Jacques Salomé
Mai multe
texte de Jacques Salomé aici
Eroismul în cotidian
(din vol. Curajul de a fi tu însuti,
Editura Curtea Veche)
detalii carte pe site-ul editurii aici:
http://www.curteaveche.ro/curajul-de-a-fi-tu-insuti-arta-de-a-comunica-constient-editia-a-iii-a.html
Eroismul în cotidian se manifestă, după
cum arată şi expresia, zi de zi. Nu se desfăşoară
sub forma unor fapte eroice expuse în public, ci mult mai
prozaic, în tot felul de situaţii şi mai ales fără
să iasă în evidenţă, în mici nimicuri,
în jurul unor fapte uneori neînsemnate. Se trăieşte
în anonimitate, atât în viaţa de familie, intimă,
cât şi în viaţa profesională, socială.
Eroismul în cotidian corespunde unui anumit
mod de a trăi în viaţa de zi cu zi. Este o
formă de opoziţie faţă de formele constrângătoare
şi rareori precizate sau denunţate ale
terorismului relaţional care bântuie, se impune
şi îşi lasă amprenta sub forme variate şi
subtile sau izbucneşte în variantele sale violente, atât
în relaţiile apropiate, intime, conjugale sau parentale,
cât şi în contexte mai largi, în relaţiile profesionale
sau sociale.
Terorismul relaţional izvorăşte
din violenţa dorinţei celuilalt asupra noastră,
precum şi din violenţa temerilor sale… pe care va încerca să ni le transmită, să ni le
impună lăsându-ne să credem că face ceea
ce face pentru noi, când în realitate nu-şi vede decât
propriul interes. Terorismul este întreţinut
de violenţa dorinţei ca celălalt să-şi
dorească, pe care noi o lăsăm să se dezvolte
în noi.
[…]
Terorismul îşi arată colţii
când cineva vrea să ne impună punctul său de
vedere, modul său de a vedea lucrurile, felul său
de a fi. Când cineva încearcă să ne atragă
într-o acţiune în care noi nu ne recunoaştem.
Terorismul relaţional se alimentează
din toate resursele afectivităţii – şi sunt
inepuizabile -, din nevoia noastră puternică de
a menţine raporturile de forţe în avantajul nostru,
făcând apel la culpabilizarea, devalorizarea sau descalificarea
punctului de vedere al celuilalt.
Acest terorism este sprijinit de îndoiala şi
neîncrederea care se declanşează în noi în momentul
în care el este folosit împotriva noastră. Ne determină
să ezităm în privinţa valorilor, certitudinilor
şi chiar a convingerilor noastre, sau pur şi simplu
să punem sub semnul îndoielii termenii angajamentului
luat.
[…]
În viaţa de zi cu zi e greu să lucrăm,
să trăim sau pur şi simplu să intrăm
în relaţie cu persoane care practică ceea ce eu
numesc „minciuna sinceră”. Anumite persoane pot fi de
rea-credinţă cu o sinceritate uimitoare (şi
uneori acea persoană pot fi chiar eu!)
Unul dintre semnalele care ne pot alerta este
tonul vocii. Cineva vă vorbeşte, iar voi simţiţi
că există un decalaj între ce spune şi ce arată
că simte sau gândeşte persoana respectivă
[…]
Terorismul relaţional practicat într-un
mediu dat are o mare putere de a ne dezechilibra, de a ne
face să şovăim, de a trezi în noi, dintr-o
mişcare, îndoieli asupra propriilor comportamente, cuvinte
sau angajamente.
Eroismul în cotidian înseamnă nu o
atitudine defensivă sau de respingere, ci dimpotrivă,
un comportament de afirmare, de adoptare senină a unei
poziţii. El se va baza pe capacitatea de afirmare pornind de la experienţa
personală şi se va manifesta prin posibilitatea
de a avea încredere în propria trăire.
Eroismul în cotidian înseamnă să
fiu capabil să mă redefinesc, să-mi reafirm
poziţia, să-mi susţin punctul de vedere fără
a mă lăsa purtat de definiţia pe care mi-o
dă celălalt.
[…]
Eroismul în cotidian se manifestă prin
două poziţii relaţionale extrem de simple şi
totuşi adesea dificil de menţinut. Prima presupune
riscul de a spune da. A doua, pe cel de a îndrăzni
uneori să spunem nu. […]
Eroismul în cotidian nu constă în a se
indigna sau a-l denunţa pe celălalt, ci în a exprima
insuportabilul, inacceptabilul, în a renunţa la micile
laşităţi către care suntem foarte adesea
antrenaţi, în ciuda voinţei noastre, din comoditate
sau din pasivitate.
A nu spune nimic, a nu face nimic echivalează
uneori cu a fi chezaş prostiei, răutăţii
sau violenţei. A tăcea înseamnă a lăsa
mai mult spaţiu, chiar dacă nu suntem de acord în
mod expres, uşurinţei şi mediocrităţii
care triumfă adesea.
Eroismul în cotidian înseamnă să
ne reconfirmăm respectul de sine, înseamnă să
ne regăsim la nivelul fidelităţilor noastre
profunde, pentru a ne lua angajamentele esenţiale.
Eroismul în cotidian nu implică întotdeauna
curaj, dar cere vigilenţă, luciditate şi
mai ales coerenţă. Mulţi dintre noi nu
mai avem la dispoziţie decât forţa sau slăbiciunea
cuvântului nostru, garanţia privirii noastre, strălucirea
unei certitudini sau pur şi simplu verticalitatea unei
poziţionări clare şi corecte, pentru a ne exprima.
Trăim într-o lume în care certitudinile
ne scapă, în care adevărurile se contrazic, se anulează
sau se risipesc mai repede decât capacitatea noastră
de a le chestiona, de a le integra, de a le dezvolta sau prelungi.
Eroismul în cotidian ne cere o ascultare liberă.
El devine imaginea pe care o oferim. Se manifestă printr-un
cuvânt care îndrăzneşte să se exprime, chiar
şi atunci când deranjează, când pare deplasat faţă
de obiceiuri înrădăcinate, faţă de cârdăşia
ipocrită a circumstanţelor.
Eroismul în cotidian declanşează
violenţe împotriva celui ce-l practică. Eroul anonim,
cel mai comun, îşi asumă riscul de a fi considerat
original, atipic, anormal sau chiar nebun. Va naşte proteste,
va fi judecat, respins, va fi un adevărat ecran pentru
proiecţiile negative.
Eroismul în cotidian nu constă în negarea
de sine, în sacrificiul de sine, şi nici măcar în
adaptarea prin compromisuri, pentru că mult prea adesea
compromisul e la un pas de compromitere în domeniul angajamentelor
vitale sau al întrebărilor fundamentale. Dimpotrivă,
eroismul în cotidian constă în a se defini, a-şi
conferi o identitate prin diferenţiere, în unicitate,
prin a da seamă de sine.
Sursa: Din volumul Jacques Salomé
– Curajul de a fi tu însuţi, fragmente
selectate din pag.131-139, Editura Curtea Veche,
trad. Elena Neculcea,
Detalii carte aici