[ Pagina de START ]

[ Argument ]

[ Autori ]

[ Noutati ]

[Aforismul zilei]

[ Galerie FOTO ]

[ Alte resurse ]

[ Harta site ]

[ Linkuri ]

[ Recomanda unui prieten ]






Vasily Kandisnky
1866-1944


Un fragment din cartea lui Kandinsky
Despre Spiritual în artã, si în picturã în special


Michel Henry
despre Kandisnky aici
din cartea Michel Henry, Voir l’Invisible. Sur Kandinsky

Imaginea Triunghiului spiritual al umanităţii
- o schemã pentru evolutia spiritualã a cãrutei recalcitrante a umanitãtii -

Un mare Triunghi divizat în părţi inegale, cu cea mai mică şi cea mai ascuţită orientată în sus – o schemă destul de bună a vieţii spirituale. Pe măsură ce coborâm, secţiunile Triunghiului sunt tot mai mari, mai largi, mai spaţioase şi mai înalte.

Întreg Triunghiul înaintează şi urcă lent, cu o mişcare abia sensibilă şi punctul atins „astăzi” de către vârful Triunghiului va fi depăşit mâine de secţiunea următoare[i]. Aceasta vrea să spună că ceea ce nu este astăzi inteligibil decât pentru vârful extrem, şi nu este pentru restul Triunghiului decât elucubraţii incomprehensibile, va fi mâine, pentru cea de-a doua secţiune, conţinutul încărcat de emoţie şi de semnificaţie a vieţii sale spirituale.

De multe ori în vârful extrem al Triunghiului nu există decât un singur om. Bucuria pe care o simte din cauza viziunii (perspectivei) sale este egală cu infinita sa tristeţe interioară. Şi cei care sunt cei mai apropiaţi de el nu îl înţeleg. În deruta lor, ei îl consideră un impostor şi un dement. Astfel, pe vremea lui, Beethoven solitarul a fost expus injuriilor lor.

 De câţi ani a fost nevoie pentru ca o secţiune destul de importantă a Triunghiului să ajungă la nivelul unde odinioară se afla el singur? Şi, cu toate monumentele – câţi sunt cei care l-a atins realmente?

În toate secţiunile Triunghiului se pot găsi artişti. Acela dintre ei care este capabil să vadă dincolo de limitele secţiunii sale este un profet pentru anturajul său şi ajută la mişcarea căruţei recalcitrante a umanităţii.

Dar când el nu are această perspectivă pătrunzătoare, sau când abuzează de ea din motive josnice, el va fi înţeles perfect de semenii lui şi va fi sărbătorit. Cu cât secţiunea este mai mare (şi deci cu cât este situată mai jos), cu atât va fi mai mare mulţimea celor care îi înţeleg cuvintele. Este evident că fiecare dintre aceste secţiuni aşteaptă şi speră, conştient, sau chiar inconştient (şi acesta este cazul cel mai frecvent), pâinea spirituală de care are nevoie. Această pâine îi este întinsă de către artişti şi exact aceeaşi pâine o va căuta mâine secţiunea următoare.

Kandinsky – Despre Spiritual în artă, şi în pictură în special

(cartea a fost tradusă şi în româneşte)



[i] Conţinutul acestui „astăzi” şi al celui de „mâine” este asemănător celui al „zilelor” Creaţiei din Biblie.