.
Tipul trăi-risţului bucureştean fusese Mircea
Eliade. în numele unui „prototrăirism" (căci
nu suferise încă influenţa lui Nae), Eliade privilegiase,
în India, fierbinţi experienţe erotice în detrimentul
doctoratului în sanscrită. Experienţa de viaţă
era un opiu pentru trăirişti (aşa cum Marx
spusese despre religie că este opiul popoarelor). Era,
paradoxal, un antiintelectualism profesat de intelectuali;
propunea, ca un complement al cărţii şi, de
obicei, ca o negare a ei, viaţa însăşi, în
toată violenţa în care se poate exprima. Multe convertiri
la Legiune ale tinerilor cărturari îşi găsiseră
o justificare în acest concept. Dar, după război,
Legiunea şi extrema dreaptă violentă, înfrânte,
îşi lingeau rănile, în munţi sau in Vest. Comunismul,
o formă „ştiinţifică" de totalitarism,
mult mai eficace, pusese stăpânire pe trupuri şi
se insinua adânc în conştiinţele noastre, îmbinând
teroarea cu persuasiunea.
Bambi supsese catolicismul împreună
cu laptele mamei, iar Vladimir îi ieşise în drum, lui,
încă un copil, spre a-i confirma vocaţia. N. Balotă
şi prietenii lui greco-catolici refuzau să meargă
la ortodocşii care nu şovăiseră să-i
părăsească şi să-i prigonească
pe fraţii lor creştini căzuţi în dizgraţie.
Alecu Paleologu făcea parte din categoria „trăirişţilor":
încercase francmasoneria, iar acum cerceta catolicismul roman. Trăirismul
originar al intelectualilor se epuizase în legionarism, fusese
distrus în viaţa civilă, persistând în munţi
pentru câtăva vreme, la partizani, şi în exil. Trăirea
religoasă însă putea fi, pentru unii, o formă
de trăirism superioară, nu numai o experienţă
spirituală ; în condiţiile ateismului comunist,
era un mod de-a trăi primejdios. Primejdia era un ingredient
obligatoriu al trăirismului, asumarea acelui „Gefârlich
leben" nietzschean, trecut, mai militant, prin „vivere
pericolosamente", „a trăi primejdios", maxima
impusă de Mussolini „cămăşilor negre".
Acum, devo-ţiunea, cale spinoasă - dar numai interior
-, era şi o primejdie exterioară, o prezenţă
pe front. A fi, a deveni, a rămâne romano-catolic era
în vremea aceea un act de curaj (şi mai primejdios era
să rămâi greco-catolic, de vreme ce adepţii
deveniseră o biserică a catacombelor).
...Dacă Bambi îmi explicase cine era
omul atât de interesant şi de neobişnuit care trecea
prin faţa casei noastre şi pe care-1 întâlneam în
tramvai, Edgar Papu m-a făcut să înţeleg mai
multe despre el.
...Papu... trecuseră ani de când îl
văzusem aprin-zând lumânarea cea mai de sus a pomului
de Crăciun... eram acum adolescent, absorbeam cultura
ca un burete.
Aveam un învăţător şi
un ghid sigur, pe T. Aşezaţi amândoi pe canapeaua
verde din sufragerie, după cină, vorbeam. Cu memoria
selectivă a oricărui copil care ascultă poveşti
de la cineva apropiat, reţineam totul, înregistram aproape
mecanic, aşa cum pe o ceară moale se lasă imprimate
vibraţiile unei melodii sau o formă sculpturală,
spusele lui. Convorbirile noastre, începute imediat după
cină în prezenţa mamei, a Măriuchii, continuau,
după ce ele, învinse de somn, se retrăgeau, şi
după miezul nopţii. Eram un ascultător atent
şi activ. Puneam întrebări, încercam să înţeleg.
Discuţia era intelectuală, desprinsă de considerentele
imediate ale zilei, în acest ev al terorii, în fiecare zi,
dar mai ales în fiecare noapte erau luaţi oameni din
casele lor, pentru a dispărea uneori pentru totdeauna.
Cuvântul „arestat" era unul dintre cele mai frecvente
ale conversaţiei zilnice. Şi nu ne sfîam să
vorbim despre asta (nimeni nu era imun la o arestare neaşteptată),
cu toată angoasa, la cina familială sau aiurea.
Tensiunea putea deveni cumplită, într-o seară,
îl aşeptam pe T., ca întotdeauna în acea zi a săptămânii,
să revină de la curs. De obicei, venea pe jos de
la Universitate, deseori însoţit de un student sau de
un cunoscut (N. Balotă era unul dintre ei, iar in Caietul
albastra există ecouri preţioase ale acelor
paşnice întoarceri acasă ale profesorului, însoţit
de discipolii-prieteni, discutând atemporal despre frumos-bine-adevăr).
în seara aceea, T. a apărut cu o jumătate de oră
mai devreme ca de obicei, într-o agitaţie de neînchipuit.
Pe Calea Victoriei avusese impresia că era urmărit,
se temuse că ar putea fi arestat, împins într-o maşină
şi zvârlit în închisoare. Din întâmplare, trecea un taxi;
îl oprise şi se aruncase în el, scăpând de urmăritorii
reali sau imaginari. Parcă ar fi povestit un vis rău,
scuturân-du-se de groază. Dar, mai târziu, pe canapeaua
verde, în puterea nopţii, cu un interlocutor vrednic
de a şti. ca mine, atent, întrebător, lucrurile
reintrau în ordinea eternă. Sistemele filosofice cele
mai abstruse deveneau jocuri clare ale minţii. Această
învăţătură într-un fel prea limpede ascundea
pentru mine o capcană. Mă scutea, spre dezavantajul
meu, de urcarea muntelui ideilor de-a buşilea, de genunchii
zgâriaţi ai minţii, în efortul de-a ajunge pe culme.
Dacă nu mi l-ar fi explicat atât de clar pe Kant, poate
că aş fi citit Critica raţiunii pure. Kant...
Pentru T., doctrina filosofului din Koenigsberg era expresia
cea mai temeinică a gândirii, criticismul, triumful tardiv,
dar cât de aşteptat, al raţiunii... cât de derizoriu
apărea constructul metafizic al idealismului. Aici, gândirea
se actualiza, preocupările prezentului apăreau,
dar într-o lumină eternă. Materialismul, de pildă.
„Materialismul", semira el. „Bine, dar e o metafizică."
„Cum se poate", mă miram, „la cursurile de marxism
ni se spune că materialismul se opune metafizicii".
„Nu", obiecta învăţătorul meu de noapte,
„conceptul de «materie» este şi el o construcţie
ideală, nu rezistă gândirii criticiste. Materia
ne este revelată de conştiinţă. Prin urmare,
ea nu poate fi cauza conştiinţei. Suntem induşi
într-o iluzie grosieră, târâţi într-o argumentaţie
retrogradă, care şi-a trăit de mult traiul
în lumea filosofilor..."
(pag. 40-45)
…
Domnul Papu nu mai contenea să vorbească
despre Vladimir Ghika, acelaşi pe care îl întâlneam adesea
în cartierul nostru sau pe platforma tramvaiului, a cărui
privire adâncă şi bună o surprinseseră
oprindu-se o clipă asupra mea. „Cât aş dori să-1
cunosc", m-am pomenit spunând. „Se poate", spuse
domnul Papu. „Uite (eram cu Geamănul), veniţi mâine
după-amiază la mine." L-am întâlnit deci pe
Vladmir. De două ori, la un interval de câteva săptămâni.
Era o zi frumoasă de primăvară sau de vară,
iar anul trebuie să fi fost 1950. Cu noi. Monseniorul
a vorbit numai franţuzeşte. Evident, vorbea această
limbă ca pe a sa proprie. Ceea ce m-a surprins a fost
extraordinara lui voioşie, aproape copilărească.
Timbrul vocii lui era înalt, dar nu subţire. „Mondenitatea"
lui era firească; acea deprindere aristocratică
de-a spune lucruri grave sau profunde lăsând a se înţelege
că nu te iei cu totul în serios era evidentă la
el. îmbina subiectele cele mai futile, vorbind, de pildă,
despre lichelismul, pe atunci celebru şi ridiculizat,
al profesorului universitar Balmuş, cu grave subiecte
de filosofic. Discuţia se opri asupra formulării
augustiniene „Credo quia absurdum", „Cred fiindcă
este absurd [să crezi]". Cum se putea explica paradoxala
exprimare? „Citatul este incomplet", a răspuns Vladimir.
„în fapt. Sfântul Augustin spune: «Credo, quia esset absurdum
non credere», «Cred. fiindcă ar fi absurd să
nu cred», ceea ce schimba total sensul frazei." „De altfel",
spuse domnul Papu; care îşi permitea rareori să
intervină în prezenţa lui Monseigneur. „fraza
este greşit atribuită lui Augustin • e vorba de
o reluare aproximativă a unei afirmaţii a lui Tertullian..."
Vladimir nu păru să ia în seama precizarea filologică,
în general, orice urmă de pedanterie sau de pretenţie
erudită lipsea din vorbirea lui. „E adevărat",
spuse, „că Biserica s-a bizuit un timp pe credinţa
oarbă, dar Toma din Aquino a schimbat definitiv
lucrurile. Prin el, raţiunea a fost introdusă
în credinţă. De atunci, între filosofie şi
religie e o legătură de nedezlegat". Toate
aceste lucruri profunde erau spuse pe un ton vesel. Ştiam
că era grav bolnav de plămâni, că trăia
în primejdia arestării, dar credinţa, adică
încrederea în Dumnezeu, îi dădea acea veselie copilărească,
în nici un chip nu puteam percepe vorbele lui altfel decât
ca pe nişte mesaje de viaţă, ca pe efectul
unei bogăţii de energie care se revărsa nestingherit.
„Tocmai de aceea", continuă însufleţitul vorbitor,
„noi credem; fiindcă absurd ar fi, tocmai, să nu
crezi. Fiindcă raţiunea şi credinţa se
completează, nu se contrazic". Nu-mi puteam închipui
că aş fi putut avea astfel de discuţii cu un
preot ortodox. Fuseserăm aproape ultima serie de elevi
care mai făcuseră religia în şcoală. Avuseserăm
profesori de religie, preoţi, care ne povesteau Evangheliile
ca pe un roman. Amintirea cea mai veche era din şcoala
primară. Religia se făcea cu învăţătoarea,
doamna Eftimie. Copil fiind, îmi plăcuse cel mai mult
o legendă: lisus copil modela păsări din lut,
iar apoi, suflând asupra lor, le dădea viaţă
şi ele îşi luau zborul. Confundam textele apocrife
cu cele canonice, însufleţirea păsărilor de
lut se alătura în mintea mea cu vizita la templu a lui
lisus la vârsta de doisprezece ani şi cu felul în care
le vorbea învăţaţilor, de la egal la egal.
Discuţiile nesfârşite între teologi şi ierarhi
în sinoadele primelor secole despre adevărata natură
a lui lisus: divină, umană sau divino-umană
{aceasta din urmă comportând nuanţe) mi se păreau
deşarte. Nu am îndrăznit să-1 întreb pe Monsenior
despre toate aceste nuanţe, care, în cele din urmă,
îi despărţiseră pe ortodocşi de catolici
şi îi făcuseră chiar să se afurisească
reciproc. Regret că nu am făcut-o, dar îmi imaginez
că nu ar fi acceptat o prea lungă discuţie
asupra unor astfel de subiecte, azi stinse.
Scolastica, în special tomismul, era pentru
el vie, Privea viaţa în desfăşurarea ei actuală
\ Şi cum ar fi putut să fie altfel, de vreme
ce, acceptând misterul în toată adâncimea lui, admitea
totuşi că raza de lumină a raţiunii putea
să-1 lumineze până la fund, tot aşa cum soarele,
într-o anumită zi a anului şi la o anumită
oră, se poate reflecta perpendicular în oglinda puţului!
De aceea, spunea Vladimir, scolastica este o metodă
care nu vine în nici un fel în contradicţie
cu ştiinţa, ci, dimpotrivă, o completează
Dacă ştiinţele „pozitive" răspund
la întrebarea „cum ?", dar în nici un fel la „de ce?",
regina ştiinţelor, teologia, îşi asumă
misiunea să răspundă tocmai la această
din urmă întrebare, adică să pătrundă
în voinţa lui Dumnezeu de-a crea lumea. Potrivit legilor
concepute de El. Acest impetus divin însă nu poate
fi înţeles decât ca dragoste. Dumnezeu a creat lumea
din dragoste. Şi tot din dragoste şi-a trimis propriul
Fiu pe pământ, pentru ca el să împărtăşească
toată soarta oamenilor şi chiar să bea din
paharul cel mai amar, răstignirea. Aceste vorbe grave,
cele mai grave ce se pot rosti, erau spuse cu zâmbetul pe
buze, cu elanul şi simplitatea unui om fericit. Era bătrân,
îţi dădeai seama că se apropia de sfârşit,
respiraţia îi era scurtă, privirea febrilă
şi, cu toate astea, din persoana lui emana nu numai o
mare vitalitate, ci şi o stare pe care toţi o caută
şi prea puţini o găsesc: fericirea, îmi spuneam
în sinea mea: cine nu ar da tot ce are, averi, sănătate,
onoruri, pentru a avea un minut de fericire, chiar dacă
această clipă trecătoare ar fi să fie
ultima a vieţii lui ? Faptul că vorbea cu noi într-o
limbă străină, franceza, că se comporta
ca un aristocrat, cu acea nonşalanţă, cu un
fel de frivolitate tipică convorbirilor de salon, nu
îi diminua cu nimic măreţia şi nu putea fi
pus numai pe seama educaţiei boiereşti. Simţeai
că, dacă lumea atârna diafan pe umerii lui, era
din pricina credinţei lui nestrămutate. Desigur,
se ştia ameninţat; era deja osândit la mucenicie.
Dar în sinea lui profundă exista forţa de-a rezista,
atât suferinţei, cât şi ispitelor. Deşi nu
eram atunci capabil să gândesc explicit astfel, am ieşit
de la întâlnirea aceea cu Vladimir (a fost a doua, avea să
fie şi ultima) cu sufletul întristat. Cu toate că
mesajul transmis nouă era unul de viaţă şi
de bucurie, în loc să merg spre casă, am luat-o
spre centru. Foarte aproape de minuscula casă a lui Papu
era o biserica (nu aveam cum să ştiu că fusese
una greco-catolică preluată de ortodocşi după
brutala interzicere a uniţilor odată cu instaurarea
regimului popular). Uşa era deschisă la acea oră
de seară. Am intrat, m-am apropiat de iconostas. Simţeam
o mare linişte interioară şi mi-am spus: „Trebuie
să-l iubeşti pe Dumnezeu". Dar gândul meu,
care se materializa printr-o uşoară mişcare
a buzelor, a rămas fără ecou. De dincolo nu
venise nici un răspuns. Am adăugat, tot în tăcere,
vorbind cu mine: „Poate că ar trebui să insişti".
Apoi mi-am zis: este Dumnezeu o fată capricioasă
care aşteaptă insistenţe ca să binevoiască
să se uite la tine? Ce legătură există
între „trebuie" şi „a iubi" ? Iubirea trebuie
să te prindă oriunde, şi la un colţ de
stradă, ca iubirea mea nemărturisită pentru
Mara, dar nu ca un imperativ, ca un ordin... Am ieşit
din biserică, am reintrat pe stradă trecând prin
micul parc pustiu... începea să se întunece...
Şi nu i-am mai cerut domnului Papu să-l întâlnesc pe Vladimir.
Mai târziu, mult mai târziu, după ce Vladmir a fost arestat,
în toamna lui 1952, poate chiar după ce a murit, la Jilava,
în primăvara lui 1954, Geamănul mi-a spus ce ştia
de la Papu: Monseniorul îi vorbise despre mine. îi spusese:
„C'est un jeune homme intelligent mais superficiel - E deştept
băiatul, dar superficial". Superficial eram. Fără
îndoială, ştiam. Dar ce voise el să spună
prin asta? Nu-mi trebui prea mult timp să înţeleg
ce, pentru că, deşi eram superficial, eram şi
inteligent, într-un fel, nu ştiu dacă printr-o deducţie
detectivă sau prin clarviziune mistică ştiuse
de intrarea mea în biserică, de slaba mea insistenţă
in a-i atrage Celui de Sus aţenţia asupră-mi.
Desigur, Dumnezeu nu e o cochetă, dar trebuie totuşi
să insişti, ca Verlaine în admirabilul său
poem din Sagesse pe care, de altfel. Pe vreme aceea
îl citeam cu sârguinţă. „Mon fils, il faut m'aimer"
- „Fiule, trebuie să mă iubeşti". Mon-seigneur
se abţinea de la prozelitism. Libertatea este cel dintâi
lucru pe care ni-l oferă Dumnezeu. Dar, socotea el, eu
trebuia să mă apropii de El, să vin în
lăcaşul Lui. Legătura mea cu Vladimir rămăsese
pur intelectuală, iar el nu făcuse nimic pentru
a mă determina să mă hotărăsc.
Deocamdată era prea devreme să mă decid. Dacã puteam
face ceva pentru a nu mă depărta prea tare de esenţa
împrospătătoare şi tare a scolasticii în aşteptarea
unei chemări, de sus, dinăuntru, care putea să
vină, exista o soluţie şi mă simţeam
din ce în ce mai atras de ea : aceea de-a studia limba latină.
Şi greaca veche, fireşte, un filolog clasic trebuie
să le stăpânească pe amândouă. I-am vorbit
lui T. despre intenţia mea şi am găsit la el
mai mult decât aprobare, entuziasm. Cum ar fi putut să
răspundă altfel el, care nu înceta să-mi spună
că limbile clasice sunt baza oricărei culturi, pomenind
de excelentele sale studii la „Lazăr" cu latinistul
Hildebrand Frollo ? Latina, greaca nu numai că te fac
să înţelegi în profunzime cultura europeană,
cultura noastră, dar sunt un exerciţiu fără
pereche întru dezvoltarea capacităţilor intelectuale...
Trebuia deci să mă pregătesc pentru examenul
de admitere la filologie clasică... Cunoscând relaţia
mea cu Papu, T. l-a rugat să-mi dea lecţii de latină.
„Mai ales de latină medievală, pe care Papu o stăpâneşte
perfect", a adăugat.
(pag. 146-150)
…
...Şi ultima lovitură pe care a
primit-o felul călugăresc de a-mi vedea viitorul
- condamnat la bibliotecă şi la vechime - a fost
Faust Apăruse aţunci traducerea
lui Blaga. Am citit partea întâi a tragedei (când
am încercat partea a doua, m-am împiedicat şi am căzut,
îngrozit de bogăţia alegoriilor). Monstruozitatea
donjuanică a eroului, seducerea Margaretei si sfârşitul
ei nu m-au impresionat din cale afară. Eram prea departe
de aceste forme ale cruzimii de rând, sufletul meu de adolescent
nu le putea reconstitui, în schimb, am înţeles plictisul
adânc al învăţatului în încăperea lui de lucru,
pe care uşor o puteam asemăna cu Hieronymusstube.
Sfântul, ca şi alchimistul se închiseseră în
chilie, zgomotele vieţii -ale dragostei şi ale războiului
- răzbăteau până la ei atenuate de pereţii
groşi, ecourile erau sorbite şi se stingeau în foile
tomurilor. Cu ce grăbire, chiar cu riscul damnării,
încheiase Faust pactul cu Diavolul! Dar nu era cu putinţă
să ieşi din chilie şi să rămâi totuşi
în slujba binelui? Şi Faust era „doctor"! Din ce
motiv se închisese el, circulând în spaţiul îngust dintre
oratoriu şi laborator? Acolo unde sunt bolnavii este
şi viaţa, acolo sunt oroarea şi splendoarea.
I-am vorbit şi lui T. despre lectură mea recentă,
Faust, iar el mi-a citit o poezie pe care o scrisese demult,
în odaia doctorului Faust. Aşa s-au născut
în mine nu numai fantasma (ca atunci când deliram să
mă fac mecanic de locomotivă), ci chiar gândul şi
proiectul precis să las filologia şi să fac
medicina. I-am vorbit lui T. despre asta. El a fost entuziast,
m-a încurajat. Dar am ştiut mai târziu că în sufletul
lui era multă îndoială în privinţa asta şi
vedea cu melancolie stingerea vocaţiei umaniste în spiţa
noastră. Cât despre mine, declaram cu o groaznică
trufie: „Am hotărât nu mai fiu slujitorul, ci stăpânul
muzelor", în nici chip nu voiam să le părăsesc
cu totul.
14
În
acele luni, între toamna lui 1954 şi vara lui 1955, s-au
petrecut câteva fapte care nu păreau să aibă
vreo legătură între ele. însă, din punctul
meu de vedere, ele au fost pietre de hotar:
La 17 mai 1954 a murit,
după un an şi jumătate petrecut in închisoare,
în fortul de la Jilava, Vladimir Ghika. Fusese arestat, el,
prelatul catolic, pentru presupuse legături cu Vaticanul!
Trupul lui fragil, atins de infirmităţi grave, chinuit
de foame şi de frig (fusese văzut gol, înfometat),
nu a rezistat. Era născut de Crăciun, împlinise
80 de ani în închisoare. A fost lovit, torturat. A refuzat
avocatul, s-a apărat singur. Trupul lui a fost îngropat
în cimitirul închisorii. După paisprezece ani; o mână
de credincioşi apropiaţi lui - printre care şi
Bambi - i-au purtat osemintele la cimitirul Bellu ortodox,
în apropierea morţilor familiei.
Vestea
morţii Monseniorului s-a răspândit repede, murise
ca un martir. Era un semn al timpurilor, de nemaiîntâlnită
asprime. Speranţa abia mai pâlpâia. Arestările catolicilor,
de altfel, se înmulţiseră. N. Balotă şi
verii lui Boilă aveau şi ei să dispară
în hăul penitenciar, la începutul lui 1956. Pentru Bucureştii
catolici, pentru cei ce percepeau libertatea religioasă
ca pe o punte - singura punte, şubredă, către
Occident -, momentul era negru. Puteai să-ţi trăieşti
credinţa ca pe o bucurie împărtăşită,
altfel decât în cea mai amară singurătate, dar numai
ca pe un act extraordinar de angajat, de responsabil.
În
luna septembrie a aceluiaşi an, 1954, intram la medicină.
Toate experienţele mele duceau către punerea între
paranteze a credinţei. Şi totuşi, apropierea,
chiar fugară, chiar superficială, de misterul întrupării
făcuse din mine un tânăr mai grav, mă îndepărtase
de alcoolism, de haosul adolescentin, cu elanurile, dar mai
ales cu prăbuşirile lui. Nimic altceva nu ar fi
putut să mă oprească.
Dorinţa
de-a cunoaşte natura, de-a lucra asupra ei mă exalta.
Medicina îmi apărea ca o forma de magie eficace, cum
trebuie să-i fi apărut şi doctorului Faust.
Dar, la fel cum i se întâmplase lui Faust îi extrema penitenţă
(sunetul clopotului din turla alăturată evocând
crima comisă nu ca o pedeapsă, ci ca o nenorocire),
continua să vibreze şi în pieptul meu religiozitatea,
nedefinită. Lipsită de un proiect limpede era dorinţa
de-a rămâne clasicist, măcar latinist, un latinist
amator, dar credincios limbii şi literaturii ei.
….
Voi povesti
mai târziu primul meu an de medicină, aproape în întregime
dăruit anatomiei. Vreau totuşi sa scriu aici despre
visul pe care-1 relatez lui Bambi în această pagină
latinească, ale cărei greşeli de limbă
nu mai sunt în stare să le descopăr. Vladimir Ghika,
mort în închisoare în mizerie, în acea splendoare a mizeriei
martiriului, îmi apare purtând inelul de ametist, piatra de
culoare violet (sau ca purpura) care împodobeşte mâna
înalţilor prelaţi ai catolicismului. Ca şi
cum, după sfârşitul acela groaznic, Dumnezeu i-ar
fi înapoiat atributele puterii, exaltându-l, aşezându-lîn
Ceata Drepţilor, în slava prealu-minoasă, pereche
unei figuri din Fra Angelico. Şi ce face el, în această
postură de glorie la care a ajuns prin graţia eficientă
a muceniciei? îndreaptă spre mine degetul împodobit cu
preţiosul însemn episcopal şi mă arată
mulţimii. Exclamă: „Priviţi pe acest tânăr!
Căci este o alegorie!" Ce însemna asta? Nes-ciebam
quod crederem, nu ştiam ce să cred. Oare chiar nu
ştiam? Azi nu mai pot să spun asta. în gestul spectrului
preaslăvit al lui Vladimirus ille, al lui Vladimir acela
pe care-l ştim noi, nu altul, există o dojana. „De
ce nu m-ai urmat?" „De ce? Pentru că nu te-am crezut.
Şi, necrezându-mă în tine, nu am crezut în El. O
ocazie a fost pierdută. Harul nu m-a atins, Dumnezeu
nu a binevoit să mi-1 dăruiască." Dar
poate că felul în care credinţa mi-a fost arătată,
„demonstrată", în raţionalitatea, în frumuseţea
ei înalt intelectuală (de către domnul Papu, de
către Monseniorul însuşi, în stare să se adapteze
oricărui meiu, oricăror preferinţe, prea „drăguţ",
prea doritor să ocolească orice formă de violenţă,
orice ar putea aminti o siluire), se asemăna prea mult
cu ce primisem în familia mea, fără cuvântul lui
Dumnezeu. Aş fi avut nevoie de exaltare, de fanatism
poate, adică tocmai de ce îmi lipsise acasă, pentru
a ajunge să retrăiesc mesajul Patimilor şi
învierii. Dar ei au păcătuit prin delicateţe,
iar eu am pierdut. Ei au accentuat rolul raţiunii în
cucerirea credinţei, eu am preamărit raţiunea
şi am fost cucerit de ştiinţă.
Spun fără
orgoliu şi lipsit, acum, când drumul vieţii mele
s-a scurtat, de dorinţa de-a mă justifica: aş
fi fost în stare să înfrunt primejdia persecuţiei,
precum martirii din vechime şi cei mai noi, dacă
o credinţă tare mi s-ar fi arătat. Ea
mi-a rămas ascunsă însă. La o cotitură,
în lecţia de latină a domnului Tohăneanu, l-am
descoperit pe Lucreţiu. Misterul Naturii mi-a apărut
ca o aventură posibilă, ca un motiv, o temă,
demne de drumul unei vieţi întregi. Neliniştea mea
interioară, nerăbdarea care avea să mă
însoţească mereu, dorinţa de acţiune sperau
că vor fi satisfăcute de practica medicală
(au şi fost).
Dar, în
acelaşi timp, o rană rămânea deschisă,
rana simţirii. Religia poate să-ţi aducă
iubirea, dacă.-Prea multe fete bătrâne, prea multe
firi uscate au urcat treptele bisericilor pentru ca eu să
pot spune azi că a crede aduce automat iubirea. Dar...
există o şansă... Undeva, obscur, ştiam
asta. Tot aşa cum nu m-am apropiat de Mara pentru a-i
spune cât o iubeam - nu din timiditate, care era mai mult
un pretext, ci pentru că nu o iubeam destul -, tot astfel
nu m-am apropiat de Biserică, fiindcă era prea departe
Iubirea. O, dacă 1-aş fi văzut, atunci, pe
domnul Papu fericit că primea cuminecătura, poate
că aş " putut iubi. Dar el mi-a dat lecţii
despre Toma d’Aquino, despre legătura dintre credinţă
si raţiune.
Sensul acelei dureri mistuitoare pe care o
simţeam - durerea morală de-a nu putea avea dureri
morale - ar fi trebuit să-mi apară mai limpede.
Sacrificam iubirea pe altarul raţiunii şi cu greu
mă puteam mângâia de pierdere. Dar cum aş
fi putut supravieţui în urma acestei descoperiri? Dilema,
atunci, m-ar fi doborât cu totul. Deconspirarea simptomului
m-ar fi lăsat fără nici o apărare.
...Dorinţa, confuză şi ridicolă,
de-a mă face mecanic de locomotivă, de-a mă
pierde, lăsând tot ce mi se dăduse, luând-o
de la început, făcea parte din aceeaşi nevoie de
a ieşi din ceva prea bun, prea frumos. Ceva care-mi
fusese dăruit, ceva primit gratis. Îmi dau
seama că uşor mi s-ar putea spune că eram o
victimă a propagandei comuniste, că în străfundul
meu exista „ruşinea de-a fi burghez". Oricât de
departe aş merge cu căutarea în adâncuri, nu pot
confirma interpretarea. Mult mai curând mi se pare că
eram în căutarea unei revolte.
Dacă n-am găsit-o atunci, dacă
a trebuit să mai aştept, am făcut bine că
am chibzuit pentru mine un viitor: medicina. A fost o revoltă
parţială şi o întoarcere spre un viitor posibil.
Nu am dreptul să mă plâng. Să regret prea mult
acele virtualităţi pierdute. Viaţa poate continua
numai dacă rupi din tine. Ca o ramură pe care o
tai, primăvara, ca să crească.
(pag. 186-195)
... Această alergare din floare în floare
era şi tipul meu de demers, „boem". Cuvântul „boem"
a fost introdus în cercul nostru de ştiinţificul
Dinu, pentru a mă caracteriza pe mine, felul meu de-a
fi, în studii, eram cârmuit de principiul plăcerii. Categoriile
interesantului, ale frumosului chiar, erau pentru mine decisive,
în fond, nu eram departe de atitudinea contemplativă
a literatului care încercasem să devin. Studiind însă
medicina aveam putinţa să ajut Acest „plus"
mă onora foarte mult, îmi dădea sentimentul unei
valori adăugate, în economia mea interioară era
un spor nemaipomenit să îţi utilizezi puterea spre
bine, nu spre distrugere. Medicina nu-mi apărea ca un
loc al acţiunii pure, ci ca un amestec de acţiune
şi de contemplaţie într-o proporţie optimă,
o secţiune de aur. Nu aş fi putut recomanda celorlalţi
să fie cum simţeam eu că sunt, dar eul meu
autentic ăsta era.
Într-una dintre excursii, undeva în Apuseni,
am locuit la nişte ţărani. Ne-a primit numai
femeia; bărbatul, Vasile, era „la munte cu caii",
toată vara. Nevasta, cam melancolică, era o frumuseţe,
o blondă spic-de-grâu, cu talia subţire, cu o ţinută
de regină. Am aflat că jucase într-un film când
avea optsprezece ani, un documentar despre o nuntă în
Carpaţi. Rămăsese la ţară, se căsătorise
cu Vasile, iar acum, amintindu-şi de cinematografie,
de echipele de filmare venite de la Bucureşti, trăia
nostalgia unei vieţi pe care o întrezărise. Avea
o fată, adolescentă, care-i semăna leit. Nici
fata nu era o ţărăncuţă fără
griji; şi ea, şi mama se topeau de un dor... Măria,
aşa se numea stăpâna casei, mai avea acum
un băieţel care nu împlinise un an, venit pe neaşteptate.
Era un prunc simpatic, prietenos, râdea şi cu ochii.
Un singur lucru părea să-1 necăjească:
se punea pe plâns de îndată ce începea să fie înfăşat.
Nu suferea să fie legat. Dimpotrivă, când îl schimba
mama şi rămânea un minut cu picioarele libere, pedala
în aer cu forţă, iar gângurelile sugerau plăcere,
entuziasm. Nu mai Ştiu cum, privindu-1, mi-am spus: „Eşti
ca el, îţi place să fii liber" şi că,
pentru mine, lucrul cel mai important era să nu trăiesc
înfăşat în lanţurile unor scutece, din orice
material vor fi fost. Pe atunci, începusem să recitesc
psihanaliză (după tentativele freudiene din adolescenţă);
întors din vacanţă, am dat peste lista pulsiunilor.
Există, spune Freud, tot felul de pulsiuni primare, nu
numai cea alimentară sau cea sexuală. De pildă,
pulsiunea de-a privi. „De ce nu ar exista, mi-am spus, şi
pulsiunea de-a fi liber?" O pornire care protestează
împotriva oricărei limitări a mişcărilor,
care maximizează plăcerea musculară (şi
mai târziu morală) de-a folosi mişcarea în toate
direcţiile spaţiului, iar apoi mişcarea liberă,
voioasă, năbădăioasă a gândirii (în
care disciplina este auto-impusă). „Nu cumva", am
gândit, „asta este pulsiunea care te domină cel mai
tare pe tine ?" Şi cred că aveam dreptate.
Multe hotărâri ale vieţii mele au fost dominate
de această dorinţă nelimitată de-a fi
liber. Aş putea să o atribui unei reacţii faţă
de lumea constrânsă In care trăiam. Dar, sincer
vorbind, nu cred că un asemenea tip de constrângere poate
să determine o astfel de alegere, fundamentală.
Ea vine din imperative mult mai arhaice, nu se poate explica
decât prin evenimente de la începutul începuturilor vieţii.
Cam pe vremea aceea, după ce o cunoscusem pe melancolica
Măria, femeia care începuse o viaţă boemă
sub lumina reflectoarelor şi se întorsese în sat pentru
a se înfunda In viaţa tradiţională, îmbol-năvindu-se
de o incurabilă melancolie pe care o transmisese şi
fetiţei (dar sugerase, poate, prin semne de care nu era
conştientă, ultimului ei născut că libertatea
este bunul suprem, ceea ce îl făcea pe acesta să-şi
agite cu atâta fericire picioruşele), cam pe vremea
aceea, spun, mi-am făcut ceea ce s-ar putea numi o primă
autoanaliza. La prima vedere, primisem o educaţie foarte
liberă. Rareori am încasat câte o palmă de la tatăl
meu. Dar nu am fost pedepsit şi nici cu învăţătura
nu am fost în nici un chip terorizat, constrâns. Educaţia,
la noi, era aparent foarte liberală. Şi totuşi,
mi-am dat seama în acel crâmpei de vară la Zamora (cred
că era în anul în care am cunoscut-o pe Tsilla, la Eforie)
că presiunea care se exercita asupra noastră (cred
că acest lucru a privit-o şi pe sora mea, Măriuca)
era de un ordin mai subtil. Mesajele erau subtil-constrângătoare.
Când mama mea mi-a spus (am mai amintit despre asta): „Un
om inteligent nu se plictiseşte niciodată",
tonul era de o asemenea natură, încât faptul de-a fi
sau de-a părea prost nu putea decât să apară
ca un groaznic pdcat! Când, adolescent fiind, am scris, odată,
o compunere în care o anumită frază începea cu „Ori"
{în sensul francezului „Or", adică o conjuncţie
care introduce un fapt nou sau o concluzie), T. mi-a spus:
„Ăsta-i un franţuzism, numai semidocţii îl
folosesc; în româneşte, ori are alt sens". Am fost
îngrozit, am avut senzaţia că aş putea să
cad în categoria demnă de dispreţ a semidocţilor.
Dar aceste amintiri sunt, cum se spune în psihanaliză,
„amintiri-ecran". Ele acoperă alte incidente hotărâtoare,
refulate, la care conştiinţa singură nu ajunge.
Una dintre nemulţumirile pe care le-am avut mai târziu,
când am făcut psihanaliza, a fost că ele nu au
ieşit la iveală în cursul analizei. Şi nici
nu ar fi putut să iasă, de vreme ce se situează
la începuturile vieţii sufleteşti şi au fost,
foarte verosimil, rase total, ireversibil, din memorie. Tot
ca o amintire, dar mai veche, printre cele vechi de tot, din
aceeaşi vreme a amintirii cu Alecu, este plimbarea la
Sinaia, momentul când, pe aleea dintre Castel şi Mănăstire,
vremea s-a schimbat brusc, a început să picure şi
să bată un vânt rece. Fără să simt
nimic, am văzut un firicel lichid prelingându-mi-se pe
picior. Ei nu m-au certat Aş fi preferat de o
mie de ori chiar să mă bată decât ce s-a întâmplat
atunci, ca şi alteori. Faptul că nu m-au dojenit
şi că mama, după ce m-a şters cu o batistă,
a spus doar „Trebuie să mergem acasă" l-am
simţit ca pe o pedeapsă foarte rea. Totul se petrecea
ca şi cum ei mă tratau ca pe un om matur, îmi făceau
cinstea de-a mă considera cineva pe deplin responsabil,
iar eu, făcând pipi în pantaloni sau comiţând alte
acte puerile ori, pur şi simplu, prosteşti, nu
mă arătam demn de această poziţie ce mi-era
acordată. Eram un privilegiat - eram considerat un adult,
aşa cum Marele Voievod Mihai de Alba-Iulia, abia adolescent,
căpătase gradul de colonel în Garda Regală!
Şi, ori de câte ori dezminţeam calitatea de adult,
pedeapsa nu avea să fie fizică, ci un oprobriu moral
tăcut, insuportabil. Astfel de prezumţii, pe care
nu le-aş fi putut formula precis, dar care îmi stăteau
virtual în minte, influenţându-mi comportarea, aveau
ca rezultat faptul că „a fi" era o sarcină
căreia îi făceam faţă. Dar nu fără
greutate şi osteneală.
Nu o dată am simţit ca pe o piedică
această educaţie atât de mult sprijinită
pe nespus. Trebuia să
recunosc că oameni ca U., ca I., ca F. şi ceilalţi,
recrutaţi de partid să fie şefii noştri
(chiar dacă înzestrările lor intelectuale erau
mult sub ce ar fi trebuit să fie faţă de răspunderile
pe care le aveau), erau demni de invidiat. Este sigur că,
veniţi de la ţară, se născuseră cu
ura faţă de burghezi, o ură milenară.
Partidul trebuise doar să sufle, ca peste cenuşă,
asupra acestui sentiment moştenit şi mocnit. Dar
credeam că ştiu (şi, probabil, aveam dreptate):
totul era mai simplu pentru ei, complicaţiile îi ocoleau.
Aveau o misiune. Era simplă, atât timp cât urmau prescripţiile:
credinţa faţă de „clasa muncitoare", faţă
de „detaşamentul ei înaintat" era suficientă.
Restul era rutină. Exista totuşi posibilitatea să
se trezească în ei, din când în când, conştiinţa
morală, conflictul cu propria lealitate faţă
de partid.
Iar eu aveam avantajul curiozităţii.
Puteam să mă bucur de ştiinţă ca
de un lucru gratuit, cu aceeaşi desprindere de realitate
şi acelaşi entuziasm ca în faţa unei opere
de artă. Fiziologia ficatului strălucea cu o frumuseţe
comparabilă cu a unei egloge virgiliene. Singura deosebire
era proba realităţii. Contemplarea frumuseţii
naturale trecea în eficacitate. Scădea suferinţa,
întârzia moartea. Mai târziu, au fost momente în care am crezut
că toate complicaţiile minţii, care-mi fuseseră
atât de subtil sugerate, m-au împiedicat să trăiesc.
Am primit şi sugestii în acest sens. De pildă, de
la fiziologul M. Era mai în vârstă ca mine. Fusese un
zbir fanatic, dar astea erau lucruri depărtate. Se schimbase
garda, iar el devenise aproape un opozant, în orice caz un
pro-occidental (în curând avea sa emigreze peste ocean şi
să facă acolo o carieră ştiinţifică
onorabilă). Avea o cultură generală frumoasă
şi un umor muşcător de care făceam haz.
Odată am mers să bem o bere la „Bufet". Oarecum
protector, patern, m-a întrebat ce proiecte de carieră
aveam, cum îmi vedeam viitorul. Eu eram împărţit
între dorinţa de-a face ştiinţă pură
(Dinu deja se hotărâse pentru asta) şi alegerea
unei ramuri clinice, o carieră de practician. Amicul
meu mai bătrân m-a întrebat dacă încercasem să
mă pun bine cu unul dintre marii patroni, dacă eram
dispus să mă înscriu în partid. I-am răspuns
că nu mă gândisem încă la aşa ceva. Cu
simpatie, dar şi cu umorul lui caustic, a exclamat :
„Dragul meu, dar eşti pierdut, absolut pierdut!"
Constata - era primul care să-mi atragă atenţia
- că nu aveam nici o şansă de-a face ceea ce
se numea o carieră. Eram sortit să rămân în
obscuritate. Vorbele lui M. m-au impresionat, dar nu m-au
decis deloc să practic o altfel de politică. Mi-am
adus aminte de Peer Gynt, eroul lui Ibsen, vagabondul înţelept.
La urmă i se oferă totul, cu condiţia să
renunţe la identitatea lui. Pentru Peer Gynt este un
târg neacceptabil. Orice poate fi sacrificat, dar nu identitatea.
Şi eu eram un fel de Peer Gynt. Dacă aş fi
acceptat, aş fi fost dinţr-odată altul. Nu
mă socoteam o fiinţă deasupra celorlalte,
dar voiam să rămân eu. Mai târziu, de câte
ori am fost ispitit să refuz această formă
de orgoliu, ispitit de conformism, am fost lamentabil, am
căzut, m-am retractat. Mai bine.
6
Pe măsură ce cuprindeam întregul
câmp al medicinei, în vastitatea lui, deveneam mai anxios.
Gândul că va trebui să aleg mă speria, în adolescenţa,
înainte de-a descoperi, în împrejurările amintite, interesul
pentru limbile clasice, îmi trecuse prin cap să mă
fac psihiatru. Am povestit altădată originile pe
care le atribui acestui interes şi investigaţiile
mele superficiale în această ramură.
Când, la maturitate, am citit cărţile psihanalistei
disidente Alice Miller, mi s-a părut
că am înţeles preferinţa mea pentru psihiatrie.
Trăisem, pe la şaisprezece ani „drama copilului
dotat": nevroza părintelui sau părinţilor
îl face să sufere. Dar copilul dotat nu se mărgineşte
să sufere; el se simte în stare - şi vrea - să
fie părintele părinţilor lui: să-i ajute
să supravieţuiască durerii, să-i vindece,
într-o astfel de condiţie trebuie să mă fi
găsit eu, mi-am spus. Mic fiind, m-am confruntat cu fragilitatea
şi melancolia lui T., cu primejdia ca fiinţa lui
plină de sensibilitate să se scufunde. Apoi, am
avut de-a face cu nevroza mamei mele, care avea palpitaţii
groaznice, trăia cu sentimentul că inima îi va ceda.
Iar eu mă simţeam chemat să-i vindec. Mai ales
pe mama, căci ea îmi producea cele mai mari angoase.
Coincidenţa primelor mele interese pentru psihiatrie
cu crizele mamei este dovada cea mai bună că schema
lui Alice Miller mi se potrivea. Dar dorinţa mea de a
le fi vindecător avea de-a face şi cu felul în care
ei se încredeau în mine. Cu acel subînţeles neîntrerupt
că eu îi puteam salva - dacă nu de la moarte, cel
puţin de la disperare - prin prezenţa mea alături
de ei, dar şi prin însuşirile mele bune.
Când am încercat în Amintiri în dialog
(carte scrisă la două mâini, cu Geamănul)
să explic vocaţia mea, nu am ţinut seama îndeajuns
de tristeţile despre care acum, aici, am vorbit. Anesteziile
psihice dureroase, timpul care stagna nu erau oare suficiente
pentru a mă hotărî la autotratament? Simţeam,
probabil, că psihiatria te ajută şi pe tine
să te tratezi, confirmând justeţea dictonului: „Medice,
cura te ipsum", „Doctore, vindecă-ţte pe
ţine". Nu numai suferinţa celor apropiaţi,
ci şi a mea trebuie să fi jucat un rol în alegerea
care mi se părea atunci de neocolit.
Pe la şaisprezece ani, hotărârea
mea de a deveni psihiatru fusese luată. Atunci s-au produs
întâlnirile Pe care le-am povestit în capitolul anterior.
Domnul Papu şi, prin el, Vladimir Ghika nu au izbutit
să mă convertească la catolicism (este mai
drept să spun că eu nu am reuşit să trec
peste câteva încercări care mi-ar fi deschis porţile
credinţei, ale unei forme de credinţă legate
de valorile umanismului occidental în care fusesem crescut);
în schimb, ca o substituire, m-am apropiat de filologia clasică
- aceasta, pentru mine, era forma laică a catolicismului.
Aici am crezut un moment că mă puteam opri; sentimentul
că viaţa mea se putea stabiliza în adoraţia
„scumpului trecut" m-a stăpânit numai pentru scurt
timp. O altă latură a firii mele a ieşit la
iveală. Nevoia de acţiune, calitate ieşită
dintr-un defect - neastâmpărul -, m-a împins spre alte
învăţături. Aşa am ajuns la medicină.
(pag. 274-280)
Sursa: fragmente selectate din volumul:
Ion Vianu - Amor intellectualis. Romanul unei
educatii, POLIROM 2011
Salt la inceputul paginii
|