Lytta Basset
Această legătură care nu
moare niciodată
Ce lien qui ne meurt jamais
Notã din 5
iulie 2022
Urmare a unei sesizãri amiabile de încãlcare
de copyright
am redus sau sters complet o multime de texte postate,
inclusiv din cele traduse de mine si inexistente în româneste.
Asa e corect.
Cine este Lytta Basset si mai multe texte traduse
pe site aici
Introducere
Samuel, cel mai mare dintre copiii noştri, şi-a pus
capăt zilelor în 7 mai 2001. Avea douăzeci şi patru
de ani. Adolescent original şi rebel, şi-a început studiile
la Ecole Polytéchnique Fédérale din Zurich, apoi şi-a luat
câteva luni de „odihnă sabatică”, în vara anului 1998,
pentru a călători în America latină. Asemenea multor
tineri, fuma marijuana, era în căutare de sine şi nu-şi
găsea locul în societate. După trei luni am aflat că
a fost închis de poliţie într-un spital psihiatric din Paraguay,
fiind pradă delirului. A luat cocaină, ne-a afirmat
el mereu. De la întoarcerea lui la Geneva şi până la
decesul lui; aproape trei ani mai târziu, el a avut crize de delir
tot mai dese, cu o violenţă crescândă, necesitând
spitalizări repetate. Mai multe indicii mă fac să
cred că el a absorbit, fără ştirea lui, unul
dintre drogurile falsificate care fac ravagii peste tot în lume,
având drept consecinţă această disociere între
creier şi corp care poate fi luată drept o psihoză
sau o schizofrenie. „Mi-am pierdut capul, ne-a spus el încă
de la întoarcere. Niciodată nu voi mai putea face studii.”
Într-adevăr, câteva luni mai târziu, era înscris la Asigurarea
de Invaliditate şi vorbea deja despre suicid cu noi. Nu vom
şti niciodată ceea ce s-a întâmplat cu exactitate, dar
toată lumea este de acord în a spune că a existat un
înainte şi un după America latină. Samuel a încercat
să supravieţuiască aproape trei ani: un infern
pentru el şi anturajul lui… până în ziua în care el
a înţeles că nu mai putea. Pe uşa frigiderului
său el afişase: „Moartea nu este scopul vieţii,
ci numai capătul vieţii.”
Nu voi vorbi despre suicid, despre legitimitatea
sau ilegitimitatea lui, despre cauzele lui aparente sau ascunse,
despre prevenirea de dorit sau insuficientă. Am drept unică
motivare să încerc să ajut persoanele lovite de moartea
unui copil, dar şi de cea a unui foarte apropiat, oricare
ar fi legătura, familială sau amicală. Am început
să scriu la cinci ani după moartea lui Samuel pentru
că, contrar oricărei aşteptări raţionale,
mă vedeam repunând, încet-încet, piciorul în viaţă.
În mod evident, ceea ce se întâmplase mă antrena altundeva
decât în moarte, dar eu nu mă autorizam să păstrez
accesul la această cale numai pentru mine.
Matricea acestei cărţi este un
jurnal intim pe care am început să-l ţin încă din
primele săptămâni de doliu. N-am ţinut niciodată
altcândva jurnal în viaţa mea. Ce m-a împins să fac
aceasta acum? În cea mai deasă ceaţă care a înghiţit
toate reperele mele, îmi părea că discern câţiva
licurici pe cărarea nesigură pe care mergeam ca un dansator
pe sârmă. Aceasta mă intriga. Nu ştiam ce „să
fac cu aceasta”. Fără îndoială că Samuel mă
provoca să păstrez astfel amintirea a ceea ce am numit
mai târziu „mana mea zilnică”. Fără îndoială
că el m-a inspirat şi atunci când, în cursul unei plimbări
pe munte, câţiva ani mai târziu, am „văzut” pe paginile
acestei cărţi, ce urma să vină, părţi
autobiografice redactate la persoana a treia, alternând cu părţi
meditative sau reflexive formulate cu „eu”: acolo, eu puneam în
cuvinte ceea ce mă ajutase şi mă ajută încă.
Voi elimina hotărât toate elementele care, în jurnal, erau
prea anecdotice şi particulare pentru a-i permite cititorului,
cititoarei, să extragă cât mai mult profit.
Nici o carte nu m-a costat atât. Până
la ultimul rând, am avut de surmontat puternice rezistenţe
interioare. Pentru mult timp, nici nu s-a pus problema de a scrie,
atât de tare mă înşfăca doliul: în orice caz nu
voi face public ceea ce nu puteam încă să-mi asum. Apoi,
aveam nevoie să mă simt „autorizată” de Samuel.
Aceasta a venit, în maniera cea mai misterioasă, neaşteptată,
fără echivoc. În sfârşit, am întâlnit mare dificultate
de a dezvălui ceea ce, pentru mine, este de ordinul interiorităţii
sacre. Astăzi, cred că am consimţit la aceasta
din compasiune pentru atâţia semeni ai mei ajunşi morţi
vii în urma unui doliu care i-a măcinat. Fără îndoială
că am fost mişcată de ceea ce l-a împins pe Isus
din Nazaret să nu păstreze pentru uzul lui exclusiv
cuvintele de origine divină care îl făceau să trăiască.
Dar această carte s-a născut şi
din dorinţa altora. Persoane din toate părţile
păreau a se fi vorbit să vină cu regularitate să-mi
solicite scrierea. Prin viu grai, cu ocazia sesiunilor şi
a conferinţelor, am început să abordez aceste subiecte
rămase cu totul tabuuri în societăţile noastre
occidentale: moartea, suicidul, veşnicia, relaţia noastră
cu realităţile invizibile… şi, de fiecare dată,
aceasta provoca confidenţe: „Mulţumim pentru că
ai vorbit despre aceasta!” „Şi eu am simţit prezenţa
apropiatului meu”, „L-am văzut viu” sau „Am auzit de la el
un mesaj de iubire sau de încurajare… dar nu pot vorbi nimănui
despre aceasta: ei nu mă cred, îşi bat joc de mine!”
„Dacă ei tac, pietrele vor striga!”
În acea zi se voia ca „ucenicii veniţi în masă” să
cânte şi să-i mulţumească lui Dumnezeu, „cu
voce tare” în momentul în care Isus intra în Ierusalim, să
fie făcuţi să tacă. O săptămână
mai târziu, mulţimea avea să-şi renege bucuria
cu strigăte de „Să fie crucificat!”. Astfel, ni se întâmplă
să respingem cu violenţă ceea ce am trăit
ca cel mai luminos. Dar se întâmplă şi situaţia
când Cuvântul, prin noi, să devină irepresibil. Atunci,
ceea ce ne arde buzele, este această percepţie unică
a Celui Invizibil, pierdută pentru totdeauna dacă nu
o împărtăşim.
Şi când toţi ar tăcea, când
violenţa – cea care se impune, cea pe care o îndurăm
– îi face pe toţi oamenii muţi (tăcuţi), când
inima lor dură ca piatra va fi atât de greu de purtat încât
nu vom visa decât să ne dăm la fund, Cuvântul va veni
cu toate acestea, de acolo de unde nimeni nu se aştepta,
din pântecele mineral al pământului, de dincolo de orice
cuvânt şi de orice tăcere de moarte. „Pietrele vor striga”,
aşa cum cei surzi vor auzi, cei ologi vor dansa, cei muţi
vor cânta… Ceea ce nu se poate se va putea: cineva va fi putut.
Este de ajuns unul singur, sau o singură dată în viaţă:
eu, piatra compactă, ermetică, privată de un „interior”
locuibil, devenită insensibilă prin multă strigare
în vid, mă voi vedea rezistentă, consistentă cum
nu am fost niciodată. Or, aceasta se va întâmpla de fiecare
dată când voi striga în direcţia altora: chiar şi
pietrele vor striga, ele care cred Viaţa în mod definitiv
imposibilă.
Calea de adevăr care duce la o Viaţă
mai puternică decât ireparabilul nu este apanajul credincioşilor,
nici măcar al adepţilor unei sau altei religii. Clivajul
este altundeva. Depinde de orientarea aleasă: în pofida sau
„prin” moartea apropiatului nostru, vom dori noi cu ardoare să
mergem spre ceea ce trăieşte sau vom decide să
sufocăm această dorinţă din noi? Atunci când,
la vestea morţii iminente a marelui său prieten Lazăr,
Isus afirma: „Această boală nu este [orientată]
spre moarte, ci spre gloria lui Dumnezeu”,
nu rostea el propriul său răspuns la doliul care îl
lovise? Mai degrabă decât despre „Dumnezeu”, putem vorbi
aici despre „Cel Viu”, şi mai degrabă decât despre „glorie”
– ca ecou la sensul cuvântului ebraic – putem vorbi despre „greutatea”
„densităţii de Prezenţă”. Chestiunea la care
am încercat, în această carte, să răspund în mod
personal se pune deci fiecărei fiinţe umane: pentru
totdeauna moartea apropiatului tău va rămâne, în ochii
tăi, orientată spre moarte, sau îţi vei întoarce
privirea spre posibilitatea ca, încet-încet, Cel Viu să-ţi
redea propria lui greutate de existenţă, această
densitate de Prezenţă pe care nici o distrugere, niciodată,
n-ar putea să o răpună?