Jacques Salomé
Mai multe texte de Jacques
Salomé aici
- Selectii -
Dorinta mea cea mai fierbinte
Am
mai multe dorinţe dintre cele mai nebune, care se
busculează la porţile imaginarului meu sau în
meandrele viselor mele. Dorinţe toride, prea intime
pentru a le dezvălui oricui. Dorinţe înflăcărate,
extraordinare, timide sau prea reţinute de vechi pudori.
Dorinţe de o naivitate care i-ar face şi pe nepoţii
mei să zâmbească! Dorinţe vechi, mereu în focul
visurilor mele, altele noi voind să se impună, însetate
să se poată realiza. Şi apoi dorinţe secrete,
stângace, ascunse sub speranţă, închistate în descurajare,
pierdute în labirinturile contradicţiilor mele, uitate
în moleşeala amărăciunilor.
Dar, astăzi, somat de un jurnalist mai incisiv decât
ceilalţi, să mă destăinui, să mă
revelez şi deci sa aleg una, voi încerca să vă
spun dorinţa mea cea mai fierbinte, cea mai preţioasă,
cea mai tenace. Cea care aş dori să se realizeze
cu prioritate, foarte repede, să se răspândească
asemeni unui soare de pace deasupra ţării mele,
asupra copiilor acestei ţări şi poate asupra
ansamblului planetei, căci suntem, în prezent, fiinţe
planetare implicate în tot ce se întâmplă (sau nu se
întâmplă) la capătul lumii, în Siberia, unde se
decongelează teritorii imense, în Amazonia, unde se mutilează
pădurea cu o violenţă rară, în Oceanul
Pacific unde se prinde peşte cu plase de douăzeci
de kilometri lungime, peste tot unde omul distruge, violentează,
ucide, eu sunt implicat.
Dorinţa mea cea mai fierbinte, si care
mi se pare din ce în ce mai realistă, ar fi să se
predea în scoli comunicarea ca materie principală, începând
cu grădiniţa şi în tot cursul şcolii generale,
să se predea comunicarea relaţională, cea care
este susceptibilă să permită fiecărei
fiinţe umane să se reconcilieze cu a da, a cere,
a primi şi a refuza, care reprezintă baza oricărui
schimb reciproc. Al oricărui schimb, în care raporturile
dominanţi-dominaţi se trăiesc în confruntare
mai degrabă decât în înfruntare.
Aceasta pare să fie cu adevărat o dorinţă
nebună, căci în niciun regim, de la cel mai democratic
(şi am mari dificultăţi să-1 numesc) până
la cel mai tiranic sau dictatorial, nu există un învăţământ
al comunicării neviolente la şcoală. Nu se
consideră că faptul de a comunica, comunicarea,
faptul de a realiza în comun se supune unor reguli, acceptabile
de un număr cât mai mare, accesibile fiecăruia şi
susceptibile de a fi transmise copiilor noştri. Reguli
de igenă relaţională, care ar putea încadra
mai bine schimburile intime, familiale, profesionale şi
sociale. Constat că nu numai în lumea îndepărtată,
dar şi în proximitatea mea, o creştere a violenţei,
o inflaţie a injustiţiei, un număr tot mai
mare de nesupunere civică, o banalizare a mediocrităţii,
o supraevaluare a transgresiunii, o hemoragie a valorilor.
Pot deci să-mi imaginez că am putea favoriza apariţia
unei reforme esenţiale, propusă în amonte (şi
nu în aval ca multe reforme). O acţiune concertată
la sursă, adică în educaţia de bază, dată
începând cu grădiniţa.
Copiii sunt partea noastră de eternitate, ei sunt purtătorii
schimbărilor ce vor veni pentru viitorul umanităţii,
învăţarea comunicării relaţionale mi se
pare un antidot dintre cele mai puternice la violenţa
şi la autoviolenţa (maladii, dependenţe diverse,
sinucideri) care fac ravagii acum. Mi se pare că o comunicare,
în care ar fi mai multă reciprocitate, mutualitate, care
ar deschide conştiinţele la un mai mare respect
de sine şi faţă de celălalt, ar putea
hrăni mai bine humusul relaţiilor de cuplu, familiale
şi sociale.
A preda comunicarea la şcoală ca materie principală,
la fel ca istoria, geografia, matematica, limbile străine
sau biologia, iată dorinţa mea cea mai fierbinte
şi cea mai prezentă în mine. Şi cum nu vreau
să alimentez în mod pasiv o rugăciune pioasă,
ci să particip, să contribui la realizarea sa,
militez pe lângă părinţi, profesori şi
învăţători şi instanţele decizionale
pentru a face să avanseze acest proiect, pentru a-1
înscrie în realitate.
Sursa: Jacques Salomé – Ce-ar fi dacă
ne-am inventa propria viaţă ?,
Editura Curtea Veche, pag.252 - 254