P A R A B O L A
dr. Larry Crabb
Care este cea mai mare minciună a lumii ?”, întrebă
băiatul.
“Cea mai mare minciună a lumii e aceea că într-un anumit moment
al vieţii pierdem controlul asupra a ceea ce ni se întâmplă
şi viaţa noastră ajunge la voia sorţii.
Asta e cea mai mare minciună a lumii.”
-
Paulo Coelho –
Omul nostru ducea o viaţă plăcută.
La fel era şi închinarea lui.
Cele doua mergeau bine împreună.
Dumnezeu însă nu era mulţumit. Aşa
că a îngăduit ca viaţa omului nostru să devină
neplăcută.
Omul a reacţionat imediat, şocat. "Cum
se poate una ca asta ? Cum se poate întâmpla aşa ceva în viata mea
?"
Sub starea de soc a omului se ascundea îngâmfarea.
El însă nu considera că e îngâmfare, ci încredere. "Asta
va trece curând. Dumnezeu este credincios. Viaţa va fi iarăşi
plăcută." îşi spunea el. Închinarea lui însă
a rămas pe mai departe lipsită de pasiune.
Dumnezeu nu era mulţumit. Aşa că a
îngăduit ca în viaţa omului
nostru să se întâmple şi mai multe lucruri neplăcute.
Omul a încercat din greu să-şi controleze
frustrările, pentru că , nu-i aşa ?, avea credinţă
în Dumnezeu. "Voi avea răbdare", a hotărât el.
Nu-şi dădea însă seama că hotărârea
lui de a rămâne răbdător venea din convingerea lui că
viaţa plăcută i se cuvenea. Şi nu-şi putea auzi
propria inimă care spunea: "Dacă sunt răbdător,
Dumnezeu va face ca lucrurile să fie iarăşi plăcute.
Asta e treaba Lui."
Astfel, închinarea lui a devenit o modalitate de a-L convinge pe Dumnezeu să ii redea viaţa plăcută
de dinainte.
Dumnezeu nu era mulţumit. Aşa că a
îndepărtat o parte din gardul
de protecţie cu care îl ocrotea pe omul nostru. Viaţa acestuia
a devenit mizerabilă.
Omul s-a înfuriat. Dumnezeu părea de neclintit,
indiferent, nepăsător. Uşa cerului îi fusese trântită
în faţa şi omul nostru ştia ca nu o putea forţa.
Nu se putea gândi decât la zilele mai bune - nu la
zilele mai bune ce urmau să vină, ci la zilele mai bune de dinainte,
zile care nu mai erau şi care nici nu dădeau vreun semn că
s-ar mai întoarce.
Visele sale cele mai înalte erau acum de a se întoarce
la acele zile, la viaţa plăcută pe care o dusese odinioară,
când simţea ceea ce credea că este fericirea.
Nu putea visa o mai mare fericire decât aceea de a
se întoarce la ceea ce fusese cândva. Ştia însă că viaţa
nu face niciodată paşi înapoi. Adulţii nu pot redeveni
copii. Bătrânii nu-şi mai pot recăpăta energia anilor
tinereţii.
Aşa că şi-a pierdut speranţa.
Dumnezeu îşi retrăsese binecuvântarea şi nu erau semne
că ar putea să se răzgândească.
Omul a căzut în depresie. A încetat să se
mai închine.
Dumnezeu nu era mulţumit. Aşa că a
dezlănţuit toate forţele iadului în viata omului nostru.
Ispite cărora înainte reuşea să le
facă faţă, erau acum irezistibile. Durerea de a trăi
era atât de mare, încât plăcerea pe care i-o oferea ispita, ca
o eliberare, părea normală şi chiar necesară. După plăcere
însă urma întotdeauna un altfel de durere, o durere care îi acoperea
sufletul ca o ceaţă prin care nu puteau pătrunde
nici cele mai puternice raze ale soarelui.
Omul nu putea vedea decât durerea lui. Nu-L putea vedea pe Dumnezeu.
El credea că poate, dar dumnezeul pe care-l vedea
era unul a cărui sarcina era
să îndepărteze durerea din viaţa lui. Şi-l putea imagina
pe acest dumnezeu dar nu-l putea găsi.
Omul nostru se adresa singurului dumnezeu pe care îl ştia. Cerea într-una
ajutor. Dincolo de cererile lui de ajutor, aproape că auzea ce spunea
inima lui, "Dumnezeule, trebuie să mă ajuţi. Nu voi
crede niciodată că merit să mi se întâmple toate acestea.
Durerea aceasta nu este din vina mea. Este din vina Ta".
Închinarea lui luase întotdeauna până atunci
forma cererii, dar acum lucrul acesta era atât de evident, încât omul
nu prea mai putea să nu-l recunoască.
Dumnezeu nu era mulţumit. Aşa că a
îngăduit ca zbaterea omului să continue.
Şi a lăsat ca în viaţa lui să
vină noi necazuri.
In acea parte a inimii lui în care se năşteau
cele mai înalte vise ale lui, omul fusese sigur că nu va trece niciodată
prin noile necazuri prin care trecea acum. Ani la rând îşi spusese
în adâncul inimii(fără să fie conştient anume de aceasta),
"Asta nu mi se poate întâmpla mie. Dacă ar fi aşa, viaţa
mea s-ar sfârşi. Dacă mi s-ar întâmpla una ca asta, concluzia
la care aş ajunge ar fi că Dumnezeu nu este bun. Aş avea
atunci toate motivele să-I întorc spatele. Şi nimeni, nici măcar
El, n-ar putea să mă învinovăţească".
Omul însă tot nu-şi auzea inima vorbind.
Ce auzea era o voce seducătoare care îl îmbia cu cea mai periculoasă
ispită cu care se confruntase până în acel moment - să-şi
piardă încrederea în Dumnezeu - lucru ce părea a-i da o aureolă
de sceptic damnat, care sfidează cu curaj divinitatea, singurul mod
de a se mai regăsi pe sine.
Lupta era tot mai grea. Omului îi mai rămăsese
totuşi un licăr de speranţă. Nu renunţa la credinţa
lui. In continuare însă nu-şi putea auzi inima care spunea,
"Am tot dreptul să renunţ la credinţa mea. Aleg însă
calea nobilă. Continuu să cred în Tine. Continuu să cred
că Tu eşti Dumnezeu şi că cele mai mari speranţe
ale mele de bucurie - oricâte vor mai fi rămas - sunt in Tine. Oare
asta Te impresionează ? Dacă nu, Doamne, atunci ce Te impresionează
?"
Omul continua să se închine, acum mai disperat
ca oricând. O făcea însă tot cu mândrie.
Dumnezeu nu era mulţumit. Aşa că a
lăsat pe mai departe ca încercările omului nostru să continue
şi durerea să nu-l părăsească. A menţinut
în continuare distanţa dintre El şi om. Nu-i oferea nici un
sprijin, nici un motiv palpabil pentru a mai spera. Lui Dumnezeu Ii era
greu să nu intervină şi să nu îndrepte lucrurile din
viaţa omului. Şi Ii era chiar şi mai greu să nu apară
în mod direct în faţa lui şi să-L asigure de prezenţa Sa.
Ii era greu dar nu a făcut-o. Si aceasta pentru
ca avea un vis mai mare în ce-l privea pe omul nostru decât întoarcerea
lui la o viaţă plăcută. El voia ca omul să descopere
adevărata bucurie. Îşi dorea mult să-i redea acestuia speranţa
pentru ceea ce conta cel mai mult. Omul însă continua să rămână
în necunoştinţă cu privire la ce putea fi acel ceva.
Ceaţa din jurul sufletului omului ajunsese de-acum
atât de groasă încât o putea simţi, era ca un zid de jur împrejurul
lui. Nu mai era decât mister; era bineînţeles şi frică,
ba chiar groază, dar mult mai acut era sentimentul misterului, al
misterului unei vieţi rele şi a unui Dumnezeu bun.
Unde era EL ? Când avea cel mai mult nevoie de Dumnezeu,
Acesta dispăruse. Nu mai înţelegea nimic. Era Dumnezeu acolo
sau nu era ? Şi dacă era, Îi pasă sau nu de el ?
Omul nu putea sa renunţe la Dumnezeu. Şi-a
amintit de Iacov. Aşa că a început
să lupte. Dar se lupta în întuneric, un întuneric atât de dens, încât
nu-şi mai vedea visele pe care le avea pentru o viaţa plăcută.
Intr-o beznă adâncă nu poţi vedea.
Poţi însă auzi. Şi acum, pentru prima dată, putea
auzi ce spunea inima.
"Binecuvântează-mă!" a strigat
el. Din adâncul sufletului, putea auzi cuvinte ce reflectau o hotărâre
fermă de a nu pleca de lângă Dumnezeu.
"Binecuvântează-mă! Nu pentru că
eu sunt bun, ci pentru că Tu eşti bun.
Binecuvântează-mă ! Nu pentru că merit
binecuvântarea Ta, ci pentru că este în natura Ta să binecuvântezi.
Pentru că nu poţi face altfel. Vin la Tine nu în virtutea a
ceea ce sunt. Pentru ca nu Îmi datorezi nimic. Vin la Tine în virtutea
a ceea ce eşti Tu".
Îşi vedea în continuare durerea. Dar acum Îl
vedea şi pe Dumnezeu. Şi strigătul pentru binecuvântare
nu mai era o cerere pentru o viaţă plăcută. Era un
strigăt după orice voia Dumnezeu să facă, după
oricine era El. Omul simţea acum ceva diferit. Era începutul smereniei.
Dar tocmai faptul ca era aceasta îl împiedeca să vadă ce era.
Omul uitase de sine însuşi, descoperind dorinţa
pe care o avea de Dumnezeu. Nu-L găsise
încă pe Dumnezeu, dar avea speranţa, speranţa că ar
putea trăi ceea ce sufletul lui îşi dorea cel mai mult.
Şi atunci l-a văzut. Un izvor cu apă
proaspătă clipocind în deşertul sufletului său. Era
un vis nou. Îl putea vedea cum prinde contur. Era visul de a-L
cunoaşte pe Dumnezeu cu adevărat şi de a fi reprezentantul
Lui într-o lume aflată sub semnul durerii. Visul avea o direcţie
tot mai concretă; înţelegea acum cum Îl poate cunoaşte
pe Dumnezeu şi cum Îl putea reprezenta înaintea altora într-un mod
care sa fie numai al lui şi nu al altcuiva. Se simţea ca şi
când s-ar fi întors acasă.
Înţelegea acum că puterea lui de a le vorbi
altora în numele lui Dumnezeu atunci când aceştia s-ar afla în mijlocul
necazurilor vieţii depindea de capacitatea lui de a le vorbi din
mijlocul propriilor lui necazuri. Niciodată până atunci nu mai
fusese recunoscător pentru necazurile lui.
Suferinţa lui devenise uşa prin care putea
intra în inima lui Dumnezeu. Acum împărtăşea cu El durerea
Lui din marele Sau plan de mântuire. Faptul că suferea împreună
cu Dumnezeu pentru aceeaşi cauză îl făcea să se simtă
mai aproape de El.
Un gând noi îi încolţi în minte, "Mă
voi uni cu toate forţele care luptă împotriva rădăcinii
acestor necazuri. Mă voi alia cu bunătatea împotriva răului.
Nu voi aştepta să văd lucrurile mai limpede; orice va trebui
făcut voi face. Voi rămâne însă aproape de izvor. Pentru
că sufletul meu e însetat. Nu o viaţă lipsită de necazuri
este apa pentru sufletul meu; orice vine de la Dumnezeu - oricine ar fi
El - aceasta este singura apă adevărată. Şi-mi este
destul."
Omul I se închina lui Dumnezeu şi Dumnezeu era
mulţumit. Aşa că Dumnezeu a lăsat ca apa izvorului
să curgă spre sufletul omului. Când omul nu venea în fiecare
dimineaţă la izvor să bea, sau nu revenea în fiecare seară
să bea din nou, setea devenea insuportabilă.
Unele lucruri din viaţa lui s-au îmbunătăţit.
Altele au rămas la fel.
Iar altele au mers chiar mai rău.
Dar omul avea acum vise noi, visa la altceva, la ceva
mult mai înalt decât o viaţă plăcută. Şi
găsise şi curajul de a-şi urma visele. Era de-acum un om
care avea speranţa şi speranţa îi aducea bucurie.
Dumnezeu era foarte mulţumit. Si aşa era
si omul.
(Extras din cartea „VISE NĂRUITE- nebănuita
cale a lui Dumnezeu spre bucurie” de dr.Larry Crabb)
"Visele nãruite, scrie Larry Crabb, nu le
avem niciodatã la întâmplare. Ele sunt întotdeauna
o piesã dintr-un joc de puzzle mai mare, un capitol dintr-o poveste
mai lungã. Duhul Sfânt foloseste durerea cu care rãmânem
în urma nãruirii acestor vise pentru a ne ajuta sã
descoperim dorinta de Dumnezeu pe care o avem si a începe sã
visãm cel mai extraordinar vis. Visele nãruite sunt oportunitãti
prin care Duhul mai întâi pune în noi, dupã care
împlineste acest cel mai extraordinar vis".
Dr. LARRY CRABB este un autor de succes, consilier
si psiholog, cunoscut fiind în lumea întreagã nu numai
datoritã multelor cãrti publicate, dar si ca un talentat
orator, fiind frecvent invitat la seminarii si conferinte.
Dintre cartile lui au apãrut în limba românã:
Schimbare lãuntricã
Întelegând oameni
Gãsindu-L pe Dumnezeu - prin si dincolo de problemele noastre
Vise nãruite - nebãnuita cale a lui Dumnezeu spre bucurie
Presiunea a disparut
A simti o pasiune vie si puternicã pentru bunãstarea
noastrã în aceastã lume este la fel de natural ca
si a respira. Si nu este nimic gresit în aceasta, în afarã
de cazul când nu simtim nici o altã pasiune care sã
fie mai puternicã ! Dumnezeu a spus cã noi trebuie sã-L
iubim cu o pasiune care trebuie sã le depãseascã
pe toate celelalte. Pânã când nu Îl dorim pe
Dumnezeu asa cum doreste apa o cãprioarã însetatã,
cãutându-L cu mai multã ardoare decât cãutãm
un nou cãmin, aprobarea pãrinþilor, sau copii care
sã ne facã sã ne simtim mândri de ei, lumea
aceasta ni se potriveste foarte bine. ne-am conformat valorilor ei. Cetãtenia
noastrã este aici. Ne preocupã mai mult sã ne îmbunãtãþim
viata aceasta decât sã-L gãsim pe Dumnezeu si sã
trãim pentru o nãdejde viitoare. Apelãm la Dumnezeu
numai ca sã-L folosim pentru îmbunãtãtirea
vietii noastre actuale.
Suntem însã chemati sã trecem prin
si dincolo de problemele noastre pentru a-L gãsi pe Dumnezeu. "Mã
veti cãuta si Mã veti gãsi, dacã Mã
veti cãuta cu toatã inima. Mã voi lãsa sã
fiu gãsit de voi, zice Domnul" (Isaia 29:13)
(de pe coperta cãrtii "Gãsindu-L
pe Dumnezeu - prin si dincolo de problemele noastre" de
dr. Larry Crabb )
Salt la inceputul paginii |