Virginia Satir
(1916-1988)
Virginia Satir (1916-1988) este
cunoscuta pentru contributiile sale inovatoare la terapia familiei,
care pun accent pe constelatiile sistemice familiale. Pornind
de la experienta clinica, a propus un model al procesului de schimbare,
utilizat în prezent si în domeniul organizational.
A initiat primul program de formare în terapia familiei,
iar ideile sale au stat la baza aparitiei programarii neuro-lingvistice
(NLP). A scris numeroase articole si carti, printre care Self
Esteem, The Satir model: family therapy and beyond, Conjoint family
therapy.
Mai multe despre Virginia Satir aici:
aicihttp://satirglobal.org/about-virginia-satir/
Alte texte de Virginia Satir pe site:
Când întâlnesc o persoanã aici
Fragmente din volumul
ARTA DE A FĂURI OAMENI
traducere din engleză de Nicoleta
Dascălu
Din Colecţia PSIHOLOGIA FAMILIEI de
la EDITURA TREI
Detalii carte pe site-ul editurii aici:http://www.edituratrei.ro/
Un preţ mult mai bun, la acest moment,
gãsiti aici la ELEFANT, plus cã se pregãtesc
şi "ELEFANŢII" de Black Friday, aici : http://www.elefant.ro
INTRODUCERE
La cinci ani, am hotărât ca, atunci când voi
fi mare, să mă fac „detectiv de părinţi",
adică să fiu angajată de copii ca să le spionez
părinţii. Nu ştiam exact ce anume urma să
spionez, dar îmi dădeam seama că în familii se întâmplă
multe lucruri nebănuite. Era vorba despre mistere pe care
eu nu le puteam pătrunde.
Acum, după mulţi ani şi după
ce am lucrat cu mii de familii, încă mai cred că există
multe mistere. Am învăţat din munca pe care am desfăşurat-o,
iar învăţătura aceasta mi-a deschis căi şi
direcţii noi de cercetare. Acum îmi este clar că familia
este un microcosmos al lumii. Pentru a înţelege lumea, putem
studia familia: puterea, intimitatea, autonomia, încrederea şi
abilităţile de comunicare sunt elemente vitale care
stau la baza modului în care trăim în societate. A schimba
lumea înseamnă a schimba familia.
Viaţa unei familii
seamănă cu un aisberg: majoritatea oamenilor cunosc
doar o zecime din ceea ce se întâmplă — zecimea
pe care o văd şi o aud. Unii
bănuiesc că ar putea fi mai mult decât atât, dar nu
ştiu exact ce şi nici nu ştiu cum să caute.
Această neştiinţă poate
aşeza familia pe o pantă periculoasă. Aşa
cum un marinar trebuie să ştie că cea mai mare
parte a aisbergului este sub apă — şi viaţa lui
depinde de această informaţie — tot aşa, soarta
unei familii depinde de înţelegerea sentimentelor şi
a nevoilor care se află ascunse sub evenimentele de zi cu
zi. (Ce se întâmplă sub masă?)
De asemenea, de-a lungul anilor am găsit calea
către soluţionarea multor mistere. Aş dori să
vă împărtăşesc aceste experienţe în cartea
de faţă. în capitolele ce urmează vom cerceta partea
ascunsă a aisbergului.
în această eră a extinderii cunoştinţelor
despre lumea noastră mică, formată din particule
elementare, şi lumea noastră mare a astronomiei extragalactice,
învăţăm lucruri noi şi despre relaţiile
dintre oameni. Cred că peste o mie de ani, istoricii vor
vorbi despre epoca noastră ca despre începutul unei noi ere
în dezvoltarea omenirii, despre momentul în care oamenii au început
să trăiască în armonie deplină cu propria
umanitate.
Odată cu trecerea anilor, mi-am creat o imagine
despre oamenii care trăiesc „ca oamenii". Este vorba
despre oameni care îşi înţeleg, preţuiesc şi
dezvoltă corpurile, pe care le văd ca fiind frumoase
şi folositoare. Aceşti oameni sunt realişti şi
oneşti cu privire la ei înşişi şi la ceilalţi,
sunt iubitori şi îngăduitori cu propria persoană
şi cu cei din jur. Oamenii care îşi trăiesc umanitatea
sunt gata să îşi asume riscuri, să fie creativi,
să îşi exprime competenţele, să se schimbe
atunci când condiţiile solicită schimbări. Ei găsesc
modalităţi de a introduce în viaţa lor ceea ce
este nou şi diferit, păstrând în acelaşi timp acele
părţi vechi care sunt încă utile şi aruncând
ceea ce nu mai este de folos.
Dacă adunăm toate cele menţionate
anterior, obţinem portretul unor oameni sănătoşi
din punct de vedere fizic, cu o minte vioaie, oameni care simt,
iubesc, se joacă, sunt autentici şi creativi, eficienţi
şi responsabili. Sunt oameni care stau pe propriile lor picioare,
iubesc profund, luptă corect şi eficace, îşi pot
accepta la fel de bine latura tandră Şi partea dură
şi pot face diferenţa dintre ele.
Familia este contextul în care se dezvoltă
o persoană cu astfel de trăsături. Iar adulţii
responsabili pentru crearea unei astfel de persoane sunt făuritorii
de oameni.
în decursul anilor în care am lucrat ca terapeut
de familie am descoperit că există patru aspecte ale
vieţii de familie care apar în mod constant:
Sentimentele şi ideile pe care le avem despre
propria persoană — pe care le numesc stimă de
sine
Căile pe care oamenii le folosesc pentru a-şi
transmite sensuri unul altuia, pe care le numesc comunicare.
Regulile despre cum ar trebui să simtă
şi să acţioneze oamenii, reguli care mai apoi se
transformă în ceea ce eu numesc sistemul familial.
Modul în care oamenii interacţionează
cu alţi oameni şi cu instituţiile din exteriorul
familiei, pe care îl numesc legătura cu societatea.
Indiferent de problema care aducea familia în cabinetul
meu — o soţie infidelă, un soţ deprimat, o fiică
delincventă sau un fiu schizofrenic —, descopeream curând
că tratamentul era acelaşi. Dacă doream să
uşurăm durerea familiei, trebuia găsită o
soluţie pentru a schimba aceşti patru factori-cheie.
în toate familiile cu probleme am observat că:
Stima de sine era scăzută.
Comunicarea era indirectă, neclară şi
nu tocmai sinceră. Regulile erau rigide, inumane, imposibil
de negociat sau de schimbat.
Legătura familiei cu societatea era impregnată
de frică, împăciuitoare, acuzatoare.
Am avut şi bucuria de a întâlni familii cu
probleme relativ mici, în special la atelierele pe care le organizam
pentru dezvoltarea potenţialului educaţional al familiilor,
în aceste familii vii, capabile de a creşte copii, vedeam
în mod constant un tipar diferit:
Stima de sine este crescută.
Comunicarea este directă, clară, la obiect,
sinceră. Regulile sunt flexibile, omeneşti, adecvate
şi uşor de modificat.
Legătura cu societatea este deschisă
şi plină de speranţă şi se bazează
pe alegere.
Toate schimbările au la bază noi lecţii
pe care le învăţăm, noi cunoştinţe pe
care le acumulăm şi le integrăm, o nouă conştiinţă.
Oricine poate face asta.
Indiferent de locul unde a studiat medicina, orice
chirurg poate opera orice fiinţă umană oriunde
pe această planetă, pentru că organele interne
şi cele patru membre sunt poziţionate la fel. Tot aşa
eu, în activitatea desfăşurată cu diferite familii,
fie ele disfunctionale sau nu, de pe majoritatea continentelor,
am învăţat că familiile din întreaga lume se confruntă
cu aceleaşi probleme.
În toate familiile,
Fiecare membru al familiei
are un sentiment al valorii propriei persoane, pozitiv sau negativ;
întrebarea este Ce părere are despre
propria persoană?
Fiecare persoană
comunică; întrebarea este
Cum comunică şi ce rezultate
obţine?
Fiecare persoană
respectă nişte reguli;
întrebarea este Ce reguli anume respectă
şi cât de adaptate sunt aceste reguli pentru el/ea?
Fiecare persoană
este conectată la societate;
întrebarea este Cum anume este conectată
şi care sunt rezultatele?
Aceste adevăruri sunt valabile în toate tipurile de familii:
familia naturală, în care bărbatul şi femeia care
au conceput copilul continuă să aibă grijă
de el până când acesta a devenit adult; familia monoparentală,
în care unul dintre părinţi nu mai este prezent (a murit,
a divorţat, a părăsit domiciliul) şi atunci
copilul este crescut de părintele rămas alături
de el; familia mixtă, în care copiii sunt crescuţi de
părinţi vitregi, adoptivi, homosexuali sau de părinţi
care i-au luat în plasament; sau familia instituţionala,
în care un grup de adulţi se ocupă de creşterea
unui grup de copii, aşa cum se întâmplă în instituţii
de îngrijire a copiilor, în anumite comunităţi, în familii
extinse, în ziua de azi, copiii sunt crescuţi după modele
extrem de variate.
Fiecare dintre tipurile de familii sus-menţionate
îşi are propriile puncte slabe şi puncte tari, la care
ne vom întoarce mai târziu. Ideea de bază este că în
toate familiile acţionează aceleaşi forţe:
stima de sine, comunicarea, regulile şi legăturile cu
societatea.
Această carte vă va ajuta să descoperiţi
cum anume acţionează aceste elemente în familiile voastre
şi vă va indica anumite direcţii în care vă
puteţi îndrepta pentru a schimba lucrurile. Luaţi cuvintele
mele ca pe cuvintele cuiva care a acumulat experienţă
din împărtăşirea bucuriei şi a tristeţii,
a durerii şi a mâniei, dar şi a iubirii multor familii,
inclusiv cea personală.
Această carte nu urmăreşte să
arunce vina pe părinţi. Oamenii fac întotdeauna ceea
ce ştiu ei să facă mai bine. Dezvoltarea unei familii
este cel mai dificil şi mai complicat lucru din lumea asta.
Simplul fapt că citiţi aceste rânduri îmi spune că
şi voi sunteţi interesaţi de propria persoană
şi de buna stare a familiilor voastre. Sper să descoperim
modalitatea de a trăi mai bine în cadrul familiei — astfel
încât, atunci când ne întâlnim, să ne vedem unii altora ochii
strălucind de bucurie.
Relaţiile sunt legăturile vii care unesc
membrii unei familii. Explorând multiplele părţi ale
acestor relaţii, putem înţelege sistemul în care trăim,
îi putem da o nouă viaţă şi îi putem insufla
bucuria lucrului în echipă.
Pe măsură ce citiţi, veţi descoperi
ici şi colo propuneri de experimente sau exerciţii create
pentru a vă pune la dispoziţie noi experienţe şi
noi moduri de a înţelege ceea ce s-ar putea să vi se
întâmple. Sper să le faceţi pe toate de îndată
ce le găsiţi prezentate, chiar dacă, la început,
pot să vi se pară simple sau prosteşti. Schimbarea
începe în momentul în care ştim ceva, dar ea are efectiv
loc doar atunci când punem în practică acel ceva. Toate aceste
experimente reprezintă paşi pozitivi, concreţi
pe care familia voastră îi poate face pentru a deveni mai
puţin disfuncţională şi mai favorabilă
dezvoltării. Cu cât sunt mai mulţi membri ai familiei
implicaţi în acest proces, cu atât mai eficiente vor fi rezultatele.
Ţineţi minte: e mai uşor să înveţi să
înoţi dacă intri în apă.
Dacă vă e ruşine să invitaţi
alţi membri ai familiei să facă exerciţiile
alături de voi, sau dacă aveţi îndoieli, familiarizaţi-vă
cu ceea ce cereţi şi exprimaţi-vă dorinţa
din tot sufletul, simplu şi direct. Dacă sunteţi
plini de entuziasm şi optimism cu privire la ceea ce le cereţi
membrilor familiei, probabil le veţi transmite şi acestora
emoţia pe care o trăiţi şi, astfel, invitaţia
li se va părea atractivă şi se vor simţi încurajaţi
să intre în joc alături de voi. Dacă formulaţi
întrebarea simplu şi direct — „Vreţi să participaţi
împreună cu mine într-un experiment care, cred eu, ne va
fi de folos tuturor?" — vă creşteţi şansele
să primiţi un răspuns pozitiv.
Dacă sâcâiţi oamenii sau îi bateţi
la cap cu propunerea voastră, atunci tranzacţia se
transformă într-o
luptă pentru putere, care, de obicei, duce
la rezultate opuse celor pe care le aşteptaţi şi
distruge iremediabil lucrurile. Totuşi, dacă membrii
familiei voastre locuiesc încă sub acelaşi acoperiş,
sunt mari şanse să încerce măcar experimentele,
dacă sunt corect abordaţi. Acţionaţi cu răbdare
şi fiţi încrezători că veţi reuşi.
Am văzut multă durere în familii. Fiecare
familie m-a emoţionat profund. Cu această carte sper
să micşorez durerea în acele familii pe care probabil
nu le voi întâlni niciodată. Făcând asta, sper, de asemenea,
să previn transmiterea acestei dureri în familiile pe care
le vor forma cei care acum sunt copii, în mod evident, există
dureri ce nu pot fi evitate. După părerea mea, există
două tipuri de durere: cea provocată de recunoaşterea
problemelor şi cea provocată de reproşuri. Pe prima
nu o putem evita, dar pe a doua, da. Ne putem direcţiona
eforturile astfel încât să schimbăm ceea ce putem schimba
şi să găsim soluţii creative pentru a învăţa
să trăim cu ceea ce nu putem schimba.
RUGĂCIUNEA SENINĂTĂŢII
„Doamne, dă-mi seninătate să accept
lucrurile pe care nu le pot schimba,
Curaj să le schimb pe acelea pe care le pot
schimba
Şi înţelepciune să le deosebesc pe unele de altele."
Reinhold Niebuhr
Simpla lectură a acestei cărţi poate
avea ambele tipuri de dureri, pentru că poate readuce amintiri.
Până la urmă, există momente dificile în confruntarea
cu noi înşine şi asumarea responsabilităţilor.
Dacă credeţi că poate exista o cale mai bună
de a trăi împreună ca o familie, veţi avea şi
beneficii citind această carte.
pp. 15-22
Extras din capitolul PROIECTUL FAMILIEI
O mare parte din bucuria de sine pe care o simte
un copil vine din încurajările care sunt făcute din
a se bucura de părţile corpului, de atingerea pielii,
de culori şi sunete, în special de sunetul propriei voci,
împreună cu plăcerea de a privi. Părinţii
îi arată cum să facă asta prin propriul lor mod
de a se bucura de copil. Râsul şi iubirea sunt molipsitoare.
Bucuria este şi o chestiune de estetică.
De fapt, în procesul de creştere a copiilor, facem foarte
puţine lucruri prin care să îi învăţăm
în mod conştient să se bucure de ei înşişi.
Văd multe familii pentru care creşterea copiilor şi
meseria de părinte nu reprezintă decât o experienţă
îngrozitoare, care include muncă multă, isterie şi
poveri. Am observat că, odată ce adulţii renunţă
la obstacolele împotriva bucuriei de sine, viaţa pare mai
simplă pe toate fronturile. Ei devin mai senini şi mai
flexibili cu copiii lor şi cu ei înşişi. Nu ştiu
dacă vă daţi seama câtă încrâncenare şi
supărare există între adulţi. Nu sunt surprinsă
să aud mulţi copii spunându-mi că nu vor să
crească, pentru că viaţa de adult nu e deloc distractivă.
Nu cred că a te distra sau a face glume îţi
reduce nivelul de competenţă sau responsabilitate. De
fapt, sunt de părere că adevărata competenţă
include să te bucuri de propria persoană, de partenerii
de lucru şi de activitatea pe care o desfăşori.
La o conferinţă recentă, am aflat că o companie
importantă are trei noi criterii de selectare a personalului:
caută candidaţi care sunt blânzi, amuzanţi şi
competenţi. Având în vedere că aceste calităţi
sunt apreciate de toată lumea, haideţi să le transformăm
în obiective pentru creşterea copiilor şi pentru propriile
noastre vieţi.
Este foarte important să învăţaţi
să râdeţi de voi înşivă şi să nu
vă supăraţi când se fac glume despre voi. Aceste
calităţi pot înclina balanţa în favoarea voastră
în viitor, când va trebui să vă angajaţi, învăţarea
şi practicarea acestor abilităţi vin din familie.
Dacă ar fi să luăm tot ce spun (sau fac) tata şi
mama drept modele de înţelepciune şi putere absolută,
atunci am avea puţine şanse să vedem şi partea
veselă a lucrurilor. Am intrat în case în care severitatea
şi seriozitatea pluteau în aer asemeni unei furtuni ce stătea
să izbucnească — în care politeţea era atât de
greoaie şi copleşitoare încât mi se părea că
acolo locuiau doar fantome, nu şi oameni vii. în alte case,
totul era atât de curat şi de ordonat, încât mă simţeam
de parcă ar fi trebuit şi eu să fiu un prosop fiert
şi sterilizat, proaspăt sosit de la spălătorie.
Nu prea cred că oamenii îşi dezvoltă capacitatea
de a se bucura dacă trăiesc în astfel de atmosferă.
Ce fel de atmosferă este în familia voastră?
Sunteţi de părere că râsul şi distracţia
hrănesc corpul?
Suntem în faza în care înţelegem şi ţinem
seminalii despre modul în care râsul şi umorul vindecă
şi hrănesc corpul. Ştim de multă vreme că
grijile, frica, resentimentele şi celelalte emoţii
negative au efecte distructive. Râsul şi iubirea sunt medicamente
eficiente. Şi nu costă nimic, trebuie doar să fim
conştienţi de ele. Eu cred că lucrez cel mai bine
şi mai eficient atunci când atmosfera este destinsă.
Iar modul în care Josh şi Laurie au rezolvat problema laptelui
vărsat pe masă 1-a ajutat mai mult pe Davis să
înveţe mai mult decât abordările care implică pedepse
şi dezaprobare.
Ce puteţi introduce în proiectul de familie
pentru a încuraja râsul, bucuria şi umorul?
Asemeni bucuriei, şi iubirea este o parte
importantă a vieţii. Aţi încetat vreodată
să realizaţi cum este sentimentul de iubire? Când simt
iubirea, întregul meu corp este uşor, energia curge liberă,
mă simt însufleţită, deschisă, fără
teamă, încrezătoare, în siguranţă. Simt, mai
puternic decât cu alte ocazii, că sunt o persoană valoroasă
şi dorită. Sunt mai conştientă de nevoile
şi dorinţele persoanei către care direcţionez
aceste sentimente. Dorinţa mea merge în sensul unirii acestor
nevoi Şi dorinţe cu nevoile şi dorinţele mele.
Nu doresc să îl rănesc sau să îi cer prea multe
celui pe care îl iubesc. Vreau doar să mă unesc cu el,
să schimbăm idei, să îl ating şi să fiu
atinsă, să privesc şi să fiu privită,
să mă bucur de el şi el să se bucure de mine.
îmi place sentimentul de iubire. Mi se pare că este cea
mai înaltă formă de exprimare a umanităţii.
Consider că manifestarea iubirii este săracă
în multe familii. Aud multe despre durerea, frustrarea, dezamăgirea
şi mânia pe care membrii familiilor le simt unii faţă
de ceilalţi. Când oamenii acordă atât de multă
atenţie acestor sentimente negative, sentimentele lor pozitive
se usucă din lipsă de atenţie.
Nu vreau să spun că viaţa nu are
şi experienţe neplăcute, care provoacă sentimente
negative. Ceea ce vreau să subliniez este că, dacă
ne concentrăm doar pe acestea, atunci ratăm şansa
de a vedea restul. Speranţa şi iubirea sunt cele care
ne ajută să mergem înainte. Dacă petrecem prea
mult timp încercând să facem lucrurile „corecte" şi
să ne îndeplinim sarcinile, atunci ne mai rămâne puţin
timp pentru a iubi şi a ne bucura unii de alţii. Descoperim
acest adevăr la înmormântări sau când este prea târziu.
Bine. Am vorbit despre câteva dintre provocările
meseriei de părinte. Poate că începeţi să
descoperiţi noi căi de a construi un proiect de familie
mai puternic, mai plin de viaţă pentru familia voastră.
îmi amintesc acum de o poveste clasică de-a
lui Robert Benchley. La unul dintre examenele de sfârşit
de an din facultate, Benchley a avut de făcut un eseu despre
crescătoriile de peşti.
Nu deschisese nicio carte tot semestrul. Dar, încrezător,
şi-a început lucrarea cu următoarele cuvinte: „S-au
scris multe despre crescătoriile de peşti. Şi totuşi,
nimeni nu a abordat acest subiect din perspectiva peştilor".
Şi a continuat, scriind astfel probabil cea mai antrenantă
lucrare din istoria Harvardului.
După ce am dedicat atâtea pagini meseriei
de părinte, haideţi să
privim acum situaţia familială din
perspectiva bebeluşului.
Îmi voi imagina că sunt în pielea unui
bebeluş numit Joe care are, să zicem, cam două
săptămâni.
Mă doare corpul din când în când. Mă
doare spatele când sunt înfăşat prea strâns sau când
trebuie să stau prea mult în aceeaşi poziţie. Stomacul
mi se strânge când mi se face foame sau mă doare când am
mâncat prea mult. Când lumina îmi bate în ochi, mă deranjează,
pentru că încă nu îmi pot întoarce capul.
Uneori stau la soare şi am impresia că
mă prăjesc. Pielea îmi este uneori fierbinte de la prea
multe haine, sau rece de la prea puţine haine. Câteodată
mă dor ochii dacă stau prea mult cu privirea fixată
pe un perete alb. Braţul îmi amorţeşte dacă
stă prea mult aşezat sub corp. Uneori, mă ustură
fundul şi puţica, dacă sunt ud de prea multă
vreme. Alteori, dacă mă constip, am crampe stomacale.
Dacă stau prea mult în vânt, mă mănâncă pielea.
Uneori, când nu se mişcă nimic, am o
senzaţie de uscăciune şi disconfort. Mă doare
tot corpul dacă apa pentru baie este
mă tem că o să cad. Mâinile astea
fac tot felul de lucruri-mă împing, mă trag, mă
sprijină. Aceste mâini îmi fac foarte bine atunci când par
să ştie ce simt eu. Atunci mi se par puternice, blânde,
iubitoare.
Mă doare foarte tare când mă apucă
cineva de un singur braţ sau când mă strânge de glezne
ca să îmi schimbe scutecul. Uneori mi se pare că mă
sufoc când cineva mă ţine în braţe atât de strâns
încât nu pot respira.
Un lucru îngrozitor se întâmplă atunci când
cineva vine la părutul meu şi îşi pune brusc faţa
mare aproape de fata mea.
E ca şi cum un uriaş ar încerca să
mă calce în picioare. Muşchii mi se încordează,
mă doare tot corpul. Şi când mă doare, plâng. Este
singurul mod prin care pot transmite mesajul că mă doare
ceva. Doar că oamenii nu înţeleg întotdeauna ce vreau
să spun.
Uneori, sunetele din jur mă fac să mă
simt bine. Alteori, îmi provoacă dureri de urechi şi
de cap. Şi atunci încep să plâng. Uneori, nasul meu
simte mirosuri foarte plăcute, alteori mirosurile din jur
îmi provoacă greaţă. Şi asta mă face
să plâng.în general, mama şi tata observă când
plâng. Este atât de bine când ei ştiu că mă doare
ceva şi descoperă despre ce e vorba. Se gândesc că
mă înţeapă ceva, că îmi e foame, că sunt
constipat sau mă simt singur. Mă iau în braţe,
mă leagănă, îmi dau de mâncare. Ştiu că
ei vor ca eu să mă simt mai bine.
Este greu, pentru că nu vorbim aceeaşi
limbă. Uneori mi se pare că părinţii mei şi-ar
dori doar să mă facă să tac şi să
îşi vadă de treburile lor. Mă leagănă
ceva vreme de parcă aş fi o sacoşă cu cumpărături,
apoi mă pun înapoi în pat. Şi eu mă simt mai rău
decât înainte. Bănuiesc că au alte lucruri de făcut.
Uneori, mă gândesc că îi deranjez. Dar eu nu vreau asta.
Doar că nu am alte metode ca să le spun ce nu e în regulă.
Durerile par să dispară când oamenii
mă ating ca şi cum le place de mine. Par să se
simtă bine în propria lor piele şi ştiu că
ei chiar încearcă să mă înţeleagă, încerc
şi eu să îi ajut cât pot de mult. încerc să scot
ţipete diferite, îmi place când vocea cuiva este plină,
blândă, muzicală, îmi place când tata şi mama se
uită la mine şi mă privesc direct în ochi.
Eu nu cred că mama ştie când mâinile
ei îmi provoacă durere şi când are vocea stridentă.
Cred că, dacă ar şti, ar încerca să se schimbe.
Când e aşa, parcă ar avea minţile în altă
parte. Când se întâmplă prea des ca mâinile mamei să
îmi provoace durere şi vocea ei să fie neplăcută,
atunci încep să mă tem de ea. Când se apropie de mine,
înţepenesc şi mă trag înapoi. Iar ea pare să
sufere sau să fie furioasă. Crede că nu îmi place
de ea, dar, de fapt, eu mă tem de ea. Uneori, tata e mai
blând şi mă simt bine şi în siguranţă
cu el. Când tata se simte bine, şi eu mă simt relaxat.
Uneori, mă gândesc că mama nu ştie
că şi corpul meu reacţionează ca al ei. Aş
vrea să îi pot spune asta. Cât despre lucrurile pe care le
spune despre mine şi restul
familiei atunci când eu sunt în pătuţ
şi ea stă de vorbă cu prietenii, cred că nu
le-ar mai spune dacă ar şti că am urechi foarte
bune. îmi amintesc că am auzit-o odată spunând: „Probabil
că Joe va fi ca unchiul Jim", după care a început
să plângă. S-au mai întâmplat lucruri similare care
m-au făcut să cred că aveam o problemă îngrozitoare."
[Peste ani de zile, am aflat că unchiul Jim
fusese fratele favorit al mamei mele şi un tip minunat. Am
auzit-o adeseori pe mama spunând că semănăm foarte
tare cu el. Mama plângea pentru că Jim murise într-un accident
de maşină, iar ea fusese la volan. Aceasta a schimbat
complet lucrurile pentru mine; dar au trecut mulţi ani până
când am aflat ce se întâmplase. Cred că, dacă mi-ar
fi spus cât de tare îl iubise pe Jim şi cât de tare suferise
atunci când a murit, mai ales că eu semănăm cu
el din anumite puncte de vedere, nu m-aş mai fi gândit că
este ceva în neregulă cu mine! Aş fi înţeles că,
atunci când se uita la mine şi începea să plângă,
de fapt îşi amintea de el.]
Este important ca adulţii să le spună
copiilor ce gândesc şi ce simt, indiferent de cât de mici
sau mari sunt copiii. Este foarte uşor pentru un copil să
priceapă mesajul greşit.
— De când m-am născut, mi-am petrecut majoritatea
timpului stând pe spate, prin urmare m-am obişnuit să
privesc oamenii din această poziţie. Ştiu exact
cum arată partea inferioară a bărbiilor părinţilor
mei. Când stau pe spate, văd lucruri care sunt, în general,
sus, deasupra mea şi, evident, eu le văd de jos în sus.
Aşa arată lucrurile pe lumea asta.
Acum îmi voi imagina perspectiva lui Joe
pe măsură ce creşte:
— Am fost foarte surprins să văd cât
de tare s-au schimbat lucrurile atunci când am învăţat
să stau în fund. Când am început să merg de-a buşilea,
am văzut tot felul de lucruri sub mine şi mi-am descoperit
picioarele şi gleznele. Când am început să mă
ridic, am aflat tot felul de lucruri despre genunchi. Iar când
am învăţat să stau în picioare, aveam cam şaptezeci
de centimetri. M-am uitat în sus şi am văzut că
bărbia mamei arăta cu totul altfel. Şi mâinile
ei erau atât de mari. De fapt, de multe ori când stăteam
în picioare între părinţii mei, mi se păreau foarte
îndepărtaţi şi uneori periculoşi, iar eu mă
simţeam foarte, foarte mic.
După ce am învăţat să merg,
îmi amintesc că m-am dus cu mama la băcănie. Ea
se grăbea. Mă ţinea de un braţ şi mergea
atât de repede, încât picioarele mele abia atingeau pământul.
A început să mă doară braţul şi eu am
început să plâng. Mama s-a supărat pe mine. Nu cred
că şi-a dat vreodată seama de ce plângeam. Braţul
ei atârna şi ea mergea pe două picioare; braţul
meu era tras în sus, iar eu abia mergeam cu un singur picior.
Mă dezechilibram încontinuu. Mă simt prost şi mă
apucă ameţeala când îmi pierd echilibrul.
Îmi amintesc cât de tare îmi oboseau braţele
când mă plimbam cu mama şi tata şi fiecare mă
ţinea de câte o mână. Tata era mai înalt decât mama.
Trebuia să mă întind mai mult ca să ajung la mâna
lui. Prin urmare, stăteam cam într-o parte. O parte din timp
nu atingeam pământul cu picioarele. Tata făcea paşi
foarte mari. Când ajungeam cu picioarele pe pământ, încercam
să ţin pasul cu el. în cele din urmă, când nu am
mai putut suporta, 1-am implorat pe tata să mă ia în
braţe. Şi el m-a ascultat. Cred că se gândise că
am obosit. Nu ştia că eram atât de contorsionat, încât
abia mai puteam respira. Erau momente foarte plăcute, dar
am ţinut minte mai mult timp clipele nefericite.
Cred că mama şi tata au participat la
un fel de curs, pentru că s-au schimbat amândoi. După
acest curs, de câte ori doreau să îmi
spună ceva, mă aşezau pe ceva înalt, astfel încât
să mă poată privi direct în ochi şi, în plus,
mă atingeau cu blândeţe. Era mult mai bine.
Încerc să stau de vorbă
cu toţii copiii aşezându-mă la nivelul privirii
lor. Asta înseamnă, de obicei, că trebuie să
mă aşez pe vine sau să îi cocoţ pe ei pe un
scaun, la nivelul meu.
Cum prima impresie este extrem de importantă,
m-am întrebat dacă prima imagine pe care şi-o face un
copil despre un adult nu este cumva cea a unui uriaş, care
înseamnă, automat, putere şi forţă. Această
imagine poate însemna siguranţă şi sprijin, dar
poate reprezenta şi un pericol mare pentru copilul mic şi
neajutorat.
Am mai precizat acest lucru, dar este atât de important,
încât merită repetat. Când un adult face pentru prima oară
cunoştinţă cu copilul lui, acesta este, într-adevăr,
mic şi neajutorat.
Acest lucru poate explica imaginea pe care o au
părinţii despre copilul lor, mic şi neajutorat,
chiar şi peste ani, când imaginea nu mai este de actualitate.
Prin urmare, fiul sau fiica, chiar la optsprezece ani, este încă
un copil", mic şi neajutorat în ochii părinţilor,
indiferent de cât de mare, puternic şi competent este acesta
în realitate. Tot aşa, copilul ajuns adult se poate agăţa
de imaginea părinţilor săi atotputernici, chiar
şi atunci când el însuşi a devenit puternic.
Cred că părinţii care sunt conştienţi
că acest lucru se poate întâmpla îi ajută pe copii să
îşi descopere propria putere cât se poate de repede. Şi
se poartă liber, pentru a-i arăta copilului cum să
devină puternic, dar şi ce limite are această putere.
Fără acest proces de învăţare, copilul poate
deveni un adult care parazitează alte persoane, le domină
sau face pe zeul, în mod benign sau răuvoitor.
Copiii au aceleaşi reacţii fizice pe
care le au şi adulţii. Simţurile lor funcţionează
încă de la naştere (imediat după ce le-au fost
curăţate toate orificiile); prin urmare, este logic
ca un copil să simtă ceea ce simte un adult. Creierul
copiilor lucrează pentru a interpreta ce simt, chiar dacă
ei nu pot spune nimănui care este această interpretare.
Dacă privim lucrurile din această perspectivă,
ne vine uşor să tratăm copiii ca pe nişte
persoane.
Creierul uman este un computer extraordinar, care
lucrează încontinuu pentru a face conexiuni şi a interpreta
informaţia pe care o primeşte. Dacă nu găseşte
un sens informaţiei primite, atunci creierul găseşte
un nonsens. Asemeni computerului, creierul nu ştie ce nu
ştie, el poate folosi numai ce se află deja înmagazinat
în interiorul lui.
Unul dintre lucrurile pe care le fac atunci când
lucrez cu părinţii este următorul exerciţiu.
Un adult este rugat să joace rolul unui bebeluş care stă
în pătuţ, cu faţa în sus. Cum încă nu este
destul de mare ca să vorbească, acest bebeluş va
reacţiona numai prin sunete Şi mişcări simple.
Apoi, îi rog pe alţi doi adulţi să se aplece
peste pâtuţ şi să facă lucrurile care i se fac de
obicei unui bebeluş, încercând să se ghideze după
mesajele acestuia. Pe rând, fiecare adult joacă rolul bebeluşului.
După cinci minute de interpretare, îl rog pe fiecare adult
să le spună celorlalţi doi ce a simţit.
într-o altă rundă de exerciţii, anunţ o interferenţă
externă, cum ar fi soneria telefonului sau cea de la uşă.
Aleg un moment în care copilul este în mod evident agitat, apoi
observ ce se întâmplă cu el şi cu cei doi părinţi.
Din nou, îi rog pe cei trei să îşi spună unii altora
ce influenţă a avut întreruperea asupra lor. încercaţi
şi voi acest exerciţiu.
Este o metodă simplă de a-i ajuta pe
adulţi să înţeleagă ce poate trăi un
bebeluş şi cum anume foloseşte copilul această
experienţă pentru a-şi crea aşteptări
de la ceilalţi.
Atingerea mâinii, sunetul unei voci, mirosurile
din casă sunt experienţele din care învaţă
copilul cum este noua lume în care a venit. Modul în care părinţii
îl ating şi îi vorbesc formează baza lucrurilor pe care
le învaţă copilul. Bebeluşul trebuie să descompună
toate atingerile, feţele, vocile şi mirosurile adulţilor
din jur şi să le găsească sensul. Lumea unui
nou-născut este un loc plin de contradicţii.
Cred că, în momentul în care mănâncă
singuri, merg, îşi fac nevoile la oliţă şi
vorbesc, copiii ştiu deja în mod clar la ce să se aştepte.
Aceasta se întâmplă cam pe la trei ani. După aceea,
copiii dezvoltă doar variaţiuni pe aceleaşi teme.
în această perioadă, ei învaţă cum să
se poarte cu ei înşişi şi cu cei din jur, ce să
aştepte de la ceilalţi, cum să se poarte cu lumea
plină de obiecte, care îi înconjoară. Acum, planul familiei
devine o chestiune crucială: ce îl învăţaţi
pe copil şi cum anume faceţi asta?
Procesul de învăţare nu are niciodată
un singur nivel, în timp ce copiii învaţă să îşi
folosească picioarele la mers, ei învaţă şi
ceva despre modul în care îi percep oamenii şi ce se aşteaptă
de la ei. Din asta, copiii învaţă ce să aştepte
la rândul lor de la ceilalţi şi cum să se poarte
cu aceştia. Bebeluşii învaţă şi ei lucruri
despre lumea pe care o explorează şi despre cum să
se poarte aici: „Nu, nu! Nu pune mâna acolo!" sau „Pune mâna
aici! Nu-i aşa că e plăcut?"
În primul an de viaţă, un copil
trebuie să înveţe lucruri mai numeroase şi mai
importante decât în tot restul vieţii. Niciodată nu
se va mai confrunta cu atât de multe lucruri de învăţat,
din domenii atât de diferite şi într-un timp atât de scurt.
Impactul acestui proces de învăţare este
mult mai profund decât realizează mulţi părinţi.
Dacă părinţii ar înţelege asta, atunci ar
aprecia mai mult legătura dintre ceea ce fac ei şi lucrurile
formidabile pe care le are de făcut copilul lor. Ne-am concentrat
prea mult pe metodele disciplinare şi nu destul pe înţelegere,
iubire şi umor, pe dezvoltarea minunatei manifestări
a vieţii care se află în fiecare copil.
Există alte trei probleme care complică
punerea în aplicare a proiectului de familie. Ele se află
în aisberg, ascunse sub funcţionarea perceptibilă a
familiei. Prima este ignoranţa. Pur şi simplu nu ştiţi
ceva. Mai mult, nu ştiţi că nu ştiţi
şi, prin urmare, nu simţiţi nevoia de a afla. Copiii
pot fi de mare folos în acest domeniu, dacă părinţii
sunt deschişi la comentariilor lor. Fiţi atenţi
la sugestiile pe care vi le fac copiii privitor la diferite informaţii.
A doua este că, probabil, nu reuşiţi
să comunicaţi în mod eficient. Poate transmiteţi
anumite mesaje fără să vă daţi seama,
sau credeţi că transmiteţi unele mesaje şi
de fapt, nu transmiteţi nimic; prin urmare, toate lucrurile
bune pe care doriţi să le daţi copilului vostru
nu ajung la acesta. Şi vă puteţi da seama de asta
dacă sunteţi atenţi la reacţiile neaşteptate
ale celorlalţi.
Mulţi părinţi sunt uimiţi să
vadă ce reţin copiii din afirmaţiile lor aparent
inocente. De pildă, cunosc un cuplu de albi care doreau să
îşi înveţe fiul toleranţa rasială, într-o
zi au avut în casă, printre alţi musafiri, şi un
puşti negru. Mai târziu, tatăl 1-a întrebat pe copil:
„Ce părere ţi-a făcut părul lui cârlionţat?"
Dar a spus-o pe un ton care scotea clar în evidenţă
diferenţa dintre cei doi copii şi, astfel, a creat primul
nivel de distanţă între aceştia. Dacă părinţii
sunt conştienţi de faptul că se pot întâmpla astfel
de lucruri, atunci ei se pot monitoriza din când în când, pentru
a vedea ce a reţinut copilul.
Îmi amintesc de o altă poveste. O mamă
tânără i-a făcut lui Alex, fiul ei de şase
ani, o prezentare destul de lungă despre anumite aspecte
ale vieţii. Peste câteva zile, a observat că Alex o
privea ciudat. Când 1-a întrebat ce se întâmpla, Alex i-a spus:
„Mami, tu nu oboseşti să stai atâta vreme în cap?"
Complet uluită, 1-a rugat să îi explice
la ce se referea. El a răspuns: „Păi, ştii tu,
când introduce taţi seminţele". Mama uitase să
„decoreze" puţin procesul actului sexual, aşa că
Alex îşi completase singur imaginea.
A treia arie a aisbergului este cea a valorilor
voastre. Dacă sunteţi nesiguri de propriile voastre
valori, nu îl veţi putea învăţa pe copil nimic
clar. Ce să îi învăţaţi pe alţii dacă
nici voi nu ştiţi? Şi, dacă simţiţi
că nu puteţi avea o atitudine bine definită referitoare
la un aspect, atunci puteţi ajunge foarte rapid la „Fă
ce îţi spun şi nu ce fac eu", sau „De fapt, nu
contează", sau „De ce mă întrebi pe mine?",
sau „Foloseşte-ţi capul!" Toate aceste răspunsuri
îi pot lăsa copilului sentimente de incorectitudine şi
minciună.
Un alt mesaj greşit din partea unui părinte
este prezentat în următoarea poveste. Eram în vizită
la o tânără care avea o fiică de patru ani. A sunat
telefonul. Prietena mea a răspuns şi a spus: Nu, nu
pot veni azi. Nu mă simt bine.
Fetiţa a întrebat-o, uşor îngrijorată:
Mami, eşti bolnavă?
Iar prietena mea a răspuns: Nu, sunt bine.
Fetiţa a încercat să rezolve discrepanţa
aparentă: Dar, mami, i-ai spus doamnei care a sunat că
nu te simţi bine.
Răspunsul mamei a fost: Nu-ţi face tu
griji din cauza asta.
După care fetiţa a plecat să se
joace la nisip. La prânz, mama a chemat-o în casă. Fetiţa
a răspuns: Nu pot să vin. Sunt bolnavă.
Reacţia mamei a fost să iasă şi
să se ducă imediat la fetiţă, vădit furioasă:
îţi arăt eu ce se întâmplă dacă nu mă
asculţi.
Am intervenit înainte ca mama să îşi
pedepsească fiica şi am invitat-o să stăm
de vorbă separat. Am reluat firul evenimentelor şi i-am
arătat că cea mică nu făcea
decât să o imite. A văzut legătura,
de care pur şi simplu nu îşi dăduse seama. S-a
cutremurat toată când şi-a dat seama că era cât
pe ce să abuzeze de propriul copil.
I-am sugerat că o modalitate mai utilă
de a răspunde la întrebarea iniţială a fetiţei
ar fi fost să spună: Nu sunt bolnavă. I-am spus
asta doamnei de la telefon pentru că nu vreau să mă
întâlnesc cu ea, dar nici nu vreau să o fac să sufere,
îmi vine greu să le spun „nu" oamenilor, aşa că
prefer să mint. Trebuie să găsesc metode mai bune
de a rezolva astfel de situaţii. Poate găsim împreună
o soluţie.
Mama nu era un monstru, iar copilul nu era vreun
obraznic neascultător. Totuşi, în acest scenariu, fetiţa
ar fi putut fi pedepsită pentru că aflase şi utilizase
un comportament prezentat de mama sa drept un model. Fetiţa
ar fi căpătat astfel experienţa necesară pentru
a începe să nu mai aibă încredere în propria mamă
şi niciuna dintre ele nu ar fi ştiut de ce s-a întâmplat
asta.
După cum am spus deja, datele esenţiale
care intră în planurile noastre de familie provin din experienţe
din propriile noastre familii şi din alte familii cu care
am avut legături strânse. Toţi oamenii cărora le
spuneam „mamă" sau „tată", sau pe care eram
obligaţi să îi tratăm ca pe nişte părinţi,
ne-au oferit experienţe pe care le utilizăm, într-un
fel sau altul, în demersul nostru de creştere a copiilor.
O parte din aceste experienţe ne pot fi folositoare, altele
nu. Cert este că toate ne-au influenţat.
Aceia dintre noi care sunt destul de liberi încât
să se conecteze la propria înţelepciune interioară
au la dispoziţie încă o resursă minunată.
Dar este nevoie de curaj pentru a avea încredere în această
înţelepciune. Ceea ce înseamnă că ne-am eliberat
de critici, acuze şi dorinţa de a împăca pe toată
lumea; acum suntem gata nu doar să trecem la echilibrare,
ci chiar să ne asumăm riscuri.
pp. 277-292
Cred cã se gãseste si pe SCRIBD...
Sau cel putin câteva fragmente la liber aici:
http://www.scribd.com/doc/98848844/Arta-de-a-Fauri-Oameni-Extras-Din-Carte
Salt la inceputul paginii