Paul Tillich
– CURAJUL DE A FI,
Editura HERALD, 2007,
trad. din engleză Sorin Avram Vîrtop
CAPITOLUL
VI
Curaj
şi transcendentă
[Curajul de a accepta acceptarea]
Notã 09.02.2024
Am înlãturat mare parte din postarea initialã
pentru a nu leza drepturile de autor ale Editurii HERALD. Am
lãsat doar câteva idei...
Curajul este auto-afirmarea fiinţei în
pofida ne-fiinţei. Curajul este actul eului individual
de a prelua angoasa ne-fiinţei asupra lui prin afirmarea
lui fie ca o parte a unui întreg cuprinzător, fie în individualitatea
lui proprie. Curajul include întotdeauna un risc, este întotdeauna
ameninţat de către ne-fiinţă; există
riscul de a se pierde singur şi de a deveni un lucru în
cadrul tuturor lucrurilor, fie de a-şi pierde propria
lume într-o relaţie goală cu sine.
Curajul are nevoie de puterea de a fi, o putere
care transcende ne-fiinţa care este experimentată
în angoasa sorţii şi a morţii, care este prezentă
în angoasa golului interior şi a lipsei de sens, care
este efectivă în angoasa vinei şi a condamnării.
Curajul care preia aceste trei forme de angoasă asupra
lui însuşi trebuie să fie înrădăcinat
într-o putere de a f care este mai mare decât puterea proprie
şi decât puterea propriei lumi. Nici auto-afirmarea ca
o parte, nici auto-afirmarea ca sine nu se află dincolo
de ameninţările diverse ale ne-fiinţei. Cei menţionaţi
ca reprezentanţi ai acestor forme de curaj încearcă
să se transceandă pe ei înşişi şi lumea
la care participă cu scopul de a găsi puterea fiinţei
în sine şi un curaj de a fi ce se află dincolo de
ameninţarea ne-fiinţei. Nu există excepţii
de la această regulă; şi aceasta înseamnă
că fiecare curaj de a fi are în mod mai mult sau mai puţin
vizibil o rădăcină religioasă. Căci
religia este starea de a fi cuprins de puterea fiinţei
în sine. In unele cazuri, rădăcina religioasă
este acoperită cu grijă, în alte cazuri aceasta este
negată cu pasiune; în altele este ascunsă adânc,
iar în altele superficial, însă aceasta nu este niciodată
absentă complet. Tot ceea ce este participă la fiinţa
în sine, şi fiecare este întrucâtva conştient de această
participare, mai ales în momentele în care experimentează
ameninţarea venită din partea ne-fiinţei.
Acest lucru ne conduce spre o consideraţie
finală, dubla întrebare: Cum este înrădăcinat
curajul de a fi în fiinţa în sine, şi cum trebuie
să înţelegem fiinţa în sine în lumina curajului
de a fi? Prima întrebare se ocupă de temeiul fiinţei
ca sursă a curajului de a fi, cea de a doua se ocupă
de curajul de a fi ca soluţie la temeiul fiinţei.
PUTEREA FIINŢEI CA SURSĂ A
CURAJULUI DE A FI
Experienţa mistică şi
curajul de a fi
Deoarece relaţia omului cu temeiul fiinţei
lui trebuie să fie exprimată în simboluri luate din
structura fiinţei, polaritatea participării şi
individualizării determină caracterul special al
acestei relaţii, tot aşa cum determină caracterul
special al curajului de a fi. Dacă participarea este dominantă,
relaţia cu fiinţa în sine are un caracter mistic;
dacă individualizarea este cea care prevalează, relaţia
cu fiinţa-însăşi are un caracter personal; dacă
ambii poli sunt acceptaţi şi depăşiţi,
relaţia cu fiinţa în sine are caracterul credinţei.
În mistică, eul individual tânjeşte
după o participare la temeiul fiinţei ce se apropie
de identificare, întrebarea noastră nu este dacă
acest ţel poate vreodată să fie atins de o fiinţă
finită, ci dacă şi în ce fel poate fi mistica
sursa curajului de a fi. Ne-am referit la temeiul mistic al
sistemului lui Spinoza, la modul lui de a deriva auto-afirmarea
omului din auto-afirmarea substanţei divine la care el
participă, într-un mod similar, toţi misticii şi-au
dobândit puterea de auto-afirmare din experienţa puterii
fiinţei în sine cu care sunt uniţi.
Dar s-ar putea întreba: poate curajul să
fie unit cu misticismul în vreun fel?
[...]
În forţa acestui curaj, misticul cucereşte
angoasa sorţii şi a morţii.
[...]
Curajul mistic de a fi durează atât timp
cât durează situaţia mistică. Limita lui este
starea de gol a fiinţei şi a sensului, împreună
cu oroarea şi disperarea ei, pe care misticii au descris-o.
în aceste momente, curajul de a fi este redus la acceptarea
chiar şi a acestei stări ca o cale de pregătire
prin întuneric pentru lumină, prin gol pentru abundentă.
Atât timp cât absenţa puterii de a fi este percepută
ca disperare, puterea fiinţei este cea care se face simţită
prin disperare. A experimenta aceasta şi a îndura aceasta
este curajul de a fi al misticului în starea de gol. Deşi
mistica în aspectele sale extrem pozitive şi extrem negative
este un eveniment comparativ rar, atitudinea de bază, lupta
pentru unirea cu realitatea ultimă şi curajul corespunzător
de a prelua ne-fiinţa care este presupusă de finitudine
asupra ta însuti, reprezintă un mod de viată care
este acceptat şi care a modelat părţi mari din
omenire.
Însă mistica este mai mult decât o formă
specială a relaţiei cu temeiul fiinţei. Mistica
este un element al fiecărei forme a acestei relaţii.
Din moment ce tot ceea ce este participă la puterea fiinţei,
elementul de identitate pe care mistica se bazează nu
poate fi absent din nici o experienţă religioasă.
Nu există auto-afirmare a fiinţei finite şi nu
există curaj de a fi în care temeiul fiinţei şi
puterea ei de a învinge ne-fiinţa să nu fie efective.
Iar experienţa prezenţei acestei puteri este elementul
mistic chiar şi în întâlnirea faţă către
faţă cu Dumnezeu.
Întâlnirea divino-umană şi curajul
de a fi
Polul individualizării se exprimă pe
sine în experienţa religioasă ca întâlnirea personală
cu Dumnezeu. Iar curajul ce vine de aici este curajul încrederii
în realitatea personală ce se manifestă în experienţa
religioasă. Spre deosebire de uniunea mistică, această
relaţie poate fi numită comuniune personală cu
sursa curajului. Deşi cele două tipuri sunt diferite,
nu se exclud reciproc, căci sunt unite prin interdependenţa
polară a individualizării şi participării.
Curajul încrederii a fost deseori identificat, în special în
protestantism, cu curajul credinţei. Acest lucru însă
nu este potrivit, deoarece încrederea nu este decât un element
din cadrul credinţei. Credinţa cuprinde atât participarea
mistică, cât şi încrederea personală. Cele mai
multe părţi ale Bibliei descriu întâlnirea religioasă
în termeni foarte personalişti. Biblicismul, mai cu seamă
cel al reformatorilor, urmează această linie. Luther
şi-a îndreptat atacul împotriva elementelor obiective,
cantitative şi impersonale ale sistemului roman de legi.
El a luptat pentru o relaţie imediată, de la persoană
la persoană, între om şi Dumnezeu. La el, curajul
încrederii a atins cel mai înalt punct din istoria gândirii
creştine.
[...]
Aici, oricum, este momentul în care „acceptarea"
religioasă „de a fi acceptat" transcende vindecarea
medicală. Religia cere sursa ultimă a puterii care
vindecă prin acceptarea inacceptabilului, îl cere pe Dumnezeu.
Acceptarea de către Dumnezeu, actul său de iertare
sau justificare este sursa ultimă a curajului de a fi,
care este capabil să preia în sine angoasa vinei şi
condamnării. Puterea ultimă a auto-afirmării
poate fi numai puterea fiinţei în sine. Tot ceea ce este
mai puţin decât aceasta, propria putere finită sau
a oricărui altcuiva de a fi nu poate depăşi ameninţarea
radicală şi infinită a ne-fiinţei care este
experimentată în disperarea condamnării de sine. De
aceea, curajul de a avea încredere, aşa cum a fost exprimat
la un om ca Luther, subliniază neîncetat încrederea exclusivă
în
Dumnezeu şi respinge orice alt ternei pentru
curajul său de a fi, nu numai ca fiind insuficient, dar
şi pentru faptul că-1 îndreaptă către o
şi mai mare vinovăţie şi angoasă. Libertatea
imensă adusă oamenilor din secolul al XlV-lea de mesajul
reformatorilor şi crearea curajului lor neîmblânzit de
a accepta acceptarea s-a datorat doctrinei sola fide, şi
anume mesajului conform căruia curajul de a avea încredere
nu este condiţionat de nimic finit, ci numai de ceea ce
este necondiţionat în sine şi pe care îl experimentăm
ca necondiţionat în relaţia de la persoană la
persoană.
[...]
CURAJUL DE A FI - O CHEIE CĂTRE FIINŢA
ÎN SINE
Ne-fiinţa deschide fiinţa
[...]
Puterea este posibilitatea pe care o fiinţă
trebuie să o actualizeze împotriva rezistenţei altor
fiinţe. Dacă vorbim despre puterea fiinţei în
sine, ne referim la faptul că fiinţa se auto-afirmă
împotriva ne-fiinţei. [...] Ne-fiinţa îl face pe Dumnezeu
un Dumnezeu viu. Fără Nu-ul pe care trebuie să
îl depăşească în el însuşi şi în creatura
sa, divinul Da ar fi lipsit de viaţă pentru el. N-ar
mai exista revelaţia temeiului fiinţei, n-ar mai exista
viaţă.
[...]
Auto-afirmarea divină este puterea care
face posibilă auto-afirmarea fiinţei finite, curajul
de a fi. Curajul este posibil doar pentru că fiinţa
în sine are caracterul auto-afirmării în pofida ne-fiinţei.
Curajul participă la auto-afirmarea fiinţei în sine,
participă la puterea fiinţei care domină ne-fiinţa.
Cel care primeşte această putere într-un act mistic
sau personal sau de credinţă absolută este conştient
de sursa curajului său de a fi.
Omul nu este în mod necesar conştient de
această sursă, în situaţii de cinism şi
de indiferenţă el nu este conştient de aceasta,
însă aceasta lucrează în el atât timp cât îşi
menţine curajul de a lua angoasa asupra lui însuşi,
în actul curajului de a fi, puterea fiinţei este efectivă
în noi, fie că recunoaştem sau nu acest lucru. Fiecare
act de curaj este o • manifestare a temeiului fiinţei,
oricât de discutabil ar fi conţinutul actului. Conţinutul
ar putea ascunde sau denatura adevărata fiinţă,
curajul din acesta arată fiinţa adevărată.
Nu argumentele, ci curajul de a fi dezvăluie natura adevărată
a fiinţei în sine. Prin afirmarea fiinţei noastre,
noi participăm la auto-afirmarea fiinţei în sine.
Nu există argumente valabile pentru „existenţa"
lui Dumnezeu, însă există acte de curaj prin care
noi afirmăm puterea fiinţei, fie că ştim
sau nu acest lucru. Dacă îl ştim, acceptăm acceptarea
în mod conştient. Dacă nu îl ştim, o acceptăm
totuşi şi participăm la ea. Iar prin acceptarea
a ceea ce noi nu cunoaştem, puterea fiinţei se manifestă
în noi. Curajul are putere revelatoare, curajul de a fi este
cheia către fiinţa în sine.
Transcenderea teismului
Curajul de a prelua lipsa de sens în sine însuşi
presupune o relaţie cu temeiul fiinţei, relaţie
pe care am denumit-o „credinţă absolută".
Aceasta este lipsită de conţinut special, şi
totuşi are conţinut. Conţinutul credinţei
absolute este „Dumnezeu mai presus de Dumnezeu". Credinţa
absolută şi consecinţa ei, curajul care ia în
sine însuşi îndoiala radicală, îndoiala despre Dumnezeu,
transcende ideea teistă de Dumnezeu.
[...]
Teismul în toate formele sale este transcens
prin experienţa pe care am numit-o credinţă absolută.
Aceasta este acceptarea acceptării fără cineva
sau ceva care să accepte. Puterea fiinţei în sine
este cea care acceptă şi dă curajul de a fi.
Acesta este cel mai înalt punct la care ne-a condus analiza
noastră. Acesta nu poate fi descris în modul în care Dumnezeul
tuturor formelor de teism poate fi descris. Acesta nu poate
fi descris nici în termeni mistici. Acesta transcende atât mistica,
cât şi întâlnirea personală, după cum transcende
atât curajul de a fi ca o parte, cât şi curajul de a fi
în sine.
Dumnezeu mai presus de Dumnezeu şi
curajul de a fi
[...]
Dumnezeu mai presus de Dumnezeul teisrnului este
prezent, chiar dacă ascuns, în fiecare întâlnire divino-umană.
Religia biblică şi teologia protestantă sunt
conştiente de caracterul paradoxal al acestei întâlniri.
Ele sunt conştiente că, dacă Dumnezeu întâlneşte
omul, Dumnezeu nu mai este nici obiect şi nici subiect,
şi prin urmare se află deasupra schemei în care teismul
1-a încadrat. Ele sunt conştiente că elementul personal
cu privire la Dumnezeu este echilibrat de o prezenţă
trans-per-sonală a divinului. Ele sunt conştiente
că iertarea poate fi acceptată numai dacă puterea
acceptării este efectivă în om - biblic vorbind, dacă
puterea harului este efectivă în om. Ele sunt conştiente
de caracterul paradoxal al fiecărei rugăciuni - de
a vorbi cuiva căruia nu-i poţi vorbi deoarece el nu
este „cineva", de a cere celui căruia nu-i poţi
cere nimic fiindcă el dă sau nu dă înainte de
a-i cere, de a-i spune „tu" celui care este mai aproape
de tine decât eşti tu de tine însuţi. Fiecare dintre
aceste paradoxuri conduce conştiinţa religioasă
spre un Dumnezeu mai presus de Dumnezeul teismului.
[...]
Individul poate deveni conştient de ea în
angoasa sorţii şi a morţii, atunci când simbolurile
tradiţionale care îi determină pe oameni să reziste
vicisitudinilor sorţii şi ororii morţii şi-au
pierdut puterea. Când „providenţa" a devenit superstiţie
iar „nemurirea" a devenit ceva imaginar, ceea ce odată
era putere în aceste simboluri poate rămâne în continuare
prezent şi poate crea curajul de a fi în pofida experienţei
unei lumi haotice şi a unei existenţe finite. Curajul
stoic se reîntoarce, dar nu ca o credinţă în raţiunea
universală. Se reîntoarce în termenii credinţei absolute
care spune Da fiinţei, fără a vedea ceva concret
care ar putea birui ne-fiinţa din soartă şi din
moarte.
Individul poate deveni conştient de Dumnezeul
mai presus de Dumnezeul teismului în angoasa vinei şi condamnării,
atunci când simbolurile tradiţionale care îi fac pe oameni
să reziste angoasei vinei şi condamnării şi-au
pierdut puterea. Când „judecata divină" este interpretată
ca un complex psihologic, iar iertarea ca o rămăşiţă
a „imaginii tatălui", ceea odată era putere în
aceste simboluri poate fi încă prezent şi poate crea
curajul de a fi, în pofida experienţei unei prăpăstii
infinite dintre ceea ce suntem şi ceea ce ar trebui să
fim. Curajul luteran se reîntoarce, însă nu susţinut
de credinţa într-un Dumnezeu judecător şi iertător.
Se întoarce în termenii unei credinţe absolute care spun
Da, deşi nu există nici o putere specială care
să învingă vina.
Curajul individului de a lua angoasa lipsei de
sens asupra lui însuşi este limita până la care poate
merge curajul de a fi. Dincolo de ea nu este decât ne-fiinţă.
În interiorul ei, toate formele de curaj sunt re-stabilite
în puterea Dumnezeului mai presus de Dumnezeul teismului. Curajul
de a fi este înrădăcinat în Dumnezeul care se iveşte
atunci când Dumnezeu a dispărut în angoasa îndoielii.
Paul Tillich – CURAJUL
DE A FI, Editura HERALD, 2007, fragmente selectate din pp. 181-219,
trad. din engleză Sorin Avram Vîrtop