Dr. Viktor E. Frankl
Voinţa de sens. Fundamente
si aplicatii ale logoterapiei
Editura TREI, 2018
trad. din engleză de Dana Mareş
Detalii carte, inclusiv cuprinsul cãrtii, pe site-ul
Editurii TREI aici:
http://www.edituratrei.ro/carte/viktor-e-frankl-vointa-de-sens-fundamente-si-aplicatii-ale-logoterapiei/3264/
Alte fragmente din cãrtile lui Viktor Frankl pe acest
site aici
PREFAŢA
Această carte este rezultatul unei serii
de prelegeri pe care am fost invitat să le susţin
în perioada semestrului de vară al anului 1996, la Perkins
School of Theology, din cadrul Southern Methodist University
din Dallas, Texas. Sarcina deosebită care mi s-a încredinţat
la vremea respectivă a fost aceea de a explica sistemul
ce caracterizează logoterapia. Deşi au existat diverşi
autori care au arătat adesea că logoterapia, spre
deosebire de alte şcoli de psihiatrie existenţială,
a dezvoltat o tehnică psihoterapeutică specifică,
abia dacă s-a observat faptul că ea este, de asemenea,
ultima abordare psihoterapeutică teoretizată într-un
mod sistematic.1
Pentru că se ocupă de fundamentele
sistemului, capitolele acestei cărţi prezintă
ipotezele de bază şi canoanele aflate la baza logoterapiei.
Acestea formează un lanţ de interconectări, astfel
încât logoterapia se bazează pe următoarele trei concepte:
(1) libertatea voinţei, (2) voinţa de sens; şi
(3) sensul vieţii.
(1) Libertatea voinţei implică problema
determinism versus pandeterminism. (2) Voinţa de sens este
discutată ca fiind distinctă de conceptele de voinţă
de putere şi voinţă de plăcere,
aşa cum sunt ele prezentate în psihologia adleriană
şi respectiv în cea freudiană. Desigur, termenul de
voinţă de putere a fost introdus de Nietzsche
mai degrabă decât de Adler, iar termenul de voinţă
de plăcere — care reprezintă „principiul plăcerii"
al lui Freud — este forjat de mine, şi nu de către
Freud. Mai mult, principiul plăcerii ar trebui văzut
în lumina unui concept mai larg, principiul homeostaziei.2
în timp ce criticăm ambele concepţii, va trebui să
explicităm teoria motivaţională a logoterapiei.
(3) Sensul vieţii se referă la chestiunea relativism
versus subiectivism.
Aplicaţiile logoterapiei
discutate în această carte sunt şi ele împărţite
în trei categorii, în primul rând, logoterapia se poate aplica
în tratamentul nevrozelor noogene; în al doilea rând, logoterapia
reprezintă un tratament în cazul nevrozelor psihogene,
care sunt nevrozele în sensul convenţional al cuvântului;
iar în al treilea rând, logoterapia se foloseşte ca tratament
pentru nevrozele somatogene sau, mai larg, pentru bolile somatogene
în general. După cum vedem, toate dimensiunile fiinţei
umane sunt reflectate în această împărţire a
disciplinelor.
În capitolul introductiv al acestei cărţi,
logoterapia este pusă în paralel cu alte şcoli de
psihoterapie şi, în mod specific, cu terapia existenţială.
Ultimul capitol se ocupă cu dialogul dintre logoterapie
şi teologie.
Am încercat să includ în această carte
ultimele progrese ale logoterapiei în ceea ce priveşte
atât formularea cadrelor teoretice, cât şi a materialului
ce serveşte ca ilustrare. Totuşi, încercarea de a
oferi un tablou complet al întregului sistem mă obligă
să includ nişte materiale care au fost utilizate în
cărţile mele anterioare.3
Ceea ce eu numesc vid existenţial constituie
o provocare pentru psihiatria de astăzi. Tot mai mulţi
pacienţi se plâng de un sentiment de gol şi de lipsă
de sens, care mi se pare că derivă din două lucruri.
Spre deosebire de animal, instinctele omului nu-i spun ce trebuie
să facă. Iar, spre deosebire de timpurile vechi,
tradiţiile nu-i mai spun ce ar fi bine să facă.
Adesea, el nu mai ştie nici măcar ce îşi doreşte
de fapt să facă. în schimb, fie doreşte să
facă ceea ce fac ceilalţi oameni (conformism), fie
face ce doresc ceilalţi să facă el (totalitarism).
Sper să transmit în mod convingător
cititorului meu convingerea că, în ciuda destrămării
tradiţiilor, viaţa păstrează un sens pentru
fiecare individ în parte, pentru noi toţi şi, chiar
mai mult, ea ne conservă literalmente acest sens până
la ultima noastră suflare. Iar psihoterapeutul îi poate
arăta pacientului său că viaţa nu încetează
niciodată să aibă un sens. Cu siguranţă
el nu îi poate indica pacientului care este acest sens,
dar îi poate foarte bine arăta că există sens
şi că viaţa îl conservă pentru el: că
ea rămâne semnificativă, în orice condiţii. Aşa
cum ne învaţă logoterapia, chiar şi cele mai
tragice şi negative aspecte ale vieţii, cum ar fi
suferinţa inevitabilă, se pot preschimba în împliniri
umane prin atitudinea pe care omul o adoptă în ceea ce
priveşte încercarea prin care trece. Spre deosebire de
cele mai multe şcoli de gândire existenţială,
logoterapia nu este pesimistă în niciun fel; dar ea este
realistă în confruntarea triadei tragice a existenţei
umane: durere, moarte şi vină. Logoterapia poate fi
numită în mod just optimistă, pentru că ea arată
pacientului cum să transforme disperarea în triumf.
În vremuri cum sunt ale noastre, în care tradiţiile
sunt în declin, psihoterapia trebuie să vadă ca sarcină
a sa principală echiparea omului cu abilitatea de a găsi
un sens pentru viaţa lui. Într-o eră în care
cele zece porunci par să-şi fi pierdut validitatea
necondiţionată pentru mulţi oameni, omul trebuie
să înveţe să asculte cele zece mii de porunci
implicate de cele zece mii de situaţii care compun viaţa
lui. În această privinţă, sper ca cititorul să
afle că logoterapia îi răspunde nevoilor din prezent.
Viktor E. Frankl, medic şi doctor în ştiinţe
Viena, Austria
Salt la inceputul paginii