„Inconştientul nu ştie să
mintă"
Interviu cu psihoterapeutul francez Jacques
Salomé
realizat de Valentin Protopopescu
Jacques Salome este psihosociolog,
psihoterapeut, formator şi poet. A predat vreme de cincisprezece
ani la Universitatea Lille III. Este întemeietorul Centrului
de formare în relaţii interumane „Le regard fertile"
de la Rousillon-en-Provence şi fondatorul metodei
psihoterapeutice ESPERE (Energie Specifică Pentru
o Ecologie Relaţională Esenţială). S-a format
iniţial ca psihanalist, apoi ca adept al psihologiei umaniste
de tip Carl Rogers şi ca promotor al hipnozei lui Milton
Erickson. Este autorul a mai bine de 30 de lucrări despre
psihologia comunicării şi a cuplului, în româneşte
i s-au tradus cărţile Dacă m-as asculta, m-aş
înţelege, Vorbeste-mi, am atâtea să-ţi spun şi
Mami, taţi, mă auziţi? toate apărute
la Editura Curtea veche din Bucureşti. Interviul de mai sus
l-am realizat în mai 2003.
Stimate domnule Jacques Salome, iată-vă
pentru a doua oară în România, după ce anul trecut ne-aţi
vizitat întâia oară ţara, prilej cu care v-aţi
lansat si două lucrări de psihologie practică,
volume care s-au bucurat de un mare succes. De asemenea, aţi
susţinut si un curs intensiv deformare psihoterapeutică
în metoda pe care aţi omologat-o, metoda ESPERE. Noua d-voastră
carte, intitulată sugestiv Mami, taţi, mă auziţi?,
despre ce anume tratează? Cui se adresează ea, la ce
se referă?
În cartea mea năzuiesc să propun ceea
ce îmi place să numesc reguli de igienă relaţională.
Mai întâi, o observaţie banală: în ultimii optzeci de
ani am învăţat că este bine să ne spălăm
pe dinţi, înainte, aproape nimeni nu găsea că ar
fi un lucru necesar. Astăzi, cam toată lumea îşi
curăţă cel puţin de două ori pe zi dinţii.
Visez să învăţăm să comunicăm, visez
ca această învăţare să se desfăşoare
ca şi cum ar fi vorba despre o materie de sine stătătoare.
Cred că neînţelegerea cu care părinţii îi
tratează pe copii provine din faptul că aceştia,
părinţii, sunt convinşi că e suficient să-şi
iubească micuţii pentru ca fenomenul comunicării
să funcţioneze corect. Or, lucrurile nu stau deloc aşa,
din păcate. E nevoie de ceva mai mult decât dragostea de
copii, oricât de autentică ar fi ea. De aceea, cred că
este necesar ca să propunem părinţilor reguli de
igienă relaţională concrete şi precise. Eu
asta am făcut, oferindu-le câteva asemenea reguli extrem
de aplicate. Am încercat de fapt să le amintesc părinţilor
că rolul lor este de a răspunde nevoilor nutrite de
copii, şi nu dorinţelor subiective ale acestora. De
pildă, copilul poate să strige: Mamă, vreau
doar cartofi prăjiţi, vreau numai Coca-Cola, numai prăjituri...
dar părintele trebuie să manifeste următoarea
reacţie: Da, îţi înţeleg dorinţa, dar
eu sunt aici ca să răspund nevoii tale. Ştiu că
trupul tău are nevoie de legume, de carne, de fructe ca să
fie sănătos. De cealaltă parte, copii dorinţei
ajung să fie văduviţi de repere cât priveşte
relaţia cu realitatea. Ei funcţionează exclusiv
potrivit principiului imperialismului con-sumatorist, cerând satisfacerea
imediată a dorinţei fără să dăruiască
nimic în schimb.
Dar nu ne aflăm astfel în ipostaza celui
care castrează? Nu cumva părintele trebuie să
facă mai mult decât să asculte nevoia copilului, respectiv
să îndrepte felul de a dori al micuţului?
Nu, nu cred că este vorba despre aşa
ceva. Şi iată de ce. în definitiv, Freud însuşi
ne-a învăţat că există principiul realităţii.
Vă invit să-l priviţi pe bebeluşul cu vârsta
între zero şi doi ani. El este categoric o fiinţă
imperialistă: îi este foame, mama este la datorie, este
ud, mama e lângă el, vrea să fie luat în braţe,
mama îi îndeplineşte dorinţa. Cu alte cuvinte, lumea
se construieşte în jurul buricului micii făpturi, în
jurul dorinţelor sale. Dimpotrivă, principiul realităţii
afirmă exact contrariul: mama nu este întotdeauna lângă
copil, mama şi tata spun „ai mâncat deja o tabletă de
ciocolată, mai multe îţi fac rău", „e vremea
să te duci la culcare, prea multă televiziune strică,
te oboseşte" etc. Eu prefer să traduc toate aceste
fapte în termeni de igienă relaţională şi
o fac după cum urmează: ambii părinţi interpretează
în relaţia lor cu copilul două roluri. Rolul matern
comportă două faţete: cea de mămică,
de făptură care dăruieşte, care protejează,
care îndestulează, dar şi cea de mamă, respectiv
de fiinţă care limitează, care interzice, care
introduce frustrarea în universul copilului. Acelaşi lucru
se petrece şi în cazul tatălui: este un tătic
care fluieră, care râde, care descoperă pentru
copil lumea întreagă, dar şi un tată care
spune „nu, acum e vremea să te duci
în pătuţ, nu, e timpul să-ţi faci lecţiile,
nu, pentru tine s-a sfârşit programul la televizor"
etc. Prin urmare, toate aceste negaţii şi interdicţii
profesate de părinţi au tocmai rolul de a-1 ajuta pe
micuţ să se construiască în raport de exigenţele
şi coordonatele realităţii sociale şi culturale.
Si acest lucru trebuie amintit în permanenţă părinţilor.
Anume, că ei sunt acolo, că ei există pentru a-1
veghea pe copil în drumul său de trecere din lumea copilăriei
către lumea adulţilor, astfel încât să fie în stare
să înfrunte realităţile vieţii şi să
se adapteze rigorilor acesteia. Cel mai frumos cadou pe care
îl putem face unui copil este nu să-1 iubim, nu să-1
strângem în braţe, deşi aceste gesturi sunt esenţiale,
ci să-1 ajutăm să se descopere ca adult, de ins
pe cale de a deveni responsabil şi adaptat.
Dar ce se întâmplă atunci când unul sau
poate amândoi părinţii sunt purtătorii unei zestre
patologice de simptome si ticuri, de comportamente negative faţă
de copil? Cum va fi acel copil? Cum va arăta viaţa lui
de matur?
Ei bine, să subliniez de la început un aspect:
ca şi copil, dar şi ca adult, emitem două mari
tipuri de mesaje. Unele sunt pozitive, celelalte sunt negative.
Din perspectiva relaţiei părintelui cu micuţul,
trebuie spus că mesajele pozitive vor permite acestuia să
aibă încredere în sine, să fie energic, să se confrunte
cu dificultăţile ridicate de realitate. Dar să
recunoaştem totodată că există şi părinţi
patologici, părinţi cu un înalt grad de toxicitate.
Unii adulţi sunt categoric „nefaşti" pentru copii...
... victime la rândul lor ale unor părinţi
bolnavi... gata să repete acelaşi comportament ca si
adulţii care i-au chinuit...
Fireşte, aşa stau lucrurile. Asemenea
victime adulte ajung să-şi victimizeze proprii copii
fără să aibă habar de efectul negativ şi
devastator al atitudinii lor educative, care repetă un scenariu
iniţial prost construit, preluat mecanic şi nereflectat
pentru că este integrat reflex în inconştient. O să
vă vorbesc despre propria mea experienţă, dublă,
de psihote-rapeut cu mii de cazuri şi de părinte, tată
a cinci copii. Până şi eu am fost victima unui asemenea
anturaj parental. Am primit o educaţie dureroasă, mama
a rămas însărcinată cu mine la 17 ani, tatăl
fiind un puşti de 15 ani, care ne-a părăsit atunci
când eu aveam 4 ani, ea rămânând fără partener
şi eu fără tată. Deci nu pot să spun
că am avut parte de o copilărie prea confortabilă.
Dar trebuie subliniat că micuţii beneficiază de
numeroase resurse. Le putem transmite mesaje negative, îi putem
violenta, dar ei sunt capabili să păstreze un bun potenţial
de evoluţie, fireşte, cu condiţia ca acel comportament
destructiv să nu devină permanenţă. Tocmai
pentru a descrie o asemenea împrejurare, un autor francez, Bo-ris
Cyrulnik, a inventat conceptul de rezilianţă.
Ce înseamnă rezilianţă?
Conceptul ca atare desemnează acea situaţie
în care un copil, deşi este rău tratat, păstrează
surprinzător în sine un nucleu de resurse pentru a supravieţui.
El se comportă la fel ca o minge de ping-pong. Unele mingi
se sparg, altele se deformează. Cele deformate, aruncate
în joc, îşi reiau forma iniţială, fiind efectiv
apte pentru un joc normal. Este un fenomen ciudat, dar vă
asigur că aşa stau lucrurile. Un astfel de fenomen poate
fi observat şi în cazul adulţilor. Să luăm
situaţia celor care au supravieţuit lagărelor de
concentrare naziste şi care au reuşit apoi să depăşească
trauma iniţială, traumă care pe unii dintre ei
i-a împins efectiv la sinucidere. Cei mai puternici, cu un fond
sufletesc pozitiv, au izbutit să se regăsească,
să se construiască din nou şi să realizeze
lucruri de neimaginat înainte. Bineînţeles că acesta
nu vrea să însemne că ar trebui să-i facem să
sufere pe copii. E suficient doar să înţelegem că
primim mesaje negative, toxice, dar şi mesaje pozitive,
dinamizante, fiecare reacţionând la acestea în funcţie
de structura propriului lăuntru. Fireşte că unii
pot deveni delincvenţi sau perverşi, iar alţii,
dimpotrivă, oameni echilibraţi şi realizaţi.
Acesta din urmă este şi cazul meu, căci am trăit
o copilărie foarte dificilă, extrem de dureroasă.
Am fost bolnav de la gât până la tălpi şi până
la vârsta de 4 ani am fost condamnat să stau în pat, nemişcat.
Finalmente, prin voinţă şi autoeducaţie, am
reuşit să merg, mai greu la început, din ce în ce mai
bine apoi, iar astăzi, la senectute, mă deplasez ca
oricare alt om sănătos. Poate că o să vă
surprindă ce o să vă spun, dar fiinţa umană
deţine resurse incredibile, din care nu foloseşte decât
o parte infimă, în realitate, noi oamenii suntem adevăraţi
zei, numai că încă nu am aflat-o...
Ce relaţie există între această
energie misterioasă şi inconştientul despre care
vorbea Sigmund Freud? Să fie oare inconştientul, să
fie şinele o parte cavernoasă, pulsională, primară
şi negativă, sau dimpotrivă, ceva stimulativ, ceva
pozitiv în economia funcţionării psihicului uman?
Până nu demult, şi vă spun asta
pentru că şi eu sunt un copil al psihanalizei, am crezut
că inconştientul este duşmanul meu lăuntric,
că este rău, că mi se opune, că mă oprimă,
în realitate, lucrurile stau exact pe dos. Inconştientul
e prietenul nostru, el se află în slujba noastră, doar
că trebuie trezit, doar că trebuie aflat şi adus
la lumină călătorind pe căi labirintice, depăşind
şi asumând pulsiunile şi contradicţiile ce-1 caracterizează.
De pildă, e perfect adevărat că suntem stăpâniţi
de dorinţe, de dorinţe numeroase şi contradictorii,
dar pe care e dezirabil să mi le pot educa şi controla.
Spre exemplu, acum sunt aici, la interviu, împreună cu dumneavoastră,
dar poate că mi-aş dori să fiu acasă, împreună
cu frumoasa mea amantă blondă, cu care să fac
dragoste. Aşadar, am ales acest lucru în detrimentul celuilalt...
E păcat si mă faceţi să
mă simt vinovat...
Ei, să nu exagerăm cu gluma! Desigur,
inconştientul ar fi putut să-mi joace o festă,
să mă pună să nu mă trezesc la timp pentru
ca să ajung la interviu sau să greşesc strada...
Vedeţi, uneori inconştientul ne aminteşte de faptul
că ne aflăm în prezenţa unor conflicte de interese,
a unor conflicte ale dorinţei. Ca să vă ofer un
alt exemplu, referindu-mă de pildă la alegerea locului
de muncă, este perfect adevărat că accept acest
loc de muncă pentru că îmi oferă o garanţie
de stabilitate şi securitate, deşi poate că aş
prefera un loc de muncă mai creativ, dar şi mai puţin
sigur, în ceea ce mă priveşte, la vârsta de 35 de ani
am ales să părăsesc un post sigur şi confortabil,
cel de profesor universitar, ca să mă aventurez într-o
profesiune liberală, spectaculoasă, stimulatoare
pentru potenţialul meu de creativitate, dar mult mai puţin
protectoare din unghi de vedere financiar. Ei bine, inconştientul
meu m-a ajutat să optez în concordanţă cu ceea
ce îmi corespundea mai bine. Nu a fost deloc o alegere comodă,
vă asigur. Iată de ce aş compara inconştientul
cu legea gravităţii universale formulată de Isaac
Newton...
În ce sens faceţi această apropiere?
Fiţi mai explicit, vă rog!
Potrivit acelei legi fizice, toate corpurile sunt
atrase către centrul pământului. Or, noi doi, stând
în picioare şi discutând, sfidăm această lege.
Rămânem precum am fost. Aşa şi cu inconştientul,
trăim laolaltă cu el de parcă nici nu am şti
că există, la fel precum trăim ignorând permanent,
în toate actele vieţii noastre, legea gravităţii
universale. Iată pricina pentru care gândesc astăzi
că inconştientul nu ne este duşman, ci prieten,
dar un prieten dificil, care adeseori apucă pe drumuri cam
încurcate ca să ne alerteze în faţa adevăratei
primejdii. De exemplu, cândva am suferit de lumbago, mai ales
pe vremea când eram obligat în fiecare duminică să-mi
vizitez soacra, o femeie care nu mă simpatiza deloc. Petreceam
un sfârşit de săptămână enorm de neplăcut.
Boala era de fapt semnalul pe care mi-1 formula inconştientul
că acele vizite nu-mi făceau bine. Cum am încetat să
o mai frecventez săptămânal pe mama-soacră, lumbago-ul
meu a dispărut ca prin farmec.
Aşadar, era vorba în acea situaţie
de un răspuns somatic pe care psihicul dumneavoastră
vi-l adresa în scopul de a vă determina să luaţi
o decizie salvatoare...
Sigur, boala mea fizică era un simptom corporal
generat de un conflict lăuntric, de ordin sufletesc. Fireşte,
nu era vorba câtuşi de puţin de un conflict interpersonal.
Contrar a ceea ce se crede de obicei, majoritatea conflictelor
nu sunt exterioare, nu sunt în raport cu ceilalţi, ci sunt
de ordin lăuntric, dar se exprimă, ce-i drept, prin
intermediul celorlalţi. Ceilalţi devin semnele şi
simptomele lăuntrului meu.
Şi atunci, care este limbajul prin care
ne grăieşte inconştientul şi mai ales cum
putem noi să-l înţelegem fără a ne înşela?
După cum ne-a dezvăluit Freud, visul
este calea regală de acces la inconştient. Visul îl
construieşti singur, îl creezi fără ajutorul nimănui,
el nu vine de undeva din afară, dăruit de altcineva.
De pildă, pentru că vă plictisesc acum spo-rovăind
despre inconştient, puteţi visa că mă veţi
arunca din trenul spre Paris în care călătorim împreună,
în realitate nu veţi face aşa ceva, căci vă
este teamă de consecinţele unui asemenea gest, dar în
vis totul este posibil, iar inconştientul vă oferă
posibilitatea să vă răcoriţi printr-o crimă
altfel de nefăptuit. Tot aşa se întâmplă şi
cu celelalte semne elaborate de inconştient: actele ratate,
ticurile, uitările, cuvintele de spirit etc. Toate sunt semnale
trimise de inconştient prin care vă puteţi înţelege
mai bine lăuntrul şi mai ales conflictele interioare.
El vă grăieşte indirect despre ceea ce nu puteţi
recunoaşte dumneavoastră înşivă într-o manieră
deschisă. Inconştientul nu se înşeală niciodată.
De pildă, am asistat la un episod petrecut în direct la televiziune,
în Franţa: moderatorul fusese atât de enervat de intervenţiile
unui invitat, încât la final, în loc să-i mulţumească
zicând je veux vous re-mercier, a spus je veux vous
emerder. Inconştientul a spus adevărul despre ceea
ce credea cu-adevărat jurnalistul referitor la calitatea
invitatului său. Cu alte cuvinte, 1-a luat gura pe dinainte.
Să înţeleg că inconştientul nu
poate minţi?
Da, aşa este, inconştientul nu ştie
să mintă, el nu cunoaşte nici timp, nici frontiere
imposibile. Dacă vreţi, el se aseamănă cu
partea nevăzută a aisbergului, cea care este ascunsă
sub apă, dar care ne reprezintă cu-adevărat, căci
ea ne permite să trăim aşa precum suntem în realitate.
Până la urmă, limbajul inconştientului este tocmai
sistemul de boli de care suferim. Maladiile sau, după cum
sună în franceză, le mal à dire, Ies mots
à dire, răul care trebuie comunicat, vorbele pe
care am să le spun. Un ultim exemplu: dacă eu vreu să
fac dragoste cu partenera mea şi ea nu doreşte asta,
dar nu are tăria să mi-o comunice, rezultatul va fi
că a doua zi ea se va îmbolnăvi de o boală vaginală,
de cistită sau poate de migrenă. E un fel al inconştientului
femeii de a i se adresa acesteia şi de a-i spune
„Fii atentă, îţi baţi joc de tine, aşa nu mai merge,
învaţă să te respecţi!".
Vă rămân recunoscător.
Şi eu vă mulţumesc.
Sursa : din volumul Sufletul şi
umbra. Noi texte de psihanaliză culturală
de Valentin Protopopescu,
pag. 34-41, Editura TREI, 2006.