Maxime Egger
Despre Maxime Egger aici
Nu poate exista transformare a lumii fără
transformare de sine
Mântuirea(salvarea) este purtătoare a unei
viziuni mistice şi terapeutice. Noţiunea de păcat
de aici decurge, ea trebuie înţeleasă plecând de la
rădăcina ei greacă hamartia, care
literalmente înseamnă „a rata ţinta”. Care este ţinta?
Este dinamica omului creat după chipul şi făcut
după asemănarea lui Dumnezeu. De la chip la
asemănare, există un potenţial de realizat, un
parcurs de împlinit care este, tocmai, acest drum de
îndumnezeire. Asemănarea este starea fiinţei îndumnezeite,
o fiinţă care a devenit deplin umană realizând
unirea ei cu Dumnezeu, care s-a făcut transparentă energiilor
divine.
Pe această cale, am descoperit că
existenţa umană este non duală. Răul
nu se opune binelui, adevărul falsului, obscurităţile
luminii. Lumina rezidă în inima întunericului. Lumina este
prizonieră a umbrelor noastre. Lucrarea [noastră] constă
în a vizita aceste obscurităţi, în a „deschide inima
noastră profundă” pentru a elibera lumina.
Iubesc mult teologia, în sensul propriu al cuvântului:
teologia nu este un „discurs despre”,
ci o „cunoaştere a”. Adevărata
teologie se naşte în lumina experienţei. Altfel
spus, nu există adevărată teologie fără
cunoaşterea misterului lui Dumnezeu. În acelaşi timp,
misterul este insesizabil. Ne scapă mereu. Este dimensiunea
apofatică. Tot ceea ce putem spune despre Dumnezeu nu sunt
decât aproximaţii. În cele din urmă, Divinul este un
mister. Or, un mister nu se decriptează, nu se analizează.
Un mister se trăieşte!.
Mă simt înrădăcinat în ortodoxie.
Sunt hrănit prin tradiţia ortodoxă, prin rugăciunea
şi teologia ei. Dar, astăzi, îmi trăiesc relaţia
cu această tradiţie de o manieră mai deschisă
şi mai liberă decât înainte. Îmi place mult această
imagine a părintelui Bede Griffiths (1906-1993) […] El deschidea
mâna şi arăta degetele, unul după altul: „Aceste
deget este hinduismul, acesta budismul, celălalt creştinismul,
acela iudaismul şi, ultimul, islamul…” Fiecare din aceste
tradiţii urmează o cale specifică, care o conduce
în centrul palmei mâinii. Acolo, este Dumnezeu, Realitatea ultimă,
puţin contează ce nume îi dăm… Acolo se află
o singură şi aceeaşi Sursă. El preciza că
cele cinci tradiţii îşi trag dimensiunea lor transcendentă
şi imanentă din aceeaşi Sursă, dar că,
la fel ca cele cinci degete, ele sunt diferite şi nu trebuie
să fie confundate. Eu am început să călătoresc
spre palma mâinii, spre această Sursă. Văd importanţa
şi frumuseţea tuturor expresiilor teologice, dogmatice,
liturgice, şi evit să absolutizez vreuna din ele în
special.
Eu nu încetez să meditez la acest cuvânt al
lui Christos din Evanghelia după Ioan: „Eu sunt Calea, Adevărul
şi Viaţa” (Ioan 14,6). Prin ce este Christos Calea,
Adevărul şi Viaţa? Christos s-a născut în
„pântecele (uterul)” iudaismului. Pântecele este locul în care
se creşte, se formează şi se hrăneşte.
Christos a crescut în iudaism şi a urmat ritualurile lui.
Apoi, a ieşit din „uter”. Ortodoxia a fost, pentru mine,
un pântece formidabil, foarte seducător, perfect coerent.
Eu cred că atunci când Christos ne spune, nouă creştinilor,
„Eu sunt Calea”, el îşi afirmă universalitatea sa. El
se adresează şi budiştilor, musulmanilor, hinduşilor…
Prin acest cuvânt, El spune fiecăruia, cam aşa: „Ieşiţi
din uter pentru a deveni voi înşivă”. Ceea ce Dumnezeu
îi spusese deja lui Avraam, desemnând ţara promisă interioară:
„Du-te spre tine!”
Este o cale de libertate extraordinară! Problema
este că Biserica, ca orice instituţie religioasă,
re-creează „uterul” în jurul credincioşilor ei. Putem
trăi în ortodoxie, catolicism sau budism, ca nişte peşti
închişi într-un acvariu… Te simţi bine într-un acvariu,
eşti în siguranţă, vezi lumea prin filtrul colorat
şi deformant al sticlei, te scalzi într-o apă oxigenată,
eşti hrănit de sus, trăim
împreună cu peştii care ni se aseamănă! Dar,
de îndată ce îti iei riscul de a ieşi din acvariu,
începi să vezi, din exterior şi altfel, apa şi
pe cei care sunt înăuntru. Relativizezi ceea ce trebuie
să fii. Iei tu însuti o altă culoare, şi
cei care sunt înăuntru te privesc ca „diferit”. Ai făcut
astfel un pas ireversibil. Eu cred că
la această libertate şi la acest curaj ne invită
Christos: să urmăm calea pe care a realizat-o El, calea
asemănării divine, unice pentru fiecare. Christos
a manifestat, în trupul său, o uniune totală între uman,
cosmic şi Divin.
Fragmente culese de Nathalie Calmé
Source : Sources - pour une vie reliée, aoűt/septembre/octobre 2009, p. 20-26.
Articolul original în franceză poate
fi citit aici:
http://www.trilogies.org/spip.php?article116
Tot acolo pot fi citite şi alte articole scrise de Maxime
Egger, inclusiv despre itinerariul lui spiritual.
Traducere în limba română : Viorica Juncan
Alte articole de Maxime Egger pe site
aici:
Cand religia devine un mormant aici
Pentru o resacralizare a creatiei
aici