Fragmente extrase din cartea
Expresionismul și premisele sale, de
Amelia Pavel,
Editura Meridiane, 1978
”Die Andere Seite”- ”Cealaltă față a lucrurilor”
– un titlu de roman (de Alfred Kubin), dar și un program
de lucru, un program de cercetare a realității, propus
de expresionismul european al primului sfert de veac XX. În același
timp, un program propus de toate curentele și mișcările
artistice ale sfârșitului de secol al XIX-lea și începutului
secolului nostru. În acest sens, afirmația lui Klaus Berger
că expresionismul a exprimat ”pentru prima dată și
cu măreție sufletul însuși al secolului XX” cuprinde
un adevăr care se confirmă cu argumente mereu înnoite
și astăzi, prin descendențele numeroase, contradictorii,
uneori neașteptate, dar hotărâtoare ale expresionismului
în arta contemporană.
Expresionismul despre el însuși:
Istoria teoriilor și părerilor despre expresionism se
constituie ea însăși ca o trăsătură caracteristică
substanței și dialecticii gândirii artistice a expresionismului.
Nici una din mișcările sau curentele artistice ale începutului
de veac nu a avut parte de comentarii atât de sistematic desfășurate
– o adevărată bibliografie – cu caracter de studiu,
consacrate unor viziuni de ansamblu, și încă una din
vremea maximei eflorescențe a expresionismului, cel mai adesea
sub forma unor controverse polemice. Pe de altă parte, nici
o altă mișcare nu a fost atât de divers interpretată
și nici cu o extensie istorică asemănătoare.
Despre nici una nu s-a făcut afirmația că ar
exprima însăși structura spirituală a unei grupări
de oameni – geografic delimitată – sau a unor momente
cultural-istorice recurente ...
...
Perioada în care a urmat înlăturarea treptată, începând
încă din 1933-34 (Arta lor era considerată artă
generată de către naziștii ajunși la putere),
a operelor de artă din circuitul public, a avut drept rezultat
fie exilul unor artiști, fie retragerea altora în liniștea
atelierului lor și a unei creații de sertar, care abia
după 1945 a fost scoasă la iveală – este cazul
lui Emil Nolde, între altele, cu celebra serie de acuarele, azi
aflată la casa-fundație memorială Ada și Emil
Nolde de la Seebull -, fie concesia față de realismul
idilico-retoric al perioadei hitleriste, înregistrat de pildă
în creația expresionistului Conrad Felixmueller. În acest
fel a început să dispară din conștiința istoriografiei
și criticii de artă prezența expresionismului german;
prin extrapolare, s-a atenuat și prezența altor manifestări
expresioniste europene, rămânând în picioare numai acele
forme care au fost asimilate de Școala de la Paris și
s-au integrat, pe alte coordonate al modernității în
aria gustului condus de supremația culturii și a spiritualității
franceze. Odată cu încheierea celui de-al doilea război
mondial, reluarea activității muzeale cu un elan deosebit
în R.F. Germania (împreună cu achizițiile care au decurs
de aici), impulsionând în primul rând prezentarea expozițională
a operelor din zona artei germane moderne, a readus în atenție
nu numai creația unor artiști germani – atenția
s-a îndreptat firesc asupra lor, mai mult decât asupra altora,
de vreme ce aproape un deceniu și jumătate mulți
au lipsit din peisajul artistic mondial - , dar a conturat și
o configurare nouă a raporturilor dintre Școala din
Paris și fenomenul artistic al Europei centrale și
răsăritene. Este perioada în care încep să apară
o serie de istorii ale expresionismului.
...
”Toate aceste lucruri – cubism, futurism, expresionism, pictură
abstractă – nu sunt decât denumiri pentru cotitura pe care
gândirea noastră artistică o dorește și o
elaborează.”, spunea August Macke în 1913.
...
”Pictura expresionistă înțeleasă ca o artă
spirituală cere […] un talent pictural al privitorului. După
cum muzica zisă ”grea”, adică muzica înalt spirituală
este recepționată și trăită numai de
oameni muzicali, tot astfel și în pictură numai cei
dotați vor fi emoționați de pictura înalt spirituală.
Și după cum în materie de muzică nu lipsesc opere
de artă excelente care găsesc un mare număr de
admiratori, tot așa și în pictura nouă apar opere
care pot aduce bucurii mari și adânci unui mare număr
de oameni. Orice alcătuire de forme căreia i s-a transmis
o viață spirituală este o operă de artă,
fie ea mică sau mare, simplu sau complex construită.
Pentru marile mase însă, această artă va avea deocamdată
succes în special acolo unde i se evidențiază calitățile
decorative cu grijă păstrate sau sunt – greși folosite
– destinate modernizării unei picturi impresioniste.” (Rudolf
Bauer la zece ani de la întâia expoziție a revistei ”Der
Sturm”).
Cartea contine si o consistentã antologie
de texte foarte interesante.
Picturi de August Macke
August Macke - Grãdinã lângã
lacul Thun (Rodier si palmier)
August Macke - Grãdinã pe lacul
Thun
August Macke -Turkish Cafe, 1914
August Macke -Doamnã în jachetã
verde
Picturi de Franz Marc
Franz Marc - Cal albastru
Franz Marc - Cãprioare în pãdure
Franz Marc - Destine de animale
Franz Marc - Moara fermecatã (comentariu
aici)
Salt la inceputul paginii