Lytta Basset
Culpabilitate, paralizie a inimii
Notã din 5
iulie 2022
Urmare a unei sesizãri amiabile de încãlcare
de copyright
am redus sau sters complet o multime de texte postate,
inclusiv din cele traduse de mine si inexistente în româneste.
Asa e corect.
Cine este Lytta Basset si mai multe texte traduse
pe site aici
Cuvânt înainte
Infern, infernal…
O aceeaşi familie de cuvinte pentru a descrie unele existenţe,
sau felii de viaţă: se întâmplă ca, culpabilitatea
să ducă la infern. Auzim clopoţelul de alarmă
în momentul în care ne dăm seama de o tendinţă
de a ne lăsa culpabilizaţi pentru un da sau pentru un
nu. În mod cert, multe persoane excelează în această
artă de a-l culpabiliza pe celălalt pentru a-şi
exorciza propria culpabilitate. Pentru a nu fi scoase vinovate,
ele fac reproşuri preventive celuilalt, aranjându-se – adeseori
inconştient – pentru a nu se găsi niciodată în
poziţia de vinovate.
Dar dacă vrem să ieşim
din infernala închisoare, nouă înşine trebuie să
ne punem întrebarea: „Pentru ce începi tu
totdeauna să te simţi vinovat, cvasi automat, ca şi
cum, oricare ar fi circumstanţele, ar fi vina ta? Raţionamentele
coerente, persuasiunea (convingerea) iubitoare a persoanelor de
bun simţ care te înconjoară, iritarea ta în faţa
acestei funcţionări compulsive, nimic nu ajută:
nu te poţi opri să nu te simţi
vinovat de cutare gând sau emoţie, de a cădea
bolnav, de a nu face nimic, de a pleca în vacanţă. Când
cineva explodează de mânie sau de nemulţumire în prezenţa
ta, când altul este bolnav iar ţie îţi merge bine, când
tu ai eşuat fără să fi comis totuşi o
eroare profesională, te simţi vinovat. Pentru ce? Mai
mult, pentru ce eşti, atât de des, parazitat de o mustrare
de conştiinţă complet absurdă?”
Trebuie să recunoaştem că
experienţele negative contribuie la decuplarea sentimentului
de culpabilitate. Când eşecurile se repetă, când o nefericire
antrenează altă nefericire şi când depresia începe,
noi citim, de multe ori, evenimentele ca tot atâtea dovezi ale
nulităţii, josniciei, culpabilităţii noastre.
Cu toate acestea, simplul fapt că suferinţa impusă
de circumstanţe exacerbează sentimentele noastre de
culpabilitate ar putea deja să ne alerteze cu privire la
un mecanism foarte răspândit. Într-adevăr, neputinţa
în faţa unei suferinţe nedrepte şi de neînţeles
este greu de acceptat. Noi căutăm
imediat un mijloc ca să reacţionăm.
Pararea noastră obişnuită este aceea de a crede
că am făcut ceva rău care ar explica ceea
ce s-a întâmplat; dacă aş fi acţionat altfel,
aceasta nu s-ar fi întâmplat, aş fi putut să împiedic
această situaţie. Astfel sufocăm noi, mai mult
sau mai puţin eficace, sentimentul insuportabil de neputinţă
când nenorocirea năvăleşte asupra noastră
blocând toate ieşirile.
Odată mecanismul reperat, putem
continua să căutăm pe partea legăturii dintre
răni şi culpabilitate. Constatăm atunci că
este, de fapt, o lungă istorie. Cu
foarte mult timp în urmă nefericirea fiinţelor apropiate
– deznădejdea lor, mutismul lor, dezbinarea lor – ne-au plonjat
în culpabilitatea de a exista: „Eu n-am reuşit să-mi
consolez părinţii de moartea fratelui meu sau a surorii
mele; m-am crezut vinovat de divorţul părinţilor
mei, de suicidul tatălui meu, al mamei mele, sau de accidentul
lui cutare sau cutare, sau de depresia unuia dintre părinţii
mei; când mă bătea credeam cu adevărat că
sunt rău pentru că simţeam supărarea interioară
a celui care mă bătea – cum aş fi putut să
am pică pe el? Am crescut cu sentimentul de a fi de prisos,
vinovat de a exista fără a şti măcar”. Circumstanţele
pot varia, chestiunea rămâne aceeaşi: ce
rană rămasă intactă se ascunde sub muntele
de culpabilitate care mă striveşte astăzi?
Biblia ebraică, ca şi Noul
Testament, spun de o manieră metaforică cum atot-puternica
culpabilitate ajunge să ia locul Unicului Dumnezeu, singurul
căruia îi revine atot-puterea. Disfuncţionalitate majoră
şi recurentă, de la Geneza la Apocalipsa, culpabilitatea
se prezintă sub o dublă faţă: sau ne declarăm
vinovaţi, explicând nefericirea noastră prin Vina noastră,
fără a-i lăsa lui Dumnezeu nici un spaţiu
pentru a se pronunţa; sau ne justificăm pe noi înşine,
vizând în mod constant o perfecţiune menită să
ne protejeze de sentimentul de culpabilitate, fără a
bănui măcar că Dumnezeu ar putea avea o Altă
privire asupra noastră. În amândouă cazurile, noi idolatrizăm
propriile noastre judecăţi, dându-ne nouă înşine
iluzia de a le stăpâni. „Sufăr
simţindu-mă vinovat pentru că sunt vinovat.
Dumnezeu poate spune ce vrea, dar eu ştiu că nu există
nenorocire absurdă, avem întotdeauna ceea ce merităm.
Sau altfel, eu nu merit nici cea mai mică
critică pentru că altul este de vină.
Dumnezeu poate spune ce vrea, eu nu văd pentru ce perfecţionismul
ar ascunde o teamă de culpabilitate.”
Dar vine şi
ziua în care se naşte dorinţa de a trăi altfel,
poate pentru că am văzut alţi oameni ieşind
din infernala închisoare. „Şi
dacă este adevărat?” începem să ne spunem.
Dacă ar fi posibil să fim nici mai mult nici mai puţin
decât noi înşine, liberi faţă de Celălalt
sau ceilalţi, fără a avea nevoia de a ne justifica
sau de a merita, de a ne biciui sau a ne condamna? Ar
trebui atunci să punem stăpânire pe această aspiraţie
şi să n-o mai lăsăm niciodată!
Ea are meritul de a fi de domeniul realului, mică dar solidă.
Prin ea avem în sfârşit o priză asupra vieţii.
În mod cert, cu cât ne agăţăm mai mult de ea cu
atât ne rănim de ceea ce odinioară ne-a rănit…
Dar în acelaşi timp, simultan, se evaporă ceaţa
fantasmatică a culpabilităţii şi a perfecţionismului.
Prindem foarte repede gustul acestei dorinţe de a trăi
altfel. Şi cu cât se face mai imperioasă, cu atât culpabilitatea
apare într-o bună zi sub forma „crudă” – hipertrofie
a unei disfuncţionalităţi care ameninţă
în orice clipă să se interpună între om şi
acest Cu totul Altul care vrea să-l
elibereze de orice vină şi de orice nevoie de a se justifica.
În Evanghelii, Hristos nu întârzie
să ia măsura pericolului mortal pe care-l reprezintă
pentru om o culpabilitate atot-puternică. Dacă ea poate
pune stăpânire pe el până la punctul de a-l ţintui
pe un pat, nu există nimic mai urgent decât să i se
anunţe eliberarea lui necondiţionată, din partea
lui Dumnezeu însuşi: tu nu datorezi nimic nimănui, poţi
pleca, eşti liber, nimeni nu poate obiecta nici cel mai mic
„da dar”. Dacă totuşi continui
să te crezi vinovat, va trebui negreşit să-ţi
vizitezi rănile tale, de atâtea ori de câte ori este necesar,
până când va veni, asupra întregii tale persoane, balsamul
consolării. Dar în nici un caz nu din partea lui Dumnezeu
trebuie să cauţi acuzarea.
În această
privinţă, episodul din Luca 5,17-26 este exemplar. Relatând
vindecarea unui om paralizat, căruia Isus se grăbeşte
să-i spună că este liber de orice vină şi
de orice datorie de a merita, repetând de patru ori expresia:
„a elibera de vină”, nu lasă
Luca să se înţeleagă că subiectul este închis?
În care oriunde te-ai întoarce de acum înainte – rabinii nu vedeau
ei în cifra patru punctele cardinale?- cuvântul divin care răsună
prin gura Fiului omului eliberează pe toată întinderea
existenţei umane: „Eşti liber
de vină! Poţi să o spui celorlalţi, tuturor
oamenilor care vor avea nevoie să audă aceasta: lasă
această culpabilitate la care ţineai atât, dă-i
drumul pentru că Dumnezeu însuşi a lăsat-o!”
La fel ca A.Chouraqui, am ales să
traduc [amartia] prin „vină”
şi nu prin „păcat”, pentru două motive: pe de o
parte cuvântul păcat nu mai face parte din limbajul curent
aşa încât nu încetează să creeze confuzie. Pe de
altă parte, sensul biblic al „păcatului” poate fi rezervat:
el desemnează tot ceea ce separă de Dumnezeu, împiedicând
relaţia autentică cu Dumnezeu. Or tocmai
când sentimentul de vină se hipertrofiază, culpabilitatea
însăşi devine păcat pentru că împiedică
relaţia cu Dumnezeu şi când Vina
ia astfel locul feţei Celuilalt.
Vom începe deci, împreună cu
evanghelistul Luca, prin parcurgerea istoriei vindecării
– la contactul cu Hristos – a unei culpabilităţi paralizante
la toate nivelurile. Cea de-a doua parte a acestei cărţi
reproduce un dosar din Enciclopedia protestantismului,
apărut în 1995 la editurile: Editions du Cerf şi Labor
et Fides, dosar intitulat „Culpabilitate”.
Instrumentele filosofice şi psihanalitice,
datele istorice şi culturale, ca şi afirmaţiile
biblice forte ne vor ajuta să intentăm un proces pretinsei
infailibilitãti a sentimentului de culpabilitate. Vom
verifica că nu a fost niciodată natural pentru om să
renunţe la a-şi organiza viaţa în funcţie
de culpabilitate - sau de culpabilizarea altuia, care constituie
cealaltă faţă a medaliei. Împreună
cu Paul Ricoeur vom încerca să reperăm „răul infinit”
al auto-acuzării. Poate vom fi amorsat atunci o cât de mică
evanghelizare… a sentimentului de culpabilitate!
(Sursa:fragment tradus
din cartea:
Lytta Basset - Culpabilité, paralysie du coeur,
LABOR ET FIDES, GENEVE, SUISSE
Traducere: Viorica Juncan
Sublnierile îmi apartin si au intentia sã atragã
atentia asupra continutului celor în crizã de timp.)
Notã. Cartea ar merita tradusã integral
si publicatã în româneste, dacã se gãseste
vreo editurã interesatã. Bineinteles cu respectarea
procedurilor legale de obtinere a Copyright-ului. Cartea are doar
100 de pagini.