Cu dedicatie, pentru Moniq...
Myriam Brousse
în colaborare cu Valérie Péronnet
Votre corps a une mémoire
Partir sur la trace des souvenirs profonds
que l’esprit a oublié
Ed. Marabout, France
Corpul vostru are o memorie
Plecând pe urma amintirilor profunde pe care
mintea le-a uitat
Despre aceasta vorbea Michel Maxime Egger
aici
Ultima actualizare: duminicã
19 mai 2013 orele18 aici
Eram pe moarte…
Într-o dimineaţă, la deşteptare,
mă scăldam în propriul sânge. La spital m-au diagnosticat
imediat: cancer al ovarelor. Au deschis, au scos, au închis
la loc şi apoi mi-au spus că situaţia este fără
şanse. Prea târziu, prea avansat. După părerea
lor, îmi mai rămânea un an de trăit, abia. Mai mult:
în semi-somnul confuz de la ieşirea din anestezie, am auzit
o voce spunându-i altei voci: „Nici nu văd pentru ce am
opera oameni în situaţia aceasta… E terminată, eu
nu-i mai dau nici 3 luni.” Nu aveam încă nici 40 de ani
şi urma să mor. Ca şi bunica, şi ca şi
mama mea: prea tânără, şi de aceeaşi boală.
Eram sfârtecată de durere, dar şi înnebunită
de furia de a fi fulgerată de acest lucru pe care nu-l
stăpâneam. Nu înţelegeam ce mi se întâmpla, nici pentru
ce aceasta mi se întâmpla. Eram pustie, pierdută. Pentru
că eram pe moarte nu mai îmi rămânea altceva decât
să mor…
Îmi amintesc foarte bine de sosirea acelui bărbat
tibetan, într-o dimineaţă, în camera mea de spital.
El era acolo, în picioare în faţa patului meu, şi
eu, când l-am văzut, am crezut că am trecut în lumea
cealaltă. El mi-a explicat că fusese trimis de către
una din prietenele mele şi m-a întrebat: „Vrei să
trăieşti şi să te vindeci?” Eu nu ştiam.
Mă simţeam atât de rău încât voiam doar ca aceasta
să se oprească. Şi apoi m-am gândit la fiica
mea, pe care voiam să o văd crescând în continuare.
Să găseşti un sens la toate acestea. La boala
mea; la viaţa mea… În final am zis da. Omul m-a privit
foarte liniştit şi mi-a răspuns: „Foarte bine,
te voi ajuta, dar cu trei condiţii. Mai întâi, încerci
să revii în viaţă găsindu-i sensul. Apoi,
faci tot ceea ce–ţi spun. Şi în final, când te vei
simţi bine, vei transmite ceea ce ai învăţat.”
Iată cum a început totul.
El a venit să mă vadă în fiecare
zi. Sosind, mă întreba: „Vrei să trăieşti
astăzi?” Când lupta era prea extenuantă, şi frica
paralizantă, răspundeam nu. Atunci, el pleca fără
să spună nimic şi eu rămâneam singură
cu supliciul meu. Ore şi zile întregi rătăcind
prin suferinţa mea, în căutare de sens…
Dar în majoritatea timpului, am spus da. Şi
el m-a învăţat.
Mai întâi, el mi-a arătat cum să nu
fug în morfină şi cum să-mi înfrunt durerea.
Să o ascult pentru a auzi ce are ea să-mi povestească.
Să o urmez fără a-i da drumul, pentru a-i găsi
un sens. Să o traversez pentru a continua să înaintez.
Am descoperit, simţit, resimţit. Am luat riscul de
a diminua dozele de analgezice pentru a nu pierde contactul
cu ceea ce se petrecea în corpul meu. Am acceptat să mă
simt rău, puţin, mult, pentru că trebuia să
trec pe acolo. Am făcut această stranie călătorie
până la capăt, până când acolo unde suferinţa
vă dă drumul şi se inversează pentru a lăsa
loc liniştirii.
El m-a învăţat apoi, de asemenea, să
caut pentru ce şi cum am ajuns să eşuez acolo,
la porţile morţii. Am început să scormonesc,
să mă plimb în lungul şi în latul existenţei
mele, de la început. Puţin câte puţin, am început
să pun cuvinte asupra lucrurilor, să explorez trecutul
meu sub o nouă lumină… Era ca şi cum prindeam
din nou rădăcini în mine însămi. Am simţit
că toate suferinţele înmagazinate de atâta timp îmi
înţepeniseră corpul, până acolo încât îl împiedicau
aproape de tot să trăiască.
Am văzut desenându-se, cu din ce în ce mai
multă claritate, umbrele şi luminile istoriei mele.
Mi-am amintit de clipele de lumină, de căldură
şi de mirosuri specifice. Şi, într-o curte interioară
albă, de o fântână cu apă limpede şi de
o femeie blândă care îmi întindea braţele. Mă
aruncam cu toate puterile în braţele acelea şi aceasta
mă umplea de bucurie. Mi-am amintit de o gâdilitură
în golul pântecului meu, şi de căldura braţelor
şi a sânilor în căuşul cărora mă refugiam.
Şi apoi, într-o dimineaţă, fără
să am nici cea mai mică idee despre cum am trecut
de la una la alta, m-am regăsit într-un salon rece, sub
ochii unei bunici austere şi a unei mătuşi care
detesta fetiţele. În fundul salonului, un băieţel
blond şi vesel avea toate favorurile - „Cât îşi iubeşte
tatăl, acesta…”. În pântecele meu, gâdilatul s-a transformat
într-o strânsoare care durea. Mama mea nu mai era acolo, şi
nici tatăl meu. Ceilalţi îl iubeau pe fratele meu,
dar nu pe mine. Cine eram eu? Unde eram eu? Ce se petrecea şi
pentru ce?
Mi-am amintit de zilele care au urmat, în care
se şuşotea despre moartea mamei mele. Despre drăgălăşenia
cu care era înconjurat fratele meu şi despre privirea goală
pe care o aşterneau asupra mea. Simţeam că eram
în plus, că deranjam. Dar nu ştiam ce vină mi
se reproşa, nici ce făcusem pentru a merita aceasta.
Otite cu repetare m-au învăţat că
pentru a fi iubită, sau cel puţin pentru a primi un
simulacru de atenţie, trebuia să fiu bolnavă.
Atunci, am fost bolnavă, adeseori. Prea de multe ori, de
bună seamă… Într-o duminică după amiază,
m-au dus la călugăriţe, era mai simplu pentru
toată lumea. Aveam şapte ani. Mi-a revenit gustul
de metal şi de disperare din acea duminică. Mirosul
de ceară şi de supă din vorbitor şi sărutul
sec al surorii însărcinate cu primirea mea. Mi-am amintit
cum credeam că trebuie că fusesem, fără
îndoială, cauza unei mari nenorociri şi că nu-mi
mai rămânea decât să tac şi să mă supun
regulilor pensionului.
Când nevoia de căldură şi de iubire
erau prea puternice, cădeam bolnavă, sau mimam a fi,
pentru a merge să mă refugiez la infirmerie.
În ziua în care am împlinit 12 ani, maica superioară
m-a convocat în biroul ei pentru a mă anunţa că
a auzit pentru mine chemarea Dumnezeului ei, şi că
trebuia ca eu să mă pregătesc să devin călugăriţă.
Eu am refuzat. Nu aveam decât o dorinţă: să ies
din acea mănăstire. Aşteptând acest fapt, am
petrecut săptămâni de zile la infirmerie, sufocându-mă
în interminabile bronşite. Astfel am decis să fiu
medic, pentru a trata pe cei care sunt bolnavi sau care, ca
şi mine, au nevoie să fie pentru a se face iubiţi.
Am sfârşit prin a mă regăsi ca studentă
la medicină…
Mi-am mai amintit de ziua în care mi s-a oferit
botezul aerului. Eram în anul doi. Privirea mea a întâlnit-o
pe cea a pilotului şi am simţit din nou gâdilitura
(le chatouillis) atât de blândă de la cei doi ani
şi jumătate ai mei. Când m-a luat în braţele
lui, era bine, era cald, era din nou speranţa. Viaţa.
Chiar dacă, în stomac, simţeam, frica unui pericol
iminent care ar putea să pună capăt, dintr-o
dată, acestei încântări. Chiar dacă se amestecau
acolo privirile reci, acuzatoare, ale bunicii mele şi ale
mătuşii, a căror cauză nu am găsit-o
niciodată.
Rochia mea de mireasă era gata, era anul în
care împlineam 20 de ani, când a sunat telefonul. Avionul pilotului
meu, logodnicul meu, tocmai sa prăbuşise. Şi, odată
cu el, tot viitorul meu.
Mi-am amintit de casa rece ca un vorbitor, populată
cu bluze albe, cu cuvinte mieroase şi aere compătimitoare
în care încercam să mor. Ei spuneau „depresie”. Eu simţeam
în golul stomacului (au creux de mon ventre), exact în
acelaşi loc ca şi frica, că a fi bolnav nu mai
era suficient, şi că totul în mine se detaşa
de viaţă, din vertij în vertij, în vid şi în
disperare.
Într-o zi, am ştiut că trebuie să
fac ceva din viaţa mea în loc să o las să fugă.
Am plecat de la casa de odihnă şi am lăsat un
suflu puternic să mă împingă: şi dacă
maica superioară de la cei 12 ani ai mei avea dreptate?
Dacă refuzul meu faţă de chemarea lui Dumnezeu
a costat viaţa logodnicului meu? Atunci am intrat la mănăstire
(carmel).
Mi-am amintit de aceşti noi ani de închisoare.
Ani aspri şi dureroşi, care îmi sunt dragi cu toate acestea,
petrecuţi în căutarea răspunsurilor la întrebările
„pentru ce” şi „cum” care mă sfredeleau încă din
copilărie. În chemarea unui Dumnezeu pe care nu-l găseam.
În ascultarea corpului meu despuiat de orice plăcere, pentru
a sesiza ce-l locuia clipă de clipă. Am avut multe răspunsuri.
Într-o zi de Paşti, după cinci ani de zile, am înţeles
că exista un sens la toate acestea, fără a şti
care este acesta. M-am simţit vie, locuită, şi am
plecat din nou în viaţă, pentru a încerca să-l aflu.
Viaţa! Reîntâlnirile mele cu lumea! Nici vorbă
de studii de medicină – ieşirea mea din mănăstire
mi-a rupt definitiv relaţiile cu familia, care mi-a tăiat
mijloacele de subzistenţă. Am găsit un loc de infirmieră
la spital. Am învăţat să tratez (îngrijesc) corpurile
altora. Am devenit asistenta unui medic. Apoi m-am îndepărtat
mergând spre alte orizonturi. Am învăţat comerţul,
industria.
Am învăţat, de asemenea, propriul meu corp…
Iubirea, dorinţa, plăcerea, maternitatea. Tristeţile,
fericirile, rupturile, fricile. Căutarea nebunească a
atingerilor atât de blânde din copilăria mea, din braţe
în braţe. O viaţă întinsă la nebunie de mamă
şi în cele din urmă de şef de întreprindere şi
de femeie îndrăgostită, de asemenea. Şi abandonată
de bărbatul pe care îl iubeam, cu câteva săptămâni
înainte de dimineaţa în care m-am trezit pe moarte, scăldată
în propriul sânge.
Şi dintotdeauna, în filigran, ca şi cum
a r fi tatuată în fiecare celulă a corpului meu, acea
nevoie de a înţelege şi de a găsi un sens, fără
să ştiu unde şi nici cum să caut…
Când am intrat în acel spital, scăldată
în sânge, eram carteziană, raţionalistă. Nu aveam
nici o idee despre ceea ce urma să se producă în viaţa
mea. Dar zi după zi, timp de 10 ani, acest înţelept tibetan
m-a învăţat să am o nouă privire asupra vieţii,
să ascult altfel, să simt şi să resimt din toată
fiinţa mea. Şi simţeam că este bun pentru mine.
Pe măsură ce corpul meu înţelegea şi se elibera
de amprentele dureroase, mintea mea progresa şi privirea mea
se schimba.
Înţeleptul tibetan m-a dus până la frontierele
fricii de moarte.
El mi-a deschis porţile unei alte existenţe,
în care omul se eliberează mai mult decât se vindecă.
El mi-a dezlegat cuvântul şi conştiinţa. El m-a însoţit
şi încurajat să merg dincolo de intelectul meu, apoi dincolo
de emoţiile mele, pentru a intra în contact cu senzaţiile
mele şi a asculta ce are corpul de spus prin intermediul lor.
El m-a ajutat să trezesc memoria trupului (chair) meu,
care purta în el originea durerilor mele, amprentele şi impacturile
tuturor crispărilor din existenţa mea şi din moştenirea
mea. El mi-a arătat cum să nu-mi fie frică de aceasta
şi cum să regăsesc această memorie, să
o urmez până la sursa ei pentru a o dezamorsa şi a mă
elibera de ea.
El mi-a explicat că cuvântul ajută la traversarea
straturilor de memorie aglomerate asemenea unor sedimente, dar că
aceasta nu este de ajuns. El m-a ajutat să simt în străfundul
măruntaielor mele, al muşchilor, al nervilor, al cărnii
mele, că el avea dreptate. Şi eu am înţeles, experimentând,
că trebuie transformat ceea ce a fost şifonat, strâmbat
în corp, dându-i o nouă mişcare.
8 mai 2013
Am trecut printr-o mare durere…Ea a făcut să se ridice din nou memoria mea îngropată şi
revolta contra suferinţelor din copilărie. Dispariţia
mamei, deşertul de iubire în care absenţa ei m-a aruncat.
Indiferenţa cumplită a tatălui meu. Ura tenace a
familiei lui care nu voia să iubească copilul natural
care eram şi m-au tratat ca pe o străină vinovată.
Nimic din toate acestea nu mi s-a povestit, dar totul era acolo,
în mine, engramat în trupul meu… A fost de ajuns să-l ascult.
Dar faptul acesta mi-a luat ani de zile!
Am ajuns, puţin câte puţin, să înţeleg
şi să accept ceea ce venea din corpul meu. După două
luni am ieşit din spital. Pierdusem totul, dar aceasta nu avea
importanţă. Ştiam că am ceva de făcut din
viaţa mea, chiar dacă nu ştiam încă ce anume.
Am reuşit să-mi recapăt forţele.
Mă simţeam din zi în zi mai bine. Fusesem pe moarte, dar
nu am murit.
Am descoperit psihologia şi tot ceea ce putea
să mă ajute să găsesc un sens: yoga, psihanaliza,
acupunctura, genealogia, masajele… Am mers să văd profesori
şi vindecători, medici şi şamani, până
în Filipine. Am cercetat în religii, culturi, rituri şi tradiţii.
Nimic nu îmi era suficient. Faptul de a fi alături zilnic de
maestrul meu tibetan îmi deschisese mintea şi poarta unei lumi
fără a priori, în care oamenii cu sau fără
diplomă îşi transmit cunoştinţe a căror
sursă adeseori o ignoră, dar pe care le-au încercat, generaţii
după generaţii, adesea fără să le poată
explica. Iată cum am descoperit cărţile yoginului
breton Satprem, care m-au dus la Mama şi la Sri Aurobindo,
maeştri lui indieni. Ei vorbeau despre „mentalul celulelor”,
despre memoria ancorată în corp. Şi eu simţeam că
aceasta este just. Ei spuneau că totul vine de acolo, fără
să spună cum şi nici de ce. limbajul
lor era ermetic. Trebuia să-l decodific prin intermediul experienţelor
trăite pentru a-l înţelege şi a-l integra.
Într-o zi, maestrul meu tibetan mi-a spus: „Fă
ceea ce ai învăţat” şi apoi a plecat. Am început
să fac ceea ce am învăţat. Au început să vină
oameni să mă vadă. I-am ajutat, aşa cum maestrul
tibetan m-a ajutat pe mine, să-şi asculte corpul şi
să elibereze memoria lor pentru ca ei să se simtă
mai bine.
Le-am văzut pe aceste persoane traversând, la
rândul lor, ceea ce am traversat eu. Împreună cu ele continui
să caut, neobosit, „cum-uri” şi „pentru ce-uri”.
Am înţeles şi verificat de mii de ori cât de mult memoria
noastră este înscrisă în trupul nostru. Şi faptul
că pentru a ne simţi mai bine trebuie „coborât” în corp
pentru a întâlni, la modul concret, amprenta a toate de la care
am moştenit şi a tot ceea ce se joacă în momentul
concepţiei noastre, a naşterii noastre şi în cursul
vieţii. Am înţeles şi verificat, de asemenea, că
noi suntem fiinţe incarnate din materie şi de aceea trebuie
explorat, în corp, locul precis care va permite să mergem în
cea mai mare suferinţă a lui să căutăm
cea mai mare eliberare a lui.
Eu nu pretind nici că tratez, nici că vindec.
Munca mea este aceea de a-i asista (accompagner) pe cei care
îmi cer aceasta în propriul lor travaliu (travail) de memorie
şi de a-i ajuta, pe cei care o doresc, să-şi elibereze
corpul de amprentele dureroase ale acestei memorii, pentru ca ei
să se poată simţi în sfârşit mai bine.
Nu pretind nici că explic totul, departe de
aceasta. Pentru că nu totul este explicabil, chiar dacă
medicina înaintează cu paşi mari, şi dacă medicii,
din care unii nu ezită să-mi trimită pacienţii
lor sau să vină să lucreze cu mine, caută cu
instrumentele lor ştiinţifice să înţeleagă
funcţionările atât de complexe şi încă obscure
ale memoriei corpului. Şi, în plus, pentru că, în final,
eu am preferat să-mi cheltuiesc timpul şi energia pentru
a şti „cum” mai degrabă decât să ştiu „pentru
ce”.
Am petrecut aceşti ultimi treizeci de ani primind
sute de persoane. Observându-le, asistându-le, adunând ceea ce am
învăţat cu ele, mi-a apărut ca o evidenţă
faptul că în viaţa noastră de fetus se engramează
memoria corpului nostru, cea care răsună de-a lungul întregii
noastre vieţi şi care ne poate antrena în suferinţă,
moarte, disperare… Astfel, am pus puţin câte puţin la
punct metoda pe care o utilizez astăzi: toţi aceşti
ani de cercetare mi-au permis să pun la încercare învăţătura
primită de la maestrul meu, să o practic, să o verific,
să o susţin, dar şi să o completez înainte de
a o transmite la rândul meu. Pentru ca ea să rămână,
să se dezvolte şi să transforme privirea şi
viaţa celor care au nevoie de ea, aşa cum continuă
să transforme, zi de zi, propria mea privire şi propria
mea viaţă.
8 mai 2013 orele 22:30
Ceea ce ne face să suferim
„Mă doare.” „Mă simt rău” „Aş
vrea să înţeleg, să găsesc un sens la toate
acestea…”
Toate persoanele care îşi stabilesc întâlnire
cu mine sunt pe aici: ele suferă sau caută, şi adesea
de mulţi ani. Unele şi-au fixat boala într-un loc precis:
„Am migrene îngrozitoare, cel puţin de două ori pe lună”,
„Mă doare spatele atât de rău încât aproape că nici
nu pot să mă mişc”, „De îndată ce încep să
mă mişc mă sufoc”, „De ani de zile încercăm
în van să avem un copil”. Altele au dezvoltat maladii cronice
sau agresive care le consumă mai mult sau mai puţin lent;
inimi care cedează, tumori care proliferează, eczeme care
nu se mai opresc… Altelei, în sfârşit, nu ştiu sau nu
mai ştiu: ele caută să înţeleagă, să
găsească un sens; se simt rău în pielea lor, în capul
lor, în familia lor, în viaţa lor, epuizaţi pentru că
trebuie, fără oprire, să înfrunte încercări,
şi să vadă repetându-se aceleaşi situaţii
dureroase, aceleaşi rupturi, accidente, dolii, aceleaşi
rătăciri.
Eu le primesc, le ascult, le încurajez să-şi
povestească parcursul personal şi familial. Ele sunt adesea
uimite, perplexe, uneori puţin jenate: ce raport poate exista
între o durere de spate cronică şi maniera în care s-au
întâlnit părinţii? Între eşecurile profesionale sau
sentimentale repetate şi îndepărtata istorie uitată
a străbunicii? Între migrenele care nu se mai termină
şi sarcina perturbată a unei mame, cu mai mult de 30 de
ani înainte? Între un cancer de sân şi o bunică suicidară?
Cum putem spera să ieşim din depresie atunci când descindem
dintr-o lungă descendenţă de depresivi? De alcool
atunci când majoritatea înaintaşilor erau alcoolici? Pentru
ce să scormonim în secretele de familie atunci când toată
lumea se acomodează cu ele atât de bine şi când aceasta
permite să nu se mai „facă valuri”? Pentru ce, de altfel,
să ne expunem riscului de „a face valuri”?
Răspunsul este simplu: pentru a ne simţi
mai bine. Dar procesul este destul de complicat pentru că „pentru
a ne simţi mai bine”, noi toţi ne-am construit strategii
de supravieţuire, adesea foarte puternice şi eficace,
graţie cărora putem avansa fără să trebuie
să înfruntăm ceea ce ne face să suferim, în adâncul
nostru. Cumva ca şi zidurile unui apartament, pe care se lipeşte
o hârtie pictată, pe care o acoperim cu un prim strat de pictură
atunci când este puţin ştearsă, apoi un al doilea
strat câţiva ani mai târziu, înainte de a lipi o nouă
hârtie, pe care o repictăm atunci când nu ne mai convine… În
fond, se ştie bine că singură metodă bună
este aceea de a dezlipi totul pentru a pleca de la perete gol. Dar
cum este suficient o mică tuşă de alb pentru ca totul
să aibă un aer cochet, este totuşi mai rapid aşa
decât să întreprinzi un mare şantier! Zidul, cu toate
acestea, este acoperit de toate aceste straturi. Ele sunt acolo,
nu putem face ca şi cum ele nu ar exista!
Eu am experimentat aceasta în propria-mi viaţă:
tot ceea ce mintea noastră se străduieşte să
uite, pentru că este insuportabil, corpul nostru îl poartă
în el. El îşi aminteşte de acel fapt şi continuă
să acţioneze în funcţie de această memorie,
îngropată poate, dar cu toate acestea tatuată în trupul
nostru. Şi ecoul acestei memorii răsună cu regularitate,
din ce în ce mai puternic, atât timp cât corpul nu s-a eliberat
de ea. Eu nu ştiu nimic despre tatăl meu biologic; nu
ştiu pentru ce şi nici cum ne-a abandonat, voluntar sau
nu, pe mama mea şi pe mine. Dar ştiu că acest abandon
e un prim impact fondator în viaţa mea. Moartea mamei mele,
când eu aveam doi ani şi jumătate, retrimite (a făcut
ecou) la acel fapt. Îndepărtarea mea de către familia
„paternă”, când eu aveam şapte ani, a amplificat acest
ecou. Şi când am avut 20 de ani moartea logodnicului meu l-a
făcut să explodeze, până acolo încât am voit să
mor eu însămi; ani de zile mai târziu, când bărbatul pe
care îl iubeam m-a părăsit, corpul meu a reacţionat
atât de violent încât medicii m-au declarat pierdută. Şi
ei aveau, fără îndoială, dreptate. În acest moment
precis din viaţa mea, cu ajutorul maestrului meu tibetan, am
văzut şi auzit acest ecou şi am mers să regăsesc
sursa, pentru ca el înceteze să răsune şi să
mă pună în pericol.
Toate persoanele pe care le/am primit au un punct
comun: ele caută, fără să ştie ce caută;
simt că suferă, dar nu ştiu de ce anume. Şi,
de cele mai multe ori, chiar şi când cred că ştiu,
ele nu ştiu. Pentru că totul este înceţoşat,
îngropat, „uitat”. Pentru că sunt puse în funcţie de ani
şi ani de zile, şi, adesea, chiar de mai multe generaţii,
„parafocuri” care le ajută să ocolească insurmontabilul,
să nu se confrunte cu ceea ce pare prea periculos pentru ele.
De treizeci de ani nu am găsit altă cale
decât cea pe care m-am angajat eu însămi: pentru a trăi
mai bine trebuie, în prima fază, mers în întâmpinarea a ceea
ce ne face să suferim. A găsi unde se înrădăcinează
realmente boala şi ceea ce are ea de spus. A accepta să
vedem acel ceva asupra căruia am închis ochii până acum.
Şi a asculta ce spune corpul nostru, chiar dacă este greu
de îndurat sau inacceptabil…
(pag. 9-21)
9 mai 2013
Nouă luni
Există istoria istoriei şi apoi momentul
precis în care toată această energie creatoare, încărcată
de moştenirile şi speranţele unui bărbat şi
ale unei femei, intră în materie. Cuvintele sunt bune şi
juste dacă le utilizăm cu bună ştiinţă:
putem spune că energia „ia trup”, pentru a constitui corpul
uman. O zi, o oră, un minut, o secundă şi actul sexual
al unui bărbat şi al unei femei face să „intre în
materie” o nouă fiinţă umană. Într-o clipă,
toate iau trup şi totul se fixează în materie: memoria
lui de înaintaşi, energia părinţilor lui şi,
de asemenea, prima rană.
Aceasta vrea să spună, foarte concret,
că prima diviziune celulară începe la 15 ore după
fecundare. Două zile după aceea, grămada comportă
deja 7 sau 8 celule şi începe să se dividă în două
părţi: una pentru embrion, una pentru placentă. E
nevoie de încă 5 zile pentru ca oul să-şi sfârşească
migraţia şi să meargă să se implanteze
în peretele uterin În ce-a de a şaptea zi geneza este încheiată:
totul este la loc.
Mi se pare foarte important, înainte de a merge mai
departe, să parcurgem foarte simplu cele 9 luni în cursul cărora
materia noastră ia formă. Mai întâi pentru că de
acolo venim, şi pentru că este întotdeauna bine să
ne amintim de unde venim. Apoi, pentru că, pe parcursul acestei
dezvoltări atât de precise, fătul este evident receptiv
la toate evenimentele, exterioare şi interioare, din existenţa
lui. Şi pentru că, adeseori, a pune în ecou un eveniment
exterior şi un eveniment de dezvoltare interioară aruncă
lumină asupra unei dureri… Ca de obicei, exemplele vor preţui
cât toate explicaţiile: corpurile celor pe care i-am consultat
poartă în ele tot ceea ce ei m-au învăţat.
Prima lună, demultiplicarea
Prima lună este o lună de instalare. Este
şi momentul în care ovulul fecundat se separă în două:
o parte va deveni embrion, cealaltă placenta. Este important,
pentru şirul istoriei să ne amintim de aceasta: la început,
venim dintr-un unic impact energetic, o celulă care se divizează,
o dată, de două ori, de mii de ori…
Luna a doua, mişcarea
În luna a doua fătul începe să se mişte.
Arborele cardiac se formează, coloana vertebrală începe
să se contureze, orbitele apar, şi sexul, de aspect feminin,
se dezvoltă.
Când mama lui Annick descoperă că este
însărcinată de două luni este o adevărată
panică. Nimeni nu trebuie să-şi dea seama, căci
ea efectua o perioadă de încercare în vederea unui nou serviciu.
Ea găseşte mii de maniere pentru a-şi retrage pântecul
şi a-şi ascunde starea. 45 de ani mai târziu, Annick nu
se mişcă în mod obişnuit: o foarte serioasă
maladie o împiedică să se mişte. Ca şi cum ar
fi pietrificată în viaţa sa, ea este mereu acelaşi
bebeluş căruia îi este frică să nu deranjeze
şi să nu producă periclitarea planurilor mamei lui.
Ea pare că nu-şi dă nici dreptul de a se mişca,
nici măcar dreptul de a iubi, de a reuşi în munca sa şi,
pentru a spune totul, de a-şi găsi locul într-un domeniu
oarecare.
Luna a treia, sexul
În luna a treia, fătul se orientează spre
o determinare sexuală: rămâne feminin sau devine masculin;
sub efectul testosteronului clitorisul creşte, se închide şi
devine un penis; ovarele se transformă în testicule şi
coboară în exteriorul corpului. Aparatul digestiv începe, de
asemenea, să se constituie, ca şi aparatul respirator,
care seamănă cu cel al unui peşte întrucât fătul
evoluează în lichid. O altă etapă, extrem de importantă,
duce la crearea pancreasului, care conţine celule izolate,
numite insulele lui Langerhans, care vor interveni în fabricarea
insulinei. Pancreasul este un fel de dirijor al digestiei, care
va reglementa, de-a lungul întregii existenţe, tot ce are legătură
cu hrana.
Luna a patra, glandele
În luna a patra tot sistemul renal se pune la loc.
Sistemul glandular se perfecţionează, în special timusul
care leagă în totalitate copilul de mamă şi asigură
apărările imunitare. În această etapă, fătul
şi mama lui sunt în osmoză totală, şi micuţule
este complet branşat la inconştientul mamei lui. În acest
moment se dezvoltă şi glanda tiroidă şi [hormonii]
estrogeni (oestrogčnes), determinanţi în dezvoltarea
armonioasă a atributelor sexuale.
Îmi voi aminti totdeauna de sosirea Lisei în cabinetul
meu: o tânără incredibil de palidă, aproape translucidă,
cu ochii pierduţi de angoasă. Ea avea în permanenţă
o casă de walkman pe urechi, ca şi cum orice comunicare
cu exteriorul îi era imposibilă. După mai multe şedinţe,
Lisa este spitalizată de urgenţă pentru o pancreatită.
Apoi începe să sufere de ficat, din ce în ce mai mult. Medici
nu înţeleg ce se întâmplă. Lucrând împreună cu Lisa,
descoperim în istoria ei şi în corpul ei că, pe timpul
celei de-a treia şi a patra lună de sarcină a mamei
sale, aceasta din urmă a trăit o foarte violentă
mânie contra tatălui lui Lisa, care a absentat şi a lăsat-o
să se descurce singură. Aparatul digestiv al Lisei, în
plină fabricaţie în acel moment, a memorizat această
mânie teribilă, care nu a încetat să răsune.
Munca noastră îi va permite Lisei să se
trateze în cunoştinţă de cauză şi ajunge
în final să se simtă mai bine. Ea a înţeles, de asemenea,
pentru ce nu şi-a acceptat cu adevărat niciodată
tatăl, care totuşi şi-a reluat locul alături
de mama sa înainte chiar de naştere.
Luna a cincia, neuronii
A cincia lună este deosebit de importantă
pentru că toţi neuronii se instalează definitiv.
Este şi momentul în care se fabrică surfactantul, o secreţie
destinată să lubrifieze alveolele pulmonare, care vor
putea să se desfăşoare în momentul naşterii
în loc să rămână lipite unele de altele. În luna
a cincia este produs şi cel mai important hormon antidiuretic,
care favorizează creşterea.
Sunt ani de zile de când Yvonne are dificultate în
a respira. Diagnosticul este pus: emfizem pulmonar. Medicii o tratează
şi o menţin în viaţă, dar ea ar vrea să
înţeleagă. Din acest motiv, ea a venit să mă
vadă. Împreună, găsim originea suferinţei ei:
în luna a cincia de sarcină, mama lui Yvonne a suportat un
enorm şoc emoţional, care i-a tăiat suflul, în sens
propriu, dar şi în sens figurat. Producţia surfactanţilor
a fost, fără îndoială, extrem de perturbată
din această cauză. De atunci Yvonne îşi caută
suflul, fără oprire. Ea se simte sufocată între sora
sa mai mare, cu puţin mai în vârstă decât ea, şi
sora sa mai mică, născută la mai puţin de un
an după ea. Şi are mereu senzaţia că nu este
la locul ei, că deranjează pe toată lumea, că
îi lipseşte aerul…
Luna a şasea, respiraţia
În luna a şasea, sistemul respirator este constituit.
Dacă bebeluşul s-ar naşte, dezvoltarea lui ar fi
suficient de avansată pentru ca el să aibă şanse
de supravieţuire, susţinut de tehnologia medicală
şi în condiţii foarte inconfortabile pentru el.
Luna a şaptea, auzul
În luna a şaptea, bebeluşul este viabil,
chiar dacă posibilităţile lui de funcţionare
sunt încă limitate. Este vârsta marilor prematuri, care supravieţuiesc,
dar au nevoie să fie supravegheaţi constant, şi mai
ales să fie încălziţi fără oprire. Datorită
urechii lui interne, bebeluşul reacţionează la sunetele
exterioare. El cunoaşte vocea tatălui, pe cea a mamei
şi universul sonor şi muzical în care gravitează
părinţii lui. Unele dintre aceste sunete îl liniştesc
şi îl destind, altele, dimpotrivă, îi produc o mare nervozitate.
Luna a opta, întoarcerea
Luna a opta este consacrată mai ales încheierii
fabricaţiei. Toate organele vitale îşi continuă dezvoltarea.
Producţia de surfactant se măreşte. Bebeluşul
se întoarce. Începe să-şi orienteze capul spre „ieşire”,
în tunelul canalului pelvian. Unii ireductibili totuşi nu au
poftă să înfrunte lumea. Ei rămân de o parte, sau
îşi prezintă posteriorul în loc să-şi prezinte
capul, ca şi cum nu ar reuşi să ia decizia de a se
naşte. Această indecizie îi va costa o naştere de-a-ndărătelea,
dificilă şi sufocantă, şi, adesea, o întreagă
viaţă în consecinţă…
Baptiste are 28 de ani şi nu reuşeşte
să „facă ceva” din viaţa sa. Ar vrea să se angajeze
într-o acţiune umanitară, dar se simte împiedicat de o
enormă forţă de inerţie. Descurajat de această
incapacitate de a se pune în mişcare, el a recurs la alcool
şi la droguri. Singurul domeniu în care nu este inactiv este
sexualitatea: sexualitatea lui este atât de des-frânată încât
îl împiedică să găsească o legătură
afectivă.
A fost nevoie de timp pentru a descifra memoria corpului
lui Baptiste. Noi am descoperit totuşi acolo, puţin câte
puţin, o multitudine de „chei”.
Baptiste a fost conceput, din întâmplare, de către
părinţi care nu se mai înţelegeau şi care nu
aveau nici o dorinţă de copil. Mama sa este însărcinată
de două luni când ei se separă. Când ea îşi descoperă
sarcina, se gândeşte la modul serios să o avorteze: ea
nu vede ce sens ar putea să-i dea venirii acestui copil. Sfârşeşte
prin a se resemna şi se consolează dorind cu ardoare ca
bebeluşul să fie o fată. În luna a şaptea, tatăl
o anunţă pe mamă că el nu vrea să audă
vorbindu-se despre copilul care urmează să se nască.
Înspăimântată la gândul că va trebui să-l crească
singură, fără ajutorul tatălui, mama lui Baptiste
cade într-o deprimare profundă. În luna a opta bebeluşul
nu se întoarce. Este cu siguranţă prea dificil pentru
el să dorească să se nască în această lume
în care nu este binevenit.
Luna a noua, lumina
În luna a noua totul este gata. Peretele pântecului
mamei este atât de dilatat încât pielea, afinată, lasă
să treacă prin ea puţină lumină. Bebeluşul
nu se mai află într-o totală obscuritate. Rămâne
de luat elanul şi decizia de ieşire. Şi de a părăsi
un uter matern din ce în ce mai puţin confortabil pentru a
înfrunta lumea: o aventură…
Amprenta fetală
Pe tot timpul gestaţiei, lentă şi
fulgurantă totodată – nouă luni este atât de puţin
într-o eternitate! -, fiinţa umană nu este decât un corp.
Ea nu reflectează, nu gândeşte, nu înfăptuieşte;
ea simte prin celulele ei. Ea reflectă, vede, aude, înregistrează
propriile senzaţii şi pe cele ale mamei de care este în
mod absolut legată. Celulele ei le înmagazinează în memoria
lor. Din aceste senzaţii se va constitui fiinţa în plină
fabricaţie. Acestor senzaţii le va aduce ea răspunsuri,
senzitive şi acestea: angoasă şi stare de bine, crispare
şi destindere, trezire şi somn… Memoria corpului ei este
deja în funcţie: ea înregistrează, în această amprentă
fetală, evenimentele primare care vor face ecou pe tot parcursul
vieţii. noi învăţăm să trăim cu aceste
ecouri, pe care nu le auzim şi care ne însoţesc. Organismul
nostru compune cu ele. Reacţionează, primeşte şi
generează senzaţii, se adaptează, ocoleşte,
inventează contra-focuri (contre-feu). Şi fabrică
această „piele de senzaţii”, care face baraj între corp
şi realitate, până acolo încât să devină, puţin
câte puţin, o carapace, o armură care ne închide şi
ne limitează…
Aş vrea ca acest lucru să fie clar: nu
este vorba aici de o construcţie mentală care ar răsuna
până în corp pentru a sfârşi prin a-l face să cadă
bolnav. Baptiste nu s-a pus în această stare de incapacitate
de a acţiona pentru că a aflat că părinţii
lui nu se iubeau. El purta, în el, această foarte mare stare
patologică (mal-ętre). Pentru că
el este născut din această energie de iubire moartă
şi pentru că, de la concepţia sa, celulele lui au
pus în memorie senzaţii dureroase, legate de istoria părinţilor
lui. Corpul lui este cel care ştie că mama lui nu voia
ca el să se nască. El a engramat panica din ziua în care
tatăl său a anunţat că pe el nu trebuie să
se conteze. El s-a fabricat în senzaţii de disperare, de solitudine,
de angoasă şi de abandon ale tinerei sale mame. De la
acest corp pleacă suferinţele lui Baptiste. Şi, pentru
ca el să se simtă mai bine, ceea ce trebuie tratat şi
transformat este memoria corpului său, întorcându-se până
la lovitura (meurtrissure) primei amprente.
(pag. 95 - 102)
15 mai 2013
Această boală nu
este spre moarte
Nu aş vrea să închid acest capitol fără
a-l lăsa pe Nelson să-şi povestească istoria.
El avea 42 de ani când a intrat în cabinetul meu . era înscris pe
lista de urgenţe pentru o transplantare cardiacă. Noi
am lucrat împreună până ce el a ajuns că ia contact
cu rana iniţială care ameninţa să-l sufoce.
Nelson nu se mai sufocă şi nu mai are nevoie de inima
altuia. Povestea lui este istoria unei „întoarceri” şi a unei
eliberări…
„Era în vara trecută. Dintr-odată am avut
dificultăţi în a respira. Specialiştii consultaţi
nu găseau explicaţia. În acelaşi timp am simţit
o senzaţie foarte clară şi foarte nouă. Aceasta
spunea: „Vei muri în curând. Am sfârşit prin a mă simţi
mai bine, fără să ştiu pentru ce.
Două luni mai târziu, mi-a fost din nou greu
să respir. Am ajuns în final într-un cabinet de cardiologie,
pentru trei săptămâni de examene din ce în ce mai amănunţite.
Într-o zi m-au anunţat, în prezenţa soţiei mele,
că era timpul să antamez procedurile pentru o grefă
de inimă şi că speranţa mea de viaţă
s-a redus foarte mult.
Spitalul este un deşert, afectiv şi spiritual,
pentru toţi cei care suferă acolo fără un cuvânt
şi fără o privire… Eu, în ce mă priveşte,
eram atât de înconjurat de iubire, de prezenţă şi
de rugăciune, încât nu m-am pierdut. Dar aş fi putut să
mă pierd… Am putut să-mi dau seama, de asemenea, cât de
fascinantă este puterea de investigaţie şi de analiză
a medicinii noastre. Şi cum este ea de însoţită de
o totală cecitate de interpretare. Eram bolnav, fie, dar pentru
ce? Pentru ce devine omul bolnav, şi ce să înţeleagă,
ce înţelepciune să extragă din ceea ce se exprimă
în această boală?
Mi-au trebuit câteva săptămâni de recul,
după întoarcerea mea acasă, pentru a înţelege că
aveam nevoie să intru în altceva pentru a mă putea mişca
de acolo. Pentru a-mi relua destinul în mâini, şi a deveni
actor al acelui lucru care mi se întâmpla.
Am mers atunci să întâlnesc alţi terapeuţi.
Trei. Persoane care m-au luat în considerare în integralitatea mea,
corp, suflet, spirit, pentru a mă conduce din nou spre o unitate
pe care o pierdusem… Aceşti terapeuţi m-au trimis la mai
mult decât boala mea. Ei m-au retrimis la fiinţa mea, la sensul
maladiei mele, la propria mea responsabilitate ca bolnav şi
la toţi cei care mă înconjoară. Am înţeles că
trebuie să lucrez, plecând de la memoria corpului meu.
Acest lucru nu merge de la sine, pentru că trebuie
să doreşti viaţa, în profunzime, şi pentru că
aceasta este mult mai puţin evident decât pare. Şi, de
asemenea, pentru că trebuie să accepţi să plonjezi
în zone de umbră…
Unul dintre terapeuţi mi-a spus: „Vei trăi
atât timp cât îţi doreşti acest lucru.” Am primit acest
cuvânt direct în inimă, pentru că simţeam că
la acel moment precis lucrurile depindeau de mine şi că
eram tentat să mă las să plec. Prin acest cuvânt
care mă puneau faţă în faţă cu propria
responsabilitate, acest terapeut a început să mă vindece.
În ce priveşte partea de umbră, am experimentat
cât de mult această maladie este purtătoare de sens, şi
cum ea exprima, de îndată ce am voit să o ascult, dezechilibre,
drame, rupturi personale şi generaţionale, colective chiar.
Abia integrând acest sens am putut să mă reorientez, să
evoluez, să cresc, să progresez în conştiinţa
vieţii şi a realului. Să mă apropii de viaţă.
A mă vindeca nu ţine neapărat de resortul meu,
dar a înţelege sensul acestei maladii, a-l integra atât cât
se poate face, aceasta ţine de responsabilitatea mea.
Ceea ce este dezesperant, nu este atât de a fi bolnav
cât de a fi surd la sensul a ceea ce ni se întâmplă. Pentru
că atunci suferinţa ne loveşte orbeşte. Eu
cred că maladia are o funcţie: tocmai aceea de a ne pune
în relaţie cu sensul şi cu viaţa. Este paradoxal,
dar extrem de concret şi de real. „Această boală
nu este spre moarte” spune apostolul Ioan în evanghelia lui.
Putem să murim, bineînţeles, dar murim vindecaţi,
după ce am experimentat faptul că, în absurd şi în
noapte, lumina poate să se înfiripeze.
Cardiologii mi-au confirmat acum câteva zile faptul
că inima mea şi-a regăsit o funcţionare normală.
Posibil să fie vindecată. La acest anunţ am simţit
energia pământului şi a cerului în pieptul meu. Voi recădea
poate, dar aceasta nu schimbă nimic din ceea ce am învăţat…”
(pag. 153-155)
15 mai 2013 orele 23
Ceea ce eliberează
„Vrei să trăieşti şi să
te vindeci?”. Când maestrul meu tibetan mi-a pus această
întrebare, prima oară când ne-am întâlnit, ea ar fi putut
să mi se pară absurdă. Cine ar răspunde nu
la o asemenea întrebare? Evident că toţi vrem să
trăim şi să ne vindecăm…
Evident? Nu chiar aşa de sigur. Această
întrebare, el mi-a repetat-o în fiecare dimineaţă, timp
de 5 ani. Şi, aşa cum am spus, mi s-a întâmplat să
răspund „nu”, fără să fiu nici suicidară,
nici disperată. „Nu” pentru că este prea dur. „Nu” pentru
că îmi simţeam tot corpul rezistând la elanul la care
mă invita el. „Nu” pentru că nu mai voiam să mă
simt rău, bineînţeles, dar fără ca aceasta
să mă oblige să merg să scormonesc în straturile
dureroase ale memoriei mele, să bulversez echilibrul, oricât
de precar ar fi el, pentru care am investit o viaţă
în a-l construi pentru a mă proteja de demonii mei, şi
a-mi schimba privirea despre mine, despre oameni, lucruri şi
lumea întreagă. „Nu” pentru că era prea lung. Descurajant.
Şansa mea a fost aceea că, la urma urmei,
nu aveam de ales: fiica mea avea abia 10 ani şi nu mai îmi
rămâneau decât câteva luni, câteva săptămâni pentru
a o abandona, a depune armele şi a mă lăsa fulgerată
definitiv de boala care m-a condus la urgenţe şi care
o ucisese, înaintea mea, pe mama şi pe bunica mea.
Eu, eram pe moarte, dar majoritatea oamenilor care
vin la mine nu sunt pe moarte. Ei sunt suferinzi. Grav suferinzi,
pentru unii dintre ei, dar capabili încă să trăiască,
chiar şi înţepeniţi de dureri, manifestând anduranţă
şi capacitate de adaptare pentru a continua să avanseze
în haosul lor. Ca şi acele femei bătute care găsesc,
timp de ani întregi, raţiuni şi mijloc de a rămâne
lângă partenerul care le martirizează. Sau acei miopi
care nu se cunosc pe ei înşişi şi încreţesc
din ce în ce mai mult ochii pentru a vedea ceva, fără
să-şi dea seama că ei văd din ce în ce mai
puţin.
Unii au nevoie de ani întregi ca să ia cunoştinţă
de boala lor, cum şi unde se înrădăcinează
ea, ce implică ea, maniera în care aceasta le impregnează
întreaga existenţă şi tot ceea ce îi condiţionează.
Ei au nevoie să se străduiască să simtă
altfel, să decidă să nu mai îndure; să pornească
la drum. Să vadă că toate instrumentele (outils)
de supravieţuire care, negreşit, le-au salvat viaţa
sunt de acum lanţuri care îi împiedică. Şi să
creadă, să vrea, să simtă că le este
posibil să se elibereze de acolo pentru a trăi, în sfârşit,
mai bine.
A te angaja într-un travaliu asupra memoriei corpului
înseamnă a te angaja pe o cale de conştienţă,
văzându-te fiind, gândind şi acţionând – tot ceea
ce diferenţiază, la urma urmei, omul de animal; lăsând
corpul să se exprime cu această inteligenţă
umană. Făcând legătura, legăturile, dintre
diferitele evenimente ale vieţii noastre şi trăirea
(simţirea, ressenti) noastră, acceptând să
vedem lucrurile aşa cum sunt, astfel suferinţa se transformă
şi eliberează nodurile care împiedică energia să
circule. Nu este nici un miracol, nici o magie, este o muncă
prin şi în corp care va căuta în propria noastră
carne (trup, chair), oricât de departe este necesar, ceea
ce ne împiedică să trăim deplin.
O viaţă într-un borcan
Cea mai bună metodă de a înţelege
în ce constă procesul de coborâre în corp, în inima travaliului
de memorie a corpului, este acela de a ne imagina un borcan. Un
borcan umplut complet de straturi succesive, ca acele vase în
care se aranjează fructele, sezon după sezon, pentru
a se conserva în lichior. Fiecare din noi ar fi ca un borcan unde
s-ar etaja diferitele straturi ale vieţii noastre. Şi
dacă evenimentele sunt diferite pentru unii şi alţii,
pentru că fiecare este singulară, sezoanele sunt aceleaşi
pentru toţi: regăsim în fiecare „borcan” aceeaşi
organizare, în patru etaje distincte.
A lucra asupra memoriei corpului înseamnă
a traversa aceste patru straturi, unul după altul, pentru
a putea atinge, la fundul „borcanului”, rana iniţială.
Stratul intelectual
Este cel de deasupra; cel care reflectează,
care analizează, care argumentează, care vrea să
ştie şi să înţeleagă. el este constituit
din credinţele noastre religioase şi familiale, din
cultura noastră, din tot ceea ce am învăţat, integrat,
explicat, înţeles… Este zona tampon dintre fiinţa noastră
şi realitate, un fel de filtru care ne permite să gândim
şi să reflectăm viaţa noastră. Intelectul
este un instrument formidabil. Graţie lui, oamenii înţeleg
lumea, se adaptează ei, o reinventează. Îndrăznesc
să-şi imagineze proiecte ambiţioase, să pregătească
un viitor mai bun, să se angajeze pe termen lung în aventuri
din care nici măcar nu pot percepe ieşirea. Tot datorită
intelectului am supravieţuit noi de milenii unui univers
ostil în care evoluăm.
Şi aici rezidă forţă noastră
şi slăbiciunea noastră: capacitatea noastră
de a învăţa, de a reflecta şi de a analiza ne protejează
de pericole. Dar, pe de altă parte, ea poate şi să
ne protejeze în mod durabil de progrese. Deoarece creierul păstrează
în memorie situaţiile producătoare de răni, periculoase,
dureroase şi el trimite semnale de alertă foarte puternice
de îndată ce o astfel de situaţie – sau ceva care ar
putea să-i semene - se prezintă din nou. Pentru că
noi credem că ştim ce e bine pentru noi, pentru
că am învăţat şi experimentat aceasta. Şi
pentru că de multe ori ne oprim la acest prim strat al borcanului,
gestionat, organizat, argumentat…
Când eu o întreb pe Olivia cum se simte, ea îmi
răspunde: „Cred că mă simt mai bine!” Ea are nevoia,
sau reflexul, de a face să treacă senzaţia sa prin
intelectul ei pentru a putea răspunde la această întrebare
atât de simplă! Şi Benedict, pe care îl întreb: „Care
este dorinţa ta?”, răspunde: „Cred că aş vrea
să mă schimb.” Este aceeaşi traiectorie: trecerea
obligatorie a tuturor senzaţiilor, emoţiilor, percepţiilor,
prin filtrul intelectului. Pentru ce Olivia nu se mulţumeşte
să simtă că este mai bine? Şi Benedict cu
a vrea să se schimbe?
În travaliul de memorie a corpului stratul intelectului,
chiar dacă este gros, se lasă traversat destul de uşor.
Este funcţia lui: să fie un fel de oală fără
capac unde circulă şi clocotesc ideile, principiile,
certitudinile, regulile… Principala lui caracteristică este
aceea de a fi un pasaj obligatoriu la care să revenim neîncetat,
ca un reflex de supravieţuire şi de protecţie.
A rămâne fixat, ghemuit, agăţat de acest strat,
la urma urmei atât de liniştitor - familiar fiind – ne împiedică
să coborâm mai profund în noi. Este principalul pericol al
tuturor terapiilor prin cuvânt şi analiză. Ele ne cantonează
la vârful „borcanului” şi putem să ne împotmolim acolo
ani de zile, transformând profund mintea noastră, dar fără
să dăm posibilitatea restului fiinţei noastre de
a se elibera de memoriile ei dureroase.
Atenţie, eu nu sunt pe cale să spun că
pentru a ne simţi mai bine trebuie să ne oprim din a
reflecta şi să devenim proşti! Cu toate că…
A înceta să analizăm şi a accepta să descoperim
inteligenţa propriului corp, a o înţelege, a o asculta
şi a ne încredinţa ei este o experienţă extrem
de benefică. Eu cred că trebuie utilizate capacităţile
intelectului pentru a ne reciti istoria personală cu o privire
total diferită. Dar trebuie de asemenea să acceptăm
traversarea acestui intelect pentru a atinge alte nivele de conştiinţă
unde nu mai este intelectul cel care ne conduce.
19 mai 2013 orele 18
Stratul emoţional
Este un strat dedesubtul intelectului: cel care
reacţionează, care clocoteşte, care se dezlănţuie,
care plânge în hohote, care exultă…Ne împotmolim cu uşurinţă
acolo, şi adesea pentru ani de zile! Toată lumea cunoaşte
acel du-te-vino neîncetat, şi adesea epuizant, între intelectual
şi emoţional; alternanţa acestor momente în care
gândirea învinge şi împiedică lacrimile, râsul, frica,
angoasa, mânia să urce la suprafaţă şi să
inunde totul, şi a celor în care intelectul cedează
şi lasă talazul emoţional să dea pe dinafară,
peste diguri…
Mulţi dintre noi îşi petrec viaţa
navigând cum pot de la unul la celălalt din cele două
straturi ale „borcanului”. Unii fac tărăboi pentru a
nu se îneca în emoţional, pe când alţii luptă pentru
a avea în sfârşit acces acolo.
În societatea noastră, în aceste ultime decenii,
noi am descoperit şi am explorat mult acest strat emoţional,
după ce mult timp l-am ignorat şi i-am pus botniţă.
Televiziunea câştigă din plin de aici: nu trece o săptămână
fără ca ea să dea în spectacol persoane bulversate
care cred că se eliberează de un rău profund dând
curs liber torentului lui emoţional, care, mai mult, este
în public. Pe de altă parte, de acum înainte, un mare număr
de terapii „paralele” utilizează această parte a „borcanului”
şi furtunile pe care le produce de regulă conflictul
cu intelectul. Aceasta epuizează, transportă, spală,
dă impresia unei schimbări profunde, dar, în fond, aceasta
seamănă unui fel de „guerilă în deşert”: o
răsturnare cu susul în jos pentru nimic… Vârtejul emoţional
zdruncină şi bulversează, dar când a trecut, ce
rămâne din el? În cel mai bun nu mare lucru; în cel mai rău
caz ruine…
Marea dificultate este aceea de a ajunge să
facem diferenţa între emoţie şi emoţional.
Emoţia este o amprentă profundă care se înscrie
în corp. În „borcan” ea este situată mult mai jos, la fundul
ultimului strat, încuiată ca o comoară, ca un motor
vital. Ea este rodul unei mari fericiri sau a unei mari suferinţe.
A o resimţi în sine, înseamnă a fi în sine, în timp
ce emoţionalul scoate afară din sine. Eu am impresia
că noi ne pierdem în emoţionalul nostru atunci când
facem să treacă emoţiile noastre profunde prin
intelectul nostru mai degrabă decât prin corpul nostru.
Ştiu că toate acestea pot să pară
puţin complicate celui care nu a resimţit niciodată
în propriul trup lucrul despre care vorbesc. Aceste lucruri pot
chiar să treacă nevăzute pentru un mod de a vedea,
atât sunt ele de impalpabile. Dar el nu sunt aşa! Dimpotrivă,
emoţia profundă se înscrie în carne, în trup, în materie.
A intra în contact cu ea este o experienţă perfect tangibilă.
Stratul senzorial
Sub stratul intelectual şi cel emoţional
se află stratul senzorial. Acolo unde avem frisoane, dârdâim,
tremurăm sau unde ne este cald, frig, ne doare inima, sau
căscăm sau picăm de somn… Senzaţiile se apropie
de ceea ce spune corpul, de aceea a traversa acest strat este
foarte solicitant din punct de vedere fizic. Primul reflex este
întotdeauna acela de a rezista: a găsi un mijloc rapid de
a te încălzi, când te cuprinde frigul; a respira dacă
te sufoci; a te trezi dacă ai adormit; a te linişti
dacă ţi-este frică, a te trata dacă te simţi
rău, a te consola dacă plângi în hohote etc. Sunt reflexe
de supravieţuire, care permit să se regăsească
de îndată ce este posibil un confort relativ, chiar dacă,
la urma urmei, ele ne împiedică să ne apropiem de memoria
profundă îngropată în corpul nostru şi să
intrăm, în sfârşit, în contact cu ea.
În acelaşi fel în care trebuie să ne
ferim să confundăm emoţia cu emoţionalul,
putem avea impresia, atingând stratul senzorial, că accedem
în sfârşit la fizic. Este încă o iluzie! Stratul fizic,
în căuşul căruia este engramată memoria corpului,
se află şi mai adânc în „borcan”. Şi trebuie, pentru
a accede la el, să străbatem stratul senzorial şi
să continuăm să săpăm.
Traversarea primelor trei straturi este o aventură
care se cere să fie însoţită (asistată). Este
tocmai activitatea noastră, a practicienilor în memoria corpului,
de a-i ghida pe clienţii (consultants) noştri
etapă cu etapă. Adeseori, înainte de a începe, ei se
întreabă ce formă concretă poate să ia această
asistare. Este foarte simplu şi foarte variabil: noi suntem
acolo, prezenţi, cu ei, atenţi şi vigilenţi.
Ascultăm ceea ce ei nu aud întotdeauna şi îi ajutăm
să ia cunoştinţă de acestea. Îi ghidăm
spre fundul „borcanului” lor. Dacă au nevoie să se întindă,
se întind. Dacă preferă să rămână aşezaţi,
se aşează. Dacă au nevoie să se mişte,
să strige, să plângă, ei se mişcă, strigă,
plâng. Şi când traversarea este prea dificilă noi cătăm
împreună cu ei cum să-i liniştim pentru ca ei să
poată continua: masaje, relaxare, respiraţie şi
tot ceea ce poate ajuta, concret, la a facilita sau a face mai
puţin dureroasă „plonjarea”…
La acest stadiu, în general, se opresc toate celelalte
terapii: în cel mai bun caz ele permit coborârea la fundul stratului
senzorial, înainte de a urca din nou spre stratul intelectului
pentru a analiza, creând în trecere vârtejuri, mai mult sau mai
puţin puternice, în stratul emoţional. Şi tocmai
aici practicienii memoriei corpului adoptă un drum total
diferit: în loc să ajute să urce din nou pentru a analiza,
noi îi încurajăm să coboare şi mai mult, pentru
a contacta nodurile emoţiilor profunde, care îi epuizează
şi îi împiedică să trăiască.
Zidul
„Forajul” primelor trei straturi, intelectual,
emoţional şi senzorial, ia timp care variază de
la o persoană la alta şi care îl poate pune pe cel care
se aventurează în acest demers în stări ciudate. Şi
nu fără motiv: este vorba, nici mai mult nici mai puţin,
de traversarea, unul după altul, a tuturor sistemelor de
apărare care ne constituie şi ne „protejează”.
„A fora” înseamnă a degaja toate straturile
sub care memoria iniţială este îngropată, provocând
în fiecare din ele, un reflex de rezistenţă care ia
adesea forma unui seism violent. Este aşadar normal şi
logic ca aceste tentative de traversare să se lovească
de un zid de opoziţii, un fel de refuz de a merge dincolo
de ceea ce ne bulversează, intelectual, emoţional şi
în toate sensurile.
Pentru că m-am lovit eu însămi dureros
şi pentru că am însoţit până acolo numeroase
persoane, ştiu că nu există, la urma urmei, decât
un mijloc de a străbate acest zid de refuz masiv şi
puternic. Este acela de a accepta să nu ajungi la el. De
a lăsa armele şi a ne da seama că suntem neputincioşi
în a ne proteja de durerile, de fricile şi de tristeţile
de care suntem minaţi. Şi, în cele din urmă, de
a ne „lăsa cuprinşi” de ele pentru a plonja în ele până
la capăt, chiar dacă aceasta ne produce durere, frică
şi chiar dacă aceasta ne dă impresia că vom
fi înghiţiţi de tristeţe şi nostalgie.
Este vorba, pur şi simplu – dar cât este de
dificil” -, de a coborî garda, gărzile, pentru a ne lua riscul
de a ne afla în mijlocul nostru, faţă în faţă
cu rănile noastre şi cu impactul iniţial.
Mai mult decât pericolul, trebuie să înfruntăm
senzaţia intelectuală, emoţională şi
senzorială a pericolului. Toate semnalele de alertă,
până la cele mai subtile, emit „nu merge acolo”, şi
totuşi trebuie „mers acolo”. Am putea crede că aceasta
cere multă forţă şi un mare curaj, în timp
ce este tocmai contrariul: cel mai adesea, odată epuizate
forţa şi curajul, şi când nu se mai pune problema
de a înfrunta, putem în sfârşit accepta.
Stratul fizic
... va urma...
Dacã apreciati cã aceastã
carte prezintã interes, pentru a fi tradusã în
româneste, vã rog sã semnalati acest fapt la
o editurã.
De exemplu îi puteti scrie domnului Aurelian Scrima, directorul
Editurii HERALD, aici: office@edituraherald.ro
Mai ales cã Editura Herald a publicat deja - mi se pare -
o carte fundamentalã, mai generalã, pe aceastã
temã.
Sursa: Fragmente traduse din volumul:
Myriam Brousse - Votre corps a une mémoire.
Ed. Marabout, France,
detalii carte pe AMAZON aici:
http://www.amazon.fr/Votre-corps-m%C3%A9moire-Myriam-Brousse/dp/2501084799/
Traducere în româneste Viorica Juncan.
Salt la inceputul paginii
|