Prefata cãrtii este deja tradusã pe site AICI
Tot acolo se poate vedea si cuprinsul cãrtii în francezã.
Frica şi
angoasa
Extras şi tradus din cartea
Toucher l’ame par le corps.
Le Leibtherapie selon K.G. Dürckheim
de Wolfram HELKE,
Editions Le Souffle d’Or, 2005
Detalii carte pe AMAZON.fr aici:
https://www.amazon.fr/Toucher-l%C3%A2me-par-corps-LaLeibth%C3%A9rapie/dp/2840582716
Resimţim cu siguranţă încă
din pântecele mamei aceste două emoţii provocate
la origine de o ameninţare exterioară. Primul cuplu
uman resimte frica alungat fiind din Paradis. În orice caz,
stările de suflet ale mamei (ca bucuria de a vedea crescând
această viaţă sau frica de a nu accepta copilul),
cât şi luminile sau zgomotele exterioare, îi procură
deja embrionului frici şi angoase. Frica este sentimentul
vital şi obiectiv de a fi ameninţat şi are
mai mult raport decât angoasa cu ameninţarea. Angoasa
este mai profund ancorată decât frica. Angoasa este legată
de un sentiment de restrângere, de iritare, de disperare,
care caracterizează pierderea comenzilor voinţei
şi ale inteligenţei. Ea poate să se manifeste
sub formă de afect sau de o manieră insidioasă.
Ca afect, ea este pusă în mişcare de instinctul
nostru protector.
Frica pare limitată în timp, ea durează
atât timp cât se menţine situaţia generatoare de
frică. Angoasa nu este declanşată de o cauză
concretă, ea se naşte dintr-o situaţie incomprehensibilă.
Angoasa poate să devină o schemă de comportament
cronic (şi nevrotic).
Ca problematică originară, angoasa
este legată de o restrângere (slăbire, îngustare)
fizică şi psihică. Omul trăieşte
această primă restrângere în faza de expulzare de
la naşterea sa. Persoanele născute prin cezariană
sunt private de această experienţă care este
şi o experienţă a limitelor. Se poate întâmpla
ca ele să aibă mai târziu o problemă cu limitele.
Restrângerea provocată de contracţii şi canalul
uterin îl ameninţă pe copil şi îi declanşează
instinctul de protecţie. Prin acest instinct, un animal
se micşorează, se întăreşte şi se
contractă. Dacă nu este vorba de o naştere
deosebit de dramatică, această angoasă dispare
odată ce copilul creşte fiind protejat. Dar dacă
situaţii periculoase, şocuri, traumatisme se înlănţuie
de-a lungul anilor, copilul sau adolescentul poate fi luat
fără protecţie de un val de frici şi de
angoase. Frica de întuneric, de zgomote, de lovituri, de oameni
şi de animale, angoasa de viaţă pot să
devină cronice.
Cu cât inteligenţa domină mai mult
viaţa omului, cu atât se adânceşte sciziunea dintre
trăirea corporală şi psihică, de o parte,
şi intelectuală, de cealaltă parte. Dacă
omul începe să acorde mai multă încredere inteligenţei
sale decât instinctelor sale fizice, el trăieşte
o sciziune neliniştitoare. Cât timp controlul mental
funcţionează şi garantează succesul, ordinea
pare să domnească. Dar dacă această ordine
mentală este deranjată de influenţe interne
sau externe, omul este confruntat cu două „adevăruri”.
Aceasta creează o îndoială, o incertitudine în faţa
acestei duble posibilităţi. O îndoială sănătoasă,
o atitudine critică sunt indispensabile în viaţă.
Dar inflaţia de îndoială poate avea efecte dezastruoase
asupra corpului şi sufletului. Ea contrariază cursul
limpede al gândurilor şi plonjează creierul în confuzie.
Canalele de gândire se îngustează, nervii se contractează.
Această îngustare se repercutează asupra corpului
şi poate lua forma unei tensiuni instalate asupra tuturor
muşchilor şi ţesuturilor. Omul se înţepeneşte,
are reflexul de „a face pe mortul”. Cealaltă reacţie
posibilă este aceea de a deveni activ. Angoasa formată
în creier şi mult timp îndurată se extinde la tot
corpul. Celulele corporale transmit tensiunea către sufletul
efemer prin celulele nervoase. Aceasta duce la depresie.
Fritz Riemann formulează lucrurile astfel:
„Şi noi putem în continuu – de o manieră aproape
schizoidă – evita contactul prea apropiat al altuia din
frica de a ne pierde pe noi înşine; putem – de o manieră
cvasi depresivă – rămâne în dependenţă
din frica de separare şi de singurătate; putem în
mod constant – aproape sub constrângere – să ne agăţăm
de obişnuinţe din frica de schimbare şi de
instabilitate; şi, în sfârşit, putem mereu – de
o manieră cvasi isterică – să fim pradă
arbitrariului pentru a evita angoasa necesităţii
şi a eternităţii.”
Când suntem pradă angoasei, putem cu greu
să ne eliberăm de ea absolut singuri, fără
să ne ajute cineva din afară. Poate fi totuşi
util, în perioadele fără angoasă, să-i
căutăm originea. Este vorba de a izola şi de
a analiza raţional sursele angoasei. Verificând zi de
zi dacă există resturi de angoasă, ne eliberăm
mai uşor de lanţurile ei.
Lucrul asupra corpului animat este un alt mijloc
de a ne elibera de gândurile angoasante, un mijloc de a depista
angoasa care paralizează corpul şi de a-i înlătura
puterea cvasi hipnotică. Această lucrare poate să
ajute la ieşirea dintr-o stare depresivă. Este vorba
literalmente de a dezgheţa corpul. Creierul primeşte
astfel informaţiile unei destinderi progresive, ale unei
decontracţii. Pulsiunile mişcării acţionează
contra disperării care a declanşat paralizia şi
rigiditatea. Angoasa se instalează adesea în ceafă,
în umeri şi în spate. De aceea este recomandat să
se înceapă tratamentul prin destinderea tensiunilor spatelui,
făcându-le conştiente. Percepţia conştientă
a spatelui, „consolidarea spatelui”, permite abordarea mai
bună a părţii din faţă a corpului.
Partea din faţă a corpului este dificil de protejat
de răni, de aceea angoasa relativă la răni
este adesea situată acolo. Prin atingerea blândă
a abdomenului şi stimularea regiunii Hara, se dezleagă
puţin câte puţin respiraţia. Persoana începe
să respire din abdomen. Dezlegându-se, diafragma eliberează
şi respiraţia. Mişcarea respiratorie dezleagă
corpul înţepenit şi îl pune în mişcare. Mişcarea
creează spaţiu. Obţinem astfel senzaţia
timpului. Creierul observă mişcarea corpului şi
învaţă datorită ei să surmonteze punctul
mort al spaţiului-timp. mişcarea aduce viaţă
în spaţiu şi în timp. Speranţa în viaţă
reapare, avem o perspectivă şi un spaţiu vital.
Nu mai avem senzaţia că starea noastră era
fără sfârşit. Luăm distanţă
prin raport cu obscuritatea. Mişcarea care duce de la
această suferinţă punctuală a angoasei
la experienţa unei perioade fără angoasă
dă naştere credinţei într-o perioadă fără
angoasă şi deci reparatorie. Fluxul temporal se
formează plecând de la acest moment fix. Angoasa circulă
în acest flux temporal prin corp şi creier.
pp.241-244
De pe coperta a 4-a a cărţii:
Leibterapia este o terapie fondată
în a doua jumătate a secolului al XX-lea de către
K.G. Dürckheim*.
Principiul de bază este de a-l face
conştient pe pacient de componenta psihică şi
totodată spirituală a corpului său. Această
lucrare începe printr-un masaj de tip osteopatic, intens centrat
pe ascultarea corpului, apoi induce un schimb verbal cu pacientul.
Este vorba de o primă lucrare în
franceză despre Leibterapie. Foarte completă, ea
detaliază bazele, conceptele, chestiunile esenţiale
abordate în terapie: rănile vieţii, travaliul asupra
umbrei, drumul spre vindecare, certitudinea conştientă
de sine. Cartea clarifică noţiunile de Corp, Suflet
şi Spirit. Descrie derularea unei şedinţe de
terapie corporală în sensul acestei terapii.
Această carte adună douăzeci
de ani de experienţă ai autorului şi conţine
ilustraţii care servesc de suport pentru temele vitale,
metafore şi simboluri utilizate pe parcursul travaliului
terapeutic.
O tehnică eficace pentru reintegrarea
totalităţii palpabile şi impalpabile a corpului.
* Profesor de psihologie, psihoterapeut,
practician zen, inspirat de mistica lui Meister Eckhart şi
apropiat de conceptele lui Jung.
Istoric al artei, german, Wolfram HELKE
îşi începe cariera practicând bioenergia şi Gestaltterapia.
El devine apoi psihoterapeut format de K.G. Dürckheim în centrul
său de la Rütte, din Pădurea Neagră. Susţine
semninarii în Franţa, la Berlin şi Rütte.
Comentariul meu:
Leibterapia este, printre altele, o cale de
integrare a umbrei, umbra regăsindu-se exprimată
în diferite moduri în corpul nostru fizic. Primul obiectiv
al acestei terapii este acela de a de a facilita percepţia
corpului, de care iniţial pacientul este, mai mult sau
mai puţin, străin. Rostul dialogului este acela
de a-l face pe pacient conştient de problemele sale refulate,
inconştiente, acumulate de-a lungul vieţii, în general
cu rădăcini în copilăria timpurie. Probleme
cu care omul trebuie să se confrunte.
Leibterapia serveşte aşadar
procesului de individuare.
Autorul cãrtii spune undeva în carte cã
formarea unui terapeut în Leibterapie, sub directa sa
îndrumare, necesitã sase pânã la
zece ani. Bineînteles cã aici este inclusã
în primul rând rezolvarea pe plan personal a celui
care urmeazã sã furnizeze aceastã terapie.
Calitatea de constientã a terapeutului ca persoanã
este esentialã în aceastã colaborare.
Persoanã în sensul de per-sonare, adicã
a rãsuna prin.
O altã paginã pe site despre angoasã, un
visual având la bazã textul lui Jean
Gebser, intitulatã ANGOASA
SI OMUL MODERN se aflã AICI
Spiritualitatea în cotidian –
conştiinţa trăită
Termenul de spiritualitate şi-a pierdut astăzi
din profunzimea sa originară. El serveşte adesea de
ornamentaţie. Latinul spiritus semnifică aerul,
suflul, sufletul, spiritul. Pentru alchimiştii sec. al XVI-lea,
acest spiritus era un lichid distilat pe bază de plante
sau alte materii. Procesul de distilare are nevoie de foc şi
de apă. Opera obţinută prin acest procedeu este
un lichid, ceva fluid şi curent, apa de viaţă –
spiritul viu. În Flautul fermecat, bărbatul şi femeia
traversează focul şi apa. În cursul acestui proces misterios
al distilării care lucrează în fiecare suflet, şi
anume încercările cerute de viaţă, Tamino şi
Pamina formează un cuplu. Voinţa de a iubi este cea
care îi uneşte.
Cotidianul se derulează de dimineaţa
până seara, an de an. Ne sculăm, mergem la muncă,
ne instalăm seara în faţa televizorului şi mergem
la culcare. Trăim acest cotidian fie cu bucurie, fie cu suferinţă.
Sentimentul datoriei ne dă impulsurile. Fidelitatea faţă
de datorie ne animă cotidianul şi transmite o spiritualitate
care permite să ne urmăm drumul fără să
ne lăsăm în voia soartei.
Sisif încarnează omul non eliberat, stingherit
în cotidianul său. Îi lipseşte sentimentul datoriei.
În infernuri – lumea inconştientului – el este condamnat
zi de zi să rostogolească o stâncă în vârful unui
munte. În timp ce seara a reuşit, îşi dă seama
a doua zi de dimineaţă că stânca s-a rostogolit
până jos. Ce a făcut rău Sisif? Pentru ce a fost
pedepsit la această muncă zadarnică? Sisif era
un om extrem de inteligent. Această calitate i-a permis odinioară
să înlănţuie moartea, Thanatos. Am putea traduce
povestea lui astfel: omul încearcă prin inteligenţa
sa să depăşească limitele vieţii şi
morţii. El speră să scape astfel de moarte. Omul
conjură moartea prin tot felul de invenţii susceptibile
să prelungească viaţa şi se înşală
din punct de vedere intelectual asupra datelor impuse de realitate.
El elimină principiul transcendenţei, principiul „mori
şi devii”. Când acest artist al gândirii recade în realitatea
lumii, aceasta îl pune faţă în faţă cu mortalitatea
corpului său. Este deprimant. El încearcă atunci, ca
şi Sisif, să respingă luarea în seamă a durelor
exigenţe ale vieţii şi faptul de a şti că
va muri într-o zi. El are uşurinţa de a se încredinţa
ingeniozităţii sale. A pierdut voinţa de a-şi
face judicios datoria cotidiană. Este prizonier al absurdităţii.
A trăi şi a lucra în afara sensului şi a oricărei
perspective interioare este angoasant. El încearcă să
iasă din această angoasă prin inteligenţa
sa. Astfel el are ideea de a conjura moartea.
La pol opus se situează omul care creează
pornind de la el însuşi, din bogăţia sa psihică.
El rostogoleşte simplu stânca, cu hotărâre. Cunoaşte
principiul devenirii şi al pieirii. Dürckheim îl explică
astfel în Calea interioara. Cotidianul ca exerciţiu (tradusă
şi în româneşte la Editura HERALD, nt): „Prima condiţie
a practicii juste este o comprehensiune a semnificaţiei acestei
„juste practici”. Nu este în nici un caz exerciţiul unei
tehnici în serviciul unei performanţe cerute de lume, ci
exerciţiul căii interioare. Exerciţiul „tehnicii”
este terminat atunci când rezultatul este dobândit. Exerciţiul
căii interioare începe numai în momentul în care ştim
să facem ceea ce am practicat. El constă într-o repetare
perpetuă.” Cât timp nu ne căutăm fericirea decât
într-o lume în care ne luăm precauţii intelectuale,
nu putem să ne găsim pe noi înşine şi nici
să găsim spiritualitatea. „Detaşarea de lume este
accesul la fiinţă” spune şi Dürckheim. Această
atitudine cere încredere. Astăzi, credinţa încrezătoare
este în general înlocuită de siguranţa dovezii logice
şi demonstrabile. Această siguranţă de naşte
în cap, în intelect. Unii se agaţă întreaga lor viaţă
de această atitudine. Alţii se trezesc în ziua în care
sunt ameninţaţi. Modul în care se descrie accidentul
trăit arată diferenţa de calitate între o siguranţă
intelectuală şi o încredere ancorată în sufletul
etern:
„Era noapte. Un conducător auto luptă
cu somnul rulând cu 120 km/h pe o autostradă udată de
ploaie. Îşi dă seama de mai multe ori că a trebuit
să aţipească câteva clipe. Bea o cafea, crede că
poate să ajungă la destinaţia aflată la distanţă
de mai multe ore de drum şi pleacă din nou la drum.
Deodată are o tresărire. Direcţia nu mai funcţionează,
maşina derapează. Conducătorul auto roteşte
volanul la stânga, la dreapta, în van. În aceste secunde de lipsă
de direcţie, spaima lui basculează într-o clară
şi rece conştiinţă. Este gata să trăiască
ceea ce se întâmplă, gata să moară. Vede balustrada
de securitate, apoi şocul, ca de puf – o uimire. Maşina
este aruncată în mijlocul drumului. Gaura neagră. Pentru
ce această lipsă de lumină? Luminile de avarie
nu luminează nici ele. Faruri apar din obscuritate şi
se precipită spre omul accidentat – un camion se opreşte.
Sosesc ajutoarele.”
Voinţa sa obstinată de a se ţine
de decizia sa s-a transformat în timpul accidentului în recunoaşterea
fulgerătoare a unei realităţi mai mari. În această
conştiinţă el simte o încredere de nezguduit. Este
gata să accepte ceea ce vine, chiar şi moartea. În această
conştiinţă lărgită, trăirea atinge
un nivel transpersonal, într-o egalitate a vieţii şi
a morţii. Tot corpul este iluminat de această trăire.
Dacă luăm în serios acest contact fulgerător cu
fondul absolut al vieţii noastre, e nevoie de o voinţă
fidelă de a trăi cu bucurie şi recunoştinţă
şi de a putea muri în fiecare zi în conştiinţa
noastră. Astfel se introduce spiritualitatea în cotidian.
Iată un alt exemplu, a cărui derulare
are un aspect complet cotidian. Un tânăr de 30 de ani a crescut
în multă angoasă – o angoasă provocată de
familie şi de structurile statului. Tânărul a făcut
studii, conform aşteptărilor. După terminarea studiilor,
el a reflectat şi a decis să înveţe o meserie manuală.
Şi acolo se aştepta de la el să facă înalte
performanţe. Printr-o muncă intensă asupra corpului
animat (Leibterapie, nt), el şi-a dat seama că nu simţea
nimic mai jos de genunchi, ca şi cum ar fi fost pe picioroange.
A fost nevoie de un an pentru ca josul gambelor sale să reînceapă
să trăiască şi ca el să-şi simtă
în mod conştient autonomia sa. A luat apoi o nouă decizie
şi a schimbat atelierul. Fericit în interior, ajuns în el
însuşi, în clar cu el însuşi, el se încadrează
de acum înainte într-o muncă la bandă (în lanţ)
şi face experienţa unei activităţi neîncetat
reîncepută, un exercitium ad integrum.
Ce înseamnă un exercitium ad integrum?
Traducerea dă o „activitate intactă”, un pur exerciţiu,
o activitate pe care nimic nu o perturbă. Este o activitate
pe care nu o traversează nici un gând, o activitate absolut
regulată, exclusiv centrată pe subiectul muncii. Ea
cere calm şi vigilenţă. Când mănânc, când
spăl farfuriile, grădinăresc, sau aranjez apartamentul,
eu pot fi conştient la fiecare clipă de gestul meu,
de pauzele mele, de ritmul meu. Spălând geamurile, simt cârpa
umedă din mâna mea, rezistenţa geamului, găsesc
plăcere în mişcarea corpului meu şi în limpezimea
geamului.
pp. 299-303.
Salt la inceputul paginii
|
|