Michel Henry
Spicuiri din volumul
Eu sunt Adevãrul.
Pentru o filosofie a crestinismului,
Editura DEISIS, trad. Ioan I. Ică
jr.
Detalii carte pe site-ul Editurii DEISIS aici:
https://edituradeisis.ro/magazin/eu-sunt-adevarul-pentru-o-filozofie-a-crestinismului/
Unul din cei mai importanti filozofi
ai secolului XX, Michel Henry (1922–2002)
îsi încununeaza în Eu sunt Adevarul meditatia
filozofica de peste o jumatate de secol cu o provocatoare si decisiva
„filozofie a crestinismului”. Prezentându-si reflectiile
sub forma unui amplu comentariu fenomenologic la prologul Evangheliei
dupa Ioan, Michel Henry nu urmareste sa ofere o demonstratie speculativa
a adevarului crestinismului, ci sa puna în lumina noutatea
radicala a genului de Adevar pe care Hristos îl reveleaza
si propune oamenilor. Radical diferit de adevarul lumii, Adevarul
lui Hristos este Adevarul lui Dumnezeu care este Viata, iar Esenta
Sa este auto-revelarea patetica a Vietii într-un Prim Viu
— Fiul si Cuvântul ei — si oameni care nu sunt
vii decât ca Fii ai Vietii. Revelatie a filialitatii divine
si umane, Adevarul-Viata al crestinismului rastoarna conceptia noastra
despre om si lume, si adevarul lor exterior, esuate în barbaria
stiintei, tehnicii si societatii actuale, dar se afla într-o
secreta corespondenta cu viata invizibila care e Adevarul ultim
si mântuirea lumii. Într-o epoca în care nu numai
filozofii, dar si teologii ratacesc pe caile lumii si ale exterioritatii,
renuntând la a gândi Viata si auto-revelarea ei, Michel
Henry are curajul si taria de a reasuma Revelatia Vietii adusa de
Hristos în radicalitatea ei ioaneica.
de pe coperta a IV-a cãrtii
Michel Henry -
A vedea invizibilul. Despre Kandinsky aici
Uitarea
de către om a condiţiei sale de Fiu
Interpretarea omului
ca « Fiu de Dumnezeu », mai precis ca « Fiu în Fiul »,
e plină de multiple implicaţii. Înainte de a urmări
elucidarea acestora, o întrebare însă nu pare să mai poată
fi amânată.
Dacă oamenii sunt aceşti Fii ai
lui Dumnezeu în Hristos,
cum anume se explică faptul că
atât de puţini dintre ei ştiu
şi îşi aduc aminte de aceasta.
Dacă poartă în ei această Viaţă divină
şi imensitatea ei,
pentru că nu există altă Viaţă decât aceea
şi
viii nu pot decât să se plece sub revărsarea ei,
cum anume trebuie înţeles faptul că
ei sunt atât de nefericiţi?
Fiindcă, la urma urmei, nu necazurile care vin de la lume îi
mâhnesc.
În realitate, de ei înşişi sunt
atât de nemulţumiţi.
Propria lor incapacitate de a-şi
realiza dorinţele şi proiectele, şovăielile
lor, slăbiciunea lor, lipsa lor de curaj
provoacă în adâncul lor înşişi
răul de a fi
care îi însoţeşte de-a lungul lugubrei
lor existenţe.
Dacă nu încetează să atribuie îngrijorărilor
sau altora cauza eşecului lor, e numai pentru a se amăgi
pe ei înşişi şi a uita că această
cauză e în ei înşişi. Aşa cum spune Kierkegaard,
nu disperăm atât de faptul că nu am ajuns Cezar,
ci de faptul că nu a ajuns acest eu.
Dar cum să disperăm de acest eu
dacă el
nu e nimic mai puţin decât
venirea în noi a lui Dumnezeu în Hristos?
O astfel de disperare nu e cu putinţă decât dacă,
într-un fel sau altul, omul a uitat strălucirea condiţiei
sale iniţiale, a condiţiei sale de Fiu al lui Dumnezeu
– a condiţiei sale de „Fiu în Fiul”.
pag. 193
Despre a doua nastere
Crestinismul
îsi propune drept scop
sã îngãduie omului sã-si asigure mântuirea.
Potrivit intuitiilor sale decisive,
aceastã mîntuire constã
în
regãsirea de cãtre ego în
propria sa viatã
a Vietii absolute
care nu înceteazã sã-l
nascã.
pag. 219
A
face voia Tatălui desemnează
modul de viaţă în care
viaţa Sinelui se realizează în aşa
fel încât
ceea ce se realizează de
acum în ea este
Viaţa absolută
potrivit esenţei şi exigenţelor sale proprii.
…
Geniul eticii creştine e de a indica
în viaţa obişnuită şi
cea mai simplă,
accesibile, aşadar, tuturor şi putând fi înţelese
de toţi,
condiţiile concrete şi, aşa-zicând,
împrejurările în care se produce
evenimentul extraordinar prin care
viaţa ego-ului se
preschimbă în Viaţa lui Dumnezeu Însuşi.
pag. 236
Despre a doua nastere
- continuare
Nu
este viu decât un Fiu.
Dar nu există
Fiu decât al acestei Vieţi unice şi adevărate
care se naşte pe sine însăşi şi nu încetează
să o facă.
Fiu nu ca simplu viu ce se iveşte, nu se ştie cum,
dintr-o viaţă factuală, despre care nu s-ar putea
şti cum anume vieţuieşte ea însăşi,
despre care n-ar putea fi stabilită decât o simplă constatare;
ci Fiu născut în hiper-puterea acestei
Vieţi absolute
care se aduce ea însăşi în viaţă,
care e singura viaţă posibilă,
singura în stare şi să se aducă în viaţă
şi astfel să vieţuiască – Viaţa
lui Dumnezeu.
…
Care este condiţia celui ce vieţuieşte
propria sa viaţă,
care nu bea în acelaşi timp din izvorul vieţii,
care n-a primit soarta biruitorului,
cel al cărui nume nu este înscris în Cartea Vieţii
- cel despre care Dumnezeu n-a zis:
”Eu îi voi fi Dumnezeu şi el va fi Fiul Meu”?
…
cum anume e cu putinţă ca un lucru oarecare să fie
viu, dacă e mort?
În acest caz, cum anume mai poate fi concepută pura aparenţă,
graţie căreia măcar trecem drept vii?
Şi, invers, dacă suntem într-adevăr morţi,
cum anume putem regăsi şi bea din nou din izvorul vieţii?
Cum anume să ne descoperim dintr-odată
numele scris în Cartea Vieţii?
…
…nici un viu nu este viu decât numai prin
lucrarea Vieţii în el.
Prin urmare, relaţia unui viu cu Viaţa nu se poate
rupe, nu poate fi desfăcută.
Această relaţie e atât de esenţială, încât viul
nu poartă numai în el Viaţa drept condiţia sa cea
mai interioară şi niciodată absentă.
Această condiţie e şi pre-supoziţia sa în înţelesul
că
Viaţa precedă cu necesitate orice
viu ca Înaintele-absolut,
faţă de care el este întotdeauna secund.
…
Nu este, aşadar, vorba de a înţelege cum anume
oamenii ce vieţuiesc o viaţă nesigură şi
prost asigurată,
care nu este în stare să se întemeieze ea însăşi,
cum anume nişte oameni, asemenea unor morţi,
sunt în stare
printr-o transformare radicală a naturii lor
să se preschimbe în fiinţe cu totul diferite,
în Fiii îmbrăcaţi în alb de care vorbeşte Apocalipsa,
”fiii făgăduinţei” de care vorbeşte Apostolul
Pavel (Galateni 4:28),
făgăduiţi unei vieţi nestricăcioase.
E vorba de a sesiza mai degrabă cum anume
Fiii care sunt toţi Fii ai Vieţii absolute a lui Dumnezeu,
nefiind vii decât în ea şi prin ea,
pot foarte bine pierde această condiţie a lor.
Şi cum, pierzând-o, o pot regăsi, pot re-naşte la
această Viaţă unică şi absolută care,
afectându-se ea însăşi şi dăruindu-se ea însăşi
sieşi, nu cunoaşte moartea.
Remarcabil e faptul că această dublă posibilitate,
înscrisă apriori în relaţia viului cu Viaţa
ca două moduri de realizare a acestei relaţii,
e descrisă de Hristos Însuşi în extraordinara parabolă
a celor doi fii.
…
Astfel, întoarcerea fiului risipitor în casa Tatălui,
întoarcerea fiului în condiţia sa de Fiu,
e făcută cu putinţă de însăşi condiţia
de Fiu.
Revenirea la Viaţă, re-naşterea,
iată ce este dat cu titlul de posibilitate principială,
mereu prezentă,
celui născut din Viaţă.
O re-naştere e astfel implicată
în orice naştere,
şi aceasta pentru că viaţa nouă la care e vorba
să par-vină, a doua viaţă,
nu e decât prima, Viaţa cea mai veche, cea care vieţuia
la Început
şi care a fost dată în naşterea sa transcendentală
oricărui viu:
pentru că, în afara ei şi fără ea, nici un viu
şi nici o viaţă nu ar fi cu putinţă.
Fragmente selectate din paginile 229-234.
|