Fragmente din volumul:
Abraham H. Maslow - Religii, valori si
experiente de vârf,
Editura TREI, 2017, trad. Vlad Vedeanu
Cum pot fi înţelese experienţele
intense în care predomină sentimentul că orizonturi
nelimitate se deschid, că eşti mai puternic şi
mai neajutorat decât ai fost vreodată, că nu ştii
când a trecut timpul şi ceva important s-a întâmplat şi
te-a transformat – stări trăite uneori de îndrăgostiţi,
de părinţi sau care apar în experienţa orgasmică,
în momentele de creativitate, de insight terapeutic,
în faţa unei opere de artă? Sunt diferite de experienţele
religioase? Prăpastia dintre religie şi ştiinţă
este de netrecut? În volumul de faţă, Maslow examinează
legăturile dintre ştiinţă, religie, experienţe
mistice, cogniţie şi valori, respingând ideea că
religia organizată ar fi singurul izvor al virtuţilor
şi valorilor umane. Maslow consideră că experienţele
de vârf nu sunt specifice doar emisarilor aleşi ai lui
Dumnezeu, ci fiecărui om, fiind esenţiale pentru o
mai bună înţelegere a unui aspect cu deosebire „uman"
al existenţei – nevoia de actualizare a sinelui.
De pe coperta a 4-a a cãrtii.
Cei mai mulţi oameni pierd sau uită
experienţa subiectiv religioasă şi redefinesc
Religia ca fiind o serie de obiceiuri, comportamente, dogme
şi forme care, la extrem, devin întru totul legaliste şi
birocratice, goale, convenţionale şi, în cel mai pur
sens al cuvântului, antireligioase. Experienţa mistică,
iluminarea, marea trezire, alături de prorocul charismatic
care a iniţiat întregul proces, sunt uitate, pierdute sau
transformate în opusul lor. În cele din urmă, la nivelul
Religiei organizate, bisericile pot deveni marii duşmani
ai experienţei religioase şi ai celui ce trăieşte
experienţa religioasă
Abraham H. Maslow
Recunoaşterea acestor experienţe ca experienţe-scop,
şi nu experienţe-mijloc, reprezintă un alt aspect.
Printre altele, demonstrează celui care are experienţa
că există în lume scopuri, că există lucruri
sau obiecte sau experienţe la care merită să
aspiri, care sunt valoroase în sine. Chiar acest lucru este
o respingere a enunţului că viaţa şi trăirea
ar fi lipsite de sens. Cu alte cuvinte, experienţele de
vârf sunt o parte a definiţiei operaţionale a enunţului
că „viaţa merită trăită" sau „viaţa
are sens"
Abraham H. Maslow
O carte din
categoria nec plus ultra...
O abordare a problematicii omului mai mult decât actualã
(comparativ cu ceea ce se aflã acum pe piatã),
desi cartea a fost publicatã în 1970.
O reflectie foarte profundã, care dã o directie
si un rãspuns pozitiv generatiei actuale aflate "în
cãdere liberã în viitor", cum spune
J. Campbell, urmare a inadecvãrii reperelor traditionale
"înghetate"...
Mi-a plãcut si traducerea. De admirat, cred cã
nu a fost simplu. In special inventarea termenului de vârfnic...
ceea ce simplificã redarea simplã si clarã
a frazelor.
Notã. Experientele de vârf sunt experientele Fiintei
în termenii si filosofia lui K.G. Durckheim. Si au exact
aceeasi semnificatie, acelasi impact si aceeasi însemnãtate.
Ceea ce tinde sã sustinã Maslow este extinderea
naturalului peste granitele supranaturalului - motorul întregii
evolutii umane, de fapt, nu-i asa?
Detalii carte pe site-ul Editurii TREI aici:
http://www.edituratrei.ro/carte/abraham-h-maslow-religii-valori-si-experiente-de-varf/3135/
Abraham H. Maslow este
întemeietor al psihologiei umaniste, din care s-au dezvoltat
mai multe forme de psihoterapie. Profesor la Brandeis University
între 1951 şi 1969, Maslow a rămas în istoria psihologiei
prin contribuţia sa cea mai importantă cunoscută
ca „ierarhia trebuinţelor".
La Editura Trei au mai apărut Motivaţie
şi personalitate şi Motivaţie
şi afaceri.
Se poate
spune că ateul din secolul al XIX-lea a dat foc la casă
în loc să o remodeleze. A
aruncat întrebările religioase odată cu răspunsurile
religioase, pentru că trebuia să respingă
răspunsurile religioase. Adică a întors spatele întregii
îndeletniciri religioase, pentru că religia organizată
îi oferise un set de răspunsuri pe care nu le putea accepta
raţional – care se bazau pe dovezi pe care un om de ştiinţă
care se respectă nu le-ar fi putut înghiţi. Dar omul
de ştiinţă mai sofisticat este acum în procesul
de a învăţa că, deşi trebuie să fie
în dezacord cu majoritatea răspunsurilor la întrebările
religioase pe care le-a oferit religia organizată, este
din ce în ce mai clar că întrebările religioase în
sine – şi căutările religioase, năzuinţele
religioase, înseşi trebuinţele religioase – sunt perfect
respectabile din punct de vedere ştiinţific, că
pot fi studiate, descrise, examinate într-un mod ştiinţific
şi că Bisericile încercau să ofere răspunsuri
la întrebări umane întru totul întemeiate. Deşi răspunsurile
nu erau acceptabile, întrebările în sine erau şi sunt
perfect acceptabile şi perfect legitime.
De fapt, psihologii existenţialişti şi umanişti
de astăzi ar considera probabil că o persoană
este bolnavă sau anormală într-un mod existenţial
dacă nu ar fi preocupată de aceste întrebări
„religioase”.
Abraham H. Maslow – Religii, valori şi experienţe
de vârf, Editura TREI, pag. 36
Cap. VII. EDUCAŢIE LIPSITĂ
DE VALORI?
Aceste tendinţe dihotomizante — instituirea
religiilor organizate drept gardieni ai tuturor valorilor,
dihotomizarea cunoaşterii de religie, considerarea ştiinţei
a fi lipsită de valori şi încercarea de a o face astfel
— şi-au adus confuzia şi în domeniul educaţiei.
Cel mai indulgent lucru pe care îl putem spune despre această
stare de fapt este că educaţia americană este
ambivalenţă şi confuză în privinţa
obiectivelor şi scopurilor pe termen lung. însă despre
mulţi oameni din educaţie se poate spune, mai dur,
că par să fi renunţat cu totul la scopuri pe
termen lung sau, oricum, încearcă să o facă.
Este ca şi cum ar vrea ca educaţia să fie exclusiv
pregătire tehnologică pentru achiziţia abilităţilor,
care sunt aproape lipsite de valori sau amorale (deopotrivă
în sensul de a fi utile fie pentru bine, fie pentru rău
şi în sensul de a nu contribui la dezvoltarea personalităţii).
Sunt şi mulţi oameni din educaţie
care par că nu sunt de acord cu această accentuare
a tehnologiei, care insista pe achiziţionarea de cunoaştere
pură şi care au senzaţia că acesta este
nucleul educaţiei pur liberale şi opusul pregătirii
tehnologice. Dar îmi pare că mulţi dintre aceşti
oameni din educaţie sunt la rândul lor confuzi în privinţa
valorilor şi îmi pare că aşa trebuie să
rămână, atâta timp cât nu le este clară valoarea
ultimă a achiziţiei cunoaşterii pure. Prea adesea,
îmi pare, cunoaşterii pure i s-a oferit un fel de valoare
perse, autonomă funcţional, aşa cum s-a întâmplat
cu latina şi elina pentru tinerii domni şi cu franceza
şi broderia pentru tinerele doamne. De ce s-a întâmplat
aşa? S-a întâmplat aşa pentru că aşa era,
în acelaşi mod în care cineva a definit recent o celebritate
ca fiind cineva cunoscut pentru că este cunoscut. Se poate
ca aceste cerinţe să fi avut vreo validare funcţionala
cu mult timp înainte, la începuturile lor, dar aceste motive
au fost depăşite de mult. Acesta este un exemplu de
„autonomie funcţională" în sensul lui Allport:
cunoaşterea a devenit independentă de originile sale,
de motivaţiile sale, de funcţiile sale. A devenit
familiară şi, astfel, autovalidantă. Tinde să
se menţină în ciuda nonfuncţionalităţii
sau chiar a antifuncţionalităţii, în ciuda frustrării
(în locul satisfacerii) trebuinţelor care au generat-o
iniţial.
Poate reuşesc o expunere mai clară
dacă abordez lucrurile din cealaltă parte, din perspectiva
scopurilor ultime ale educaţiei. Conform noii psihologii
umaniste (vezi Anexa B), scopul pe termen lung al educaţiei
— la fel ca al psihoterapie!, al vieţii de familie, al
muncii, al societăţii, al vieţii înseşi
— este să ajute persoana să crească până
la umanitatea deplină, până la cele mai mari împliniri
şi actualizări ale potenţialelor sale cele mai
înalte, până la cea mai înaltă statură posibilă
a sa. Într-un cuvânt, ar trebui s-o ajute să devină
cea mai bună versiune a ceea este capabilă să
devină, să devină în fapt ceea ce, fundamental,
este în mod potenţial. Ceea ce numim dezvoltare
sănătoasă este dezvoltarea spre acest scop ultim.
Şi, dacă aceasta este direcţia vectorială
a educaţiei — direcţia de pe busolă spre care
se îndreaptă, scopul care îi conferă valoare şi
sens şi care o justifică —, atunci ni se oferă
imediat şi piatra de încercare cu ajutorul căreia
să distingem instrumentele bune de instrumente! rele, mijloacele
funcţionale de mijloacele nefuncţionale învăţătura
bună de învăţătura rea, cursurile bune de
cursurile rele, programele bune de programele rele. în momentul
în care distingem clar bunurile instrumentale de relele instrumentale,
încep să se reverse mii de consecinţe. (Pentru argumentele
care demonstrează aceasta ca afirmaţie empirică,
vezi Anexa H.)
O altă consecinţă a acestei noi înţelegeri
a celor mai înalte scopuri şi valori ultime ale oamenilor
este că se aplică fiecărei
fiinţe umane vii. Mai mult, se aplică din momentul
naşterii până în momentul morţii, în moduri foarte
reale, chiar şi de dinainte de naştere şi după
moarte. Şi, astfel, dacă educaţia într-o democraţie
este privită în mod necesar ca ajutând fiecare persoană
(nu doar o elită) să ajungă la umanitatea sa
cea mai deplină, atunci, în principiu, educaţia este,
pe drept cuvânt, un proiect universal, ubicuu şi care durează
toată viaţa. Aceasta implică educaţia tuturor
capacităţilor umane, nu doar a celor cognitive; implică
educaţia deopotrivă pentru oamenii cu mintea nevolnică
şi pentru cei inteligenţi; implică deopotrivă
educaţia pentru adulţi şi pentru copii; şi
implică faptul că educaţia cu siguranţă
nu este limitată la clasă.
Şi acum cred că trebuie să fie clar că
nicio disciplina nu este o parte sacră şi eternă
a vreunei programe stabilite-pentru-veşnicie, de exemplu,
artele liberale. Oricare dintre disciplinele pe care le predăm
poate fi greşita pentru cineva, încercarea de a preda algebra
unui cretin este o treabă idioată, la fel este predarea
muzicii pentru afoni şi a desenului pentru daltonişti
şi, poate, chiar 2 detaliilor ştiinţelor impersonale
pentru tipul de invidi2 centraţi pe persoană. Asemenea
eforturi nu se potrivesc acelei persoane anume şi, astfel,
trebuie că sunt, în parte, o pierdere de vreme.
Multe alte tipuri de prostie educaţională
sunt produse secundare inevitabile ale actualei confuzii filosofice
şi axiologice din educaţie. Încercarea de a fi lipsită
de valori, încercarea de a fi pur tehnologică (mijloace
fără scopuri), încercarea de a se baza doar pe tradiţie
sau pe obicei (valori vechi în absenţa valorilor vii),
definirea educaţiei ca fiind pur şi simplu îndoctrinare
(loialitate pentru valori decretate în loc de cele proprii)
— toate acestea sunt confuzii ale valorilor, eşecuri filosofice
şi axiologice. Şi, inevitabil, dau naştere tuturor
patologiilor valorice, de exemplu, unor asemenea idioţenii
ca studii universitare de patru ani1, cursuri de trei credite2,
cursuri obligatorii pentru care nu există excepţii
etc.3 Claritatea valorilor ultime face foarte simplă evitarea
acestor nepotriviri între mijloace şi scopuri. Cu cât
ştim mai bine ce scopuri dorim, cu atât ne este mai uşor
să creăm mijloace cu adevărat eficiente pentru
atingerea acelor scopuri. Dacă nu ne sunt clare acele scopuri
sau dacă negăm că ar exista vreunele, atunci
suntem condamnaţi la confundarea instrumentelor. Nu putem
să vorbim despre eficienţă decât dacă ştim
pentru ce este eficienţa. (Doresc să citez din nou
acel adevărat simbol al timpurilor noastre, pilotul de
încercare care a răspuns prin radio: „M-am rătăcit,
dar scot un timp record".)
Concluzia finală şi inevitabilă
este că educaţia — la fel ca toate instituţiile
noastre sociale — trebuie să se preocupe de valorile sale
ultime şi asta, la rândul său, înseamnă cam acelaşi
lucru cu a vorbi despre ceea ce a fost numit „valori spirituale"
sau „valori mai înalte". Acestea sunt principiile
de elecţie, care ne ajută să răspundem
la străvechile întrebări „spirituale" (filosofice?
religioase? umaniste? etice?): Ce înseamnă viaţa cea
bună? Ce înseamnă bărbatul cel bun? Femeia cea
bună? Ce înseamnă societatea cea bună şi
care este relaţia mea cu ea? Care sunt obligaţiile
mele faţă de societate? Ce este cel mai bine pentru
copiii mei? Ce este dreptatea? Adevărul? Virtutea? Care
este relaţia mea cu natura, cu moartea, cu îmbătrânirea,
cu durerea, cu boala? Cum pot să duc o viaţă
plină, plăcută, care să aibă sens?
Care este responsabilitatea mea faţă de fraţii
mei? Cine sunt fraţii mei? Cui îi voi fi loial? Pentru
ce trebuie să fiu gata să mor?
Pe vremuri, răspunsurile la aceste întrebări erau
oferite, în diverse moduri specifice, de religiile organizate,
încet-încet, aceste răspunsuri au ajuns să se bazeze
din ce în ce mai mult pe fapte naturale, empirice şi din
ce în ce mai puţin pe obicei, tradiţie, „revelaţii",
texte sfinte, intrepretări ale unei clase preoţeşti.
Ce am arătat în expU' nerea de faţă este că
acest proces de creştere constantă a încrederii în
fapte naturale ca ghiduri în luarea deciziilor de viaţă
avansează acum în domeniul „valorilor spirituale",
în parte, asta se întâmplă datorită noilor descoperiri,
dar, în parte, se întâmplă şi pentru că din ce
& ce mai mulţi dintre noi înţelegem că ştiinţa
secolului al XlX-lea trebuie redefinită, reconstruită,
extinsă, pentru a fi adecvată acestei noi sarcini.
Această nouă muncă reconstrucţie se desfăşoară
acum.
Şi, în măsura în care educaţia
se bazează mai degrabă pe cunoaşterea naturală
şi ştiinţifică decât pe tradiţie, pe
obicei, pe credinţele şi prejudecăţile nepuse
la îndoială ale comunităţii şi ale instituţiei
religioase convenţionale, în această măsură
pot să prevăd că şi educaţia, la rândul'
său, se va schimba, avansând constant spre aceste valori
ultime aflate sub jurisdicţia ei.
Cap. VIII CONCLUZII
Există, atunci, un drum pe care toţi
oamenii de bună credinţă, profund „serioşi",
„preocupaţi de lucrurile ultime", pot străbate
împreună o cale foarte lungă. Doar
când ajung aproape de capăt, drumul se bifurcă, astfel
încât ei trebuie să se despartă în neînţelegere.
Practic, tot ceea ce, de exemplu, Rudolf Otto (78) defineşte
ca fiind caracteristic experienţei religioase — sfântul,
sacrul, sentimentul stării de creatură, smerenia;
graditudinea şi jertfa; recunoştinţa; veneraţia
în faţa mysterium tremendum; sentimentul divinităţii,
inefabilul; sentimentul micimii în faţa misterului; caracteristica
exaltării şi sublimului, conştiinţa limitelor
şi chiar a neputinţei, impulsul de renunţare
şi îngenunchere, sentimentul eternităţii şi
fuziunii cu întregul univers, chiar experienţa raiului
şi iadului —, toate aceste experienţe pot fi acceptate
ca reale, deopotrivă de cler şi de atei. Şi astfel
este posibil şi ca fiecare dintre ei să accepte în
principiu spiritul empiric şi metodele empirice şi
să recunoască smeriţi cunoaşterea ca nefiind
completă, că aceasta trebuie să se dezvolte,
că are loc în timp şi spaţiu, în istorie şi
în cultură şi că, deşi depinde de puterile
omului şi de limitele sale, poate totuşi să se
apropie din ce în ce mai mult de „Adevărul" care nu
depinde de om.
Pe această cale pot
merge împreună toţi cei ce nu se tem de adevăr,
nu doar teişti şi nonteişti, ci şi indivizi
de orice orientare politică şi economică, ruşi
şi americani, de exemplu.
Ce rămâne din dezacord? Se pare că
doar concepţia despre fiinţe supranaturale sau despre
legi şi forţe supranaturale; şi trebuie să-mi
mărturisesc senzaţia că, până în momentul
în care se va ajunge la bifurcarea drumului, această diferenţă
nu pare să aibă vreo consecinţă prea mare
în afara de cea asupra confortului individual. Chiar şi
faptul social de apartenenţă la o Biserică trebuie
să fie un fapt personal, fără consecinţe
sociale sau politice semnificative, odată acceptat pluralismul
religios, odată ce fiecare religie va fi privită ca
fiind o structură locală, în termeni locali, a experienţei
transcendente fundamental religioase, împărtăşite
de întreaga specie.
Nu numai atât, dar ia o amploare din ce în ce
mai mare faptul că teologi de vârf şi, în general,
oameni sofisticaţi îşi definesc zeul nu ca fiind o
persoană, ci o forţă, un principiu, o trăsătură-gestalt
a întregii Fiinţe, o putere integrativă care exprimă
unitatea şi, astfel, semnificaţia cosmosului, „dimensiunea
profunzimii" etc. în acelaşi timp, oamenii de ştiinţă
renunţă într-o măsură din ce în ce mai mare
la noţiunea de cosmos ca un fel de simplă maşinărie,
asemănătoare unui ceas, sau ca aglomerare de atomi
care se ciocnesc orbeşte, fără să aibă
vreo legătură unul cu altul în afară de atracţie
şi respingere, sau ca fiind ceva ultim şi etern care
nu se dezvoltă şi nu creşte. (De fapt, şi
teologii din secolul al XlX-lea priveau lumea în mod asemănător,
ca set de mecanisme care se mişcă din inerţie;
numai că pentru ei exista Cineva care generase mişcarea.)
Aceste două grupuri
(teologii sofisticaţi şi oamenii de ştiinţă
sofisticaţi) par să se apropie din ce în ce mai mult
unii de alţii în concepţia lor conform căreia
universul este „organismic", ca având un fel de unitate
şi integrare, ca dezvoltându-se şi evoluând şi
având direcţie şi, astfel, având un fel de „semnificaţie."
Numirea acestei integrări „Dumnezeu" ajunge în cele
din urmă să fie o decizie arbitrară şi o
preferinţă personală determinată de propria
istorie individuală, de propriile revelaţii, de propriile
mituri. John Dewey, un agnostic, s-a decis din motive strategice
şi de comunicare să păstreze cuvântul „Dumnezeu",
definindu-l într-un mod natural (14). Alţii s-au decis
împotriva folosirii cuvântului, tot din motive strategice. Ajungem
astfel, în istoria problemei, într-o situaţie nouă,
în care un budist „serios", să spunem, cineva absorbit
de „preocupările ultime" şi de „dimensiunea profunzimii"
a lui Tillich, este în mai mare măsură coreligionar
unui agnostic „serios" decât altor budişti convenţionali,
superficiali, direcţionaţi de lucruri externe, pentru
care religia este doar obicei, altfel spus, „comportament".
Într-adevăr, aceşti oameni „serioşi"
se apropie atât de mult unii de alţii, încât par că
devin un grup unitar al omenirii format din cei mai oneşti,
cei care caută, care îşi pun întrebări, care
caută răspunsuri, cei care au îndoieli, cei care au
un „sentiment tragic al vieţii", exploratorii profunzimilor
şi înălţimilor, „rămăşiţa
salvatoare." Celălalt grup este atunci format din
toţi cei superficiali, legaţi de aici, legaţi
de acum, cei care sunt complet absorbiţi de trivialităţi,
cei pentru care „pietatea este înveliş, nu aliaj”, cei
reduşi la concret, la trecător, cei nemijlocit egoişti.
Am putea spune că aproape ajungem
să avem adulţi, pe de o parte, şi copii, pe de
alta.
Care este urmarea practică pentru educaţie
a tuturor cestor considerente? Ajungem la o concluzie destul
de surprinzătoare, şi anume că predarea valorilor
spirituale, a valorilor etice şi morale, cu siguranţă
are (în principiu) un loc în educaţie, poate chiar un loc
fundamental şi esenţial, şi că asta nu
este în niciun caz necesar să declanşeze controverse
în America în privinţa separării dintre Biserică
şi stat, pentru motivul foarte simplu că valorile
spirituale, etice şi morale nu trebuie să aibă
deloc de-a face cu vreo Biserică. Sau poate, mai bine zis,
acestea reprezintă nucleul comun al tuturor Bisericilor,
al tuturor religiilor, inclusiv al celor nonteiste. De fapt,
este posibil ca tocmai aceste valori ultime să fie şi
să trebuiască să fie scopurile pe termen lung
ale educaţiei, după cum sunt şi trebuie să
fie şi scopurile pe termen lung ale psihoterapiei, ale
îngrijirii copiilor, ale căsătoriei, ale familiei,
ale muncii şi, poate, ale tuturor celorlalte instituţii
sociale. Admit că aceasta s-ar putea dovedi o exagerare,
şi totuşi aici este ceva ce noi toţi trebuie
să acceptăm. Respingem în educaţie noţiunea
de scopuri îndepărtate de valori, sub ameninţarea
de a cădea în marele pericol de a defini educaţia
ca fiind doar pregătire tehnologică, fără
legătură cu viaţa cea bună, etica, morala
sau, la drept vorbind, cu orice altceva. Orice filosofic care
permite ca faptele să devină amorale, complet separate
de valori face posibil, cel puţin în teorie, „experimentul"
medicului nazist în lagărul de concentrare sau spectacolul
inginerilor germani prizonieri care lucrează cu devotament
pentru oricine se întâmplă să-i captureze.
Educaţia trebuie privită ca fiind măcar
în parte un efort de a produce fiinţa umană bună,
de a susţine viata cea bună şi societatea cea
bună. Renunţarea la asta este asemenea renunţării
la realitate şi la dezirabilitatea moralei şi eticii.
Mai mult, „O educaţie care lasă neatinsă întreaga
sferă a gândirii transcendente este o educaţie care
nu are nimic semnificativ de spus despre sensul vi ţii
omului". — Manas (17 iulie 1963).
ANEXA A
ASPECTE RELIGIOASE
ALE EXPERIENŢELOR DE VÂRF
In fapt, tot ceea ce se întâmplă în experienţele
de vârf, deşi acestea sunt întru totul naturale, poate
fi trecut la capitolul fenomenelor religioase sau aceste experienţe
chiar au fost considerate în trecut a fi exclusiv experienţe
religioase.
1. De exemplu, este destul de specific experienţelor
de vârf ca întregul univers să fie perceput ca un întreg
integrat şi unificat. Acesta nu este un fenomen atât de
simplu pe cât s-ar putea pricepe doar din cuvinte. Perceperea
clară (în loc de o acceptare filosofică pur abstractă
şi verbală) a faptului că universul este indivizibil
şi că persoana are locul său în univers — face
parte din univers, îi aparţine — poate fi o experienţă
atât de profundă şi de cutremurătoare, încât
poate schimba pentru totdeauna caracterul şi Weltanschauung-ul
persoanei. În propria mea experienţă am întâlnit doi
subiecţi care, datorită unei astfel de experienţe,
au fost complet, imediat şi permanent vindecaţi de
(într-un caz) nevroză cronică de angoasă şi
(în celălalt caz) de intense gânduri obsesionale de sinucidere.
Desigur, aceasta este pentru mulţi oameni
o semnificaţie fundamentală a credinţei religioase.
Oameni car s-ar putea ca altfel să-şi piardă
„credinţa" se vor agăţa d ea pentru că
oferă universului semnificaţie, unitate, o explicaţie
filosofică unică datorită căreia totul are
sens Mulţi oameni religioşi într-un mod ortodox ar
fi atât de îngroziţi de renunţarea la noţiunea
că universul are integrare, unitate şi, astfel, semnificaţie
(conferită de faptul că totul a fost creat de Dumnezeu
sau condus de Dumnezeu sau este Dumnezeu), încât, pentru ei,
singura alternativă ar fi să vadă universul
ca pe un haos deloc integrat.
2. Este specific gândurilor care apar în experienţele
de vârf ca preocuparea faţă de obiectul perceput să
fie exclusivă şi deplină. Adică există
un tip de concentrare masivă care nu are loc în mod normal.
Apare cea mai autentică şi deplină percepţie
vizuală sau ascultare sau emoţie. O parte a ceea ce
implică asta este o modificare particulară care poate
fi cel mai bine descrisă drept gândire nonevaluativă,
noncomparativă sau nonjudicativă. Cu alte cuvinte,
figură şi fond nu mai sunt la fel de clar diferenţiate.
Nici importantul şi neimportantul nu mai sunt la fel de
clar diferenţiate, adică apare tendinţa ca lucrurile
să devină la fel de importante în loc să fie
dispuse într-o ierarhie de la cele mai importante la cele destul
de nesemnificative. De exemplu, mama care îşi examinează
bebeluşul în extaz iubitor poate să fie fascinată
de fiecare părticică din el, de o parte în aceeaşi
măsură ca de alta, de o unghiuţă ca de o
alta şi poate să fie cuprinsă astfel de un fel
de evlavie religioasă. Acelaşi tip de acceptare deplină,
noncomparativă, a tuturor lucrurilor, ca şi cum totul
ar fi în aceeaşi măsură important, apare şi
în privinţa perceperii oamenilor. Aşa se face că
în gândurile care apar în experienţa de vârf o persoană
este cel mai uşor văzută per se, ca ea
însăşi, în sine, unică şi idiosincratică,
de parcă ar fi singurul membru din categoria sa.
Desigur, acesta este un aspect foarte obişnuit
nu numai al experienţei religioase, ci şi a majorităţii
teologiilor, adică persoana este unică, persoana este
sacră, o persoană este în principiu la fel de valoroasă
ca oricare altă persoană, fiecare este un copil al
lui Dumnezeu etc.
3. Cunoaşterea fiinţei (cogniţia-F)
care apare în experienţele de vârf tinde să perceapă
obiectele din exterior, să perceapă lumea şi
indivizii într-un mod mai detaşat de preocupările
umane. În mod normal, noi percepem totul în funcţie de
preocupările umane şi mai ales în funcţie de
propriile noastre preocupări egoiste. În experienţele
de vârf devenim mai detaşaţi, mai obiectivi şi
suntem mai capabili să percepem lumea ca şi cum ar
fi independentă nu numai de cel care percepe, ci chiar
de fiinţele umane în general. Cel care percepe poate în
mai mare măsură să privească natura ca şi
cum ar fi acolo în sine şi pentru sine, nu doar ca şi
cum ar fi un loc de joacă pentru oameni, pusă acolo
în scopuri umane. Poate să se abţină mai uşor
să proiecteze în ea scopuri umane, într-un cuvânt, poate
să o vadă în propria ei Fiinţă (ca scop
în sine) în loc de ceva care poate fi folosit sau ceva înfricoşător
sau ceva de dorit sau la care să se reacţioneze în
vreun alt mod personal, uman, centrat pe sine. Altfel spus,
cogniţia-F, dat fiind că face mai posibilă irelevanţa
oamenilor, ne permite să vedem mai limpede natura obiectului
în sine. Asta aduce puţin cu a vorbi despre percepţia
specifică zeilor, percepţia supraumană. Experienţa
de vârf pare să ne ridice pe culmi mai înalte decât în
mod normal, astfel încât putem să vedem şi să
percepem de la o înălţime mai mare. Devenim oameni
mai mari, mai cuprinzători, mai puternici, mai înalţi
şi tindem să percepem ca atare.
4. Pentru a spune asta într-un alt mod, în experienţa
de vârf, percepţia poate transcende relativ eul, poate
depăşi sinele şi poate uita de sine. Poate ajunge
aproape de a fi nemotivată, impersonală, lipsită
de dorinţă, detaşată, fără de
nevoi sau aspiraţii. Cu alte cuvinte, devine mai degrabă
centrată pe obiect decât centrată pe eu. Experienţa
perceptivă poate fi mai organizată în jurul obiectului
în sine ca punct central în loc să se bazeze pe eul egoist.
Ceea ce înseamnă că obiectele şi oamenii sunt
în mai mare măsură percepuţi ca având o realitate
independentă proprie.
5. Experienţa de vârf este resimţită
ca un moment care se autovalidează, se autojustifică,
un moment care conţine propria valoare intrinsecă.
Este resimţită ca o experienţă extrem de
valoroasă — valoroasă chiar în mod unic, uneori o
experienţă atât de extraordinară încât chiar
încercarea de a o justifica îi scade din demnitate şi însemnătate.
De fapt, atât de mulţi oameni găsesc această
experienţă atât de măreaţă şi
înălţătoare, încât nu se justifică numai
pe ea însăşi, ci viaţa însăşi. Prin
apariţia lor întâmplătoare, experienţele de
vârf pot face ca viaţa să merite trăită.
Oferă sens vieţii înseşi. Arată că
merită trăită. Pentru a spune asta într-un mod
negativ, presupun că experienţele de vârf contribuie
la prevenirea sinuciderii.
6. Recunoaşterea acestor experienţe
ca experienţe-scop, şi nu experienţe-mijloc,
reprezintă un alt aspect. Printre altele, demonstrează
celui care are experienţa că există în lume
scopuri, că există lucruri sau obiecte sau experienţe
la care merită să aspiri, care sunt valoroase în sine.
Chiar acest lucru este o respingere a enunţului că
viaţa şi trăirea ar fi lipsite de sens. Cu alte
cuvinte, experienţele de vârf sunt o parte a definiţiei
operaţionale a enunţului că „viaţa merită
trăită" sau „viaţa are sens".
7. Există în experienţa de vârf o dezorientare temporală
şi spaţială foarte specifică sau chiar absenţa
conştiinţei timpului şi spaţiului, într-o
formulare pozitivă, este asemenea trăirii universalităţii
şi eternităţii. Avem aici, cu siguranţă,
într-un sens foarte operaţional, o semnificaţie reală
şi ştiinţifică a sintagmei „sub aspectul
eternităţii".1 Acest tip de atemporalitate şi
aspaţialitate contrastează foarte puternic cu experienţa
normală. În experienţa de vârf, persoana ar putea
să simtă trecerea unei zile ca şi cum ar fi vorba
despre minute sau ar putea să trăiască atât de
intens un minut, încât minutul ar fi parcă o zi sau un
an sau chiar o eternitate. Ar putea şi să-şi
piardă conştiinţa că se află într-un
anumit loc.
8. Lumea percepută în experienţele
de vârf este văzută ca fiind exclusiv frumoasă,
bună, dezirabilă, valoroasă etc. şi nu este
niciodată resimţită ca rea sau indezirabilă.
Lumea este acceptată. Oamenii vor spune că o înţeleg.
Cel mai important pentru comparaţia cu gândirea religioasă
este faptul că aceste persoane devin cumva împăcate
cu răul. Răul însuşi este acceptat şi înţeles
şi văzut ca avându-şi locul în întreg, ca făcând
parte din el, ca inevitabil, necesar şi, astfel, ca legitim.
Desigur, modul în care eu (şi Laski, la rândul său)
am adunat experienţe de vârf a fost să solicit relatări
despre extaz şi beatitudine, despre momentele binecuvântate
şi perfecte din viaţă. Atunci, bineînţeles,
viaţa trebuie să pară frumoasă. Apoi toate
de până atunci ar putea să pară ca descoperirea
a ceva ce a fost pus acolo a priori. Dar observaţi că
eu vorbesc despre percepţia răului, a durerii, a bolii,
a morţii. În experienţele de vârf nu numai că
lumea este văzută ca acceptabilă şi frumoasă,
ci, iar asta este ceea ce eu subliniez, lucrurile rele din viaţă
sunt acceptate în mai mare măsură decât sunt în alte
momente. Este ca şi cum experienţa de vârf îi face
pe oameni să se împace cu prezenţa răului în
lume.
9. Desigur, acesta este un alt mod de a deveni
„asemenea zeilor". Zeii, care pot să contemple şi
că cuprindă întregul fiinţei şi care, astfel,
o înţeleg, trebuie că o văd ca fiind bună,
justă, inevitabilă şi trebuie că văd
„răul" ca pe un produs al viziunii şi înţelegerii
limitate sau egoiste. Dacă am putea să fim asemenea
zeilor în acest mod atunci şi noi, la rândul nostru, având
înţelegerea universală, nu am învinovăţi
niciodată şi nu am condamna şi nu am fi dezamăgiţi
sau şocaţi. Singurele noastre emoţii posibile
ar fi mila, compasiunea, bunătatea, poate tristeţea
şi amuzamentul. Dar tocmai acesta este modul în care oamenii
aflaţi în procesul de actualizare a sinelui reacţionează
uneori la lume şi în care noi toţi reacţionăm
în experienţele noastre de vârf.
10. Poate cea mai importantă descoperire
a mea a fost descoperirea a ceea ce numesc valori-F sau valorile
intrinseci ale Fiinţei. (Vezi Anexa G.) Când am pus întrebarea:
„În ce mod arată lumea diferit în experienţele de
vârf?", sutele de răspunsuri pe care le-am primit
se pot rezuma la o listă de caracteristici esenţiale
care, deşi se suprapun în foarte mare măsură,
pot totuşi, în scopul cercetării, să fie considerate
separate una de alta. Ce este important pentru noi în acest
context este faptul că lista caracteristicilor descrise
ale lumii aşa cum aceasta este percepută în momentele
noastre de cea mai mare luciditate este întru câtva similară
lucrurilor pe care, de-a lungul timpului, oamenii le-au numit
adevăruri universale sau valori spirituale sau valorile
cele mai înalte sau valon religioase. Asta înseamnă că
faptele şi valorile nu sunt cu totul diferite unele de
altele; în anumite circumstanţe, fuzionează. Majoritatea
religiilor au afirmat fie explicit, fie implicit, o relaţie
sau chiar o suprapunere sau fuziune între fapte şi valori.
De exemplu, oamenii nu doar există, ci sunt şi sacri.
Lumea nu doar că există, ci este sacră (54).
11. Cogniţia F din experienţa de vârf
este mult mai pasivă şi mai receptivă, mult mai
umilă decât este percepţia obişnuită.
Este mult mai dispusă să asculte şi mult mai
capabilă să audă.
12.În experienţa de vârf sunt adesea relatate
emoţii ca uimirea, evlavia, adoraţia, smerenia, renunţarea
şi chiar veneraţia în faţa măreţiei
experienţei. Asta poate ajunge până la implicarea
într-un mod particular a gândurilor despre moarte. Experienţele
de vârf pot fi atât de minunate, încât se pot asemăna experienţei
morţii, anume a unei morţi aşteptate şi
fericite. Este un fel de împăcare şi acceptare a morţii.
Oamenii de ştiinţă nu au considerat niciodată
chestiunea „morţii bune" ca fiind o problemă
care ţine de ştiinţă; dar aici, în aceste
experienţe, descoperim o asemănare cu ceea ce s-a
considerat a fi atitudinea religioasă faţă de
moarte, adică smerenia şi demnitatea în faţa
ei, dorinţa de a o accepta, poate chiar o stare de fericire.
13. În experienţele de vârf, dihotomiile,
polarităţile şi conflictele vieţii tind
să fie depăşite sau rezolvate. Cu
alte cuvinte, există tendinţa unei mişcări
înspre percepţia unităţii şi integrarea
în lume. Persoana însăşi tinde să se îndrepte
spre fuziune, integrare şi unitate şi să se depărteze
de clivaj, conflicte şi opoziţii.
14. În experienţele de vârf există
tendinţa de dispariţie, chiar dacă trecătoare,
a fricii, anxietăţii, inhibiţiei, apărării
şi controlului, nedumeririi, confuziei, conflictului, amânării
şi reţinerii. Frica profundă de dezintegrare,
de nebunie, de moarte, toate tind să dispară pentru
moment. Poate că asta echivalează cu a spune că
frica dispare.
15. Uneori, experienţele de vârf au asupra
persoanei efecte imediate sau efecte întârziate. Efectele întârziate
sunt câteodată atât de profunde şi de măreţe,
încât ne trimit cu gândul la convertirile profund religioase
care au schimbat persoana pentru totdeauna. Efectele mai mici
pot fi numite terapeutice. Acestea pot varia de la foarte mari
la minime sau chiar la o lipsă a oricărui efect. Aceasta
este o concepţie uşor de acceptat pentru oamenii religioşi,
obişnuiţi cum sunt să gândească în termeni
de convertire, mari iluminări, momente măreţe
de înţelegere etc.
16.Am asemănat metaforic
experienţa de vârf cu o vizită în raiul definit într-un
mod personal, din care persoana se întoarce apoi pe pământ.
Asta seamănă cu oferirea unei semnificaţii naturale
pentru concepţia de rai. Desigur, este destul de diferită
de concepţia de rai ca loc în care cineva ajunge fizic
la sfârşitul vieţii pe acest pământ. Concepţia
de rai care reiese din experienţele de vârf este de rai
care există tot timpul peste tot în jurul nostru, în care
se poate intra oricând, măcar pentru scurtă vreme.
17.în experienţele
de vârf, există tendinţa apropierii de identitatea
perfectă sau de unicitatea sau de idiosincrazia persoanei
sau de sinele său real, de a deveni în mai mare măsură
o persoană reală.
18.Mai mult decât în alte
momente, persoana se simte responsabilă, activă, centrul
creativ al propriilor activităţi şi al propriilor
percepţii, se simte mai autodeterminată, se simte
în mai mare măsură a fi un agent liber, având mai
mult „liber-arbitru" decât în alte momente.
19.Dar s-a descoperit şi
că tocmai persoanele care au cea mai limpede şi mai
puternică identitate sunt cele mai capabile să-şi
depăşească eul sau sinele şi să fie
altruiste, cele care sunt măcar relativ dincolo de sine
şi dincolo de eu.
20.Cel ce trăieşte
experienţa de vârf ajunge să iubească mai mult
şi să accepte mai mult şi devine astfel mai spontan,
mai onest şi mai inocent.
21. Ajunge să fie mai puţin
un obiect, un lucru, un obiect din lume care trăieşte
supus legilor lumii fizice şi devine în mai mare măsură
psihic, persoană, supus legilor psihologice, mai ales legilor
a ceea ce oamenii au numit „viaţa mai înaltă".
22.Dat fiind că devine
mai nemotivat, adică mai aproape de nonaspiraţie,
nontrebuinţe, nondorinţe, în astfel de momente cere
mai puţin pentru el însuşi. Este mai puţin egoist.
(Trebuie să ne amintim că zeii au fost consideraţi
în general ca neavând trebuinţe sau dorinţe, deficienţe,
lipsuri şi ca fiind gratificaţi sub toate aspectele,
în acest sens, fiinţa umană nemotivată devine
mai asemănătoare zeilor.)
23.Pe parcursul şi
după experienţele de vârf, oamenii se simt în mod
caracteristic norocoşi, favorizaţi de soartă,
binecuvântaţi. O reacţie comună este „nu merit
asta". O consecinţă obişnuită este,
la persoanele religioase, sentimentul de recunoştinţă
faţă de Dumnezeul lor, la altele, faţă de
soartă sau de natură sau doar faţă de noroc.
Este interesant în contextul actual faptul că asta poate
să treacă în veneraţie, recunoştinţă,
adoraţie, evlavie, jertfă sau alte reacţii care
se integrează cu mare uşurinţă în cadrele
religioase ortodoxe, în acel context suntem obişnuiţi
cu astfel de lucruri — anume, cu sentimentul de recunoştinţă
sau iubirea atotcuprinzătoare pentru toţi şi
toate, care duce la impulsul de a face ceva bun pentru lume,
la dorinţa de a răsplăti, chiar la sentimentul
obligaţiei şi dedicaţiei.
24.Dihotomia sau polaritatea
dintre smerenie şi mândrie tinde să se dizolve în
experienţele de vârf, ca şi la persoanele aflate în
procesul de actualizare a sinelui. Astfel de oameni rezolvă
dihotomia dintre mândrie şi smerenie prin fuzionarea lor
într-o unitate complexă supraordonată, adică
fiind mândri (într-un anumit sens) şi, în acelaşi
timp, smeriţi (într-un anumit sens). Mândria (fuzionată
cu smerenia) nu este hybris şi nici paranoia; smerenia
(fuzionată cu mândria) nu este masochism.
25. În experienţele
de vârf apare ceea ce a fost numit „conştiinţa unificatoare”,
adică sentimentul sacrului întrevăzut în şi prin
caracterul particular al efemerului, secularului, lumescului.
Sursa: Abraham H. Maslow – Religii, valori şi experienţe,
Editura TREI, pp. 66-86
Un fragment din cartea sa Motivatie
si personalitate poate fi citit aici:
Abraham_Maslow_Motivatie_si_personalitate.htm