Extras dn cartea lui Abraham
H. Maslow
Motivatie si personalitate
Editura TREI
Detalii carte pe site-ul Editurii TREI aici:
http://www.edituratrei.ro/carte/abraham-h-maslow-motivatie-si-personalitate/2066/
Fragmente dintr-o altã
carte scrisã de A. Maslow
- tocmai pe tema aceasta a trebuintei de actualizare a sinelui
-
Religii, valori si experiente de vârf
pot fi citite pe acest site aici:
Abraham_Maslow_Experiente_de_varf.htm
Am vãzut cã pe site-ul Editurii TREI cartea este
deja epuizatã.
A.Maslow este cunoscut mai ales
pentru Piramida nevoilor, baza de plecare pentru orice curs
de dezvoltare personalã.
Doar cã gândirea lui Maslow este atât de
vie si de impetuoasã încât consemnarea noului
descoperit abia tine pasul cu ceea ce vede el. Demonstratia
afirmatiilor sale rãmâne în seama altora...
o spune el mereu.
Nu se putea asadar ca Piramida nevoilor, pe care mintea sa strãlucitã
a conceptualizat-o, sã nu sufere în timp - pe mãsura
aprofundãrii cunoasterii naturii umane de cãtre
el - schimbãri, completãri la vârf...
cu trebuinte superioare (necesitatea
actualizãrii sinelui).
Explicatia descoperirii mai târziu
a acestor trebuinte o gãsim în primele 2
diferente însirate în textul din cartea sa postat
mai jos.
Nu pot decât sã recomand
aceastã carte din tot sufletul pentru cei interesati
de actualizarea sinelui. O carte care chiar se citeste
savurând-o. Poate cã fragmentul de mai va fi relevant
în acest sens. Prima editie a cãrtii a apãrut
în 1954. Ceea ce avem de la Editura TREI este deja o editie
revizuitã de autor în 1970 cu noile sale descoperiri.
Sursa: https://ro.wikipedia.org/wiki/Abraham_Maslow
În 1970 Maslow a publicat o revizie a piramidei din 1954,
situând în vârful acesteia nevoile cognitive
(de a cunoaste, de a întelege si de a explora) si pe cele
estetice (pentru frumusete, ordine, simetrie).
Diferenţe
între trebuinţele superioare şi cele inferioare
Ierarhia trebuinţelor
Trebuinţele superioare şi cele inferioare
au proprietăţi diferite, dar se aseamănă
prin aceea că ambele seturi trebuie incluse în repertoriul
naturii umane elementare, date. Nu sunt diferite de natura
umană sau opuse ei; fac parte din ea. Consecinţele
pentru teoriile psihologice şi filosofice sunt revoluţionare.
Majoritatea civilizaţiilor, cu teoriile lor politice,
educaţionale, religioase şi aşa mai departe
şi-au pus bazele exact pe ceea ce constituie opusul acestei
convingeri. Ele au presupus per ansamblu că animalul biologic
şi aspectele de tip instinctual ale naturii umane trebuie
limitate drastic la trebuinţele fiziologice de hrană,
sex şi altele de acest fel. Impulsurile superioare, către
adevăr, iubire, frumuseţe, au fost considerate ca
având o natură intrinsec diferită faţă
de aceste trebuinţe animalice. Mai mult, s-a presupus că
aceste interese sunt antagonice, se exclud reciproc Łi se află
într-un permanent conflict pentru supremaţie, întreaga
cultură, cu toate instrumentele sale, este privită
dintr-un astei de punct de vedere ca fiind de partea trebuinţelor
superioare. Şi împotriva celor inferioare. Prin urmare,
ea e obligatoriu un factor de inhibare şi frustrare şi,
în cel mai bun caz, o necesitate nefericită.
Diferenţe între trebuinţele
superioare şi cele inferioare
Trebuinţele primare se aşază într-o
ierarhie destul de clară, pe baza principiului gradului
de dominaţie al fiecăreia. Astfel, trebuinţa
de securitate este mai puternică decât cea de dragoste
pentru că domină organismul în diferite moduri demonstrabile
atunci când sunt frustrate amândouă, în acest sens, trebuinţele
fiziologice (organizate ele însele într-o ierarhie secundară)
sunt mai puternice decât trebuinţele de securitate, care
sunt mai puternice decât trebuinţele de dragoste, care
sunt, la rândul lor, mai puternice decât trebuinţele de
stimă şi respect, care sunt mai puternice decât acele
trebuinţe idiosincrasice pe care le-am numit generic trebuinţa
de actualizare a sinelui.
Aceasta este o ordine a alegerilor şi a
preferinţelor. Dar ea e totodată o ordine care merge
de la inferior la superior în diferite alte sensuri enumerate
mai jos.
1.
Trebuinţa superioară
apare mai târziu pe scara filogenetică sau evolutivă,
împărtăşim trebuinţa
de hrană cu toate făpturile vii, trebuinţa de
dragoste (poate) cu maimuţele superioare, iar trebuinţa
de actualizare a sinelui cu nimeni. Cu cât trebuinţa este
mai înaltă, cu atât este mai specific umană.
2.
Trebuinţele superioare
apar mai târziu în ontogeneză. Orice
individ manifestă trebuinţe fizice la naştere
şi probabil trebuinţe de securitate, într-o formă
incipientă (de exemplu, poate fi speriat sau anxios şi
probabil se dezvoltă mai bine când lumea sa dovedeşte
destulă regularitate şi ordine, astfel în cât să
se poată baza pe ea). Un prunc vădeşte primele
semne de legături interpersonale şi afecţiune
selectivă numai după câteva luni de la naştere.
Mai târziu vor deveni destul de evidente dorinţele de autonomie,
independenţă, realizări, precum şi de respect
şi laudă, chiar mai presus de trebuinţele de
siguranţă şi dragoste părintească.
Cât despre actualizarea sinelui, până şi Mozart a
trebuit să aştepte până la trei sau patru ani.
3.
Cu cât este mai înaltă
o trebuinţă, cu atât este mai puţin imperativă
pentru simpla supravieţuire, gratificarea ei poate fi amânată
mai mult şi poate dispărea mai uşor pentru totdeauna.
Trebuinţele superioare sunt
mai puţin capabile să domine, să organizeze
şi să angajeze în slujba lor reacţiile autonome
şi alte capacităţi ale organismului (de exemplu,
este mai uşor să fii obsedat, monomaniac şi disperat
după siguranţă decât după respect). Nesatisfacerea
trebuinţelor superioare nu determină o apărare
şi o reacţie de urgenţă atât de disperate
cum poate determina nesatisfacerea trebuinţelor inferioare,
în comparaţie cu hrana sau cu siguranţa, respectul
este un lux de care ne putem lipsi.
4.
A trăi
la nivelul superior al trebuinţelor înseamnă mai multă
eficienţă biologică, longevitate, sănătate
mai bună, somn şi poftă de mâncare mai bune şi
aşa mai departe. Cercetătorii din domeniul
medicinei psihosomatice au dovedit de nenumărate ori că
anxietatea, frica, lipsa dragostei, dominaţia etc. tind
să catalizeze efecte negative în plan fizic şi psihic.
Gratificarea trebuinţelor superioare are şi ea valoare
în supravieţuire şi dezvoltare.
5.
Trebuinţele superioare
sunt mai puţin imperative din punct de vedere subiectiv.
Ele sunt mai puţin perceptibile,
mai greu de identificat, mai uşor de confundat cu alte
trebuinţe, prin sugestie, imitaţie, credinţă
eronată sau obişnuinţă. A putea să-ti
identifici propriile trebuinţe (adică a şti ce-ţi
doreşti cu adevărat) este o considerabilă realizare
psihologică. Acest lucru este de două ori mai adevărat
în ceea ce priveşte trebuinţele superioare.
6.
Gratificarea trebuinţelor
superioare are rezultate subiective maidezirabile, adică
fericire si seninătate mai profunde si o bogăţie
a vieţii lăuntrice. Satisfacerea trebuinţelor de securitate produce în cel mai bun caz
un sentiment de uşurare şi relaxare, însă ea
nu poate determina în niciun caz extazul, experienţele
de vârf şi delirul fericit al iubirii împlinite şi
nici urmări cum ar fi seninătatea, capacitatea de
înţelegere, nobleţea şi altele similare.
7.
Urmărirea si satisfacerea
trebuinţelor superioare reprezintă o tendinţă
generală în direcţia sănătăţii,
o tendinţă opusă psihopatologiei. Demonstraţia
acestei afirmaţii se găseşte în capitolul 3.
8.
Pentru trebuinţa superioară
există mai multe condiţii ce trebuie îndeplinite în
prealabil. Acest lucru este adevărat fie şi numai pentru că trebuinţele
dominante trebuie satisfăcute prioritar.
Astfel, e nevoie de mai multe gratificări pentru apariţia
în conştiinţă a trebuinţei de dragoste decât
pentru apariţia trebuinţei de securitate, într-un
sens mai general se poate spune că viaţa este mai
complexă la nivelul trebuinţelor superioare. Căutarea
respectului şi a statutului presupune mai mulţi oameni,
o scenă mai vastă, un termen mai lung, mai multe mijloace
şi obiective parţiale, mai multe etape preliminare
şi intermediare decât presupune căutarea iubirii.
Acelaşi lucru 1-am putea spune şi despre această
ultimă trebuinţă în comparaţie cu căutarea
siguranţei.
9.
Trebuinţele superioare
au nevoie de condiţii exterioare favorabile ca să
se poată exprima. Condiţiile de mediu mai bune (familiale, economice, politice, educaţionale
etc.) sunt mai importante pentru ca oamenii să se iubească
unii pe alţii decât pentru a-i împiedica să se ucidă
unii pe alţii. Pentru ca actualizarea sinelui să
devină posibilă este nevoie de condiţii foarte
bune.
10. Cei
care şi-au satisfăcut şi trebuinţele superioare,
şi pe cele inferioare atribuie de obicei primelor mai multă
valoare. Astfel de oameni vor
face sacrificii mai mari pentru satisfacţia superioară
şi, în plus, vor reuşi să suporte mai uşor
nesatisfacerea trebuinţelor inferioare. De exemplu, li
se va părea mai uşor să ducă o viaţă
ascetică, să se confrunte cu pericolul de dragul principiilor,
să renunţe la bani şi prestigiu de dragul actualizării
sinelui. Toţi cei care au cunoscut şi stima de sine,
şi senzaţia stomacului plin consideră că
prima constituie o experienţă subiectivă mai
înaltă şi mai valoroasă.
11. Cu
cât este mai înalt nivelul trebuinţei, cu atât mai larg
este cercul identificării motivate de iubire: cu atât e
mai mare numărul oamenilor cu care dragostea ne îndeamnă
să ne identificăm şi cu atât mai mare este gradul
mediu de identificare. Putem defini identificarea motivată de iubire, în principiu, drept
contopirea într-o unică ierarhie a gradului de dominaţie
al trebuinţelor a două sau mai multe persoane. Doi
oameni care se iubesc vor reacţiona la trebuinţele
celuilalt şi la cele proprii fără a face diferenţe
între unele şi altele. Mai mult, trebuinţa celuilalt
devine trebuinţă proprie.
12. Urmărirea
şi gratificarea trebuinţelor superioare au consecinţe
civice şi sociale pozitive, într-o
anumită măsură, cu cât dorinţa este mai
înaltă, cu atât devine mai puţin egoistă. Foamea
este foarte egocentrică: singurul mod în care o poţi
satisface este să te satisfaci pe tine. Dar căutarea
dragostei şi a respectului
presupune în mod necesar şi prezenţa
altor oameni. Mai mult, presupune satisfacere pentru ei. Cei
care şi-au satisfăcut în suficientă măsură
trebuinţele primare, încât să caute iubire şi
respect (şi nu doar hrană şi siguranţă),
tind să dezvolte calităţi precum prietenia,
loialitatea şi conştiinţa civică şi
să devină mai buni părinţi, soţi, profesori,
funcţionari publici şi aşa mai departe.
13. Satisfacerea
trebuinţelor superioare este mai aproape de actualizarea
sinelui decât satisfacerea trebuinţelor inferioare. Dacă
teoria actualizării sinelui este acceptată, această
diferenţă este importantă. Printre altele, înseamnă
că ne putem aştepta să găsim la cei care
trăiesc la nivelul trebuinţelor superioare un număr
mai mare de calităţi specifice celor aflaţi în
procesul de actualizare a sinelui, mai pregnant conturate.
14. Urmărirea
şi gratificarea trebuinţelor superioare duc la un
individualism mai pregnant, mai puternic si mai autentic. S-ar
putea crede că această afirmaţie o contrazice
pe precedenta, potrivit căreia a trăi la nivelul
trebuinţelor superioare presupune mai multă identificare
bazată pe iubire, adică mai multă socializare.
Chiar dacă nu pare logic, este totuşi o realitate
empirică. Se constată că oamenii care trăiesc
la nivelul trebuinţei de actualizare a sinelui iubesc omenirea
la modul general şi totodată ating un mare grad de
dezvoltare idiosincrasică.
Această afirmaţie sprijină în totalitate afirmaţia
lui Fromm că iubirea de sine (sau, mai bine-zis, stima
de sine) nu e antagonică faţă de iubirea pentru
ceilalţi, ci sinergică cu aceasta. Discursul lui
despre individualitate, spontaneitate şi robotizare este,
de asemenea, relevant (Fromm, 1941).
15. Cu
cât este mai înalt nivelul trebuinţei, cu atât este mai
uşoară şi mai eficientă psihoterapia: la
nivelul trebuinţelor inferioare este prea
puţin de ajutor. Foamea nu poate
fi potolită prin psihoterapie.
16. Trebuinţele
inferioare sunt mult mai localizate, mai tangibile şi mai
limitate decât sunt cele superioare. Foamea
şi setea sunt mai evidente la nivel corporal decât dragostea,
care, la rândul ei, este mai evidentă decât respectul.
In plus, factorii de satisfacere a trebuinţelor inferioare
sunt mult mai tangibili şi evidenţi decât cei de
satisfacere a trebuinţelor superioare. De asemenea, ei
sunt mai limitaţi în sensul că este nevoie de o cantitate
mai mică de factori de gratificare pentru ca trebuinţa
să fie împlinită. Omul poate ingera doar o anumită
cantitate de hrană, dar dragostea, respectul şi satisfacţiile
cognitive sunt aproape nelimitate.
pp. 167-173
Salt la inceputul paginii