Michel Maxim Egger
Când religia se transformã în
mormânt
(O reacţie la Declaraţia
Vaticanului din anul 2007 cu privire
la adevărul Bisericii)
Despre autor: Sociolog
de meserie, jurnalist timp de zece ani, Maxime Egger
este astăzi responsabil pentru probleme de dezvoltare
durabilă la Alliance Sud (acţiuni de intraajutorare elveţiene).
Teolog ortodox, a creat colecţia de spiritualitate ortodoxă
contemporană Le Sel de la Terre la Editions
du Cerf. A scris cartea Prier 15 jours avec Silouane
(Ed. Nouvelle Cité). A întemeiat reţeaua Trilogies pentru a pune în
dialog tradiţiile spirituale, căutările de sens şi
marile mize socio-economice ale timpului nostru. De asemenea, el
oferă conferinţe pe aceste teme.
Maxime Egger este unul dintre "occidentalii convertiti la ortodoxie".
Relatarea în limba românã a acestei convertiri
poate fi cititã aici:
http://www.ortho-logia.com/Romanian/OccidentaliConvertiti/maxime_egger.htm
Un site care meritã explorat (în francezã):
www.trilogies.org
unde Maxime Egger îsi prezintã, printre altele, si
propriul itinerariu spiritual. Tradus partial în româneste
aici.
Alte articole scrise de Maxime
Egger traduse în limba românã pe site:
Nu poate exista transformare a lumii fãrã transformare
de sine: aici
Pasi pentru o revrãjire (reenchantement) a Creatiei:
aici
Eliberarea celuleor de memoria mortiferã aici
Pacea şi unitatea umană înrădăcinate
în iubirea-compasiune. Aceasta este inima „veştii
bune” pe care Christos – ca marea parte a maeştrilor de înţelepciune
şi fondatorilor de religii – a venit nu numai s-o anunţe
ci s-o întrupeze în propria viaţă. Or, de mai bine de
2000 de ani după crucificarea-învierea sa, Christos este mereu
sursă de divizare şi de conflicte. Între religii, dar şi
între creştini. Şi n-a sfârşit să fie astfel
dacă luăm în considerare recentul document al Vaticanului
care reafirmă sus şi tare pretenţia Bisericii catolice
de a fi unica adevărată Biserică a lui Christos,
deţinătoare a adevărului integral al creştinismului.
Mică paranteză: nici Biserica ortodoxă nu crede mai
puţin despre sine dar cel puţin are prudenţa sã
n-o spunã în gura mare.
Adevăr religios versus adevăr spiritual
Problema este că nu ar putea exista pace fără
libertate. Interioară înainte de toate, dar şi exterioară.
Absenţa libertăţii, confirmatã în fiecare
zi de actualitate, este fermentul de revoltă şi de violenţă.
Libertatea – care nu este pur şi simplu dreptul individual
de a face orice sub pretextul că aceasta ne place – este, la
rândul ei, din punct de vedere spiritual, indisociabilă de
adevăr. Isus spune clar: „Adevărul vă va face liberi”.
A căuta adevărul este calea pentru a găsi libertatea.
Dar ce este adevărul? Îmi amintesc de o discuţie
luminoasă cu un fratele Martin, fiu spiritual al părintelui
Bede Griffith, acum câţiva ani, în sudul Indiei, la ashramul
creştin din Shantivanam întemeiat de părintele Henri le
Saux (swami Abishiktananda). El distingea, pe bunã dreptate
şi cu perspicacitate, între cele două dimensiuni ale adevărului:
aspectul istorico-religios şi aspectul spiritual-veşnic.
Dimensiunea istorică şi religioasă
a adevărului este exprimată
prin acest cuvânt al lui Dumnezeu spus lui Moise: „Eu sunt Dumnezeul
lui Avraam, al lui Isaac şi al lui Iacob.” Este Dumnezeul
şi adevărul religiilor, transmis de cei de demult şi
de scripturi în forme particulare, condiţionate de istorie,
cultură şi psihologie, cristalizat în dogme, doctrine,
ritualuri, credinţe, legi şi alte instituţii. Asa
cum îmi spunea fratele Martin, dacă Dumnezeu este un fluviu
imens, insesizabil şi dinamic, religiile sunt tot atâtea vase
– limitate şi mai mult sau mai puţin statice – care conţin
puţin din apa lui. Adevărul în dimensiunea sa istorică
şi religioasă trasează frontiere între sine şi
ceilalţi, defineşte criterii de apartenenţă
şi cadre identitare. El divizează umanitatea între cei
puri şi cei impuri, fideli şi infideli, credincioşi
şi necredincioşi. Or, cine spune frontiere spune şi
dorinţa de a le proteja sau de a le extinde. Deci frică,
insecuritate şi împrejmuire de o parte; spirit de cucerire
şi agresivitate misionară şi prozelitism de cealaltă
parte. Exact reversul unei credinţe deschise.
Dimensiunea veşnică şi spirituală
a adevărului este exprimată
de acest alt cuvânt al lui Dumnezeu spus lui Moise: „Eu Sunt
Cel ce Sunt”. Acest „Eu Sunt” este adevărul în misterul
său. Inefabil, transcendent, incondiţionat. Transmis din
generaţie în generaţie de către Duhul care suflă
încotro vrea, deci nu ştim nici de unde vine nici încotro merge.
Întotdeauna dincolo de ceea ce Dumnezeu a revelat despre Sine şi
de ceea ce oamenii pot înţelege sau spune. Dincolo, de asemenea,
de limitele timpului şi spaţiului, de condiţionările
psihologice şi de determinările istorice. Dumnezeu nu
are frontiere. Adevărul în dimensiunea sa veşnică
le traversează, doboară zidurile de separare, eliberează
fiinţele umane de credinţele lor şi de fricile care
decurg din ele, deschide neamul omenesc spre unitatea care îl fundamentează în respectul diversităţii lui. „Căile
nu-i pot uni pe bărbaţi şi pe femei, numai scopul
transcendent care este Dumnezeu este capabil de aceasta” îmi spunea
tot fratele Martin.
Ultimul document al Congregaţiei pentru doctrina
credinţei arată din nou din plin. Problema Bisericilor
şi a instituţiilor religioase este că ele confundă
aceste două dimensiuni, că ele absolutizează ceea
ce nu este decât relativ luând credinţele lor drept
adevăr în timp ce acestea nu sunt şi nu vor fi
niciodată altceva decât o aproximare a lui.
Când adevărul istoric se identifică cu
adevărul veşnic, când distincţia vitală dintre
degetul care arată şi realitatea pe care o desemnează
se şterge, când Dumnezeu – care este „unul” în transparenţa-imanenţa
sa – este redus la nume şi feţe multiple prin care s-a
manifestat de-a lungul timpului şi în toate locurile, atunci
confesiunile şi religiile devin factori de divizare, de conflict
şi de violenţă. Tocmai în numele concepţiilor
lor despre adevăr şi a imaginilor despre Dumnezeu pe care
le idolatrizează.
O cale de pasaje(treceri)
Îi şi aud deja pe coreligionarii mei creştini
exclamând şi replicând: dar Isus a declarat: „Eu sunt calea,
adevărul şi viaţa”. Dar şi aici sunt posibile
mai multe interpretări. Potrivit literei sau potrivit duhului.
Unele Biserici – în special cea catolică şi cea ortodoxă
- au înţeles de multe ori acest cuvânt de o manieră literală:
Isus ar fi nu numai calea salvării dar şi singura („Nimeni
nu vine la Tatăl decât prin Mine”). Şi Biserica, care
se identifică cu trupul lui Christos, ar fi unicul loc al acestei
căi, în care „subzistă” adevărul în întregime („În
afara Bisericii nu există salvare”). Logică implacabilă,
dar tocmai logică de divizare, de excluziune şi, în final,
de război. O logică care nu aparţine numai tradiţiei
creştine, din păcate.
Există totuşi o altă interpretare
a acestui cuvânt-cheie al lui Christos. Mult mai profundă şi
spirituală. Mai întâi, Isus nu spune că el este unica
„cale”, „adevăr” şi „viaţă”. Sigur, pentru credinţa
creştină, el le întrupează pe acestea în toată
plinătatea, dar el nu este singura. Există şi alte
căi spre Dumnezeu.
Calea lui Isus - care n-a întemeiat nici religie,
nici Biserică – are această particularitate că dezvăluie,
deschide şi trasează treceri: de la legea exterioară
la conştiinţa interioară; de la dimensiunea istorică,
religioasă şi cunoscută a adevărului la dimensiunea
eternă, spirituală şi necunoscută; de la condiţionările
acestei lumi la libertatea împărăţiei lui Dumnezeu;
de la limitele egoului la infinitul imaginii divine; de la moarte
la Viaţă. Treceri esenţiale pentru deplina actualizare
a potenţelor spirituale ale fiinţei umane, pentru realizarea
unei vieţi în libertatea şi adevărul lui „Eu Sunt”,
pentru accesul la plenitudinea personală. Adevărul este,
în acest sens şi în el însuşi, cale, mişcare, viaţă,
trecere. Isus cel nomad nu avea nici măcar o piatră pe
care să-şi odihnească capul.
Ieşind din matricea religiilor
Isus însuşi a fost conceput şi a crescut
în iudaism: părinţii lui erau evrei, el a fost circumscris
şi prezentat la Templu, a studia Tora şi a petrecut marile
sărbători iudaice la sinagogă. El arată, astfel,
utilitatea religiei, valoarea ei non eternă
dar funcţională, iniţiatoare, pregătitoare.
Religia este ca un pântec în care fiinţa umană poate fi
concepută şi trezită la viaţa spirituală,
poate fi hrănită şi crescută într-un spaţiu
protejat, securizant, coerent. Dar, după cum remarca fratele
Martin, trebuie să avem grijă ca matricea (womb)
să nu devină mormânt (tomb). Este ceea ce se întâmplă
atunci când credinţele – relative – se transformă în adevăruri
absolute, şi doctrinele în ideologii, când „religia devine
mai mare decât omul şi chiar decât Dumnezeu.” Atunci, fiinţa
concepută nu ajunge să se nască cu adevărat
la sine însăşi şi la adevărul ei personal, nu
ajunge să-şi realizeze potenţialul ei spiritual.
Nu îi declară Isus lui Nicodim că
trebuie să se nască din nou şi de sus? A se naşte
înseamnă a ieşi afară din matricea care ne-a conceput.
A se naşte din punct de vedere spiritual înseamnă a ieşi
– în spirit – afară din pântecele religiei (ceea ce nu vrea
să spună neapărat că trebuie să încetăm
să practicăm). Este ceea ce a făcut Christos. Cu
preţul vieţii sale. A ieşit din matricea religiei
sale care îl limita pe Dumnezeu, Realitatea ultimă, la Dumnezeul
lui Avraam, al lui Isaac şi al lui Iacob, care diviza umanitatea
între evrei şi păgâni. Aceasta făcând, el a intrat
în prezenţa universală şi infinită a lui Dumnezeu,
în ascultarea Duhului viu în inima oricărui lucru, în conştiinţa
unităţii lui ontologice cu Tatăl, cu toată omenirea
şi cu întreaga creaţie. Nu mai era nici evreu, nici grec,
nici creştin, ci Fiul Omului. O fiinţă deplin unificată
în plenitudinea ei cosmoteandrică, fără nici o divizare
interioară. O fiinţă de pace şi iubire.
Problema Bisericii este aceea că s-a grăbit
să-şi recreeze o matrice, un pântece în care l-a închis,
nu pe Christos – căci el este ireductibil -, ci imaginea reductoare(canonică)
pe care şi-a făcut-o despre el şi, odată cu
aceasta, pe toţi credincioşii. Cum astăzi se simte
ameninţată de lumea secularizată şi de modernitate,
ea se repliază asupra sa, îşi adună enoriaşi
de pe toate drumurile(recenta liberalizare a messei în latină),
reafirmă conturul frontierelor şi întăreşte
cadrele identităţii ei – puternic contra altora. Este
exact ceea ce a făcut Vaticanul cu declaraţia lui absolutistă
şi anti-ecumenică. Fără a-şi da seama că,
acţionând astfel, Biserica catolică se separă şi
mai mult de realitatea bărbaţilor şi femeilor de
astăzi, că îşi înstrăinează pe ceilalţi
creştini şi, fără îndoială, o bună
parte din propriii credincioşi, îşi taie şi mai mult
creanga pe care stă şi, în final, aprinde conflictele
şi divizările.
Gloria lui Dumnezeu este omul liber
Isus a traversat frontierele dintre rase şi
naţiuni, a sfărâmat zidurile de separaţie dintre
bărbaţi şi femei, dintre adulţi şi copii,
dintre cei puri şi cei impuri, dintre evrei şi non-evrei.
A proclamat că dacă Dumnezeu este mai mare decât fiinţa
umană, aceasta este mai mare decât religia: „Sabatul a fost
făcut pentru om şi nu omul pentru sabat”. Religia,
Biserica trebuie să fie în slujba fiinţei umane şi
nu invers.
Aceasta este calea pe care ne-a deschis-o Isus, adevărul
pe care l-a manifestat el, viaţa al cărei exemplu l-a
arătat. Prin aceasta este el însuşi, prin el însuşi,
o cale spre adevăr şi viaţă. O cale universală,
care are aceeaşi valoare, în mod arhetipic, pentru toate religiile
şi toate sistemele religioase.
„Gloria lui Dumnezeu este omul viu(trăind)”
scria Irineu de Lyon (sec II). Bisericile, la fel ca toate religiile,
nu sunt şi nu vor fi vii decât atunci când vor accepta să-şi
lase credincioşii să iasă din pântecele lor pentru
a se naşte, în sfârşit, la ei înşişi ţi
la vîrsta lor adultă. Când vor naşte discipoli pentru
viaţa în eterna Prezenţă şi nu pentru propria
lor continuitate. Decât atunci când vor fi surse de libertate
şi deci de pace.
Suntem, vai, încă departe de aceasta. Şi,
în această aşteptare, bărbaţii şi femeile
merg în altă parte pentru a-şi astâmpăra setea spirituală.
Dar n-a prezis Isus: „Dar vine ceasul, şi acum a şi
venit, când închinătorii adevăraţi se vor închina
Tatălui în duh şi în adevăr; fiindcă astfel
de închinători doreşte şi Tatăl. Dumnezeu
este Duh; şi cine se închină Lui, trebuie să I se
închine în duh şi în adevăr”? Acest timp a venit.
Sursa: Articolul original în limba francezã
se aflã aici:http://blog.trilogies.org
Traducere Viorica Juncan
|