[ Pagina de START ]

[ Argument ]

[ Autori ]

[ Noutati ]

[Aforismul zilei]

[ Galerie FOTO ]

[ Alte resurse ]

[ Harta site ]

[ Linkuri ]

[ Recomanda unui prieten ]



M.Scott Peck
1936–2005

Morgan Scott Peck (1936–2005) a fost un cunoscut si apreciat psihiatru si autor american.

A absolvit Friends Seminary în 1954, Harvard în 1958 si a obtinut titlul de doctor în medicina în 1963, la Case Western Reserve University. De-a lungul carierei sale de psihiatru, a ocupat diverse functii administrative guvernamentale. A fost director medical la New Milford Hospital Mental Clinic si a practicat psihiatria în cadrul unui cabinet particular din New Milford, Connecticut.

Lucrarile lui Peck reprezinta o sinteza a experientei acumulate din practica psihiatrica si a unei puternice si distincte perspective religioase. Una dintre convingerile sale este ca oamenii în care salasluieste raul îsi ataca semenii în loc sa se confrunte cu propriile lor esecuri. Parerile sale religioase au fost criticate de anumiti fundamentalisti crestini (de exemplu, Debbie Dewart).

În 1984, Peck a contribuit la înfiintarea centrului Foundation for Community Encouragement, o fundatie nonprofit de educatie publica, a carei misiune declarata a fost de „a le insufla indivizilor si organizatiilor principiile comunitatii“. Fundatia si-a încetat activitatea în 2002, dar si-a reluat-o în 2009, gratie eforturilor financiare si de alta natura pe care le-a facut M. Scott Peck în acest sens, în ultima parte a vietii.

În 1994, Peck si sotia sa, Lily Ho (de care s-a despartit în 2004), au primit Premiul International pentru Pace al Comunitatii lui Hristos.

Pe aceastã paginã sunt postate fragmente din cele TREI CÃRTI TRADUSE ÎN ROMÂNESTE din cãrtile scrise de M. Scott Peck, si anume:
Drumul cãtre tine însuti aici
Psihologia minciunii aici
Drumul cãtre tine însuti si mai departe aici
Diverse citate aici
toate trei de la Editura CURTEA VECHE.

Mai multe fragmente din cartea Psihologia minciunii aici

Drumul catre tine însuti este o carte devenita deja clasica — s-a vândut în peste 6 milioane de exemplare numai în America si a fost tradusa în mai mult de 20 de limbi. Este primul volum dintr-o trilogie ce mai cuprinde volumele Further Along the Road Less Traveled si The Road Less Traveled and Beyond, ultimul fiind deja publicat de Curtea Veche Publishing, în 2008, sub numele de Drumul catre tine însuti si mai departe. La aceeasi editura a mai aparut si Psihologia minciunii (2009).

Sursa: http://www.curteaveche.ro

 

Morgan Scott Peck
din volumul Drumul cãtre tine însuti, Editura Curtea Veche, detalii carte pe site-ul editurii aici:
http://www.curteaveche.ro/drumul-catre-tine-insuti-editia-a-ii-a-revizuita.html

Creşterea spirituală şi religia

Viziunile asupra lumii si religia

Pe măsură ce fiinţele îşi sporesc disciplina, iubirea şi expe­rienţa de viaţă, ele capătă o mai bună înţelegere a lumii şi a locului pe care îl ocupă în ea. Invers, dacă omul nu reuşeşte să-şi sporească disciplina, iubirea şi experienţa de viaţă, nu progresează în înţelegerea lumii. Prin urmare, printre membrii rasei umane există o extraordinară diversitate în ce priveşte lărgimea orizontului şi complexitatea înţelegerii pe care o avem despre ce e viaţa.

Înţelegerea este religia noastră. Din moment ce oricine are o anumită înţelegere — o viziune asupra lumii, indiferent cât de limitată, primitivă sau imprecisă —, toată lumea are o religie. Acest fapt, care nu e pe larg acceptat, este de o impor­tanţă covârşitoare: fiecare om are o religie.

Suferim, cred eu, de faptul că avem tendinţa de a defini reli­gia prea îngust. Tindem să credem că religia trebuie să includă o credinţă în Dumnezeu, o practică rituală sau aderenţa la un anumit grup de credincioşi. Suntem tentaţi să spunem despre cineva care nu merge la biserică sau care nu crede într-o fiinţă superioară că: „El nu este religios." Am auzit oameni învăţaţi spunând: „Budismul nu este o religie propriu-zisă", „Unita­rienii au exclus religia din credinţa lor" sau „Misticismul este mai mult o filozofie decât o religie." Tindem să vedem religia ca pe ceva monolitic, ca fiind o singură bucată, iar apoi, având în minte acest concept simplist, suntem încurcaţi şi nu putem înţelege cum doi oameni atât de diferiţi pot fi amândoi creştini. Sau evrei. Sau cum un ateu are un simţ mai dezvoltat al mora­lei catolice decât un catolic care ia parte regulat la liturghie. Supervizând mai mulţi psihoterapeuţi, mi-am dat seama de fiecare dată ca ei luau prea puţin, dacă nu deloc, în consi­derare felul în care pacienţii lor văd lumea. Există mai multe motive pentru acest lucru, dar printre ele se află ideea că dacă pacienţii nu se consideră pe ei înşişi religioşi, în virtutea ne­credinţei lor în Dumnezeu sau a neparticipării lor la o Biserică, prin urmare ei nu au religie şi chestiunea nu merită a fi cerce­tată. Dar implicit sau explicit, oricine are un set de idei şi credinţe despre natura esenţială a lumii. Pacientul vede oare universul ca fiind fundamental haotic şi fără sens, astfel încât să nu-i pese decât de faptul de a înşfacă o plăcere cât de mică, oricând se iveşte momentul? Sau vede lumea ca pe un loc în care fiecare se luptă cu fiecare, în care cruzimea este un lucru necesar pentru a supravieţui? Sau vede lumea ca pe un loc hrănitor, în care totdeauna va apărea ceva bun şi în care nu trebuie să-ţi faci prea multe griji pentru viitor? Sau un loc care e dator să-1 ţină în viaţă, indiferent de felul în care se com­portă cât trăieşte? Sau pentru el universul are legi rigide din cauza cărora va fi doborât sau aruncat la o parte, de va trece câtuşi de puţin în afara liniei? Etc. Există tot felul de moduri de a vedea lumea. Mai devreme sau mai târziu, în cursul terapiei, mulţi terapeuţi vor ajunge să-şi dea seama cum vede un pacient lumea, dar dacă terapeutul caută anume să înţe­leagă acest lucru, atunci va reuşi mai repede. Este esenţial ca terapeutul să ajungă la această înţelegere, pentru că felul în care vede pacientul lumea este întotdeauna o parte esenţială a problemelor pe care le are şi este necesară o corecţie asupra felului de a vedea lumea pentru a se ajunge la vindecare. Aşa că eu le spun terapeuţilor pe care-i supervizez: „Aflaţi religia pacienţilor voştri, chiar dacă ei spun că nu au religie."

De obicei, religia sau felul cum vedem lumea este incomplet. Adeseori pacienţii nu sunt conştienţi de felul în care văd ei lumea şi uneori cred că posedă un anumit fel de religie când, de fapt, posedă ceva destul de diferit. Stewart, un ingi­ner plin de succes, a devenit pe la 55 de ani foarte deprimat, în ciuda succesului său în carieră, a faptului că fusese un soţ şi un tată excelent, se simţea un om rău şi nevrednic. „Lumea ar fi un loc mai bun dacă eu aş fi mort", spunea el. Şi credea acest lucru. Stewart avusese două încercări serioase de sinu­cidere. Niciun fel de asigurare raţională nu putea întrerupe nerealismul imaginii sale de om bun de nimic, în afară de simptomele obişnuite ale unei depresii grave, precum insom­nia şi agitaţia, Stewart suferea de dificultatea de a înghiţi mâncarea. „Nu este doar din cauză că mâncarea are un gust rău, spunea el. Este şi asta, dar parcă am o lamă de oţel în gât şi nimic altceva în afară de lichide nu poate trece de ea." Testele speciale cu raze X au revelat faptul că nu exista nicio cauză fizică pentru această dificultate de a înghiţi. Stewart nu făcea prea mult caz de religia sa. „Sunt un ateu pur şi simplu, afirma el. Sunt om de ştiinţă. Singurele lucruri în care cred sunt cele pe care le poţi vedea şi atinge. Poate ar fi mai bine dacă aş avea credinţă într-un Dumnezeu iubitor, dar, sincer, nu pot să înghit o astfel de idioţenie. Am avut parte destul de asta când eram mic şi sunt fericit că am terminat-o cu ea." Stewart crescuse într-o micuţă comunitate vestică, fiind fiul unui pastor fundamentalist rigid şi al soţiei sale la fel de rigide; îşi părăsise casa şi Biserica cu prima ocazie ce i se ivise.

După câteva luni de la începutul tratamentului, Stewart a povestit următorul vis scurt. „Eram iarăşi în casa copilăriei mele, din Minnessota. Era ca şi cum aş fi rămas copil, deşi ştiam că am aceeaşi vârstă pe care o am acum. Era în timpul nopţii, în casă a intrat un bărbat. Avea de gând să ne taie gâturile. Nu 1-am văzut niciodată pe acest bărbat, dar ştiam cine e: tatăl unei fete cu care îmi dădusem întâlnire de vreo două ori în timpul liceului. Asta a fost tot. Nu a existat niciun deznodământ. M-am trezit înspăimântat, ştiind că acest bărbat voia să ne taie gâturile."

I-am spus lui Stewart să-mi povestească tot ce ştia despre acest bărbat din vis. „Nu vă pot spune nimic, a zis el. Nu 1-am cunoscut niciodată. M-am văzut cu fiica lui de două ori — nu chiar întâlniri, doar am condus-o acasă după întâlnirile gru­pului de tineri de la biserică. O dată i-am furat un sărut, în întuneric, în spatele unui tufiş." în acest moment, Stewart râse nervos şi continuă: „în visul meu, am avut senzaţia că nu i-am văzut niciodată tatăl, deşi ştiam că el e. De fapt, 1-am văzut totuşi în viaţa reală — de la distanţă. Era şef de gară în orăşelul nostru. Ocazional, îl vedeam când mă duceam în gară şi priveam în după-amiezile de vară cum trec trenurile." Ceva mi-a sclipit în minte. Şi eu petreceam pe când eram copil leneşe după-amieze de vară privind trenurile. Acţiunea principală se desfăşura în gară. Iar directorul gării era un fel de stăpân al acţiunii. El ştia locurile îndepărtate din care veneau trenurile şi unde se duceau. Ştia care tren opreşte şi care nu, zguduind pământul când trecea. El potrivea ceasurile şi dădea semnalele de plecare. El primea şi trimitea poşta. Şi când nu făcea aceste lucruri minunate, apăsa clapeta apara­tului de transmisiuni, folosind un misterios limbaj ritmic, pentru a trimite mesaje peste tot în lume.

„Stewart, am spus, mi-ai zis că eşti ateu şi te cred. Există o parte din tine care crede că nu există Dumnezeu. Dar încep să bănuiesc că este o altă parte din tine care crede totuşi în Dumnezeu -- într-un Dumnezeu periculos, care taie gâtu­rile." Bănuiala mea a fost corectă. Pe măsură ce lucram împre­ună, cu încăpăţânare, luptând împotriva rezistenţelor, Stewart a început să-şi dea seama că în el există o credinţă stranie şi urâtă: presupunea, dincolo de ateismul său, că lumea este con­trolată şi condusă de o forţă răuvoitoare, o forţă care nu numai că putea să-i taie gâtul, dar chiar dorea acest lucru — dorea să-1 pedepsească pentru o infracţiune. Am început încet, încet să ne concentrăm asupra acestei „infracţiuni", constând mai ales din minore incidente sexuale simbolizate prin „furtul unui sărut" de la fiica şefului de gară. în cele din urmă, a deve­nit clar că (printre alte motive ale depresiei sale) Stewart făcea penitenţă şi îşi tăia singur gâtul într-un mod figurat în speranţa că astfel 1-ar fi oprit pe Dumnezeu să i-1 taie literalmente.

De unde venea ideea de Dumnezeu rău şi lume răuvoitoare a lui Stewart? Cum se dezvoltă religia în oameni? Ce deter­mină felul particular al unui om de a vedea lumea? Există un întreg complex de determinări, dar cartea de faţă nu va explora chestiunea aceasta în detaliu, însă cel mai important factor în dezvoltarea religiei celor mai mulţi oameni este în mod evident cultura lor. Dacă suntem europeni, suntem încli­naţi să credem că Cristos a fost un bărbat alb, dacă suntem africani probabil credem că a fost negru. Dacă cineva este indian, s-a născut şi a crescut la Benares sau Bombay, pro­babil că va deveni hindus şi va avea parte de ceea ce ar putea fi descris drept o perspectivă pesimistă asupra lumii. Dacă altcineva este american, s-a născut şi a crescut în Indiana, e mai probabil să ajungă creştin decât hindus şi să aibă o viziune optimistă asupra lumii, înclinăm să credem şi noi ce cred oamenii din jurul nostru şi înclinăm să acceptăm ca fiind adevărat ce ne spun aceşti oameni despre natura existenţei, arunci când îi ascultăm în timpul anilor noştri de formare.

E mai puţin evident însă (nu şi pentru psihoterapeuţi) faptul că partea cea mai importantă a culturii noastre o repre­zintă familia. Cultura fundamentală în care ne dezvoltăm este cea a familiei, iar părinţii noştri sunt „liderii noştri culturali". Mai mult, cel mai semnificativ aspect al acestei culturi constă nu în ceea ce ne spun părinţii noştri despre Dumnezeu, ci în ceea ce fac ei — felul în care se comportă unul cu celălalt, faţă de celelalte rude ale noastre şi, înainte de toate, faţă de noi.

Cu alte cuvinte, ceea ce aflăm despre natura existenţei atunci când creştem este determinat de natura experienţei pe care o avem în microcosmosul familiei. In determinarea vizi­unii noastre asupra lumii, nu contează atât de mult ce spun părinţii noştri, dar contează lumea unică pe care ei o creează pentru noi prin comportarea lor. „Sunt de acord că am această idee a unui Dumnezeu călău, a spus Stewart, dar de unde vine ea? Părinţii mei credeau fără îndoială în Dumnezeu — vorbeau tot timpul despre aceasta -- dar credinţa lor era într-un Dumnezeu al iubirii. Isus ne iubeşte. Dumnezeu ne iubeşte. Noi îl iubim pe Dumnezeu şi pe Isus. Iubire, iubire, iubire, numai de asta auzeam."

„Aţi avut o copilărie fericită?", 1-am întrebat. Stewart mi-a aruncat o căutătură cruntă. „Nu vă mai jucaţi cu mine. Ştiţi că nu am avut. Ştiţi că a fost mizerabilă." „De ce a fost atât de mizerabilă?" „Ştiţi şi acest lucru. Ştiţi cum a fost. Am avut parte de bătăi îngrozitoare. Curele, bâte, cozi de mătură, tot ce puteau ţine în mână. Nu era nimic din ceea ce aş fi putut face care să nu merite o bătaie. O bătaie pe zi e rupta din rai şi te ajută să ajungi un bun creştin."

„Au  încercat vreodată să vă stranguleze sau să vă taie gâtul?"

„Nu, dar sunt sigur că ar fi încercat dacă n-aş fi fost destul de atent." A urmat un lung moment de tăcere. Fata lui Stewart a devenit extrem de tristă, în cele din urmă, cu greu, a spus: „Încep să înţeleg."

Stewart nu este singurul care crede în ceea ce eu am ajuns să numesc un „Dumnezeu monstruos". Am avut mai mulţi pacienţi cu concepţii similare în ceea ce-1 priveşte pe Dumne­zeu şi cu idei la fel de terifiante şi sumbre despre natura existenţei. Surprinzător este că acest Dumnezeu monstruos nu mai este ceva comun în minţile oamenilor, în prima secţiune a cărţii am făcut observaţia că, atunci când suntem copii, părinţii noştri sunt ca nişte zei pentru noi, iar felul în care pro­cedează ei pare modul în care trebuie procedat în tot universul. Prima noţiune pe care o avem despre natura lui Dumnezeu (şi, din nefericire, de multe ori singura) este o simplă extra­polare a naturii părinţilor noştri, un simplu amestec al carac­terelor mamei şi tatălui sau ale celor ce-i substituie. Dacă ei sunt părinţi iubitori şi iertători, probabil că vom crede într-un Dumnezeu iubitor şi iertător. Iar ca adulţi vom privi lumea ca pe un loc minunat, aşa cum a fost şi copilăria noastră. Dacă părinţii noştri au fost aspri şi ne-au pedepsit, probabil că ne vom maturiza cu credinţa într-un Dumnezeu monstruos, aspru şi poruncitor. Iar dacă ei nu reuşesc să aibă grijă de noi, probabil că vom vedea universul ca fiind tot atât de nepăsător faţă de noi[i].

Faptul că religia noastră sau viziunea noastră asupra lumii este iniţial determinată în mare măsură de experienţa unică a copilăriei ne aduce faţă în faţă cu o problemă centrală: relaţia dintre religie şi realitate. Este problema microcosmosului şi a macrocosmosului. Viziunea lui Stewart faţă de lume ca loc periculos în care e oricând posibil să i se taie gâtul dacă nu e foarte atent era perfect realistă, ţinând seama de micro­cosmosul căminului în care şi-a petrecut copilăria; a trăit sub dominaţia a doi adulţi răi. Dar nu toţi părinţii şi nu toţi adulţii sunt răi. în lumea mare — în macrocosmos — există diferite tipuri de părinţi, oameni, societăţi şi culturi.

Pentru a avea o religie sau o viziune realistă asupra lumii - conformă cu realitatea cosmosului şi a rolului nostru în el, atât cât ştim despre această realitate - trebuie în permanenţă să ne revizuim şi să ne extindem înţelegerea, încorporând noi cunoştinţe despre lumea largă. Trebuie să ne lărgim în per­manenţă cadrul de referinţă. Avem aici de-a face cu problema­tica realizării de hărţi şi a transferului, lucruri pe care le-am discutat în prima secţiune. Harta realităţii pe care o avea Stewart era potrivită pentru microcosmosul familiei sale, dar el a transferat această hartă într-un mod nepotrivit, ca referindu-se la lumea lui de adult unde era în mod grosolan incompletă şi deci nefuncţională, într-o anumită măsură, religia celor mai mulţi adulţi este un produs al transferului.

Mulţi dintre noi operăm printr-un cadru de referinţă mai îngust decât cel de care suntem capabili, nereuşind să transcendem influenţa culturii noastre particulare — ceea ce au sădit părinţii în noi şi experienţa noastră din copilărie. Nu este de mirare deci că umanitatea este plină de conflicte. Avem de-a face cu o situaţie în care fiinţele umane care trebuie să aibă de-a face unele cu altele au viziuni foarte diferite asupra naturii realităţii şi fiecare dintre ele crede că viziunea sa este cea corectă, pentru că se bazează pe experienţa personală din microcosmosul său. Şi pentru ca lucrurile să fie încă şi mai rele, mulţi dintre noi nu suntem conştienţi de viziunea noastră interioară asupra lumii şi cu atât mai puţin de experienţa din care ea a rezultat. Bryant Wedge, psihiatru specializat în domeniul relaţiilor internaţionale, a studiat negocierile dintre Statele Unite şi URSS şi a reuşit să delimiteze un set de idei fundamentale pe care le au americanii despre natura fiinţelor umane, a societăţii şi a lumii şi care diferă fundamental de cele pe care le au ruşii. Aceste idei au dictat negocierile de am­bele părţi. Totuşi, niciuna dintre părţi nu era conştientă de pre­supoziţiile sale sau de faptul că cealaltă parte opera cu un set diferit de presupoziţii. Rezultatul inevitabil a fost că felul de a se comporta al ruşilor le-a părut americanilor nebunesc sau deliberat malefic şi, bineînţeles, ruşilor li s-a părut că ameri­canii au un comportament la fel de nebunesc şi de malefic.* Suntem ca acei trei orbi din fabulă care fiecare în parte atinge o anumită parte dintr-un elefant, pretinzând apoi că deţine ade­vărul despre întreaga înfăţişare a animalului. Aşa ne sfădim şi noi pentru viziunile noastre microcosmice asupra lumii şi toate războaiele par războaie sfinte.

Religia ştiinţei

Creşterea spirituală este o ieşire din microcosmos spre un macrocosmos mereu mai larg. În primele stadii (cele de care se ocupă această carte) este vorba de o călătorie a cunoaşterii, nu a credinţei. Pentru a evada din microcosmosul experien­ţelor noastre anterioare şi pentru a ne elibera de transfer, este necesar să cunoaştem. Permanent trebuie să ne extindem domeniul cunoaşterii şi orizontul prin încorporarea şi digera-rea de noi informaţii.

Procesul expansiunii cunoaşterii a fost una dintre temele majore ale acestei cărţi. Să ne amintim că în secţiunea prece­dentă iubirea a fost definită ca extindere -- adică expan­siune — a propriului sine şi a fost făcută observaţia că printre riscurile iubirii există riscul de a ne transporta în necunoscutul unei noi experienţe. Iar la sfârşitul primei secţiuni, despre disciplină, a fost de asemenea făcută observaţia că a învăţa ceva nou cere o renunţare la vechiul sine şi slăbirea trăiniciei cunoaşterii. Pentru a dezvolta o viziune largă, trebuie să fim dispuşi să abandonăm, să ucidem viziunea îngustă. Pe termen scurt, este mai confortabil să nu facem aceasta — să rămânem acolo unde suntem, să continuăm să folosim aceeaşi hartă a microcosmosului, să evităm suferinţa cauzată de moartea idei­lor dragi nouă. Drumul creşterii spirituale merge însă în direcţia opusă, începem prin a distruge ceea ce credem, căutând activ lucruri ameninţătoare şi nefamiliare, punând la îndoială în mod deliberat validitatea a ceea ce am învăţat şi ne-a fost drag. Drumul spre sfinţenie trece prin punerea la îndoială a orice.

In cel mai propriu sens al expresiei, începutul îl reprezintă ştiinţa, începem prin a înlocui religia provenită de la părinţii noştri cu religia ştiinţei. Trebuie să respingem şi să ne râs-culăm împotriva religiei părinţilor noştri, pentru că viziunea asupra lumii este inevitabil mai îngustă decât cea de care suntem capabili dacă profităm pe de-a-ntregul de experienţa personală, inclusiv de experienţa de adult şi de experienţa adăugată a generaţiilor de oameni de-a lungul istoriei. Nu există ceva în genul unei religii de-a gata. Pentru a fi ceva vital, cel mai bun lucru de care suntem capabili, religia noastră trebuie să fie în întregime personală, trecută prin focul îndo­ielii şi cercetării în creuzetul experienţei realităţii. Aşa cum spune teologul Alan Jones:

Una dintre problemele pe care le avem este aceea că foarte puţini dintre noi au dezvoltat o viaţă personală distinctă. Totul în ceea ce ne priveşte, chiar şi emoţiile noastre, par a fi la mâna a doua. în multe cazuri, trebuie să apelăm la infor­maţii de mâna a doua pentru a funcţiona. Accept cu încre­dere cuvântul unui doctor, om de ştiinţă, fermier. Nu îmi place să fac asta. Trebuie însă să o fac, pentru că ei posedă o cunoaştere vitală pe care eu nu o deţin. Informaţiile de mâna a doua privind starea rinichilor mei, efectul coles­terolului şi creşterea găinilor le pot accepta. Dar când e vorba de scopul meu, de intenţiile şi de moartea mea, nu mai accept informaţiile de mâna a doua. Nu pot supravieţui cu o credinţă la mâna a doua într-un Dumnezeu la mâna a doua. Trebuie să existe un cuvânt personal, o confruntare unică, dacă se întâmplă să fiu viu.[ii]

Aşa că, dacă vrem să fim sănătoşi mental şi să creştem spiritual, trebuie să ne dezvoltăm religia noastră personală şi să nu ne sprijinim pe cea a părinţilor noştri. Dar ce e „religia ştiinţei"? Ştiinţa este o religie, pentru că este o viziune asupra lumii de o complexitate considerabilă, cu multe teorii majore. Cele mai multe teorii majore susţin următoarele: universul este real şi prin urmare un obiect valid de cercetare; cerce­tarea universului reprezintă o valoare pentru fiinţa umană; universul are sens — adică se conduce după anumite reguli şi este predictibil; dar fiinţele umane sunt slabi cercetători, au superstiţii, înclinaţii personale, prejudecăţi şi o profundă ten­dinţă de a vedea mai degrabă ceea ce vor să vadă decât ceea ce există în realitate; prin urmare, a cerceta şi deci a înţelege cu acurateţe este necesar ca fiinţele umane să se supună ele însele disciplinei metodei ştiinţifice. Esenţa acestei discipline este experienţa, adică noi nu putem să spunem că ştim un lucru până nu 1-am experimentat; deşi disciplina metodei ştiin­ţifice începe cu experienţa, experienţa în sine nu este ceva în care să avem încredere; pentru a putea avea încredere în ea, experienţa trebuie să fie repetabilă, de obicei sub forma unui experiment; mai mult, experienţa trebuie să fie verificabilă, astfel încât şi alţi oameni să aibă parte de aceeaşi experienţă în aceleaşi circumstanţe.

Cuvintele-cheie sunt „realitate", „cercetare", „cunoaştere", „neîncredere", „experienţă", „disciplină". Acestea sunt cuvin­tele pe care le vom folosi de aici încolo. Ştiinţa este religia scepticismului. Pentru a scăpa din microcosmosul experienţei copilăriei, din microcosmosul culturii şi al dogmelor noastre, de jumătăţile de adevăruri pe care ni le-au spus părinţii noştri, este esenţial să fim sceptici faţă de ceea ce am învăţat până acum. Atitudinea ştiinţifică este cea care ne face să ne trans­formăm experienţa personală a microcosmosului în expe­rienţă personală a macrocosmosului. Trebuie să începem să devenim oameni de ştiinţă.

Mulţi pacienţi care au luat deja acest start îmi spun: „Nu sunt un om religios. Nu mă duc la biserică. Nu mai cred prea multe din ce mi-au spus Biserica şi părinţii. Nu am credinţa părinţilor mei. Cred că m-am îndepărtat de spiritualitate." Atunci când eu pun la îndoială realitatea presupoziţiei că nu ar mai fi fiinţe spirituale, deseori este aproape un şoc pentru ei. „Dvs. aveţi o religie, spun eu, şi încă una profundă. Dvs. vă închinaţi adevărului. Credeţi în posibilitatea de a creşte şi de a vă îmbunătăţi - credeţi în posibilitatea progresului spiritual, în strădania pe care o presupune religia, dvs. sunteţi dispus să suferiţi durerea înfruntării şi a dezvăţării. Vă asumaţi riscul terapiei şi faceţi aceasta datorită religiei dvs. Nu cred deloc că ar fi realist să spun că sunteţi mai puţin spiri­tual decât părinţii dvs.; din contră, cred că spiritualitatea dvs. a evoluat peste cea a părinţilor dvs., că spiritualitatea dvs. a făcut un salt calitativ faţă de spiritualitatea lor, care este insu­ficientă pentru a le oferi măcar curajul de a se îndoi."

Un lucru ce sugerează faptul că ştiinţa, ca religie, reprezintă o îmbunătăţire, un salt evolutiv faţă de alte viziuni asupra lumii este caracterul ei internaţional. Vorbim despre comunitatea ştiinţifică mondială. Ea începe să devină o adevărată comuni­tate, mai strânsă decât Biserica Catolică, ce este o a doua astfel de comunitate. Oamenii de ştiinţă de oriunde pot vorbi şi se pot înţelege unul cu celălalt mai mult decât noi, ceilalţi, într-o anumită măsură, ei au reuşit să depăşească microcosmosul culturii lor. într-o oarecare măsură, au devenit înţelepţi.

Într-o oarecare măsură însă. Deşi cred că viziunea scep­tică asupra lumii a spiritului ştiinţific este o îmbunătăţire clară faţă de acea viziune asupra lumii care se bazează pe o credinţă oarbă, superstiţii şi prezumţii neverificate, cred însă de asemenea că felul în care cei mai mulţi oameni animaţi de un spirit ştiinţific privesc realitatea lui Dumnezeu nu depă­şeşte viziunea parohială a unui ţăran care urmează cu ochii închişi credinţa tatălui lui. Oamenii de ştiinţă au mari difi­cultăţi când este vorba de realitatea lui Dumnezeu.

Când privim din punctul de vedere al unui scepticism sofisticat la fenomenul credinţei în Dumnezeu, nu suntem prea impresionaţi. Vedem dogmatismul şi acţiunea bazată pe dogmatism, vedem război, persecuţii şi inchiziţie. Vedem ipo­crizie: oameni care predică altor oameni să-şi ucidă semenii în numele credinţei, să-şi golească buzunarele pentru traiul altora şi alte forme de brutalitate. Vedem o năucitoare diver­sitate de ritualuri şi imagini fără legătură între ele; un zeu este o femeie cu şase braţe şi şase picioare; altul este un bărbat şe-zând pe un tron; altul este elefant; altul este esenţa nimicului, panteon, zei ai căminului, trinităţi, unicităţi. Vedem ignoranţă, superstiţie, rigiditate, în ansamblu, credinţa în Dumnezeu arată jalnic. Este tentant să gândim că umanitatea ar fi mai bună fără credinţa în Dumnezeu şi că Dumnezeu nu este doar o promisiune goală, ci poate fi şi o promisiune otrăvită. Ar părea deci raţional să conchidem că Dumnezeu este o iluzie a minţii oamenilor — o iluzie distructivă — şi că, de fapt, credinţa în Dumnezeu este o formă a psihopatologiei umane, care trebuie vindecată.

Apare deci întrebarea: Este credinţa în Dumnezeu ceva rău? Este o manifestare a transferului — o concepţie a părinţilor noştri, derivată din microcosmos, proiectată în mod nepo­trivit în macrocosmos? Sau, altfel spus, este o astfel de credinţă un mod de gândire primitiv sau copilăresc din care trebuie să ieşim pe măsură ce ne dezvoltăm, atingând niveluri mai înalte de conştientizare şi maturitate? Dacă vrem să avem o atitudine ştiinţifică în încercarea de a răspunde la această întrebare, este esenţial să ne întoarcem la realitatea faptelor clinice. Ce se întâmplă cu credinţa în Dumnezeu a unei persoane pe măsură ce ea se dezvoltă prin procesul terapiei?

Pag. 185-197

… aici sunt niste exemple concrete, povestea a 3 cazuri de terapie diferite la care face referire autorul în ceea ce urmează… Foarte interesante, situaţii foarte actuale.

Copilul şi apa din copaie

Istoriile cazurilor de până acum au fost prezentate ca răs­puns la întrebarea: este credinţa în Dumnezeu o formă de psihopatologie? Dacă vrem să ieşim din mirajul învăţăturilor primite în copilărie, al superstiţiilor şi al tradiţiilor locale, tre­buie să răspundem la această întrebare. Aceste cazuri prezen­tate indică faptul că răspunsul nu este unul simplu. Uneori răspunsul este da. Credinţa necondiţionată pe care o avea Kathy în Dumnezeu, în Biserică şi în învăţăturile primite de la mama ei i-au întârziat în mod clar dezvoltarea şi i-au otră­vit spiritul. Doar îndoindu-se de credinţa ei şi lepădându-se de ea a fost Kathy în stare să se aventureze mai departe într-o viaţă mai cuprinzătoare, mai satisfăcătoare, mai productivă. Doar atunci a avut libertatea de a se dezvolta. Dar răspunsul este uneori şi negativ. Tot aşa cum Marcia a trecut de recele microcosmos al copilăriei ei spre o lume mai largă şi mai caldă, iar credinţa ei în Dumnezeu s-a dezvoltat odată cu ea, în linişte şi în mod natural. Iar credinţa în Dumnezeu asuprită a lui Ted a trebuit să fie readusă la viaţă ca parte a eliberării şi a resurecţiei spiritului său.

Cum trebuie să privim aceste răspunsuri de nu şi da? Oamenii de ştiinţă se dedică aflării adevărului şi răspunsului la întrebări. Dar şi ei sunt oameni ca toţi oamenii şi vor ca răspunsurile să fie clare, uşoare şi simple, în dorinţa lor de a găsi soluţii simple, oamenii de ştiinţă sunt înclinaţi să cadă în două capcane atunci când îşi pun întrebări despre realitatea lui Dumnezeu. Prima este aceea de a arunca şi copilul odată cu apa din copaie. Iar cea de-a doua este viziunea de tunel.

Există, fără îndoială, multă apă de baie murdară în jurul realităţii lui Dumnezeu. Războaie sfinte. Inchiziţia. Sacrificii de animale. Sacrificii de oameni. Superstiţie. Batjocoriri. Dogmatism. Ignoranţă. Ipocrizie. Identificarea cu dreptatea. Rigiditate. Cruzime. Arderea de cărţi. Vânătoarea de vrăji­toare. Inhibiţie. Frică. Conformitate. Sentimentul morbid de vinovăţie. Nebunie. Această listă este aproape nesfârşită. Dar toate acestea reprezintă oare ceea ce Dumnezeu le-a dat oamenilor sau ceea ce oamenii i-au dat lui Dumnezeu? Este cât se poate de evident — credinţa în Dumnezeu este deseori distructiv de dogmatică. Atunci problema constă în aceea că oamenii sunt înclinaţi să creadă în Dumnezeu sau că oamenii tind să fie dogmatici? Oricine a întâlnit un ateu înrăit ştie că un astfel de om poate fi la fel de dogmatic în necredinţa lui ca un credincios în credinţa lui. De credinţa în Dumnezeu trebuie să scăpăm noi sau de dogmatism?

Un alt motiv pentru care oamenii de ştiinţă au înclinaţia de a arunca şi copilul odată cu apa din copaie este acela că ştiinţa însăşi, aşa cum am sugerat, este o religie. Neofitul în ştiinţă, de curând convertit la concepţia despre lume a şti­inţei, poate fi la fel de fanatic ca un cruciat creştin sau ca un soldat al lui Allah. Aşa se întâmplă mai ales în cazul în care ajungem la ştiinţă dintr-o cultură şi dintr-un cămin în care credinţa în Dumnezeu este constant asociată cu ignoranţa, superstiţia, rigiditatea şi ipocrizia. Avem atunci destule moti­vaţii - - emoţionale, ca şi intelectuale - - pentru a sparge idolii credinţei primitive. Un semn de maturitate la savanţi îl reprezintă conştientizarea faptului că ştiinţa poate fi supusă dogmatismului la fel ca oricare religie.

Am afirmat ferm că este esenţial pentru dezvoltarea noastră spirituală să devenim oameni de ştiinţă, sceptici faţă de ceea ce am fost învăţaţi — adică, faţă de locurile comune şi presu­poziţiile culturii noastre. Dar deseori şi noţiunea de ştiinţă devine un idol cultural şi este necesar să devenim sceptici şi faţă de acesta. Este într-adevăr posibil să elaborăm o credinţă în Dumnezeu. Ceea ce vreau eu să sugerez este că de asemenea este posibil să ne maturizăm prin credinţa în Dumnezeu. Ateismul sceptic sau agnosticismul nu este în mod necesar cea mai înaltă treaptă de înţelepciune la care poate ajunge fiinţa umană. Din contră, există motive de a crede că în spatele noţiunilor înşelătoare şi al falselor concepţii despre Dumnezeu există o realitate care este Dumnezeu. La acest lucru se referă Paul Tillich când vorbeşte de „Dumnezeu de dincolo de Dumnezeu" şi de aceea unii creştini sofisticaţi proclamă „Dumnezeu a murit! Trăiască Dumnezeu." Este oare posibil ca drumul dez­voltării spirituale să ne conducă mai întâi dincolo de superstiţii spre agnosticism şi de la agnosticism spre o cunoaştere adec­vata a lui Dumnezeu? Despre această cale vorbea Sufi Aba Said ibn Abi-1-Khair acum mai bine de nouă sute de ani:

Până ce şcoală şi minaret nu se vor fi sfărâmat
Această a noastră sfântă lucrare nu se va fi terminat,
Până ce credinţa va deveni necredinţă,
 iar ea la rându-i credinţă
Nu va exista musulman adevărat
[iii]

Indiferent dacă drumul dezvoltării spirituale trece sau nu în mod necesar printr-un ateism sceptic sau agnosticism spre o credinţă adecvată în Dumnezeu, fapt e că intelectuali sofis­ticaţi sau oameni sceptici precum Marcia şi Ted par să se dezvolte în direcţia credinţei. Şi trebuie observat că această credinţă a lor nu este aceeaşi cu cea în care a evoluat Kathy. Dumnezeu care este înainte de scepticism s-ar putea să fie puţin asemănător cu Dumnezeu care vine după aceea. Aşa cum am menţionat la începutul acestei secţiuni, nu există o singură religie, monolitică. Există multe religii şi probabil multe niveluri de credinţă. Unele religii s-ar putea să nu fie sănătoase pentru unii oameni — altele s-ar putea să fie. Toate acestea au o anume importanţă pentru oamenii de ştiinţă precum psihiatrii şi psihoterapeuţii. Având de-a face într-un mod atât de direct cu procesul dezvoltării spirituale, ei, mai mult decât oricine, sunt chemaţi să facă judecăţi asupra a cât de sănătos este sistemul credinţei cuiva. Din cauză că psiho­terapeuţii aparţin în general unei tradiţii sceptice, dacă nu strict freudiene, ei au tendinţa să considere patologică orice credinţă pasionată în Dumnezeu, în unele ocazii, această ten­dinţă poate să treacă dincolo, devenind o înclinaţie manifestă şi o prejudecată. Nu demult am întâlnit un student în ultimul an care lua serios în considerare posibilitatea de a intra într-o mănăstire peste câţiva ani. Făcuse psihoterapie în anul ante­rior şi o continua. „Dar n-am fost în stare să-i spun terapeu­tului meu despre mănăstire sau despre profunzimea credinţei mele religioase", mi s-a confesat el. „Nu cred că ar înţelege." Nu îl cunosc îndeajuns pe acest tânăr pentru a putea spune ce înţeles are pentru el mănăstirea sau dacă dorinţa lui de a intra la mănăstire are rădăcini determinate nevrotic. Aş fi vrut foarte mult să-i spun: „Trebuie să-i spui terapeutului tău despre acest lucru. Este esenţial pentru reuşita terapiei ca tu să fii deschis în privinţa oricărui subiect, mai ales în ceea ce pri­veşte o chestiune serioasă ca aceasta. Trebuie să ai încredere în obiectivitatea terapeutului tău." Dar nu i-am spus-o. Pentru că nu am fost cu totul sigur că terapeutul lui va fi obiectiv, că îl va înţelege în adevăratul sens al cuvântului.

Psihiatrii şi psihoterapeuţii care au o atitudine simplistă faţă de religie pot face deservicii unora dintre pacienţi. Acest lucru este valabil şi dacă ei cred că religia este bună şi sănă­toasă. Este, de asemenea, valabil şi dacă aruncă şi copilul odată cu apa din copaie şi dacă privesc religia ca pe ceva bolnav sau ca fiind Duşmanul. Şi, în ultimă instanţă, va fi, de asemenea, valabil dacă în faţa complexităţii acestei chestiuni se retrag şi încearcă să nu mai aibă deloc de-a face cu proble­mele religioase ale pacientului, ascunzându-se sub o mantie de o atât de totală obiectivitate, încât nu mai consideră că ei ar avea rolul de a se implica spiritual şi religios în vreun fel.

Dar pacienţii au deseori nevoie de implicarea lor. Nu vreau să spun că ei ar trebui să renunţe la obiectivitate sau să o contrabalanseze cu propria spiritualitate într-un mod facil. Nu. Dimpotrivă, pledoaria mea constă în aceea că psiho-terapeuţii de orice fel ar trebui să se străduiască să devină nu mai detaşaţi, ci mai degrabă mai concentraţi pe chestiunile religioase decât sunt în mod obişnuit.

Pag 222- 226



[i] Frecvent (dar nu întotdeauna), esenţa copilăriei pacienţilor şi, prin urmare, a viziunii lor asupra lumii este conţinută în „memoria timpurie". Prin urmare, deseori le spun pacienţilor mei: „Spuneţi primul lucru de care vă puteţi aminti." Unii pot protesta, spunând că nu pot face acest lucru, pentru că au mai multe amintiri timpurii. Dar când îi forţez să facă o alegere, răspunsul va varia de la „Ei bine, îmi amintesc de mama cum mă ridica şi mă ţinea în braţe pentru a-mi arăta un asfinţit de soare" la „îmi amintesc cum stăteam pe podeaua din bucătărie, îmi udasem pantalonii, iar mama stătea lângă mine agitând o lingură mare şi ţipând la mine." Probabil că aceste prime amintiri, deseori ţinând de fenomenul memoriei fotografice, sunt memorizate atât de precis pentru că ele simbolizează natura primei copilării a persoanei respective. Nu este surprinzător, atunci, că gustul amintirilor celor mai timpurii este în mod frecvent acelaşi cu gustul celor mai profunde sentimente despre natura existenţei ale pacientului.

[ii] Journey Into Christ, Seabury Press, New York, 1977, pp. 91-92.

[iii] * Citat din Idries Shah, The Way ofthe Sufi, Dutton paperback, New York, 1970, p. 44.

Sursa: M. Scott Peck – Drumul către tine însuţi, Editura Curtea Veche.
Detalii carte aici:
http://www.curteaveche.ro/drumul-catre-tine-insuti-editia-a-ii-a-revizuita.html

 

Problema răului

Mai întâi trebuie să conchid că răul este real. Nu este o plăsmuire a imaginaţiei sau a slăbiciunii minţii religioase primitive în încercarea de a explica necunoscutul. Există cu adevărat oameni şi instituţii făcute de către oameni care răspund cu ură în prezenţa binelui şi ar distruge binele atât cât le stă în putere s-o facă. Ele ar face acest lucru nu cu o răutate conştientă, ci într-un fel de orbire, de lipsă de conştienţă a propriului rău – într-adevăr căutând să evite orice astfel de conştientizare. Aşa cum a fost descris răul în literatura religioasă, ele urăsc lumina şi instinctiv vor face orice ca să o evite, inclusiv încercând să o stingă. Astfel de oameni ar distruge lumina în propriii lor copii şi în toate fiinţele ce se află sub puterea lor.

Oamenii răi urăsc lumina, pentru că ea îi dezvăluie pe ei înşişi lor înşile. Ei urăsc binele, pentru că el dezvăluie propria lor răutate. Ei urăsc iubirea, pentru că le dezvăluie lenea. Ei vor distruge lumina, binele, iubirea pentru a evita durerea conştientizării de sine. A doua concluzie a mea este atunci că răul este lenea dusă până la extrem. Aşa cum am definit-o, iubirea este antiteza lenei. Lenea obişnuită este nereuşita pasivă de a iubi. Unii oameni leneşi obişnuiţi pot să nu ridice un deget pentru a se extinde pe sine pînă când nu sunt constrânşi să o facă. Ei vor lua în considerare orice acţiune ce le stă în putere pentru a-şi proteja propria lene, pentru a conserva integritatea sinelui lor bolnav. In loc de a-i nutri, ei îi vor distruge de fapt pe ceilalţi din această cauză. Dacă e necesar, chiar îi vor ucide pentru a scăpa de durerea propriei lor dezvoltări spirituale. Pentru că integritatea sinelui lor bolnav este ameninţată de sănătatea spirituală a celor din jurul lor, ei vor căuta prin toate mijloacele să zdrobească şi să demonteze sănătatea spirituală care ar putea exista exista în apropierea lor. Definesc răul atunci ca un exerciţiu de putere politică – ca impunere a propriei voinţe asupra celorlalţi printr-o coerciţie făţişă sau mascată – pentru a evita extinderea sinelui în scopul nutririi dezvoltării spirituale. Lenea obişnuită este non-iubire, răul este anti-iubire.

Cea de-a treia concluzie a mea este că existenţa răului este inevitabilă, cel puţin în acest stadiu al evoluţiei umane. Dată fiind forţa entropiei şi faptul că oamenii posedă liber arbitru, este inevitabil ca lenea să fie bine stăpânită de unii şi complet nestăpânită de ceilalţi. Entropia pe de o parte şi cursul evoluţionar al iubirii pe de altă parte sunt forţe opuse şi este un fapt natural că aceste forţe se vor găsi într-un echilibru relativ în majoritatea oamenilor, deşi unii, la o extremă, vor manifesta o iubire aproape pură, iar alţii, la cealaltă extremă, o pură entropie a răului. Pentru că ele sunt forţa aflate în conflict, este de asemenea inevitabil ca aceia care se află la extreme să fie încleştaţi în bătălie; este tot atât de natural pentru rău să urască binele precum este pentru bine să urască răul.

Am ajuns la ultima concluzie, aceea că în timp ce entropia este o forţă enormă în cele mai extreme forme ale răului uman, este straniu de ineficientă ca forţă socială. Eu însumi am fost martor al răului în acţiune, atacând în mod vicios şi distrugând în mod eficient spiritele şi minţile a zeci de copii. Dar răul se retrage dacă avem în vedere tabloul în mare al evoluţiei umane. Pentru că fiecare suflet pe care îl distruge – şi sunt destule – este folositor pentru salvarea celorlalte. Pe neştiute, răul serveşte ca baliză pentru a-i avertiza pe ceilalţi să se îndepărteze de bancurile lui de nisip. Din cauză că majoritatea am fost dăruiţi cu un simţ aproape instinctiv de oroare faţă de nelegiuirea răului, atunci când îi recunoaştem prezenţa, personalităţile noastre devin vigilente prin conştientizarea existenţei lui. Acesta este un semnal de a ne purifica. Răul a fost cel care, de exemplu, l-a ridicat pe Christos pe cruce, fapt care ne-a făcut pe noi să-l vedem din depărtare. Implicarea noastră personală în lupta împotriva răului din lume reprezintă una dintre căile prin care ne dezvoltăm.

Sursa: M. Scott Peck – Drumul către tine însuţi,
pag. 277-279, Editura Curtea Veche.
Detalii carte aici:
http://www.curteaveche.ro/drumul-catre-tine-insuti-editia-a-ii-a-revizuita.html

Constientã si competentã

În practica mea de psihoterapeut, obişnuiam să le spun regulat pacienţilor mei: „Psihoterapia nu are legătură cu fericirea, ci cu puterea. Chiar dacă străbateţi un drum lung până la mine, nu vă pot garanta că veţi pleca câtuşi de puţin mai fericiţi de aici. Vă pot garanta însă că veţi pleca mai competenţi.” Şi continuam: „Există o imensă lipsă de competenţă în lume, şi îndată ce oamenii devin mai competenţi, Dumnezeu sau viaţa le dă lucruri şi mai mari de rezolvat. Ca atare, puteţi pleca de aici îngrijorându-vă pentru probleme mult mai mari decât cele pentru care aţi venit. Şi totuşi există o anumită bucurie şi pace a minţii când ştii că te preocupă lucruri mari şi nu mai cazi sub povara celor mici.”
Întrebat odată care este scopul psihoterapiei, Freud a spus: „Să faci conştient inconştientul.” Este ceea ce susţine această carte. Scopul terapiei este să ajute oamenii să devină mai conştienţi, pentru a putea gândi mai limpede şi a trăi mai eficient şi mai adevărat.

M. Scott Peck – Drumul către tine însuţi şi mai departe, pag. 76, Editura Curtea Veche

PSIHOLOGIA MINCIUNII

Oamenii în care sălăşluieşte răul
îşi atacă semenii
în loc să se confrunte cu propriile eşecuri.

O trăsătură predominantă a comportamentului celor pe care eu îi numesc răi este găsirea unui ţap ispăşitor. Deoarece în inimile lor ei se consideră dincolo de reproş, aceşti oameni trebuie să lovească pe oricine le aduce reproşuri. Ei îi sacrifică pe ceilalţi pentru a-şi păstra propria imagine de perfecţiune. … Găsirea ţapului ispăşitor este un mecanism pe care psihiatrii îl numesc proiecţie. Întrucât cei răi, în sinea lor, se simt fără greşeală, este inevitabil ca ei să intre în conflict cu lumea, conflict pe care îl vor percepe invariabil ca fiind din vina lumii. Deoarece ei trebuie să-şi nege propria răutate, îi vor percepe ce ceilalţi ca fiind răi. Ei proiectează propriul rău asupra lumii. Nu gândesc niciodată despre sine că sunt răi; pe de altă parte, ei văd mult rău în ceilalţi.

din volumul M. Scott Peck – Psihologia minciunii, pag.85, Editura CURTEA VECHE

din volumul Drumul cãtre tine însuti si mai departe, Editura Curtea Veche
Detalii carte pe site-ul editurii aici:

http://www.curteaveche.ro/drumul-catre-tine-insuti-si-mai-departe-evolutia-spirituala-intr-o-epoca-a-anxietatii-editia-a-ii-a.html

Narcisism versus iubire de sine

Ne confruntăm totuşi cu un paradox. Deşi viaţa înseamnă mai presus decât orice ieşire din narcisism, din egocentrismul şi din importanţa exagerată pe care ne-o dăm, la fel de important este şi să învăţăm să ne acceptăm valoarea.

Există o diferenţă între insistenţa de a ne simţi mereu bine aşa cum suntem (sentiment narcisit sinonim cu permanenta protecţie pe care o generează mulţumirea de sine) şi insistenţa de a ne considera importanţi şi valoroşi ( o iubire de sine sănătoasă). Înţelegerea acestei distincţii este condiţia necesară pentru maturitatea şi sănătatea noastră mentală.

Dar mulţi nu ştiu, nu reuşesc să înţeleagă, locul central pe care trebuie să-l ocupe sufletul în viaţa lor.

Dacă ne preţuim pe noi înşine putem crede că merită să facem orice efort pentru noi.

Şi, aşa cum scriam în Drumul către tine însuţi, primul indiciu care ne spune dacă într-adevăr ne considerăm importanţi şi valoroşi este dacă părinţii noştri ne-au considerat astfel. Atitudinea lor faţă de noi în copilărie determină într-o mare măsură opinia pe care o avem despre noi înşine, deoarece acei ani tineri şi impresionabili sunt cruciali pentru sentimentul valorii personale.

Acum la optsprezece ani după ce am scris această carte, consider, totuşi, că am fost nefiresc de pesimist când am descris problema celui care ajunge la maturitate cu o lipsă profundă a valorii personale. Spuneam acolo că e aproape imposibil pentru o astfel de persoană să dezvolte vreodată un sentiment sănătos al valorii. Dar acum ştiu că sunt cel puţin două căi prin care un număr semnificativ dintre cei care nu au învăţat niciodată să se preţuiască atunci când erau copii pot învăţa totuşi să o facă.

O cale este psihoterapia de durată, în care terapeutul poate, şi uneori chiar reuşeşte, să devină un fel de al doilea părinte şi să vindece pacientul, arătându-i mereu care îi e valoarea.

Mai este o cale: uneori Dumnezeu pare să intervină direct în viaţa oamenilor pentru a le spune cât de importanţi sunt. Datorită puterii unei astfel de experienţe, cei care au parte de ea rămân buimăciţi şi profund impresionaţi. Deşi sunt recunoscători şi umili, pun mereu întrebarea „de ce eu?”, chiar mulţi ani după eveniment, pentru că încă se mai miră ce au făcut ca să merite o astfel de binecuvântare. Este întra-devăr o experienţă copleşitoare şi plină de har pentru cineva care s-a dispreţuit mult timp să primească revelaţia divină că, de fapt, persoana lui contează.

Deşi nu am descris astfel de evenimente în lucrările mele de specialitate, cunosc pacienţi şi prieteni care îşi amintesc asemenea schimbări radicale ale sentimentului valorii de sine. Uneori, aceste revelaţii s-au ivit în contextul unei experienţe de viaţă teribile, şi, pentru unii, chiar atunci când viaţa însăşi le era în pericol – ca în cazul unei femei care a hotărât că ţine prea mult la ea ca să mai continue o relaţie fizică abuzivă. Am scris despre astfel de experienţe în ambele mele romane, A Bed by  the Window, In Heaven as on Earth ; deşi ambele poveşti sunt fictive, ele reflectă persoanele reale pe care le-am întâlnit şi care mi-au împărtăşit astfel de experienţe.

Sursa: M. Scott Peck – Drumul către tine însuţi şi mai departe, pag. 110-114, Editura Curtea Veche, trad. Ileana Achim

Integrare si integritate

Privind în urmă cursul luat de istoria omenirii, putem dis­cerne atât părţile bune, cât şi limitele inerente Epocii Credinţei. Dar numai recent am început să vedem limitele Epocii Raţiunii, în care ne aflăm acum ca societate. Dacă ne-am mai afla încă în Epoca Credinţei, cred că ceea ce aş ataca eu, ca fiu al Iluminismului, ar fi credinţa oarbă. Cu toate acestea, în zilele noastre, deşi sunt un mare susţinător al raţiunii, sunt cu totul împotriva raţiunii înguste şi lipsite de imaginaţie. Când credem că ar trebui să cunoaştem raţiunea oricărui lucru şi că nu există decât o singură raţiune, un singur temei — când con­ceptul supradeterminării ne este străin —, ne aflăm sub bles­temul gândirii exclusiviste. O astfel de gândire limitată ne-a făcut să credem că educaţia trebuie să fie ori laică, ori reli­gioasă, că revoltele stradale sunt provocate ori de declinul valorilor familiale, ori de rasismul opresiv, că trebuie să fii ori democrat, ori republican — ori conservator, ori liberal.

Adevărul este că e loc atât pentru credinţă, cât şi pentru raţiune. Şi numai când suntem capabili să integrăm valorile credinţei şi ale raţiunii în viaţa noastră ne putem apropia de ceea ce formează integritatea. Nu ştiu cine a inventat prima oară acest termen, dar câţiva teologi — inclusiv eu — glori­fică tot mai mult „Sfânta Conjuncţie". Sfânta Conjuncţie este cuvântul „şi", în locul mentalităţii ori/ori, pledăm pentru gândirea şi/şi. Nu încercăm să scăpăm de raţiune, ci promo­văm „raţiunea plus". Raţiunea si misterul. Raţiunea şi emoţia. Raţiunea şi intuiţia. Raţiunea şi revelaţia. Raţiunea şi înţelep­ciunea. Raţiunea şi iubirea.

Aşadar, întrezărim o lume în care o afacere să fie atât profitabilă, cât şi etică, în care un guvern să promoveze ordinea politică şi justiţia socială, în care medicina să fie practicată cu competenţă tehnologică şi compasiune, în care copiii să înveţe ştiinţă şi religie. Viziunea noastră este una integratoare. Prin integrare nu înţelegem amestecarea a două sau mai multor lucruri într-o unică materie incoloră şi amorfă. Când vorbim despre integrarea credinţei şi a raţiunii nu vorbim despre întoarcerea la o epocă de credinţă primitivă, în care ştiinţa este dispreţuită, aşa cum nici nu susţinem un status quo în care o ştiinţă limitată este idolatrizată iar credinţa se limitează la o oră duminica. Sfânta Conjuncţie este conjuncţia integrităţii.

M-am întrebat adesea ce ar putea exista dincolo de Epoca Raţiunii. Nu ştiu. Dar nădăjduiesc că va fi Epoca Integrării, în acea epocă, ştiinţa şi religia vor lucra împreună şi ambele vor fi, prin urmare, mult mai rafinate, înainte de a ajunge la Epoca Integrării, totuşi, noi înşine trebuie să devenim mai rafinaţi în gândire, în mod special, trebuie să învăţăm cum să gândim paradoxal, pentru că vom întâlni paradoxul ori de câte ori raţiunea este integrată de Sfânta Conjuncţie.

Acum câţiva ani am avut ocazia să ofer un set de zece recomandări secretarilor de stat în domeniul educaţiei care se strânseseră pentru a se lupta cu problema complexă a predării valorilor în şcolile publice. Una dintre recomandările mele a fost ca budismul zen să se predea în clasa a cincea. Nu glumeam. Zen este pregătirea ideală pentru paradox. Fără cei douăzeci de ani în care am hoinărit prin budismul zen, nu cred că ar fi existat o altă cale de a accepta paradoxurile teribile care stau la baza doctrinei creştine. În jurul vârstei de zece ani copiii sunt pentru prima oară în stare să înţeleagă un paradox, şi este un moment critic de care trebuie profitat. Cu toate acestea, mă îndoiesc că secretarii de stat au luat această recomandare în serios.

Nu ne va fi uşor să învăţăm cum să gândim paradoxal în această Epocă a Raţiunii. Cu atât mai mult cu cât „paradox" este adesea tradus din greceşte ca fiind „contrar raţiunii". Dar, de fapt, paradoxul nu este neraţional. Pare astfel pentru că tindem să gândim în cuvinte — mai ales în substantive. Substantivele sunt categorii, şi limbajul compartimentează. „Felina" este categoria care descrie anumite animale cu blană şi mustăţi. „Peşte" este categoria care descrie creaturile acvatice cu solzi. In consecinţă, o făptură care intră în categoria felinei nu poate intra şi în categoria peştelui — numai dacă nu este cumva o „pisică de mare", dar noi ştim că pisică de mare ţine de fapt de categoria peştilor. „Viaţa" şi „moartea" sunt com­partimente separate şi opuse. Chiar şi verbele se împart în cate­gorii. „A găsi" este antonimul lui „a pierde". Ce putem face atunci cu cineva care ne învaţă paradoxul „Cine îşi va câştiga viaţa, o va pierde, iar cine o va pierde o va afla"?

Harul si serendipitatea

Oricât de mult ne-am strădui, realitatea este că noi, oamenii, nu putem face niciodată miracole. Acest fapt, această lipsă de control, este unul dintre motivele pentru care spiritele laice sunt oarbe faţă de latura miraculoasă a vieţii. Nu pot vedea harul — deci dovada — lui Dumnezeu şi a iubirii Lui.

Fiind în primul rând un om de ştiinţă, vreau şi îmi plac dovezile. Fiind o persoană pe cât de mistică, pe atât de logică, pentru a mă convinge de anumite lucruri mă aştept la dovezi statistice ori de câte ori e posibil. Dar începând de la douăzeci de ani şi continuând de-a lungul întregii mele vieţi de adult, am fost tot mai impresionat de frecvenţa evenimentelor extrem de improbabile din punct de vedere statistic, în chiar improbabilitatea lor am început să văd, treptat, mâna lui Dumnezeu. Pe baza unor astfel de evenimente din viaţa mea şi a pacienţilor mei (multe relatate în Drumul către tine însuţi şi în cărţile următoare) ştiu că harul este real. Există un model al acestor evenimente improbabile: aproape toate par să fi avut un rezultat bun. Am dat peste un sinonim al harului: serendipitatea.

Dicţionarul Webster defineşte serendipitatea ca „darul de a descoperi lucruri de valoare sau plăcute pe care nu le-ai căutat". Această definiţie are câteva trăsături care te intrigă. Una dintre ele este că serendipitatea este socotită un dar, ceea ce presupune că anumiţi oameni îl au, în timp ce alţii nu, că anumiţi oameni sunt norocoşi şi alţii nu sunt. Este una dintre teoriile mele de bază faptul că harul, care se manifestă parţial prin „lucruri de valoare sau plăcute pe care nu le-ai căutat", este la dispoziţia tuturor. Dar unii profită de el, iar alţii nu.

Unul dintre motivele pentru care omul tinde să se împotri­vească harului este că nu suntem pe deplin conştienţi de prezenţa lui. Nu descoperim lucruri de valoare pe care nu le-am căutat pentru că nu recunoaştem valoarea darului atunci când ni se dă. Cu alte cuvinte, astfel de evenimente ni se întâmplă tuturor, dar deseori nu recunoaştem natura lor specială; con­siderăm astfel de evenimente lipsite de importanţă şi ca atare nu reuşim să profităm la maximum de ele.

Harul şi/sau serendipitatea, aşa cum le-am descris, par să aibă următoarele caracteristici:

  • Ajută la cultivarea vieţii umane şi a evoluţiei spiri­tuale — adică le protejează, le susţin şi le sporesc.
  • Mecanismul lor de acţiune fie nu poate fi înţeles pe deplin (ca în cazul viselor), fie este complet obscur (ca în cazul fenomenelor paranormale), conform principiilor legii naturale, aşa cum este ea interpretată de gândirea ştiinţi­fică actuală.
  • Apariţiile lor sunt frecvente, obişnuite, de rutină şi universale printre oameni.
  • Deşi sunt potenţial influenţate de conştiinţa umană, originea lor se află în afara voinţei conştiente şi dincolo de procesul conştient de luare a unei decizii.

Cu alte cuvinte, am ajuns să cred că datorită caracterului lor comun, aceste fenomene sunt o parte din, sau o manifestare a unui fenomen unic: o forţă puternică aflată în afara conştientei umane şi care susţine dezvoltarea spirituală a oamenilor. Cei care suntem mai degrabă sceptici şi gândim ştiinţific poate suntem înclinaţi să nu dăm crezare acestei forţe, de vreme ce nu o putem atinge şi nu avem o metodă de încredere pentru de a o măsura. Şi totuşi există. Este reală.

Înţelegerea ei este limitată din nou de dificultatea pe care o avem în a aborda paradoxul. Vrem să identificăm lucrurile raţional. Paradoxul harului este, pe de o parte, că poate fi dobândit. Am menţionat deja un număr de motive pentru care a fi binecuvântat de har este o chestiune de alegere. Pe de altă parte, oricât am încerca să obţinem harul, s-ar putea să ne scape. Cu alte cuvinte, nu venim noi spre har; harul vine spre noi. Paradoxul de a alege harul şi de a fi în acelaşi timp aleşi de har este esenţa fenomenului serendipităţii, care a fost definit ca „darul de a descoperi lucruri de valoare şi plăcute pe care nu le-ai căutat". Buddha a ajuns la iluminare numai când a încetat să o mai caute — când a lăsat-o să vină spre el. Dar cine se poate îndoi de faptul că iluminarea a venit spre el tocmai pentru că îşi devotase cel puţin şaisprezece ani cău­tării ei, pregătirii pentru ea? A fost nevoie să o caute şi în acelaşi timp să nu o caute.

Am fost întrebat adesea dacă am avut experienţe ale harului de când am scris Drumul către tine însuţi, acum douăzeci de ani. Nu numai că am avut, dar de atunci ele vin mereu. Şi deşi nu este exemplul cel mai recent, a existat un moment remarcabil. Acum aproximativ opt ani mă aflam pe drum spre Minneapolis, unde urma să ţin un discurs. Timpul cât mă aflam în avion era pe atunci foarte important pentru mine, pentru că în avion îmi scriam cea mai mare parte a lucrărilor. Purtam aşadar mereu la mine un caiet galben. Pentru că sunt o persoană timidă, de obicei nu vorbesc cu cel de lângă mine, mai ales dacă este un tip guraliv. Aşa că chiar dacă nu scriu, dau de înţeles că vreau să fiu lăsat în pace.

În acea dimineaţă în care m-am suit în avionul din Hartford, vecinul meu de scaun era un bărbat destul de sobru, cam la patruzeci de ani. I-am transmis mesajele mele nonver-bale obişnuite că nu vroiam să vorbesc cu el şi am fost încân­tat să văd că, la rândul lui, şi el îmi transmite mesaje nonver-bale la fel de puternice cum că nu vrea să vorbească cu mine. Aşa că stăteam amândoi tăcuţi, eu cu caietul galben, el citind un roman, într-un zbor de o oră către Buffalo. Apoi, la fel de tăcuţi, am coborât împreună din avion şi am aşteptat timp de o oră în aceeaşi sală din Buffalo, cât a durat escala. Pe urmă ne-am întors tăcuţi în avion să ne continuăm călătoria. Abia când mai erau patruzeci şi cinci de minute până să ajungem în Minneapolis, am schimbat primele cuvinte, venite parcă din senin, şi la propriu, şi la figurat. Bărbatul a ridicat ochii din carte şi a spus: „Nu-mi place să vă deranjez, dar ştiţi cumva din întâmplare ce înseamnă serendipitate?"

I-am răspuns că din câte ştiu, eram singura persoană care scrisese substanţial pe această temă şi că probabil era un caz de serendipitate că în chiar momentul în care el dorea să ştie ce înseamnă acel cuvânt, s-a întâmplat să se afle lângă o autoritate în acest domeniu! (Gândiţi-vă la improbabilitatea aces­tei întâmplări! Nu uitaţi, de asemenea, că am definit harul ca pe un eveniment care nu numai că statistic este extrem de improbabil, dar care are şi rezultate pozitive.)

Când se întâmplă astfel de lucruri, uneori sunt obligat să-mi las deoparte caietul galben. Amândoi am început să vorbim. M-a întrebat ce trata cartea care se referea la serendipitate. I-am spus că era un fel de integrare a psihologiei şi religiei. „Da, eu nu mai ştiu nimic despre religie", mi-a spus vecinul meu de scaun, şi a continuat povestindu-mi că era născut şi crescut în Iowa — născut în Biserica Metodistă şi susţinut de ea de zeci de ani. Poate că păream a fi genul de persoană cu care putea să vorbească şi cu siguranţă o persoană pe care n-o va mai vedea vreodată, aşa că a continuat să-mi spună: „Nu sunt sigur că mai cred în chestii ca naşterea din fecioară. Ca să fiu sincer până la capăt, am îndoieli chiar legate de înviere. Aşa că mă simt cam prost, pentru că se pare că voi abandona biserica."

Ca răspuns, am început să-i vorbesc despre cât de sănătoase sunt scepticismul şi îndoiala. I-am spus că în Drumul către tine însuţi scrisesem: „Drumul către sfinţenie trece prin îndoială". Şi i-am explicat că o astfel de îndoială era necesară pentru a face saltul de la o religie luată de-a gata la una personală, pe deplin matură. Când ne-am despărţit la aeroportul din Minneapolis, vecinul meu de scaun mi-a spus: „N-am nici cea mai vagă idee ce înseamnă toate astea, dar poate că la urma urmei nu voi fi nevoit să abandonez biserica."

Sursa: M. Scott Peck – Drumul către tine însuţi şi mai departe, pag. 260-266, Editura Curtea Veche, trad. Ileana Achim

 

Alte fragmente din acelasi autor:

Cu totii avem un sine bolnav şi unul sănătos.

Nu contează cât de nevrotici sau chiar psihotici am putea fi, chiar dacă părem a fi total înspăimântaţi şi complet rigizi, încă există o parte din noi, oricât de mică, ce vrea ca noi să creştem, căreia îi place schimbarea şi dezvoltarea, care e atrasă de nou şi de necunoscut şi care este gata să muncească şi să-şi asume riscurile implicate în dezvoltarea spirituală.

Şi nu contează cât părem de sănătoşi şi evoluaţi spiritual, există încă o parte în noi, oricât de mică, ce nu vrea ca noi să ne încordăm, care se cramponează de ceea ce este vechi şi familiar, care este înspăimântată de orice schimbare sau efort, dorind confortul cu orice preţ şi absenţa durerii cu orice cost, chiar dacă pedeapsa va consta în ineficacitate, stagnare sau regresie.

În unii dintre noi sinele sănătos pare patetic mai mic, complet dominat de lene şi de frica monumentalului sine bolnav. Alţii dintre noi pot să se dezvolte rapid, sinele lor sănătos dominant fiind nerăbdător să se înalţe în strădania de a evolua către divinitate; sinele sănătos trebuie totuşi să fie întotdeauna vigilent împotriva lenei sinelui bolnav, care încă bântuie în interiorul nostru. Sub un aspect, noi, fiinţele umane, suntem toate egale. În fiecare şi în toţi există un sine dublu, unul bolnav şi unul sănătos – o pulsiune de viaţă şi o pulsiune de moarte, dacă vreţi. Fiecare dintre noi reprezintă întreaga rasă umană; în fiecare dintre noi există instinctul pentru divinitate şi speranţa pentru omenire şi în fiecare dintre noi există păcatul originar al lenei, forţa entropică mereu prezentă trăgându-ne în jos încă din copilărie spre mormânt si spre mlaştinile sau smârcurile din care am evoluat.


M. Scott Peck – Drumul către tine însuţi, pag. 276, Editura Curtea Veche

Webster Dictionary defineşte serendipitatea ca fiind „darul de a găsi lucruri valoroase sau agreabile fără a le căuta”. Există câteva caracteristici care intrigă în această definiţie. Una dintre ele este determinarea serendipităţii ca dar, ceea ce implică faptul că unii oameni îl posedă, iar alţii nu, că unii oameni sunt norocoşi, iar alţii nu. Una dintre tezele principale ale acestei secţiuni a cărţii este graţia, manifestată în parte prin „lucruri valoroase sau agreabile care nu sunt căutate”, este la îndemâna tuturor, dar că unii profită de ea, alţii nu. […] unul dintre motivele pentru care nu reuşim să profităm pe de-a-ntregul de graţie este acela că nu suntem pe deplin conştienţi de prezenţa ei – adică nu găsim lucruri valoroase fără a le fi căutat pentru că nu reuşim să apreciem valoarea darului care ni se oferă. Cu alte cuvinte, evenimentele serendipităţii ne apar tuturor, dar deseori nu reuşim să recunoaştem natura lor de serendipitate, considerăm că aceste evenimente nu au nimic remarcabil şi, prin urmare, nu putem să profităm de ele.

M. Scott Peck – Drumul către tine însuţi, Editura Curtea Veche, pag. 256


Viziunea noastră asupra realităţii este ca o hartă după care ne orientăm viaţa. Dacă harta este corectă, precisă, vom şti în general unde ne aflăm, iar dacă ne decidem unde vrem să mergem, vom şti în general ce vom găsi acolo. Dacă harta este greşită şi imprecisă, ne vom rătăci.
Deşi acest lucru este clar, cei mai mulţi oameni aleg să-l ignore. Ei îl ignoră pentru că drumul nostru spre realitate nu este uşor. Mai întâi de toate, nu suntem născuţi cu hărţi gata întocmite, ci trebuie să le facem noi înşine, iar pentru aceasta e nevoie de efort. Cu cât depunem mai mult efort pentru a preţui şi a percepe realitatea, cu atât hărţile noastre vor fi mai mari şi mai precise.
[…]
Adevărul şi realitatea sunt evitate atunci când sunt dureroase. Putem să ne revizuim hărţile doar atunci când avem disciplina de a trece prin durere. Pentru a avea o astfel de disciplină, trebuie să fim total devotaţi adevărului. Asta înseamnă că trebuie să luăm în considerare adevărul, încercând să-l determinăm cât de bine putem, ca fiind mai important, mai vital pentru interesul faţă de noi înşine decât confortul nostru. Reciproc, trebuie să considerăm întotdeauna disconfortul personal ca relativ neimportant şi, într-adevăr, să-i spunem chiar bun-venit, fiind în serviciul căutării adevărului. Sănătatea mentală se menţine printr-un proces neîntrerupt de devoţiune faţă de realitate, indiferent de preţ.


M. Scott Peck – Drumul către tine însuţi, Editura Curtea Veche, pag. 46, 50

De câte ori credem o minciunã,
sãnãtatea noastrã mintalã
si chiar cea a natiunii noastre
sunt în pericol.
Noi, ca popor, trebuie sã luãm atitudine
împotriva minciunii.

Katherine Yurica , editor Yurica Report

(PSIHOLOGIA MINCIUNII de M. Scott Peck, Editura Curtea Veche, 2012)

 


Salt la inceputul paginii