Fragmente din volumul
Valerio Albisetti
IUBIRE.
Cum sã rãmânem împreunã
pentru întreaga viatã.
Editura PAULINE
Despre Valerio Albisetti aici
Posibilitate de a achizitiona
cãrtile lui Valerio Albisetti traduse în româneste
de aici, de exemplu, de la Editura KERIGMA,
faceti dublu click pe linkul de mai jos :
http://www.kerigma.ro/carti.php?listautor=Valerio%20Albisetti
INTRODUCERE
Această muncă o simt
ca pe o provocare.
Să reuşesc să identific constante,
să indic puncte de referinţă în lumea emoţiilor,
a sentimentelor, sferă pe care omul, de milenii, poate chiar
de la apariţia lui pe pământ, o trăieşte ca
fiind misterioasă, insondabilă, ascunsă, periculoasă,
ambiguă, se vrea a fi provocarea acestei cărţi.
Ani şi ani de muncă analitică m-au
făcut să înţeleg că nu mai este considerată
normală o iubire - şi înţeleg prin iubire sentimentul
care leagă două persoane în întregime: psihic, sexual,
spiritual - care durează toată viaţa.
Asist continuu, în ultimul timp, la publicaţiile
unor colegi şi intelectuali, care explică şi demonstrează
că relaţia de iubire este insondabilă, incontrolabilă,
inexplicabilă şi afirmă că este normal să
fie aşa. Mai mult, unii ne îndeamnă să spunem că
este necesar, structural, ca iubirea să conţină
în ea boala, patologicul. De aici provine, după ei, încărcătura
transgresivă, subversivă, care face ca în cuplu totul
să fie permis.
Dacă ar fi aşa - dacă ar trebui
să aşteptăm să iasă la iveală propriile
fantasme negative, necunoscute, morbide, când suntem îndrăgostiţi
- atunci cercetările mele, atât ca psihanalist, cât şi
ca scriitor, nu ar fi de nici un folos.
Nu.
Nu vreau să cred că în iubire nu se poate
comunica, că lucrurile trebuie să rămână obscure,
neclare, neadecvate, imposibil de definit.
De ce aud pretutindeni că pentru ca viaţa
de cuplu să funcţioneze, e nevoie, de fapt, de minciună,
de compromis? De ce se susţine că iubirea seamănă
mai degrabă cu o competiţie, cu ura decât cu prietenia
şi cu complicitatea? Pe de altă parte, viaţa zilnică,
realitatea în care trăim zi de zi, arată că în
nucleul familial se află cel mai înalt grad de nevroză,
de violenţă Mereu sau aproape mereu, istoriile cuplurilor
sunt itinerare sordide, înclinate spre autodistrugerea reciprocă,
spre lipsa esenţială de comunicare.
De ce toate acestea?
Iubirea nu poate fi definită: iată de
ce, atunci când se vorbeşte despre iubire, unul susţine
un lucru, iar altul exact contrariul. Iubirea înseamnă şi
viaţă şi moarte, şi boală şi sănătate,
şi rău şi bine. Pe acest discurs se bazează
iubirea şi astfel scapă oricărei încercări
de a fi încadrată, de a fi reglementată.
Deşi este o experienţă pe care cu
toţii, cel puţin o dată în viaţă, am
trăit-o, nimeni nu reuşeşte apoi să o povestească
în întregime, cu toate nuanţele, în toate detaliile, cu toate
temerile, proiectele, fanteziile, tăcerile ei. Cuvântul nu
este de folos, deoarece iubirea, ca şi fericirea, ţine
de mituri. Are de-a face cu sufletul. Nu poate fi numită.
Doar poezia, arta, pot să se apropie de ea. Contorsionată,
multiformă, prometeică, de nestăpânit, iubirea
uneşte ascunzişurile cele mai adânci, unde se contopesc
binele şi răul, viaţa şi moartea, unde logica
şi raţiunea alternează cu dorinţa, emoţia,
sentimentele. Tinde spre absolut, dar nu vrea să fie absolutizată,
ipostaziată, aşa cum ar vrea omul.
Dar umanitatea este bolnavă - nu reuşeşte
să se menţină în jocul dihotomic, primordial, de
a şti că trebuie să moară şi de a nu
voi să ştie acest lucru - şi a inventat timpul
din nevoia de a defini viaţa. Astfel visează la iubire,
vorbeşte mereu despre ea pretutindeni, şi totuşi
nu ştie să iubească. In nevroza ei, a înlăturat
caracterul inefabil caracteristic iubirii, ca să îi dea un
nume. Umanitatea se tenie, nu mai ştie să înfrunte necunoscutul,
insondabilul. Iată de ce trebuie să dea un nume, o definiţie
oricărui lucru. De secole, s-a obişnuit să se raporteze
la realitate prin ceea ce numeşte „raţiune", dar
nu ştie că iubirea este şi intuiţie, lipsă
de raţiune, mister.
Acum putem înţelege de ce, deşi s-a ajuns
la nivele de invidiat în progresul tehnic sau ştiinţific,
puţin sau nimic nu s-a îmbunătăţit în cunoaşterea
misterului iubirii, al vieţii, al propriului sine. Pe de
o parte, omul confundă iubirea cu posesia, pe de altă
parte, elimină iubirea din mersul lumii, din viaţa individului,
din relaţia cu celălalt, pentru a o face impracticabilă,
o iluzie prizonieră a perfecţiunii atotputerniciei,
în acest „delir al omnipotenţei", o înlătură
din centrul istoriei personale şi colective şi face
din ea un mit fericit: au trăit până la adânci bătrâneţi,
fericiţi şi mulţumiţi. Toate acestea, însă,
sfârşesc prin a o steriliza, a o ucide, a o lipsi de posibilitatea
de schimbare, a o rigidiza, a o face un loc în care să se
manifeste propriile nevroze şi unde să iasă la
iveală viaţa secătuită care caracterizează
existenţa omului din această ultimă parte a secolului
şi care îl face să-i spună celuilalt: «Tu nu şti
să iubeşti», închizând astfel cercul demoniac, blestemat,
în care nu este loc pentru alteritate, pentru diversitate.
Dar toate acestea sunt făcute cu bună
ştiinţă şi voinţă sau din ignoranţă,
incapacitate, limitare?
Nu ştiu. Şi nu mă interesează
să aflu în această carte.
Ştiu doar că, din orice direcţie
şi la orice nivel de conştiinţă ar veni acest
atac, iubirea va învinge, deoarece este itinerar dinamic, irepetabil,
magic, de neînvins; într-un cuvânt, divin.
Şi aceasta dintr-un motiv foarte simplu: omul
nu poate exista fără iubire. Prin definiţie. Evident,
nu vorbesc doar de raportul sexual, doar de relaţia de cuplu,
ci mai ales de acele coordonate care o definesc: viaţa şi
moartea, binele şi răul, Dumnezeu.
Sursa : Fragmente selectate din volumul :
Valerio Albisetti – IUBIRE.
Cum să rămânem împreună pentru întreaga viaţă,
Editura PAULINE, 2004, Trad. Giorgiana Tivdă