[ Pagina de START ]

[ Argument ]

[ Autori ]

[ Noutati ]

[Aforismul zilei]

[ Galerie FOTO ]

[ Alte resurse ]

[ Harta site ]

[ Linkuri ]

[ Recomanda unui prieten ]





Un fragment din volumul
Ion Vianu - Între violentã si compasiune.
Amintirile unui psihiatru

POLIROM, 2018
Detalii carte pe site-ul editurii POLIROM aici:
https://www.polirom.ro/web/polirom/carti/-/carte/6856

Câteva fragmente din volumul autobiografic
AMOR INTELECTUALIS. Romanul unei educatii
al aceluiasi autor aici

Ion Vianu (nascut la Bucuresti în 1934). Studii de filologie clasica, neterminate. Doctor în medicina al Universitatii de Medicina si Farmacie „Carol Davila” din Bucuresti (1960). Psihiatru, cadru universitar al Clinicii de Psihiatrie, Bucuresti. Voiaje de studii în Germania Democrata, Franta. 1964-1977: Colaboreaza la Contemporanul, Viata Româneasca, Luceafarul etc. 1975: Publica un volum de eseuri, Stil si persoana, premiat de Uniunea Scriitorilor, si o Introducere în psihoterapie. 1977: Emigreaza, dupa ce a aderat la Apelul lui Paul Goma. Se stabileste în Elvetia, practicînd psihiatria. Este prezent în miscarea pentru apararea drepturilor omului în România. Începe o activitate de publicist pe subiecte politice care va continua pîna în ultimii ani, în tara. 1990: Revine din ce în ce mai des în România, unde se reinstaleaza. Publica, în genuri diverse: memorialistica (Amintiri în dialog – cu M. Calinescu –, Exercitiu de sinceritate); romane: Caietele lui Ozias, Vasiliu, foi volante, Paramnezii, Necredinciosul, Amor intellectualis („roman autobiografic”), distins cu mai multe premii, printre care si „Cartea Anului” (2010), si Arhiva tradarii si a mîniei. În domeniul eseisticii, publica: Blestem si Binecuvîntare, Investigatii mateine, Apropieri, Elegie pentru Mihai, Frumusetea va mîntui lumea si alte eseuri.

Preluat de pe site-ul Editurii POLIROM.

Numen

Iată un prim caz care mă face să evoc numinosul, trăirile supranaturale comune nebuniei şi stărilor mistice.

Eram la La Metairie. Hugo Solms venise cu un pacient, O., student în ultimul an de medicină, încredinţândumi-l pe durata spitalizării. De curând, se petrecuse în el o schimbare pe care nu o putea descrie. Lumea se purta altfel, privirile pe care le întâlnea erau ciudate, interogative... Şi nu numai oamenii, dar universul întreg se modificase în chip neliniştitor. Cu un minimum de experienţă psihiatrică, îţi dădeai seama că era la începutul unei evoluţii psihotice. în acelaşi timp, o privire profană putea să nu observe nimic special în gândirea şi comportamentul lui. A doua zi după intrarea în clinică, a devenit agitat şi agresiv; am fost obligat să-l izolez în secţia de supraveghere, sub cheie. Au mai trecut câteva zile. Pacientul continua să fie închis, duşmănos fără să fie violent. Seara, stând de vorbă cu un pacient în biroul meu, am auzit un zgomot puternic, ca o explozie. Apoi nimic. Am ieşit pe culoar, întâmpinat de infirmier, palid, îngrozit. Spărsese, însufleţit de o forţă parcă supranaturală, cu o singură lovitură de pumn, uşa de stejar şi fugise, înghiţit de întunericul nopţii vântoase de noiembrie. Căutările noastre au fost vane, poliţia a fost anunţată. Am rămas la clinică în seara aceea, îngrijorat, aşteptând să survină ceva. Mă simţeam răspunzător de cele întâmplate. Pe la opt seara, s-a deschis uşa fără să bată nimeni şi a intrat în birou o arătare: O. Părea enorm de înalt, un gigant, un Golem. Faţa îi ea vânătă de frig, veşmintele ude, bocancii înveliţi de un strat gros de noroi. S-a aşezat, faţă-n faţă cu mine, ca o statuie a Groazei. Rătăcise în pădure, ieşind de pe cărări, înfundându-se în clisa frunzelor putrede. Am căutat să-l liniştesc, mi s-a părut că am reuşit. Nu am schimbat multe vorbe... In câteva zile se calmase atât de bine, încât am putut să ne gândim la ieşirea din clinică. A cerut să mă vadă: voia să-mi explice ce se întâmplase în ziua crizei, închis în secţia de supraveghere, se simţise pătruns de o putere imensă. Să spargă uşa de stejar masiv fusese o joacă, însufleţit de o forţă colosală, parcă venită din afara lui, puternic ca un rinocer şi ca un zeu, ieşise din clinică şi luase calea pădurii. Rătăcind nemaipăsându-i de drum, împleticindu-se la tot pasul în noaptea rece si umedă, se simţi în comunicare cu cosmosul, cu pământul, cu copacii, cu alte fiinţe, nevăzute, care-l primeau cu bunăvoinţă, îl încurajau, cu vântul care făcea să se plece crengile, până la stelele invizibile deasupra norilor si mai departe, în acele momente îi eram alături eu, conducându-l ca pe Dante un nou Vergiliu, în selva oscura, pădurea neluminată în care pierduse la diritta via, calea cea dreaptă, încerca să se vindece, prin împărtăşirea călăuzită cu Universul. Când intrase în biroul meu, ca o statuie de lut, simţise pacea care emana din mine şi un fel de tainică aprobare. Acum, în faţa mea, spunea, depăşise criza. A părăsit spitalul curând. După o lună, m-am pomenit cu un telefon de la el: voia să ne invite la cină. în general, nu acceptam invitaţii nici de la actualii, nici de la foştii pacienţi, dar data asta Ioana şi cu mine am acceptat-o. Ne-a primit în apartamentul lui genevez, de o eleganţă simplă, cu prietena lui. Pregătiseră un pot-au-feu. Am avut o conver­saţie burgheză... Au trecut anii, am pierdut legătura cu el; aflasem doar că primise o interdicţie parţială de a practica medicina: fiind considerat bolnav mintal, era exclus de la contactul direct cu pacienţii, trebuind să se mulţumească cu o funcţie administrativă, într-o zi, deschizând ziarul am dat peste anunţul mortuar. Din felul în care era redactat, se putea deduce că O. se sinucisese.

Relaţiile dintre trăirile de tip metafizic, depresie şi psihoză există. E. Cioran pomeneşte în Convorbiri trăirile mistice din tinereţe care nu s-au mai repetat. A trăit cu nostalgia acelor stări de comunicare cu Numenul care nu au mai revenit; din frustrare metafizică a căzut în melancolie. Era ca şi cum i-ar fi reproşat lui Dumnezeu că s-a dezbărat de el (am întâlnit acest fel de ateism naiv indus de absenţa Divinităţii: „Dacă nu mi te arăţi, te voi pedepsi nerecunoscându-ţi existenţa"). Aceste trăiri mistice pot fi asociate cu psihoza, dar pot exista si în condiţiile unei aparente normalităţi. Ele aparţin „misticii sălbatice" (Michel Hulin - La mystique sauvage, PUF, PARIS, 2008), trăiri neintegrate într-o doctrină religioasă. Dar ce pot spune, întemeiat fiind pe mai multe observaţii, este că fenomenul există, fie ca însoţeşte psihoza, fie că precedă un episod psihotic sau o lungă depresie, ca şi cum privarea de viziunea celeilalte lumi (sau contactul cu intimitatea naturii şi a materiei) ar fi nesfârşit de jalnică.

Uneori, aceste stări se petrec în vecinătatea morţii (Near Death Experiences, NDE). Nu voi relata decât un singur caz, apărut în context medical, dar nu în cadrul unei patologii: este vorba de un bărbat de cincizeci de ani, R, care dăduse faliment si suferea de depresie. Puţin câte puţin, am ajuns să vorbim despre adolescenţa lui. Ne-am oprit asupra unui moment anume: fiind în excursie pe munte cu un grup de colegi conduşi de unul dintre profesori, au fost surprinşi de furtună. S-au adăpostit într-un pod cu fân; în momentul acela a lovit trăsnetul, iar băiatul care se afla lângă el a murit pe loc. P. şi-a pierdut cunoştinţa; de fapt, intrase în altă conştiinţă: într-o lumină orbitoare ce aluneca cu viteză crescândă, pe o pantă înclinată. O stare de fericire îl cuprinsese. Nu mai avea nicio obligaţie şi se afla într-o lume minunată. Toate acestea au durat cât un ev. Când s-a trezit, cabana începea să ardă, prin urmare nu trecuseră decât câteva secunde de la trăsnet. Toţi ceilalţi scăpaseră de la moarte. Pentru P. a fost însă prilejul unei transformări profunde. Suferea enorm că nu rămăsese în acea lume de lumină şi fericire, pe care ar fi voit să o regăsească. A plănuit să se facă preot, cu speranţa că ar fi putut regăsi, pe altă cale, acea lume. Nu din pricina lui, ci pentru că trebuia să preia atelierul de pietrărie al tatălui său (era băiatul cel mare), a fost nevoit să renunţe la seminar. Trăise toată viaţa cu inima grea, în mohorâre. Nu se vindecase, spunea el, de posomoreală decât în momentul în care devenise şeful unei loji, aşezat pe tronul Regelui Solomon.

Asemănarea unor fenomene psihopatologice cu fenomenele aşa-zise supra­naturale (ar trebui să le numim, mai prudent, inexplicabile) nu poate fi contestată. Dar, cu mijloacele ei, psihopatologia nu este capabilă să le rezolve şi nici nu trebuie să-şi propună să o facă. Singura soluţie este să acceptăm asemănarea dintre patologic şi miraculos, fără să ne pronunţăm asupra existenţei unei lumi cu legi necunoscute. Sunt ele efectele magiei, simptome ale unei maladii mintale sau, dimpotrivă, este pacientul psihotic o victimă a magiei?

A venit odată să mă vadă la cabinet o doamnă care se ocupa de ajutorarea unor populaţii din Africa neagră. Mult timp acţionase din biroul ei elveţian dar venise vremea să meargă pe teren. Schimbând câteva avioane, navigând apoi pe unul dintre marile fluvii africane, umblând pe drumurile şi pistei* savanei ajunsese la destinaţie, într-un sat mare, prea puţin atins de modernitate A făcut cunoştinţă cu gazdele; a venit noaptea; s-a întins în pat. Nu er; chip să adoarmă, în jurul ei s-au adunat prezenţe imateriale, binevoitoare care voiau să facă cunoştinţă. S-a simţit transportată în afara cabanei, dar nu cu trupul – cu o altă parte a fiinţei sale, cu sufletul. Limitele individualităţi i se ştergeau, făcea parte din marele Tot, trăia ritmurile naturii, fiind parte a ei. După clipe de încântare, i s-a părut că revine la realitatea banală si abia atunci a fost cuprinsă de panică, plină de dorinţa şi teama nedesluşit amestecate de această lume necunoscută. A adormit spre dimineaţă şi s-a deşteptat cu o angoasă mare, pierdută în strania lume în care trăia. Cu un suprem efort de voinţă, a părăsit după două zile locul. Când a venit să mă vadă, trecuseră mai multe săptămâni de la incident. Fenomenele încetaseră brusc după ce părăsise tărâmul magic. Dar certitudinile ei raţionaliste se prăbuşiseră, trăia cu nostalgia unui univers abia atins şi pierdut.

Eram şi eu tulburat, din alte motive. Cum puteam deosebi aceste trăiri de un delir de influenţă, aşa cum era descris în manuale? Fiind incapabil să merg mai departe, a trebuit să accept, parafrazându-l pe Shakespeare, că există mai multe lucruri între cer şi pământ decât cunoştea înţelepciunea mea. „Numinosul" este un fel de realitate, iar noi trăim, în mod obişnuit, într-o alta. Dualismul nostru trebuie să rămână empiric, aşa cum recomandă Kurt Schneider.

Venind în Occident, am regăsit prestigiul lui Henri Ey prin cineva care-l adora la fel de mult precum Pamfil: Charles Durând. Dar Durând era mai apropiat de Ey. Pe cei doi francezi îi despărţeau puţini ani (Ey fiind mai în vârstă) şi erau originari din două comune învecinate din Catalonia franceză: Ey din Banyuls-dels-Aspres, Durând din Collioure. Durând era catolic, un catolicism târziu dobândit, ca urmare a psihanalizei, de el, fiul unui institutor laic. Dar, spunea Durând, Ey însuşi era un om religios. Odată, povestea Charles, au făcut o plimbare, ajungând la cimitirul din Banyuls, unde se găsea mormântul maniei lui Ey. Oprindu-se, privind radiografie groapa, Ey a spus: „Sunt absolut sigur că există o viaţă veşnică". Este posibil ca un om de ştiinţă să creadă? Credinţa este optativă, este opusul certitudinii. Credinţa este o ipoteză resimţită ca o certitudine. Prin urmare, a fi sigur că crezi este o contradicţie în termeni. Această gândire divizată, contradictorie, este un semn al psihozei, dar nu numai al psihozei, în acest caz, al lui Ey, psihoza este exclusă. Dar, în acelaşi timp, credinţa este o convingere cu rabat, ceva incomplet, dar tocmai prin această neîmplinire este o deschidere, un îndemn la căutare; în acest îndemn, în continua insatisfacţie faţă de statutul credinţei stă şi popularitatea ei. în ceea ce priveşte credinţa lui Ey, explicaţia trebuie căutată şi aiurea. „Conştiinţa de sine" pe care Ey o aşază în centrul doctrinei sale este un caz particular al conştiinţei generale, conştiinţa lui Eu confruntându-se cu a lui Tu în complexitatea specifică lui Homo sapiens. Dar există o conştiinţă difuză, nelegată de existenţele individuale în interacţiune: este conştiinţa universală pe care o posedă materia, prezentă nu numai în Viaţă, dar şi în particulele elementare. Această conştiinţă difuză, pusă în evidenţă de gândirea indiană, propagată prin vehiculul religiilor orientale nu este numai admisibilă pentru omul de ştiinţă, ci chiar i se impune, necesitând o reflecţie profundă. La asta să se fi gândit H. Ey la mormântul mamei sale? Non omnis moriar, a spus poetul, nu voi muri cu totul. Versul lui Horaţiu[1] poate fi citit şi astfel: „Conştiinţa mea, frântă, fragmentată, chinuită, se va regăsi". Aici este punctul de convergenţă între ştiinţă şi religie, în acceptarea lui stă, poate, soluţia conflictului care le opune.

A delira este similar cu a crede. Este o certitudine incompletă care tinde să devină cunoştinţă. Credinţa delirantă este de acelaşi tip, ca şi cea religioasă, dar ca multe alte credinţe pe care se sprijină acţiunea noastră în lume. Ea nu are un referenţial în realitatea curentă, se bazează pe rezistenţă, o rezistenţă la scepticismul propriu şi al celorlalţi.

L-am vizitat odată, la Paris, pe Eugene lonesco. Era la spital, suferise un accident cerebral, dar nu-şi pierduse luciditatea. „Am reuşit să mă împac cu ideea că voi muri", îmi spuse. Era un lucru extraordinar, căci fusese toată viaţa terorizat de perspectiva de a nu mai fi. Nu numai opera lui literară, dar întreaga lui fiinţă erau impregnante de oroarea morţii. Adăugă: „Acum mă gândesc la ce se va întâmpla după". Peripeţiile conştiinţei după moarte: cele numite în creştinism, dar si în Cartea tibetană a morţilor, „Vămile văzduhului" îl înspăimântau acum, când putea, poate mai uşor, să privească în faţă curmarea vieţii.

Această întâlnire cu Eugene se petrecea tocmai pe vremea când îl vedeam destul de des şi pe Charles Durând.

Locuia la Nyon, dar îşi petrecea o parte din timp la Collioure, în satul natal, situat pe malul mării. Charles făcea lungi plimbări în adâncimea Pământurilor, dans la garrigue, zonă unde cresc arbuştii spinoşi, purtători de bogate arome meridionale. Ieşind de pe cărare, se aventură pe masele spinoase: nu mai călca pe sol, ci pe o masă elastică ce se înfunda în adâncime, ducandu-l cu ea. Picase în capcana de care el, fiu al acelui pământ, ar fi trebuit să ştie să se ferească. Adesea, masa vegetală acoperă şanţurile săpate de ploi în solul calcaros, înconjurat de spinii care acum îl răneau, pe mâini, pe fată fără putinţa să se ridice. Strigă după ajutor, dar nimeni nu-l auzi. Nimeni începu, el, om la peste 80 de ani, să se zbată, în puterea angoasei, din ce în ce mai dezordonat, încercând să iasă din prinsoare. Lupta lui de om vital era însoţită de o tot mai mare oboseală. Nu se resemna, dar începuse să înţeleagă că sfârşitul vieţii lui s-ar fi putut petrece acolo, între spini, în aerul balsamic, îl pândea ispita momentului final, atroce, în el erau acum doi - unul care se lăsa să moară, altul care voia să mai trăiască. Cum a reuşit să se elibereze, cum a găsit gestul potrivit pentru a ieşi din adâncul ţepos? Nu putea să spună. Ceea ce am înţeles eu, în ciuda faptului că din pudoare virilă bătrânul nu voia să spună, este că în acele momente conştiinţa şi voinţa de a trăi se manifestaseră, concomitent, cu mai multă putere ca oricând, întâmplarea îi prilejuise o experienţă a limitelor, descoperire preţioasă la orice vârstă.

Tot prin anii aceia, conducând maşina pe liniştita şosea a lacului, s-a pomenit cu o superbă cabrioletă de sport care, ieşind dintr-un drum lateral, îi tăie brusc calea. O fracţiune de secundă îi despărţise de o ciocnire. Bolidul dispăru ca o nălucă... condusă pesemne de unplay-boy supranatural, care îi făcuse un alt semn de moarte.

Spre norocul meu, nu am disociat experienţa pe care mi-o oferea psihiatria mea de toate zilele de întâlnirile din viaţa cotidiană. Experienţa morţii iminente, angoasele metafizice, toate sunt expresia mentalităţii omului excesiv gândind dincolo de limitele imediat necesare. Nu puteam, nu pot să despart aceste trăiri de cele ale pacienţilor cu maladii mintale pe care-i întâlneam. Nu pot să nu-mi amintesc de femeia de vreo 60 de ani pe care o îngrijisem la Central suferind de sindromul lui Cotard: îşi închipuia că toate organele ei erau putrede, că era un cadavru ambulant, a walking corpse; în acelaşi timp, starea deplorabilă, datorată unor păcate groaznice pe care nu voia să le mărturisească, era menită să dureze o veşnicie. Era în acelaşi timp moarta şi vie, descompusă şi veşnică. Spre deosebire de lonesco, care găzduise metaforele în operele sale, relatând în jurnale sau în convorbiri intime temerile lui metafizice, pacienta mea devenise ea o „metaforă vie" (P. Ricoeur), un suflet alterat menit veşniciei. Există un om care proiectează angoasele lui în logos şi unul „alienat" care devine discurs cu trup şi suflet.

Gândeam, la un moment dat, exact invers decât ne învăţau iluştri psihiatri Henri Ev şi Ch. Durând. Ei credeau că alienarea este o „lipsire de libertate .

Alienare înseamnă înstrăinare. Esenţa omului fiind libertatea, iar insul deve-nindu-si sieşi străin, alienus, rezulta că îţi pierdeai, prin nebunie, libertatea. Eu (dar aceasta este o reconstrucţie ulterioară, când am regândit ce îmi apărea confuz pe atunci) credeam că omul atins de aripa nebuniei pleca într-o altă lume, a fanteziei, devenind astfel liber de constrângerile realităţii. Cu timpul, îmi dădeam din ce în ce mai bine seama că mă înşelasem. Cele mai multe simptome ale „bolii" mintale nu sunt decât exacerbarea unor reacţii obişnuite ale omului confruntat cu existenţa. Pâinea cea de toate zilele a psihiatrului este aluatul frământat şi copt al mizeriilor şi frustrărilor noastre, compus din resentimente si ură, iubiri şi ambiţii eşuate, din umflarea peste măsură a eului sau, dimpotrivă, din chircirea lui. Nebunia nu este decât o lupă ce măreşte condiţia umană, a lui homo patiens. îmi place să cred că în poemul Un lup văzut printr-o lupă al lui Gherasim Luca lupul este „alienatul", iar lupa, alienarea, în socialism, în orânduirea muncii, alienarea era mai ales în raport cu munca. Dar în orice sistem social individul trebuie să facă faţă pierderilor, să-şi gospodărească doliurile succesive, în eşecul acestui complicat joc al pierderii obiectului iubit şi incapacităţii de a-i supravieţui se manifestă suferinţa. Cu timpul, mi-am dat din ce în ce mai bine seama că fascinaţia pe care o exercita asupra mea „lupa" măritoare a psihiatriei era produsă de cunoaşterea omului cu mijloace pe care nicio altă îndeletnicire nu le-ar fi permis. Când a început să se ridice un colţ al vălului, să zăresc acest aspect al psihiatriei, de cunoaştere a omului generic, mi-am reamintit disperarea care mă cuprindea, încă pe când eram student, la gândul că nu înţelegeam „mecanismele" nebuniei. Acum începeam să mă liniştesc, să privesc cu mai multă seninătate contactele pricinuite de meseria mea. Aşa cum, apocrif, Flaubert ar fi spus „Doamna Bovary sunt eu", puteam spune si eu: „Nebunul sunt eu", un eu al meu mărit, exagerat, îngroşat, impunându-se prin hipertrofie. Dintr-odată, puteam privi realitatea în faţă, nu mă mai lăsam orbit de ea. Puteam să sper că ştiinţa si arta mea vor servi la ceva, vor acţiona ca vindecătoare. Dintr-odată, „nebunia" îşi pierdea farmecul de a face parte dintr-un univers paralel. Nu, ea aparţinea lumii noastre, era exacerbare a vieţii cotidiene.

pp. 167-173

… dar proximitatea cu numinosul  ridică probleme tulburătoare; pe lângă ele nu se poate trece ca şi cum nu ar fi nimic.
...
Oare modernitatea mai poate crede în basme? Sau singura cale este percepţia valorii simbolice a mitului? În cazul lui Hristos, concepem valoarea simbolică a ciclului suferinţă - moarte psihică – regenerare, valoarea propedeutică a acestui sens. Ce se întâmplă între „Dumnezeul meu, pentru ce m-ai părăsit?” şi întâlnirea mironosiţelor are valoarea unei povestiri simbolice. Dar se mulţumeşte oare o inimă omenească cu acest învăţământ uscat? Pentru a înţelege omul religios, singura lui posibilitate de a exista în lumea actuală este modul basmului, aşa cum îl înţeleg şi trăiesc copiii: nici sens literal, nici fals asumat! O lume „de farmec plină”. Sunt convins că, în felul acesta, omul rămâne capabil să admită Sacrul. Universul tehnic nu este obligatoriu raţionalist, numai că vârsta supunerii oarbe a imaginarului faţă de o autoritate intelectuală specializată, dogma, a trecut. După cum trecută este şi capacitatea de a te minţi. Soluţia prin basm, a gândirii simbolice care creează, face ca viul să fie şi mai viu, dă adâncime şi sens conştiinţei. Tragedia de azi a religiei este aceea că ne închide undeva între reaua-credinţă şi reaua conştiinţă.

pag.49, 53



[1] Horatius, Ode, III, XXX, 6. Poetul se referă la nemurirea prin faimă.


Salt la inceputul paginii