Marc de Smedt
Din volumul:
Une journée, une vie
Fragmentes de sagesse dans un monde fou,
Ed. Albin Michel
De pe coperta a 4-a a cărţii:
O zi, o viaţă: acest aforism zen vrea să însemne
că totul ne este dat în prezent. Fiecare zi este unică
în existenţa noastră şi depinde de noi să
facem din ea un moment frumos şi util.
În această perioadă de criză intensă
în care trăim o veritabilă dereglare morală, toată
lumea doreşte o schimbare. Dar aceasta trece mai întâi prin
conştiinţa de a trebui să ne schimbăm propria
viaţă, nu neapărat printr-o mare răsturnare,
ci din interior. Căci soluţiile la problemele noastre
se află mai întâi în noi.
Atunci cum să ne depăşim angoasele
difuze şi cum să facem astfel încât frica de viitor
să devină fericire în prezent? Cum să ne purificăm
psihicul poluat şi să regăsim dinamica pierdută?
Să ne eliberăm de lanţurile noastre şi să
decelăm extraordinarul din ordinar?
Cum să reuşim să transformăm
calitatea fiecărei zile?
În virtutea experienţei şi a interesului
său pentru tradiţiile spirituale din Orient şi
Occident, Marc de Smedt ne oferă un revigorant manual de
optimism care deschide căi de metamorfoză.
Alte texte de Marc de Smedt pe site: aici
Fricile noastre ne fac rău
„există mai multe lucruri care ne fac
frică
decât lucruri care ne fac rău”
Seneca
Un proverb spune că frica de rău face
mai mult rău decât răul în sine. Şi Seneca afirma
chiar că „există mai multe lucruri care ne fac frică
decât lucruri care ne fac rău”. Or, perioada actuală
se dovedeşte a fi propice angoaselor de toate felurile în
ce priveşte slujba, viitorul, sănătatea planetei
şi a locuitorilor ei, devenirea democraţiei, tensiunile
naţionale, internaţionale, familiale şi profesionale.
Această nelinişte omniprezentă făcută
dintr-un astăzi instabil şi din perspectiva zilelor
de mâine care deziluzionează creează un climat nefast
care ne poluează capacităţile de acţiune şi
de reacţie. Se ştie că frica este un prost sfătuitor:
ea ne face slabi şi indecişi în situaţii pe care,
dimpotrivă, ar trebui să le înfruntăm cu un spirit
senin, cu privirea clară, cu curajul bine susţinând
corpul din interior. Frica şi stresul fac casă bună
şi ne strică vieţile cu totul. Aceştia sunt
primii noştri vrăjmaşi, cei pe care trebuie să-i
combatem în cotidian, cu vigilenţă şi determinare.
Câteva mici trucuri pentru a contrabalansa spaimele
noastre cronice. Mai întâi, a învăţa să respirăm:
de îndată ce ne simţim perturbaţi, şi chiar
panicaţi, să remarcăm cum respiraţia se blochează
şi să o facem din nou fluidă, amplă, reală;
a respira conştient are un efect salutar de îndată ce
gânduri mohorâte sau negre ne invadează. Apoi, să ne
acordăm momente personale de realimentare şi de calmare
a sarabandei de activităţi, conversaţii, emailuri
şi alte solicitări din această cursă nebună
care ne poartă vieţile.
De fapt, este vital să ne înlesnim momente
de pauză pentru a ne regăsi calmul şi a practica
un anumit exerciţiu care să ne aerisească, în sens
propriu cât şi în sens figurat. Puţin contează
activitatea – meditativă, sportivă, culinară, ludică
-, fiecare trebuie să o aleagă pe cea care îi face bine
şi îl ancorează în corpul său. A pune jos povara
preocupărilor noastre – ceea ce nu înseamnă a fugi de
ele – ne aduce o nouă percepţie a lucrurilor şi
a evenimentelor, aşa cum ne-am urca pe înălţimi
pentru a respira aerul pur de pe culmi. O parabolă orientală
compară de altfel orice act de meditaţie şi de
concentrare, pasiv sau activ, cu un munte. Acesta este înconjurat
de nori: e vorba de agitaţiile noastre mentale şi emoţionale.
Dar vântul, cel al respiraţiei noastre, destramă norii
şi face să apară cerul albastru.
Descartes spunea că se află în noi o
„conştiinţă care ne face să luăm cunoştinţă
de conştiinţa noastră”; această formulă,
pe care ar aproba-o un maestru zen, ne invită să ştim
să regăsim în noi zona de calm care este dincolo
de toate fricile noastre.
Fiecare dintre noi conţine comori de inventivitate,
de gentileţe, de iubire, calităţi multiple care
nu ne cer altceva decât să iasă la lumina zilei. În
termeni personali, ce facem noi în realitate pentru a trezi la
viaţă toate aceste potenţialităţi îngropate
în noi?
Încercăm mai întâi să ne rezolvăm
criza existenţială, urmăm stagii diverse şi
ascultăm conferinţe, practicăm unele tehnici de
conştientizare, citim cărţi sau reviste, mai mult
sau mai puţin inspirate, de căutare de sine, spiritualitate,
psihologie… Pe scurt, ne ocupăm să ne cunoaştem
mai bine şi să ne descurcăm în viaţă,
şi aceasta nu este rău. Totuşi, ne putem întreba,
împreună cu Chogyam Trungpa, dacă prin acest exces de
a ne mulţumi să culegem câteva sfaturi existenţiale
şi cuvinte de înţelepciune ici şi colo, nu cumva
trecem radical pe lângă esenţial.
Căci este adevărat că această
culegere constantă pe de o parte şi închiderea în idei
dogmatice şi unilaterale de cealaltă pot să se
claseze fie într-un domeniu al divertismentului drag lui Pascal,
fie în bigoteria şi fanatismul descrise de Moliere şi
Voltaire. Creierul nostru ar trebui să fie capabil
de altceva!
A treia cale, cea de mijloc, preconizată de
Budha şi, în felul său, de Montaigne ar trebui să
ne împiedice să ne scufundăm în excesele contrare ale
delăsării şi ale închiderii spirituale. Faptul
de a alege într-o zi o cale, o practică, şi de a decide
să rămână totuşi deschis şi atent la
toate, în această luare de decizie se află poate adevărata
provocare a umanistului de astăzi.
Oamenii care se angajează în profunzime pe
calea libertăţii care este realizarea de sine spun cu
toţii ce le datorează mentorilor lor, aceste persoane
pe care le numim „maeştri” în arta lor şi în practica
spirituală a lor, căci ei au ştiu să se depăşească
pe ei înşişi în creaţia lor, să o transceandă
şi să o… transmită, pentru ca să apară
noi vocaţii şi noi talente. Dar fiecare întâlnire din
viaţă poate fi izvor de învăţătură.
Dincolo-ul de sine este mereu în faţa noastră, oricare
ar fi sfera de activitate proprie.
Să trezim forţele
de metamorfoză
Trebuie să abandonăm astăzi cuvântul revoluţie
pentru a gândi în termeni de metamorfoză.
Edgar Morin
Îl cunosc pe Edgar Morin de prin anii 70: cucerit
fiind de al său Journal de Californie, l-am contactat
în vederea unei serii de interviuri pentru Plančte, dar
şi pentru Lui, 20 Ans, RTL… Am simpatizat şi
împărtăşit serate foarte aprinse care erau de o
extraordinară creativitate, pline de idei, care se regăseau
în toate acţiunile noastre de atunci: la acea vreme, totul
era uşor şi destul de jovial, ritmat de buna world
music şi de un interes marcat, care mergea amplificându-se,
pentru spiritualităţile lumii. Cu ocazia unei astfel
de serate, el a perceput planul de ansamblu pentru La Methode,
care urma să continue Le Paradigme perdu, la nature humaine.
Am fost profund fascinat de lectura volumului al
şaselea şi ultimul al acestei Methode, atunci
imediat ce a apărut: Ethique, unde Morin înfruntă
dificultatea de a gândi realitatea noastră de a fi în lume.
Fiecare dintre noi trăieşte cu o formă de etică
care se manifestă printr-o exigenţă morală:
aceasta vine, în acelaşi timp, dintr-o sursă interioară,
care este propria noastră conştiinţă, dintr-o
sursă exterioară, care se află în educaţia
noastră, cultura noastră, credinţele noastre diverse
şi, cu siguranţă, dintr-o sursă anterioară,
care se regăseşte în codarea noastră genetică.
Etica personală este prin aceasta totodată solitară
(modul nostru de a acţiona în lume) şi solidară
(modul nostru de a acţiona cu alţii). Or, şi aici
se complică totul: este suficient să privim în noi şi
în jurul nostru pentru a ne da seama până la ce punct modurile
noastre de a trăi morala sunt tarate (viciate) de egoism,
de idei gata făcute, de consideraţii pe termen scurt,
de puncte de vedere parcelare, de reacţii epidermice, instinctive
şi primare.
Morin cheamă deci la o veritabilă salvare
morală a eticii, indispensabilă supravieţuirii
lumii noastre ameninţate de barbarie (aceasta din urmă
aflându-se mai întâi în noi înşine), recreând un spirit de
„reliance” (încredere) între individ, societate şi specia
umană – această specie care nu ajunge totdeauna să
se considere ca având o identitate comună dincolo de diferenţele
de limbă şi cultură, care rămân tribale în
loc să fie gândite planetare. Astăzi, Edgar Morin invită
la a „lucra pentru a gândi bine”, ceea ce răspunde la a gândi
şi a acţiona just” pe care îl preconiza maestrul zen
Taisen Deshimaru. Această lucrare, în care gândirea se uneşte
cu conştiinţa, nu fixează fiinţa umană,
care îşi recunoaşte complexitatea ei de sapiens-demens,
ştie că cel mai răul (care duce la degradare) şi
cel mai binele (care duce la regenerare) se află în ea şi
trebuie să fie considerate într-o perspectivă mai largă,
care este aceea a evoluţiei personale, colective şi
generale al bio-sistemului viaţă.
Această operă, care se dovedeşte
a fi provocarea noastră majoră, nu este în nici un caz
o utopie căci ea începe în noi înşine, prin necesara,
indispensabila şi cruciala muncă a introspecţiei
pe care fiecare ar trebui să o îndeplinească. Aceasta
se dovedeşte, desigur, a fi extrem de dificilă, căci
ea ne plonjează în abisul complexităţii minţii,
cu carenţele ei, cu zonele ei oarbe, cu mecanismele ei de
autojustificare, cu memoria ei selectivă, cu resentimentele,
cu sentimentalităţile idealizante, cu fantasmele ei
mai mult sau mai puţin perverse… Dar introspecţia lucidă,
făcându-ne spectatori ai slăbiciunilor noastre, permite
să dezvoltăm potenţialele noastre comportamentale
de creaţie, de compasiune, de bunătate, de rezistenţă
la cruzimea lumii. Astfel, ne spune Morin, „criza actuală
peste tot prezentă poate trezi forţele de metamorfoză”.
Nu aş putea să spun mai bine cât de mult
cartea sa, exigentă, densă, luminoasă, se dovedeşte
esenţială: el îşi fondează un sistem de gândire
care simplifică complexitatea şi îmi pare a fi singurul
posibil astăzi pentru a percepe, cu toate cunoştinţele
(savoirs) şi modurile de funcţionare reduse la
tăcere (confondus), devenirea noastră.
Cu ocazia unuia din multele noastre dialoguri pe
care am continuat să le am cu el, pentru revista Question
de şi magazinul Nouvelles Clés în special, în
timp ce eu îl tachinam pe tema laturii optimiste foarte revendicată
de pesimismul său, el mi-a răspuns mai întâi prin credinţa
sa în improbabil care poate transforma orice situaţie. Apoi:
„Orice evoluţie istorică începe în fapt printr-o devianţă,
care se dezvoltă adesea într-un mod cvasi subteran într-o
tendinţă, şi această tendinţă sfârşeşte
prin a schimba o lume veche pentru a crea o lume nouă. Recent,
dezvoltarea informatică a urmat tocmai acest proces. Mă
gândesc deci că aceste procese încă invizibile şi
minoritare în prezent pot să se dezvolte şi să
creeze, aliindu-se unele cu altele, o metamorfoză, aşa
cum viermele absolut gol din crisalidă care se transformă
– în cursul unei autodistrugeri revelându-se în fapt a fi în acelaşi
timp o autoconstrucţie – într-o fiinţă foarte diferită,
fluturele sau libelula, dotată cu calităţi noi.
Astăzi, asistăm deci la procesul de autodistrugere a
unei lumi vechi, care va autoconstrui p lume nouă, care încearcă
să se nască odată cu căutările de vieţi
diferite, cu aspiraţiile altermondialiste, cu revoluţia
în curs din ştiinţe contra compartimentării între
discipline etc. Trebuie să abandonăm astăzi
cuvântul revoluţie pentru a gândi în termeni de metamorfoză.
Dar nu se poate prezice nimic. Putem spune pur şi simplu
că atunci când un sistem este incapabil să-şi
trateze problemele vitale şi fundamentale, acest sistem fie
se dezintegrează, fie se dovedeşte capabil să provoace
în el forţe de metamorfoză. Să privim ce s-a
petrecut în lumea noastră, la origine anaerobică, deci
fără oxigen, care era o otravă pentru viaţă,
o rugină: ce au găsit noile organisme vii pentru a scăpa?
Ele au utilizat oxigenul în respiraţia lor ca detoxifiant
al propriului lor ser: otrava a devenit remediu.”
Frumoasă sarcină în perspectivă,
aceea de a transforma multele noastre poluări în medicamente!
Pag. 99-103
Dansul cercurilor
„Tehnica (wasa) fără spirit (shin) nu
este nimic”.
Taisen Deshimaru
Un spectacol de dans văzut într-o vară
îmi va servi de metaforă pentru a ilustra o meditaţie
asupra Orientului şi a Occidentului. Titlul lui mi-a stârnit
la modul foarte serios curiozitatea: reputatul Lines Ballet,
al coregrafului american Alonzo King, se afla în acea seară
asociat cu
mişcările de arte marţiale ale călugărilor
Shaolin.
Faptul se petrecea în cadrul magic al teatrului antic din Vaison-la-Romaine
şi trebuie să spun că aşezat fiind pe acele
bănci ale sălii în formă de amfiteatru într-o noapte
caldă cu lună plină, eram mai degrabă nerăbdător
să-i descopăr pe faimoşii călugări dansatori
formaţi în acea mănăstire mitică chineză,
care a fost fondată în secolul al VI-lea de Bodhidharma însuşi.
Acest patriarh a introdus practica meditaţiei, inventată
de Budha, din India în China. Cum călugării au trebuit
să înveţe să se apere cu mâinile goale pe drumurile
nesigure ale acelor timpuri, având doar un baston la nevoie, această
mănăstire a dezvoltate o serie de practici fizice care
au fost la baza a kung-fu şi a artelor marţiale chineze
şi apoi japoneze, ca tai-chi, karate, judo, kendo…
Spectacolul a început foarte rapid. Pe scenă
se amestecau deci călugării asiatici, îmbrăcaţi
în kimonouri şi pantaloni, mlădioşi cu dansatorii
de balet clasic, amestecaţi de la alb la negru, bărbaţi
sculpturali şi aproape goi, femei îmbrăcate cu tutu
(rochiţă de balet) moderne foarte uşoare. Imediat
şi de-a lungul celor două părţi a show-lui,
ceva m-a frapat, pe mine şi pe prietenii mei: prestaţia
călugărilor, în pofida preciziei şi a vivacităţii
gesturilor, şi oricât de acrobatică ar fi, era lipsită
de suflet. Mişcările, elanurile, luptele dansate rămâneau
mecanice şi stereotipe, ca şi recitarea unei lecţii
corporale impecabile fără discuţie, dar fără
esenţial, acest chi (ki) drag tradiţiilor artelor
chineze şi japoneze, acea energie fundamentală profund
ancorată în fiinţă şi dezvoltată cu ajutorul
tehnicilor psihosomatice şi spirituale. Aceasta m-a făcut
să mă gândesc la ceea ce spunea maestrul zen Taisen
Deshimaru: „Tehnica (wasa) fără spirit (shin)
nu este nimic”. În schimb, şi aceasta e fost surpriza frumoasă
a serii, regăseam această energie fundamentală
în mijlocul trupei de balet modern: fiecare gest, fiecare mişcare,
fiecare circumvoluţiune era amprentată de graţie,
de concentrare, de linişte şi de pace dansată.
Două lumi se alăturau aici: un orient
desigur precis, dar agitat şi zgomotos, cu ritmuri sacadate
şi prea rapide, şi un Occident făcut din virtuozitate
centrată, din fluiditate locuită, din senină gravitate,
din bucurie meditativă. Am resimţit această experienţă
surprinzătoare ca pe o metaforă a ceea ce se va petrece,
poate, în viitor: noi am exportat civilizaţia noastră
tehnică şi am importat filosofiile şi artele de
a trăi din Orient. Ni se spune adesea că Asia va lua
locul Occidentului prin activismul ei, prin munca şi puterea
ei, dar acesta din urmă va putea el să cucerească
lumea printr-o înţelepciune reînnoită? Suntem cu siguranţă
departe de aceasta, dar de ce să nu visăm în acest sens
odată cu proverbul de strategie chineză: „El a făcut
un cerc care m-a exclus, eu voi face un cerc care l-a inclus”?
Altă experienţă, foarte diferită:
câteva săptămâni mai târziu, la orele 8 dimineaţa,
suntem în parcul Fuxing din Shanghai. O oază de verdeaţă
în mijlocul acestei megalopole futuriste care numără
câteva din edificiile cele mai înalte din lume şi unde autostrăzile
se suprapun unele peste altele pentru a păstra o circulaţie
fluidă. În acest parc central situat foarte aproape de vechea
concesiune franceză, iată copaci uriaşi, largi
câmpii înverzite şi alei pietonale pline de o mulţime
voioasă de sute de persoane care se zbenguie într-o ambianţă
suprarealistă: unii cântă în cor, alţii dansează
tangouri sau valsuri, agită maracas (instrumente de percuţie)
într-un ritm sau repetă un spectacol sub privirea îngăduitoare
a statuilor lui Marx şi Engels. Se află acolo şi
amatorii de păsări cu coliviile lor din care se aud
triluri uluitoare. Se află acolo, şi aceştia sunt
cei mai numeroşi, cei care practică mişcări
diverse: toate formele de tai-chi sau de qi gong, cu mâinile goale,
cu săbii, bastoane, eşarfe, evantaie, singuri sau în
grupuri mici. Dar şi cei care fac gesturi de supleţe,
care îşi întind membrele suspendându-se de ramurile unor
copaci sau masându-şi spatele de trunchiul lui.
Împreună cu câţiva prieteni, în fiecare
dimineaţă din acest sejur, ne topim în mod natural în
această mulţime, a cărei ambianţă ar
putea să pară dezordonată şi cacofonică,
dar care vibrează din contră de o surprinzătoare
şi stranie armonie. Ca şi cum, în diversitatea gesturilor
şi a sunetelor ar exista un echilibru latent: cel al tuturor
acestor persoane surâzătoare şi concentrate, venite
să compună, fiecare în felul ei, un uimitor aranjament
colectiv. Şi noi găsim un colţ într-un boschet
şi practicăm pe îndelete câteva mişcări de
tai-chi, purtaţi de energia incredibilă care se degajă
din acest loc, sub privirea binevoitoare a tuturor celor care
ne înconjoară. Priviri care nu judecă, ci care participă
în simbioză. Mai mult ca orice, aceste momente şi mişcări
împărtăşite ne fac să intrăm în contact
cu sufletul chinez. Călătoria era deja plină de
întâlniri şi observaţii, dar ea îşi găseşte
aici tocmai centrul ei de greutate.
Tai chi
Sursa foto: www.karateka.ro
Înainte de a pleca, citesc în cotidianul anglofon
China Daily că superstarul Jet Li, campion de arte
marţiale care, în It’s Love, joacă rolul unui
călugăr adept de kung-fu, vrea să dedice actualmente
următorul lui film tai-chi-ului. I-ar plăcea ca tinerele
generaţii din lumea întreagă să considere această
artă ca fiind egală cu yoga şi „nu ca pe un exerciţiu
pentru persoanele de o anumită vârstă în parcuri”. Să-i
urăm să reuşească acest proiect purtător
de sens care reface legătura cu ceea ce este mai bun dintr-o
tradiţie vie. Moda acestor practici în Occident îi garantează
deja un public larg.
(pag 156-160)
GÂNDIŢI DIFERIT
„Dacă nu sunteţi pe cale de a vă
naşte, sunteţi pe cale de a muri.”
Bob Dylan
O cititoare mă întreabă cum să concilieze
viaţa profesională şi căutarea spirituală.
Ei i se pare a fi ceva problematic. Or această falsă
problemă ţine de modul nostru dualist de a vedea lucrurile,
ca şi cum am fi constrânşi să facem o alegere:
pentru ce să considerăm spiritualitatea de o parte şi
activităţile materiale de cealaltă parte? De ce
să nu le îmbinăm într-un mod subtil pe amândouă,
aşa cum cerul pe care îl respirăm se îmbină cu
pământul pe care îl apăsăm? Amândouă fac parte
integrantă din vieţile noastre. Un proverb zen spune
de altfel: „Calea trezirii se află sub picioarele noastre.”
Iată un bun exemplu.
Lectura
uimitoarei biografii a lui Steve Jobs, fondatorul Apple, scrisă
de Walter Isaacson, fost director al Time Magazine, ne
dezvăluie un om complex şi torturat, genial şi
inadaptat, înverşunat al muncii şi împătimit de
cercetările de vârf, care a revoluţionat existenţele
noastre cu invenţiile sale. Dar se ştie oare că
acest om a fost locuit, de-a lungul întregii vieţi, de o
căutare spirituală intensă? S-a vorbit mult despre
tinereţea hippi a lui Jobs, care adora să umble cu picioarele
goale, fuma marijuana, a prizat LSD şi a petrecut luni de
zile în India făcând yoga, în căutarea celor mai buni
guru – unul din aceştia din urmă determinându-l să-şi
radă capul. Ceea ce este mai puţin cunoscut este faptul
că până la sfârşitul vieţii sale Steve Jobs
a urmat învăţătura unui maestru japonez din California,
Kobun Otogawa, şi că a făcut multe şi îndelungi
retrageri de meditaţie la Tassajara, prima mănăstire
zen americană, aproape de Carmel. Ca şi cum – prin această
practică umilă şi intensivă faţă
de sine însuşi -, acest genial antreprenor ar fi vrut să
înţeleagă funcţionarea propriului lui computer
mental, lăsându-şi spiritul să-şi privească
spiritul, într-un proces pe care psihologia de vârf în numeşte
„metacogniţie”.
Walter Isaacson relatează cuvintele lui Steve
Jobs:
„Revenind în ţară după şapte luni petrecute
în satele indiene, am văzut toată nebunia Occidentului
şi omniprezenţa gândirii lui raţionale. Aşezaţi-vă
şi încercaţi să observaţi ceea ce se petrece
în capul vostru, vă veţi da seama cât de agitată
vă este mintea (esprit). Dacă încercaţi
să o calmaţi, situaţia se înrăutăţeşte,
dar cu timpul şi prin perseverenţă, ajunge să
se liniştească, şi când acest miracol se produce,
atunci există loc pentru a înţelege lucrurile mai subtile
– şi în acest moment intuiţia noastră se deschide
şi începem să discernem lumea mai clar, şi să
fim mai mult în prezent. Mintea îşi încetineşte cursa
şi descoperim marele spaţiu al timpului. Privirea merge
atunci mai departe, vedem mult mai bine decât înainte… Dar aceasta
cere o disciplină de viaţă. Aceasta nu vine decât
prin practică.”
Una din cărţile de căpătâi
ale lui Steve Jobs era Esprit zen, esprit neuf (probabil
Zen Mind, Beginner's Mind), de Shunryu Suzuki care conducea
Zen Center din San Francisco şi cu care practica de asemenea.
Titlul acestei cărţi, devenite o clasică a genului,
coincide perfect cu sloganul care servea la lansarea gamei iMac:
Think different (Gândiţi diferit). Celebra
remarcă a lui Jobs vorbind despre acţiunea lui şi
constatând că „călătoria este recompensa” făcea
ecou lui Suzuki: „Drumul este scopul”. Şi apoi cancerul,
contra căruia a luptat ani întregi, rămânând în acelaşi
timp de o incredibilă creativitate, l-a învăţat
şi că „a-ţi aminti că vei muri este cel mai
bun mijloc de a evita capcana care constă în a crede că
am avea ceva de pierdut. Suntem deja goi. Atunci de ce să
nu ne ascultăm inima?” Sunt cuvintele pe care le-a adresat
studenţilor de la universitatea din Stanford, în iunie 2005.
Un discurs de antologie, de o graţie absolută. El iubea
şi această frază a lui Bob Dylan: „Dacă nu
sunteţi pe cale de a vă naşte, sunteţi pe
cale de a muri.”
Soţia sa, Laurene Jobs, a spus: „Asemenea
multora din marii oameni cu daruri extraordinare, Steve nu este
extraordinar în toate domeniile. Îi lipseşte sociabilitatea
şi îi este greu să se pună în locul altora, dar
el se străduieşte din toată inima să facă
umanitatea să înainteze şi să-i pună instrumente
bune în mâini.” În orice caz, el a ştiut să aducă,
aşa cum spunea el însuşi, „obolul său la fluxul
lumii”.
Să încercăm, fiecare în felul nostru,
să facem la fel îmbinând viaţa spiritului cu materia
lucrurilor şi cu evenimentele din existenţele noastre.
(pp. 118-121)
Fiinţa umană
nu s-ar putea mulţumi cu întâmplarea (14)
Viaţa unui bărbat sau a unei femei
nu se limitează la suma de probleme care îi preocupă,
a încercărilor pe care le traversează sau a bucuriilor
pe care le trăiesc şi le împărtăşesc.
Există în noi o dorinţă insaţiabilă
de a găsi esenţialul care ne fondează, o chemare
de infinit, o nevoie de a înţelege, sau, în orice caz,
de a presimţi – cu riscul de a inventa – o raţiune
intimă a existenţei noastre. A oculta acest apel,
înseamnă a ne pierde într-un turbion de agitaţii deşarte,
care ne asurzeşte, dar ne şi lasă descumpăniţi.
Or, există multiple soluţii pentru
a răspunde acestei nevoi care ne străpunge neîncetat.
În secolul trecut, filosoful William James spunea: „Cea
mai mare revoluţie, este aceea de a fi descoperit faptul
că schimbându-şi turnura de spirit, oamenii pot să-şi
modifice condiţiile exterioare ale vieţii lor.”
Pentru a face aceasta, unii se refugiază într-o religie
sau alături de un grup spiritual, alţii îşi plăsmuiesc
propriile lor răspunsuri pe bază de lecturi, de viaţă
culturală, de seminarii şi de exerciţii divers,
ca cele venite din Orient sau de altundeva, sau mai simplu mergând
sau practicând un sport, pentru a-i permite sufletului să
se exerseze într-un corp şi conştiinţei să
se cureţe de scoriile care o obstruează. Căci
un spirit care nu se încarnează într-un corp duce la reverii
nebuloase, care se rotesc pe loc.
În C’est une chose étrange ŕ la fin que le
monde, strălucită meditaţie despre viaţă
şi moarte – a cărei succes dovedeşte interesul
crescând al contemporanilor noştri pentru acest gen de
reflecţie -, Jean d’Ormesson scrie: „Noi ducem o existenţă
făcută din întâlniri în care domneşte hazardul.
Cel mai adesea navigăm ŕ vue.
La întrebarea „Ce aţi făcut din viaţa voastră?”
nu este uşor de răspuns. Încercăm totuşi
să găsim în parcursul nostru o idee de coerenţă,
fie şi în dezordine sau în refuz. Oamenii au nevoie
de sens, aşa cum au nevoie de apă, de lumină
sau de aer.”
Astăzi, ca şi ieri, continuăm
să pretindem că lumea este purtată de puterile
banului şi de apetituri josnice. Şi dacă, în
realitate, ea ar, mai degrabă, purtată de această
căutare de sens înrădăcinată în fiecare
fiinţă?
De multe ori, simple fraze spun mai mult în acest
sens decât lungi discursuri. Astfel, cea a lui Matthieu Riccard:
„Rien ne va plus afară, căci rien ne va
plus înlăuntru.” Acest
koan ne trimite nu la responsabilitatea crizei de civilizaţie
pe care o traversăm, ci la interpretarea ei şi la
modul nostru de a trăi, în special în Franţa. Eu sunt
frapat să văd cât de mulţi vizitatori străini
vorbesc despre această depresie franceză care dă
impresia că întunecă spiritele concetăţenilor
noştri, despre această ambianţă pline de
non sens care caracterizează societatea noastră şi
despre care mulţi analişti fac caz în media.
Un cronicare de la Le Monde, parcurgând
în vară regiunile noastre, remarca că francezii, chiar
şi în vacanţă, râdeau mult mai puţin decât
englezii, spaniolii sau olandezii…
Ce aşteptăm noi pentru a vedea viaţa
altfel? Este simplu: trebuie să ne imaginăm că
avem un fel de cursor în noi, pe care, în loc să-l punem
pe butonul „Îmi iau un aer îmbufnat de zile proaste”, îl punem
pe butonul „Zâmbesc acestei zile care este unică în viaţa
mea”. Momentele depresive pe care le traversăm cu toţii
sunt spaţii interioare în care nu trebuie în nici un caz
să rămânem prea mult dacă nu vrem să ne
facem rău, mult rău – cu efectele colaterale devastatoare
asupra întregului nostru anturaj. Aşa cum spune adagio-ul
gitan : „Când eşti în fundul gropii, opreşte-te din
săpat.” Astfel, ne deplasăm cursorul şi profităm
de şansa de a fi vii, în pofida a toate.
Henri Bergson, filosof şi autor al cărţii
Rire pe care o descoperim astăzi graţie reeditării
operelor sale, afirma că „Peste tot unde există
bucurie, există creaţie”. Să ne lăsăm
deci purtaţi de acea energie. I se atribuie de asemenea
lui Voltaire această formulă: „Este politicos să
fii vesel.” Ea face ecou celei a filosofului Alain: „Dacă
aş avea de scris un tratat de morală, aş pune
buna dispoziţie pe primul loc al datoriilor.”
În această vreme în care multe nelinişti,
fondate sau nefondate, subţiază spiritele şi
în care o oboseală se citeşte pe multe feţe este
urgent să regăsim virtuţile râsului şi ale
zâmbetului. Este suficient, într-adevăr, să intri
într-un loc public cu o figură posomorâtă, potrivit
expresiei consacrate, sau zâmbind: diferenţă de ambianţă
şi de ascultare garantată! Zâmbetul dezarmează,
în sens propriu cât şi în sens figurat. El atinge ceva
profund, realmente intim, el mângâie cel-mai-bun-ul din celălalt.
Un zâmbet(surâs) şi ochii strălucesc, se deschid,
mulţumesc pentru acest moment, fie şi fugitiv, de
graţie şi de bucurie împărtăşite.
Viaţa este făcută din sens şi
non sens. Anxietatea nu trebuie să ucidă speranţa,
ci să o poarte. Există, aşadar, o adevărată
muncă (lucrare, travaliu) asupra noastră
de efectuat în această căutare generală a sensului
a ceea ce se petrece. Una din soluţii, pentru
a rezolva crizele care traversează lumea noastră să
nu fie, oare, aceea de a ieşi din duelul fără
milă purtat în noi de forţele negative şi pozitive,
adică de a înţelege că natura şi conştiinţa
se armonizează (se marient) în inima noastră şi
nu se opun?
Natura este vie şi degradarea ei este şi
a noastră. Conştiinţa este vie şi nu se
limitează la mecanismele gândirii. Chestiunea fiinţei
care suntem noi este aici: avem nevoie, în acelaşi
timp, de a relua contactul cu interioritatea noastră
şi a sesiza că ea ţine de lumea vie. Trebuie
să insuflăm conştiinţă în inconştiinţa
tehnosferei, care trebuie să devină o adevărată
„noosferă”, o sferă a spiritului şi să
ieşim dintr-un activism orb pentru a crea forţe reparatoare
şi creatoare. Şi apoi să luăm exemplu de
la acel şef amerindian navajo care, în plină cucerire
a Far West şi în plină derută a naţiunii
indiene, putea, în pofida a toate, să continue să
cânte: „Eu umblu cu frumuseţea în mine, în faţă,
în spate, alături de mine.”
Oricare ar fi urâţeniile şi dificultăţile
cu care suntem confruntaţi, să învăţăm
să găsim şi să provocăm frumuseţea.
Aceasta va da şi sens la ceea ce facem.
(pp. 81-85)
Sursa: traducere din vol.
Marc de Smedt - Une journée, une vie.
Fragmentes de sagesse dans un monde fou,
Editura Albin Michel.
Detalii carte pe Amazon aici:
http://www.amazon.fr/Une-journ%C3%A9e-une-vie-Fragments/dp/2226249575/
Traducerea îmi aparţine, V.J.