Virginia Satir
Când întâlnesc o persoanã
Din volumul
Virginia Satir – TERAPIA FAMILIEI
Editura TREI
trad. din engleză Cristian Constantinescu
Detalii carte pe site-ul editurii AICI
Momentan un pret bun on line, ca si la TARG.
Sau de Black Friday un preţ mai bun pe ELEFANT poate... aici:
Alte texte de Virginia Satir pe
site aici
Lumea mă întreabă adesea cum privesc
oamenii şi ce văd când îi privesc. De multe ori, cred
că oamenii întreabă de fapt ce tip de credinţe
am despre oameni. Am să încerc să răspund într-un
fel care cred că ar putea să îi ajute pe oameni să
înţeleagă mai multe despre lucrurile pe care le fac
atunci când lucrez cu cineva. Voi trata asta într-o manieră
spontană, încercând să adun tot ceea ce fac, pe măsură
ce apar anumite gânduri. Sunt destul de conştientă
că felurile în care simt şi lucrurile pe care le fac
pot să nu fie tot ce este acolo, dar voi împărtăşi
cu voi cele mai bune lucruri pe care le ştiu în acest moment.
Aş dori să încep cu ceea ce se petrece
în mine, când mă gândesc să mă folosesc pe mine
ca ajutor pentru o altă persoană, în primul rând,
persoana şi familia ei — pentru că, aproape de fiecare
dată, gândesc în contextul familial — nu ar fi venit la
mine dacă nu ar fi avut un fel de durere sau de problemă
pe care să vrea să o rezolve. Intr-un anume fel îi
percep pe oameni ca şi cum şi-ar fi spus lor înşile
(sau i-ar fi spus altcuiva): „Ne-am epuizat capacitatea de
a ne descurca şi căutăm o modalitate de a ne
descurca mai bine." Nu întotdeauna situaţia este exprimată
în aceste cuvinte. Uneori ei spun doar: „Mă doare"
sau „Cineva face ceva greşit." Eu iau asta ca pe o
căutare a unei noi abilităţi de a se descurca
mai bine cu viaţa lor şi de a avea mai multă
bucurie şi plăcere, mai puţină durere
şi poate mai multă productivitate.
Eu văd toţi oamenii ca reprezentări
ale vieţii, în orice formă s-ar întâmpla asta. Când
oamenii au o nevoie sau un anume tip de problemă, manifestarea
lor — modul în care arată şi vorbesc — poate fi destul
de urâtă, destul de frumoasă sau destul de dureroasă.
Sub toate astea eu văd omul viu care, simt eu, s-ar angaja
diferit dacă ar fi în contact cu viaţa care este în
el şi pe care o are. Aşadar, cu fiecare fiinţă
umană cu care mă întâlnesc, eu încerc să înlătur
în mintea mea învelişul exterior al acesteia şi să
văd în interior, acea parte a sinelui pe care o numesc
valoarea de sine sau stima de sine, şi căreia i-am
dat numele plin de afecţiune de „creuzet". Acest „creuzet"
caută o cale de a se manifesta pe sine, iar eu întâlnesc
o persoană cu această conştiinţă. Există
în acea persoană ceva ce probabil ea nu a atins. Acea persoană
nu numai că nu a ajuns la acel lucru — ea nici nu ştie
măcar că ceva este acolo. Eu ştiu că este
acolo. Această convingere din mine este atât de puternică,
încât reprezintă ceva de la sine înţeles. Nu întreb
niciodată dacă persoana are viaţă; întreb
numai cum se poate ajunge la ea.
Ieri am avut un interviu cu o familie, interviu
care este încă proaspăt în mintea mea în acest moment.
Ceea ce urmează să încerc să fac este să
descriu în cel mai bun mod cu putinţă ce s-a întâmplat
între familie şi mine. Voi furniza înţelegerea mea
despre tot ceea ce s-a petrecut în mine şi despre cum am
folosit această înţelegere pentru a ajunge la valoarea
de sine a fiecărui membru al familiei.
Această familie era compusă dintr-un
bărbat adult şi o femeie adultă, care erau soţ
şi soţie. Aceşti doi adulţi erau de asemenea
tată şi mamă a cinci copii, dintre care cel mai
mare avea optsprezece ani şi cel mai mic cinci. Desigur,
ei aveau o anumită problemă, altfel nu ar fi venit
pentru tratament.
Pentru început, nu am fost atât de mult interesată
de o problemă, cât de a încerca să înţeleg şi
să aflu despre cum anume fiecare persoană din această
familie şi-a trăit viaţa, atât cu ceilalţi,
cât şi cu sine însăşi. Pentru mine, există
două vieţi care se desfăşoară tot
timpul — a mea cu mine însămi şi a mea cu celelalte
persoane semnificative pentru mine. Când am întâlnit această
familie, nu ştiam ce urma să găsesc. Nu am ştiut
cum urmau să se manifeste aceşti membri ai familiei;
eu ştiam numai că ceva îi durea şi că aveau
în ei înşişi ceva care putea fi atins şi dezvoltat
şi care putea creşte.
Primul lucru pe care 1-am făcut a fost
să mă întâlnesc cu fiecare. Sunt destul de conştientă
că oamenii nu se referă la ei înşişi ca
la persoane de valoare. Simt că nicio schimbare nu se poate
face în oameni până ce ei nu încep să se simtă
ca având valoare şi că eu, ca terapeut, devin cel
dintâi mijloc prin care cineva vine în contact cu sentimentele
sale privind propria valoare, întâlnirea mea cu această
familie a reprezentat un început. I-am întins mâna soţului-tată,
şi imediat am făcut acelaşi lucru cu tot restul
familiei.
Aş dori să spun câte ceva despre cum
anume m-am simţit când am făcut asta. în primul rând
— şi aţi putea să gândiţi împreună
cu mine — să presupunem că sunteţi cineva pe
care de-abia 1-am întâlnit. Sunteţi cu un grup de persoane,
poate membri ai familiei dumneavoastră, iar eu stau în
faţa dumneavoastră şi vă întind mâna la
nivelul braţului. Pe măsură ce vă întind
mâna şi dumneavoastră îmi daţi mâna, eu simt
o conexiune, în acel moment, mă uit la dumneavoastră;
sunt în contact cu senzaţiile pielii dumneavoastră
şi cu senzaţiile pielii mele şi, în acel moment,
nu mai este nimeni pe lume decât dumneavoastră şi
cu mine.
Sunteţi receptorul întregii mele atenţii
în acel moment. Puteţi simţi că eu sunt conectată
la personalitatea dumneavoastră, iar eu simt că vă
împrumut personalitatea mea dumneavoastră. Un zâmbet acompaniază
asta, iar zâmbetul meu vă spune „bună" dumneavoastră
şi vieţii dumneavoastră, ca reprezentare a întregii
vieţi. Acest tip de experienţă face posibil pentru
mine să simt că sunt conectată cu o altă
formă de viaţă, o altă manifestare a vieţii
— a dumneavoastră. Eu privesc manifestarea vieţii
ca bază a ceea ce reprezintă cu adevărat personalitatea.
Pe măsură ce fac asta cu fiecare membru
al familiei dumneavoastră, eu sunt conştientă
în interiorul meu că mă bucur de contact — contact
deplin — care într-un anume fel mă afirmă şi
pe mine. Sunt o fiinţă vie conectată cu o altă
fiinţă vie. Este ca platforma sau baza de la care
urmează să plecăm. De aceea, eu nu încep şedinţa
de tratament cu o discuţie a problemei, ci mai degrabă
stabilesc această conexiune de bază, la un nivel uman,
cu fiecare. Desigur, oamenii vin pentru ajutor; dacă ar
fi ştiut ce anume tip de ajutor aveau nevoie, ei şi
1-ar fi acordat probabil singuri şi nu m-ar fi căutat
pe mine. Ei au venit la capătul puterilor şi vor ajutor,
dar probabil că nu sunt conştienţi decât de faptul
că au o durere.
Pe măsură ce stabilesc primul contact
cu ei, le ascult răspunsurile adresate mie. în câteva
momente, voi auzi răspunsurile lor, adresate unul altuia,
încep să simt ceva pentru ceea ce au reuşit să
facă, pentru modul în care şi-au folosit experienţele
din momentul în care au ieşit din uter şi până
acum. Unii dintre dumneavoastră puteţi fi familiarizaţi
cu formulele pe care le folosesc în scopul prescurtării
— felul în care oamenii comunică unul cu celălalt,
răspunsurile pe care le-am etichetat drept împăciuitoare,
pacificatoare, acuzatoare, hiperraţionale, confuze şi
curgătoare. La începutul tratamentului, nu mă
aştept ca familia să arate multe răspunsuri curgătoare,
pentru că faptul că nu au ajuns încă în acest
punct este probabil unul dintre motivele pentru care ei se descurcă
în acest fel. Eu vreau să subliniez şi faptul că
îi văd pe cei din faţa mea ca făcând tot ce pot
cu ceea ce au învăţat; şi cred că ceea ce
au învăţat reprezintă cea mai bună modalitate
în care ei ştiu cum să supravieţuiască.
Poate că unii dintre dumneavoastră ştiţi
că am tradus diferitele tipuri de răspunsuri în poziţii
corporale, în câteva momente, creez imagini mentale ale persoanelor
aflate în faţa mea şi le traduc în posturi fizice
care reprezintă felurile lor de a comunica.
De exemplu, în familia pe care am văzut-o
ieri, am văzut bărbatul ca dând răspunsuri hiperraţionale.
Asta a însemnat că, în imaginaţia mea, el stătea
acolo foarte drept, mişcându-se foarte puţin, vorbind
într-un fel mai degrabă monoton. Am văzut femeia îngenunchind
în faţa lui, într-o poziţie împăciuitoare, dar
în acelaşi timp — prin spatele lui — îndreptând un deget
acuzator către el. Am văzut-o pe fiica cea mai mare
stând dreaptă şi fiind hiperraţională ca
tatăl ei, neprivind spre niciun părinte, dar cu indexul
foarte puţin ridicat, îndreptat spre tatăl ei. Am
văzut următoarea fiică îndreptând degetul arătător
către mama ei, într-un mod deliberat şi foarte evident.
Următorul copil era un băieţel. L-am văzut
stând foarte aproape de mama lui şi împă-când-o. Apoi
am văzut următorul copil dând răspunsuri irelevante,
mişcându-se peste tot şi neputând să se fixeze
de nimeni. L-am văzut de asemenea pe copilul cel mai mic,
o fetiţă de cinci ani, ca fiind de asemenea irelevant.
Văzând aceste imagini în mintea mea, era
important să le respect ca reprezentând cele mai bune modalităţi
pe care aceste persoane le dezvoltaseră pentru a se descurca.
Felul lor de a împăca, acuza, de a fi hiperraţionale
sau confuzi formaseră un sistem care însemna că nimeni
din familie nu ar fi putut să abordeze cu adevărat
personalitatea altcuiva. Era foarte probabil să se înţeleagă
greşit unul pe celălalt; ei vedeau mai degrabă
roluri decât persoane reale. Aşadar, cercetarea şi
eforturile mele ar fi trebuit direcţionate spre a-i ajuta
pe aceşti oameni să devină reali unul cu celălalt.
Am privit această familie şi, în interiorul meu, am
simţit că membrii ei răspund contactului meu.
Contactul deplin poartă mesajul grijii — grijă într-un
sens foarte profund, personal —, iar eu privesc acel contact
ca o bază vitală pentru dezvoltarea oricăror
schimbări. Trebuie să existe încredere la superlativ.
Dacă persoanele din grupul familial nu mă găsesc
demnă de încredere, nu cred că vom putea să facem
nicio schimbare, îmi aduc aminte că, în momentul în care
am intrat în cameră ieri, familia era răspândită
de jur împrejur pe scaune, semănând foarte mult cu nişte
ţinte dintr-un poligon de trageri, în faţa lor era
o masă. Privind la această scenă, am simţit
că ar fi foarte ciudat să lucrez în acest context.
Simt extrem de puternic că locul în care stau oamenii (departe
şi despărţiţi sau apropiaţi şi
împreună) şi modul în care se aşază sunt
foarte importante. Am nevoie să fac spaţiul în care
lucrez confortabil — adică, să îl aranjez astfel încât
să-1 pot vedea pe fiecare. Mă poziţionez la o
lungime de braţ de fiecare persoană. Trebuie să
fie suficient spaţiu pentru ca eu şi celelalte persoane
să ne mişcăm. Acest spaţiu este necesar
pentru că, uneori îi voi pune pe membrii familiei să
lucreze pe perechi sau voi face „sculptură" sau alt
tip de activitate care necesită spaţiu. O masă
sau alte obstacole fac mişcarea dificilă. Ieri am
mutat masa şi am fixat-o astfel încât eram la doar un mic
pas distanţă de contactul fizic cu fiecare din grup.
Fetiţa de cinci ani era în dreapta mea.
La un moment dat, am tbservat că ea se dădea un pic
înapoi, în acest moment, am simţit :ă era privită
ca cineva care creează probleme în familie şi era
mai legrabă lăsată pe dinafară. Mi-am pus
mâna pe spatele ei — avea un spate frumos, rotund — şi
am constatat că simţeam bucuria de a o atinge. Cred
că a simţit asta ca pe un mesaj de încurajare să
fie o parte a grupului. De-a lungul interviului am folosit mult
mai mult acest gest. Poţi atinge în tot felul de moduri,
în formarea terapeuţilor, le-am spus că a-şi
forma „ochi şi urechi" în degete este foarte important.
Oamenii se ating în familii tot timpul — pălmuind, împingând,
înghiontind, strângând. Sunt sigur că ştiţi cu
toţii că atingerile au diverse semnificaţii.
Deci nu este vorba despre a atinge; este vorba despre mesajul
din atingere. M-am referit mai devreme la dezvoltarea încrederii.
Aceasta înseamnă că, datorită încrederii, atmosfera
trebuie să fie astfel încât oamenii să înceapă
să vorbească despre ceea ce eu numesc „lucruri de
nerostit" — lucrurile care sunt închise în inimile lor
— care sunt îngrijorările lor, de ce se tem şi la
ce speră. Nu ştiu dacă pot afirma asta suficient
de puternic. Pentru mine, faptul că oamenii chiar spun
ce era odată de nerostit este mult mai important decât
ce spun. Uneori durează puţin timp până ce oamenii
să aibă sentimentul că orice spun ei poate fi
auzit şi înţeles. Nu trebuie să treacă prin
niciun sistem de cenzurare care să spună ceea ce este
bine. Nu cunosc nicio altă cale de a ajuta pe cineva să
ajungă la sine însuşi în afara aceleia de a putea
elibera în exterior ceea ce este acolo. Acesta nu este un lucru
obişnuit în această societate, după cum mulţi
dintre dumneavoastră cunosc fără îndoială.
Dar I pentru a crea contextul şi modalitatea funcţională
pentru ca schimbarea să aibă loc, mi se pare că
nimeni nu poate fi penalizat în niciun fel pentru ceea ce spune
— cel puţin nu de către mine.
în schimb, eu trebuie să primesc tot ce
îmi spune cineva şi să iau asta ca pe o descriere
vie a locului unde se află persoana în acel moment. Ceea
ce persoana spune trebuie înţeles la fel de bine de către
ea ca de oricine altcineva. Asta înseamnă că multe
clarificări trebuie să se petreacă astfel încât
o familie să poată înţelege ceea ce fiecare membru
încearcă să spună cu adevărat.
Pe măsură ce interviul de ieri mergea
mai departe, am pus o întrebare fiecărei persoane din familie:
„Ce speri că se va întâmpla cu tine ca rezultat al venirii
tale aici?". Presupun că întrebarea obişnuită
pe care un terapeut ar putea să o pună este „Care
este problema?". Eu sunt interesată să aflu unde
sunt blocaţi oamenii, dar simt, de asemenea, că felul
meu de a întreba despre asta şi ceea ce întreb ajută
persoana să se centreze mai mult pe ea însăşi.
Asta ajută şi la diminuarea „vibraţiilor"
negative care sunt de obicei acolo — de obicei, sub forma „Dacă
el ar fi fost mai bine, eu aş fi mai bine", sau ceva
asemănător.
în acest caz, am început cu fiica cea mai mare.
în acest moment, nu ştiu de ce am început aşa, exceptând
faptul că atunci mi s-a părut a fi locul potrivit
pentru a începe. Ea mi-a spus că i-ar plăcea să
vadă că familia „nu se luptă atât de mult".
Am continuat cu sora ei, care a spus acelaşi lucru. Am
întrebat ceilalţi membri ai familiei dacă au observat
că au loc multe conflicte. Fiecare a recunoscut asta.
Următoarea imagine care a apărut în mintea mea a fost
aceea a celor două fete mai mari, în conflict una cu cealaltă.
Părea în acel moment că ele erau centrul în jurul
căruia se focalizau problemele familiei. Argumentul era
că, dacă aceste două fete nu s-ar fi certat,
atunci familia ar fi mai bine. Ceea ce a introdus această
situaţie a fost modul în care membrii acestei familii s-ar
simţi confortabil în legătură cu exprimarea furiei
lor. Când i-arn adresat întrebarea tatălui, răspunsul
a fost că familia sa a avut nevoie să fie educată
în legătură cu unele lucruri pe care nu 1e cunoştea
înainte.
Pentru că îmi place să am o imagine
„vie" cât de repede posibil mi s-a părut natural în
acest moment să le rog pe cele două fete mai mari
să se ridice şi să-şi îndrepte indexul una
către cealaltă pentru a vedea ce vor face ceilalţi
membri ai familiei când se întâmplă acest lucru. Consider
că, atunci când există o imagine, cuvintele sunt mai
folositoare; numesc asta „sculptare" sau „poziţionare".
Am văzut că, atunci când am cerut celor două
fete să îndrepte degetul arătător una către
cealaltă, ele s-au împotrivit destul de mult. Au vorbit
despre cum s-au certat, dar, punându-se în poziţia de „luptă",
au făcut ca totul să pară mult mai real Păreau
stânjenite.
Unul dintre lucrurile importante pe care încerc
să le fac este să ajut oamenii să fie liberi.
(Eu folosesc „liber" cu sensul de a avea opţiuni şi
a putea alege.) Încurajez oamenii să înceapă să
se joace cu noi idei despre comportamentul lor. Le ofer sprijin
pentru a trece peste tabuurile lor. Din moment ce cele două
fete erau stânjenite, m-am aşezat în spatele fetei care
părea să fie cea mă: stânjenită şi
am sprijinit-o stând aproape de spatele ei şi luându-i
braţul, am ajutat-o să-1 îndrepte în direcţia
surorii. Apoi am făcui acelaşi lucru cu cealaltă
fată. În esenţă, eu făceam primul pas înspre
încălcarea regulii familiei care spunea că nu trebuie
să fii furios. Apoi, asta a condus la problema ce anume
fac ceilalţi din familie atunci când este o ceartă.
Cele două fete stăteau şi arătau una spre
cealaltă, iar fiecare din familie văzuse asta înainte.
Următoarea mea întrebare adresată soţului-tată
a fost: „Ce faci tu când se întâmplă asta?" El a spus
că încerca să le spună fetelor să se oprească,
dar nu ajuta la nimic. L-am rugat să vină cu degetul
lui arătător îndreptat înspre fete şi, când a
văzut că nici asta nu îmbunătăţea cu
nimic situaţia, el a coborât braţul şi s-a aşezat.
Una dintre fete a spus că soţia-mamă „intervine
cu ceva mai multă putere", deci am rugat-o pe soţia-mamă
să vină cu degetul arătător îndreptat înspre
ele. Am întrebat câţiva dintre ceilalţi copii ce se
întâmpla de obicei. Ei au spus că încercau să nu se
bage în asta. Băiatul cel mare a trecut acum de partea
mamei, deci a intervenit ca un tată auxiliar, încercând
să o ajute cu problema dintre cele două fete.
Acest tip de sculptare are valoare, deoarece
explicitează ceea ce se întâmplă. De asemenea, dă
viaţă imaginii procesului prezent (dar nu conştientizat)
al familiei. Această imagine nu trebuie să arate cât
de răi sunt oamenii, ci să le arate ce se întâmplă.
Există adeseori destul umor în asta. îmi amintesc că,
la un moment dat, am rugat-o pe fata cea mare să îşi
îndrepte degetul spre cineva. Mâna îi tremura puţin, aşa
încât am susţinut-o şi i-am cerut să pretindă
că, la capătul ei, are un pistol adevărat. Lucruri
spuse cu inima uşoară ca acestea tind să ajute
la neutralizarea efectului valorii de sine negative şi
să sporească abilitatea persoanei de a privi şi
vedea. Pentru mine, este foarte important să separ între
persoană, valorile sale şi modul în care persoana
se foloseşte pe sine. Eu aduc oamenii în contact cu diferitele
moduri în care ei se utilizează şi, de asemenea, cu
modul în care ei pot să se facă folositori. Fac asta
pe căi care le cresc sentimentul valorii de sine.
Adesea sunt întrebată dacă mă
simt obosită după un interviu. Răspunsul meu
este „Nu". Aş fi obosită dacă mi-aş
pune încontinuu întrebări de tipul „Fac bine ce fac? Mă
vor plăcea oamenii? Voi găsi o soluţie vindecătoare?"
Dacă aş începe să fac asta (ceea ce eu numesc
„a lucra la vasul meu"), aş pierde direcţia sistemului
şi procesului care se desfăşoară şi
aş fi în povestea mea, mă: degrabă decât în povestea
familiei.
Asta mă duce la altceva. Mă consider
conducătorul procesului, din cadrul interviului, dar nu
conducătorul oamenilor. Verific orice lucru pe care îl
fac cu ei, înainte de a-1 face. Sunt un conducător puternic
al procesului. Asta se bazează pe faptul că eu sunt
cea care ştie totul despre procesul pe care încerc să
îl produc. Eu vreau să îi ajut pe oameni să devină
propriii lor designeri, făcând propriile lor alegeri; înainte
de a putea face asta, ei au nevoie sa fie liberi să-şi
asume riscuri. Verificarea dorinţei lor de a-şi asume
ceva nou este o piesă foarte importantă a acestei
interacţiuni ş: îi avertizează referitor la experienţa
asumării riscurilor. Dacă am ceva să vă
ofer, am nevoie să vă spun despre asta; am nevoie
să vă arăt; am nevoie să vă întreb
dacă ceea ce vă ofer are vreo valoare pentru voi.
Important este că, dacă eu vă prezint ceva nou
şi vă întreb prea devreme dacă vreţi să
faceţi asta — adică, înainte să fi căpătat
înţelegerea, încrederea, şi acceptarea voastră
de a vă asuma riscuri —, atunci voi nu veţi fi într-un
loc unde simţiţi că puteţi risca.
Adesea mi se spune: „Dacă ceea ce faci
se întoarce ca un bumerang?" Eu răspund: „Nu este
neobişnuit." Este ceea ce se întâmplă în viaţă
când încerci ceva ce nu funcţionează. Ca urmare, există
câteva posibilităţi. Poţi să te insulţi
singur pentru că ai încercat sau poţi să foloseşti
totul ca pe o experienţă de viaţă şi
să înveţi din asta. Nimic nu a ricoşat din interviul
de ieri, pentru că se pare că am fost în acelaşi
flux. Acesta este tot sensul. Ca terapeut, încerc să fiu
conştientă de ceea ce se întâmplă şi să
păstrez curgerea decât să încerc continuu să
ţin evidenţa a ceea ce este bine sau este greşit.
Aici pare să fie un loc potrivit să
spun că, atunci când vorbesc cu o familie, eu nu încerc
să soluţionez o anumită problemă, dacă
ar trebui să divorţeze sau dacă ar trebui să
aibă un copil. Eu lucrez pentru a ajuta oamenii să
găsească o modalitate diferită a procesului
de coping. Nu mă văd pe mine suficient de înţeleaptă
pentru a şti ce este cel mai bine pentru o persoană
să facă. Ar trebui ca soţia să o roage pe
soacră să plece? Ar trebui ca soţia să-i
ceară să plece? Ar trebui ca soţia să-şi
lase soţul dacă soacra nu pleacă? Aceste tipuri
de întrebări nu sunt ale mele (pentru a putea răspunde
la ele). Sarcina mea este să ajut fiecare persoană
pentru a face faţă cu succes, astfel încât ea să
poată decide să facă lucrurile care funcţionează
pentru ea.
In familia de ieri, a reieşit că cea
de-a doua fată vorbea din când în când despre sinucidere.
Foarte multe răspunsuri pline de ură aveau loc între
ea şi mama ei. în loc să răspund acelei uri,
am citit în interiorul meu că aceste două persoane
îşi doreau foarte mult să stabilească o conexiune,
dar existau tot felul de bariere între ele. Aflasem înainte
că soţia-mamă a văzut acest copil ca având
aceleaşi probleme pe care le avusese, şi se simţea
foarte rău văzându-le în copilul ei. Aparent, mama
încerca să rezolve problemele din ea însăşi,
încercând să le rezolve în fiica ei. Aceasta, bineînţeles,
explică de ce ele două nu puteau fi împreună.
Le-am cerut amândurora să se apropie una de cealaltă,
pentru că, în acel moment, nivelul de încredere era suficient
stabilizat, astfel încât ele să dorească să îşi
asume riscul, în primul rând, le-am rugat să se mişte
în poziţia din care să se poată vedea una pe
cealaltă în mod clar, aproximativ la o lungime de braţ,
una de alta şi apoi le-am rugat să se privească.
Apoi le-am rugat să îşi închidă ochii şi
să-mi spună ce a văzut fiecare. A fost foarte
interesant. Soţia-mamă a spus că a văzut
un copil mic de care nu a avut grija foarte bine şi că
se simţea foarte vinovată. A început să suspine
un pic. Când am întrebat fiica ce a văzut, ea a spus mai
întâi că a văzut-o doar pe mama ei. Apoi, după
ce mama a vorbit, fata a spus: „Păi, ea mereu mă vede
ca pe un copil mic."
Am fost conştientă, în acest moment,
de faptul că ele două nu. se vedeau una pe cealaltă
aşa cum erau în realitate în prezent; ele se vedeau una
pe cealaltă în termenii experienţei trecute. Daca
ele nu s-ar fi schimbat, ar fi continuat să se vadă
una pe cealaltă în acest fel şi problemele dintre
ele ar fi escaladat.
Una dintre criticile pe care fiica le adusese
mai devreme fusese că mama ei a tratat-o întotdeauna ca
pe un copil mic. După aceasta dezvăluire, i-am arătat
mamei că ea o vedea într-adevăr pe această fiică
a ei de treisprezece ani ca pe un copil mic. Am afirmat că
existau aceste două doamne (am folosit acest cuvânt), Cynthia
şi June, care se priveau una pe cealaltă. M-am întrebat
cu voce tare dacă ele se văd una pe cealaltă
ca Cynthia şi June. Apoi le-am cerut să privească
din nou şi să-mi spună, după ce îşi
închid ochii, ce au văzut.
Ele fuseseră ceea ce numesc „aduse la zi".
Când June (mama) a vorbit, a spus că a văzut o fată
în vârstă de treisprezece ani, atractivă, şi
că asta era o percepţie complet nouă pentru ea.
Fiica a zis că a văzut-o pe mama ei şi privirea
din ochii ei, care părea să fie o privire căreia
îi păsa de ea, de care i-a plăcut, în acel moment,
amândouă au spus că s-au simţit complet diferit
una cu cealaltă.
Familia s-a mutat apoi către o altă
situaţie în care erau implicaţi fiica cea mare şi
tatăl ei. Ea avea aproape optsprezece ani, iar tatăl
ei încă insista ca ea să vină devreme acasă.
S-a dovedit că acest bărbat, datorită problemelor
sale psihologice şi fizice, nu ajunsese încă într-o
poziţie de unde să poată vedea că el poate
să-şi întreţină familia numai prin munca
sa. Soţia muncea de la ora 2.30 după-amiaza până
aproape de miezul nopţii, ceea ce însemna că cea mai
mare parte a managementului familiei era în mâinile soţului.
El stabilise cu fiica mai mare ca ea să gătească
cina. Din câte se pare, ea făcea şi cumpărăturile.
El îi cerea să vină acasă devreme, ceea ce ea
resimţea ca pe un afront — un fel de invadare. Le-am cerut
celor doi să se aşeze unul în faţa celuilalt
şi să încerce doar să se audă unul pe celălalt.
Le-am îndrumat ascultarea şi i-am ajutat să vadă
că nu vorbeau unul cu celălalt în termenii a ceea
ce spunea celălalt, ci numai în termenii în care fiecare
voia să îl controleze pe celălalt. După asta,
a părut că fiica şi tatăl au ajuns la o
nouă înţelegere.
Era destul de clar, în acest punct, că
atât soţul cât şi soţia se temeau foarte mult
în legătură cu ce s-ar putea întâmpla copiilor lor.
O altă informaţie care a apărut a fost că
amândoi au avut părinţi care i-au părăsit
devreme. Amândoi au fost crescuţi de bunici care, în aparenţă,
erau foarte anxioşi în ceea ce-i privea. Această anxietate
s-a transmis. Fără ca asta să fi fost clar înainte,
cei mai mulţi dintre copiii familiei au perceput eforturile
părinţilor de a avea grijă de ei ca pe ceva
îndreptat împotriva lor. Ei nu au fost în contact cu acest alt
aspect, în acelaşi timp, părinţii şi-au
perceput copiii ca fiind agresivi şi nerecunoscători.
Am putut să facem câteva conexiuni noi.
Pe tot parcursul interviului, imaginea mea mentală
a fost una a conţinutului care izvorăşte şi
a conexiunilor care se stabilesc. Angajându-mă într-o manieră
foarte activă, am putut percepe momentele (ca cel dintre
mamă şi fiică) în care să fac noi conexiuni,
în timpul fluxului de atingere din familie, mama a spus că
spera ca fiul ei cel mai mic să o îmbrăţişeze.
Când au ajuns acasă, el i-a dat doar o „mică îmbrăţişare
veche" şi ea s-a simţit înşelată.
Fusese ridicată întreaga problemă a
afecţiunii în familie şi cum ar putea oamenii să
fie afectuoşi. Chestiunea aceasta fusese tabu. La sfârşitul
interviului — pentru că îmi plăcuse familia şi
avusesem sentimente afectuoase pentru membrii ei — a fost natural
pentru mine să-i îmbrăţişez pe membrii familiei.
Imediat după ce am îmbrăţişat-o pe mamă
şi am mers spre cele două surori, am auzit râsete
înfundate dinspre cei doi băieţi, cel de optsprezece
şi cel de doisprezece ani. Mi-a trecut prin minte că
aceşti doi băieţi erau într-o perioadă în
care ar putea fi ciudat pentru ei să se angajeze în astfel
de lucruri, chiar dacă am simţit că îşi
doreau să-mi exprim într-un anume fel afecţiunea faţă
de ei. Când m-am întors spre primul dintre ei, am comentat că
am auzit râsetele şi că poate asta era un pic prea
mult pentru ei, dar voiam să ştie că am avut
aceste sentimente. Apoi le-am oferit fiecăruia o strângere
de mână foarte călduroasă şi o bătaie
pe umăr, încercând să respect unde anume se aflau
ei în acel punct şi, în acelaşi timp, să îmi
transmit mesajul. Ce a fost, de asemenea, interesant este că
tatăl a fost ultimul la care am ajuns; am avut senzaţia
că el aproape stătea la rând aşteptând şi
că şi-ar fi dorit să ne îmbrăţişăm,
nefiind în stare să ceară asta. Când 1-am abordat,
el a venit pregătit pentru a fi îmbrăţişat.
Ştiu că, în trecut, adeseori nu era considerat bărbăteşte
ca bărbaţii să facă experienţa unor
asemenea emoţii, astfel încât m-am trezit spunându-i tatălui
că Bob Hope vorbise cu mulţi ani în urmă despre
un individ care „nu a fost încălzit la piept şi a
îngheţat". Asta 1-a ajutat pe tată să dea
o înfăţişare acceptabilă acestei manifestări
de afecţiune.
Observatorii care au urmărit familia ieri
au putut vedea viaţa începând să fie mult mai vizibilă
în aceste persoane. Sunt conştientă acum că,
atunci când mă gândesc la şedinţele mele de tratament,
mă gândesc la ele ca la experienţe ale contactului
uman care — fără să fiu în niciun sens mistică
— îmi creează sentimentul că am avut o călătorie
şi o aventură cu alte fiinţe umane. Ca rezultat
al călătoriei noastre, eu sper ca oamenii să
se simtă mai vii, mai atractivi, mai plini de speranţă,
mai creativi şi să vadă noi căi de a se
face utili şi de a se conecta unul cu celălalt. Deseori,
eu întâlnesc persoane o singură dată. Speranţa
mea este că fiecare interviu va crea o nouă fereastră
pe care fiecare persoană să poată privi, obţinând
rezultatul de a se simţi mai bine în propria piele şi
de a căpăta abilitatea de a face lucrurile mai creativ
cu ceilalţi membri ai familiei sale. Asta înţeleg
când spun că am de-a face mai degrabă cu un proces
de coping decât cu un proces de rezolvare a problemelor.
Aş vrea să mă întorc la felul
în care eu folosesc posturile din comunicare ca ajutoare pentru
dezvoltarea schimbărilor în procesul de coping. Am menţionat
cele patru posturi pe care mă aştept să le văd,
în diferite combinaţii, la toţi cei care experimentează
probleme de coping. Răspunsurile împăciuitoare, acuzatoare,
hiperraţionale sau confuze au apărut toate în familia
de ieri. Incidental, unul dintre lucrurile de care am devenit
din ce în ce mai conştientă este că visul american
despre ce anume ar trebui să fie o persoană se potriveşte
cu categoria răspunsului hiper-raţional. Acest răspuns
este: „Pentru numele lui Dumnezeu, nu arăta nicio emoţie!"
Pentru mine este trist, dar este şi adevărat.
Acum voi face o digresiune şi voi afirma
că posturile nu sunt rigide şi de nemodificat. Fiecare
dintre aceste moduri de comunicare poate fi „renovat".
Dacă îţi gestionezi răspunsurile aplanând lucrurile,
unul dintre ravagiile care se petrec în interiorul tău
este că vei continua să îţi dai mesaje că
tu nu eşti prea valoros. Totuşi, dacă ştii
cum, poţi renova această abilitate de a fi tandru
şi o poţi conştientiza, în loc să simţi
doar un impuls automat, de a trebui să-i mulţumeşti
pe toţi.
Renovarea acuzării devine abilitatea ta
de a te apăra singur. Fiecare are nevoie să poată
să facă asta, dar trebuie să o faci într-vu mod
realist şi conştient, mai degrabă decât automat.
Renovarea hiperraţionalizării devine
folosirea creativă a inteligenţei. Folosirea inteligenţei
este plină de satisfacţii; dar, dacă eşti
folosită numai pentru a te proteja pe tine, devine mai
degrab; plictisitoare şi nesatisfăcătoare.
Renovarea confuziei devine abilitatea ta de
a fi spontan şi de a-ţi oferi o nouă direcţie
în conştientizare şi realitate.
în orice caz, pentru a trata cu o persoană
hiperraţională — ca tatăl în familia de ieri
— terapeutul înfruntă o problemă dintre cele mai dificile.
Cei hiperraţionali stau foarte liniştiţi şi
rigizi, feţele sunt extrem de puţin mobile, vocile
lor sunt de obicei monotone şi întotdeauna vorbesc foarte
rezonabil. Ai senzaţia că persoana respectivă
este secătuită; ea este în întregime închisă.
După cum am aflat, tatăl fusese un pastor fundamentalist
şi el avea sentimente foarte puternice faţă de
ceea ce era corect şi greşit. Am observat că
el a răspuns la toate abordările mele — strângerea
de mână, întrebările şi afirmaţiile pe care
le-am făcut — în acelaş fel. Am simţit că
a ascultat, dar nu am fost întotdeauna sigură ca a înţeles.
Am aflat — şi continui să văd — că cei care
îşi organizează răspunsurile în acest mod folosesc
o mulţime de cuvinte pentru a spune lucrurile. Este important
pentru mine să încerc să mă acordez fin, oriunde,
într-o manieră care să atingă persoana Şi
atunci când cineva se organizează prin folosirea unor cuvinte
mari şi fiind hiperraţional, este natural pentru mine
să intru pe acel nivel. Adeseori terapeuţii sunt plictisiţi
de persoanele care vorbesc foarte mult. Totuşi, eu am nevoie
ca ei să vorbească
suficient, astfel încât să pot înţelege
ce anume spun la acel meta-nivel. în cazul acestui om, el mi-a
spus despre eforturile sale repetate de a face ceea ce dorea
să facă şi cum aceste eforturi au continuat să
eşueze. Din nou, aceste lucruri fuseseră spuse cu
vocea lui secătuită, mai degrabă prozaică,
în timp ce îl ascultam, am devenit conştientă că
suna ca şi cum el încetase să mai încerce. L-am întrebat
ce se întâmplase cu visele lui. Am început să văd
o lumină în ochii săi. Jumătatea de jos a feţei
lui nu s-a schimbat în mod special, dar ochii săi au devenit
un pic mai mari şi o mică lumină a apărut
în ei. A spus că era adevărat că el nu mai avea
niciun vis. Toate visele îi erau moarte.
În mintea mea, l-am vizualizat acum într-o sculptură
— un corp interior lipsit de viaţă, cu o cochilie
exterioară dură. Folosesc aceste posturi şi moduri
de comunicare pe care le aud şi le văd în mintea mea
ca pe ghiduri pentru tipurile mele de intervenţii cu oamenii.
Dacă aceste lucruri au loc într-un context definit de încredere,
înţelegere, auzire, atunci apar noi înţelegeri. La
sfârşitul interviului de ieri, întreaga figură a
soţului începea să răspundă, nu numai ochii.
Aş putea spune aici — cred că este
adevărat atât în privinţa mea, cât şi a celorlalţi,
atunci când ascult o persoană, o şi privesc şi
sunt conştientă de toate părţile în mişcare
ale acelei persoane. Sunt conştientă de toate modificările
care s-ar putea petrece. Ascult cu întreaga mea fiinţă,
cu toate simţurile mele.
Este un element important, pe care aş vrea
să îl menţionez. II numesc „câmpul de energie".
Cred că este important, pentru că însoţeşte
atingerea, în jurul oricărei persoane bine integrate există
un câmp circular, care are cam l metru diametru. La marginea
acestui câmp, poţi simţi vibraţiile — cel puţin
eu pot! Aceste vibraţii sunt ca liniile teritoriale neconştientizate
din jurul persoanei.
Când o persoană este relativ bine închegată,
simţi că acele linii sunt elastice. Dacă te întâlneşti
cu ele, întâi de toate le poţi simţi fizic; poţi
simţi că te izbeşti de ceva. Dacă se simt
elastice, ştii că ai ajuns acolo şi că poţi
trece dincolo. Eu respect aceste linii. Din această cauză,
stau la o lungime de braţ. Dacă mă duc mai aproape
de o persoană, am experimentat deja faptul că limitele
sale mă vor lăsa sau nu să intru. Pare să
existe o relaţie între dezvoltarea încrederii şi elasticitatea
limitelor.
Când am de-a face cu persoane care sunt foarte,
foarte departe de contact cu ele însele, câmpul lor energetic
are un diametru de numai câţiva centimetri. Trebuie să
parcurg un drum lung înainte de a putea simţi vreun tip
de vibraţie. Este un soi de moarte. E sunt, virtual, faţă
în faţă cu ei, înainte de a primi orice fel de senzaţie
de prezenţă. Când interiorul persoanelor este extrem
de violent, câmpul lor se extinde la aproape doi metri şi
sunt foarte conştientă de asta. Noi tindem să
întrebuinţăm excesiv cuvântul vibraţii;
dar eu ştiu cum stau lucrurile, şi sunt foarte respectuoasă
cu acest hotar. Este imaginar, dar eu îl pot simţi în corpul
meu. Când sunt în preajma oamenilor în care este multă
violenţă, nu mă apropii niciodată până
nu încep să simt elasticitatea. Nu ştiu dacă
explic asta pe înţeles, dar este cam ca şi când ai
încerca să-ţi foloseşti corpul pentru a determina
cât de departe poţi merge. Asta este foarte relevant pentru
întregul domeniu al contactului fizic, pentru că atingerea
mea nu are loc decât dacă ştiu că limita celeilalte
persoane este elastică.
Vederea este şi ea parte din asta. Distanţa
de la care poţi vede pe cineva — de la care îl poţi
vedea cu adevărat — este probabil trei metri. La
trei metri silueta este prezentă; nuanţele, nu. Poţi
vedea destul de bine la doi metri; la un metru poţi vedea
mult mai bine. Vreau să ajung de îndată ce pot acolo
unde pot fi văzută şi auzită. Procesul apropierii
este, de multe ori, şi procesul conectării — calea
lentă. Nu poţi judeca asta prin ceea ce ar trebui
să faci; trebuie să judeci prin ceea ce simţi.
Anumite persoane care m-au văzut lucrând cu o familie şi
m-au văzut atingând oamenii au spus: „Aha! înţeleg!
Tot ce trebuie să faci este să atingi!" Răspunsul
meu a fost că atingerea trebuie să fie folosită
cu la fel de multă grijă ca şi atingerea unei
sobe fierbinţi. Poţi simţi literalmente drumul.
Acesta este unul dintre motivele pentru care, atunci când lucrez
cu terapeuţi în formare, încerc să le antrenez conştientizarea
corpului. De exemplu, când oamenii sunt cuprinşi de furii
criminale, aceasta mă ajută să fiu într-o poziţie
în care să îi ajut fără să îi presez. Conexiunea
atingerii nu cred că funcţionează în asemenea
cazuri. Poate unii dintre dumneavoastră aţi observat
că, atunci când o persoană este furioasă şi
o atingeţi, s-ar putea să fiţi loviţi. Lovitura
nu este pentru că persoana doreşte să ucidă
(deşi ar putea), ci pentru că, în acel moment, frontierele
au fost violate.
Mi-am pus apoi întrebări despre ceilalţi
membri ai familiei de ieri şi despre visele lor. Pentru
câteva momente, am vorbit despre vise care nu au căpătat
viaţă. Visul soţiei era de a putea să aibă
împreună cu soţul ei o viaţă diferită
de cea pe care a avut-o. Ea a spus că a pornit în căsnicie
încercând mereu să fie pe placul soţului. Asta fusese
învăţată să facă. Acum era obosită.
Am între-bat-o dacă ar dori să facem împreună
o mică compoziţie. A fost de acord. Am rugat-o să
se aşeze în genunchi şi să se uite în sus la
soţul ei, pe care 1-am rugat să stea pe un scaun.
Apoi am între-bat-o pe soţie dacă, făcând acestea,
simţea lucruri asemănătoare cu ceea ce simţise
altădată. A confirmat, dar a spus că nu mai dorea
să se întâmple acest lucru. Apoi 1-am întrebat pe soţul
ei cum s-a simţit acolo sus, iar el a spus că nu i-a
plăcut că ea era acolo jos şi că el era
deasupra. Apoi i-am rugat să aranjeze lucrurile astfel
încât să se simtă amândoi confortabil. Desigur, ei
au sfârşit prin a se privi ochi în ochi, amândoi la acelaşi
nivel. Abia ulterior acestui moment, au început să apară
pe feţele lor oarecari expresii de speranţă.
Ceea ce vreau să accentuez aici este că,
dacă aud o persoană tratându-şi răspunsurile
într-o manieră hiperraţională, mă acordez
la acel nivel al intelectului dar, într-un asemenea fel, încât
să-i ofer persoanei experienţa de a fi fost cu adevărat
auzită şi văzută. Dacă mă deplasez
la o persoană care — cazul soţiei de ieri — este împăciuitoare,
încerc să intru în contact cu ceea ce spera ea să
obţină pentru sine şi să o conduc spre a
vorbi despre câteva dintre dorurile şi singurătăţile
ei. Soţia a făcut asta, dar acestea nu ar fi apărut
dacă nu aş fi întrebat.
La acuzatori — cazul celui de-al doilea copil
în ordinea descrescătoare a vârstei — trebuie să
intru în contact cu dorinţa profundă de a fi conectat.
Aceasta a fost abordarea mea ieri când, în loc să tratez
cu toate sentimentele de ură, ne-am concentrat în schimb
pe sentimentele fetei despre ea însăşi şi pe
dorinţa ei de a se conecta cu mama sa. Am observat că,
în fiecare caz, încercam să ajut persoana să se stabilizeze.
Uneori am făcut asta cu o atingere a mâinii, sau poate
doar prin aducerea persoanei într-un moment de liniştire
fizică, necesară pentru a se concentra.
Este important să împărtăşesc
asta cu dumneavoastră pentru că, în timp ce sunt cu
o familie, corpul meu îmi spune o mulţime de lucruri despre
unde sunt oamenii şi unde sunt limitele lor. De l exemplu,
graniţa este foarte, foarte apropiată de o persoană
hiperraţională. Acesta este probabil unul dintre
motivele pentru care oamenii spun că persoana hiperraţională
nu este „disponibilă". Graniţa din jurul unei
persoane irelevante este total distrusă; nu poţi spune
unde este. Graniţa din jurul unei persoane care învinovăţeşte
este împinsă în afară şi colţuroasă.
Persoana împăciuitoare este o persoană foarte interesantă.
Frontiera sa este compusă din lichid — din frişca
ce a început să se topească. Este acolo, dar nu poţi
spune prea multe despre ea. Deşi aceasta este o modalitate
oarecum picturală de a vorbi despre o persoană şi
despre prezenţa sa, este ceva de care eu sunt foarte conştientă
şi accept asta. Poate o modalitate poetică de a spune
acest lucru ar fi următoarea: Ceea ce simţi în orice
moment este cât anume din viaţa unui om vrea să se
facă cunoscută pe sine, şi cu câtă teamă,
cu câtă protecţie. Dacă vrei să te conectezi
la asta, trebuie să poţi să o respecţi.
Mâinile mele sunt cel mai valoros instrument
de tratament al meu. De asemenea, corpul meu şi pielea
mea, pentru a simţi ceea ce se petrece. Şi ochii mei
pentru a vedea; şi conexiunile pe care toate acestea le
realizează. Mâinile sunt atât de importante! Acesta este
unul dintre motivele pentru care eu încerc să ajut oamenii
să îşi educe mâinile, în relaţiile calde cu oamenii
încerc să-i ajut să-şi educe corpurile şi,
de asemenea, să fie conştienţi de spaţiu
şi de graniţe. Sunt destul de convinsă că
asta înseamnă cu adevărat să creezi conexiuni.
Aceste lucruri menţionate aici mă ajută să
creez definiţia intimităţii. Este pur şi
simplu libertatea de a respecta spaţiile dintre oameni
— să pătrunzi într-un spaţiu când există
o invitaţie şi să nu invadezi când nu există
aceată invitaţie. Aceasta este intimitatea adevărată.
Sunt întrebată adesea: „Cât de lung este
un interviu?" Durează atât cât este necesar să
găseşti şi să deschizi o nouă fereastră,
pentru ca persoanele să poată privi dincolo. Un interviu
poate dura oricât între două şi trei ore. Eu nu mai
fac practică de birou; când făceam, aveam trei ore
ca timp minim pentru interviul iniţial.
Voiam ca oamenii să plece de la interviu
cu ceva nou, pe care să îl poată experimenta şi
cu care să trăiască. Asta înseamnă să
plece din cabinetul meu cu o nouă conştientizare pe
care să o poată folosi. Poate fi mare sau mică,
dar acea conştiinţă duce cu ea un fel de speranţă
— speranţa că ei pot face ceva diferit pentru sine,
că viaţa poate fi diferită pentru ei, într-un
anume fel.
Am planificat şedinţele următoare
să aibă loc de fiecare dată când se pregătea
un alt pas. Acest model nu este rigid. Mă gândesc că
fiecare interviu are o viaţă în sine. Nimic nu spune
că eu voi fi prin preajmă mâine, să vă văd
din nou, sau că voi veţi fi prin preajmă. Eu
lucrez în direcţia unei noi posibilităţi şi
avem o încheiere atunci când familia şi cu mine ne despărţim.
Asta nu înseamnă că toată munca este finalizată.
Nu înseamnă niciodată asta, pentru că putem continua
să creştem la nesfârşit. Dar înseamnă că,
la sfârşitul interviului, avem ceva nou care poate fi util.
De exemplu, în cazul familiei pe care am întâlnit-o
ieri, sfârşitul pentru mine a fost când le-am spus că
mi-a făcut plăcere să fiu cu ei şi să
fac parte din viaţa lor pentru două ore; şi că
mi-ar fi plăcut cu adevărat să pot continua să
fac parte, dar necesităţile vieţii mele nu fac
posibil acest lucru. Dacă întâmplarea ar vrea să ne
întâlnim din nou, mi-ar face o deosebită plăcere.
Ideea este că interviul are o viaţă a sa şi
că următorul interviu va avea, din nou, o altă
viaţă. Pentru că, dacă te dezvolţi
în mod real, fiecare interviu va avea o altă viaţă.
Pentru că, dacă te dezvolţi cu adevărat,
fiecare interviu este total diferit. Oamenii se află în
momente diferite şi terapeutul este într-un moment diferit,
în orice caz, aşa îmi place mie să îl privesc.
Promisiunea pe care le-o fac oamenilor este aceea
că le voi spune tot ce pot şi le voi arăta tot
ceea ce pot. Nu le pot promite că le voi spune tot ceea
ce este în mine, pentru că nu ştiu asta.
Vă pot spune numai ce ştiu că
este acolo. Mulţi dintre cei care citiţi puteţi
auzi lucruri pe care nu le-am intenţionat niciodată
dar care pot fi acolo totuşi. Speranţa mea pentru
voi este că poate aţi găsit noi ferestre. La
fel cum am făcut cu familia de ieri, am încercat aici să
deschid câteva uşi pentru voi. Sper că va fi util.
(pp.335-360)