|
De foc este energia lor si cereascã le este
originea...
(deviza lui Teilhard de Chardin)
Pierre Teilhard de Chardin
(1881-1955)
Puţini oameni, în secolul nostru, au fost atât de supuşi şi
în acelasi timp atât de rãu tratati de către superiorii
lor ca acest cãlugãr iezuit, cvasi mistic, paleontolog,
care n-a putut să publice nimic în cursul vieţii, dar care a
provocat devotate şi constante prietenii.
Toţi cei care l-au cunoscut au păstrat amintirea unei bunăvoinţe
extreme şi a unei intense călduri umane.
(Jacques Arnould: Teilhard de Chardin : Pčlerin
de l'avenir )
Gândirea lui Pierre Teilhard de Chardin
se prezintã ca o Odisee: cea a Omului si ce a Universului. Adresându-se,
în acelasi timp, inteligentei, inimii si spiritului, ea rãspunde
prin rigoarea si prin lirismul ei, unei nevoi profunde de sens, de perspectivã
si de entuziasm.
(din prezentarea editorului la cartea Teilhard de Chardin:Visionnaire
du monde nouveau, autori: Andre Danzin, Jacques Masurel)
Portret
Evocari
Gandirea filozofica si religioasa a lui Teilhard de Chardin
Abatele Pierre despre geniul lui
Teilhard de Chardin
Fragmente pe site:
Messa despre Lume - fragment
Christ in Materie - trei povestiri
Fenomenul uman - fragmente
Mediul Divin - fragmente
Eternul Feminin - fragmente
Despre Fericire. Despre Iubire -
nou
... si mai urmeazã...
Cu exceptia fragmentului din Fenomenul uman toate sunt pentru
prima data in limba romana, la momentul acesta.
Teilhard de Chardin este socotit unul dintre profetii secolului al XX-lea.
O prezentare PowerPoint care prezintã
liniile directoare ale gândirii lui
Teilhard poate fi descãrcatã de (aici)
- în francezã.
O alto prezentare Powerpoint care prezintã
în mare ipoteza Omega (aici)
- în francezã.
Alte detalii despre Teilhard de Chardin, în francezã,
(aici)
sursa foto: http://www.teilhard.org/
Opera
Teilhard de Chardin a lăsat în urmă o operă imensă:
în afarã de opera sa strict stiintificã, peste 200
de eseuri şi cele trei lucrări celebre care au zdruncinat fundamentele
dogmei catolice, publicate după moartea sa:
Le phenomene humain,
(1955),
L’apparition de l’homme, (1956),
Le milieu divin,
(1957).
La moartea sa, în 1955, Teilhard si-a lãsat mostenirea sa
intelectualã si textele sale inedite secretarei sale, Mlle Mortier,
fãcand din aceasta mostenitoarea lui. Iar aceasta a încredintat
apoi lucrãrile lui editurii Seuil. Cartile lui, mai ales Le
Millieu Divin si Le Phenomain humain au fost
bestseller-uri la începutul anilor 60. Teilhard de Chardin a fost,
în parte, reabilitat, în cursul conciliului Vatican II (1962-1965),
asupra cãruia a exersat de altfel o anumitã influetã.
Unul din cei care i-au înteles cel mai bine gândirea a fost
cardinalul Henri de Lubac.
In româneste, la editura AION, Oradea, s-a
publicat, în 1997, Fenomenul uman.
Fragmente pe site: (aici)
Între timp (de la crearea acestei pagini) Editura Herald
a publicat, în 2007, traducerea cãrtii LE MILLIEU DIVIN,
Mediul Divin, detalii (aici)
« …Pierre Teilhard de Chardin a murit în 1955.
Din munţii Auvergne la zgârâie-norii new-yorkezi, din tranşeele
Primului Război Mondial până în China ocupată de japonezi,
de pe falezele engleze până pe malurile Mării Roşii, din
pădurile Asiei până pe colinele Africii de Sud, acest iezuit
nu a ignorat nimic din ceea ce este uman. Ca geolog, a luat în serios
lucrările colegilor lui despre evoluţia viului şi s-a interesat
de urmele primilor noştri înaintaşi. Ca religios şi mistic
şi-a trăit angajarea în sânul Companiei lui Isus cu o fidelitate
neabătută, în ciuda tuturor sancţiunilor al căror
obiect a fost. Ca aventurier, a împărtăşit viaţa Croazierei
Galbene şi pe cea a lui Henry de Monfreid. N-a încetat niciodată
să caute să unească cercetarea sa şi înţelegerea
lui Dumnezeu cu iubirea lui pentru bărbaţii şi femeile
vremii sale. După cincizeci de ani de la dispariţia sa, mai
are el ceva să ne spună? Eu însumi religios, angajat în lumea
ştiinţelor şi a tehnicii, invitat fiind să răspund
la această întrebare, nu m-am interesat atât cu privire la ideile
lui şi la răspândirea lor în cea de-a doua jumătate a secolului
al XX-lea, cât mai ales de însăşi viaţa acestui iezuit:
acest om, fenomenul Teilhard, aş putea spune, pe care l-am descoperit
astfel. Cu nobleţea şi inteligenţa lui, cu curajul şi
generozitatea lui; dar şi cu temerile şi ezitările lui,
cu angoasele şi erorile lui. Şi deşi ştiam deja că
acest om face parte din stirpea uriaşilor, am descoperit în el un
frate mai mare pe umerii căruia te simţi bine să fii cocoţat!”
(extras din postfaţa lui Jacques Arnould la cartea sa: „Teilhard
de Chardin”)
Portret
Extras
dintr-un articol de Jacques Arnould pentru revista „Notre Histoire ”.
10 aprilie 1955, New York, orele şase după amiaza. În seara
de Paşti, un iezuit petrece un moment de destindere împreună
cu prietenii. Ceva obişnuit pentru acest bărbat, cu activităţi
debordante şi ale cărui momente de răgaz au fost mereu
consacrate prieteniei. Deodată se prăbuşeşte, sub
atacul unei hemoragii cerebrale. Pierre Teilhard de Chardin, „pelerinul
viitorului”, topograful atâtor deşerturi africane şi extrem-orientale,
şi-a încheiat ultima călătorie, ultima trecere: L-a întâlnit,
în sfârşit, pe Cel care, în ochii lui, se găseşte în inima
Materiei universale, Cristos.
Această călătorie a început-o în urmă cu trei sferturi
de secol. Născut la 1 mai 1881 în Auvergne, aproape de Clermont-Ferrand,
a moştenit de la înaintaşii lui nu numai o deviză mândră
, De Feu (De Foc) este energia lor şi originea lor este cerească,
dar şi o omenie frumoasă de gentilom, de om de lume desăvârşit.
„Un om mai mult decât fermecător, seducător” scrie, despre el,
una dintre prietenele lui, Claude Riviere, care, ca mulţi alţii,
reţine „minunatul lui surâs, în care înfloreşte şi străluceşte
toată flacăra de care îi arde inima. Inimă plină de
căldură, debordând de iubire pentru tot şi pentru toţi.
Inimă de o indulgenţă şi de o bunătate fără
margini”. S-a scris atâta despre Teilhard de Chardin, despre gândirea
sa profetică, despre curajul lui, despre erorile lui; dar s-a apreciat
oare suficient adevărata măsură a ceea ce ar putea să
fie opera lui cea mai convingătoare, însăşi viaţa
lui, extraordinarul dar al prieteniei, înainte de toate?
”Pământul este rotund, spunea el într-o zi, pentru ca prietenia să-i
facă ocolul”. El însuşi, făcând ocolul lumii, n-a încetat
să creeze o impresionantă urzeală de prietenii. Fără
îndoială, „duşmanii” nu i-au lipsit niciodată: germanii
pe fronturile Marelui Război, tâlharii la cotitură pe cărările
pierdute ale continentului asiatic, soldaţii japonezi cu ocazia ocupării
Pekinului în cursul celui de-al doilea război mondial; dar şi
cenzorii şi autorităţile ecleziastice care l-au condamnat
la tăcere… şi, tot fără îndoială, colegii savanţi
puţin sensibili la farmecul lui natural! Înconjurul lumii prietenilor
lui Teilhard de Chardin ar fi o călătorie nu doar instructivă,
cât mai ales pasionantă. Iată câteva etape.
Să începem, pentru a nu-l uita, pe prietenul Mării Roşii.
Suntem în iarna anului 1928. Cu doi ani înainte, în urma unei „Note asupra
câtorva reprezentări istorice posibile ale Păcatului Originar”
(redactată în 1922), autorităţile ecleziastice îl constrâng
să semneze o recunoaştere publică de credinţă
referitoare la această dogmă şi să abandoneze catedra
de geologie de la Institutul Catolic din Paris. Astfel pleacă spre
China, în slujba Muzeului de Istorie Naturală din Tientin, fondat
de părintele Emile Licent. După un sejur în Franţa, din
octombrie 1927 până în noiembrie 1928, cu ocazia întoarcerii în China,
el face o escală în Somalia şi în Abisinia, unde îl regăseşte
pe „prietenul său etiopian, piratul Henry de Manfreid”. Fie că
străbate golful Tadjura pe vasul aventurierului sau că îşi
acoperă capul cu un turban „pentru a nu-i speria pe indigenii acestor
triburi rămase extrem de sălbatice”, dorinţa lui Teilhard
este aceeaşi: să nu lase să se piardă o ocazie de
a experimenta sau cerceta, nu doar coralii sau peştii, straturile
geologice şi osemintele, dar şi umanul. China i-a oferit multe
ocazii de acestea şi multe „specimene” de umanitate… în afara Sinantropului!
Descoperirea omului de Sinantrhropus pekinensis, în decembrie 1929, în
straturile geologice ale cuaternarului (400000 de ani), a cărui studiu
l-a asigurat, nu este doar rodul unei colaborări între mai multe
instituţii ştiinţifice cu care iezuitul a colaborat: Service
geologique de Chine (de origine chinezo-americano-suedeză), Institutul
medical Rockfeller (americano-chinez) sau Universitatea chineză liberă.
Această descoperire este şi o ocazie de a lega frumoase prietenii
cu ceilalţi cercetători. Atunci când unul dintre ei, Davidson
Blake, moare într-un mod brutal, în martie 1934, „între Sinantrop şi
Omul din grota superioară, printre hărţile şi cărţile
lui”, Teilhard îi scrie abatelui Breuil, un alt paleolog celebru: „Am
pierdut acolo mai mult decât un frate (…) Există ceva ireparabil
în această moarte(…) O moarte frumoasă în plin elan, dar un
gol teribil. Trebuie să strângem rândurile pentru a continua lucrul.
Dar ce lucru stupid, în aparenţă, este viaţa”.
În faţa trupului prietenului său, el jură „să lupte
mai mult ca oricând pentru a da o speranţă activităţii
şi cercetării umane”. O puternică prietenie, intelectuală
şi personală, se pecetluieşte, zece ani mai târziu, în
1946, între Teilhard şi biologul agnostic Julian Huxley, devenit
în 1947 director general al UNESCO. Până în 1955, cei doi oameni
nu încetează să-şi schimbe şi să-şi confrunte
ideile. „Suntem frapaţi – spune Teilhard despre propriile lor idei
– de replierea revoluţionară a Umanităţii asupra ei
însăşi, şi de dezvoltarea, în interiorul acestui ansamblu
totalizat, a unei reţele ramificate de culturi şi de crezuri,
care reproduce, în mod curios, în mediu de gândire, diversele tipuri ale
filogenezei geologice”. Fără îndoială, acolo unde raţionalistul
Huxley nu vede decât o acumulare, o confluenţă biologică,
catolicul Teilhard vorbeşte de convergentă şi de complexificare;
cel puţin, prin această prietenie a lor, au fost puse câteva
elemente ale dialogului dintre tradiţia creştină şi
cultura ştiinţifică modernă.
”Să vrei să fii om până la capăt”, îi repetă
Teilhard de Chardin, atunci când tânărul său confrate nu mai
vede foarte clar în viaţa sa, în special cu ocazia sejurului lor
forţat în China, sub ocupaţia japoneză. Teilhard întreţine
cu Leroy o prietenie care ar putea fi calificată ca aventurieră
şi ştiinţifică: iar dacă cel mai în vârstă
participă singur la Croaziera Galbenă, organizată de Citroen
între mai 1931 şi februarie 1932, cei doi iezuiţi colaborează
împreună la numeroase expediţii de săpături arheologice
în Extremul Orient, în cadrul instituţiilor citate mai sus sau a
Institutului de Geobiologie pe care îl fondează amândoi la Pekin
în 1940. La această dimensiune „activă” a prieteniei lor se
adaugă, am putea spune, o comuniune spirituală. Fără
îndoială, Leroy nu este singurul în această situaţie, prietenia,
la Teilhard, fiind fără limite, inclusiv în Compania lui Isus;
dar mărturia lui este preţioasă pentru a înţelege
mai bine fundamentele prieteniei trăite şi împărtăşite
de mai marele său prieten.
Această prietenie are un dublu sens. Un sens uman şi un sens
cosmic. Pentru a-l înţelege trebuie să amintim maniera în care
Teilhard concepe umanitatea. „Omul – scrie el în Fenomenul uman,
scris din 1939 până în 1940, remaniat în 1947 şi 1948, dar publicat
abia în 1955, după moartea autorului – nu centru al Universului,
cum s-a crezut atât de naiv până acum, ci, ceea ce este mult mai
frumos, Omul săgeată indicatoare a marii sinteze biologice.
Omul constituind, prin el însusi, ultimul născut, cel mai complicat,
cel mai nuanţat dintre învelişurile succesive ale Vieţii”.
Viziunea lui Teilhard este cea a unui evoluţionist: Evoluţia,
explică el în Fenomenul Uman, este o lumină care luminează
toate actiunile o curbură care trebuie să adopte toate trăsăturile”.
De atunci, lumea are o istorie, cunoaşte o dezvoltare, de la materia
cea mai elementară la cea mai mare complexitate, cazul Omului. Cu
apariţia umanităţii, efectiv, pasul gândirii este depăşit:
conştiinţa, deja prezentă în materie, dar încă închisă
în instinctele viului, poate în sfârşit să se dezvolte liber.
Şi astfel, în acest cadru, această „Noosferă” explică
prietenia.
Prietenia, explică Teilhard de Chardin în Esquisse d’un Univers
personnel , scris în 1936, nu este iubirea-pasiune care se transportă
asupra persoanelor înseşi, într-o căutare exclusivă. Prietenia,
din contră, rămâne deschisă unei multiplicităţi
crescânde. Individul nu este uitat sau negat; doar că el întâlneşte
un interes comun: urmărirea unui ideal, apărarea unei cauze,
peripeţiile unei cercetări. Nu pătrunderea unuia în celălalt,
precizează el, ci mai degrabă progresul în doi într-o lume nouă;
altfel spus, un Ceva care înglobează persoanele. Această „afinitate,
mai mult sau mai puţin confuză, care ne leagă psihologic
de Totul care ne înveşmântă”, Teilhard o numeşte „Spiritul
cosmic”. Conştiinţă a Totului a acestui univers care nu
este la urma urmei nimic altceva decât o iubire, nu cea a unui bărbat
pentru o femeie sau cea care există între prieteni, ci aceea care
ne face să iubim Universul pentru că acesta din urmă converge
spre un Centru ultim, o Personalitate supremă, Punctul Omega, primul
Motor Înainte şi în fapt Cristos însuşi. „Cel mai mare eveniment
al vieţii mele, scrie el în L’Etoffe de l’univers (1953),
va fi fost identificarea graduală, în cerul sufletului meu, a celor
doi sori: unul dintre aceste astre fiind Vârful cosmic postulat de o Evoluţie
generalizată de tip convergent; iar celălalt este format de
Isus înviat al credinţei creştine”.
Această frumoasă şi curajoasă spiritualitate a înspăimântat
autorităţile vremii lui. Condamnarea din 1926 marchează
debutul a aproape treizeci de ani de „dispreţ şi neînţelegere”,
potrivit propriilor cuvinte ale lui Teilhard de Chardin, în legătură
cu toată gândirea sa non strict ştiinţifică. Ani de
o tăcere impusă de superiorii săi ecleziastici, în timp
ce superiorii lui imediaţi, care îl ajutau cu loialitate să
se supună, îl încurajau în cercetarea sa silenţioasă şi
îi împărtăşeau speranţa” (Rene d’Ouince). De mai multe
ori încearcă să-şi supună cenzurii opere precum Le
Milieu Divin sau Le Phenomene humain. Zadarnică trudă:
interzis fiind pentru publicare în cursul vieţii, el n-a primit efectiv
niciodată, ceea ce orice cercetător are nevoie pentru a-şi
continua opera: lecturile critice ale contemporanilor săi. Frustrare
imensă pentru un gânditor atât de uman şi de bogat în umanitate
şi în prietenii cum a fost Teilhard de Chardin.
Evocări:
Parintele Pierre Leroy
China este de asemenea şi vremea marelui său prieten şi
frate în Compania lui Isus, Pierre Leroy. Înainte de a fi confidentul
şi chiar alter-ego-ul lui, părintele Leroy a fost discipolul
lui Teilhard de Chardin. În jurnalul lui el relatează scena primei
întâlniri cu mai marele său prieten:„M-a primit într-o cameră
austeră (la Muzeu, în Paris, unde era colaborator al profesorului
Marcellin Boule), situată la subsol, dar unde lumina pătrundea
printr-o fereastră mare de sticlă. Simplitatea părintelui
m-a făcut să mă simt în largul meu imediat. Neprotocolar,
m-a rugat să iau loc într-un fotoliu iar el s-a aşezat cu familiaritate
pe colţul mesei. Cu bunătate, şi-a adâncit privirea în
ochii mei. Eram cucerit deja. Am simţit că acest preot, necunoscut
mie, era la dispoziţia mea”. Era în anul 1928. Această prietenie
va dura până la moartea lui Teilhard de Chardin şi oricine l-a
întâlnit pe Pierre Leroy ştie cu câtă căldură şi
recunoştinţă vorbea el despre marele său prieten,
până la propria sa moarte, în 1992.
TDC văzut de H. de Monfreid
”Nimeni n-a scăpat de această sublimă influenţă,
şi cei mai răi au devenit cei mai buni, reabilitaţi în
proprii lor ochi de încrederea generoasă pe care le-o acorda acest
om care ştia să vadă în străfundul întunecat al sufletului
lor, nu pentru a judeca, ci pentru a descoperi acolo virtuţi latente,
pentru a face să ţâşnească reflexe neaşteptate
din această umbră, aşa cum o strălucire de diamant,
pierdut în drum, sclipeste deodată la lumina unei stele. Câţi
nenorociţi descurajaţi, dezgustati şi revoltaţi… câţi
din aceşti dezmoşteniţi, pervertiţi şi pierduţi
de dispreţul pentru ei înşişi au fost reconfortaţi
şi salvaţi de acest om cu privire clară, care ştia
să reînsufleţească conştiinţele moarte aşa
cum Isus din Nazaret l-a înviat pe Lazăr…”
…(La Teilhard) savantul şi preotul nu se opun niciodată. Cercetătorul
şi misticul se completează în slujba misiunii unice a Bisericii
pe care Teilhard a înţeles-o întotdeauna din punctul lui larg de
vedere: „A extinde împărăţia lui Dumnezeu la alte popoare
este bine. Dar mai bine este să o facem să pătrundă
până în inima profundă a umanităţii. Dacă am
ajunge să implantăm în acest punct precis iubirea lui Isus Cristos,
am fi stupefiaţi văzând torentul popoarelor care s-arrevãrsa
spontan spre Ierusalim” (EP,67).
TDC vãzut de Yves Coppens
"La punctul la care am ajuns cu cunostintele noastre, în
paleontologia generalã, pare surprinzãtor ca Africa sã
nu fie identificatã dintr-o datã ca singura regiune a lumii
unde sã se caute, cu ceva sanse de succes, primele urme
ale speciei umane". Astfel se exprima, cu o extraordinarã
claritate, Pierre Teilhard de Chardin în septembrie 1954 la New
York.
Nu mã pot împiedica sã-mi imaginez ce fericire imensã
ar fi fost pentru Pierre Teilhard de Chardin sã trãiascã
toatã aceastã perioadã recentã. Dacã
eu încep prin acest citat profetic si printr-un scurt bilant a ceea
ce am descoperit si învãtat de la moartea Pãrintelui
Teilhard de Chardin, este bineînteles pentru a lega lumea cunostintelor
anilor 1950 cu cea a zilelor noastre. Dar este si pentru a aminti cã
Pierre Teilhard de Chardin a fost, mai întâi, un paleontolog.
TDC vãzut de Joel de Rosnay
Teilhard de Chardin a fost un mare precursor al gândirii complexe.
El a avut meritul de a prelungi notiunea de biosferã la cea de
noosferã, interconexiunea creierelor umane prin ceea ce cunostea
la acea vreme, adicã telefonul, telegraful si televiziunea la începutul
ei. Dacã ar fi cunoscut internetul ar fi inteles, fãrã
îndoialã, cã fenomenul era si mai profund si cã
noi suntem în curs de a construi progresiv, "din interior",
un creier prin interconexiune de sinapse (ordinatoarele si modemurile
lor). De altfel, multi cercetãtori care lucreazã în
optica "global brain", fie ei rusi, americani, japonezi sau
europeni, îl citeazã foarte des pe Teilhard de Chardin în
operele lor.
Gândirea filozofică şi
religioasă a lui Pierre de Chardin
O viziune a lumii
Geolog, paleontolog, preot iezuit, Pierre Teilhard de Chardin a fost,
înainte de toate, un neobosit cercetător. A fost printre primii care
au propus o sinteză a Istoriei Universului aşa cum ne este ea
explicată astăzi de comunitatea oamenilor de ştiinţă.
Viziunea sa, prezentată, printre altele, în Fenomenul Uman,
este concepută în jurul temei centrale a evoluţiei. Evoluţia
ca si crestere a complexităţii pe care o
suportă conştiinţa
în ipoteza unei convergenţe într-un punct „Omega”.
El a dezvoltat mai
ales conceptul de „noosferă”, zonă de gândire în jurul Pământului,
şi a explicat fenomenul planetizării în curs. Din punct de vedere
religios, Teilhard de Chardin a identificat treptat punctul Omega cu „Cristosul
Universal” al sfântului Pavel. Pe tot parcursul vieţii lui a rămas
în contact cu Museum National d’Histoire Naturelle care găzduieşte
Fundaţia sa.
Viziunea sa despre lume
Teilhard aduce, în privinţa materiei, un mod nou de a vedea. Darwin
tocmai şi-a prezentat teoria sa:… omul s-ar trage din maimuţă?!...
Biserica, dar nu numai ea, protestează! Dar, foarte repede, Teilhard
înţelege că evoluţia speciilor se înscrie în realitatea
descoperirilor în curs ale antropologiei. Plecând de aici, în locul vechii
reprezentări a lumii, care era cea a unei lumi fixe(înţepenite)
în care acţiunea Omului, apărut dintr-odată şi „gata
făcut” în natură, se înscrie, într-un mod imuabil, între polii
binelui şi al răului, el propune o reprezentare antropologică
nouă, degajată dintr-o viziune a lumii înţeleasă ca
o crestere de complexitate şi de conştiinţă. Conştiinţa
ieşind la suprafaţă treptat din profunzimile materiei pe
măsură ce se organizează. Emergenţã acţionând
prin crearea de entităţi, organic legate, din ce în ce mai complexe
şi conştiente, aşa cum arată viaţa animală.
Iar aceasta până la nivelul umanului. Iar înaintarea operând
prin mari rupturi, separate de faze de evoluţie lentă pregătind
aceste salturi: saltul Vieţii, apoi saltul Omului, adică apariţia
unei supra-conştiinţe sau conştiinţa reflectată(=conştiinţa
de sine). Umanitatea este creatura cea mai complexă. Dacă ea
nu mai este centrul lumii, de la Galilei încoace, în schimb este culmea
complexităţii – săgeata – care îl vizează pe Dumnezeu,
nu mai putin, la punctul ultim al traiectoriei Lumii. Acest punct, Omega,
neputând fi altul decât cel al întâlnirii plenare aşteptate încă
de la origini (alfa) de inima Lumii. Omul nu este deci produsul hazardului.
El este voit pentru conştiinţa sa şi pentru puterea lui
de acţiune. Pentru conştiinţa sa reflectată care are
acum mâinile pe manetele de conducere ale evoluţiei, ca responsabil
aşadar. Pentru Teilhard, copilăria umanităţii s-a
încheiat. O ultra-umanitate, unită, adultă şi responsabilă,
trebuie să iasă la iveală acum. Ne aflăm acum la naşterea
dificilă a acestei noosfere, gândirea umană unificată înconjurând
Pământul (…mondializare – Internet – etc.). Este incendierea etajului
superior al rachetei Evoluţiei, care accelerează sub impulsul
activ al conştiinţei umane.
Din punct de vedere religios, Teilhard se înscrie în christologia cosmică
a sfântului Pavel şi a sfântului Ioan („ Eu sunt Alfa şi Omega…”)
pe care le traduce astfel: „…mântuitorul nu a putut pătrunde ţesătura
cosmosului, să se infuzeze în sângele universului (faza Alfa), decât
sprijinindu-se mai întâi în materie pentru a renaşte apoi (faza Omega)”.
Teilhard propune deci o lectură creştină modernizată
a universului care integrează cunoaşterea ştiinţifică
intimă a materiei cu viziunea pauliniană a Corpului Universal
al lui Cristos: un corp cosmic în fază de sublimare sub acţiunea
transformatoare a energiilor iubirii. Nu există loc, în această
viziune pauliniană a Întrupării, pentru un dualism ( = separare
suflet / trup, sufletul fiind creat special de către Dumnezeu, în
timp ce trupul nu este decât o formă a materiei, loc al suferinţei
şi răului) pentru că nu există corp posibil separat
de suflet care să ţină unite toate părţile.
Din punct de vedere filozofic, Teilhard reduce vechiul antagonism spirit-materie
la o viziune unificată a realului: materie şi spirit, două
feţe ale aceluiaşi real.
Sursa: www.teilhard.org
Salt la inceputul paginii |
|