Michel Maxime Egger
Despre Maxime Egger aici
Paşi pentru o revrãjire a Creaţiei
Despre autor: Sociolog
de meserie, jurnalist timp de zece ani, Maxime Egger
este astăzi responsabil pentru probleme de dezvoltare
durabilă la Alliance Sud (acţiuni de intraajutorare elveţiene).
Teolog ortodox, a creat colecţia de spiritualitate ortodoxă
contemporană Le Sel de la Terre la Editions
du Cerf. A scris cartea Prier 15 jours avec Silouane
(Ed. Nouvelle Cité). A întemeiat reţeaua Trilogies pentru a pune în
dialog tradiţiile spirituale, căutările de sens şi
marile mize socio-economice ale timpului nostru. De asemenea, el
oferă conferinţe pe aceste teme.
Maxime Egger este unul dintre "occidentalii convertiti la ortodoxie".
Relatarea acestei convertiri poate fi cititã aici:
http://www.ortho-logia.com/Romanian/OccidentaliConvertiti/maxime_egger.htm
Un site care meritã explorat (în francezã):
www.trilogies.org
Ce este natura? O simplă
realitate materială fără spirit, supusă legilor
fizico-chimice explicabile prin raţiunea umană, aşa
cum a pretins Occidentul odată cu epoca modernă inaugurată
la sfârşitul secolului al XVI-lea de personalităţi
ca Descartes, Galilei şi Newton? Sau este mai mult decât atât:
o realitate înzestrată cu un mister, cu o interioritate şi
cu o dimensiune divină? Pe de altă parte, pentru ce suntem
chemaţi la o angajare ecologică: pur şi simplu pentru
că prin prea multa exploatare şi epuizare a naturii, noi
distrugem înseşi bazele vieţii noastre şi ale generaţiilor
viitoare? Sau, de asemenea, pentru că natura are un caracter
sacru care invită la respect, cosmosul şi fiinţa
umană fac parte, într-un mod atât de intim, unul din celălalt
încât orice violenţă făcută primului este o
atingere adusă celui de-al doilea ca şi divinului prezent
şi într-unul şi în celălalt.
Motivele utilitariste, etice şi spirituale sunt,
desigur, amestecate. Dar convingerea mea profundă este că
relaţia noastră dezechilibrată şi distrugătoare
cu natura este, în final, expresia manierei în care o privim şi
în care ne gândim pe noi ca fiinţe umane. Aceasta schimbă
totul: dacă considerăm natura ca fiind un simplu pachet
de atomi şi de gene sau dacă o vedem – şi mai ales
o trăim – ca pe o entitate vie de care suntem profund legaţi,
plină de o conştiinţă, de o energie şi
de un Spirit care o structurează, o însufleţesc şi
o fac să tindă spre dincolo de ea însăşi. În
primul caz, ne aflăm în faţa unei naturi desacralizate
redusă la starea de „obiect” exploatabil şi manipulabil
care mai de care de către fiinţa umană şi sistemul
economic şi financiar. În cel de-al doilea caz, suntem în faţa
unui subiect „viu”, adică locuit de o Prezenţă care
ne cheamă la o relaţie de co-creaţie şi de comuniune.
Ecospiritualitatea se bazează
pe alegerea şi pe viziunea unui cosmos locuit şi subiect.
Ea cheamă aşadar, ca răspuns la criza ecologică,
la o „resacralizare” a naturii şi a fiinţei umane. Aceasta
presupune să ne eliberăm de dualismele
în care ne-a închis modernitatea, cu separaţie ei între spirit
şi materie, abordarea antropocentrică şi raţionalistă
a lumii. Una dintre provocările majore este ieşirea
din această paradigmă. Căci
nu vom rezolva criza ecologică, de o manieră profundă
şi durabilă, fără o re-creare cosmologică
şi antropologică, adică fără o transformare
„radicală” a concepţiei noastre despre natură şi
despre persoana umană. Această schimbare de conştiinţă
este şi de ordin spiritual: ea trece printr-o
redescoperire a dimensiunii metafizice, divine sau sacre, a materiei,
a cosmosului şi a fiinţei umane.
Primii paşi au fost făcuţi deja în
acest sens, spre emergenţa unei ecospiritualităţi.
Mai întâi, un vast şantier a fost deschis de noua ştiinţă,
care a apărut în secolul al XX-lea cu mecanica cuantică
(pe planul atomilor) şi teoria haosului (pe planul planetelor
şi a galaxiilor), inaugurând o „nouă alianţă”
între fiinţa umană şi natură. Apoi, religiile
au luat mai mult cunoştinţă de responsabilitatea
lor ecologică, vizând înainte de toate domeniul etic. În sfârşit,
o parte a mişcării ecologice s-a deschis în special la
aportul religiilor primare (şamanism) şi extrem-orientale
(budism).
Contribuţia creştină la o ecospiritualitate
este, în schimb, mai problematică. Căci, fără
a-l putea acuza de distrugerea naturii, creştinismul nu este
străin de constituirea şi propagarea dualismelor – dintre
Dumnezeu, fiinţa umană şi natură – care sunt
la originea crizei ecologice. El i-a pregătit, într-un fel,
terenul, prin anumite declaraţii dogmatice, traduceri şi
interpretări ale Bibliei discutate astăzi. Astfel, afirmaţia
puternică a transcendenţei divine, definirea unui abis
ontologic între creat (natural) şi increat (supranatural),
accentul pus pe caracterul istoric al Revelaţiei, scoaterea
în relief a supremaţiei omului asupra naturii, sau viziunea
escatologică a veacului ce va să vină care relativizează
importanţa acestei lumi, al cărei chip va trece. Bisericile,
cel puţin în Occident, au coroborat aceste dualisme printr-o
teologie adesea foarte raţională şi antropo-cristocentrică,
lipsită aşadar de dimensiunea cosmică, feminină
şi mistică. Noţiunea-cheie a Creaţiei rămâne,
de altfel, şi astăzi, înţeleasă şi învăţată,
de multe ori, într-un mod care întreţine şi conduce la
reprezentări şi atitudini dualiste, din care ar trebui
să ieşim pentru a primi provocarea ecologică.
În acest context, dacă înţelegem să
precizăm contribuţia creştină la o ecospiritualitate,
este esenţial să revizităm noţiunea de Creaţie,
concept „religios” în măsura în care implică existenţa
unui Dumnezeu creator. Se cuvine mai ales să o purificăm
de toate conotaţiile echivoce de care a fost grevată de-a
lungul timpului. De a-i reda sensul ei originar, infinit de bogat
şi subtil. De a o regândi şi reformula, pentru a face
din ea un veritabil instrument de transformare, atât în percepţia
noastră despre natură cât şi în relaţia noastră
cu ea. Aceasta, în dialog cu ştiinţa şi cu celelalte
tradiţii religioase şi spirituale.
Faţă în faţă cu degradarea planetei,
o asemenea revizitare a noţiunii de Creaţie este capitală.
Mai întâi, pentru că ea este cheia pentru a înţelege şi
trăi cosmosul în tradiţiile iudaică, creştină
şi islamică, din care se reclamă o parte importantă
a umanităţii. Apoi, pentru că ea ascunde o mare profunzime
spirituală şi o pertinenţă ecologică adesea
nebănuită şi subestimată. Oricât de străină
ar fi pentru o mare parte a lumii ştiinţifice şi
pentru budism, noţiunea de Creaţie este, în ochii mei,
de o mare actualitate şi fecunditate. Cu condiţia totuşi
de a o considera de o manieră non dogmatică, ca pe un
concept „transversal” şi „nomad” care inventează şi
descopere realitatea, în loc să vrea să stăpânească
şi subordoneze.
Originalitatea noţiunii de Creaţie este
tocmai aceea de a oferi un principiu de inteligibilitate capabil
să unească, fără să-i confunde, pe Dumnezeu
şi cosmosul. Ea permite, de asemenea, să depăşim,
integrându-le – modelele dualiste în care problematica ecologică
este adesea închisă. Ideea Creaţiei are în aceasta meritul
de a nu aduce prejudiciu legitimităţilor juste ale celorlalte
discursuri: autonomia lumii, libertatea omului, relaţia cu
transcendenţa. În schimb, ea poate constitui fundamentul
unei autentice ecologi „cosmoteandrice”, în care natura nu mai este
un obiect, ci îşi regăseşte demnitatea ei de subiect.
Iată câteva piste pentru a revizita noţiunea
de Creaţie, pentru a o elibera de unele conotaţii şi
interpretări de ordin dualist, pentru a pune în evidenţă
câteva conţinuturi spirituale capabile să contribuie la
o revrăjire a naturii şi a relaţiei noastre cu ea.
CREAŢIA ESTE UN MISTER
În pofida creaţioniştilor, Biblia nu este
un tratat ştiinţific. Textele Genezei nu ne spun cum
a fost creată lumea, ele ne oferă elemente de inteligibilitate
pentru a le descoperi sensul, pentru a înţelege de ce
–ul şi pentru ce –ul lor. Ele nu explică nimic,
ci dau de gândit. Sunt povestiri mitice şi simbolice care povestesc
inefabilul, dezvăluie inima ascunsă a lucrurilor şi
a fiinţelor, deschid spre Realitatea ultimă dincolo de
aparenţe. Aceasta, re-legând exterioritatea şi interioritatea,
materialul şi spiritualul.
În centrul mitului Genezei, se află gestul lui
Dumnezeu care dă naştere universului:
În principiu, Dumnezeu a creat cerul şi pământul
(Gn 1,1). Or, „a crea” traduce aici verbul ebraic tara care
este, în Biblie, rezervat lui Dumnezeu. Nici o fiinţă
umană nu este niciodată subiectul acestui verb. El
întâlneşte în aceasta misterul numelui nepronunţabil,
scrie Marie Balmary. Nici o comparaţie deci, nici o transpunere
în domeniul experienţei noastre nu este posibilă. Eu nu
mai văd nici o traducere, nici o priză imediată pentru
a-i înţelege semnificaţia. (…)Creaţia este, în
dimensiunea ei cea mai profundă, un mister. O realitate care
ne scapă în parte, mereu dincolo de orice am putea spune în
acest sens sau sesiza prin simţurile şi raţiunea
noastră.
În acest sens, aşa cum există o teologie
apofatică, s-ar cuveni să dezvoltăm şi o cosmologie
apofatică. (…)
Or, un mister, acesta se trăieşte, se gustă,
se celebrează într-o relaţie de participare, de comuniune,
de co-apartenenţă. (…)
Altfel spus, sensul misterului, mulţumirea şi încântarea
sunt fundamentele unei ecologii spirituale.
TOATĂ CREAŢIA
ÎŞI ARE SURSA ÎN DUMNEZEU
Toate au fost prin El şi fără El nimic
n-a fost, spune evanghelistul Ioan (Io 1,3). Am putea spune la fel
de bine: totul vine de la El şi fără El nimic nu
există. Cum să înţelegem? Când vorbim de Creator,
ne imaginăm adesea în mod spontan un Dumnezeu aplecat, pierdut
în norii transcendenţei lui, care creează lumea din exterior,
ca un ceasornicar sau un geometru atot-puternic. Este, mai mult
sau mai puţin, viziunea fondatorilor ştiinţei moderne
– de la Descartes la Newton – acreditată de o anume teologie
raţionalistă şi creaţionistă, în căutarea
unei „cauze” primare care ar putea explica totul la modul definitiv.
Or, o autentică ecospiritualitate impune să
ne desfacem de această viziune utilitaristă a lui Dumnezeu
şi să disociem în partea noţiunea de Creaţie
de cea de cauzalitate.
TOATĂ CREAŢIA
ESTE ÎN DUMNEZEU
Înţelegem de multe ori Creaţia ca pe o
mişcare de la şi spre exteriorul lui Dumnezeu.
Ca şi cum Dumnezeu ar fi creat lumea într-o relaţie de
exterioritate. Or, misticii celor trei mari tradiţii abrahamice
(iudaismul, creştinismul, islamul) spun că, cosmosul este
creat nu numai de către Dumnezeu, ci în Dumnezeu.
Altfel spus, Dumnezeu a creat lumea în interiorul Lui Însuşi,
ceea ce dă Creaţiei o vertiginoasă dimensiune spirituală.
Cum să înţelegem acest „în” Dumnezeu?
Problema cu această înţelegere a lui ex-nihilo
(adică „din nimic”) este că rămânem într-o dualitate,
o exterioritate a lui Dumnezeu prin raport cu ceea ce creează
El.
Există, totuşi, o altă interpretare,
mai profundă şi mistică. Ea a fost dezvoltată
în special de către Cabala şi doctrina acesteia,
ţimţum.
Acest cuvânt ebraic înseamnă literalmente contracţie
în sine, coborâre în străfundul propriu. Pentru a crea
lumea, Dumnezeu nu iese din sine însuşi într-o mişcare
de revelaţie spre exterior, ci se repliază asupra sa însuşi.
Se retrage din el însuşi în el însuşi. Aceasta făcând,
el generează un vid sau „neant” (nihilo) în inima lui.
Acest neant este o formă de spaţiu
primordial care conţine totul virtualmente (în germene),
un rezervor infinit de energii şi potenţialităţi,
în care cosmosul urmează să vină la existenţă.
În acest sens, ex nihilo din Biblie nu are nimic comun cu
noţiunea de neant.
Originea cosmosului este aşadar de căutat
în realitatea divină. Mai exact în Logosul creator, spun Părinţii
Bisericii. Toate fiinţele şi elementele naturii – în infinita
diversitate a formelor lor materiale – au preexistat acolo şi
există nu ca atare, ci în realitatea lor arhetipală sau,
pentru a relua terminologia lui Maxim Mărturisitorul (sec.
VII), potrivit logos-ului lor.
Fiecare creatură poartă logosul
ei în adâncul naturii ei, ca amprentă de neşters a lui
Dumnezeu care a creat-o şi care este prezent în ea. Logosul
unei creaturi este ceea ce o defineşte în mod fundamental.
Este „raţiunea ei de a fi” în planul lui Dumnezeu, în dublul
sens al principiului ei şi al finalităţii ei. El
conţine caracteristicele comune speciei ei şi pe cele,
particulare, după unicitatea ei individuală. El dă,
de asemenea, fiecărei fiinţe create capacitatea ei de
eternitate, o potenţialitate de transfigurare care o face să
tindă spre dincolo de ea însăşi. Relaţiile dintre
creaturi sunt conduse de logoi (pluralul de la logos). Acestea
constituie legile ontologice ale naturii – subiacente legilor fizice
observate de ştiinţe -, fundamentele interioare ale ordinii,
coeziunii şi armoniei ei. Potrivit lui Maxim Mărturisitorul,
logoi-i există şi rămân împreună pentru
totdeauna în Logos. Verbul divin este, prin aceasta, principiul
unităţii Creaţiei în însăşi inima diversităţii
ei şi complexităţii, centrul secret şi vital
care uneşte toate fiinţele – inclusiv pe cele umane –
într-o relaţie de solidaritate şi de interdependenţă.
CREAŢIA ESTE CORPUL
DUMNEZEULUI CELUI VIU
Dacă Dumnezeu a creat cosmosul din
El şi în interiorul Lui, El este şi în cosmos.
Creştinismul, în mod cert, a suspectat mereu acest gen de afirmaţie,
din teama de a nu aluneca într-o formă de panteism. Există,
totuşi, o altă abordare – panenteismul –care ne
ajută să evităm această primejdie. Acolo unde
panteismul acordă naturii şi forţelor ei o esenţă
divină (natura este Dumnezeu), panenteismul afirmă
că Dumnezeu este în toate lucrurile naturii.
O dinamică bine exprimată de teologul reformat Jurgen
Moltmann: Se produce un locuire reciprocă a lumii în Dumnezeu
şi a lui Dumnezeu în lume. Aceasta nu implică nici disoluţia
lumii în Dumnezeu, cum afirmă panteismul, nici disoluţia
lui Dumnezeu în lume cum afirmă ateismul. Dumnezeu rămâne
Dumnezeu şi lumea rămâne creaţie. (…)
Orientul creştin a dau un fundament spiritual
panenteismului prin teologia energiilor necreate. În esenţa
lui, Dumnezeu este transcendent, dincolo de toate planurile
de existenţă cosmică. Dar în acelaşi timp, el
este şi imanent lumii, „în-interior”-ul cel mai profund
prin energiile sale. Unite cu Logosul, acestea sunt structurante;
haruri ale Spiritului sfânt, ele sunt dătătoare de viaţă.
Ele susţin cosmosul cu focul lor creator şi cu suflul
lor de viaţă, însufleţesc creaturile cu o mişcare
continuă, dându-le forţa necesară creşterii
lor şi fecunditatea; ele fac din univers o pânză vastă
ţesută din flux şi vibraţii, unde toate sunt
interdependente. Prin aceste energii increate, fiecare creatură
poate – în felul ei, mai mult sau mai puţin evoluat sau conştient
– să participe la viaţa divină care este, în mod
fundamental, comuniune şi armonie. Materia este deci mai mult
decât materie; ea este locuită, locul Spiritului.
Prezent în lume, Dumnezeu este şi prin Logosul
lui. Pentru tradiţia creştină, Creaţia îşi
află plenitudinea în întruparea Verbului şi Fiului lui
Dumnezeu. Acesta nu s-a făcut numai trup omenesc, ci şi
trup pământesc. Nu s-a întrupat numai în persoana lui Isus
Hristos, Dumnezeu adevărat şi Om adevărat, ci şi
în cosmosul întreg pentru a rezuma toate lucrurile în el. Opera
lui de salvare, restaurare şi răscumpărare nu priveşte
numai genul uman, ci universul întreg. Căci Dumnezeu a vrut
ca toată plinătatea să locuiască în El, şi
să împace totul cu Sine prin El, atât ce este pe pământ
cât şi ce este în ceruri, făcând pace, prin sângele crucii
Lui (Col 1,19-20). Pământul nu este numai locuinţa
noastră, a oamenilor, ci şi cea a Logosului divin. Acesta
s-a unit cu Creaţia, afundându-se în ea, pătrunzând-o
cu focul Lui, locuind-o cu prezenţa Lui, incorporând-o şi
făcând din ea propriul ei corp. Da, de la atomul cel mai infim
la galaxiile cele mai imense, universul este corpul şi templul
Dumnezeului celui viu.
Dacă Creaţia îşi are originea în Dumnezeu
şi dacă Dumnezeu locuieşte în ea, ea este „sacră”.
Nu de o manieră absolută – prin esenţă – ci
de o manieră relativă, prin capacitatea ei de a fi sacrament
al prezenţei divine, loc de întâlnire şi comuniune cu
Dumnezeu. De unde imensul respect, amestec de iubire şi umilitate,
pe care i-l datorăm.
CREAŢIA RĂSUNĂ
DE CUVÂNTUL DIVIN
In virtutea acestei prezenţe a lui
Dumnezeu, cosmosul şi fiecare creatură care îl compune
sunt o teofanie, adică o manifestare a Fiinţei ascunse
a lui Dumnezeu, a vieţii şi a frumuseţii sale. În
locaşul Lui totul strigă: Slavă! (Ps. 29,9) Cosmosul
răsună şi vibrează de Cuvântul prin care a fost
conceput. (…)
Nici un autor n-a mers atât de departe ca şi
Teilhard
de Chardin în exprimarea transparenţei cosmosului
la prezenţa iluminatoare a divinului. Pentru el, chiar şi
materia cea mai „aspră”, „dură” şi „sterilă”
este plămădită şi însufleţită de
Verbul divin, ea este
un mediu divin care,
dizolvând strâmtele noastre măsuri, ne revelează dimensiunile
lui Dumnezeu. Până acolo încât nu putem atinge Lumina
divină decât amestecându-ne hotărât cu apele profunde
ale devenirii cosmice.
Maxim Mărturisitorul a rezumat această
transparenţă a creatului în increat într-una din cele
mai puternice sinteze: Lumea este una. Căci lumea spirituală
în totalitatea ei se manifestă în totalitatea lumii sensibile,
exprimată mistic prin imagini simbolice pentru cei care au
ochi pentru a vedea. Şi lumea sensibilă întreagă
este în mod tainic transparentă lumii spirituale întregi, simplificată
şi unificată de esenţele spirituale. Dar trebuie
şi să avem ochi de văzut şi urechi de auzit.
Căci prezenţa lui Dumnezeu este cel mai adesea discretă
şi voalată, inaccesibilă simţurilor şi
raţiunii deconectate de inimă şi opacifiate de patimi.
Ea poate fi, în schimb, sesizată şi trăită de
fiinţa reunificată lăuntric, cu spiritul treaz şi
luminat de harul Duhului. Acest mod de cunoaştere, intuitiv
şi mistic, este unul din pilonii de o autentică ecospiritualitate.
(Sursa: articol publicat în revista LE CHEMIN
nr.82, Printemps 2009)
Traducere: Viorica Juncan
|