Un locuitor din Ispahan şi-a risipit toată
moştenirea şi se afla în lipsă. Într-o noapte,
el a avut un vis: o vocea îi spunea că există în oraşul
Bagdad o comoară ascunsă într-un anumit loc. La trezire,
el a plecat îndată la Bagdad. Ajuns acolo, fără
bani, a hotărât să cerşească, dar îi era ruşine
s-o facă înainte de căderea nopţii.
Cum rătăcea aşa pe străzi, a fost sesizat
de o patrulă de poliţie care l-a luat drept hoţ
şi l-a luat la bătaie fără ca el să se
poată explica. Când a ajuns în sfârşit să se explice,
el şi-a povestit visul cu un accent de sinceritate care l-a
convins pe locotenentul de poliţie.
Acesta îi strigă: „Văd că nu eşti un hoţ,
că eşti un om de treabă, dar cum ai putut tu să
fii atât de stupid încât să întreprinzi o călătorie
atât de lungă, bazându-te pe un gând? Şi eu am visat
de multe ori despre o comoară ascunsă la Ispahan într-o
căsuţă albă, în cutare stradă, aparţinând
lui Cutare, dar nu am plecat la drum cu toate acestea.”
Or, casa despre care vorbea era cea a călătorului. Acesta
din urmă, mulţumind lui Dumnezeu că pricina norocului
său a fost tocmai propria lui eroare, s-a întors la Ispahan
unde a găsit comoara îngropată în propria sa casă.
Această povestită venită de undeva şi de departe
ne indică dintr-o dată demersul: fericirea-comoară
este, la picioarele noastre, aici şi acum, la noi, în noi.
Nathalie este o femeie foarte frumoasă
de 35 de ani. Ea are totul pentru a fi fericită. Cu toate
acestea ea se arată mereu nemulţumită de ea însăşi
şi de ceea ce face. Anul trecut şi-a părăsit
soţul, împreună cu care trăia de optsprezece ani.
„Nu aveam nimic special să-i reproşez. Doar că
nu eram fericită cu el. Mă plictiseam şi mă
simţeam singură, chiar şi în compania lui. Este
cel mai vechi prieten al meu din copilărie. El este foarte
amabil, dar eu nu simt complicitate, nu mă simt în siguranţă
lângă el. Mai înainte, el lipsea mult din cauza deplasărilor
de serviciu. Eu nu suportam să fiu singură. Am insistat
mult ca el să-şi schimbe meseria. El a acceptat şi,
câteva luni mai târziu, mă simţeam din nou singură,
chiar şi când el era prezent. Am concluzionat că nu-l
iubeam destul. Atunci l-am părăsit.”
Solitudinea constituie o temă centrală în viaţa
Nathaliei. „Când eram mică, vorbeam singură cu păpuşile
mele timp de ore întregi, sau cu pisica mea. O luam în braţe,
o mângâiam, îi povesteam tot ce făceam, îi încredinţam
tristeţile mele şi micile mele plăceri. Părinţii
mei, agricultori, foarte absorbiţi de munca lor la fermă,
nu erau adesea acasă. Ne descurcam singuri. Eram deja în
pijama în paturile noastre cu toţii când ai ajungeau acasă
seara.”
De ce îi este atât de frică Nathaliei de singurătate?
Ce simte ea? „O stranie senzaţie de rău, un vid interior,
ca şi cum nu aş exista. Ca o fetiţă, am nevoie
constant de prezenţa cuiva. Nu mi-este frică de nimic
precis, nici de nimeni, dar am nevoie să mi se vorbească,
să mă privească cineva, să mă atingă,
să mă liniştească. Nu pot trăi dacă
nu sunt înconjurată. Prezenţa fizică a altora este
vitală pentru mine. Când fac dragoste, simt mai multă
plăcere când sunt atinsă, mângâiată, strânsă
în braţe decât în actul sexual în sine. Nu ştiu ce este
orgasmul. Acasă, las în permanenţă televizorul
sau radioul aprins, chiar dacă nu mă uit sau nu ascult.
Aşa mă simt înconjurată!”
Nathalie a căutat, fără să fi decis în mod
liber, să lupte contra acestor dureroase senzaţii de
vid interior şi de solitudine, practicând tot felul de sporturi
şi de activităţi. Întotdeauna ea a fost o femeie
hiperactivă, dinamică. „Trebuia să fiu tot timpul
ocupată, ca să nu mă gândesc. Prietenii mei apropiaţi
îmi spuneau „buldozerul”. Ceva mă împingea să alerg
şi să fac totul temeinic, până la epuizare de multe
ori. Pot să înot o oră întreagă fără
să mă opresc, să rulez 60 de km cu bicicleta fără
întrerupere. Mă simt mai bine după acestea. Ador, de
asemenea, să practic parapanta şi skiul. Am fost întotdeauna
o temerară în sporturi pentru a arăta că sunt puternică,
la fel de rapidă şi de curajoasă ca un băiat.
Când nu aveam nici un program, începeam să fac menaj, toată
ziua, practic fără să mă odihnesc. În unele
week-end-uri, seara mai ales, făceam vizită copiilor
bolnavi spitalizaţi. Îmi face bine să mă ocup de
alţii, să-i îngrijesc pe cei care suferă. Aceasta
îmi permite să mp simt utilă, dar mai ales mă linişteşte.
Îmi spun că sunt vie, tânără şi sănătoasă.”
Straniu, Nathalie are totul pentru a fi fericită, dar ea
nu este aşa! Este tânără, frumoasă, inteligentă
şi sănătoasă. Ocupă un post interesant
– cadru de conducere într-o bancă mare - , nu suferă
de nici o problemă de bani, trăieşte cu un bărbat
adorabil care, chiar şi-a schimbat slujba, pentru a-i face
plăcere… Nici un rezultat! Acum câţiva ani, Nathalie,
considerând că are sâni prea mici, comparativ cu cei ai mamei,
ai surorii ei şi ai altor prietene, pe care ea îi găsea
mai generoşi, s-a supus unei operaţii de chirurgie estetică.
Aceasta s-a tradus printr-o mărire a volumului sânilor datorită
unei proteze mamare, „pentru a mă simţi o femeie adevărată”.
Această operaţie reuşită a eşuat totuşi
în a o face pe Nathalie fericită! Se subînţelege că
tânăra femeie, câştigând bine, fiind o natură mai
degrabă cheltuitoare, nu ezita să-şi cumpere „îmbrăcăminte”
şi să-şi schimbe din când în când decoraţiunea
apartamentului, în care se simţea bine. În ultimul an, ea
a decis, pentru a se debarasa de sentimentele ei penibile de plictiseală
şi de solitudine, să-şi transforme viaţa de
sus până jos în speranţa de a găsi în sfârşit
fericirea. „Am avut ideea de a placa totul, de a schimba radical
viaţa, de a pleca de la zero.” Nathalie nu numai că
şi-a părăsit bărbatul, cu care trăia
de optsprezece ani, dar şi-a cerut şi mutarea într-un
alt oraş, „mai viu, mai dinamic, unde aş putea să
am întâlniri, să mă distrez, să profit de spectacole.
Ador baletul şi cinemaul!”
În mod miraculos, totul i-a ieşit de minune. Era vorba acolo
de un pariu, de proiecte capricioase a căror realizare nu
o garanta nimeni. Ar trebui să credem că Nathalie se
bucură de graţiile îngerului ei păzitor?
Ea şi-a găsit repede o locuinţă frumoasă
şi a obţinut transferul la sucursala alegerii ei. A
reuşit, în final, să întâlnească, pe Internet,
un bărbat bine în toate privinţele, cu care se întâlneşte
de nouă luni şi cu care „se simte bine”.
In mod curios, şase luni mai târziu, castelul din cărţi
de joc se prăbuşeşte din nou. Toate aceste eforturi
se dovedesc insuficiente pentru a o face pe Nathalie fericită.
Ea se află, din contră, din rău în mai rău,
„într-un impas fără ieşire”: indispoziţie
interioară, plistis, vid şi solitudine şi mai profunde.
În paralel, hiperactivitatea ei se accentuează.
Dar de ce? Ce o face pe Nathalie atât de nefericită?
Hiperactivitatea şi agitaţia constituie simptomele cele
mai revelatoare ale depresiei infantile precoce, aşa
numita DIP. Ele ies în faţă pentru a-l ajuta
pe subiect să lupte contra unei morţi psihice. Agitaţia
şi abundenţa sunt în mod invariabil destinate să
camufleze vidul şi sărăcia internă. Dar, în
mod paradoxal, în loc să-l liniştească pe subiect,
ele îl împiedică să fie el însuşi, obstrucţionând
libera circulaţie a energiei lui vitale. Prins în pânza de
păianjen a suprasolicitării, cu cât se zbate mai mult,
cu atât fericirea se îndepărtează. În fond, nu Nathalie
este cea care suferă, care se teme de solitudine, de vid
şi de plictiseală, ci copilul ei interior, fetiţa
care a fost ea, care rămâne şi astăzi şi care
o invadează, interzicându-i să fie ea însăşi,
adultă şi autonomă, pentru a simţi fericirea.
Nathalie nu poate deci trăi în numele ei propriu,
nu poate gândi, privi, simţi, alege cu capul ei, cu ochii
ei, cu inima ei şi cu corpul ei de femeie adultă. Nu
ea este cea nefericită, ci copilul ei interior. De ce
aceasta?
În familia ei, Nathalie este situată între două
surori mai mari şi un frate mai mic. Ea este aşadar
a treia şi ultima dintre fete. „După naşterea surorilor
mele, părinţii mei, mai ales mama mea, îşi doreau
mult un băieţel. Ea a declarat înainte să mă
nască pe mine: „Dacă nu este un băiat, nu vreau
nici să o văd.” Când m-am născut eu, ea a refuzat
să mă privească, să mă atingă, să
mă ia în braţe şi să mă hrănească,
timp de o săptămână.
Eu nu ştiam toate acestea decât foarte puţin. Mama mea
era extrem de severă şi de rigidă. Aceasta nu mă
mira la ea. Când hotăra ceva, era imposibil să o faci
să-şi schimbe părerea. Din acest motiv, ea nici
măcar nu a ales prenumele de fată pentru mine. În faţa
insistenţei femeii care asista naşterea, ea a aruncat:
„Numiţi-o cum vreţi voi, mie îmi este egal!” Infirmierele
au consultat calendarul. Era 27 iulie, ziua sfintei Nathalia,
deci m-au numit Nathalie! Eu mi-am spus mai târziu că, cum
ea voia ca eu să fiu băiat, ea m-a făcut pe jumătate,
cu un piept mic. Eu am decepţionat-o pe mama mea. Ea n-a
fost niciodată mândră de mine. Când eram mică ea
nu mă lua prea mult în braţe, încă şi mai
puţin după naşterea frăţiorului meu.
În schimb, el era tratat ca un mic prinţ, adorat, îngrijit,
răsfăţat, copleşit. El avea dreptul la toate,
iar eu la nimic. Eram foarte geloasă.”
Această poveste clarifică, în parte, semnificaţia
sentimentelor de vid, de solitudine şi de plictiseală
la Nathalie, sinonime cu disperarea şi abandonul, şi
chiar cu moartea, din cauza non-recunoaşterii în dorinţa
maternă şi în inima maternă. Ea retrimite şi
la absenţa concretă de înveliş corporal, de privire
şi de atingere în urma expulzării afară din pântecele
matern. Lipsită de seva narcisică, Nathalie era un copil
născut mort! Aceasta explică hiperactivitatea ei anxioasă
şi agitată: să fugă de non-viaţă,
de inexistenţă, de moarte, să se asigure că
există, să fie vie şi întreagă într-un corp
real. Aceasta arată şi pentru ce Nathalie simte în mod
constant nevoia stimulatoare de prezenţa fizică a altora,
substitute materne. Tot aşa, dedicându-se de o manieră
adictivă activităţilor sportive, Nathalie încerca
să-şi imagineze că ea nu era o fată „slabă
şi plângăcioasă”, ci o dinamică şi o
luptătoare, ca un băiat, pentru a plăcea mamei
ei.
În sfârşit, mica Nathalie a trebuit să se simtă
foarte vinovată, pe de o parte, decepţionând-o pe mama
sa şi, pe de altă parte, îndurându-i respingerea, în
zorii existenţei ei, într-o ţară necunoscută.
De atunci, tot ceea ce ea a întreprins pentru a găsi fericirea
nu a reuşit decât să accentueze nefericirea ei. Dar
prin ce anume faptul de a se fi născut fetiţă şi
nu băiat a putut să-i influenţeze atât de puternic
destinul ei? Nu exagerăm impactul şi importanţa
acestei contingenţe, în cele din urmă banale şi
frecvente?
„Bunicii mei din partea tatălui aveau trei copii, două
fete şi un băiat, tatăl meu, a cărui naştere
era extrem de dorită. L-au numit Aimé (iubit)! Bunicii mei
din partea mamei au adus pe lume şase copii, patru fete mai
întâi, ultima fiind mama mea, şi apoi doi băieţi.
Unul din ei a murit înecat la 3 ani. A căzut în râu în timpul
unei plimbări, însoţit de mama mea. Ea a făcut
tot posibilul să-l scoată afară, dar nu a reuşit
să-l salveze. Al doilea băiat a murit la 19 ani, doborât
de un camion cu prilejul unei permisii în timpul serviciului militar.
Mama mea nu mi-a povestit niciodată toate acestea.”
Statutul de bărbat, de fiu, nu pare deci neutru, anodin,
în istoria transgeneraţională a Nathaliei. De ambele
părţi, paternă şi maternă, acest loc
este idealizat, hipervalorizat dar de asemenea, fragil, atacat
de animozitatea fatalităţii. Interesant, frăţiorul
Nathaliei, era să dispară şi el în trei rânduri.
A înghiţit, la 2 ani, pâine otrăvită destinată
şoarecilor. Era cât pe ce să cadă, la 3 ani, în
groapa menajeră. În sfârşit, la 6 ani, jucându-se cu
chibriturile, a dat foc la camera mamei lui. De fiecare dată
a fost salvat in extremis!
În acest context, mama Nathaliei căuta poate, prin dorinţa
ei intensă de a „avea un băiat”, să compenseze
pierderea celor doi fraţi pentru a-şi linişti culpabilitatea
şi depresia, oferind o dublă înlocuire mamei ei. Nathalie
se vedea destinată să umple această lipsă,
să incarneze pe cei doi dispăruţi, la două
generaţii după!
În consecinţă, ceea ce o împiedică pe Nathalie,
sau mai exact pe copilul ei interior, să se simtă fericită
nu priveşte deloc statutul ei de băiat sau de fată.
Rana ei narcisică provine de acolo că ea nu este luată
în considerare pentru ceea ce este cu adevărat, fiind chemată,
luată drept alta, să ocupe un loc şi să joace
un rol care nu sunt ale sale. Împinsă de copilul ei interior,
ea şi-a delapidat energia vitală încercând să trăiască
pentru alţii, pentru a-i reîncarna pe băieţii morţi.
Niciodată, nu adultul este cel care este nefericit , ci copilul
lui interior, asemenea unei păpuşi ruseşti (imbricate).
Astfel, fericirea Nathaliei se vedea împiedicată, blocată
din interior. Toate eforturile ei, toate iniţiativele ei
de pe planul realităţii exterioare (chirurgie estetică,
schimbarea de oraş, de muncă, de partener, practica
adictivă a sporturilor etc), departe de a contribui la fericirea
ei, nu reuşiseră decât să-i lărgească
vidul interior, zi după zi. Nimeni şi nimic nu ajungea
să o consoleze, să-i dovedească că exista,
că era în viaţă, vie, într-un corp real şi
întreg, non îmbucătăţit. Este motivul pentru care
ea nu s-a autorizat niciodată să devină mamă,
să poarte o viaţă în pântecele ei.
Ea nu putea deci să guste din fericire, cu uşurinţă
şi fără grijă, profitând de tot ce avea în
momentul prezent, în măsura în care era prinsă în cuie
de trecutul ei, sub influenţa culpabilităţii şi
a depresiei infantile precoce. Ea avea totul pentru a fi fericită,
dar nu era deloc aşa, deloc ea însăşi, conştientă
de istoria ei şi în pace cu ea. Numai luarea la cunoştinţă
a romanului ei familial, descoperirea sensului locului alienat
pe care era chemată să-l ocupe i-au permis să se
desprindă din cuie, să se elibereze din trecutul ei,
pentru a deveni ea însăşi, femeia adultă care era,
vie şi întreagă, într-un corp real, smulsă din
DIP şi din culpabilitatea de a fi suferit. „Păcat că
nu am făcut criza mai devreme, ce fericită as fi fost
mai mult timp. Mă simt altcineva, eu însămi, acum. Am
devenit o femeie!”
Ce este fericirea?
Ce definiţie psihologică a fericirii
să propunem, suficient de degajată de consideraţiile
filosofice, morale şi religioase, speculative şi abstracte?
Fericirea nu se situează, aşa cum am
văzut împreună cu Nathalie, în realitatea exterioară.
Ea nu se reduce la satisfacerea aspiraţiilor noastre, dorinţe
şi nevoi în absenţa oricărui decalaj între realitate
şi idealul nostru. Nu este suficient să avem totul,
bogăţie, frumuseţe, tinereţe şi sănătate,
pentru a ne da dreptul să fim fericiţi, dacă
nu suntem noi. În sfârşit, fericirea nu trimite înapoi
la nici o lipsă reală, de ceva sau de cineva, nici
la vreo necunoaştere care ar fi posibil de atenuat concret
datorită unor reţete, exerciţii, tehnici sau
regimuri.
Evident, nu este deloc interzis, ba dimpotrivă,
să ne ameliorăm condiţiile materiale de viaţă,
să ne locuim corpul, să-l îngrijim şi să-l
iubim. Cu toate acestea, corpul, la opusul credo-ului religiei
moderne de consum, nu ar putea să se erijeze în singura
sursă, în unicul spaţiu de fericire, prea repede confundat
cu plăcutul şi agreabilul, starea de bine şi
confortul fizic.
Fericirea vine din noi înşine. Ea reprezintă
o dispoziţie, o aptitudine internă psihică. Ea
îşi are originea în această extraordinară, dar
atât de simplă, senzaţie de a exista, În această
inefabilă certitudine de a fi viu şi întreg într-un
corp real. Ea se află în plăcerea de a trăi,
în dorinţa şi pofta („en-vie” în textul original,
joc de cuvinte, însemnând dorinţa şi în
viaţă ) de a exista, trăind printre cei vii,
şi nu în plăcerile vieţii.
Ce înseamnă a fi tu însuţi?
A fi tu însuti nu constă în nici un
caz, aşa cum se crede, în a face „ceea ce vrem”, în mod
liber, eliberaţi de orice datorie, de orice limită
şi de orice sentiment de culpabilitate, fără
să ţinem seama de voinţa altuia. Aceasta nu înseamnă
nici că, plasându-ne în centrul lumii, fără legătură
şi fără suveran, ne separăm de originile
noastre, de înaintaşii noştri, de ţara noastră,
de religia noastră, pe scurt, de tot ceea ce nu am ales
în mod deliberat.
Paradoxal, când subiectul se crede cel mai liber,
incapabil de control şi de răbdare, atunci el este
mai puţin autonom din punct de vedere psihic, cel mai prizonier
al atot-puterniciei pulsionale, al normelor colective şi
al publicităţii. Libertatea excesivă invalidează
şi diminuează autonomia psihică.
A fi tu însuti vrea să spună
a te iubi, a te accepta, a te respecta aşa cum eşti,
în corpul tău, la vârsta ta şi în sexul tău,
bucurându-te în special de un psihism separat, diferenţiat,
autonom, degajat de confuzii de identitate, de locuri şi
de funcţii cât şi de dependenţe parazitare. Când
eşti tu însuti nu te afli nici înconjurat, nici inclus
în psihismul altora, deşi fiind în legătură cu
ei, în respectul diferenţei şi al distanţei.
A fi tu însuti înseamnă a putea simţi, gândi,
alege, dori, decide, a te exprima în numele tău propriu,
pe contul tău şi din locul tău adevărat,
fiind conştient de mizele şi de responsabilităţi
tale. Dar cum se pune sinele în locul lui? Ce favorizează
sau împiedică evoluţia lui fericită? El se construieşte
în sânul triunghiului tată-mamă-copil cu ajutorul
celor două ingrediente majore, iubirea şi autoritatea.
Primul furnizează energie şi al doilea ordinea, îl
îndrumă dându-i un sens şi înscriindu-l într-un cadru,
repere şi limite. Pomul, în timp ce-şi înfige rădăcinile
în pământul mamă hrănitoare, se ridică spre
soare, simbol prin excelenţă al funcţiei paternale.
Sinele se elaborează, sculptat de multiple procese de diferenţiere
care îi permit să ia formă şi contur ieşind
din haos. Când copilul creşte într-un asemenea triunghi,
libidoul lui ajunge să circule în mod natural, liber şi
fluid, asemenea sângelui propulsat în vene de inimă, prin
totalitatea psihismului său, ca un fluviu ce irigă
plantele din grădina interioară fără a uita
vreuna.
Această liberă circulaţie a energiei
vitale, la distanţă de excesele dăunătoare
de „prea mult” sau „prea puţin”, pe care le procură
fericirea, acest sentiment subiectiv şi singular, cu nici
un altul comparabil, de a fi tu, viu şi întreg.
Invers, dificultatea pentru libido de a circula
liber şi în mod fluid prin diversele etaje şi încăperi
ale casei/sinele tulbură certitudinea şi siguranţa
de a fi viu şi întreg într-un corp real, şi
se traduce prin îndepărtarea fericirii. Stânca cea mare,
singurul adevărat obstacol care deranjează
această circulaţie, provine din culpabilitate
şi din depresia infantilă precoce (DIP).
Acestea apar în mod esenţial în trei situaţii.
Copilul se vede uneori personal victimă,
în deplină inocenţă, a unei maltratări,
a unei respingeri, a unei răceli, a unui abuz sexual. El
asistă, în alte momente, cu toată neputinţa,
la suferinţa unuia dintre apropiaţii lui: boală,
depresie, deces, divorţ. În sfârşit, în al treilea
rând, branşat pe inconştientul părinţilor
săi şi deci reunit cu copiii lor interiori, el accede
la „hard discul” moştenirii transgeneraţionale. El
ştie, de exemplu, fără să aibă cunoştinţă
de aceasta, dacă părinţii îl iubesc pentru el
însuşi în gratuitatea „dorinţei” sau ei au „nevoie”
de el pentru a-şi „cârpi” unirea lor crăpată,
să înlocuiască un copil plecat la cer prematur sau
să să-i iubească pe ei, să le ofere iubirea
de care au fost frustraţi în propria lor copilărie.
În aceste ultime cazuri, el se vede erijat în copil terapeut,
însărcinat să şteargă cu buretele DIP-a
părinţilor săi. Părinţii nu îşi
cresc deci copiii, aşa cum se crede, prin ceea ce spun
sau fac în mod conştient, ci prin ceea ce sunt în mod autentic,
dincolo de aparenţe.
Această dezordine nu îl predispune pe copil
să devină el însuşi, pentru că el se vede
prea devreme scos din locul lui şi din funcţia lui,
ambele legitime în cadrul triunghiului.
Cele trei situaţii evocate se înrudesc prin
aceea că ele îl plonjează pe copilaş într-un
context de penurie narcisică,
de foamete pentru care se crede, deşi victimă inocentă,
extrem de vinovat, ca şi cum ar fi din vina lui dacă
părinţii nu îl iubesc sau nu se mai iubesc sau nu
au fost iubiţi Altundeva şi Cândva.
În virtutea acestei carenţe narcisice culpabilizante,
libidoul
nu poate circula liber, din abundenţă şi în mod
fluid peste tot prin casă/sine şi grădina interioară.
Unii pomi, unele ramuri sunt astfel nealimentate, slăbite,
stinse, sparte, neînsufleţite, rahitice, devitalizate,
moarte! Gestiunea libidoului, raţionată ca în timp
de război, ocazionează depresia infantilă precoce.
Orice depresie retrimite invariabil la o moarte simbolică,
la existenţa fantomelor rătăcitoare, a cadavrelor
interioare lăsate fără înmormântare.
Libidoul, pentru a circumscrie DIP-a, dar şi
pentru a salva celelalte părţi sănătoase
şi vii ale psihismului de riscurile de contaminare, se
vede constrâns să se împacheteze, să se înfurie, să
se suprasolicite, să se agite, prăbuşindu-se
în exces. Aceasta face să cadă în pană termostatul
regulator. De acum, subiectul nu mai este purtat de „dorinţa”
liniştită, senină şi gratuită, ci de
„nevoia” încordată, crispată, imperioasă şi
vitală de a scăpa mereu şi peste tot de moartea
psihică. Aceasta apare sub toate formele deghizate ale
plictisului, solitudinii, vidului, monotoniei, contra cărora
individul se mobilizează în scopul de a reduce la tăcere
DIP-a. Astfel, el pleacă constant în căutarea intensă,
adictivă şi dependentă de obiecte, de persoane
şi substanţe care să-i procure senzaţia
de a fi viu, întreg şi real: hiperactivitatea, supraconsumul,
sexualitatea fără măsură, abuzul de medicamente,
utilizarea drogurilor, licite sau ilicite. Această mutaţie
a dorinţei în nevoie regresivă, excesivă, adictivă,
aşa cum aurul se schimbă în plumb, sau vinul bun în
oţet, constrânge la hiperdezvoltarea unui singur panou
a identităţii lui cu mai multe aspecte în detrimentul
tuturor celorlalte, lăsate în paragină. De exemplu,
femeia, sacrificându-şi viaţa sentimentală şi
sexuală, nu va mai exista decât printr-o maternitate exagerată,
în timp ce bărbatul va sacrifica pe altarul reuşitei
sociale, al ambiţiei şi al strălucirii toate
aspiraţiile lui interioare.
Este vorba aici de un paradox tulburător,
în măsura în care toată această agitaţie
exterioară, motivată de DIP, departe de a produce
fericirea scontată, nu duce decât la a epuiza şi mai
mult Eul, delapidând puţinul de vitalitate care îi rămâne,
arzându-i capitalul de sănătate. De multe ori, excitarea
şi supralicitarea lui „tot mai mult” îl înfundă pe
căi perverse.
În sfârşit, pentru ce promisiunea de
a fi tu însuti se vede recompensată cu fericire?
A fi tu însuti, este grăuntele, şi fericirea,
paiele. Cultivându-l pe primul, subiectul va obţine şi
pe a doua, orice s-ar întâmpla, pe deasupra.
Dacă omul este el însuşi în funcţia
şi locul lui, viu şi întreg, la distanţă
de culpabilitate şi de DIP, el nu se va mai afla în situaţii
expiatorii şi masochiste de eşec şi de autopedeapsă.
El nu se va mai sacrifica pentru alţii, refuzând inconştient
fericirea, convins că este nedemn şi fără
merit, sau tracasat la ideea de a o fura altora, de a le aduce
nefericire! Tot aşa, el nu se va mai vedea constrâns
să existe prin împuternicire prin intermediul altora,
risipindu-şi energia vitală cerşindu-le recunoaşterea,
privirea, atenţia, complimentele, prin seducţie exhibiţionistă
sau prin imitaţie. El va fi purtat, prin toate relaţiile
lui, de dorinţa gratuită, schimbul şi reciprocitatea:
a fi împreună, dând şi primind. El nu va mai avea
deci „nevoie” de partenerul său, de munca sa, de copilul
său pentru a exista. Nu le va mai utiliza ca medicamente
sau proteze pentru a-şi linişti DIP, pentru a se simţi
bun, util şi recunoscut. El va putea să se afirme
exprimându-şi, datorită unei bune imagini şi
datorită încrederii în el, dorinţele şi credinţele,
fără mască, fără ruşine şi
timiditate. Va îndrăzni să spună nu şi să-şi
dea limite (în sensul de a se limita) fără să
se simtă vinovat sau în pericol.
Convins că este viu şi întreg datorită
liberei circulaţii a elanului vital, el va fi atunci capabil,
confruntat cu pulsiunea şi cu influenţele exterioare
insidioase, de reflecţie, de spirit critic, de control
şi de răbdare, dându-şi limite cât şi suportând
un minimum de contrarietate, de frustrare şi de suferinţă.
Va şti să reziste astfel tuturor perverşilor
care caută să-l influenţeze, să-l manipuleze,
mizând pe coarda lui emoţională şi gâdilându-i
culpabilitatea.
Cea mai mică dificultate nu îi va mai apărea
ca o chestiune de viaţă sau de moarte, foarte gravă,
dramatică, susceptibilă să-l demoleze şi
pe care ar trebui deci să o soluţioneze de urgenţă.
El va putea să guste o senzaţie nouă de pace,
de bogăţie interioară, de adevăr şi
de securitate, independent de condiţiile lui reale de existenţă.
În rezumat, adultul nu este niciodată
privat de fericire pentru că îi lipseşte ceva sau
cineva din realitatea exterioară, contrar punctului de
vedere pe care ideologia supra-consumului caută să-l
impună conştiinţelor noastre.
Această nouă religie având corpul drept singur obiect
de cult prezintă fericirea ca pe o marfă cu singurul
scop de a incita consumul adictiv (dătător de dependenţă)
de obiecte şi de persoane. Ea a luat locul, în cursul ultimelor
decenii, terţului simbolic, legii, acestui ansamblu de
valori, de rituri şi de ritualuri care caută să
transcendă corpul datorită sublimării pulsiunilor.
Ambiţia terţului simbolic nu constă în reprimarea
dorinţei şi a plăcerii, ci în a le face posibile,
viabile şi suportabile datorită sacrului, punându-ne
la mijloc, între Eu şi pulsiune, pentru a-l proteja pe
primul de hegemonia omnivoră a ultimei.
De acum, nu va mai servi la nimic, aşa cum
am văzut în cazul Nathaliei, ca omul să se epuizeze
căutând soluţii exterioare la o problemă interioară,
soluţii care, departe de a favoriza fericirea, nu vor face
decât s-o îndepărteze. Este, în schimb, esenţial de
a repera ceea ce, de Altundeva şi Altcândva din trecut,
în integritatea sa, i-a interzis, orice ar face concret, să
acceadă la adevărata fericire, care este aceea de
a fi el însuşi – bobul şi nu paiele.
Soarele străluceşte în fiecare zi.
Dacă nu se vede, este aşa pentru că este disimulat
de nori groşi. Râul curge fără întrerupere. Dacă
se întâmplă să fie secat, este aşa pentru că
un baraj împiedică apa să treacă. Este necesar
deci să degajăm norii de pe cerul sufletului şi
să distrugem barajul care împiedică libera şi
fluida circulaţie a elanului vital. Numai descoperirea
şi înţelegerea istoriei noastre , cu ajutorul genogramei,
sau arborele genealogic, permite reperarea nodurilor şi
a obstacolelor, pentru a-l elibera pe copilul interior de culpabilitate
şi de DIP şi a restabili pacea în relaţia noastră
cu trecutul nostru.
Terapiile cognitivo-comportamentale constituie în acest sens, o eroare de postulat. Ele confundă
de fapt adultul şi copilul interior, prezentul şi
trecutul, simptomul şi originea, fantasma şi realitatea.
Cu ajutorul unor procedee simpliste, ineficace pe termen lung,
bazate pe autosugestie, ele contrazic sensul simbolic şi
originea inconştientă şi istorică a suferinţei
individuale, luat cuvânt cu cuvânt. Psihismul este prezentat,
la urma urmei, ca o mecanică, o maşinărie fără
suflet pe care ar fi suficient să o depanezi pe loc! Să
ne amintim: niciodată, nu adultul este cel care este nefericit,
ci copilul interior, afectat de DIP şi de culpabilitate.
Fericirea, ca şi comoara din Ispahan, se
află în sine, la noi, în pivniţa noastră, aşa
cum se spune atât de bine în basme, şi nu mereu altundeva,
tot mereu mai departe. Burduful zace la picioarele tale, plin
cu apă proaspătă. Pentru ce parcurgi tu lumea
cea vastă în căutarea unei singure picături?
Această carte constituie urmarea naturală
a precedentei mele cărţi, Depresia: o boală
sau o şansă? Ea reia, dezvoltându-le şi
mai mult, multe concepte relative la această nouă
teorie a aparatului psihic, rod al mai multor ani de cercetări.
După depresie, fericirea!
IUBIREA
„Ei s-au căsătorit. Şi au fost
fericiţi şi au avut mulţi copii.”
Astfel se încheie poveştile de iubire
siropoase, din cărţi sau de pe ecranele de cinema,
şi poveştile pentru copii. Cu toate acestea, adevăratele
poveşti de cuplu nu încep decât după căsătorie,
odată trecute „le coup de foudre” de la prima întâlnire
şi desprinse lampioanele de sărbătoare.
Dar pentru ce unii curg liniştit într-o
viaţă conjugală fericită, în complicitate
şi dialog, în timp ce alţii trec în incomunicabilitate
şi insatisfacţie? Pentru ce unirea a priori
atât de naturală şi de simplă între bărbat
şi femeie se transformă adesea într-o provocare,
sau chiar într-un impas?
Şi aici copilul interior este cel
care prezidează în destinul cuplului şi în fericirea
lui. El decide, ca înger păzitor sau ca demon,
în spatele voinţei sau a refuzului conştient al
celor două fiinţe umane, dacă ele se vor uni
sau se vor părăsi.
Iubirea, dincolo de dimensiunea ei misterioasă,
se supune totuşi anumitor reguli. Ea îşi are raţiunile
ei pe care raţiunea nu le ignoră totdeauna. Copilul
interior se comportă într-adevăr ca înger păzitor,
producător de fericire, atunci când adultul a ajuns să
devină el însuşi, bucurându-se de o interioritate
proprie şi de o autonomie psihică, la distanţă
de culpabilitate şi de DIP, consecutive carenţei
narcisice din copilărie.
În caz contrar, este vorba de un demon pentru
a contracara înflorirea vieţii sexuale şi amoroase
a adultului care este purtătorul lui. Acesta nu va putea,
evident, să iubească celălalt sex purtat fiind
de dorinţa de a intra în relaţie cu el decât dacă
el se iubeşte şi îşi acceptă corpul lui
sexuat. Or, aceasta nu este posibil decât dacă el a fost
dorit în copilăria lui, pentru ceea ce era el, în corpul
lui de fetiţă sau de băiat. „Copilul accident”,
non dorit, victimă a dezunirii, sau „copilul expedient”
conceput pentru a înlocui un copil decedat, vor trăi
unele dificultăţi în trăirea, de-a curmezişul
unei bune imagine despre ei înşişi, de relaţii
de iubire fericite. Ei vor fi atinşi de DIP şi de
culpabilitatea de a fi fost respinşi, neglijaţi.
[…]
Totul se petrece ca şi cum copilul interior
culpabil şi deci terapeut pe care adultul îl poartă
în el, asemenea unei păpuşi ruseşti, ar căuta
să repete în mod inconştient, prin relaţia
lui „amoroasă adultă”, un scenariu din copilărie
care nu a putut fi clarificat, dezlegat, depăşit.
[…]
Se întâmplă adeseori ca unele cupluri
să se căsătorească după mulţi
ani de concubinaj, împinşi nu de dorinţa amoroasă,
ci de nevoia de a restaura o legătură ajunsă
bolnavă, şubredă. Ei încearcă astfel să
repare, să vindece, să cârpească un cuplu care
nu mai merge, pentru a-l salva.
Interesant, acest gen de „mariaj terapeutic”
nu rezistă deloc timpului. El se dizolvă destul
de rapid, ros de decepţie. Cu cât perioada de concubinaj
a fost mai lungă, cu atât ruptura va interveni mai repede.
Iată de ce nu serveşte la nimic să
cravaşăm Eul ordonându-i să ia partea bună
a lucrurilor, să vadă pozitiv, să trăiască
în aici şi acum-ul din prezent dacă, în virtutea
unor noduri inconştiente, sufletul rămâne prin în
cuie, prizonier al trecutului. Unirile terapeutice sunt dictate
de nevoia de a se consola, de a-şi linişti
DIP, şi nu de dorinţa, iubirea, schimbul,
alianţa, reciprocitatea gratuită. Partenerii nu
se consideră ca adulţi, tovarăşi de drum,
ci ca medicamente, remedii, pansamente, proteze, tutori, destinaţi
să-şi umple o lipsă de a fi, la el sau la celălalt,
de a compensa o nevoie narcisică, de iubire şi de
căldură maternă, pentru a se simţi iubit,
recunoscut şi viu.
Este motivul esenţial pentru care aceste
asociaţii între „chior şi paralitic” nu pot produce
fericire, din cauza aspectului lor infantil de compensaţie,
de reparaţie. Aceste relaţii sunt, de altfel, foarte
impregnate de o puternică idealizare. Fiecare
speră să găsească în sfârşit un eden
maternal, matricial, călduros, securizant şi liniştit
la celălalt, fără ca el să fie nevoit
să formuleze o cerere verbală explicită. Partenerul
conjugal se vede însărcinat să o ghicească
şi să o satisfacă înainte chiar ca ea să
fie exprimată. Pe de altă parte, atunci când cuplul
se dizolvă, fiecare rămânând prizonier al nevoii
lui infantile de a avea grijă sau de a fi îngrijit la
rândul lui, se leagă de o nouă fiinţă,
se încurcă într-o nouă situaţie, repetând aceeaşi
schemă relaţională veche, jucând adesea rolul
de părinte, uneori cel de copil, dar rareori rolul său,
persoana adultă, vie şi autonomă.
Atâta timp cât subiectul nu a putut lua cunoştinţă
de a sa DIP, el va risca să se situeze la nesfârşit,
sub injoncţiunea copilului lui interior culpabil şi
terapeut, în acest context de îngrijit-îngrijitor, de maternat-maternant.
Această puternică idealizare a partenerului
conjugal şi a cuplului, a iubirii şi a sexualităţii
ca panaceu, generează, de altfel, un anumit climat nesănătos
crispat, foarte încărcat de aşteptări, de revendicări,
de exigenţe, de speranţe, uneori silenţioase,
alteori zgomotoase. De acum cea mai mică lipsă,
frustrare, conflict, critică, neînţelegere, contestare,
se transformă în dramă, în cutremur de pământ,
în chestiune gravă de viaţă sau de moarte,
luând proporţii exagerate. Această arată în
fond infantilismul şi fragilitatea edificiului, susceptibil
la fiecare clipă să se prăbuşească.
De altfel, cu cât subiectul a dus lipsă de iubire în
al său Altundeva şi Altcândva, cu atât, în compensaţie,
el va avea tendinţa să idealizeze cuplul şi
partenerul lui conjugal, decalat în raport cu realităţile,
pentru a-şi linişti DIP a sa. El riscă să
devină hiperexigent, susceptibil, alergic şi intolerant
la orice insuficienţă, dar mai ales dramatic de
posesiv şi de gelos, temându-se de o manieră obsedantă
să nu-şi piardă partenerul conjugal-mama. Decepţia
constituie reversul idealizării. În aceste uniuni, atracţia
sau repulsia nu se situează la nivelul celor doi adulţi,
individuaţi, autonomi, în virtutea calităţilor
lor sau a defectelor lor reale, ci la nivelul copilului lor
interior, culpabil şi terapeut.
Trecutul şi prezentul, partenerul conjugal
şi părintele, familia anterioară din care provin
şi cea, actuală, pe care au construit-o, totul se
scufundă în cea mai totală confuzie. Ieri invadează
şi fagocitează pe astăzi, împiedicându-l să
fie trăi liniştit pentru a se deschide spre mâine.
[…]
…Acest caz arată vădit că ataşamentul
excesiv în cuplu, dificultatea de a întoarce pagina şi
de a îndeplini doliul după o separare nu înseamnă
că subiectul îşi iubea prea intens partenerul, ci
mai degrabă că avea o nevoie vitală de el ca
medicament, ca oxigen, pentru a se simţi întreg şi
viu. Adevărata iubire este de ordinul dorinţei care
emancipează, liberă de obsesia pierderii.
Uneori, tocmai din cauza acestei confuzii între
ieri şi astăzi, dar şi între dorinţă
şi nevoie, unii inşi, trăiesc ca şi copiii,
în neliniştea de a se vedea respinşi, din nou victime
ale încetării iubirii, caută să se arate perfecţi,
blânzi, concilianţi, ireproşabili, obedienţi.
Renunţând astfel la fiinţa lor profundă, ei
ajung, prin teama de conflicte, prin multe concesiuni şi
aranjamente, să nu mai ştie ce doresc cu adevărat.
Ei se pliază astfel în mod pasiv dorinţei celuilalt,
imaginii şi asemănării lui. Ei încep nu numai
să gândească şi să se exprime ca şi
partenerul lor conjugal, ci şi, prin mimetism, să
mănânce, să se îmbrace, să se coafeze, să
practice activităţi în scopul de a-i fi pe plac,
de a nu-l contrazice, prin frica de a se afirma, de a spune
nu, de a da limite care ar risca să ducă la respingere.
Invers, alţii tind să ocupe în faţa
partenerului lor conjugal un loc dominator de părinte.
Ei au tendinţa să-l infantilizeze, să-l hiperprotejeze,
ca şi cum ar fi vorba de unul dintre copiii lui. Ei nu
ezită să-l umilească, să-l înjosească,
să-i dirijeze viaţa, să gândească, să
aleagă şi să decidă în locul acestuia,
fără să-l consulte chiar.
În fond, „tiranul” nu caută, prin voinţa
lui de stăpânire, decât să-şi reducă la
tăcere angoasele lui infantile de a nu „conta”, frica
lui de a nu exista. Într-un fel, el se debarasează de
depresia lui, făcând-o să fie purtată de partenerul
lui conjugal. Totuşi, dacă într-o zi acesta din
urmă refuză să se lase zdrobit, atunci, ca
într-un joc de balansoar, „dictatorul” riscă să
se trezească nas în nas cu propria sa debilitate. Acest
fenomen de balans depresiv se produce frecvent în sânul familiilor
în care se arată a fi imposibil pentru toţi membrii
familiei să se simtă fericiţi împreună
şi în acelaşi timp. Unul, ajuns ţap ispăşitor,
trebuie, sacrificându-se, să ia asupra lui toată
nefericirea familială pentru a-i salva pe ceilalţi.
O altă caracteristică a cuplurilor
în care bărbatul şi femeia se leagă nu prin
dorinţă şi iubire, ci prin nevoia infantilă
de fuziune şi de dependenţă, ocupând fiecare
un loc de copil şi/sau de părinte, retrimite la
dimensiunea dramatică şi insuportabilă a unei
eventuale separări. Descoperirea, de exemplu, a unei
infidelităţi conjugale, sau decesul partenerului
îl plonjează pe supravieţuitor într-o suferinţă
indicibilă, ca un copil abandonat de mama sa, în deznădejde
absolută şi din care viaţa se stinge. Unii
preferă să-şi ia viaţa, existenţa
lor părându-li-se de acum inutilă, fără
sens şi fără interes. Orice ruptură din
fuziune în viaţa amoroasă reactivează în fapt
o durere veche, aceea de a fi fost nu demult respins, non
iubit, neglijat.
Această suferinţă hemoragică
nu provine deci în întregime din şocul îndurat în aici
şi acum, ci şi din resurgenţa culpabilităţii
şi a DIP refulate, ţinute la distanţă
până acum. Desigur că aceste traumatisme nu se poate
să nu destabilizez puternic psihismul victimei. Totuşi,
atunci când este vorba de o relaţie adultă, fondată
pe dorinţă, între două fiinţe umane diferenţiate
şi autonome, elanul vital, deşi serios scuturat,
nu ar trebui să se prăbuşească. „Viaţa
continuă”, cum se spune, după o perioadă de
cicatrizare şi un anumit timp necesar travaliului de
doliu. În schimb, într-un context de nevoie, de fuziune şi
de dependenţă reciprocă, libidoul se blochează
şi dispare, viaţa se opreşte, moarte se arată
ca fiind singura ieşire posibilă.
În general, separările ţin de două
categorii de motivări. Uneori, iniţiatorul rupturii
se crede în mod iluzoriu, sau crede că a devenit realmente
matur. El nu mai doreşte să confunde relaţia
de cuplu cu cea, regresivă, de părinte-copil. Nemaiavând
nevoie să se comporte în mod matern şi nici să
fie tratat în mod matern, el doreşte să ocupe, faţă
de partenerul său, un loc şi o funcţie de adult,
înscrisă în egalitatea aceleiaşi generaţii.
Cu toate acestea, se întâmplă şi
ca unele plecări să fie dictate nu de conştientizarea
maturităţii, ci, invers, de nevoia repetitivă
sporită de a găsi un alt partener susceptibil să
joace şi mai bine ca precedentul rolurile alienate de
îngrijit-îngrijitor, de mamă şi copil.
În rezumat, fericirea în cuplu, datorită
iubirii şi sexualităţii, depinde strâns
de capacitatea de a fi el însuşi a fiecărui partener.
Ea îi surâde celui sau celei care se iubeşte, în
corpul său, sex şi generaţie, acceptându-se
aşa cum este el (ea).
Iubirea, dincolo de frumoasele şi emoţionantele
aserţiuni poetice şi religioase, nu este un pansament
cicatrizant, un remediu miracol capabil să metamorfozeze
viaţa suprimând în mod magic lipsa de a fi şi plictisul.
Ea iluminează, în schimb, inimile celor care, siguri
de ei că sunt vii şi întregi, emancipaţi de
nevoia de a depinde, înaintează pe calea devenirii, purtaţi
de dorinţă.
[…]
Să mai spunem, în final, că criza
cuplului şi problemele care îl afectează conţin,
dincolo de suferinţele pe care le ocazionează, un
mesaj şi un sens. Se poate profita de ele pentru a înainta
pe calea devenirii de sine. Un adevărat cuplu este, cel
mai simplu din lume, format din două fiinţe umane
diferite, dintr-un bărbat şi dintr-o femeie, fiecare
diferenţiat de celălalt, psihologic autonom şi
adult. Un adevărat cuplu este purtat de dorinţă,
fondată pe alianţă, şi non alienat în
nevoia regresivă a codependenţei, în care unul
îl consideră pe celălalt ca remediu capabil să-i
compenseze în mod magic lipsurile, îndurate Altundeva şi
Altcândva (înainte), pentru a-l vindeca de culpabilitate şi
de DIP.
O familie
ideală
Contrar opiniei răspândite, o familie fericită
nu este neapărat cea care se bucură de avere şi
noroc, de un capital intelectual şi de o cunoaştere
educativă performante, excepţionale. Ea se naşte
pur şi simplu dintr-o uniune dintre un bărbat şi
o femeia purtaţi de dorinţă, fiecare diferenţiat
şi autonom din punct de vedere psihologic, adică capabil
să-şi ocupe locul şi funcţia de tată
sau mamă, fără să aibă nevoie să-l
utilizeze pe partenerul său conjugal sau familia ca remediu
contra DIP.
Triunghiurile
Să spunem mai întâi că o familie, oricare
ar fi mărimea ei, se vede invariabil compusă dintr-unul
sau mai multe triunghiuri. Fiecare cuprinde pe tată, mamă
şi un singur copil. Niciun triunghi nu poate să se
confunde cu celelalte, nici nu este identic cu ele.
Într-adevăr, copiii(fraţii şi
surorile) nu provin niciodată, pe planul psihologiei inconştiente,
din aceiaşi părinţi, abstracţie făcând
de determinismul legilor geneticii. Fiecare părinte evoluează
în mod necesar de-a lungul întregii lui cariere de tată
sau de mamă, de la o concepţie, de la o naştere
la alta. Nimeni nu-l investeşte pe primul copil de aceeaşi
manieră ca pe al doilea sau al treilea. Nemaiavând deloc
acelaşi corp şi nici aceeaşi trăire, el
nu investeşte viaţa, iubirea, sexualitatea, relaţia
de cuplu, într-un mod asemănător. În plus, fiecare
copil, de un sex, de un rang, de un caracter şi mai ales
de un loc imaginar diferit, îl transformă pe tatăl
său şi pe mama sa, imprimându-le particularitatea
sa. Cel mai mare se vede adesea prea idealizat, aşteptat
ca minunea minunilor, într-o atmosferă puternic impregnată
de emoţii, de bucurii, dar şi de temeri, străine,
necunoscute până atunci. Următorii suscită emoţii
mai moderate. Ei sunt mai puţin sacralizaţi, desigur,
dar poate că în final mai mult iubiţi, altfel, cu
mai multă seninătate. Este motivul pentru care, adesea,
cel mai mare, obiect al atâtor entuziasme şi temeri, se
simte sufocat. Astfel, el caută să se protejeze de
efervescenţele emoţionale, arătându-se mai degrabă
distant, rece. „Prea multă lumină întunecă”,
spunea Pasacl.
Niciun copil al unei aceleiaşi familii nu
provine deci din aceiaşi părinţi. Niciun triunghi
nu este identic cu altul, fiecare purtând semnătura lui
ca şi amprentele digitale. Aceasta ar putea clarifica diferenţele,
adesea importante, de personalitate între fraţi, crescuţi
totuşi în aceleaşi condiţii împreună.
Independent de sex sau de rang, niciunul nu ocupă
acelaşi loc simbolic în inima părinţilor lor.
De unde poate această veşnică neînţelegere
relativă la „preferinţă”, negatp energic de unii
(„îi iubim pe toţi la fel”), dar puternic percepută
de alţii („sora mea a fost întotdeauna mai iubită”).
Dar ce este o familie fericită? Cum să
construim triunghiuri bune? Ce este o mamă „bună”,
un tată „bun”?
A deveni tată sau mamă trimite înapoi,
în primul rând, la modul în care fiecare a fost înscris el însuşi
ca fiu sau fiică, în al său Altundeva şi Altcândva,
în sânul propriului lui triunghi. În al doilea rând, aceasta
presupune posibilitatea, pentru bărbat şi femeie,
de a accede la maturitate, la masculinitate sau la feminitate,
locuind un corp de bărbat sau de femeie, dorind celălalt
sex şi dorit de către acesta. La oameni, simpla bilogie,
întâlnirea fecundă dintre spermatozoid şi ovul, nu
este suficientă pentru a fonda paternalitatea.
Condiţiile în care ei pot deveni tată
sau mamă, capabili să fondeze împreună o familie
fericită, depind deci de istoria fiecăruia, de copilul
fericit sau nefericit care a fost el în sânul triunghiului lui,
adică al stării de sănătate psihică
a copilului interior, păstrător al memoriei, decident,
ca înger păzitor sau dimpotrivă ca demon, al fericirii
părintelui care va deveni el mai târziu.
Cu toată evidenţa,atunci când copilul
a avut şansa de a traversa sănătos diversele
etape ale creşterii lui, la adăpost de culpabilitatea
inocentului, hrănit de iubire şi securizat de autoritate,
el va putea să acceadă la universul adulţilor
fără blocaj. Acest trecut, temeinic edificat, îi va
permite să se angajeze spontan în relaţia de cuplu,
amoroasă şi sexuală, fondată pe dorinţa
gratuită, în alianţă şi reciprocitate. Datorită
respectului diferenţelor, el nu va mai fi legat de nevoia
regresivă a unei codependenţe fuzionale, „terapeutice”,
între cel care poartă de grijă şi cel „grijulit”.
Când o etapă a evoluţiei nu a putut
fi pe deplin şi cu seninătate trăită, în
locul şi la timpul ei, ea nu dispare în mod magic. Ea rămâne
în suspensie, în aşteptare, ca un colet la poştă,
„în suferinţă”, în speranţa de a se vedea într-o
zi concretizată pentru a putea fi în sfârşi depăşită.
Aceasta înseamnă că subiectul, sărind peste copilăria
sau adolescenţa lui în virtutea unei respingeri afective
sau a neînţelegerii părinţilor, va rămâne
fixat, prins în cuie de etapele netrăite, „albe”. El va
căuta atunci să le trăiască mai târziu,
pe de o parte prin partenerul lui conjugal interpus, căruia
îi va cere să-i umple lipsurile, pe de altă parte
având tendinţa de a-şi erija progenitura la rangul
de părinte care i-a lipsit mai demult, iubitor, ideal,
„terapeut”.
Progenitura se branşează într-un mod
profund şi inconştient de copilul interior al părinţilor
lui, de băieţelul sau de fetiţa care au fost
ei, aceştia trăind mereu în ei, de ceea ce sunt ei
cu adevărat, mult mai mult decât la personajele adulte,
de ceea ce ei spun, fac sau arată.
Comunicarea se dovedeşte a fi sănătoasă,
înfloritoare şi fericită atunci când este purtată
de „dorinţa” de a fi împreună şi de a comunica.
Ea devine, din contră, perturbată şi nocivă
în caz de confuzie de locuri şi de roluri, din cauza „nevoii”
imperioase de a se trata unul pe altul de DIP a sa şi de
culpabilitatea de a fi suferit. De acum, un „bun părinte”
este cel care, capabil fiind să trăiască pentru
el însuşi, în numele lui propriu, la modul adult, diferenţiat
şi autonom, nu are nevoie să se simtă viu, bun
şi util prin copilul interpus.
[…]
Toate disfuncţionalităţile funcţionale
care împiedică fericirea provin din dificultatea de a construi
în mod sănătos triunghiul, atunci când părintele,
ne-fiind el însuşi, se scufundă în dezordinea generaţională,
confundând în mod fantasmatic familia sa actuală cu cea
veche, trecutul lui cu prezentul. Aceasta împiedică construirea
unui cuplu purtat de dorinţă şi nu de nevoie,
cât şi pe cea a unui triunghi veritabil, în care fiecare
membru este el însuşi, în respectul diferenţei lui.
Dar ce anume arată, în concretitudinea cotidianului,
că dificultatea majoră, pentru familie, de a gusta
din fericire se înrădăcinează în istoria părinţilor,
în insuficienta lor autonomie psihică consecutivă
la DIP şi nu într-o oarecare lipsă reală? Cine
arată, în mod vădit, că suferinţa familială
actuală decurge din dezordinea simbolică a locurilor
şi a funcţiilor, constrângându-i în mod inconştient
pe părinţi să se comporte ca şi copii, plasând
în acelaşi timp progenitura lor într-o poziţie parentală,
terapeută, care poartă de grijă?
Iubirea şi legea
Capacitatea de a conjuga, degajată de orice
exces, iubirea cu autoritatea constituie un excelent indicator
al caracterului sănătos sau nu al triunghiului.
Triunghiul poate funcţiona în mod sănătos
şi fericit dacă părinţii reuşesc să
unească fără prea multă dificultate cele
două principii care sunt iubirea şi autoritatea, hrănind
şi structurând psihismul infantil. Invers, fericirea se
eclipsează atunci când subtilul aliaj alchimistic între
lege şi tandreţe eşuează. Insuccesul decurge
totdeauna din exces, din exagerare sau din excluderea unuia
din aceste două materiale, atât de indispensabile şi
unul şi celălalt. Iubirea serveşte la hrănirea
psihismului şi autoritatea drept schemă organizatoare,
drept limită, reper. Prima nu are sens decât graţie
celei de-a doua, complementul ei.
[…]
De regulă, părinţii dominaţi
de copilul lor interior deprimat se comportă în privinţa
descendenţei lor, în ceea ce priveşte gestiunea iubirii
şi a autorităţii, în două maniere diametral
opuse, amândouă caracterizate de lipsă de măsură.
Unii reproduc în mod inconştient, prin mimetism,
viaţa pe care au îndurat-o în trecutul lor, ca pentru a
se răzbuna asupra copiilor lor, pedepsindu-i pentru maltratările
pe care le-au înfăptuit asupra lor propriii lor părinţi.
Ei devin, la rândul lor, alcoolici, incestuoşi, violenţi
etc.
Alţii, din contră, fac totul şi
se sacrifică pentru ca progenitura lor să nu cunoască
aceleaşi frustrări, aceleaşi lipsuri, aceleaşi
dureri ca şi ei. Ei au astfel tendinţa de a-şi
supraproteja copiii, îndepărtându-i de realităţile
adesea dificile ale vieţii pentru ca ei să nu mai
sufere, să nu mai simtă necazurile, lipsa. Acest exces
de solicitudine maternă demonstrează, vădit,
dependenţa părinţilor cât şi nevoia lor
infantilă, cea a copilului lor interior, mai exact, de
a se simţi iubiţi, buni, utili, vii şi recunoscuţi.
Nimeni în aceste situaţii nu mai este la
locul lui, în funcţia lui proprie, generaţiile se
află în amestec şi inversiune, în măsura în care
adultul, regresând la rangul de copil, îi cere acestuia să-i
potolească setea sa narcisică jucând rolul de copilul
terapeut, de părinte iubitor. Aceasta îl menţine într-un
context de influenţă şi de dependenţă.
El se va simţi atunci vinovat să zboare cu propriile
aripi, constrâns să rămână lipit şi dependent,
nu neapărat în virtutea imaturităţii lui, ci
pentru a-l linişti pe copilul interior al părintelui
său.
Excesul de iubire (trădând în fond nevoia
de a se simţi iubit) îl împiedică pe părinte
să-şi exercite cât de cât autoritatea şi să
spună nu unor capricii, dând limite. El se teme că
nu va mai fi iubit dacă impune unele frustrări. Nu
este vorba aşadar de un dar dezinteresat, ci de o cerere
infantilă, de o nevoie imperioasă de iubire şi
de atenţie.
Dincolo de aparenţele înşelătoare,
nu părinţii sunt cei care se sacrifică astfel
pentru copiii lor, aşa cum pretind ei, ci exact invers.
Sacrificiile copiilor nu au dispărut. Ele şi-au schimbat
doar forma, devenind psihologice, deci invizibile. Acest gen
de devotament sacrificial constituie în fond, dincolo de masca
lui de altruism şi generozitate, o atitudine profund egoistă.
Ea conţine în special o puternică încărcătură,
agresivă şi culpabilizantă, contra copilului,
convins că trăieşte abuziv pe spatele apropiaţilor
lui care s-ar priva pentru el.
Fericirea nu va putea să se degajeze dintr-o
astfel de funcţionare în interiorul triunghiului, cu toate
eforturile desfăşurate şi bunele conştiinţe,
din cauza absenţei unei parentalităţi autentice.
Ea este aici nu fondată pe darul gratuit, ci preocupată
de nevoia de a-şi linişti propria DIP, în nerespectarea
generaţiilor, în dezordinea simbolică a identităţilor.
Astfel, copilul, deposedat de copilăria lui, cu tot ceea
ce această perioadă comportă ca lejeritate şi
lipsă de griji, se vede instalat într-o funcţie de
terapeut. El devine adult înaintea vârstei, însărcinat
să compenseze acel ceva de care părinţii s-au
crezut privaţi în al lor Altundeva şi Altcândva.
Bineînţeles, această inversiune, departe
de a contribui la fericirea familială, gâdilă culpabilitatea
copilului, convins că părinţii lui se sacrifică
pentru el privându-se în mod indus de toate pentru fericirea
lui. Culpabilitatea inconştientă îl va împiedica să
se diferenţieze, să se separe, să-şi construiască
o casă/sine, o autonomie psihică, o interioritate.
Nu numai că nu va îndrăzni să-i abandoneze pe
sărmanii lui părinţi/copii, dar se va vedea şi
constrâns să se erijeze în protectorul lor, în păzitorul
lor, aspirând, absorbind nefericirea lor şi depresia lor,
mai exact pe cea a copilului lor interior. El nu va mai dispune
aşadar de suficientă energie pentru a-şi continua
maturizarea psihică în pace şi seninătate.
Este şi motivul pentru care unii părinţi
posesivi se deprimă atunci când află casa goală
şi fără suflet pentru că copiii lor şi-au
părăsit căminul. Ei se simt singuri, abandonaţi,
inutili, ca şi cum şi-ar fi pierdut raţiunea
de a trăi. În fond, plecarea copiilor nu constituie decât
un declic, un declanşator, şi nu sursa disperării
lor. Aceasta provine din copilăria lor, din DIP a lor,
mult timp consolată sau camuflată de prezenţa
„micuţilor”, aşa cum arborele ascunde imensa pădure.
Astfel, nu adultul, ci copilul lui interior suferă
şi plânge din nou din cauza vechiului traumatism, în legătură
cu trecutul său, adică, în final, cu DIP a sa. Este
motivul pentru care unele cupluri se văd destabilizate
în acest stadiu al călătoriei lor. Tatăl şi
mama se regăsesc acolo, faţă în faţă,
fără prea mult baraj sau intermediar, ca la începutul
căsătoriei lor. Adesea ei reuşesc să se
„recăsătorească”, prin „prelungire tacită”;
deseori ei eşuează şi se separă.
Există şi părinţi care refuză
în mod inconştient această rupere simbolică a
cordonului ombilical. Ei caută să facă să
persiste fuziunea intervenind de la distanţă în viaţa
psihologică şi afectivă a copiilor lor, teleghidându-i.
Ei caută să-i culpabilizeze, să le dicteze ceea
ce ar trebui să prefer sau să evite, „pentru binele
lor”, mergând chiar până la a le da „sfaturi”, intruzive
şi manipulatoare, privind atitudinea lor faţă
de partenerul conjugal sau educarea copiilor.
În realitate, nimic nu-l poate face pe copil
mai liber şi mai fericit decât faptul de a fi martor al
fericirii părinţilor lui, de a-i simţi trăind,
prin şi pentru ei, autonomi din punct de vedere psihic,
non dependenţi de afecţiunea lor, fără să
se sacrifice pentru el. El este fericit pentru că nu mai
este constrâns să-şi consume elanul vital pentru a-i
trata. Iubirea de sine şi de celălalt, deloc antinomic,
merg mână în mână.
Sănătate
bună!
Pentru majoritatea zdrobitoare a oamenilor, sănătatea
este în mod incontestabil ingredientul major care intervine
în compoziţia alchimistică a fericirii. Este vorba,
desigur, de o idee justă, ce ţine de o judecată
justă, dar incompletă, ba chiar un pic simplistă,
în măsura în care sănătatea nu poate contribui
la fericire decât dacă suntem noi înşine, încredinţaţi
că suntem vii şi întregi, stabiliţi pe locul
nostru, dorinţa noastră şi funcţia noastră,
pe scurt, identitatea noastră. Dacă nu aceasta este
situaţia, sănătatea nu va avea nici un impact
asupra bucuriei de a trăi sau a liniştii sufletului.
Multe fiinţe tulburate – cunoaştem multe cazuri în
jurul nostru – nu suferă de altfel de nici o problemă
de sănătate. Nu aspirăm la ea decât atunci când
ne vedem privaţi de ea, aşa cum se întâmplă în
cazul tinereţii, păcii, abundenţei, securităţii.
Toate cercetările demonstrează astfel
că schizofrenicul, pradă a oribilelor coşmaruri
deşteptate şi a insuportabilelor angoase de divizare,
are o sănătate fizică mai bună decât un
individ mediu, obişnuit, subiect în schimb a tot felul
de afecţiuni, de atingeri corporale. Invers, atunci când
starea psihologică a schizofrenicului începe să se
amelioreze, el devine fizic vulnerabil, ca într-un joc de balansoar.
Sănătatea este tributară unui
anumit număr de factori obiectivi, independenţi de
voinţa individuală: ereditatea, patrimoniul genetic,
întâmplările vieţii cum sunt epidemiile de exemplu.
Ea depinde, în plus, de starea ecosistemului, a mediului natural
în care evoluăm, de nivelul de poluare al aerului, al solului,
al apei, al mediului în ansamblul lui, cât şi de produsele
pe care le consumăm, poluate sau naturale. Ea este, în
sfârşit, legată de condiţiile de viaţă
socio-economice, necesitând în special belşug material,
locuinţă corectă, igienă adecvată,
alimentaţie echilibrată, asistenţă medicală
adecvată.
Cu toate acestea, în afara acestor elemente exterioare,
fiecare dispune şi de un „capital de sănătate”
psihosomatică pe care îl gestionează dezvoltându-l
sau, invers, delapidându-l. Maniera în care o persoană
îşi tratează corpul depinde de iubirea pe care şi-o
acordă, în funcţie de starea profundă a copilului
ei interior, lipsit sau îndestulat. Adultul se judecă şi
se evaluează, se găseşte frumos sau urât, nu
cu ochii de adult, ci cu cei, trişti sau bucuroşi,
ai copilului lui interior. O privire nu este niciodată
o percepţie neutră, ea este întotdeauna impregnată
de dorinţă, de ură sau de iubire. Iubirea ne
face frumoşi şi ura ne face hidoşi. Prima dă
viaţă în timp ce a doua demolează.
În prezenţa DIP şi a culpabilităţii
inconştiente, adultul riscă să-şi gestioneze
prost „capitalul de sănătate”, riscă să-şi
brutalizeze corpul abordându-l aspru(grosolan), agresiv sau
neglijent. El va avea tendinţa să se comporte vizavi
de el însuşi identificându-se cu agresorul lui, aşa
cum a fost tratat odinioară. Astfel, el poate să devină
„mamă bună” pentru el dacă a fost iubit, dorit,
purtat, atins, mângâiat, înconjurat, ascultat, sau, invers,
„mamă rea” pentru el dacă a fost privat de iubire
şi de căldură. Uneori, mama a fost a acolo prezentă
fizic, dar psihologic absentă, respingându-l, indisponibilă,
pentru că ea însăşi era bolnavă, deprimată,
în doliu, pe scurt, absorbită, consumată de griji
care o împiedicau să fie cu adevărat acolo pentru
a-şi îndeplini funcţia. Din cauza acestei insuficienţe
de aprovizionare narcisică, unele părţi ale sufletului
de copil s-au aflat devitalizate, ca şi ramurile moarte
ale unui pom neudat. Atunci îşi începe DIP germinaţia:
neliniştea de a nu fi în întregime viu într-un corp substanţial.
Copilul interior, crezându-se vinovat de această
privaţiune narcisică îndurată, se erijează
în propriul lui persecutor. Ajuns adult, el va avea dificultăţi
în a se „materna”, adică în a se asculta, a fi blând cu
el însuşi, a se ocupa de corpul lui, a-l iubi, a-l răsfăţa,
a cheltui bani pentru el. El îşi va trata corpul în cel
mai bun caz ca şi cum ar fi vorba de o maşină
de întreţinut „exact cum trebuie” pentru ca aceasta să
continue să funcţioneze. Un subiect ducând lipsă
de mamă nu va ezita să „materneze” pe toată lumea.
În fond, pe el însuşi se va trata el în mod egoist prin
celălalt interpus, pentru a se asigura că este bun
şi în viaţă
Astfel, multe maladii fizice sau psihosomatice
reprezintă pedepse, autopedepse ispăşitoare pe
care subiectul şi le aplică inconştient în scopul
de a se purifica şi de a obţine iertarea pentru răul
îndurat, în toată inocenţa, în imposibilitatea de
a riposta. Ajungem mult mai bolnavi, decât am deveni altfel,
din lipsă de a fi noi înşine, din lipsă de iubire
şi de respect pentru corpul nostru. Maladia comportă
invariabil o chemare după mamă, o cerere silenţioasă
şi pasivă de a primi tandreţe pentru a se simţi
viu, fiind privit, atins, hrănit, purtat, centrul neliniştilor
şi atenţiilor. Termenul „afecţiune” are tocmai
această dublă accepţie, iubire şi boală.
Maladia constituie de fapt un fenomen foarte
sănătos. Ea reprezintă mai întâi o soluţie,
o ieşire (deşi aceste cuvinte pot părea insolite
aici) pentru rezolvarea unei insuportabile tensiuni psihice
datorată îngrămădirii, de-a lungul anilor, a
emoţiilor reduse la tăcere, a mâniilor non exprimate,
a celor non spuse, a temerilor tăcute, acumulate de copilul
interior. Toate acestea sfârşesc prin a se deversa asupra
corpului sub diverse forme: hipertensiune, migrene, astm, dermatoze,
dureri de abdomen sau de spate, tulburări endocrine variate,
sau chiar unele cancere.
Contrar opiniei răspândite, maladia nu se
infiltrează în organism ca o hoaţă sau ca o persecutoare.
Ea este în mod constant prezentă de o manieră potenţială.
Ea nu izbucneşte oricând, din întâmplare, pe neaşteptate,
arbitrară şi ilogică. Ea apare pentru a rezolva
o situaţie emoţională stresantă şi
traumatică îndurată recent dar gâdilând culpabilitatea
şi DIP care, amândouă, există din copilăria
timpurie. Ea face să urce la suprafaţă o parte
din sine anemică, muribundă, devitalizată demult
din cauza unei circulaţii defectuoase a energiei vitale.
De fapt, pe plan strict biologic, orice organism
viu este atacat zilnic de mulţi agenţi patogeni sau
de „cancere” debutante, în germene. Cu toate acestea, datorită
sistemului de autoapărare imunitară, subiectul este
capabil de să contra-atace pentru a împiedica maladia să
se dezvolte. Eficacitatea acestui sistem depinde de importanţa
a DIP şi a culpabilităţii inconştiente
expiatoare, aflată la originea vitalităţii sau
a debilităţii subiectului, a dorinţei lui de
a fi în viaţă (a trăi) sau de a muri. După
unii specialişti în cancere, acestea se declară adesea
în urma unui traumatism afectiv, în general pierderea unei persoane
foarte dragi sau o situaţie importantă din punct de
vedere sentimental. Totul se petrece ca şi cum subiectul,
crezându-se de vină pentru pierderea îndurată, s-ar
pedepsi prin boală pentru a nu fi fost capabil să
o împiedice. În plus, când subiectul nu există prin şi
pentru el, ruptura de fiinţa iubită îi zguduie certitudinea
de a fi viu şi întreg, răpindu-i sensul şi interesul
de a supravieţui şi de a spera.
Pentru aceste motive, pacienţii suferă,
în plus faţă de boală, de culpabilitatea de a-şi
deranja anturajul, de a le crea griji. Unii lasă să
se înţeleagă că numai moartea ar fi susceptibilă
să-i elibereze de suferinţa lor, descărcând astfel
anturajul lor de povara pe care sunt convinşi că o
reprezintă ei. Boala este deci aici ca o „depresie corporală”,
extrem de impregnată de culpabilitate – versantul fizic
al DIP pe scurt. Există o mare inegalitate psihologică
între persoane faţă de boală, după cum ele
simt sau nu iubire pentru ele şi după cum adăpostesc
o „mamă bună” protectoare sau o „mamă rea” persecutoare.
Maladia traduce şi faptul că subiectul,
ne-fiind el însuşi, ia asupra lui să absoarbă,
ca şi copil terapeut, nefericirea anturajului lui pentru
a-l elibera de ea. DIP conţine totdeauna două aspecte
întrepătrunse, unul propriu personal şi celălalt
transgeneraţional, moştenit de la părinţi
şi înaintaşi. Astfel, adultul, „căzând bolnav”,
caută, prin sacrificiu de sine, să-i salveze pe ceilalţi,
să-i protejeze de energiile negative, să-i facă
fericiţi.
Într-adevăr, inteligenţa noastră
logică şi conştiinţa noastră sunt fondate
pe principiul separării, al diferenţei, al eterogeneităţii
corpurilor, dorinţelor, identităţilor, destinelor,
proprietăţilor, responsabilităţilor etc.
Orice subiect este menit să ştie cine este el, corpul
pe care îl locuieşte, sexul şi vârsta lui. El este,
tot aşa, conştient de emoţiile lui, de dorinţele
şi angoasele lui, pe care nu le confundă cu cele ale
altora. El este în sfârşit capabil să se protejeze
de pericole şi să-şi apere interesele sale proprii
recunoscându-şi drepturile, dar şi limitele şi
datoriile. Diferenţierea constituie astfel caracteristica
esenţială a conştiinţei, a a-fi-sine-însuşi.
Inconştientul nu funcţionează
după acelaşi principiu, ci după modelul mentalităţii
primitive, intacte, veşnic vie în fiecare om civilizat,
în pofida secolelor de progrese minunate ale culturii, ştiinţelor,
tehnicii şi ale gândirii raţionale. El nu distinge
afară de înăuntru, lucrul de persoană, cuvântul
de obiect, fantasma de realitate, cuvântul de fapte, teritoriul
tău de al meu, suferinţa ta, vina ta sau dorinţa
ta de cele ale mele. El este terenul confuziilor, al haosului,
al substituţiilor şi al amestecurilor. Pentru el,
subiectul nu există ca atare, prin şi pentru el, în
interiorul unui corp, al unui sex, a unei vârste, a unui cuvânt
în sânul limitelor proprii şi a frontierelor clare. El
este confundat, dizolvat în colectiv, şi mai ales în moştenirea
transgeneraţională.
Dată fiind comunicarea infraverbală
între inconştienturile membrilor unei familii, ceea
ce îl atinge pe unul îl afectează în mod automat şi
pe altul, care se află vizat. Culpabilitatea se vede atunci
gâdilată, mai ales dacă nu a comis nimic represibil,
ca şi cum lui i-ar reveni să repare, să vindece.
Nu există demarcaţii etanşe şi impermeabile
aici între copil şi familia lui, luat drept altul şi
sângerând pentru răni care nu sunt ale lui, se crede vinovat
de suferinţele apropiaţilor lui. El caută să
le poarte crucea pentru a-i elibera de ea, dându-şi un
rol şi un loc de terapeut.
Tocmai, datorită individuaţiei, devenind
sine conştient, separat, adult, psihic diferenţiat
şi autonom, subiectul accede la fericire în măsura
în care poate de acum să dispună de energia lui vitală
pentru a-şi alimenta diversele plante din grădina
interiorităţii lui.
Dar cum este posibil de reperat cu ochiul liber
această voinţă masochistă şi expiatoare
a adultului care îi interzice să guste din fericire făcându-l
să-şi delapideze „capitalul de sănătate”
şi energia lui vitală? Excesul! Este cel
mai bun indice revelator pentru importanţa şi intensitatea
DIP. O personalitate sănătoasă, un subiect
fericit, adică fiind el însuşi, în locul lui propriu
şi în funcţia lui proprie, dispune de un termostat
regulator intern, de un tampon, de un amortizor care îl protejează
cu supleţe de abaterile de amplitudine puternică dintre
extreme.
Excesul se traduce în general de două maniere:
prin debordarea centrifugă a „prea-plinului” la
unii, sau prin slăbirea centripetă depresivă
a „prea-puţinului” la alţii.
Primii, cuprinşi de excitare şi supralicitare,
se maltratează mâncând, bând şi fumând prea mult,
utilizând droguri, licite sau ilicite, cu sau fără
toxic, consumând alimente prea bogate sau poluate. Ei îşi
brutalizează şi corpul, într-un context de agitaţie
psihomotrice, lucrând prea mult, practicând activităţi
sportive aducând mai degrabă cu provocări sau torturi,
destinate inconştient să-i facă să sufere:
să alerge ore întregi, să pedaleze mai mult de 100
Km cu bicicleta etc.
[…]
A doua categorie, dominată de asemenea de
copilul interior vinovat, cade în excesul sensibilităţii
excesive şi a replierii depresive. Aceşti subiecţi
se ocupă în mod exagerat de sănătatea lor, trăind
cu obsesia bolii, a bătrâneţii, a morţii, plângându-se
de cea mai mică „bubă”.
[…]
În fond, subiectul devenit el însuşi, suficient
de degajat de DIP a sa, încredinţat că este viu şi
întreg, nu mai resimte nevoia să se identifice cu corpul
lui, adică cu frumuseţea sau cu dizgraţia lui,
cu tinereţea sau cu bătrâneţea lui, cu subţirimea
sau cu grosimea lui, cu sănătatea sau cu boala lui.
Viaţa lui umană întreagă nu se concentrează
pe senzaţiile agreabile sau dezagreabile, nu se reduce
la ele, nu depinde exclusiv de ele, deşi ele îşi păstrează
importanţa lor. Sinele transcende toate aceste impermanenţe.
Corpul nu poate fi singura sursă, unicul spaţiu de
plăcere/neplăcere. De agreabil/dezagreabil, de bucurie/tristeţe,
confundate grăbit cu fericirea/nefericirea.
[…]
Boala conţine deci un mesaj, o lecţie
pentru vindecarea sufletului. Ea încurajează la conştientizarea
DIP şi a culpabilităţii de victimă inocentă
pentru a înceta să expiem (ispăşim), să
ne sacrificăm, să ne maltratăm la modul masochist,
pentru a nu mai înghiţi pe nemestecate nenorocirea transgeneraţională,
devenind în sfârşit „mama bună” pentru sine, iubitoare
şi plină de atenţie.
Ea ne ajută, dacă profităm de
ea, să reflectăm la noi înşine noastră,
la locul alienat pe care l-am ocupat, la rolul pe care l-am
jucat, la duritatea cu care ne-am tratat.
Sursa: Fragmente traduse din volumul:
Moussa Nabati - Le Bonheur d’ętre soi,
Fayard, 2006
Traducere în româneste Viorica Juncan.