M.Scott Peck
1936–2005
Morgan Scott Peck (1936–2005)
a fost un cunoscut si apreciat psihiatru si autor american.
A absolvit Friends Seminary în 1954, Harvard în
1958 si a obtinut titlul de doctor în medicina în
1963, la Case Western Reserve University. De-a lungul carierei
sale de psihiatru, a ocupat diverse functii administrative guvernamentale.
A fost director medical la New Milford Hospital Mental Clinic
si a practicat psihiatria în cadrul unui cabinet particular
din New Milford, Connecticut.
Lucrarile lui Peck reprezinta o sinteza a experientei acumulate
din practica psihiatrica si a unei puternice si distincte perspective
religioase. Una dintre convingerile sale este ca oamenii în
care salasluieste raul îsi ataca semenii în loc
sa se confrunte cu propriile lor esecuri. Parerile sale religioase
au fost criticate de anumiti fundamentalisti crestini (de exemplu,
Debbie Dewart).
În 1984, Peck a contribuit la înfiintarea centrului
Foundation for Community Encouragement, o fundatie nonprofit
de educatie publica, a carei misiune declarata a fost de „a
le insufla indivizilor si organizatiilor principiile comunitatii“.
Fundatia si-a încetat activitatea în 2002, dar si-a
reluat-o în 2009, gratie eforturilor financiare si de
alta natura pe care le-a facut M. Scott Peck în acest
sens, în ultima parte a vietii.
În 1994, Peck si sotia sa, Lily Ho (de care s-a despartit
în 2004), au primit Premiul International pentru Pace
al Comunitatii lui Hristos.
Pe aceastã paginã sunt postate
fragmente din cele TREI CÃRTI TRADUSE ÎN ROMÂNESTE
din cãrtile scrise de M. Scott Peck, si anume:
Drumul cãtre tine însuti aici
Psihologia minciunii aici
Drumul cãtre tine însuti si mai departe
aici
Diverse citate aici
toate trei de la Editura CURTEA VECHE.
Mai multe fragmente din cartea Psihologia
minciunii aici
Drumul catre
tine însuti este o carte devenita deja clasica
— s-a vândut în peste 6 milioane de exemplare
numai în America si a fost tradusa în mai mult de
20 de limbi. Este primul volum dintr-o trilogie ce mai cuprinde
volumele Further Along the Road Less Traveled si The
Road Less Traveled and Beyond, ultimul fiind deja publicat
de Curtea Veche Publishing, în 2008, sub numele de Drumul
catre tine însuti si mai departe. La aceeasi editura a
mai aparut si Psihologia minciunii (2009).
Sursa: http://www.curteaveche.ro
Morgan Scott Peck
din volumul Drumul
cãtre tine însuti, Editura
Curtea Veche, detalii carte pe site-ul editurii aici:
http://www.curteaveche.ro/drumul-catre-tine-insuti-editia-a-ii-a-revizuita.html
Creşterea spirituală
şi religia
Viziunile asupra lumii
si religia
Pe măsură ce fiinţele îşi
sporesc disciplina, iubirea şi experienţa de viaţă,
ele capătă o mai bună înţelegere a lumii
şi a locului pe care îl ocupă în ea. Invers, dacă
omul nu reuşeşte să-şi sporească
disciplina, iubirea şi experienţa de viaţă,
nu progresează în înţelegerea lumii. Prin urmare,
printre membrii rasei umane există o extraordinară
diversitate în ce priveşte lărgimea orizontului
şi complexitatea înţelegerii pe care o avem despre
ce e viaţa.
Înţelegerea este religia noastră.
Din moment ce oricine are o anumită înţelegere —
o viziune asupra lumii, indiferent cât de limitată, primitivă
sau imprecisă —, toată lumea are o religie.
Acest fapt, care nu e pe larg acceptat, este de o importanţă
covârşitoare: fiecare om are o religie.
Suferim, cred eu, de faptul că avem tendinţa
de a defini religia prea îngust. Tindem să credem că
religia trebuie să includă o credinţă
în Dumnezeu, o practică rituală sau aderenţa
la un anumit grup de credincioşi. Suntem tentaţi
să spunem despre cineva care nu merge la biserică
sau care nu crede într-o fiinţă superioară
că: „El nu este religios." Am auzit oameni învăţaţi
spunând: „Budismul nu este o religie propriu-zisă",
„Unitarienii au exclus religia din credinţa lor"
sau „Misticismul este mai mult o filozofie decât o religie."
Tindem să vedem religia ca pe ceva monolitic, ca fiind
o singură bucată, iar apoi, având în minte acest
concept simplist, suntem încurcaţi şi nu putem înţelege
cum doi oameni atât de diferiţi pot fi amândoi creştini.
Sau evrei. Sau cum un ateu are un simţ mai dezvoltat
al moralei catolice decât un catolic care ia parte regulat
la liturghie. Supervizând mai mulţi psihoterapeuţi,
mi-am dat seama de fiecare dată ca ei luau prea puţin,
dacă nu deloc, în considerare felul în care pacienţii
lor văd lumea. Există mai multe motive pentru acest
lucru, dar printre ele se află ideea că dacă
pacienţii nu se consideră pe ei înşişi
religioşi, în virtutea necredinţei lor în Dumnezeu
sau a neparticipării lor la o Biserică, prin urmare
ei nu au religie şi chestiunea nu merită a fi cercetată.
Dar implicit sau explicit, oricine are un set de idei şi
credinţe despre natura esenţială a lumii. Pacientul
vede oare universul ca fiind fundamental haotic şi fără
sens, astfel încât să nu-i pese decât de faptul de a
înşfacă o plăcere cât de mică, oricând
se iveşte momentul? Sau vede lumea ca pe un loc în care
fiecare se luptă cu fiecare, în care cruzimea este un
lucru necesar pentru a supravieţui? Sau vede lumea ca
pe un loc hrănitor, în care totdeauna va apărea
ceva bun şi în care nu trebuie să-ţi faci prea
multe griji pentru viitor? Sau un loc care e dator să-1
ţină în viaţă, indiferent de felul în
care se comportă cât trăieşte? Sau pentru
el universul are legi rigide din cauza cărora va fi doborât
sau aruncat la o parte, de va trece câtuşi de puţin
în afara liniei? Etc. Există tot felul de moduri de a
vedea lumea. Mai devreme sau mai târziu, în cursul terapiei,
mulţi terapeuţi vor ajunge să-şi dea
seama cum vede un pacient lumea, dar dacă terapeutul
caută anume să înţeleagă acest lucru,
atunci va reuşi mai repede. Este esenţial ca terapeutul
să ajungă la această înţelegere, pentru
că felul în care vede pacientul lumea este întotdeauna
o parte esenţială a problemelor pe care le are şi
este necesară o corecţie asupra felului de a vedea
lumea pentru a se ajunge la vindecare. Aşa că eu
le spun terapeuţilor pe care-i supervizez: „Aflaţi
religia pacienţilor voştri, chiar dacă ei spun
că nu au religie."
De obicei, religia sau felul cum vedem lumea
este incomplet. Adeseori pacienţii
nu sunt conştienţi de felul în care văd ei
lumea şi uneori cred că posedă un anumit fel
de religie când, de fapt, posedă ceva destul de diferit.
Stewart, un inginer plin de succes, a devenit pe la 55 de
ani foarte deprimat, în ciuda succesului său în carieră,
a faptului că fusese un soţ şi un tată
excelent, se simţea un om rău şi nevrednic.
„Lumea ar fi un loc mai bun dacă eu aş fi mort",
spunea el. Şi credea acest lucru. Stewart avusese două
încercări serioase de sinucidere. Niciun fel de asigurare
raţională nu putea întrerupe nerealismul imaginii
sale de om bun de nimic, în afară de simptomele obişnuite
ale unei depresii grave, precum insomnia şi agitaţia,
Stewart suferea de dificultatea de a înghiţi mâncarea.
„Nu este doar din cauză că mâncarea are un gust
rău, spunea el. Este şi asta, dar parcă am
o lamă de oţel în gât şi nimic altceva în afară
de lichide nu poate trece de ea." Testele speciale cu
raze X au revelat faptul că nu exista nicio cauză
fizică pentru această dificultate de a înghiţi.
Stewart nu făcea prea mult caz de religia sa. „Sunt un
ateu pur şi simplu, afirma el. Sunt om de ştiinţă.
Singurele lucruri în care cred sunt cele pe care le poţi
vedea şi atinge. Poate ar fi mai bine dacă aş
avea credinţă într-un Dumnezeu iubitor, dar, sincer,
nu pot să înghit o astfel de idioţenie. Am avut
parte destul de asta când eram mic şi sunt fericit că
am terminat-o cu ea." Stewart crescuse într-o micuţă
comunitate vestică, fiind fiul unui pastor fundamentalist
rigid şi al soţiei sale la fel de rigide; îşi
părăsise casa şi Biserica cu prima ocazie ce
i se ivise.
După câteva luni de la începutul tratamentului,
Stewart a povestit următorul vis scurt. „Eram iarăşi
în casa copilăriei mele, din Minnessota. Era ca şi
cum aş fi rămas copil, deşi ştiam că
am aceeaşi vârstă pe care o am acum. Era în timpul
nopţii, în casă a intrat un bărbat. Avea de
gând să ne taie gâturile. Nu 1-am văzut niciodată
pe acest bărbat, dar ştiam cine e: tatăl unei
fete cu care îmi dădusem întâlnire de vreo două
ori în timpul liceului. Asta a fost tot. Nu a existat niciun
deznodământ. M-am trezit înspăimântat, ştiind
că acest bărbat voia să ne taie gâturile."
I-am spus lui Stewart să-mi povestească
tot ce ştia despre acest bărbat din vis. „Nu vă
pot spune nimic, a zis el. Nu 1-am cunoscut niciodată.
M-am văzut cu fiica lui de două ori — nu chiar întâlniri,
doar am condus-o acasă după întâlnirile grupului
de tineri de la biserică. O dată i-am furat un sărut,
în întuneric, în spatele unui tufiş." în acest moment,
Stewart râse nervos şi continuă: „în visul meu,
am avut senzaţia că nu i-am văzut niciodată
tatăl, deşi ştiam că el e. De fapt, 1-am
văzut totuşi în viaţa reală — de la distanţă.
Era şef de gară în orăşelul nostru. Ocazional,
îl vedeam când mă duceam în gară şi priveam
în după-amiezile de vară cum trec trenurile."
Ceva mi-a sclipit în minte. Şi eu petreceam pe când eram
copil leneşe după-amieze de vară privind trenurile.
Acţiunea principală se desfăşura în gară.
Iar directorul gării era un fel de stăpân al acţiunii.
El ştia locurile îndepărtate din care veneau trenurile
şi unde se duceau. Ştia care tren opreşte şi
care nu, zguduind pământul când trecea. El potrivea ceasurile
şi dădea semnalele de plecare. El primea şi
trimitea poşta. Şi când nu făcea aceste lucruri
minunate, apăsa clapeta aparatului de transmisiuni,
folosind un misterios limbaj ritmic, pentru a trimite mesaje
peste tot în lume.
„Stewart, am spus, mi-ai zis că eşti
ateu şi te cred. Există o parte din tine care crede
că nu există Dumnezeu. Dar încep să bănuiesc
că este o altă parte din tine care crede totuşi
în Dumnezeu -- într-un Dumnezeu periculos, care taie gâturile."
Bănuiala mea a fost corectă. Pe măsură
ce lucram împreună, cu încăpăţânare,
luptând împotriva rezistenţelor, Stewart a început să-şi
dea seama că în el există o credinţă stranie
şi urâtă: presupunea, dincolo de ateismul său,
că lumea este controlată şi condusă de
o forţă răuvoitoare, o forţă care
nu numai că putea să-i taie gâtul, dar chiar dorea
acest lucru — dorea să-1 pedepsească pentru o infracţiune.
Am început încet, încet să ne concentrăm asupra
acestei „infracţiuni", constând mai ales din minore
incidente sexuale simbolizate prin „furtul unui sărut"
de la fiica şefului de gară. în cele din urmă,
a devenit clar că (printre alte motive ale depresiei
sale) Stewart făcea penitenţă şi îşi
tăia singur gâtul într-un mod figurat în speranţa
că astfel 1-ar fi oprit pe Dumnezeu să i-1 taie
literalmente.
De unde venea ideea de Dumnezeu rău şi
lume răuvoitoare a lui Stewart? Cum se dezvoltă
religia în oameni? Ce determină felul particular al
unui om de a vedea lumea? Există un întreg complex de
determinări, dar cartea de faţă nu va explora
chestiunea aceasta în detaliu, însă cel mai important
factor în dezvoltarea religiei celor mai mulţi oameni
este în mod evident cultura lor. Dacă suntem europeni,
suntem înclinaţi să credem că Cristos a fost
un bărbat alb, dacă suntem africani probabil credem
că a fost negru. Dacă cineva este indian, s-a născut
şi a crescut la Benares sau Bombay, probabil că
va deveni hindus şi va avea parte de ceea ce ar putea
fi descris drept o perspectivă pesimistă asupra
lumii. Dacă altcineva este american, s-a născut
şi a crescut în Indiana, e mai probabil să ajungă
creştin decât hindus şi să aibă o viziune
optimistă asupra lumii, înclinăm să credem
şi noi ce cred oamenii din jurul nostru şi înclinăm
să acceptăm ca fiind adevărat ce ne spun aceşti
oameni despre natura existenţei, arunci când îi ascultăm
în timpul anilor noştri de formare.
E mai puţin evident însă (nu şi
pentru psihoterapeuţi) faptul că partea cea mai
importantă a culturii noastre o reprezintă familia.
Cultura fundamentală în care ne dezvoltăm este cea
a familiei, iar părinţii noştri sunt „liderii
noştri culturali". Mai mult, cel mai semnificativ
aspect al acestei culturi constă nu în ceea ce ne
spun părinţii noştri despre Dumnezeu, ci în
ceea ce fac ei — felul în care se comportă unul cu
celălalt, faţă de celelalte rude ale noastre
şi, înainte de toate, faţă de noi.
Cu alte cuvinte, ceea ce aflăm despre
natura existenţei atunci când creştem este determinat
de natura experienţei pe care o avem în microcosmosul
familiei. In determinarea viziunii noastre asupra lumii,
nu contează atât de mult ce spun părinţii noştri,
dar contează lumea unică pe care ei o creează
pentru noi prin comportarea lor. „Sunt de acord că am
această idee a unui Dumnezeu călău, a spus
Stewart, dar de unde vine ea? Părinţii mei credeau
fără îndoială în Dumnezeu — vorbeau tot timpul
despre aceasta -- dar credinţa lor era într-un Dumnezeu
al iubirii. Isus ne iubeşte. Dumnezeu ne iubeşte.
Noi îl iubim pe Dumnezeu şi pe Isus. Iubire, iubire,
iubire, numai de asta auzeam."
„Aţi avut o copilărie fericită?",
1-am întrebat. Stewart mi-a aruncat o căutătură
cruntă. „Nu vă mai jucaţi cu mine. Ştiţi
că nu am avut. Ştiţi că a fost mizerabilă."
„De ce a fost atât de mizerabilă?" „Ştiţi
şi acest lucru. Ştiţi cum a fost. Am avut parte
de bătăi îngrozitoare. Curele, bâte, cozi de mătură,
tot ce puteau ţine în mână. Nu era nimic din ceea
ce aş fi putut face care să nu merite o bătaie.
O bătaie pe zi e rupta din rai şi te ajută
să ajungi un bun creştin."
„Au încercat vreodată să vă
stranguleze sau să vă taie gâtul?"
„Nu, dar sunt sigur că ar fi încercat
dacă n-aş fi fost destul de atent." A urmat
un lung moment de tăcere. Fata lui Stewart a devenit
extrem de tristă, în cele din urmă, cu greu, a spus:
„Încep să înţeleg."
Stewart nu este singurul care crede în ceea
ce eu am ajuns să numesc un „Dumnezeu monstruos".
Am avut mai mulţi pacienţi cu concepţii similare
în ceea ce-1 priveşte pe Dumnezeu şi cu idei la
fel de terifiante şi sumbre despre natura existenţei.
Surprinzător este că acest Dumnezeu monstruos nu
mai este ceva comun în minţile oamenilor, în prima secţiune
a cărţii am făcut observaţia că,
atunci când suntem copii, părinţii noştri sunt
ca nişte zei pentru noi, iar felul în care procedează
ei pare modul în care trebuie procedat în tot universul. Prima
noţiune pe care o avem despre natura lui Dumnezeu (şi,
din nefericire, de multe ori singura) este o simplă extrapolare
a naturii părinţilor noştri, un simplu amestec
al caracterelor mamei şi tatălui sau ale celor
ce-i substituie. Dacă ei sunt părinţi iubitori
şi iertători, probabil că vom crede într-un
Dumnezeu iubitor şi iertător. Iar ca adulţi
vom privi lumea ca pe un loc minunat, aşa cum a fost
şi copilăria noastră. Dacă părinţii
noştri au fost aspri şi ne-au pedepsit, probabil
că ne vom maturiza cu credinţa într-un Dumnezeu
monstruos, aspru şi poruncitor. Iar dacă ei nu reuşesc
să aibă grijă de noi, probabil că vom
vedea universul ca fiind tot atât de nepăsător faţă
de noi[i].
Faptul că religia noastră sau
viziunea noastră asupra lumii este iniţial determinată
în mare măsură de experienţa unică a copilăriei
ne aduce faţă în faţă cu o problemă
centrală: relaţia dintre religie şi realitate.
Este problema microcosmosului şi a macrocosmosului. Viziunea
lui Stewart faţă de lume ca loc periculos în care
e oricând posibil să i se taie gâtul dacă nu e foarte
atent era perfect realistă, ţinând seama de microcosmosul
căminului în care şi-a petrecut copilăria;
a trăit sub dominaţia a doi adulţi răi.
Dar nu toţi părinţii şi nu toţi adulţii
sunt răi. în lumea mare — în macrocosmos — există
diferite tipuri de părinţi, oameni, societăţi
şi culturi.
Pentru a avea o religie sau o viziune realistă
asupra lumii - conformă cu realitatea
cosmosului şi a rolului nostru în el, atât cât ştim
despre această realitate - trebuie în permanenţă
să ne revizuim şi să ne extindem înţelegerea,
încorporând noi cunoştinţe despre lumea largă.
Trebuie să ne lărgim în permanenţă cadrul
de referinţă. Avem aici de-a face cu problematica
realizării de hărţi şi a transferului,
lucruri pe care le-am discutat în prima secţiune. Harta
realităţii pe care o avea Stewart era potrivită
pentru microcosmosul familiei sale, dar el a transferat această
hartă într-un mod nepotrivit, ca referindu-se la lumea
lui de adult unde era în mod grosolan incompletă şi
deci nefuncţională, într-o anumită măsură,
religia celor mai mulţi adulţi este un produs al
transferului.
Mulţi dintre noi operăm printr-un
cadru de referinţă mai îngust decât cel de care
suntem capabili, nereuşind să transcendem influenţa
culturii noastre particulare — ceea ce au sădit părinţii
în noi şi experienţa noastră din copilărie.
Nu este de mirare deci că umanitatea este plină
de conflicte. Avem de-a face cu o situaţie în care fiinţele
umane care trebuie să aibă de-a face unele cu altele
au viziuni foarte diferite asupra naturii realităţii
şi fiecare dintre ele crede că viziunea sa este
cea corectă, pentru că se bazează pe experienţa
personală din microcosmosul său. Şi pentru
ca lucrurile să fie încă şi mai rele, mulţi
dintre noi nu suntem conştienţi de viziunea noastră
interioară asupra lumii şi cu atât mai puţin
de experienţa din care ea a rezultat. Bryant Wedge, psihiatru
specializat în domeniul relaţiilor internaţionale,
a studiat negocierile dintre Statele Unite şi URSS şi
a reuşit să delimiteze un set de idei fundamentale
pe care le au americanii despre natura fiinţelor umane,
a societăţii şi a lumii şi care diferă
fundamental de cele pe care le au ruşii. Aceste idei
au dictat negocierile de ambele părţi. Totuşi,
niciuna dintre părţi nu era conştientă
de presupoziţiile sale sau de faptul că cealaltă
parte opera cu un set diferit de presupoziţii. Rezultatul
inevitabil a fost că felul de a se comporta al ruşilor
le-a părut americanilor nebunesc sau deliberat malefic
şi, bineînţeles, ruşilor li s-a părut
că americanii au un comportament la fel de nebunesc
şi de malefic.* Suntem ca acei trei orbi din fabulă
care fiecare în parte atinge o anumită parte dintr-un
elefant, pretinzând apoi că deţine adevărul
despre întreaga înfăţişare a animalului. Aşa
ne sfădim şi noi pentru viziunile noastre microcosmice
asupra lumii şi toate războaiele par războaie
sfinte.
Religia
ştiinţei
Creşterea spirituală este
o ieşire din microcosmos spre un macrocosmos mereu mai
larg. În primele stadii (cele de care se ocupă
această carte) este vorba de o călătorie a
cunoaşterii, nu a credinţei. Pentru a evada din
microcosmosul experienţelor noastre anterioare şi
pentru a ne elibera de transfer, este necesar să cunoaştem.
Permanent trebuie să ne extindem domeniul cunoaşterii
şi orizontul prin încorporarea şi digera-rea de
noi informaţii.
Procesul expansiunii cunoaşterii a fost
una dintre temele majore ale acestei cărţi. Să
ne amintim că în secţiunea precedentă iubirea
a fost definită ca extindere -- adică expansiune
— a propriului sine şi a fost făcută observaţia
că printre riscurile iubirii există riscul de a
ne transporta în necunoscutul unei noi experienţe. Iar
la sfârşitul primei secţiuni, despre disciplină,
a fost de asemenea făcută observaţia că
a învăţa ceva nou cere o renunţare la vechiul
sine şi slăbirea trăiniciei cunoaşterii.
Pentru a dezvolta o viziune largă, trebuie să fim
dispuşi să abandonăm, să ucidem viziunea
îngustă. Pe termen scurt, este mai confortabil să
nu facem aceasta — să rămânem acolo unde suntem,
să continuăm să folosim aceeaşi hartă
a microcosmosului, să evităm suferinţa cauzată
de moartea ideilor dragi nouă. Drumul creşterii
spirituale merge însă în direcţia opusă, începem
prin a distruge ceea ce credem, căutând activ lucruri
ameninţătoare şi nefamiliare, punând la îndoială
în mod deliberat validitatea a ceea ce am învăţat
şi ne-a fost drag. Drumul spre sfinţenie trece prin
punerea la îndoială a orice.
In cel mai propriu sens al expresiei, începutul
îl reprezintă ştiinţa, începem prin a înlocui
religia provenită de la părinţii noştri
cu religia ştiinţei. Trebuie să respingem şi
să ne râs-culăm împotriva religiei părinţilor
noştri, pentru că viziunea asupra lumii este inevitabil
mai îngustă decât cea de care suntem capabili dacă
profităm pe de-a-ntregul de experienţa personală,
inclusiv de experienţa de adult şi de experienţa
adăugată a generaţiilor de oameni de-a lungul
istoriei. Nu există ceva în genul unei religii de-a gata.
Pentru a fi ceva vital, cel mai bun lucru de care suntem capabili,
religia noastră trebuie să fie în întregime personală,
trecută prin focul îndoielii şi cercetării
în creuzetul experienţei realităţii. Aşa
cum spune teologul Alan Jones:
Una dintre problemele pe care le avem este
aceea că foarte puţini dintre noi au dezvoltat o
viaţă personală distinctă. Totul în ceea
ce ne priveşte, chiar şi emoţiile noastre,
par a fi la mâna a doua. în multe cazuri, trebuie să
apelăm la informaţii de mâna a doua pentru a funcţiona.
Accept cu încredere cuvântul unui doctor, om de ştiinţă,
fermier. Nu îmi place să fac asta. Trebuie însă
să o fac, pentru că ei posedă o cunoaştere
vitală pe care eu nu o deţin. Informaţiile
de mâna a doua privind starea rinichilor mei, efectul colesterolului
şi creşterea găinilor le pot accepta. Dar când
e vorba de scopul meu, de intenţiile şi de moartea
mea, nu mai accept informaţiile de mâna a doua. Nu
pot supravieţui cu o credinţă la mâna a doua
într-un Dumnezeu la mâna a doua. Trebuie să existe
un cuvânt personal, o confruntare unică, dacă se
întâmplă să fiu viu.[ii]
Aşa că, dacă vrem să fim
sănătoşi mental şi să creştem
spiritual, trebuie să ne dezvoltăm religia noastră
personală şi să nu ne sprijinim pe cea a părinţilor
noştri. Dar ce e „religia ştiinţei"? Ştiinţa
este o religie, pentru că este o viziune asupra lumii
de o complexitate considerabilă, cu multe teorii majore.
Cele mai multe teorii majore susţin următoarele:
universul este real şi prin urmare un obiect valid de
cercetare; cercetarea universului reprezintă o valoare
pentru fiinţa umană; universul are sens — adică
se conduce după anumite reguli şi este predictibil;
dar fiinţele umane sunt slabi cercetători, au superstiţii,
înclinaţii personale, prejudecăţi şi o
profundă tendinţă de a vedea mai degrabă
ceea ce vor să vadă decât ceea ce există în
realitate; prin urmare, a cerceta şi deci a înţelege
cu acurateţe este necesar ca fiinţele umane să
se supună ele însele disciplinei metodei ştiinţifice.
Esenţa acestei discipline este experienţa, adică
noi nu putem să spunem că ştim un lucru până
nu 1-am experimentat; deşi disciplina metodei ştiinţifice
începe cu experienţa, experienţa în sine nu este
ceva în care să avem încredere; pentru a putea avea încredere
în ea, experienţa trebuie să fie repetabilă,
de obicei sub forma unui experiment; mai mult, experienţa
trebuie să fie verificabilă, astfel încât şi
alţi oameni să aibă parte de aceeaşi experienţă
în aceleaşi circumstanţe.
Cuvintele-cheie sunt „realitate", „cercetare",
„cunoaştere", „neîncredere", „experienţă",
„disciplină". Acestea sunt cuvintele pe care le
vom folosi de aici încolo. Ştiinţa este religia
scepticismului. Pentru a scăpa din microcosmosul experienţei
copilăriei, din microcosmosul culturii şi al dogmelor
noastre, de jumătăţile de adevăruri pe
care ni le-au spus părinţii noştri, este esenţial
să fim sceptici faţă de ceea ce am învăţat
până acum. Atitudinea ştiinţifică este
cea care ne face să ne transformăm experienţa
personală a microcosmosului în experienţă
personală a macrocosmosului. Trebuie să începem
să devenim oameni de ştiinţă.
Mulţi pacienţi care au luat deja
acest start îmi spun: „Nu sunt un om religios. Nu
mă duc la biserică. Nu mai cred prea multe din ce
mi-au spus Biserica şi părinţii. Nu am credinţa
părinţilor mei. Cred că m-am îndepărtat
de spiritualitate." Atunci când eu pun la îndoială
realitatea presupoziţiei că nu ar mai fi fiinţe
spirituale, deseori este aproape un şoc pentru ei. „Dvs.
aveţi o religie, spun eu, şi încă una profundă.
Dvs. vă închinaţi adevărului. Credeţi
în posibilitatea de a creşte şi de a vă îmbunătăţi
- credeţi în posibilitatea progresului spiritual, în
strădania pe care o presupune religia, dvs. sunteţi
dispus să suferiţi durerea înfruntării şi
a dezvăţării. Vă asumaţi riscul terapiei
şi faceţi aceasta datorită religiei dvs. Nu
cred deloc că ar fi realist să spun că sunteţi
mai puţin spiritual decât părinţii dvs.; din
contră, cred că spiritualitatea dvs. a evoluat peste
cea a părinţilor dvs., că spiritualitatea dvs.
a făcut un salt calitativ faţă de spiritualitatea
lor, care este insuficientă pentru a le oferi măcar
curajul de a se îndoi."
Un lucru ce sugerează faptul că ştiinţa,
ca religie, reprezintă o îmbunătăţire,
un salt evolutiv faţă de alte viziuni asupra lumii
este caracterul ei internaţional. Vorbim despre comunitatea
ştiinţifică mondială. Ea începe să
devină o adevărată comunitate, mai strânsă
decât Biserica Catolică, ce este o a doua astfel de comunitate.
Oamenii de ştiinţă de oriunde pot vorbi şi
se pot înţelege unul cu celălalt mai mult decât
noi, ceilalţi, într-o anumită măsură,
ei au reuşit să depăşească microcosmosul
culturii lor. într-o oarecare măsură, au devenit
înţelepţi.
Într-o oarecare măsură însă.
Deşi cred că viziunea sceptică asupra lumii
a spiritului ştiinţific este o îmbunătăţire
clară faţă de acea viziune asupra lumii care
se bazează pe o credinţă oarbă, superstiţii
şi prezumţii neverificate, cred însă de asemenea
că felul în care cei mai mulţi oameni animaţi
de un spirit ştiinţific privesc realitatea lui Dumnezeu
nu depăşeşte viziunea parohială a unui
ţăran care urmează cu ochii închişi credinţa
tatălui lui. Oamenii de ştiinţă au mari
dificultăţi când este vorba de realitatea lui Dumnezeu.
Când privim din punctul de vedere al unui scepticism
sofisticat la fenomenul credinţei în Dumnezeu, nu suntem
prea impresionaţi. Vedem dogmatismul şi acţiunea
bazată pe dogmatism, vedem război, persecuţii
şi inchiziţie. Vedem ipocrizie: oameni care predică
altor oameni să-şi ucidă semenii în numele
credinţei, să-şi golească buzunarele pentru
traiul altora şi alte forme de brutalitate. Vedem o năucitoare
diversitate de ritualuri şi imagini fără legătură
între ele; un zeu este o femeie cu şase braţe şi
şase picioare; altul este un bărbat şe-zând
pe un tron; altul este elefant; altul este esenţa nimicului,
panteon, zei ai căminului, trinităţi, unicităţi.
Vedem ignoranţă, superstiţie, rigiditate, în
ansamblu, credinţa în Dumnezeu arată jalnic. Este
tentant să gândim că umanitatea ar fi mai bună
fără credinţa în Dumnezeu şi că Dumnezeu
nu este doar o promisiune goală, ci poate fi şi
o promisiune otrăvită. Ar părea deci raţional
să conchidem că Dumnezeu este o iluzie a minţii
oamenilor — o iluzie distructivă — şi că, de
fapt, credinţa în Dumnezeu este o formă a psihopatologiei
umane, care trebuie vindecată.
Apare deci întrebarea: Este credinţa în
Dumnezeu ceva rău? Este o manifestare a transferului
— o concepţie a părinţilor noştri,
derivată din microcosmos, proiectată în mod nepotrivit
în macrocosmos? Sau, altfel spus, este o astfel de credinţă
un mod de gândire primitiv sau copilăresc din care trebuie
să ieşim pe măsură ce ne dezvoltăm,
atingând niveluri mai înalte de conştientizare şi
maturitate? Dacă vrem să avem o atitudine ştiinţifică
în încercarea de a răspunde la această întrebare,
este esenţial să ne întoarcem la realitatea faptelor
clinice. Ce se întâmplă cu credinţa în Dumnezeu
a unei persoane pe măsură ce ea se dezvoltă
prin procesul terapiei?
Pag. 185-197
… aici sunt niste exemple concrete, povestea
a 3 cazuri de terapie diferite la care face referire autorul
în ceea ce urmează… Foarte interesante, situaţii
foarte actuale.
Copilul şi apa
din copaie
Istoriile cazurilor de până acum au fost
prezentate ca răspuns la întrebarea: este credinţa
în Dumnezeu o formă de psihopatologie? Dacă
vrem să ieşim din mirajul învăţăturilor
primite în copilărie, al superstiţiilor şi
al tradiţiilor locale, trebuie să răspundem
la această întrebare. Aceste cazuri prezentate indică
faptul că răspunsul nu este unul simplu. Uneori
răspunsul este da. Credinţa necondiţionată
pe care o avea Kathy în Dumnezeu, în Biserică şi
în învăţăturile primite de la mama ei i-au
întârziat în mod clar dezvoltarea şi i-au otrăvit
spiritul. Doar îndoindu-se de credinţa ei şi lepădându-se
de ea a fost Kathy în stare să se aventureze mai departe
într-o viaţă mai cuprinzătoare, mai satisfăcătoare,
mai productivă. Doar atunci a avut libertatea de a se
dezvolta. Dar răspunsul este uneori şi negativ.
Tot aşa cum Marcia a trecut de recele microcosmos al
copilăriei ei spre o lume mai largă şi mai
caldă, iar credinţa ei în Dumnezeu s-a dezvoltat
odată cu ea, în linişte şi în mod natural.
Iar credinţa în Dumnezeu asuprită a lui Ted a trebuit
să fie readusă la viaţă ca parte a eliberării
şi a resurecţiei spiritului său.
Cum trebuie să privim aceste răspunsuri
de nu şi da? Oamenii de ştiinţă se dedică
aflării adevărului şi răspunsului la întrebări.
Dar şi ei sunt oameni ca toţi oamenii şi vor
ca răspunsurile să fie clare, uşoare şi
simple, în dorinţa lor de a găsi soluţii simple,
oamenii de ştiinţă sunt înclinaţi să
cadă în două capcane atunci când îşi pun întrebări
despre realitatea lui Dumnezeu. Prima este aceea de a arunca
şi copilul odată cu apa din copaie. Iar cea de-a
doua este viziunea de tunel.
Există, fără îndoială,
multă apă de baie murdară în jurul realităţii
lui Dumnezeu. Războaie sfinte.
Inchiziţia. Sacrificii de animale. Sacrificii de oameni.
Superstiţie. Batjocoriri. Dogmatism. Ignoranţă.
Ipocrizie. Identificarea cu dreptatea. Rigiditate. Cruzime.
Arderea de cărţi. Vânătoarea de vrăjitoare.
Inhibiţie. Frică. Conformitate. Sentimentul morbid
de vinovăţie. Nebunie. Această listă este
aproape nesfârşită. Dar toate acestea reprezintă
oare ceea ce Dumnezeu le-a dat oamenilor sau ceea ce oamenii
i-au dat lui Dumnezeu? Este cât se poate de evident — credinţa
în Dumnezeu este deseori distructiv de dogmatică. Atunci
problema constă în aceea că oamenii sunt înclinaţi
să creadă în Dumnezeu sau că oamenii tind să
fie dogmatici? Oricine a întâlnit un ateu înrăit ştie
că un astfel de om poate fi la fel de dogmatic în necredinţa
lui ca un credincios în credinţa lui. De credinţa
în Dumnezeu trebuie să scăpăm noi sau de dogmatism?
Un alt motiv pentru care oamenii de ştiinţă
au înclinaţia de a arunca şi copilul odată
cu apa din copaie este acela că ştiinţa însăşi,
aşa cum am sugerat, este o religie. Neofitul în ştiinţă,
de curând convertit la concepţia despre lume a ştiinţei,
poate fi la fel de fanatic ca un cruciat creştin sau
ca un soldat al lui Allah. Aşa se întâmplă mai ales
în cazul în care ajungem la ştiinţă dintr-o
cultură şi dintr-un cămin în care credinţa
în Dumnezeu este constant asociată cu ignoranţa,
superstiţia, rigiditatea şi ipocrizia. Avem atunci
destule motivaţii - - emoţionale, ca şi intelectuale
- - pentru a sparge idolii credinţei primitive. Un semn
de maturitate la savanţi îl reprezintă conştientizarea
faptului că ştiinţa poate fi supusă dogmatismului
la fel ca oricare religie.
Am afirmat ferm că este esenţial
pentru dezvoltarea noastră spirituală să devenim
oameni de ştiinţă, sceptici faţă
de ceea ce am fost învăţaţi — adică, faţă
de locurile comune şi presupoziţiile culturii noastre.
Dar deseori şi noţiunea de ştiinţă
devine un idol cultural şi este necesar să devenim
sceptici şi faţă de acesta. Este într-adevăr
posibil să elaborăm o credinţă în Dumnezeu.
Ceea ce vreau eu să sugerez este că de asemenea
este posibil să ne maturizăm prin credinţa
în Dumnezeu. Ateismul sceptic sau agnosticismul nu este
în mod necesar cea mai înaltă treaptă de înţelepciune
la care poate ajunge fiinţa umană. Din contră,
există motive de a crede că în spatele noţiunilor
înşelătoare şi al falselor concepţii despre
Dumnezeu există o realitate care este Dumnezeu. La acest
lucru se referă Paul Tillich când vorbeşte de „Dumnezeu
de dincolo de Dumnezeu" şi de aceea unii creştini
sofisticaţi proclamă „Dumnezeu a murit! Trăiască
Dumnezeu." Este oare posibil ca drumul dezvoltării
spirituale să ne conducă mai întâi dincolo de superstiţii
spre agnosticism şi de la agnosticism spre o cunoaştere
adecvata a lui Dumnezeu? Despre această cale vorbea
Sufi Aba Said ibn Abi-1-Khair acum mai bine de nouă sute
de ani:
Până ce şcoală şi minaret
nu se vor fi sfărâmat
Această a noastră sfântă lucrare nu se va fi
terminat,
Până ce credinţa va deveni necredinţă,
iar ea la rându-i credinţă
Nu va exista musulman adevărat[iii]
Indiferent dacă drumul dezvoltării
spirituale trece sau nu în mod necesar printr-un ateism sceptic
sau agnosticism spre o credinţă adecvată în
Dumnezeu, fapt e că intelectuali sofisticaţi sau
oameni sceptici precum Marcia şi Ted par să se dezvolte
în direcţia credinţei. Şi trebuie observat
că această credinţă a lor nu este aceeaşi
cu cea în care a evoluat Kathy. Dumnezeu care este înainte
de scepticism s-ar putea să fie puţin asemănător
cu Dumnezeu care vine după aceea. Aşa cum am menţionat
la începutul acestei secţiuni, nu există o singură
religie, monolitică. Există multe religii şi
probabil multe niveluri de credinţă. Unele religii
s-ar putea să nu fie sănătoase pentru unii
oameni — altele s-ar putea să fie. Toate acestea
au o anume importanţă pentru oamenii de ştiinţă
precum psihiatrii şi psihoterapeuţii. Având de-a
face într-un mod atât de direct cu procesul dezvoltării
spirituale, ei, mai mult decât oricine, sunt chemaţi
să facă judecăţi asupra a cât de sănătos
este sistemul credinţei cuiva. Din cauză că
psihoterapeuţii aparţin în general unei tradiţii
sceptice, dacă nu strict freudiene, ei au tendinţa
să considere patologică orice credinţă
pasionată în Dumnezeu, în unele ocazii, această
tendinţă poate să treacă dincolo, devenind
o înclinaţie manifestă şi o prejudecată.
Nu demult am întâlnit un student în ultimul an care lua serios
în considerare posibilitatea de a intra într-o mănăstire
peste câţiva ani. Făcuse psihoterapie în anul anterior
şi o continua. „Dar n-am fost în stare să-i spun
terapeutului meu despre mănăstire sau despre profunzimea
credinţei mele religioase", mi s-a confesat el.
„Nu cred că ar înţelege." Nu îl cunosc îndeajuns
pe acest tânăr pentru a putea spune ce înţeles are
pentru el mănăstirea sau dacă dorinţa
lui de a intra la mănăstire are rădăcini
determinate nevrotic. Aş fi vrut foarte mult să-i
spun: „Trebuie să-i spui terapeutului tău despre
acest lucru. Este esenţial pentru reuşita terapiei
ca tu să fii deschis în privinţa oricărui subiect,
mai ales în ceea ce priveşte o chestiune serioasă
ca aceasta. Trebuie să ai încredere în obiectivitatea
terapeutului tău." Dar nu i-am spus-o. Pentru că
nu am fost cu totul sigur că terapeutul lui va fi obiectiv,
că îl va înţelege în adevăratul sens al cuvântului.
Psihiatrii şi psihoterapeuţii
care au o atitudine simplistă faţă de religie
pot face deservicii unora dintre pacienţi.
Acest lucru este valabil şi dacă ei cred că
religia este bună şi sănătoasă.
Este, de asemenea, valabil şi dacă aruncă şi
copilul odată cu apa din copaie şi dacă privesc
religia ca pe ceva bolnav sau ca fiind Duşmanul. Şi,
în ultimă instanţă, va fi, de asemenea, valabil
dacă în faţa complexităţii acestei chestiuni
se retrag şi încearcă să nu mai aibă deloc
de-a face cu problemele religioase ale pacientului, ascunzându-se
sub o mantie de o atât de totală obiectivitate, încât
nu mai consideră că ei ar avea rolul de a se implica
spiritual şi religios în vreun fel.
Dar pacienţii au deseori nevoie de implicarea
lor. Nu vreau să spun că ei ar trebui să renunţe
la obiectivitate sau să o contrabalanseze cu propria
spiritualitate într-un mod facil. Nu. Dimpotrivă, pledoaria
mea constă în aceea că psiho-terapeuţii de
orice fel ar trebui să se străduiască să
devină nu mai detaşaţi, ci mai degrabă
mai concentraţi pe chestiunile religioase decât sunt
în mod obişnuit.
Pag 222- 226
[i] Frecvent
(dar nu întotdeauna), esenţa copilăriei pacienţilor
şi, prin urmare, a viziunii lor asupra lumii este conţinută
în „memoria timpurie". Prin urmare, deseori le spun pacienţilor
mei: „Spuneţi primul lucru de care vă puteţi
aminti." Unii pot protesta, spunând că nu pot face
acest lucru, pentru că au mai multe amintiri timpurii.
Dar când îi forţez să facă o alegere, răspunsul
va varia de la „Ei bine, îmi amintesc de mama cum mă
ridica şi mă ţinea în braţe pentru a-mi
arăta un asfinţit de soare" la „îmi amintesc
cum stăteam pe podeaua din bucătărie, îmi udasem
pantalonii, iar mama stătea lângă mine agitând o
lingură mare şi ţipând la mine." Probabil
că aceste prime amintiri, deseori ţinând de fenomenul
memoriei fotografice, sunt memorizate atât de precis pentru
că ele simbolizează natura primei copilării
a persoanei respective. Nu este surprinzător, atunci,
că gustul amintirilor celor mai timpurii este în mod
frecvent acelaşi cu gustul celor mai profunde sentimente
despre natura existenţei ale pacientului.
[ii] Journey Into Christ, Seabury
Press, New York, 1977, pp. 91-92.
[iii] * Citat din Idries Shah, The Way ofthe Sufi,
Dutton paperback, New York, 1970, p. 44.
Sursa: M. Scott Peck –
Drumul către tine însuţi, Editura Curtea
Veche.
Detalii carte aici:
http://www.curteaveche.ro/drumul-catre-tine-insuti-editia-a-ii-a-revizuita.html
Problema
răului
Mai întâi trebuie să conchid că răul
este real. Nu este o plăsmuire a imaginaţiei sau a
slăbiciunii minţii religioase primitive în încercarea
de a explica necunoscutul. Există cu adevărat
oameni şi instituţii făcute de către oameni
care răspund cu ură în prezenţa binelui şi
ar distruge binele atât cât le stă în putere s-o facă.
Ele ar face acest lucru nu cu o răutate conştientă,
ci într-un fel de orbire, de lipsă
de conştienţă a propriului rău
– într-adevăr căutând să evite orice
astfel de conştientizare. Aşa cum a fost
descris răul în literatura religioasă, ele urăsc
lumina şi instinctiv vor face orice ca să o evite,
inclusiv încercând să o stingă. Astfel de
oameni ar distruge lumina în propriii lor copii şi în toate
fiinţele ce se află sub puterea lor.
Oamenii răi urăsc lumina, pentru că
ea îi dezvăluie pe ei înşişi lor înşile.
Ei urăsc binele, pentru că el dezvăluie propria
lor răutate. Ei urăsc iubirea, pentru că le dezvăluie
lenea. Ei vor distruge lumina, binele, iubirea pentru a evita
durerea conştientizării de sine. A doua concluzie
a mea este atunci că răul este lenea dusă până
la extrem. Aşa cum am definit-o, iubirea este antiteza
lenei. Lenea obişnuită este nereuşita pasivă
de a iubi. Unii oameni leneşi obişnuiţi
pot să nu ridice un deget pentru a se extinde pe sine pînă
când nu sunt constrânşi să o facă. Ei
vor lua în considerare orice acţiune ce le stă în
putere pentru a-şi proteja propria lene,
pentru a conserva integritatea sinelui lor bolnav. In loc de
a-i nutri, ei îi vor distruge de fapt pe ceilalţi din această
cauză. Dacă e necesar, chiar îi vor ucide pentru a
scăpa de durerea propriei lor dezvoltări spirituale.
Pentru că integritatea sinelui lor bolnav este
ameninţată de sănătatea spirituală
a celor din jurul lor, ei vor căuta prin toate mijloacele
să zdrobească şi să demonteze sănătatea
spirituală care ar putea exista exista în apropierea lor.
Definesc răul atunci ca un exerciţiu de putere politică
– ca impunere a propriei voinţe asupra celorlalţi
printr-o coerciţie făţişă sau mascată
– pentru a evita extinderea sinelui în scopul nutririi dezvoltării
spirituale. Lenea obişnuită este non-iubire, răul
este anti-iubire.
Cea de-a treia concluzie a mea este că existenţa
răului este inevitabilă, cel puţin în acest stadiu
al evoluţiei umane. Dată fiind forţa entropiei
şi faptul că oamenii posedă liber arbitru, este
inevitabil ca lenea să fie bine stăpânită de
unii şi complet nestăpânită de ceilalţi.
Entropia pe de o parte şi cursul evoluţionar al iubirii
pe de altă parte sunt forţe opuse şi este un
fapt natural că aceste forţe se vor găsi într-un
echilibru relativ în majoritatea oamenilor, deşi unii,
la o extremă, vor manifesta o iubire aproape pură,
iar alţii, la cealaltă extremă, o pură entropie
a răului. Pentru că ele sunt forţa aflate în
conflict, este de asemenea inevitabil ca aceia care se află
la extreme să fie încleştaţi în bătălie;
este tot atât de natural pentru rău să urască
binele precum este pentru bine să urască răul.
Am ajuns la ultima concluzie, aceea că în timp ce entropia
este o forţă enormă în cele mai extreme forme
ale răului uman, este straniu de ineficientă ca forţă
socială. Eu însumi am fost martor al răului în acţiune,
atacând în mod vicios şi distrugând în mod eficient spiritele
şi minţile a zeci de copii. Dar răul se retrage
dacă avem în vedere tabloul în mare al evoluţiei umane.
Pentru că fiecare suflet pe care îl distruge – şi
sunt destule – este folositor pentru salvarea celorlalte. Pe
neştiute, răul serveşte ca baliză pentru
a-i avertiza pe ceilalţi să se îndepărteze de
bancurile lui de nisip. Din cauză că majoritatea am
fost dăruiţi cu un simţ aproape instinctiv de
oroare faţă de nelegiuirea răului, atunci
când îi recunoaştem prezenţa, personalităţile
noastre devin vigilente prin conştientizarea existenţei
lui. Acesta este un semnal de a ne purifica. Răul
a fost cel care, de exemplu, l-a ridicat pe Christos pe cruce,
fapt care ne-a făcut pe noi să-l vedem din depărtare.
Implicarea noastră personală în lupta împotriva răului
din lume reprezintă una dintre căile prin care ne
dezvoltăm.
Sursa: M. Scott Peck – Drumul către
tine însuţi,
pag. 277-279, Editura Curtea Veche.
Detalii carte aici:
http://www.curteaveche.ro/drumul-catre-tine-insuti-editia-a-ii-a-revizuita.html
Constientã
si competentã
În practica mea de psihoterapeut, obişnuiam
să le spun regulat pacienţilor mei: „Psihoterapia
nu are legătură cu fericirea, ci cu puterea. Chiar
dacă străbateţi un drum lung până la mine,
nu vă pot garanta că veţi pleca câtuşi de
puţin mai fericiţi de aici. Vă pot garanta însă
că veţi pleca mai competenţi.” Şi continuam:
„Există o imensă lipsă
de competenţă în lume, şi îndată
ce oamenii devin mai competenţi, Dumnezeu sau viaţa
le dă lucruri şi mai mari de rezolvat. Ca atare, puteţi
pleca de aici îngrijorându-vă pentru probleme mult mai
mari decât cele pentru care aţi venit. Şi totuşi
există o anumită bucurie şi pace a minţii
când ştii că te preocupă lucruri mari şi
nu mai cazi sub povara celor mici.”
Întrebat odată care este scopul psihoterapiei, Freud a
spus: „Să faci conştient inconştientul.” Este
ceea ce susţine această carte. Scopul
terapiei este să ajute oamenii să devină mai
conştienţi, pentru a
putea gândi mai limpede şi
a trăi mai eficient şi mai adevărat.
M. Scott Peck – Drumul către tine însuţi şi mai
departe, pag. 76, Editura Curtea Veche
PSIHOLOGIA
MINCIUNII
Oamenii
în care sălăşluieşte răul
îşi atacă semenii
în loc să se confrunte cu propriile
eşecuri.
O trăsătură predominantă
a comportamentului celor pe care eu îi numesc răi este
găsirea unui ţap ispăşitor. Deoarece
în inimile lor ei se consideră dincolo de reproş,
aceşti oameni trebuie să lovească
pe oricine le aduce reproşuri. Ei îi sacrifică
pe ceilalţi pentru a-şi păstra propria imagine
de perfecţiune. … Găsirea ţapului ispăşitor
este un mecanism pe care psihiatrii îl numesc proiecţie.
Întrucât cei răi, în sinea lor, se simt fără
greşeală, este inevitabil ca ei să intre în conflict
cu lumea, conflict pe care îl vor percepe invariabil ca fiind
din vina lumii. Deoarece ei trebuie să-şi
nege propria răutate, îi vor percepe
ce ceilalţi ca fiind răi. Ei
proiectează propriul rău asupra lumii. Nu
gândesc niciodată despre sine că sunt răi;
pe de altă parte, ei văd mult
rău în ceilalţi.
din volumul M. Scott Peck – Psihologia minciunii, pag.85,
Editura CURTEA VECHE
din volumul
Drumul cãtre tine însuti
si mai departe, Editura
Curtea Veche
Detalii carte pe site-ul editurii aici:
http://www.curteaveche.ro/drumul-catre-tine-insuti-si-mai-departe-evolutia-spirituala-intr-o-epoca-a-anxietatii-editia-a-ii-a.html
Narcisism versus iubire de sine
Ne confruntăm totuşi cu un paradox.
Deşi viaţa înseamnă mai presus decât orice ieşire
din narcisism, din egocentrismul şi din importanţa
exagerată pe care ne-o dăm, la fel de important este
şi să învăţăm să ne acceptăm
valoarea.
Există o diferenţă între insistenţa
de a ne simţi mereu bine aşa cum suntem (sentiment
narcisit sinonim cu permanenta protecţie pe care o generează
mulţumirea de sine) şi insistenţa de a ne considera
importanţi şi valoroşi ( o iubire de sine sănătoasă).
Înţelegerea acestei distincţii este condiţia
necesară pentru maturitatea şi sănătatea
noastră mentală.
Dar mulţi nu ştiu, nu reuşesc
să înţeleagă, locul central pe care trebuie să-l
ocupe sufletul în viaţa lor.
Dacă ne preţuim pe noi înşine
putem crede că merită să facem orice efort pentru
noi.
Şi, aşa cum scriam în Drumul către
tine însuţi, primul indiciu care ne spune dacă
într-adevăr ne considerăm importanţi şi
valoroşi este dacă părinţii noştri
ne-au considerat astfel. Atitudinea lor faţă
de noi în copilărie determină într-o mare măsură
opinia pe care o avem despre noi înşine, deoarece acei
ani tineri şi impresionabili sunt cruciali pentru sentimentul
valorii personale.
Acum la optsprezece ani după ce am scris
această carte, consider, totuşi, că am fost nefiresc
de pesimist când am descris problema celui care ajunge la maturitate
cu o lipsă profundă a valorii personale. Spuneam acolo
că e aproape imposibil pentru o astfel de persoană
să dezvolte vreodată un sentiment sănătos
al valorii. Dar acum ştiu că sunt
cel puţin două căi
prin care un număr semnificativ dintre cei care nu au învăţat
niciodată să se preţuiască atunci când erau
copii pot învăţa totuşi să o facă.
O cale este psihoterapia
de durată, în care terapeutul poate, şi uneori
chiar reuşeşte, să devină un fel de al doilea
părinte şi să vindece pacientul, arătându-i
mereu care îi e valoarea.
Mai este o cale: uneori
Dumnezeu pare să intervină direct în viaţa oamenilor
pentru a le spune cât de importanţi sunt. Datorită
puterii unei astfel de experienţe, cei care au parte de
ea rămân buimăciţi şi profund impresionaţi.
Deşi sunt recunoscători şi umili, pun mereu întrebarea
„de ce eu?”, chiar mulţi ani după eveniment, pentru
că încă se mai miră ce au făcut ca să
merite o astfel de binecuvântare. Este întra-devăr o experienţă
copleşitoare şi plină de har pentru cineva care
s-a dispreţuit mult timp să primească revelaţia
divină că, de fapt, persoana lui contează.
Deşi nu am descris astfel de evenimente
în lucrările mele de specialitate, cunosc pacienţi
şi prieteni care îşi amintesc asemenea schimbări
radicale ale sentimentului valorii de sine. Uneori, aceste revelaţii
s-au ivit în contextul unei experienţe de viaţă
teribile, şi, pentru unii, chiar atunci când viaţa
însăşi le era în pericol – ca în cazul unei femei
care a hotărât că ţine prea mult la ea ca să
mai continue o relaţie fizică abuzivă. Am scris
despre astfel de experienţe în ambele mele romane, A Bed
by the Window, In Heaven as on Earth ; deşi ambele poveşti
sunt fictive, ele reflectă persoanele reale pe care le-am
întâlnit şi care mi-au împărtăşit astfel
de experienţe.
Sursa: M. Scott
Peck – Drumul către tine însuţi şi mai departe,
pag. 110-114, Editura Curtea Veche, trad. Ileana Achim
Integrare
si integritate
Privind în urmă cursul luat de istoria omenirii,
putem discerne atât părţile bune, cât şi limitele
inerente Epocii Credinţei. Dar numai recent am început
să vedem limitele Epocii Raţiunii, în care ne aflăm
acum ca societate. Dacă ne-am mai afla încă în Epoca
Credinţei, cred că ceea ce aş ataca eu, ca fiu
al Iluminismului, ar fi credinţa oarbă. Cu toate acestea,
în zilele noastre, deşi sunt un mare susţinător
al raţiunii, sunt cu totul împotriva raţiunii înguste
şi lipsite de imaginaţie. Când credem că ar trebui
să cunoaştem raţiunea oricărui lucru şi
că nu există decât o singură raţiune, un
singur temei — când conceptul supradeterminării ne este
străin —, ne aflăm sub blestemul gândirii exclusiviste.
O astfel de gândire limitată ne-a făcut să credem
că educaţia trebuie să fie ori laică, ori
religioasă, că revoltele stradale sunt provocate
ori de declinul valorilor familiale, ori de rasismul opresiv,
că trebuie să fii ori democrat, ori republican — ori
conservator, ori liberal.
Adevărul este că e loc atât pentru
credinţă, cât şi pentru raţiune. Şi
numai când suntem capabili să integrăm valorile credinţei
şi ale raţiunii în viaţa noastră ne putem
apropia de ceea ce formează integritatea. Nu ştiu
cine a inventat prima oară acest termen, dar câţiva
teologi — inclusiv eu — glorifică tot mai mult „Sfânta
Conjuncţie". Sfânta Conjuncţie este cuvântul
„şi", în locul mentalităţii ori/ori, pledăm
pentru gândirea şi/şi. Nu încercăm să
scăpăm de raţiune, ci promovăm „raţiunea
plus". Raţiunea si misterul. Raţiunea şi
emoţia. Raţiunea şi intuiţia. Raţiunea
şi revelaţia. Raţiunea şi înţelepciunea.
Raţiunea şi iubirea.
Aşadar, întrezărim o lume în care o
afacere să fie atât profitabilă, cât şi etică,
în care un guvern să promoveze ordinea politică şi
justiţia socială, în care medicina să fie practicată
cu competenţă tehnologică şi compasiune,
în care copiii să înveţe ştiinţă şi
religie. Viziunea noastră este una integratoare.
Prin integrare nu înţelegem amestecarea a două sau
mai multor lucruri într-o unică materie incoloră şi
amorfă. Când vorbim despre integrarea credinţei şi
a raţiunii nu vorbim despre întoarcerea la o epocă
de credinţă primitivă, în care ştiinţa
este dispreţuită, aşa cum nici nu susţinem
un status quo în care o ştiinţă limitată
este idolatrizată iar credinţa se limitează la
o oră duminica. Sfânta Conjuncţie este conjuncţia
integrităţii.
M-am întrebat adesea ce ar putea exista
dincolo de Epoca Raţiunii. Nu ştiu. Dar nădăjduiesc
că va fi Epoca Integrării, în acea epocă, ştiinţa
şi religia vor lucra împreună şi ambele
vor fi, prin urmare, mult mai rafinate, înainte de a ajunge
la Epoca Integrării, totuşi, noi înşine trebuie
să devenim mai rafinaţi în gândire, în mod special,
trebuie să învăţăm cum să gândim paradoxal,
pentru că vom întâlni paradoxul ori de câte ori raţiunea
este integrată de Sfânta Conjuncţie.
Acum câţiva ani am avut ocazia să
ofer un set de zece recomandări secretarilor de stat în
domeniul educaţiei care se strânseseră pentru
a se lupta cu problema complexă a predării valorilor
în şcolile publice. Una dintre recomandările
mele a fost ca budismul zen să se predea în clasa a cincea.
Nu glumeam. Zen este pregătirea ideală pentru paradox.
Fără cei douăzeci de ani în care am
hoinărit prin budismul zen, nu cred că ar fi existat
o altă cale de a accepta paradoxurile teribile care stau
la baza doctrinei creştine. În jurul vârstei de zece
ani copiii sunt pentru prima oară în stare să înţeleagă
un paradox, şi este un moment critic de care trebuie profitat.
Cu toate acestea, mă îndoiesc că secretarii de stat
au luat această recomandare în serios.
Nu ne va fi uşor să învăţăm
cum să gândim paradoxal în această Epocă a Raţiunii.
Cu atât mai mult cu cât „paradox" este adesea tradus din
greceşte ca fiind „contrar raţiunii". Dar, de
fapt, paradoxul nu este neraţional. Pare astfel pentru
că tindem să gândim în cuvinte — mai ales în substantive.
Substantivele sunt categorii, şi limbajul compartimentează.
„Felina" este categoria care descrie anumite animale cu
blană şi mustăţi. „Peşte" este
categoria care descrie creaturile acvatice cu solzi. In consecinţă,
o făptură care intră în categoria felinei nu
poate intra şi în categoria peştelui — numai dacă
nu este cumva o „pisică de mare", dar noi ştim
că pisică de mare ţine de fapt de categoria peştilor.
„Viaţa" şi „moartea" sunt compartimente
separate şi opuse. Chiar şi verbele se împart în categorii.
„A găsi" este antonimul lui „a pierde". Ce putem
face atunci cu cineva care ne învaţă paradoxul „Cine
îşi va câştiga viaţa, o va pierde, iar cine o
va pierde o va afla"?
Harul
si serendipitatea
Oricât de mult ne-am strădui, realitatea
este că noi, oamenii, nu putem face niciodată miracole.
Acest fapt, această lipsă de control, este unul dintre
motivele pentru care spiritele laice sunt oarbe faţă
de latura miraculoasă a vieţii. Nu pot vedea harul
— deci dovada — lui Dumnezeu şi a iubirii Lui.
Fiind în primul rând un om de ştiinţă,
vreau şi îmi plac dovezile. Fiind o persoană pe cât
de mistică, pe atât de logică, pentru a mă convinge
de anumite lucruri mă aştept la dovezi statistice
ori de câte ori e posibil. Dar începând de la douăzeci
de ani şi continuând de-a lungul întregii mele vieţi
de adult, am fost tot mai impresionat de frecvenţa evenimentelor
extrem de improbabile din punct de vedere statistic,
în chiar improbabilitatea lor am început să văd, treptat,
mâna lui Dumnezeu. Pe baza unor astfel de evenimente
din viaţa mea şi a pacienţilor mei (multe relatate
în Drumul către tine însuţi şi în cărţile
următoare) ştiu că harul este real.
Există un model al acestor evenimente improbabile: aproape
toate par să fi avut un rezultat bun. Am dat peste un
sinonim al harului: serendipitatea.
Dicţionarul Webster defineşte serendipitatea
ca „darul de a descoperi lucruri de valoare sau plăcute
pe care nu le-ai căutat". Această definiţie
are câteva trăsături care te intrigă. Una dintre
ele este că serendipitatea este socotită un dar, ceea
ce presupune că anumiţi oameni îl au, în timp ce alţii
nu, că anumiţi oameni sunt norocoşi şi alţii
nu sunt. Este una dintre teoriile mele de bază faptul că
harul, care se manifestă parţial prin „lucruri de
valoare sau plăcute pe care nu le-ai căutat",
este la dispoziţia tuturor. Dar unii profită de el,
iar alţii nu.
Unul dintre motivele pentru care omul tinde să
se împotrivească harului este că nu suntem pe deplin
conştienţi de prezenţa lui. Nu descoperim lucruri
de valoare pe care nu le-am căutat pentru că nu recunoaştem
valoarea darului atunci când ni se dă. Cu alte cuvinte,
astfel de evenimente ni se întâmplă tuturor, dar deseori
nu recunoaştem natura lor specială; considerăm
astfel de evenimente lipsite de importanţă şi
ca atare nu reuşim să profităm la maximum de
ele.
Harul şi/sau serendipitatea, aşa
cum le-am descris, par să aibă următoarele caracteristici:
-
Ajută la cultivarea vieţii
umane şi a evoluţiei spirituale — adică le
protejează, le susţin şi le sporesc.
-
Mecanismul lor de acţiune
fie nu poate fi înţeles pe deplin (ca în cazul viselor),
fie este complet obscur (ca în cazul fenomenelor paranormale),
conform principiilor legii naturale, aşa cum este ea
interpretată de gândirea ştiinţifică
actuală.
-
Apariţiile lor sunt frecvente,
obişnuite, de rutină şi universale printre
oameni.
-
Deşi sunt potenţial
influenţate de conştiinţa umană, originea
lor se află în afara voinţei conştiente şi
dincolo de procesul conştient de luare a unei decizii.
Cu alte cuvinte, am ajuns să cred că
datorită caracterului lor comun, aceste fenomene sunt o
parte din, sau o manifestare a unui fenomen unic:
o forţă puternică aflată în afara conştientei
umane şi care susţine dezvoltarea spirituală
a oamenilor. Cei
care suntem mai degrabă sceptici şi gândim ştiinţific
poate suntem înclinaţi să nu dăm crezare acestei
forţe, de vreme ce nu o putem atinge şi nu avem o
metodă de încredere pentru de a o măsura. Şi
totuşi există. Este reală.
Înţelegerea ei este limitată
din nou de dificultatea pe care o avem în a aborda paradoxul.
Vrem să identificăm lucrurile raţional. Paradoxul
harului este, pe de o parte, că poate fi dobândit. Am menţionat
deja un număr de motive pentru care a fi binecuvântat de
har este o chestiune de alegere. Pe de altă parte, oricât
am încerca să obţinem harul, s-ar putea să ne
scape. Cu alte cuvinte, nu venim noi spre har; harul vine spre
noi. Paradoxul de a alege harul şi de a fi în acelaşi
timp aleşi de har este esenţa fenomenului serendipităţii,
care a fost definit ca „darul de a descoperi lucruri
de valoare şi plăcute pe care nu le-ai căutat".
Buddha a ajuns la iluminare numai când a încetat să o mai
caute — când a lăsat-o să vină spre el. Dar cine
se poate îndoi de faptul că iluminarea a venit spre el
tocmai pentru că îşi devotase cel puţin şaisprezece
ani căutării ei, pregătirii pentru ea? A fost
nevoie să o caute şi în acelaşi timp să
nu o caute.
Am fost întrebat adesea dacă am avut experienţe
ale harului de când am scris Drumul către tine însuţi,
acum douăzeci de ani. Nu numai că am avut, dar de
atunci ele vin mereu. Şi deşi nu este exemplul cel
mai recent, a existat un moment remarcabil. Acum aproximativ
opt ani mă aflam pe drum spre Minneapolis, unde urma să
ţin un discurs. Timpul cât mă aflam în avion era pe
atunci foarte important pentru mine, pentru că în avion
îmi scriam cea mai mare parte a lucrărilor. Purtam aşadar
mereu la mine un caiet galben. Pentru că sunt o persoană
timidă, de obicei nu vorbesc cu cel de lângă mine,
mai ales dacă este un tip guraliv. Aşa că chiar
dacă nu scriu, dau de înţeles că vreau să
fiu lăsat în pace.
În acea dimineaţă în care m-am suit
în avionul din Hartford, vecinul meu de scaun era un bărbat
destul de sobru, cam la patruzeci de ani. I-am transmis mesajele
mele nonver-bale obişnuite că nu vroiam să vorbesc
cu el şi am fost încântat să văd că, la
rândul lui, şi el îmi transmite mesaje nonver-bale la fel
de puternice cum că nu vrea să vorbească cu mine.
Aşa că stăteam amândoi tăcuţi, eu cu
caietul galben, el citind un roman, într-un zbor de o oră
către Buffalo. Apoi, la fel de tăcuţi, am coborât
împreună din avion şi am aşteptat timp de o oră
în aceeaşi sală din Buffalo, cât a durat escala. Pe
urmă ne-am întors tăcuţi în avion să ne
continuăm călătoria. Abia când mai erau patruzeci
şi cinci de minute până să ajungem în Minneapolis,
am schimbat primele cuvinte, venite parcă din senin, şi
la propriu, şi la figurat. Bărbatul a ridicat ochii
din carte şi a spus: „Nu-mi place să vă deranjez,
dar ştiţi cumva din întâmplare ce înseamnă serendipitate?"
I-am răspuns că din câte ştiu,
eram singura persoană care scrisese substanţial pe
această temă şi că probabil era un caz de
serendipitate că în chiar momentul în care el dorea să
ştie ce înseamnă acel cuvânt, s-a întâmplat să
se afle lângă o autoritate în acest domeniu! (Gândiţi-vă
la improbabilitatea acestei întâmplări! Nu uitaţi,
de asemenea, că am definit harul ca pe un eveniment care
nu numai că statistic este extrem de improbabil, dar care
are şi rezultate pozitive.)
Când se întâmplă astfel de lucruri, uneori
sunt obligat să-mi las deoparte caietul galben. Amândoi
am început să vorbim. M-a întrebat ce trata cartea care
se referea la serendipitate. I-am spus că era un fel de
integrare a psihologiei şi religiei. „Da, eu nu mai ştiu
nimic despre religie", mi-a spus vecinul meu de scaun,
şi a continuat povestindu-mi că era născut şi
crescut în Iowa — născut în Biserica Metodistă şi
susţinut de ea de zeci de ani. Poate că păream
a fi genul de persoană cu care putea să vorbească
şi cu siguranţă o persoană pe care n-o va
mai vedea vreodată, aşa că a continuat să-mi
spună: „Nu sunt sigur că mai cred în chestii ca naşterea
din fecioară. Ca să fiu sincer până la capăt,
am îndoieli chiar legate de înviere. Aşa că mă
simt cam prost, pentru că se pare că voi abandona
biserica."
Ca răspuns, am început să-i vorbesc
despre cât de sănătoase sunt scepticismul şi
îndoiala. I-am spus că în Drumul către tine însuţi
scrisesem: „Drumul către sfinţenie trece prin
îndoială". Şi i-am explicat că o
astfel de îndoială era necesară pentru a face saltul
de la o religie luată de-a gata la una personală,
pe deplin matură. Când ne-am despărţit
la aeroportul din Minneapolis, vecinul meu de scaun mi-a spus:
„N-am nici cea mai vagă idee ce înseamnă toate astea,
dar poate că la urma urmei nu voi fi nevoit să abandonez
biserica."
Sursa: M. Scott
Peck – Drumul către tine însuţi şi mai departe,
pag. 260-266, Editura Curtea Veche, trad. Ileana Achim
Alte fragmente din acelasi
autor:
Cu
totii avem un sine bolnav şi unul sănătos.
Nu contează cât de nevrotici sau chiar psihotici am putea
fi, chiar dacă părem a fi total înspăimântaţi
şi complet rigizi, încă există o
parte din noi, oricât de mică, ce vrea ca noi să creştem,
căreia îi place schimbarea
şi dezvoltarea, care e atrasă
de nou şi de necunoscut
şi care este gata să muncească
şi să-şi asume riscurile implicate în dezvoltarea
spirituală.
Şi nu contează cât părem de sănătoşi
şi evoluaţi spiritual, există încă o
parte în noi, oricât de mică, ce nu vrea ca noi să
ne încordăm, care se cramponează de ceea ce este vechi
şi familiar, care este înspăimântată
de orice schimbare sau efort, dorind confortul
cu orice preţ şi absenţa
durerii cu orice cost, chiar dacă pedeapsa va consta
în ineficacitate, stagnare sau regresie.
În unii dintre noi sinele sănătos pare patetic mai
mic, complet dominat de lene şi de frica monumentalului
sine bolnav. Alţii dintre noi pot să se dezvolte rapid,
sinele lor sănătos dominant fiind nerăbdător
să se înalţe în strădania de a evolua către
divinitate; sinele sănătos trebuie totuşi să
fie întotdeauna vigilent împotriva lenei sinelui bolnav, care
încă bântuie în interiorul nostru. Sub un aspect, noi,
fiinţele umane, suntem toate egale. În fiecare şi
în toţi există un sine dublu, unul bolnav şi
unul sănătos – o pulsiune de viaţă şi
o pulsiune de moarte, dacă vreţi. Fiecare dintre noi
reprezintă întreaga rasă umană; în fiecare dintre
noi există instinctul pentru divinitate şi speranţa
pentru omenire şi în fiecare dintre noi există păcatul
originar al lenei, forţa entropică mereu prezentă
trăgându-ne în jos încă din copilărie spre mormânt
si spre mlaştinile sau smârcurile din care am evoluat.
M. Scott Peck – Drumul către tine însuţi,
pag. 276, Editura Curtea Veche
Webster Dictionary defineşte
serendipitatea ca fiind „darul de a găsi lucruri valoroase
sau agreabile fără a le căuta”. Există câteva
caracteristici care intrigă în această definiţie.
Una dintre ele este determinarea serendipităţii ca
dar, ceea ce implică faptul că unii oameni îl posedă,
iar alţii nu, că unii oameni sunt norocoşi, iar
alţii nu. Una dintre tezele principale ale acestei secţiuni
a cărţii este graţia, manifestată în parte
prin „lucruri valoroase sau agreabile care nu sunt căutate”,
este la îndemâna tuturor, dar că unii profită de ea,
alţii nu. […] unul dintre motivele pentru care nu reuşim
să profităm pe de-a-ntregul de graţie este acela
că nu suntem pe deplin conştienţi de prezenţa
ei – adică nu găsim lucruri valoroase fără
a le fi căutat pentru că nu reuşim să apreciem
valoarea darului care ni se oferă. Cu alte cuvinte, evenimentele
serendipităţii ne apar tuturor, dar deseori nu reuşim
să recunoaştem natura lor de serendipitate, considerăm
că aceste evenimente nu au nimic remarcabil şi, prin
urmare, nu putem să profităm de ele.
M. Scott Peck – Drumul către tine însuţi, Editura
Curtea Veche, pag. 256
Viziunea noastră asupra
realităţii este ca o hartă după care ne
orientăm viaţa. Dacă
harta este corectă, precisă, vom şti în general
unde ne aflăm, iar dacă ne decidem unde vrem să
mergem, vom şti în general ce vom găsi acolo. Dacă
harta este greşită şi imprecisă, ne vom
rătăci.
Deşi acest lucru este clar, cei mai mulţi oameni aleg
să-l ignore. Ei îl ignoră pentru că drumul nostru
spre realitate nu este uşor. Mai întâi de toate, nu suntem
născuţi cu hărţi gata întocmite, ci trebuie
să le facem noi înşine, iar pentru aceasta e nevoie
de efort. Cu cât depunem mai mult efort pentru a preţui
şi a percepe realitatea, cu atât hărţile noastre
vor fi mai mari şi mai precise.
[…]
Adevărul şi realitatea sunt evitate atunci când sunt
dureroase. Putem să ne revizuim hărţile
doar atunci când avem disciplina de a trece prin durere.
Pentru a avea o astfel de disciplină,
trebuie să fim total devotaţi
adevărului.
Asta înseamnă că trebuie să luăm în considerare
adevărul, încercând să-l determinăm cât de bine
putem, ca fiind mai important, mai vital pentru interesul faţă
de noi înşine decât confortul nostru. Reciproc, trebuie
să considerăm întotdeauna disconfortul personal ca
relativ neimportant şi, într-adevăr, să-i spunem
chiar bun-venit, fiind în serviciul căutării adevărului.
Sănătatea mentală se menţine
printr-un proces neîntrerupt de devoţiune faţă
de realitate, indiferent de preţ.
M. Scott Peck – Drumul către tine însuţi, Editura
Curtea Veche, pag. 46, 50
De câte
ori credem o minciunã,
sãnãtatea noastrã mintalã
si chiar cea a natiunii noastre
sunt în pericol.
Noi, ca popor, trebuie sã luãm atitudine
împotriva minciunii.
Katherine Yurica , editor Yurica Report
(PSIHOLOGIA MINCIUNII de M. Scott Peck,
Editura Curtea Veche, 2012)
Salt la inceputul paginii
|