Richard David Precht
CINE SUNT EU?
O călătorie prin mintea ta,
Editura LITERA
Detalii carte pe site-ul editurii aici:
http://www.litera.ro/index.php/cine-sunt-eu.html
Cartea pare a fi epuizatã în multe librãrii.
Eu am obtinut-o prin Librãria Cãrturesti.
Un interviu cu Richard David Precht, luat de
Patrice van Eersel, tradus din revista Cles poate fi citit aici
Bielefeld
O improbabilitate
cu totul
NORMALĂ
CE ESTE IUBIREA?
În 1968, universităţile germane cunosc
o efervescenţă fără precedent. Mişcarea
studenţească ajunsese la apogeu şi centrul cel
mai important al acesteia, în afară de Berlin, îl constituie
Universitatea Johann Wolfgang Goethe din Frankfurt. Mai ales
la cursul de sociologie au loc discuţii aprinse între studenţi
şi profesori. Profesorii Jiirgen Habermas si Theodor W.
Adorno sunt foarte apropiaţi de studenţii lor din
punct de vedere politic, dar nu vor să împărtăşească
impulsul revoluţionar al acestora. Chiar dacă Habermas
şi Adorno credeau că studenţii aveau dreptate
să considere Republica Federală Germania un stat „reacţionar"
şi caracterizat de „un capitalism târziu", ei nu credeau
că statul putea fi schimbat prin forţă.
In semestrul de iarnă 1968-1969 situaţia
scapă de sub control. Cursurile lui Adorno sunt întrerupte,
renumitul sociolog Mosof este luat în râs si Institutul de Cercetări
Sociale este ocupat. În lumina celor întâmplate, Adorno renunţă
peste noapte la cursuri. Universitatea se confruntă cu
o problemă. Unde să găsească în mare grabă
un înlocuitor pentru semestrul în curs, mai ales pe cineva care
să fie destul de nesăbuit pentru a intra în mediul
haotic al Facultăţii de Sociologie? Spre surprinderea
tuturor, candidatul este găsit în persoana lui Niklas
Luhmann, un expert cvasicunoscut în administraţia pubică,
de patruzeci şi unu de ani, din Munster. Tema cursului
său este „Iubirea ca pasiune".
Un curs despre iubire într-o perioadă în
care toate ştiinţele umaniste şi disciplinele
sociale dezbat prezentul si viitorul „capitalismului târziu"?
Cine este acest personaj neînfricat care în mijlocul tulburărilor
studenţeşti, discută despre „teoria intimităţii"
în sala mare de cursuri de la etajul al doilea al clădirii
principale, în faţa a douăzeci de studenţi curioşi,
care nu doresc să participe la grevă?
Luhmann se naşte în 1927 la Liineburg.
Tatăl său are o fabrică de bere, iar mama sa
provine dintr-o familie de hotelieri elveţieni. Luhmann
studiază la Gymnasium Johanneum. Cu puţin timp înainte
de bacalaureat este înrolat în armată, ca Luft-waffenhelfer<[1],
iar în 1945 este luat prizonier de americani, în 1946 îşi
dă bacalaureatul şi studiază dreptul la Freiburg.
După examenul de stat, în 1953, Luhmann se angajează
mai întâi la Tribunalul Administraţiei de Apel din Liineburg
şi mai apoi la cel din Hanovra. Pentru că se plictiseşte,
citeşte enorm de multă literatură de specialitate
din toate epocile istorice şi din toate domeniile cunoaşterii
notându-şi ideile interesante pe fişe de cartotecă.
în 1960 află întâmplător că are posibilitatea
de a merge pentru un an la Universitatea Harvard din Boston.
Luhmann studiază administraţia publică
la Harvard şi îl cunoaşte pe renumitul sociolog american
Talcott Parsons. Acesta împarte societatea în sisteme funcţionale
autonome, idee care îl convinge imediat pe Luhmann. întors
în Germania, va ocupa un post modest de asistent la Facultatea
de Ştiinţe Administrative din Speyer. Faptul că
este supracalificat nu contează. Abia u momentul în care
publică prima lucrare, Funcţii şi urmări
ale organizării formale (Funktionen und Folgen formaler
Organisation) un profesor de sociologie din Munster începe
să se intereseze de acest funcţionar public neconvenţional
şi inovator. Helmut Schelsky, unul dintre cei mai importanţi
sociologi germani ai vremii, îşi dă seama că
aici este vorba despre un geniu nedescoperit, aşa cum Bertrand
Russell îl descoperise la Cambridge pe Wittgenstein. Numai
că interesul lui Luhmann pentru o carieră universitară
este redus. Schelsky reuşeşte cu greu să-1 ademenească
pe Luhmann la Munster, astfel încât să nu „intre în istorie
ca fiind un funcţionar ministerial nepromovat". În
1966, acesta îşi ia doctoratul la vârsta de treizeci şi
nouă de ani pe baza cărţii sale care fusese deja
publicată în timp ce se afla la Speyer -încă o paralelă
cu Wittgenstein şi un fenomen cu totul neobişnuit
în mediul academic german, în acelaşi an, lucru şi
mai neobişnuit, i se acordă abilitarea postdoctorală
pentru un post la universitate. Schelsky îi pregăteşte
deja lui Luhmann un post de profesor la nou înfiinţata
Universitate din Bielefeld, numire care devine oficială
în 1968. Pentru că la Bielefeld cursurile aveau să
înceapă abia primăvara următoare, îşi petrece
semestrul de iarnă 1968-1969 în Frankfurt, înlocuindu-1
pe Adorno. Apoi va preda la Bielefeld, până la pensionarea
sa, în 1993, unde şi locuieşte în primii zece ani,
urmând ca, după moartea soţiei, să se mute în
orăşelul Oerlinghausen, în regiunea Teutoburger Wald.
Ritualul său zilnic este stabilit cu stricteţe. Din
zori şi până noaptea târziu lucrează la cărţile
sale şi doar pe la orele prânzului face o plimbare scurtă,
în compania câinelui, în 1998, Luhmann moare de leucemie, la
vârsta de şaptezeci şi unu de ani.
Schelsky avusese întru totul dreptate: eruditul
expert în administraţie publică era un titan al sociologiei.
Faptul că în cartea de faţă îl prezint ca pe
un filosof al iubirii este oarecum frivol şi ciudat, dar
i-ar fi făcut plăcere, fără îndoială.
După cum arată cursurile sale de la Frankfurt din
semestrul de iarnă 1968-1969, Luhmann avea un simţ
fin al umorului. Faptul de a selecta din opera lui Luhmann tocmai
ideile sale despre iubire este ca şi cum am considera că
Immanuel Kant a fost doar filosof al religiei sau că Rene
Descartes a fost doar medic. Dar abordarea are sens. Pe de o
parte, tema iubirii aruncă lumină asupra operei sale
în ansamblu, iar pe de alta, şi-a adus o contribuţie
importantă la filosofia iubirii. Dar, înainte de a trece
la prezentarea concepţiei sale despre iubire, să spunem
mai întâi câteva cuvinte despre aborddarea sociologică.
Luhmann şi-a propus să descopere cum
funcţionează societatea, descoperind un punct
de pornire promiţător pentru consideraţiile sale
în teoria sistemelor a lui Parsons. Un alt punct de
pornire 1-a constituit biologia, ceea ce nu era
neobişnuit. Chiar unul dintre fondatorii sociologiei şi
contemporan cu Darwin
Herbert Spencer, derivase sociologia din psihologie
si psihologia din biologie. Dar Luhmann nu a acordat prea mare
atenţie unui astfel de model, care aplică proprietăţile
organismelor simple si în cazul societăţii, considerată
un organism mai complex. El era de părere că dezvoltarea
sistemelor sociale putea fi explicată, aşa cum o făcuse
si Parsons, pornindu-se de la conceptele teoriei evoluţiei.
Dar sistemele sociale nu erau în nici un caz o formă prea
complexă a sistemelor biologice, chiar dacă oamenii
sunt, fără îndoială, fiinţe vii. Explicaţia
constă în faptul că, după Luhmann, sistemele
sociale nu înseamnă doar schimburi de nutrienţi şi
energie între fiinţele vii, ci si un schimb de comunicare
si de sens. Comunicarea si sensul sunt, însă,
atât de diferite faţă de proteine, încât un sociolog
nici măcar nu ar trebui să reflecteze astfel asupra
fundamentelor biologiei. Faptul că oamenii sunt fiinţe
vii şi că, prin urmare, sunt „animale sociale",
nu îl interesa deloc pe Luhmann. A învăţa din biologie
însemna pentru el cu totul altceva.
Oamenii de ştiinţă care 1-au
inspirat au fost specialiştii chilieni în neuroştiinţă
Humberto Maturana si studentul său, Francisco Varela. Maturana
se numără printre întemeietorii „biologiei teoretice",
în anii '60, acesta se specializase în percepţia culorilor
la nivelul creierului, încercând să răspundă
la întrebarea „Ce este viaţa?", Maturana considera
că este un sistem care „îşi produce şi îşi
trasează propriile limite".
Aşa cum creierul generează el însuşi
material prin care funcţionează, tot astfel organismele
vii se creează pe sine în procesu autoperpetuării.
Maturana a denumit acest proces autopoieză (autocreaţie).
Când a făcut cunoscută această idee fundamenta
în 1969, la o conferinţă desfăşurată
la Chicago, Niklas Luhmann tocmai începuse să predea la
Bielefeld. Mai târziu, când a aflat de conceptul de autopoieză,
a înţeles că Maturana nu descrisese doar
autocrearea vieţii şi a creierului, ci dăduse
şi o nouă definiţie comunicării. Conform
lui Maturana, cel ce comunică nu transmite pur şi
simplu o informaţie, ci construieşte un sistem, indiferent
de limbajul pe care îl foloseşte. În urma interacţiunii
dintre bacterii se formează un sistem ecologic. Regiunile
creierului comunică între ele şi formează astfel
un sistem neuronal, conştiinţa. Pornind de aici, Luhmann
ajunge să se întrebe dacă nu cumva sistemele sociale
sunt, la rândul lor, sisteme auto-poietice, care se formează
prin comunicare („simbolică") prin intermediul limbajului?
Planul lui Luhmann era pus la punct de multă
vreme. El avea în vedere descrierea exactă a sistemelor
sociale ale unei societăţi pornind de la conceptul
de „comunicare". Pentru el, autopoieză era componenta
lipsă din argumentare. Deşi Maturana a considerat
mai târziu că mersese prea departe cu abordarea sa îndrăzneaţă,
realizările lui Luhmann aveau să le întreacă
pe cele ale biologului chilian. Luhmann nu a devenit numai unul
dintre cei mai fini observatori ai proceselor sociale din a
doua jumătate a secolului. Era un „continent intelectual",
un teoretician la superlativ. Chiar şi abordarea conceptului
de „comunicare" a fost revoluţionară.
Până atunci sociologii discutaseră
despre oameni, norme, roluri sociale, instituţii şi
acţiuni. Dar pentru Luhmann, importantă era incidenţa
comunicării, nu cine comunică. Hotărâtoare
este doar întrebarea: „Cu ce rezultat?" în societatea umană
nu este vorba despre schimbul dintre materie şi energie,
ca în cazul bacteriilor, nici despre cel dintre neuroni, ca
în cazul creierului, ci despre aşteptări. Dar
cum se realizează, schimbul de aşteptări?
Ce fel de aşteptări sunt aşteptate şi ce
rezultă de aici? Cu alte cuvinte: cum reuşeşte
comunicarea să schimbe aşteptări, astfel încât
să rezulte sisteme sociale moderne cu adevărat stabile
şi independente de alte influenţe? Este vorba despre
sisteme precum politica, economia, dreptul, ştiinţa,
religia, educaţia, arta sau... iubirea.
Prin urmare, şi iubirea constituie un sistem
social alcătuit din aşteptări sau, mai exact,
din aşteptări bine stabilite, cu alte cuvinte, dintr-un
cod. Cartea lui Luhmann Iubirea ca pasiune
- publicată abia la cincisprezece ani după cursul
ţinut la Frankfurt - reprezintă o lucrare despre istoria
şi prezentul codului iubirii. Conform autorului, ceea ce
înţelegem astăzi prin dragoste este puţin un
sentiment şi mai mult un cod profund burghez, apărut
la finele secolului al XVIII-lea. Declaraţia „Te iubesc"
reprezintă mult mai mult decât exprimarea unor sentiment
aşa cum se întâmplă când spunem: „Mă dor dinţii".
Se are în vedere aici un întreg sistem de promisiuni şi
de aşteptări. Cel ce îşi asigură partenerul
de faptul că îl iubeşte are sentimente statornice
si îşi asumă grija faţă de persoana iubită,
este prin urmare pregătit să se comporte ca o persoană
care iubeşte, cu tot ceea ce implică acest lucru în
ochii celorlalţi si pentru societate.
Nevoia de iubire se naşte, prin urmare,
dintr-un anumit tip de relaţie cu propriul sine. Cu cât
locul unui om este mai puţin definit în cadrul societăţii,
cu atât mai puternică este nevoia sa de a se afirma ca
individ. Individului nu îi este, însă, uşor în societăţile
moderne. Acestea se descompun într-o serie de sisteme sociale,
lumi autopoietice preocupate de un singur lucru: asigurarea
continuităţii sistemului. Conform descrierii lui
Luhmann, sistemele se comportă astfel ca nişte organisme
în condiţiile darwinismului, folosindu-se de mediu pentru
a se conserva pe sine. Nu există prea mult loc pentru indivizi.
După zece ani de activitate în administraţie, lui
Luhmann pare să i se fi confirmat faptul că, în cadrul
sistemelor sociale, individualitatea nu contează. Fiecare
om trebuie să se scindeze în diferite roluri: cel de tată
sau de mamă, de angajat-model, de pasionat de popice sau
de badminton, de membru al unei comunităţi online,
de vecin, de plătitor de taxe şi impozite şi
de soţ. O identitate unitară se poate forma cu greu
în asemenea condiţii. Ceea ce lipseşte este o confirmare
în a cărei oglindă fiecare să se vadă ca
întreg, ca individ.
După Luhmann, această „autoreprezentare"
este realizată de iubire; aceasta este funcţia
ei: o formă foarte rară şi, de aceea, „improbabilă"
de comunicare, deşi cu totul normală. Prin urmare,
iubirea este o improbabilitate cu totul normală „de a găsi
propria fericire în fericirea altcuiva." Imaginea pe care
ne-o facem despre celălalt este transformată
atât de mult de iubire încât persoana iubită porneşte
de la o perspectivă „normală” Tocmai aceasta
este calitatea unică şi inconfundabilă a iubirii:
îndrăgostitul vede doar zâmbetul, nu şi dinţii
lipsă. Cu sobrietatea sa inimitabilă, Luhmann arată:
„Sprijinul din exterior este abolit, tensiunile interne se ascut
(în sensul că devin mai intense). Stabilitatea trebuie
asigurată acum din resurse personale." Bineînţeles
că acest proces în care îndrăgostiţii îşi
stabilesc aşteptările în funcţie de celălalt
este extrem de riscant, deoarece predispune foarte uşor
la dezamăgiri. Tocmai cel mai fragil dintre coduri - şi
acesta este paradoxul iubirii - trebuie să asigure cel
mai mare grad de stabilitate. Cu cât cel care iubeşte este
mai sigur că aşteptările sale legate de stabilitate
sunt îndeplinite, cu atât mai lipsită de tensiuni devine
relaţia de iubire, atât în sensul bun, cât şi în cel
rău. Aşteptările satisfăcute sunt de încredere,
dar pierd emoţia, diminuând tocmai improbabilitatea care
constituise motorul atracţiei. După Luhmann, ideea
romantică a iubirii ca întreg format din sentimente, dorinţă
sexuală si virtute reprezintă, de aceea, o pretenţie
exagerată, înseamnă deja mult chiar şi numai
faptul că ne găsim menirea în lumea altcuiva, fie
şi numai pentru o vreme.
Merită aici să ne întrebăm „de
ce?", chiar dacă Luhmann nu oferă un răspuns.
Ce se întâmplă cu pasiunea de la începutul unei relaţii?
De ce se estompează odată cu timpul? Este într-adevăr
vorba doar despre aşteptări predictibile? Acest lucru
nu se întâmplă oare în relaţiile în care comunicarea
- adică armonizarea aşteptărilor - nu funcţionează
cum trebuie? Nu s-ar putea să existe şi un alt motiv
care să-i fi scăpat lui Luhmann, unul de natură
biochimică, de exemplu?
Faptul că Luhmann lasă cu totul deoparte
biologia şi influenţa acesteia asupra sentimentelor
noastre i-a adus numeroase critici. Pentru specialistul în neuroştiinţă
Gerhard Roth din Bremen,este de neînţeles cum un sociolog
de talia lui Luhmann a putut să ignore faptul că omul
este un individ biologic. Mai grav este faptul că oamenii
de ştiinţă care l-au inspirat, Maturana şi
Varela, au fost discreditaţi de majoritatea specialiştilor
în neuroştiinţă, deoarece punctele lor de vedere
nu pot fi nici verificate, nici contrazise pe cale experimentală.
Luhmann a răspuns imperturbabil că,
atâta vreme cât neuroştiinţa urmăreşte comunicarea
dintre neuroni, iar nu aşteptările, sociologia poate
lăsa neuronii deoparte şi poate urmări modul
în care sunt comunicate aşteptările. Tocmai aici rezid
independenţa funcţională a sistemelor biologiei
şi sociologiej. relevant este numai ceea ce
este relevant în cadrul unui sistem. în acelaşi
timp, ar trebui să observăm că, din punct de
vedere biologic, concepţia despre iubire a lui Luhmann
integrează o serie întreagă de stări ale conştiinţei,
în apărarea lui se poate spune că termenul de „iubire"
este clar circumscris în context social Toate ace stea nu schimbă
f ap tul că definirea conceptului-umbrelă de „iubire",
ca necesitate de „autoreprezentare" în ochii celorlalţi,
este relevantă din punct de vedere
biologic, dar şi social, doar ca parte a unei imagini
mult mai vaste. Conceptul nu descrie de obicei prima iubire.
A fi îndrăgostit de cineva până peste cap nu înseamnă
neapărat că persoana îndrăgostită caută
confirmarea în ochii celuilalt. Altminteri, iubirea unui adolescent
pentru un idol pop ar fi de la bun început mai absurdă
decât este deja. Şi nici nevoia de sex, asociată adesea
cu iubirea, nu echivalează neapărat cu dorinţa
de împlinire. Ceea ce pentru unii reprezintă sarea si piperul
activităţii sexuale, pentru alţii înseamnă
lucruri de evitat; dimpotrivă, ideea de a juca un rol poate
fi factorul declanşator al dorinţei.
Un alt argument împotriva concepţiei lui
Luhmann ar fi următorul: dacă iubirea nu ar fi decât
un cod social, atunci nu ar avea sens să utilizăm
termenul şi în cazul regnului animal. Asupra acestui aspect
voi reveni imediat. Nu ar trebui să îl utilizăm nici
atunci când ne referim la iubirea faţă de un animal
de companie, ceea ce ar fi absurd din acest punct de vedere.
Dragostea părintească (inclusiv în regnul animal),
dragostea carnală, dragostea fraternă sau cea faţă
de un prieten au în comun faptul că persoana care iubeşte
este profund devotată ara fiinţe. Pe lângă toate
acestea, există iubirea senzuală, senzoriala şi
spirituală, emoţii complexe, precum şi imperative
morale cum ar fi, de exemplu, porunca creştină: „Iubeşte-ţi
aproapele pe tine însuţi." Această poruncă,
întâlnită si în alte religii în forme asemănătoare,
este greu de pus în practică. Sentimentul de iubire nu
poate lua naştere în urma unei porunci. Asemenea cerinţe
devin suspecte dacă sunt folosite ca mijloace de impunere
a moralităţii. Dacă s-ar spune: „Respectă-l
pe aproapele tău, deşi nu îl iubeşti", lucrurile
ar fi mai puţin constrângătoare.
Este greu de spus dacă animalele au sentimente
de iubire. Dar cum ar putea fi altfel? Pentru că nu ştim
cum este să fii liliac (vezi Dincolo de salam si de
brânză), nu ştim dacă animalele iubesc. Părerile
sunt împărţite. Behaviorismul continuă să
excludă termenul de „iubire", limitând discuţia
la sexualitate si ataşament. Printre preocupările
ciudate ale behavioriştilor se numără si aceea
de a deriva capacitatea de a iubi a omului din parteneriatul
monogam pe termen lung. Aici ne confruntăm însă cu
trei probleme, în primul rând, din discuţie lipseşte
„iubirea părintească". Relaţia strânsă
dintre mamă si copil, prezentă şi la alte mamifere
evoluate, este expediată ca „ataşament", în al
doilea rând, se pune întrebarea de ce parteneriatele monogame
pe termen lung, întâlnite în regnul animal, nu sunt considerate
relaţii bazate pe iubire. Dacă ar fi aşa, gibonii
şi păsările răpitoare ar fi capabile să
iubească, în timp ce raţele şi cimpanzeii nu.
în al treilea rând, şi oamenii au relaţii nemonogame,
şi aceasta se întâmplă probabil de la începuturile
omenirii, când tatăl biologic era adesea imposibil de identificat.
Se presupune că monogamia a apărut mult mai recent
decât iubirea, si nu invers! Teoria biologică atât de răspândită,
conform căreia evoluţia a inventat „iubirea"
ca „legătură socială" pentru a crea un
climat de siguranţă în perioada îndelungată
necesară creşterii unui copil este pusă acum
sub semnul întrebării. Biologii dau, pe bună dreptate,
din umeri sau încruntă din sprâncene în momentul în care
trebuie să spună ceva despre iubire, deoarece acest
termen nu este definit în biologie. În această privinţă,
cei care dau dovadă de mai mult curaj sunt, din nou, specialiştii
în neurostiinţă. Cel puţin sunt cunoscute acele
zone ale creierului care răspund de dorinţele noastre
sexuale, în primul rând hipotalamusul. Dar este important să
reţinem că nucleii respectivi diferă în funcţie
de sex. Îîn cazul femeilor, dorinţa sexuală este asociată
cu nucleus ventromedialis, în timp ce în cazul bărbaţilor,
este vorba despre nucleus praeopticus medialis (unii
neurobiologi explică astfel de ce bărbaţii pot
fi excitaţi mai uşor prin intermediul stimulilor vizuali).
Cercetările mai recente, bazate pe testele de imagistică,
au arătat că ambii nuclei au legătură cu
iubirea. Din punct de vedere biochimic, există o legătură
între dorinţa sexuală si iubire, deşi una destul
de fragilă având în vedere că, în lumea reală,
acestea apar adesea ca fiind separate. Chiar dacă senzaţia
îndrăgostirii implică adesea dorinţa sexuală,
lucrurile nu stau la fel si invers. Dacă ar fi aşa,
consumatorii de pornografie ar fi îndrăgostiţi tot
timpul.
Un rol-cheie în procesul îndrăgostirii
îl joacă hormonul numit oxitodnă. în timpul
excitării sexuale, se eliberează oxitocină atât
în cazul femeilor, cât si în cel al bărbaţilor. Efectul
acesteia seamănă cu efectul indus de opiu: excitant,
ameţitor, dar si calmant. Oxitocină a fost etichetată
drept „hormon al fidelităţii" sau „hormon al
ataşamentului" în urma testelor efectuate pe şoarecii
de prerie. Spre deosebire de şoarecii de munte, care au
mai puţini receptori de oxitocină, şoarecii de
prerie sunt monogami. Cercetătorii americani din echipa
lui Thomas Insel, director al cunoscutului Centru regional de
cercetare a primatelor Yerkes al Universităţii Emory
din Atlanta (vezi Primatele în arena culturii), au despărţit
mai multe perechi de şoareci de prerie după ce le-au
injectat blocatori de oxitocină. în acel moment, şoarecii
de prerie au devenit la fel de infideli precum şoarecii
de munte şi au început să se „împerecheze la întâmplare",
în schimb, şoarecii de munte au deprins fidelitatea după
ce li s-a injectat vasopresină (foarte asemănătoare
cu oxitocină).
În prezent se consideră că este foarte
probabil ca receptorii de oxitocină să influenţeze
decisiv dorinţa şi capacitatea de a avea o relaţie
a oamenilor. Psihologul Seth Pollack de la Universitatea de
Stat California din Monterey Bay a demonstrat că orfanii
au o cantitate mai mică de oxitocină decât copiii
care au o relaţie apropiată cu părinţii.
Oxitocină este un fel de adeziv rezistent, în cazul femeilor
însărcinate, acest hormon declanşează contracţiile
si lactaţia şi întăreşte ataşamentul
dintre mamă şi copil. Pentru cupluri, asigură
trecerea de la primele experienţe sexuale la
o relaţie de lungă durată.
În afară de acest hormon, în creierul îndrăgostiţilor
mai acţionează şi alţi centri si agenţi
biochimici. Se presupune că ar fi vorba despre cortexul
cingular, o regiune care are lega cu atenţia,
şi despre sistemul mezolimbic, care
este un fel de centru al recompensei. Feniletilaminele
generează senzaţia de exaltare.
Bineînţeles că de aici nu trebuie
să lipsească „suspecţii de serviciu" (vezi
Domnul Spock iubeşte): noradrenalina pentru
stările de excitaţie, dopamina pentru
stările de euforie, în timp ce nivelul acestora creşte,
nivelul serotoninei scade, ceea ce duce la o anumită
stare de incapacitate mentală. La toate acestea se adaugă
şi o doză de „stupefiante" produse de organism,
cum ar fi endorfina şi cortizolul.
După o anumită perioadă de timp, acest vis
euforic se pierde. Durata maximă a iubirii este de trei
ani, iar cea medie variază între trei şi douăsprezece
luni. Statisticile internaţionale arată că,
în medie, divorţul intervine după patru ani de relaţie.
Dinţii lipsă, invizibili până la un punct, devin
deodată foarte vizibili. Din punct de vedere biochimic,
doar oxitocină mai este relevantă pentru o relaţie
de cuplu pe termen lung. Ce concluzii putem trage de aici în
legătură cu iubirea? Ce am învăţat din toate
aceste informaţii despre receptorii de oxitocină şi
despre „autoreprezentarea în ochii celuilalt"? Între neuro-ştiinţă
si Luhmann, unde se află adevărul? Tot ceea ce este
nou impulsionează, tot ceea ce este neaşteptat stimulează,
atât în sens negativ, cât si în sens pozitiv. Aici specialiştii
în neuroştiinţă şi adepţii teoriei
sistemelor cad de acord: iubirea este „o improbabilitate cu
totul normală" atât din punct de vedere biochimic,
cât si din punct de vedere sociologic. Este vorba despre o experienţă
de excepţie ce funcţionează conform modelelor
identificabile în plan biochimic si social. Creierul nostru
se teme de plictiseală şi se pare că, fie şi
numai din acest motiv, el iubeşte iubirea. Nimic nu este
prin urmare mai suspect decât acest adagiu aparent inofensiv
ce îi aparţine remarcabilului pastor luteran Dietrich Bonhoeffer:
„Iubirea nu vrea nimic de la celălalt,
ea vrea totul pentru celălalt." Am putea
să ne întrebăm: „În ce scop?" Iubirea ar trebui
să fie altruistă, dar dacă este adevărat
că este o autoreprezentare în ochii celuilalt, ea reflectă
cea mai atrăgătoare imagine pe care o cunoaştem...
sinele nostru. Cine este sau ce înseamnă acest „sine"
nu ştim încă. Are, însă, legătură -
şi cum s-ar putea altfel? - cu deciziile pe care le-am
luat şi pe care le luăm de-a lungul vieţii. Deciziile
sunt, după cum arăta Luhmann, diferenţele care
ne transformă viaţa. Dar cât de liberi suntem atunci
când le luăm?
pp.265-275