Pierre Teilhard de Chardin
Despre Fericire. Despre Iubire.
Fragmente traduse din volumul
Pierre Teilhard de Chardin
Sur le Bonheur. Sur l’Amour
Editions du Seuil
AXELE TEORETICE ALE FERICIRII
A. La originea problemei: trei atitudini diferite
în faţa vieţii
Pentru a înţelege mai bine cum se pune problema
fericirii vizavi de noi, şi de ce, în faţa ei fiind, ajungem
să ezităm, este indispensabil, înainte de toate, să
facem turul de orizont, adică să distingem trei atitudini
iniţiale, fundamentale, adoptate de fapt de toţi
oamenii în faţa vieţii.
Să ne ghidăm, dacă vreţi, cu
ajutorul unei comparaţii.
Să presupunem nişte excursionişti
plecaţi în escaladarea unui vârf dificil; şi să analizăm
grupul lor la câteva ore de la plecare. La acest moment ne putem
imagina că echipa se împarte în trei feluri de elemente.
Unii regretă că şi-au părăsit
cabana. Oboseala, pericolele le par disproporţionate comparativ
cu interesul succesului. Ei decid să se întoarcă.
Alţii nu sunt supăraţi că au
plecat. Soarele străluceşte, priveliştea este frumoasă.
Dar de ce să urce mai sus? Nu este mai bine să se bucure
de munte acolo unde se află, în plină pajişte sau
în plină pădure? – Şi se întind pe iarbă sau
explorează împrejurimile, aşteptând ora picnicului.
Alţii, în sfârşit, adevăraţii
alpinişti, nu-şi desprind ochii de culmile pe care şi-au
jurat să le atingă. Şi pleacă din nou înainte.
Obosiţi, - iubitori de viaţă (bons
vivants), - înflăcăraţi.
Trei tipuri de Oameni, - şi în care, de fapt,
se împarte dintotdeauna Umanitatea din jurul nostru.
- Obosiţi (sau pesimişti), mai întâi
Pentru această primă categorie de oameni,
existenţa este o eroare sau un rateu. Ne-am angajat prost,
- şi, în consecinţă, se pune problema să părăsim,
cât mai abil cu putinţă, jocul. Dusă la extrem, şi
sistematizată ca doctrină savantă, această atitudine
duce la înţelepciunea hindusă, pentru care Universul este
o iluzie şi o înlănţuire, - sau un pesimism „shopenhauerian”.
Dar, sub forma atenuată şi comună, aceeaşi dispoziţie
apare şi se trădează într-o mulţime de judecăţi
practice pe care le cunoaşteţi bine. „La ce bun să
căutăm (cercetăm)?... De ce să nu-i lăsăm
pe sălbatici în sălbăticia lor, şi pe cei necunoscători
în neştiinţa lor? Pentru ce Ştiinţa şi
pentru ce Maşina? Nu este mai bine să fi întins decât
în picioare? Mai bine mort decât culcat?” – Toate acestea revin
la a spune, cel puţin implicit, că este mai bine să
fii mai puţin decât să fii mai mult, - şi că
cel mai bine ar fi să nu fi deloc.
- Iubitorii de viaţă (iubitorii
de plăceri), apoi
Pentru oamenii de acest al doilea fel , este mai
bine, desigur, să fii decât să nu fi. Dar „a fi”, să
luăm bine seama, capătă atunci un sens foarte special.
A fi, a trăi, pentru discipolii acestei şcoli, nu înseamnă
a acţiona, ci înseamnă a se umple de clipa prezentă.
A se bucura de fiecare moment şi de fiecare lucru, fără
a lăsa nimic să se piardă, - şi mai ales fără
a se preocupa de schimbarea planului: în aceasta constă înţelepciunea.
Când vine saţietatea, ne vom întoarce pe iarbă, ne vom
dezmorţi picioarele, ne vom schimba punctul de vedere; şi
astfel făcând, de fapt, vom refuza să coborâm. Dar, pentru
şi în privinţa viitorului nu riscăm nimic, - doar
dacă nu cumva, printr-un exces de rafinament, ne intoxicăm
bucurându-ne de riscul în sine, fie pentru a gusta freamătul
de a îndrăzni sau pentru a simţi frisonul fricii.
Aşa ne reprezentăm noi, sub o formă
simplistă, anticul hedonism păgân, al şcolii lui
Epicur. Aceasta era în orice caz, până nu demult, în cercurile
literare, tendinţa unui Paul Morand, sau cea a unui Montherlant
– sau, mult mai subtil, cea a unui Gide (cel din Fructele pământului),
pentru care idealul vieţii este de a bea fără a-ţi
potoli niciodată (ci mai degrabă la modul de a o spori)
setea – în nici un caz cu ideea de a-ţi reface forţele,
ci din grijă de a rămâne gata să te apleci, cu tot
mai multă aviditate, asupra oricărui nou izvor.
- Şi înflăcăraţii, în
sfârşit
Aceştia, vreau să spun, sunt cei pentru
care a trăi este o ascensiune şi o descoperire. Nu numai
că, pentru oamenii care formează această a treia
categorie, este mai bine să fii decât să nu fi, dar, mai
mult, este întotdeauna posibil, şi mai ales interesant, să
devii mai mult. În ochii acestor cuceritori îndrăgostiţi
de aventuri, fiinţa este inepuizabilă, - nu în maniera
gide-ană, ca un giuvaer cu nenumărate faţete,
pe care îl poţi întoarce în toate sensurile fãrã
a te plictisi, - ci ca un focar de căldură şi de
lumină de care este posibil să te apropii tot mai mult.
– Se poate glumi pe seama acestor oameni, ei pot fi consideraţi
drept naivi, sau pot fi găsiţi jenanţi. Dar, între
timp, ei sunt cei care ne-au făcut, şi de la ei se pregăteşte
să iasă Pământul de mâine.
Pesimism şi întoarcere în Trecut; plăcerea
momentului prezent; elan spre Viitor. Trei atitudini fundamentale,
aş spune, în faţa Vieţii. Şi drept urmare, în
mod inevitabil, iată ce ne plasează din nou în chiar inima
subiectului nostru – trei forme opuse de fericire vizavi de acesta.
a)
Fericirea liniştii, mai întâi. Fără neplăceri, fără riscuri, fără
eforturi. Diminuăm contactele – restrângem nevoile – coborâm
ştacheta – ne întărim epiderma – ne retragem în cochilia
noastră. – Omul fericit este cel care va gândi, va simţi
şi va dori cel mai puţin.
b)
Bucuria plăcerii, apoi, - plăcere imobilă, sau şi mai bine, plăcere neîncetat
reînnoită. Scopul vieţii nu este de a înfăptui şi
de a crea, ci de a profita. Aşadar, cât mai puţin efort,
sau strict efortul necesar pentru a schimba cupa şi lichiorul
(aici cred cã este o expresie... n.t.). A se expune cât mai
mult posibil, asemenea frunzei în razele soarelui – a-şi schimba
în fiecare clipă poziţia pentru a se simţi mai bine,
iată reţeta fericirii. – Omul fericit este cel care va
şti să savureze cât mai complet clipa pe care o are în
mâinile sale.
c)
Fericirea creşterii, în sfârşit. Din acest al treilea punct de vedere, fericirea nu există şi
nu valorează prin ea însăşi, ca un obiect pe care
să-l putem urmări şi sesiza în sine; ci ea nu este
decât semnul, efectul, şi ca recompensă a acţiunii
convenabil orientate. „Un sub-produs al efortului”, spune undeva
A. Huxley. Nu este aşadar destul, aşa cum sugerează
hedonismul modern, să ne reînnoim oricum pentru a fi fericiţi.
Nici o schimbare nu fericeşte, doar dacă nu cumva se operează
urcând. – Omul fericit este deci cel care, fără
a căuta direct fericirea, află în mod inevitabil bucuria,
pe deasupra (în plus), în actul de a ajunge la plenitudine şi
la capătul acesteia, înainte.
Fericirea liniştii, fericirea plăcerii,
fericirea dezvoltării.
Intre aceste trei rânduri de mers Viaţa,
la nivelul Omului, ezită şi îşi divizeazã
curentul, sub ochii noştri.
Pentru a motiva alegerea noastră, să nu
existe cu adevărat, aşa cum se repetă, decât o preferinţă
individuală de gust şi de temperament?
Sau putem găsi undeva o raţiune, indiscutabilă
- pentru că este obiectivă – de a decide că una din
cele trei căi este absolut cea mai bună şi, prin
urmare, singura care poate să ne fericească în mod autentic?
B. Răspunsul faptelor
… VA URMA…
Sursa: Pierre Teilhard de Chardin,
Sur le Bonheur, Sur l’Amour,
Editions du Seuil,
Traducerea îmi aparţine, V.J.
Salt la inceputul paginii
|