Jacques Castermane
Jacques Castermane este
discipolul lui K.G. Durckheim.
Locuieste în Franta si conduce un centru de dezvoltare
personalã (Mirmande) în spiritul învãtãturii
lui K.G. Durckheim: Un loc dedicat exercitiului, experientei
si vietii spirituale.
Centrul CENTRE-DURCKHEIM a fost inaugurat de Jacques Castermane
si inaugurat de K.G. Durckheim în 1981.
Mai multe informatii referitoare la acest centru
aici
Jacques Castermane este kinesiterapeut, instructor AIKIDO, instructor
tirul cu arcul, dar si autor de carte. Un fragment din cartea
sa CUM AM PUTEA FI ZEN pe site
aici
Un interviu despre K.G. Durckheim pentru revista Nouvelles
Cles aici
Despre întâlnirea lui cu Durckheim si învãtãtura
lui a scris douã cãrti.
Una dintre ele este deja tradusã în româneste:
CENTRUL FIINTEI, publicatã
de EDITURA HERALD.
Cealaltã carte, intitulatã LECTIILE
LUI K.G. DURCKHEIM. Primii pasi pe Calea initiaticã,
este posibil sã se traducã de asemenea în
româneste.
Un fragment din aceastã ultimã carte, o discutie
cu Dr. Ignaz Tauber pe tema psihologiei adâncurilor poate
fi citit aici
Puteti asculta o emisiune recentã (aprilie 2015) la FRANCE
CULTURE, emisiune gãzduitã de Frederic Lenoir,
invitat Jacques Castermane aici:
http://www.franceculture.fr/emission-les-racines-du-ciel-l-exercice-de-la-sagesse-avec-jacques-castermane-2015-04-19
PERSONAL LEIBTERAPIA
TERAPIA PRIN CORP
Expunere la colocviul de la
Saint-Baume, Franţa,
colocviu dedicat lui K.G. Durckheim
DOUĂ TEHNICI MAJORE
Cu toate acestea, două tehnici s-au născut
la Rutte: desenul condus de Maria Hippius şi „Personal
Leibterapia” lui Durckheim.
Personal Leibterapia este o cale şi nu un
ansamblu de tehnici alături de cale. Nu există calea,
adesea calificată drept spirituală, şi altceva
care ar fi exerciţiul. Leibterapia este calea, aşa
cum Zazenul este calea, adică trebuie să privim exerciţiul
nu ca pe un mijloc care duce la ceva, ci ca pe un moment. Exerciţiul
este un moment de experienţă; aceasta fiind trăită
mai mult sau mai puţin conştient de cel aflat pe cale.
Dacă Leibterapia este „cale”, să ne
întrebăm mai întâi ce vrea să spună acest cuvânt?
Este o primă întrebare pe care i-am pus-o
lui Graf Durckheim la puţin timp după întâlnirea noastră.
-
Cum definiţi cuvântul „cale”?
Există întotdeauna pe biroul lui Durckheim
o roză. El îi subliniază prezenţa cu un gest
al mâinii şi îmi spune:
„Putem vorbi de cale pentru această roză.
Calea, pentru această roză, este devenirea ei”…
Devenire permanentă! În sensul în care chiar
la momentul în care noi o privim, această roză nu
este numai aici, ci ea devine ceea ce este ea. Ea este „pe drum”,
adică ea realizează într-o formă existenţială
– pe care o putem atinge şi simţi – ceea ce eu numesc
„Fiinţa esenţială, forma ei înnăscută.”
Iată ce reprezintă calea pentru fiecare
dintre noi. Este un proces care priveşte dezvoltarea noastră.
Dar există o diferenţă între calea acestei roze
şi calea omului. Această floare nu poate spune „nu”
devenirii ei. Omul spune „nu” mai des decât crede el. Henri
Hartung a subliniat de asemenea această contradicţie
pe care o trăieşte fiecare din noi. Există antagonism
între polul existenţial şi polul esenţial.
Şi acest antagonism se naşte desigur
din aceea că floarea nu are la dispoziţia ei conştiinţa
umană, conştiinţa obiectivantă.
Calea este în acelaşi timp experienţă
şi transformare. Experienţă! Ea ne obligă
să facem uzaj de conceptul „mistic”. Tema mea fiind Leibterapia,
trebuie să mă opresc o clipă asupra acestei experienţe
care distinge această terapie de altele.
Auzind cuvântul „mistic” nu trebuie să ne
imaginăm imediat marile experienţe ale sfintei Tereza
de Avilla sau ale companionului ei, sfântul Ioan al Crucii.
Şi nici experienţele misticilor renani sau ale misticilor
orientali. Eu mi-aş permite să fac o comparaţie:
aceste mari experienţe au intensitatea unei arsuri de gradul
trei.
După cum cunoaştem arsura de gradul
doi şi arsura de gradul întâi, tot aşa există
o experienţă de aceeaşi calitate deşi de
mai mică intensitate. Este căldura simţită
la extremitatea indexului atunci când vă apropiaţi
degetul de flacăra unei lumânări. Această căldură
este de aceeaşi natură ca şi o arsură de
gradul trei. Şi, experienţa despre care este vorba
aici ne obligă să luăm în serios căldura
percepută cu vârful degetului.
Durckheim vorbeşte despre atingerea Fiinţei,
contactul cu Fiinţa sau despre gustul numinosului. Şi
cred că trebuie să fim foarte atenţi la această
calitate particulară care aparţine în totalitate dimensiunii
mistice şi care, în acelaşi timp, sesizează natura
noastră umană. Graf Durckheim îmi spunea într-o zi
„Cum ne-am putea imagina o singură clipă că ceea
ce numim supranatural ar putea fi perceput altfel decât pe planul
natural?”
Aceasta este important în Leibterapie unde cuvântul
„corp” reprezintă marea Viaţă universală
care se personalizează în condiţiile spaţiului
şi ale timpului – adică se materializează pe
planul natural. Dar să rămânem încă o clipă
în analiza a ceea ce poate fi această experienţă
a numinosului.
Aş vrea să vă povestesc o anecdotă
referitoare la experienţa atingerii Fiinţei.
MAESTRUL ŞI DISCIPOLUL
Îl însoţeam pe Graf Durckheim la o sesiune
organizată pentru ordinul iezit în Germania. În cursul
acestei sesiuni venea momentul în care era vorba de importanţa,
atât pentru discipolul aflat pe cale cât şi pentru cel
pe care îl numim maestru, de a recunoaşte aceste experienţe.
El nu dăduse nici un exemplu şi la
întrebările-răspunsuri care au urmat conferinţei,
o călugăriţă ridică timid mâna şi
spune: „Domnule, când vă auzim vorbind de asemenea experienţă
nu există nici o îndoială, se simte, că dumneavoastră
aţi trăit aşa ceva. Aţi putea să ne
faceţi relatarea unei asemenea experienţe? Dacă
nu este ceva prea indiscret.”
Ascultând-o cu atenţie pe această călugăriţă,
aveam impresia că această experienţă nu
putea fi trăită decât în Catedrala din Cologne sau
eventual în casa în care s-a născut Meister Eckhart! Şi
Graf Durckheim, cu intuiţia şi umorul care îl caracterizează,
îi răspunde: „Fiţi sigură, nu este nici o indiscreţie.
Pot să vă spun că odată eram la Munchen…”
Şi tăcerea care a urmat a permis fiecăruia să-şi
spună că, desigur, exista şi o catedrală
la Munchen. „La Munchem, într-un cinemamtograf…” Un frison scutură
umerii mai multor participanţi. „Da, într-un cinematograf
în timpul proiecţiei filmului „My Fair Lady!” Nu trebuia
aşteptat cinci secunde pentru a auzi adunarea izbucnind
într-un hohot râs pe care mulţi l-au înţeles.
În ceea ce priveşte atingerea Fiinţei,
experienţa mistică, noi nu avem dreptul să judecăm
conţinutul acestei experienţe. Este momentul de
deschidere. Spiritul suflă unde vrea, atât la Roma,
cât şi la Kyoto, atât într-o grădină publică
cât şi într-un cinematograf. Este vorba pentru noi să
luăm în serios ceea ce trăim, ceea ce simţim
în acel moment. Şi care este organul acestei percepţii?
Este omul, deci şi „corpul” care acest om ESTE. „Sunetul
Fiinţei este mereu prezent. Depinde de om, de modul lui
de a fi acolo, dacă el este acordat pentru a intra în rezonanţă
cu ceea ce este mereu acolo.” Iată încă o frază
a lui Graf Durckheim care îmi jalonează atât mersul pe
cale cât şi practica Leibterapiei.
„Leib”, corpul care SUNTEM, este modul de a fi
al fiecăruia. Stare de a fi, mai mult sau mai puţin
transparentă sau opacă, la experienţa mistică
pe care bine să o demistificăm.
Experienţă fundamentală care permite
trecerea de la o terapie pragmatică la o terapie iniţiatică.
Fiind de formaţie terapeutică clasică, universitară,
ştiinţifică, am avut şansa de a face această
conversiune. Mai exact atunci când, în timpul sejurului de mai
mulţi ani la Durckheim, nu numai că am înţeles,
ci am simţit despre ce este vorba.
Despre ce este vorba? Experienţa Fiinţei…
Ce anume este? Iată răspunsul pe care Graf Durckheim
l-a dat întrebării mele: „Este o falsă întrebare?
Nu poate fi deloc „aceasta”! Dar omul are şansa, în
viaţa lui, de a trăi anumite experienţe revelatoare
ale Fiinţei.”
PATRU DOMENII PRIVILEGIATE
Aş vrea acum să dezvălui cu ajutorul
unor exemple, ce trebuie să înţelegem din aceste momente
speciale în care Fiinţa se revelează. Durckheim ne
vorbeşte despre patru domenii privilegiate, momente care
compun cadrul material al întregii e xistenţe. Şi
nu trebuie să fi practicat nici zen şi nici yoga pentru
a avea şansa de a participa la asemenea momente. Este marea
natură, domeniul artei, întâlnirea între două persoane,
cultul tuturor religiilor. Sper ca în minutele care urmează
se va trezi în dumneavoastră amintirea unui moment privilegiat.
Marea Natură!
Henri Hartung ne-a vorbit despre un apus de soare. Aş lua
acest exemplu cu atât mai mult cu cât, pentru a traduce spectacolul
la care am asistat în aceste ultime două seri, ar trebui
să utilizăm cel puţin cuvântul „frumos”! Dar
ce vrea să spună frumos? Două lucruri – este
înainte de toate acest ansamblu obiectiv compus din soare, din
nori, din stânci, din arbori… Este frumos. Dar, dacă în
aceeaşi clipă nu s-ar dezvolta, în voi înşivă,
o ambianţă interioară particulară,
voi nu aţi avea nici măcar ideea de a rosti cuvântul
„frumos”. Şi iată ce este important, recunoaşterea
a ceea ce trăim ca subiect.
Dacă aţi pierdut timpul şi rămâneţi
(ceea ce înseamnă altceva decât a rămâne mul timp)
aceasta poate deveni magnific. Experienţă care încă
este în ordinea lucrurilor, în perimetrul natural şi obişnuit
al experienţei noastre. Dar adesea, fără să
ştim nici de ce şi nici cum, acest cadru natural se
destramă. Este clipa în care superlativul cuvântului „frumos”
nu mai are nici o legătură cu ceea ce simţiţi,
cu ceea ce trăiţi.
Şi ce resimţiţi? Iată că
este dificil de tradus în cuvinte acest moment diferit. Unele
persoane vor spune:”A fost o forţă, da o mare forţă
care m-a cuprins în întregime. Eram ca şi locuit de o plenitudine,
plenitudinea.” Alţii vor spune: „Da, aceasta
este, dar în ce mă priveşte pe mine era mai degrabă
senzaţia că totul era în ordine. Niciodată nu
am resimţit ceea ce se numeşte ordinea
universală ca în acea clipă.” Şi alte persoane
vă vor vorbi despre unitate „nu mai era ca
numărul unu soarele şi ca numărul doi eu, ci
nu mai exista distanţă, era experienţa lui ‚non-doi’.
Da, mă simţeam una în mine însumi şi
una cu tot ceea ce mă înconjoară.”
Luăm noi, oare, destul de în serios asemenea
clipe? Dăm noi acestor momente de plenitudine, de odine
şi de unitate semnificaţia pe care o merită ele?
Tot domeniul artistic ne dă şansa
unor asemenea experienţe. Pictura, muzica, sculptura. Eu
nu pot uita acel moment diferit în care m-a plonjat Sărutul
lui Brâncuşi, cât şi o pictură a lui Manet.
Aş vrea să iau ca exemplu muzica. Apariţia
filmului „Amadeus” mă provoacă să iau ca exemplu
particular pe Mozart. Acest om a fost inspirat. Există,
ca sursă a ceea ce merită şi astăzi să
fie numită capodoperă, inspiraţie creatoare.
Inspiraţie care se materializează într-un cadru precis:
cutare partitură. Această operă scrisă poate
fi atunci cântată, interpretată, ascultată.
Şi iată cine legitimează epitetul
de capodoperă: este faptul că această operă,
ascultată, poate fi inspiratoare, adică poate să
conducă la experienţa dincolo-ului (lumea cealaltă),
la experienţa a ceea ce depăşeşte cadrul
natural în care trăim. Aceasta este experienţa a ceea
ce Graf Durckheim numeşte „atingerea Fiinţei”, atingerea
Sacrului. Ce plenitudine, ce ordine şi ce unitate poate
fi trăită, resimţită, experimentată
într-un asemenea moment!
Această experienţă a lumii celeilalte,
cei care se întâlnesc în iubire pot de asemenea să
o trăiască. Acel moment, extrem de rar, al întâlnirii.
Cei doi sunt împreună, absolut nimic nu îi mai separă.
Cu siguranţă în întâlnirea erotică, sexuală,
dar şi într-o privire. În acea privire cei doi sunt una!
Moment extraordinar în care, cum spune Durckheim, „marele Al
Treilea este prezent.”
În ceea ce priveşte cultul tuturor
tradiţiilor, al tuturor religiilor, el reprezintă
un ansamblu de condiţii exterioare(muzică, tăcere,
mirosuri, sunete, cântece, gesturi etc) care deschid o ambianţă
interioară diferită. Sensul cultului este experienţa
religioasă, experienţă care reuneşte omul
cu lumea cealaltă.
ROZA DE PE MASĂ
Oricare ar fi conţinutul experienţei,
cel care o trăieşte se simte cel mai adesea obligat,
pentru a traduce în cuvinte ceea ce a trăit, să utilizeze
cuvintele forţă, ordine şi unitate. Aceste trei
cuvinte compun cheia înţelegerii pe care Durckheim ne-o
propune pentru a descoperi sensul vieţii. Fiinţa transcendentă
este ceea ce face să trăiască tot ceea ce este
viu. Tot ceea ce trăieşte este manifestarea Fiinţei.
Şi Fiinţa universală se manifestă în cele
trei aspecte de plenitudine, de ordine şi de unitate.
Priviţi această roză de pe masă!
Această roză, fiinţă vie, exprimă Fiinţa
în plenitudinea ei. Forţa bobocului, vivacitatea culorilor
reprezintă plenitudinea Fiinţei în limbajul particular
al acestei flori. Această roză nu este numai aici
în faţa noastră. Ci în aceeaşi clipă ea
devine ceea ce este, ea se realizează în condiţiile
spaţiului şi timpului. Realizare operându-se într-o
ordine pe care o putem deja recunoaşte în cele trei stadii
ale dezvoltării ei: bobocul, floarea înflorită, floarea
care se ofileşte. Se manifestă şi ordinea universală,
în limbajul particular al acestei flori.
Această roză este una! Văzută
în locul ei interior, ea nu este ceea ce am învăţat
la şcoală, ea nu este suma florii, a tijei şi
a rădăcinilor. Ci este „roza” în unitatea ei. Una
şi cu legătura exterioară: pământul, aerul.
Tot ceea ce am prezentat priveşte Leibterapia
pentru că scopul ei este plenitudinea, ordinea şi
unitatea.
Dar, vorbind despre aceste experienţe, trebuie
să vorbesc şi despre pericolul lui „aceasta nu este
decât” şi ceea ce priveşte „demonii îndoielii” despre
care vorbeşte Durckheim.
Înainte de toate omul de ştiinţă
care, auzind relatarea acestor experienţe, va spune cu
uşurinţă „este doar ceva subiectiv”. Totuşi,
o experienţă trăită „ca subiect nu este
decât subiectivă”. Apoi, psihologul va traduce această
experienţă ca nefiind decât o proiecţie a inconştientului
nostru.
Reprezentanţii unei anumite teologii vă
vor spune că ceea ce aţi trăit „este numai ceva
natural” şi că aceasta nu are nici o legătură
cu supranaturalul. În sfârşit, se afirmă astăzi
demonul unei anumite politici care vă va face vinovat de
a vă lua în serios pe un plan personal.
Aceşti diferiţi „demoni” îşi au
reprezentanţii în fiecare din noi. Să nu ne încredem
deci în acest „nu este decât…”
Experienţa Fiinţei, transparenţa
la Fiinţă, ţinta centrală a „Personale Leibterapiei”,
este o experienţă şi o stare de a fi a corpului
(Leib). Iată încă un obstacol: această relaţie
prea directă între ceea ce numim spirit (experienţa
spirituală) şi corpul. Experienţa relatată
mai jos va elimina poate această îndoială a conştiinţei
unora.
Eram în stagiu la spitalul universitar din Bruxelles. Şi
cu totul întâmplător am asistat la agonia unei persoane
la al cărei tratament participasem şi eu. Nu era acolo
nici datoria mea, nici rolul meu, dar fără îndoială
era ceva ce Jean Marchal a numit în această dimineaţă
ca fiind un fenomen de sincronicitate.
Eram foarte preocupat de faţa acestei persoane.
O faţă crispată, deformată de suferinţă,
dar şi, şi fără îndoială mai mult,
de frica de momentul care în mod ineluctabil se apropia.
Şi iată ultimul suflu. O ultimă
inspiraţie în care acest om se redresează ca şi
cum ar încerca să se agaţe de viaţă. O ultimă
expiraţie în care dă drumul la strânsoare. Nu mai
rămân acolo mult timp, fiind foarte marcat emoţional.
Infirmierele fac ceea ce este de făcut.
Dar, fără să pot spune efectiv
de ce, revin în ora ce urmează. Chiar în momentul în care
trec pragul camerei mortuare, sunt oprit de… această faţă!
Ce diferenţă! Şi pentru a traduce ceea ce am
resimţit în acel moment îmi vin cuvintele… „Ce destinsă
este!” Conştient, în acelaşi timp, că cuvântul
– destins – este insuficient pentru a traduce ceea ce văd
acolo, ceea ce se petrece acolo.
Câţiva ani mai târziu, la Rutte, îi povestesc
lui Graf Durckheim această experienţă. Şi,
având şansa de a înregistra toate conversaţiile pe
care le-am avut cu el, aş vrea să transcriu ceea ce
mi-a spus el cu această ocazie:
„Există acel moment în care persoana expiră,
pulsul se opreşte, persoana nu mai trăieşte.
Dar ea nu este încă ceea ce numim un „cadavru”. Şi
iată clipa în care se poate foarte adesea vedea, la această
persoană care nu mai trăieşte, o viaţă
mai profundă. În sensul în care se petrece pe faţa
ei ceva incredibil: „trans-figurarea”. Naşterea unei noi
feţe datorită faptului că eul, dând drumul la
strânsoare, Fiinţa esenţială apare.”
„Iată aşadar imaginea esenţială
care întreaga noastră viaţă ar vrea să se
manifeste şi care profită de şansa că eul
nu este în drum pentru a se materializa în acest ţesut
încă suplu. Şi apare deodată la acest bărbat,
la această femeie, faţa ei, fiinţa ei. Transfigurare
pe care adesea medicii nu o văd pentru că vin să
constate decesul în minutele care urmează. Dar pentru cel
care are ochiul esenţial, este acolo totuşi un mare
moment. Nu există îndoială că se află acolo
Fiinţa, a cărei prezenţă poate fi văzută
şi aveţi perfectă dreptate: este expresia unei
mari superficialităţi dacă nu vedem acolo nimic
altceva decât o destindere musculară. Este foarte puţin!
Foarte, foarte puţin!”
Faţa decedaţilor: eul dă drumul
la strânsoare. O altă faţă
mi-a atras atenţia. Este cea a unui bebelus care tocmai
s-a născut. Acolo încă nu există eu structurat,
condiţionat. Fotografiile din cartea Doctorului Leboyer
„Naşterea fără violenţă”
(s-a tradus şi în româneşte la editura HERALD, n.t.)
sunt transparente (este cuvântul care se cuvine). Acel bebelus
are faţa adevăratei lui naturi.
Şi iată că acel surâs,
îl regăsim şi pe o faţă cunoscută.
O faţă care a convertit mai mulţi orientali la
budism decât a făcut-o discursul budist: faţa lui
Budha.
Aceste două exemple subliniază că
nu trebuie să aşteptăm ultima expiraţie
pentru ca Fiinţa să transpară prin faţa
care suntem, prin corpul care suntem (Leib).
CORPUL FIINŢEI
Pot acum să precizez ce este Personal Leibterapia.
Prima mea experienţă datează din 2 noiembrie
1967: era primul sejur pe care îl făceam la Centru unde
trăieşte şi lucrează Durckheim din 1947.
Două bastoane canadiene mă ajutau să
suport un lumbago care, la rândul lui, urma unui alt lumbago.
Tristă situaţie pentru un specialist al corpului.
Nici ajutorul colegilor mei terapeuţi, nici
cel al medicilor nu putuseră până atunci să mă
trateze de aceste dureri lombare. Un prieten chirurg a diagnosticat
o hernie de disc pe care voia s-o opereze cât mai repede. Dar,
alt fenomen de sincronicitate, chiar în momentul în care trebuia
să decid data operaţiei am primit invitaţia lui
Graf Durckheim pentru acea primă vizită la Pădurea
Neagră.
Imediat Graf Durckheim îmi spune să nu mă
operez înainte de a o fi întâlnit pe colaboratoarea sa, D-na
Pelzer. „Ea practică Leibterapia şi ea poate să
vă ajute”, spunea el. Întâlnirea era programată pentru
a doua zi dimineaţa.
După ce a ascultat rezumatul istoriei spatelui
meu, D-na Pelzer mi-a spus: „întindeţi-vă acolo, pe
burtă”.
Acolo! Era pe o cuvertură pusă pe jos.
Pe burtă, este poziţia cea mai dureroasă pe care
o evită cel suferind de lumbago. În acelaşi timp,
mă întrebam dacă pot avea încredere în această
doamnă care părea să ignore poziţiile antalgice
şi cum urma să mă ridic de acolo?
Surpriza mea a crescut şi mai mult atunci
când, după ce a rămas puţin aşezată
alături de mine, cu o mână aşezată uşor
pe zona dureroasă, D-na Pelzer a început să lucreze,
să maseze regiunea umerilor! Mă străduiesc să
tac în faţa dorinţei puternice de a-i spune: „dar
nu acolo mă doare”. Dificil să mă concentrez
asupra manevrelor, foarte diferite de tehnicile învăţate
la universitate.
Deodată resimt dorinţa foarte puternică
de a plânge. Cu atât mai jenantă cu
cât eu sunt condiţionat de faptul că un bărbat
nu plânge, cu atât mai puţin în prezenţa unei doamne.
Chiar în clipa în care se operează această reflecţie
interioară, d-na Pelzer îmi spune: „lăsaţi să
vină ceea ce vine”. Nu trebuie mai mult pentru ca lacrimile
să forţeze barajul jenei. Nu m-am mai oprit din plâns
timp de 20 sau 30 de minute probabil. Imediat ce m-am oprit
din plâns, câteva presiuni continue(alunecate) pe umeri au făcut
imediat să-mi ajute să continui să mă destind
(să dau drumul la strânsoare). Şi apoi, fără
să ştiu nici cum şi nici pentru ce, m-am simţit
invadat de o stare de a fi diferită. Stare în care cuvântul
„seninătate” este altceva decât un concept sau o speranţă.
Să fi rămas aşa 10 minute sau
30 de minute? Nu ştiu. D-na Pelzer era încă acolo
sau s-a retras? Nu ştiu… Până când cu o voce blândă,
ea îmi spune: „gata, s-a terminat, ridicaţi-vă uşor”.
M-am ridicat… Nu mă mai durea spatele, nu
mai aveam lumbago. Văzând uimirea mea, d-na Pelzer izbucneşte
în râs şi într-o franceză care subliniază originile
ei germane, îmi spune: „Cred că spatele dumneavoastră
era plin.”
Prin aceste cuvinte ea traducea exact situaţia
în care eram în acea perioadă a vieţii mele: îmi era
plin spatele de ea! Şi d-na Pelzer a luat în serios corpul
care, zi după zi, materializa în trup acea crispare sacro-lombară
de refuz. Prietenii mei kinetoterapeuţi şi medici,
formaţi la şcoala corpului pe care omul îl are
– nu căutau cauzele „suferinţei” mele decât în
dispoziţia vertebrelor, a discurilor şi a tendoanelor…
Prin acest simplu exemplu, veţi fi remarcat
că Leibterapia are un caracter foarte pragmatic:
nu mă mai durea. În acelaşi timp, Personal Leibterapia
are un caracter iniţiatic, deschiderea la această
stare atât de diferită în care am putut trăi experienţa
plenitudinii, a ordinii şi a unităţii.
Care sunt mijloacele Personal Leibterapiei? Ele
sunt numeroase. Cele două sau trei colaboratoare care l-au
ajutat pe Graf Durckheim să pună la punct procedura
de Personal Leibterapie au lucrat în special „Atem-Masajul”,
masajul însoţit de respiraţie. Aceasta îmi pare a
fi coloana vertebrală a Leibterapiei. Este vorba de o procedură
în care alternează presiunile, presiunile continue(alunecate),
întinderi şi alte tehnici clasice de masaj. Dar fiecare
tehnică însoţeşte expiraţia persoanei tratate.
Şi când utilizăm cuvântul „masaj” există totdeauna
caracterul a ceva fizic. Durckheim preferă să vorbească,
pe bună dreptate, de tratamentul persoanei.
Un alt ansamblu de tehnici este reluat sub numele
de „Behandlungstherapie”. Sunt manevrele( hand- mână)
care se aseamănă mai mult cu modelajul, cu sculptura,
decât cu masajul. Tehnici terapeutice care au drept sens să
permită persoanei tratate să intre în forma
sa. Corpul care este omul, reprezintă forma
în care acel om se arată şi care este vizibilă.
Astfel, sunt mulţi bărbaţi, multe femei, care
sunt închişi în cuşca lor toracică. Această
denumire anatomică este interesantă: „cuşca toracică”.
Behandlungstherapia ajută la deschiderea acestei cuşti.
Ar fi şi mai bine să se spună: ajută persoana
să se deschidă, să nu rămână închisă…
Leibterapia conduce de asemenea foarte adesea la un fel de mângâiere
care foarte atinge uşor pielea. Câţi dintre noi suntem
închişi în pielea noastră? Omul nu se simte „bine
în pielea lui” decât atunci când o depăşeşte.
Personal Leibterapia, este şi această
invitaţie pe care Graf Durckheim i-a făcut-o lui Henri
Hartung atunci când i-a spus: „ar trebui poate să învăţaţi
să mergeţi!” Înseamnă a lua în serios persoana
în atitudinile şi în gesturile ei. Pentru terapeut, care
are ochiul orientat spre transparenţa la Fiinţa esenţială,
atitudinea, gestul, mersul reprezintă totdeauna sau şansa
unui pas spre transparenţă sau un obstacol la transparenţă.
Terapeutul trebuie să aibă ochiul preocupat
de trei factori:
1) Tensiunea
2) Respiraţia
3) Centrul, centrul de greutate (hara).
TENSIUNE
ŞI RESPIRAŢIE
1) Tensiunea este viaţa însăşi.
Tot ceea ce este viu se materializează în viaţă
într-o tensiune.
Roza, prezentă în faţa noastră
pe această masă manifestă viaţa care o
face să trăiască în această tensiune,
într-o formă. Este la fel de adevărat pentru fiecare
dintre noi. Dar diferenţa dintre om şi floare, pe
acest plan, este că aceasta din urmă nu poate spune
nu tensiunii care duce la forma pe care o vedem, în timp ce
omul poate spune nu. Şi el spune nu mai des decât crede
el, fie opunând tensiunii juste şi naturale, o contra-tensiune,
fie ne-simţindu-se responsabil de forma justă, abandonându-se.
De o parte este pericolul crispării, de cealaltă
parte pericolul disoluţiei. Această contra-tensiune
nu îşi are sursa în muşchi, în ţesut, ci îşi
are sursa în om.
Omul întreg este responsabil de crispare. Aceasta
este întotdeauna expresia unei neîncrederi(temeri). Crisparea
exprimă o frică a omului. Nu este nimic mai natural.
Şi această reacţie o recunoaştem şi
la animal. La Mirmande avem un câine ciobănesc şi
i-am dat drept nume – Hara! Într-o seară dormea la picioarele
mele în timpul mesei. Din păcate am scăpat o furculiţă.
În mai puţin de o secundă câinele era în picioare,
cu părul zburlit, urechile ridicate, încordate. Dar ceea
ce mi-a atras în special atenţia a fost că o clipă
după aceea, iată-l din nou culcat, perfect destins
şi câteva secunde mai târziu dormea! Fiecare din noi
are, de asemenea, această reacţie, atunci când un
avion trece foarte aproape deasupra acoperişurilor, când
se trânteşte o uşă. Dar marea diferenţă
este că noi rămânem în această stare de crispare.
Cu atât mai mult dacă frica noastră priveşte
ziua de mâine, necunoscutul: cancerul, dolarul, viitorul copiilor,
moartea…
Atunci când contra-tensiunea devine prea mare,
este adesea căderea în celălalt pol: resemnarea,
disoluţia, depresia. Lipsa de responsabilitate vizavi
de Viaţă ne animă atunci. Pe planul eului natural,
al eului primar, instinctiv, cele două stări contradictorii
care ne separă de tensiunea justă, ne separă
de contactul cu forţele profunde ale fiinţei noastre,
forţe curative, vindecătoare. Noi întârziem, în
mod inconştient, vindecarea numeroaselor maladii din
cauza contra-tensiunilor sau a atitudinii deformate(fără
energie). Marea Viaţă nu poate atunci să-şi
facă lucrarea în cadrul micii noastre vieţi.
Pe planul „eului existenţial”, această
contra-tensiune îl separă şi îndepărtează
pe om de ordinea naturală. Această ordine în care
şi prin care el ar putea avea şansa de a deveni
cel care este în fond. În căutarea sa după esenţial,
cea de-a treia etapă în maturitatea umană, această
contra-tensiune îl divizează pe om, îl separă de
Fiinţa lui şi îl izolează.
În faţa crispării, noi nu căutăm
o simplă destindere fizică. Destinderea are aici
drept sens transparenţa la fiinţă în tensiunea
justă. A da drumul la strânsoare la ceea ce îşi
are sursa în „eu” pentru a ne deschide pentru ceea ce îşi
are sursa în Fiinţă.
Personal Leibterapia are drept sens acela de
a-i permite omului să se regăsească pe aceste
trei planuri: planul natural, planul existenţial şi
căutarea sa după esenţial.
2)
Respiraţia
este limbajul fiinţei. Ceea ce noi numim respiraţie este Fiinţa
care se manifestă în fiecare dintre noi. Părintele
Besnard, pe care mulţi l-au cunoscut, îmi spunea: „Respiraţia
nu aparţine persoanei care respiră.” Dar responsabilitatea
noastră este angajată în diferitele cauze care deformează
această mişcare interioară.
Ce reprezintă respiraţia pe planul
„eului primar”? A trăi şi a supravieţui! Pe
acest plan accentul este pus pe inspiraţie, până
acolo încât dacă îi cereţi unei persoane să
expire profund, ea va începe prin a inspira profund. Şi
dacă îi veţi face această remarcă ea vă
va spune că pentru a expira profund trebuie totuşi
să inspire bine. Pe planul eului existenţial, a
doua etapă a dezvoltării noastre, etapa raţională,
accentul este pus pe expiraţie. Exerciţiul respirator
inventat de om, vede accentul pus pe expiraţie. Omul
caută încă trucuri respiratorii pentru a funcţiona
mai bine în lume. Cântăreţul face câteva exerciţii
respiratorii înainte de a intra în scenă, pentru a elimina,
pe cât posibil, tracul. Este respiraţia pusă în
slujba eului pentru a ajunge la o performanţă.
Pe cel de al treilea plan al dezvoltării
umane, respiraţia are o cu totul altă semnificaţie.
Este suflul, Pneuma, Atman –ul.
Suflul este limbajul, expresia Fiinţei.
Pneuma este poate Fiinţa care devine conştientă
de sine în conştiinţa omului. Nu mai este vorba
aici de exerciţiu, ci de respiraţie, acest gest
al marii vieţi pe care omul nu-l poate face. Dimpotrivă:
respiraţia îl face pe om.
3) Hara: Un „cadou” pe care Graf Durckheim l-a
făcut omului occidental prin cartea sa „Hara,
Centrul vital al Omului” (în pregătire la Editura
Herald, n.t.). Hara nu este un privilegiu al japonezilor.
Concret, Hara este înainte de toate transferul greutăţii
corpului în josul corpului. „Centrul eului” este situat la
nivelul la care puneţi indexul atunci când spuneţi
„eu”. La acest etaj, pieptul, se arată omul pe sine şi
în aceeaşi clipă chiar el îşi pierde rădăcinile,
pierde sprijinul.
Henri Hartung, la sfârşitul conferinţei
sale, a pus câteva întrebări referitoare la Hara. Aş
vrea să încerc să răspund la ele.
HARA
Maeştrii japonezi vorbesc despre Hara
ca fiind locul de întâlnire al forţelor cerului şi
al forţelor pământului. Acest forţe fiind manifestarea
zeilor pământului şi ai zeilor cerului, transcendenţa
pământului, transcendenţa cerului. Se spune de asemenea
în artele marţiale că dacă sunteţi în
centrul vostru, sunteţi în centrul universului. În shintoism,
zeii sunt KAMI. „KA” vrea să spună foc şi „MI”
vrea să spună apă. Ka, focul, este orizontala
(focul parcurge pământul, orizontala, înălţându-se
spre cer). Mi, apa vine din cer, este verticala. Şi hara
este punctul de întretăiere al verticalei cu orizontala.
Dr. Tauber, elev şi discipol al lui C.G.
Jung, îmi atrăgea atenţia asupra lui „sacrum”.
Interesant os! Care se deosebeşte de cubitus, radius,
humerus… sacrumul. În terminologia osteologică acest
nume este remarcabil! Sacrumul, regiunea sacro-lombară
este peretelel posterior al Harei, al bazinului.
Dr. Tauber, medic, îmi vorbea despre sacrum
ca reprezentând altarul care i-a permis omului să treacă
de la natură la cultură. Este axa în jurul căreia
omul pivotează pentru a trece de la orizontală (lumea
animală) la verticală. La ce bun o anatomie poetică?
În practica mea de Personal Leibterapie întâlnesc zilnic persoane
care suferă de dureri în partea inferioară a spatelui,
de şarniera sacro-lombară. Şi văd din
ce în ce mai mult în această suferinţă sechelele
unui conflict între natură şi cultură, instinct
şi raţiune. Lucrarea Harei are drept sens armonizarea
relaţiei dintre aceşti zei ai pământului şi
aceşti zei ai cerului care ne locuiesc.
Citind programul de la Saint-Baume, am văzut
că Bernard Rerolle a luat drept titlu al unei sesiuni
„Împărăţia lui Dumnezeu, centrul vital al omului”.
Aceasta mă impresionează cu atât mai mult cu cât
un japonez traducea cuvântul Tandem (un alt cuvânt
pentru a traduce această regiune a abdomenului inferior)
ca fiind locul credinţei lui.
După ce am situat Personal Leibterapia
în lucrarea lui K. Graf Durckheim, după ce am definit
ce reprezintă corpul care este omul, câteva cuvinte
se impun pe tema terapeutului.
Înainte de toate îmi pare indispensabil ca
terapeutul corpului care omul „este” să fie în prealabil
un terapeut al corpului pe care omul îl „are”… Faptul că
primele persoane care au lucrat alături de Graf Durckheim
în dezvoltarea Personal Leibterapiei, erau terapeuţi
având o formare aprofundată, ar trebui să fie de
ajuns pentru a înţelege aceasta. Intuiţia lui Graf
Durckheim privind terapia iniţiatică s-a materializat
în cunoştinţe şi într-o experienţă
tehnice temeinice.
Personal Leibterapia depăşeşte,
dar integrează terapia corpului pe care omul îl are.
În acelaşi fel în care ceea ce face din interpretarea
lui Mozart o capodoperă depăşeşte şi
integrează studiul solfegiului, tehnica instrumentului
etc. Nu trebuie să confundăm a depăşi
cu a … înlocui.
Exemplul următor era: în ce constă
în principal această depăşire? Eram de câteva
săptămâni la Pădurea Neagră când Graf
Durckheim îmi povesteşte întâlnirea lui recentă
cu o tânără femeie kinetoterapeută:
”Ea îmi povestea câteva situaţii din viaţa ei, îmi
vorbea de munca ea, şi am simţit destul de repede
ce nu merge la ea. De aceea, am întrerupt-o şi i-am spus
că am o puternică durere de cap. I-am propus să
profite de competenţa ei pentru a mă ajuta. Îndată
această tânără s-a ridicat, a ocolit biroul
meu, a venit în spatele meu şi fără să
aştepte, a început să-mi maseze fruntea, tâmplele…
procedură perfectă.
Dar după 30 de secunde o opresc şi
îi spun – Domnişoară… opriţi-vă… totul
este fals.
Bineînţeles că a încremenit, întrebându-se ce a
făcut rău. Eu i-am spus:
Procedura dvs este perfectă, nu am nimic
de spus, dar, domnişoară, luaţi-mi capul cu
iubire…! Luaţi-mă în mâinile dvs cu iubire…!
Biata femeie a fost tare şocată.
Lecţia a durat cinci minute. Dar ea a înţeles un
lucru important pentru toată viaţa…”
Calitatea care, în primul rând, îl caracterizează
pe terapeut este această calitate a întâlnirii.
În practica sa, terapeutul trebuie să
fie atent la ceea ce Durckheim numeşte „cei 5 paşi”.
Primul pas: vigilenţa trează.
Terapeutul riscă mereu, atunci când întâlneşte o
persoană de tratat, să o închidă într-o categorie
foarte precisă. Acest bărbat, această femeie,
are umerii cam aşa… problema lui, a ei, este deci aceasta!
Prin această atitudine, el împiedică persoana să
se arate aşa cum este ea în realitate, pe moment. Vigilenţa
trează evită căderea în această cursă.
Al doilea pas:A da drumul!( Lacher
prise)
Este vorba de a face vidul, de a abandona orice
idee privitoare la ceea ce ar fi bine de făcut. Aici
este nevoie de timp. După cum precizează Herrigel
în cartea sa despre tirul cu arcul, maestrul avea timp, discipolii
aveau timp, toată lumea avea timp!
Acest timp, ca şi în practica aşezării
în linişte, este un aliat indispensabil al terapeutului.
Al treilea pas: Uniunea. Lacher prise-ul
are drept sens uniunea cu cealaltă persoană. A se
pierde în realitatea celuilalt. Şi din această uniune
se va naşte ceea ce caracterizează pasul următor.
Al patrulea pas: Naşterea gestului
fructuos. Aici intervine gestul terapeutic, tehnica justă.
De aceea, Jung le spunea discipolilor săi că odată
în faţa pacientului lor ei trebuie să uite totul,
dar nu poţi uita ceea ce nu ştii.
Gestul terapeutic fructuos are drept bază
o ştiinţă terapeutică. Fără
aceasta Personal Leibterapia nu va fi niciodată decât
un joc periculos în mâinile unui ucenic vrăjitor.
Al cincilea pas: Repetarea.
Această tehnică, născută
din lacher prise şi din uniune, trebuie atunci
să fie repetată, reînnoită, aprofundată.
Acest al cincilea pas ne conduce în mod natural
la primul. Această atitudine de vigilenţă trează
ne va indica că acum este destul, că această
tehnică şi-a făcut lucrarea curativă.
Acest din urmă cuvânt nu este de luat pe planul terapiei
pragmatice. Curativ vrea să spună aici: a deschide
persoana faţă de fiinţa ei, de adevărata
ei naturp.
Cei cinci paşi, veţi fi înţeles
deja, privesc nu numai Personal Leibterapia ci, de aceeaşi
manieră, aşezarea în linişte (meditaţia),
Tai Chi Chuan, Aikido, Ikebana. Aceşti cinci paşi
privesc omul în mers (pe drum).
O experienţă a corpului care suntem.
Ridicaţi-vă în picioare. Picioarele sunt depărtate
la lărgimea bazinului. Acum, imaginaţi-vă
o situaţie de întâlnire cu o altă persoană
sau cu un grup de persoane. De exemplu, elevii la care le
ţineţi curs zilnic; sau poate fi jandarmul care
vă anunţă că aţi depăşit
cei 130 de km/h.
Simţiţi-vă în această situaţie,
gustaţi această confruntare. Fiind în special conştient
de baza voastră, de picioarele voastre. Daţi un
nume acestor calităţi care se trezesc.
Vă invit acum să „închideţi
picioarele”, adică să le plasaţi unul lângă
celălalt. Imaginaţi-vă aceeaşi situaţie.
Cum vă simţiţi, gustaţi în această
altă atitudine, această altă bază?
Urmare acestor două experienţe, vă
invit să alegeţi atitudinea în care preferaţi
să trăiţi această situaţie? (în acea
clipă 98% dintre persoane depărtează picioarele).
Puteţi să-mi spuneţi de ce preferaţi
acest „mod de a fi acolo” celuilalt?
Câteva răspunsuri ale participanţilor:
-
Cu picioarele deschise mă
simt mai plin de încredere.
-
Mă simt mai echilibrat. Cu
picioarele închise mă simt împietrit. Cu picioarele deschise
înfrunt această situaţie cu mai puţină
frică.
-
Picioare deschide: încredere.
-
Picioare închise: lipsă de
încredere.
Experienţa pe care aţi trăit-o
este o experienţă a corpului care sunteţi.
Picioarele pe care le aveţi, corpul pe care îl aveţi
nu se schimbă în aceste atitudini diferite, ci în calitate
de persoană care trăieşte o situaţie,
el este foarte diferit să fie acolo: cu picioarele deschise
sau închise.
În urma acestei experienţe veţi descoperi
că există un mod de a fi acolo just, şi
că prin raport cu acesta, toate celelalte sunt false.
Personal Leibterapia vă ajută să vă deschideţi
modului just de a fi acolo.
Gestul exprimă şi operează.
A fi în picioare este un gest. La fel, a fi
aşezat, a merge sunt gesturi prin care fiecare dintre
noi se exprimă.
Exerciţiul aşezării în linişte,
exerciţiul mersului sunt exerciţii de realizare,
şansa de a deveni ceva mai mult noi înşine.
Pentru a conclude aş vrea să atrag
încă o dată atenţia asupra semnificaţiei
cuvântului „LEIB”. Este corpul căii, persoana întreagă
în modul ei de a fi acolo. Transformarea persoanei
trece printr-o lucrare asupra corpului care această persoană
este. Personal Leibterapia participă
la această transformare al cărei sens este transparenţa
Fiinţei.
Sursa:
Revista QUESTION DE… Albin
Michel, nr. 81, număr dedicat lui Karlfried Graf
Durckheim
http://www.albin-michel.fr/Karlfried-Graf-Durckheim-EAN=9782226041074
Traducerea îmi aparţine, V.J.