Michel Maxime Egger
Alte texte pe site traduse din scrierile lui
Maxime Egger aici
Eliberarea celulelor de memoriile lor
mortifere
Care este practica dvs spirituală?
După ce am lucrat mulţi ani după
mai multe abordări de dezvoltare personală, am întâlnit
cartea Mémoire Cellulaire (Memoria celulară). Frapat
de pertinenţa acestei metode, fondată de Myriam Brousse, am decis să mă formez
ca practician în acest domeniu, continuând în acelaşi timp
o muncã terapeutică personală.
Această metodă se bazează pe faptul
că memorii provenite din descendenţa noastră
familială sunt „engramate” în celulele noastre. Cât timp
ele nu au fost aduse la conştienţă, ele induc
programări care determină scheme repetitive şi
ne conduc la adoptarea comportamentelor „aberante” sau mortifere,
adică non-adaptate pentru a trăi într-o manieră
justă şi realmente vie. Noi nu facem altceva decât
să repetăm ceea ce cunoaştem deja. Şi această
repetare nu datorează nimic întâmplării.
Practica Memoriei Celulare va consta în a repera
acele comportamente „aberante” şi în a urca astfel până
la memoriile înscrise în corpul nostru. Această cercetare
se efectuează prin intermediul evenimentelor din viaţa
noastră şi a ceea ce resimte corpul nostru drept urmare
a acestora. Practica are loc deci în realul concret şi
verificabil. Ea comportă trei etape fundamentale. Mai întâi,
este vorba de a vedea în conştiinţă
aceste scheme repetitive şi consecinţele lor, de a
le descoperi originea; este vorba, într-un fel, de a ne „informa”
în conştiinţă de modul nostru de funcţionare.
Apoi, este vorba de a accepta ceea ce am văzut:
da, aşa funcţionez în cotidian şi, de fiecare
dată, aceasta mă duce la cutare emoţie şi
resimt aceasta în locul cutare din corp. Accept acest fapt şi
îmi asum complet responsabilitatea, fără a mă
judeca. Este o conştientizare „energetică”. În fine,
este vorba de a transforma aceste scheme şi
comportamente care sunt tot atâtea obstacole în exprimarea fiinţei
noastre esenţiale, în dezvoltarea şi realizarea „engramei”
divine înscrise în profunzimea noastră cea mai adâncă.
Această transformare se realizează
în corp (şi nu în cap) datorită tehnicii
de „coborâre în corp” proprie metodei. Această coborâre
permite dezlegarea energiei vitale blocate în corp. Ea deschide
spre transformarea radicală care ne conduce spre fiinţa
noastră esenţială. Această muncă are
deci o dimensiune spirituală.
Ce rol a jucat această metodă
în propriul dvs itinerariu?
Metoda aceasta a căpătat un loc foarte
important, esenţial chiar, în aceşti ultimi ani în
care am fost confruntat cu situaţii foarte dureroase (accidente,
maladii, depresie etc) Datorită ei, atins fiind în corpul
meu de un cancer foarte grav, am putut primi vestea aceasta
într-o pace şi o încredere cât de cât. Ştiam că
această maladie avea un „sens” în viaţa mea, că
nu eram victima ei. Ştiam că energia mea vitală
fusese deturnată, că era blocată de multă
vreme şi că acest fapt mă conducea – după
alte evenimente în care „repetam” – la această ultimă
fază care este o maladie gravă. Corpul meu „se exprima”
de o manieră gravă şi
riscantă pentru viaţa mea… dar „se exprima”.
Nu mai puteam să mă ascund în spatele
unei aparenţe de „băiat bun”!
Două afirmaţii al lui Myriam Brousse
m-am atins atunci în adânc: „Mai ales, nu te lăsa înspăimântat
de ceea ce ţi se spune, orice te-ar anunţa!” Şi:
„Maladia este o „binecuvântare”, din care decurge o obligaţie…”
Îmi amintesc cum personalul medical părea deconcertat în
faţa stării mele de seninătate, având în vedere
gravitatea diagnosticului.
Datorită demersului în Memoria Celulară,
am putut să văd şi să înţeleg că
blocajul energiei mele vitale a dus la maladie în corpul meu,
cristalizându-se în unul sau mai multe organe: un cancer pe
un organ cu metastaze pe alte organe (nivel IV la descoperire).
Am descoperit de asemenea că prin munca asupra a ceea ce
simţeam, vizitând schemele mele repetitive şi comportamentele
mele aberante, mi-a fost dat să particip – cu ajutorul
Duhului – la o întoarcere care mă va conduce la vindecare.
Aceasta, asumându-mi responsabilitatea vieţii mele
în toată realitatea şi în tot adevărul ei. Acest
fapt mi-a redat o adevărată speranţă, chiar
dacă pentru mine lucrurile nu s-au terminat şi unele
etape rămân încă dificile de străbătut.
Vorbind despre un episod similar din viaţa
ei – care a fost la originea metodei sale – Myriam Brousse mi-a
oferit cu ce anume să înlocuiesc aceste evenimente într-o
altă dinamică decât cea a dramei şi a fatalismului,
care contribuie în general la sporirea influenţei mortifere
a maladiei şi duc la prăbuşire.
Ţin să adaug că este o fază
de viaţă pe care am trăit-o în cuplu, adică
în doi. Soţia mea şi cu mine a trebuit să lucrăm
- şi continuăm să o facem – la ajustarea problematicilor
noastre ale fiecăruia, a istoriilor noastre familiale şi
a energiilor noastre de viaţă. Memoria Celulară
se înscrie în dimensiunea trans-generaţionalului.
Este un demers care ne poartă spre ascendenţii noştri,
pe de o parte, şi spre descendenţii noştri, pe
de altă parte. Noi lucrăm atât în aval cât şi
în amonte pe linia noastră generaţională.
În ce anume constă lucrarea corpului?
Munca în Memoria Celulară nu are sens decât
dacă conduce la corp. Pentru a accede la el, este vorba
mai întâi de a face o lectură a propriei vieţi, cu
ajutorul a diferite instrumente ca „grila ciclurilor de viaţă
biologică memorizate”, elaborată de psihologul clinician
Marc Fréchet. Plecând de la data independenţei noastre economice, stabilim o
grilă cronologică a evenimentelor marcante din viaţa
noastră care se înscriu ca date precise în istoria noastră,
cu începuturi (naşteri) şi sfârşituri de secvenţe
(mutaţii, trecere la altceva, morţi). Cu ocazia acestor
evenimente, celulele noastre au înregistrat în felul lor (prin
ceea ce am simţit) „engrame”, adică impacturi, şocuri,
urme. Aceste impacturi, şocuri şi alte urme nu sunt
în realitate decât repetări de impacturi, de şocuri
şi de urme anterioare.
Grila ne permite să mergem în urmă
spre origine, şi mai ales să mergem spre sensul de
dat acestor evenimente. Ce am întâlnit şi trăit în
existenţa noastră? Corpul o ştie. Dar noi? Noi
avem impresia că ştim tot cu capul nostru, cu intelectul
nostru, cel care ne face să ne învârtim într-un cerc… Dar
realitatea, realitatea noastră, unde se află ea? Pentru
Memoria Celulară, corpul nostru este cel care deţine
adevărul nostru. Emoţiile noastre şi simţirile
noastre sunt unice, contrar gândurilor noastre pe care le-am
adunat (adesea fără să ne dăm seama) de
ici şi colo. Un gând sau o acţiune justă (expresia
polului masculin din noi) nu poate să provină decât
dintr-o ascultare profundă a noastră înşine,
prin intermediul emoţiilor noastre „adevărate” – căci
unele dintre ele sunt „parazite” , provenite din schemele noastre
repetitive – dar mai ales prin intermediul a ceea ce simţim
în corp, polul feminin al fiinţei noastre. Noi suntem,
noi occidentalii, foarte adesea infirmi, atât demult am lăsat
în urmă (îl ţinem departe) corpul nostru la un stadiu
„inferior”, atât de mult încât nu avem decât puţină
intimitate adevărată cu el, atât de puţin suntem
încarnaţi…
Metoda ne învaţă să ne detectăm
emoţiile, mai exact dacă ele sunt parazite sau
adevărate, să le manifestăm de o manieră
justă. Ea ne conduce de asemenea la a învăţa
să simţim: unde anume, în corp, resimţim
impactul unui eveniment sau a altuia? Cum să descriem
ceea ce simţim pentru „a merge înăuntru” în loc să
fugim? Numai cu această condiţie putem re-contacta,
apoi elibera energia blocată a corpului nostru.
Care a fost impactul acestei metode asupra
fiinţei dvs?
Această practică cu şi în corp
m-a condus încet-încet la mai multe transformări. Pe planul
somatic, eu nu sunt încă „vindecat” desigur, dar am depăşit
termenul de supravieţuire acordat în mod obişnuit
unei persoane cu un astfel de diagnostic iniţial. În lucrarea
cu corpul, noi spunem că „am vorbit celulelor noastre”,
ca pentru a le informa altfel, ca pentru a le re-informa, a
le re-educa. Cu metoda aceasta, eu am învăţat şi
verificat că celulele noastre „aud”: de exemplu,
în momentele când durerea se manifesta violent, ascultarea Psalmilor
în acceptarea acestei dureri a putut să o facă să
dispară.
Pe planul spiritual, noţiunea de „Verb făcut
carne (trup)”, de Dumnezeu incarnat în Isus Christos, a căpătat
toată forţa, în timp ce înainte ea era mai mult o
adeziune intelectuală. De atunci lectura textelor biblice
a devenit ca o expresie vie a divinului; ea mă face adesea
să vibrez în carnea (trupul) mea.
Pe planul relaţional, metoda m-a condus
la mai multă pace cu ceilalţi. Învăţ încet-încet
să nu mă mai confrunt cu cuvinte care rănesc.
Faptul de a-mi exprima ceea ce simt altuia – mai degrabă
decât să critic sau să dau sfaturi – este un mijloc
de a face să scadă tensiunea. A putea să afirmi:
„Când tu îmi spui asta sau când de porţi astfel cu mine,
eu trăiesc asta sau simt asta” este o asumare de responsabilitate,
inversul unei condamnări.
Pentru a da un exemplu concret, metoda mi-a permis
să fiu în măsură să fiu alături de
mama mea în boala ei şi la finalul ei de viaţă,
cu o mai mare înţelegere şi compasiune. Dată
fiind natura relaţiei mele cu ea dintotdeauna ştiam
la modul intelectual că singura cale posibilă era
iertarea, dar nu ajungeam la aceasta la modul existenţial.
Pentru că Memoria Celulară este o lucrare în care
corpul, re-informat, participă la transformarea fiinţei,
această iertare a devenit o realitate incarnată. Aşa
cum spunea Mama, tovarăşa (soţia) lui Sri Aurobindo:
„A şti pentru corp, înseamnă a putea face.”
Memoria Celulară consideră corpul
uman ca fiind un spaţiu de „surprindere”?
Tot acest drum îmi arată – cu mereu aceeaşi
uimire şi aceeaşi încântare – capacitatea corpului
de a restitui memoriile lui în tot adevărul lor: corpul
ştie. Există aici o dimensiune pe care am putea-o
califica la prima vedere ca somatică şi psihologică,
dar acest demers merge mai departe. Pentru mine care sunt creştin,
sau mai degrabă care caută să-l urmeze pe Christos,
eu găsesc aici o dimensiune infinit de sacră a corpului.
Prin această metodă, corpul vine să
ne „sur-prindă”, practicianul şi persoana asistată.
El o face de o manieră care adesea pare a fi fără
limite, căci este în afara domeniului intelectului. Corpul
îşi cunoaşte istoria, pentru că el a înregistrat-o
în propriile sale celule încă de la concepţie şi
pentru tot timpul cât durează pelerinajul nostru pe pământ,
„calea” noastră spre realizarea persoanei noastre.
Corpul vorbeşte când vrea el. Dar ce calitate
de ascultare suntem noi în măsură să punem în
practică? De multe ori aceasta nu se poate face: corpul
este ca şi mut. Trebuie să respectăm acest timp.
Metoda vorbeşte de „timpul corpului”. Este vorba atunci
de a respecta corpul. În acele momente, nu trebuie în nici un
caz să-l „violăm” voind, în vreun fel, să-l forţăm
să ne spună ce ştie. În acest sens metoda are
un caracter sacru. Noi suntem, în privinţa acestei practici,
ca într-un sanctuar. Corpul devine cu adevărat templul
Duhului. Nu numai corpul, de altfel, ci totalitatea persoanei
noastre reunificate în toate dimensiunile ei – corp, suflet
şi spirit – şi reunită cu Unul său divin.
Este vorba de o dinamică de viaţă, de o creştere
a persoanei noastre, în sensul de a creşte, a se dezvolta,
a se „spori” .
Da, tocmai în corpul nostru, şi nu în capul
nostru este înscrisă cheia transformării persoanei
noastre, posibilitatea de a deveni un „individ” cum spunea Jung,
adică o fiinţă non-divizată, o fiinţă
liberă, în picioare. „Părăseşte-ţi
ţara ta şi du-te spre tine!” i se spune lui Abraham
în Geneza (12,1).
Realizat de Michel Maxime Egger
Sursa: revista La Chair et le Souffle, „Les langages
du corps”, nr.2 / 2009, p 26-31
Articolul original în franceză
se află aici:http://www.trilogies.org/spip.php?article130
Traducere Viorica Juncan
Fragmente traduse în
româneste din cartea lui Myriam Brousse, Votre
corps a une memoire, pe site aici