Pãrintele Antonie Bloom, Mitropolit
de Suroj
Ateul si Arhiereul
(traducere dupã cartea
God and Man, capitolul I)
[traducerea din engleza si aparatul
critic - Octavian Muresan]
Un dialog între
Marghanita Laski şi Părintele
Antonie Bloom, Mitropolitul Surojului
-Partea I-
Dumneavoastră credeţi în Dumnezeu şi
consideraţi că aşa e bine şi just. Eu, nu cred
în Dumnezeu şi sunt de părere că aşa
e bine şi just. Ştim că nici unul dintre noi nu este
superficial – amândoi suntem oameni serioşi şi fiecare
dintre noi a ajuns la concluzia sa cu toată meticulozitatea
(prudenţa) necesară. Există mulţi oameni asemenea
mie, dar probabil că există mulţi, mult mai mulţi,
asemenea dumneavoastră. Cum explicaţi această deosebire
esenţială, fundamentală?
Î.P.S. Antonie: Chiar nu ştiu cum să
o explic, dar mi se pare că termenul „credinţă” induce
în eroare. Dă impresia unui lucru opţional, care stă
în putinţa noastră să îl alegem sau nu. Şi,
în această privinţă, am certitudinea unui lucru,
şi anume: „cred”, pentru că „ştiu” că Dumnezeu
există. Şi sunt cu totul mirat cum de dumneavoastră
nu ştiţi asta.
Aceasta mă face să trec la următoarea
problemă despre care voiam să vă întreb, legată
de credinţă. Ştiu, credinţa este o mare virtute
creştină. Dar, în opinia mea, ea este mai degrabă
un „viciu”. Şi nu pot să înţeleg de ce avem nevoie
de ea. Spuneţi: „Ştiu că Dumnezeu există” –
şi mulţi oameni susţin asta, dintr-un motiv sau altul.
Fie pentru că L-au trăit pe Dumnezeu, fie pentru că
Îl văd în tot ceea ce ne înconjoară. Dar dacă ştii,
nu ai nevoie să crezi. Iar dacă nu ştii
– pentru mine, ca necredincios – să te foloseşti de credinţă
pentru a înlocui neştiinţa, este ca şi cum ai desconsidera
cea mai importantă trăsătură a fiinţei
umane, să consideri credinţa un substitut pentru neştiinţă.
După mine, atunci când nu ştii, este corect să aştepţi
până când afli răspunsul, sau pur şi simplu să
spui: „Nu ştiu”. Dacă dvs. ştiţi
că Dumnezeu există, de ce ar mai trebui considerată
credinţa o virtute?
Î.P.S. Antonie: Cred că aceasta este o
chestiune ce ţine de definirea credinţei. Îmi amintesc
că am citit într-o carte teologică o definiţie a
credinţei, scrisă cam în glumă – văzută
ca „o capacitate pe care o posedă adulţii, de a spune
că lucrurile sunt adevărate, atunci când ei ştiu
sigur că nu sunt adevărate”.
Drăguţ…
Î.P.S. Antonie: Ei bine, dacă aceasta
înseamnă credinţa, mă tem că nici eu nu o am.
După părerea mea, credinţa e cel mai bine definită
în cuvintele Epistolei către Evrei, unde autorul afirmă:
„Credinţa este certitudinea lucrurilor nevăzute”. Certitudine!
Acesta este cuvântul-cheie. Iar „lucrurile nevăzute” nu sunt
pur şi simplu lucruri închipuite. Referindu-ne, de exemplu,
la mine şi la mulţi alţii, sunt convins că toţi
am început de la o experienţă întru totul convingătoare.
Ei bine, la un moment dat, această experienţă s-a
stins – aşa cum se întâmplă cu orice trăire a frumosului,
a dragostei, a bucuriei, a durerii. Vine o vreme când aceasta nu
mai este actuală. Însă certitudinea acesteia rămâne.
Şi acesta este momentul în care intervine credinţa. Dar
credinţa nu înseamnă credulitate; ea înseamnă certitudinea
a ceva ce nu mai trăim în mod real în prezent, dar care nu
se şterge.
Dacă utilizaţi cuvântul „credinţă”
bănuiesc că, implicit, aveţi credinţă în
faţa unei posibile „îndoieli”, nu-i aşa? Dar dacă
aveţi certitudinea, atunci nu mai rămâne loc pentru „îndoială”.
Aşa că, îmi pare rău, dar nu văd ce nevoie am
mai avea de credinţă. Nu este de ajuns certitudinea?
Î.P.S. Antonie: Într-un fel, vă situaţi
pe aceeaşi poziţie ca şi mine. Dumneavoastră
aveţi o certitudine – în privinţa faptului că Dumnezeu
nu există – dar care, într-un fel, e un act de credinţă.
Pentru că puteţi prezenta la fel de puţine dovezi
ca şi mine.
Nu credeţi că există o diferenţă
fundamentală în modul fiecăruia de a reflecta sau în modul
de a aborda problemele legate de „lucrurile nevăzute”? Nu credeţi
că fiecare, în funcţie de temperament, poate să aleagă
sau nu credinţa în lumea nevăzută sau să se
abţină în privinţa acestui subiect?
Î.P.S. Antonie: Nu sunt sigur. Cred că
felul în care privesc eu lucrurile este determinat foarte mult de
educaţia pe care am primit-o. Am fost educat să fiu un
om de ştiinţă şi să abordez lucrurile ca
în ştiinţa experimentală – poate e greşit, poate
nu. Dar în ceea ce priveşte credinţa, de exemplu, am pornit
de la o experienţă care pe mine m-a convins că
Dumnezeu chiar există. „Îndoiala” intervine nu pentru a pune
sub semnul întrebării această experienţă esenţială,
ci pentru a pune sub semnul întrebării modul în care mintea
mea înţelege a se raporta la ea. Şi, în acest caz,
îndoiala credinciosului ar trebui să fie la fel de creativă,
de îndrăzneaţă, de plină de entuziasm, aproape
la fel de sistematică, pe cât este îndoiala omului de ştiinţă,
care, descoperind fapte care l-au convins până la un anumit
punct, va începe să găsească punctul slab al raţionamentului
său, erorile din sistem, sau noi dovezi care vor invalida viziunea
sa de pînă atunci despre univers.
Dar momentul în care – după părerea sa
– descoperă un nou model în univers, este la fel de convingător,
indiferent dacă modelul se dovedeşte ulterior a fi adevărat
sau fals. Fără îndoială că omul de ştiinţă
va preţui sentimentul apărut odată cu noua descoperire,
dar nu ar considera acest sentiment un criteriu suficient pentru
a valida descoperirea, aşa cum spuneţi dumneavoastră.
Ulterior, ar mai face nişte teste, şi aşa mai departe.
Dar nici dumneavoastră nu admiteţi o trăire a sentimentului
că Dumnezeu există, dar care să nu arate în mod necesar
că El există, nu-i aşa?
Î.P.S. Antonie: Nu cred că e doar o problemă
ce ţine de sentiment. Spre exemplu, nu cred că sentimentul
poate fi pur şi simplu iraţional, sau complet absurd,
dar totuşi păstrat – în pofida oricărei dovezi. Dar,
aş spune, de exemplu – dacă transferăm pentru o clipă
discuţia noastră de la credinţa în Dumnezeu la alte
domenii; cel muzical să spunem – că din punctul de vedere
al omului de ştiinţă, muzica poate însemna doar o
schiţă, linii, formule matematice. Când le ai pe toate,
aceste formule nu‑ţi oferă niciun indiciu că
ar fi vorba de o frumoasă piesă muzicală sau, mai
degrabă, doar de un zgomot discordant. Există un moment
în care asculţi şi poţi să spui că
aceasta este într-adevăr muzică, iar nu pur şi simplu
zgomot.
Cu siguranţă. Cu toate acestea, îmi doresc mult să
aflu de ce muzica bună, poezia bună, arta valoroasă,
au asupra noastră efectul pe care îl constatăm cu toţii.
Şi întotdeauna mă gândesc că şi experienţele
legate de Dumnezeu urmează acelaşi tipar. Eu, ca atee,
niciodată nu aş vrea să pun la îndoială cunoştinţele
profunde pe care le-au dobândit Creştinismul, Iudaismul, Islamismul
de-a lungul secolelor cu privire la natura umană, la gândirea
umană, la resorturile interioare ale omului. Aţi scris
minunat despre rugăciunea inimii[1], şi chiar înainte
de a vă citi cartea, am fost foarte interesată de acest
subiect, deoarece e limpede că lucrurile stau aşa. Cu
alte cuvinte, persoanele care au încercat să practice rugăciunea
contemplativă au avut de câştigat. Şi eu am încercat
să o practic, nu demult. Am încercat să o repet foarte
des, pentru că tocmai am avut o hernie de disc foarte gravă
şi mie nu îmi plac calmantele. Şi mi s-a părut că
încercarea de a spune rugăciunea contemplativă – sau cum
spune Sfântul Grigorie[2],
meditarea asupra Rugăciunii Domneşti – s-ar putea să-mi
aline durerea. Şi chiar mi-a alinat-o. Cred că aici Biserica
a descoperit o tehnică mentală, terapeutică, benefică.
Dar mi se pare că Biserica şi-a „însuşit” cumva,
atât această experienţă a rugăciunii, cât şi
alte experienţe aşa-numite religioase, spunând: „Acest
gen de experienţe ne sunt proprii. Ele conduc înspre Dumnezeu”.
Nu pretind că încercările mele se pot compara cu cele
ale unui credincios cu experienţă, dar nu cumva ţineţi
pentru dvs – şi daţi explicaţii care pentru un ateu
sunt de neacceptat – pentru variate tehnici şi moduri de viaţă
care ar putea ajuta întreaga umanitate? Poate chiar în aceste vremuri
când se recurge atât de mult la droguri, când umanitatea are mai
multă nevoie de ajutor ca oricând?
Î.P.S. Antonie: În ceea ce priveşte
„tehnicile” şi „metodele”, sunt de acord cu ceea ce spuneţi
şi, pentru a susţine punctul dumneavoastră de vedere,
aş putea să vă dau un exemplu – cel al unui grup
de toxicomani care, din întâmplare, au citit cartea „The Cloud of
Unknowing”[3] şi s-au adresat unui
preot (nu mie), spunând: „Am descoperit că aceasta este exact
ceea ce căutăm noi şi ar fi mult mai uşor dacă
am obţine ceea ce căutăm pe această cale, decât
prin drogurile pe care le folosim ”.
Şi mult mai sănătos.
Î.P.S. Antonie: Mult mai sănătos.
Şi avem acum experienţa unui număr de oameni dependenţi
care descoperă prin meditaţie ceea ce căutau prin
droguri şi se îndepărtează de droguri, păşind
într-o altă lume. În ceea ce priveşte „tehnica”, cred
că aveţi dreptate, deoarece tehnicile se bazează
pe natura noastră umană comună. Oricare ar fi scopul
pe care-l urmărim, gândirea noastră este gândire omenească,
emoţiile şi sentimentele noastre sunt emoţii omeneşti
şi aşa mai departe. Ceea ce un credincios afirmă,
dintr-un anumit motiv – acelaşi care îl face să recunoscă
frumuseţea din muzică, din natură, în artă şi
aşa mai departe – este că : „Această experienţă,
trăire, pe care am avut-o, nu se identifică nici cu emoţiile
mele, nici cu imaginaţia, nici cu starea mea de sănătate
de atunci. A fost o întâlnire cu ceva diferit, cu totul diferit
de sinele meu şi pe care nu o pot explica şi regăsi,
nici măcar apelând la cunoştinţe adecvate de sociologie,
psihologie, ori biologie – în nimic din ceea ce sunt eu sau din
ceea ce este înăuntrul meu.”
Aici este diferenţa fundamentală dintre
noi, nu-i aşa? Dacă acest sentiment cu care te întâlneşti
este ceva diferit de însăşi persoana ta, sau este o autosugestie,
un sentiment indus de alţii, care provine de la alţii.
Nu acest lucru ne separă cel mai mult?
Î.P.S. Antonie: Ba da. În acest moment,
un credincios ar spune: „Ştiu, în mod obiectiv, că Dumnezeu
există – ceea ce înseamnă că am dobândit această
cunoştinţă, şi nu am născocit-o”. Dar oare
nu se întâmplă la fel şi cu experienţele „inexplicabile”
din viaţa de zi cu zi? Cum ar fi, de exemplu, dragostea, sensul
frumosului din artă, muzică şi aşa mai departe?
Eu aş spune că frumosul este inexplicabil,
lipsit de logică, doar până când va fi explicat. Totdeauna
mă gândesc la filozoful Hume[4],
care în urmă cu două sute de ani spunea „ştim că
pâinea ne face bine, dar nu vom ştii niciodată de ce”.
Şi, bineînţeles, acum ştim de ce. Şi cred că,
poate într-un viitor nu chiar aşa de îndepărtat, vom ajunge
să învăţăm care tipare ne influenţează,
şi pe care putem să le numim „frumos”.
Î.P.S.
Antonie: S-ar putea să fie aşa. Dar de ce nu vă
gândiţi că am putea, prin acelaşi proces, să
ajungem la un moment în care, prin studiul undelor cerebrale – să
zicem – şi al altor lucruri de acest gen, vom ajunge la concluzia
că într-o astfel de experienţă ca cea descrisă
mai sus, „ceva” a dat buzna sau a apărut în viaţa noastră,
„ceva” ce nu este intrinsec structurii noastre biologice. Din punct
de vedere logic, acest lucru este la fel de credibil ca şi
ceea ce aţi afirmat dvs. adineaori.
Asta
este ceva ce mi-aş dori mult să aflu. Şi, bineînţeles,
dacă experimentul ar decurge cum spuneţi dumneavoastră,
atunci nu ar fi nici o altă alternativă decât aceea de
a fi credincios. Dar intuiesc că va merge totuşi în felul
dorit de mine. Dar, Preasfinţia Voastră, să presupunem
că am – aşa cum orice ateu poate avea – o experienţă
neaşteptată, de genul celei pe care dumneavoastră
o descrieţi ca certitudine a faptului că Dumnezeu există.
Să presupunem că nu a avut loc în nici un context religios.
Să spunem că, asemenea Sfântului Ignaţiu de Loyola[5], ea se petrece pe
malul unui râu. Eu ştiu că am fost educată în Iudaism,
dar am trăit în Anglia, care este, după cum se spune,
ţara multor religii. Ei bine, de ce ar trebui să urmeze
ceva după experienţa acesta? Pot înţelege raţiunea
de a adera la o religie recunoscută de teama de a nu cădea
pradă acelei „nebunii” arogante, specifică persoanelor
care se amăgesc gândind că au o legătură directă,
nemijlocită cu Divinitatea. Dar ce anume din
această experienţă ce ar trebui să mă facă
să cred că am întâlnit un Dumnezeu creştin, iudeu
ori musulman? Că El ar vrea ca eu să fiu metodist, ortodox
rus sau să aparţin Bisericii Anglicane? Şi ce
anume ar trebui să-l determine pe un om să facă încă
un pas înainte, să nu rămână pur şi simplu la
această experienţă, spunând doar atât: „În regulă.
Acum am certitudinea că Dumnezeu există”?
Î.P.S. Antonie: Aş vrea să o luăm
treptat. Dacă aţi avut – şi sunt sigur că oricine
poate avea – o experienţă a lui Dumnezeu, independentă
de vreun context religios, sau fără legătură
cu un trecut marcat de religiozitate, atunci veţi realiza probabil
că, dacă Dumnezeu există cu adevărat, acest
lucru are implicaţii imediate asupra felului în care dvs vă
raportaţi la oameni în general…
Vă rog să explicaţi, pentru că
tocmai asta aş vrea să înţeleg.
Î.P.S. Antonie: Îndată. Ceea ce am
trăit eu în copilărie, mi-a arătat viaţa ca
fiind violentă, brutală, crudă, iar pe oameni ca
fiindu-şi duşmani şi cauză de suferinţă
unii altora. Cu excepţia câtorva dintre cei mai apropiaţi
ai tăi, care sunt strâns uniţi, de restul trebuie să
îţi fie frică. Chiar şi în perioada adolescenţei
simţeam la fel. Era necesar să lupţi, să învingi
pentru a supravieţui şi – eventual – chiar să răspunzi
cu aceeaşi monedă, cu toată puterea, pentru a te
impune.
Aceasta a fost situaţia dumneavoastră?
Î.P.S. Antonie: Aceasta este experienţa
pe care am avut-o, într-o şcoală de periferie, cu mulţi
copii de imigranţi, în primii ani ai Revoluţiei Ruse şi
după aceea. Şi nu în Rusia, ci în exil (în Franţa).
Când L-am descoperit pe Dumnezeu, prin Evanghelie, primul lucru
care m-a izbit a fost acela că aveam în faţă un
Dumnezeu pentru Care fiecare dintre noi era cu adevărat important,
Care nu făcea diferenţe între oameni, Care nu era numai
Dumnezeul celor buni, ci şi al celor răi; nu doar Dumnezeul
celor credincioşi, ci şi al celor necredincioşi;
nu numai al unei singure categorii, aflată în opoziţie
cu alta. Că fiecare reprezenta pentru El o persoană nepreţuită,
cu totul plină de însemnătate. Iar dacă am descoperit
cum este Acest Dumnezeu, mi-am dat seama că aceasta
era atitudinea pe care trebuia s-o am şi eu faţă
de tot ceea ce mă înconjoară. Şi am fost de-a dreptul
uimit de faptul că Dumnezeu este într-adevăr aşa
şi că se raportează la toţi şi la toate
astfel. Ei bine, această constatare m-a bulversat total. M-am
uitat în jur şi n-am mai văzut creaturile acelea vrednice
de dispreţ, detestabile, ci oameni care se află într-o
legătură cu El şi cu care aş putea stabili şi
eu o nouă relaţie – dacă aş crede despre ei
ceea ce crede Dumnezeu despre ei.
Dar este o realitate că şi cei necredincioşi
pot avea această experienţă a dragostei pline de
respect, a dragostei binevoitoare faţă de toate creaturile,
fără însă a avea nevoie de Dumnezeu. Nu sunt un bun
socialist, dar cred că oamenii care sunt cu adevărat buni
socialişti – în sensul de bază, nu în sensul politic al
cuvântului – au acest sentiment. Nu este nevoie de Dumnezeu pentru
a avea simţul valorii fiecărei fiinţe umane.
Î.P.S. Antonie: Nu, nu vreau să spun
că ar fi necesar. Aş spune că nu este necesar să
ştii că Dumnezeu există pentru a fi om adevărat,
iar nu ceva mai prejos decât aceasta – cum m-am dovedit eu a fi
înainte de convertire. Aş putea spune că nici nu este
necesar să ştii că Dumnezeu există, pentru ca
El să existe cu adevărat. Pentru mine, în ceea ce-L priveşte
pe Dumnezeu, lucrurile stau aşa: El nu este ceva de care am
nevoie pentru a avea o viziune asupra lumii. Nu e nevoie de Dumnezeu
pentru a completa viziunea mea asupra lucrurilor. Pur şi simplu
am descoperit că El există – şi asta e! Exact ca
în descoperirile ştiinţifice. El este pentru mine o realitate
şi, prin urmare, are mare însemnătate. Şi din acest
motiv are un rol important în viaţa mea, exact în acelaşi
fel în care, descoperind că o persoană există, viaţa
devine diferită faţă de clipele în care nu conştientizai
existenţa acelei persoane.
Pot să vă rog să vorbiţi
mai concret despre asta? Spre exemplu, subiectul pe care vi-l propun
lasă loc de interpretare, dar cred că este unul pertinent.
În ultimii cinci sute de ani, de când a scăpat din „chingile”
Bisericii, ştiinţa a cunoscut un progres foarte rapid
– aşa încât acum este un lucru firesc a spune că posibilităţile
noastre tehnico-ştiinţifice întrec nivelul vieţii
noastre morale. Pe de altă parte, Biserica a avut la dispoziţie
două mii de ani pentru a dezvolta capacitatea noastră
de a face binele – dacă aceasta este una dintre vocaţiile
ei. Dar aţi spus că se poate ajunge la această conştiinţa
a persoanei adevărate – care este oare termenul adecvat aici?A
existenţei, o existenţă onorabilă a fiecărei
fiinţe umane – şi fără Biserică. Şi
că aceasta atrage după sine un altfel de raportare faţă
de om, care arată existenţa unei legături între credinţa
în Dumnezeu şi faptele morale. Dar să existe o legătură
necesară între credinţa în Dumnezeu şi morală?
Care este aceasta? Şi dat fiind faptul că, în două
mii de ani, Biserica nu pare să fii reuşit a ne face mai
buni – de fapt, aş îndrăzni să afirm că, în
ultimii două sute de ani, tocmai gândirea secularizată
este cea care a făcut cel mai mult în acest sens – se mai poate
spune că Biserica a îndeplinit această funcţie? Cu
alte cuvinte, în ce sens faptele bune sunt rodul credinţei?
Şi de ce a eşuat Biserica în a ne face făpturi morale?
Î.P.S. Antonie: Cred cu tărie că
lucrarea binelui ar trebui să urmeze credinţei noastre
în Dumnezeu, întrucât, dacă vedem lumea structurându-se în
jurul anumitor principii, acest fapt ar trebui să-şi pună
amprenta şi asupra noastră…
Care ar fi aceste principii?
Î.P.S. Antonie: Dragostea, să zicem.
Dragostea, dreptatea.
Pentru că simţi dragostea când Îl
întâlneşti pe Dumnezeu? Pentru că Dumnezeu pare a fi o
Fiinţă a dragostei şi a dreptăţii? Aş
dori să vă întreb, care este locul acestor virtuţi
în întâlnirea omului cu Dumnezeu?
Î.P.S. Antonie: Permiteţi-mi să
mă limitez doar la Evanghelie, fiindu-mi mult mai uşor
aşa, decât să încerc să cuprind un domeniu mai larg.
Toată învăţătura Evangheliei este cu adevărat
o învăţătură despre dragoste. Ei bine, faptul
că noi nu suntem la înălţimea acesteia, ne condamnă.
Dar nu face mărturia ei mai puţin adevărată.
Sunt oricând gata să spun că, nici individual, nici colectiv,
nu suntem deloc la înălţimea acestui ideal. Însă
lucrul de care mă îndoiesc serios este ceea ce aţi afirmat
despre gândirea laică. Pentru că eu am impresia că
– cel puţin gândirea laică vest-europeană, sau gândirea
secularizată născută din cultura vest-europeană
– este impregnată de Evanghelie. Spre exemplu, noţiunea
de „valoare a persoanei” este ceva ce Evanghelia a introdus în societatea
antică, care pur şi simplu nu cunoştea aşa ceva.
Şi există atât de multe lucruri care astăzi au devenit
bunuri comune, universal acceptate, dar care la vremea lor au fost
socotite ciudăţenii, şi care funcţionează
acum în societate asemenea unei drojdii care dospeşte aluatul...
În privinţa aceasta, sunt complet de acord
cu dumneavoastră. Spun doar că în ultimii două sute
de ani – cel puţin începând de la jumătatea secolului
al XVIII-lea – aceste principii, care mie chiar mi se par a fi gloria
civilizaţiei apusene, au trecut efectiv din mâinile oamenilor
religioşi în mâinile „laicilor”. Iar dacă a existat un
progres în plan moral în această perioadă – şi cred
că a existat – nu sunt de părere că datorăm
mulţumiri pentru acest lucru vreunei instituţii religioase.
Î.P.S. Antonie: Există două lucruri
care mă contrariază şi pe mine – unul este că
oamenii credincioşi au avut, şi încă mai au, o nefericită
tendinţă de a se sustrage marilor probleme şi greutăţi
ale vieţii sub pretextul „practicării” credinţei...
Da, mă bucur că aţi adus aceasta
în discuţie.
Î.P.S. Antonie: În mod sigur. Este mult
mai uşor să te retragi în camera ta şi să spui:
„O, Doamne, dă pâine celor flămânzi”, decât să faci
tu însuţi ceva în privinţa aceasta. Tocmai am fost în
America şi cineva susţinea sus şi tare că e
oricând gata să-şi dea viaţa pentru cei flămânzi
şi pentru cei în nevoi, iar eu l-am întrebat de ce rămâne
un fumător înrăit şi nu renunţă pur şi
simplu la un pachet de ţigări pentru aceştia.
Şi pot să vă înfăţişez
şi un alt exemplu. Câţi dintre noi care avem copii şi
care discutăm cu tineri asemenea nouă, nu întâlnim frecvent
persoane care pretind oamenilor să aibă mai multă
dragoste între ei – dar ei înşişi găsesc că
e cu neputinţă să o ofere celor mai în vârstă?
Î.P.S. Antonie: E adevărat şi
acest lucru. Este foarte limpede. Continuăm să evadăm
într-o lume a rugăciunii „iresponsabile”, fără responsabilităţi,
în loc să realizăm că, dacă eu Îi spun lui Dumnezeu,
„Aici este un necaz. Doamne, ajută!”, trebuie să fiu pregătit
să-L ascult pe Dumnezeu răspunzându-mi în inimă şi
nu să aştept o revelaţie directă. „Ai văzut
asta, păi du-te şi fă tu ceva!”. Prin urmare,
aici am eşuat noi şi acesta este unul din motivele pentru
care am luat-o pe căi greşite.
Personal, mi se pare că un alt motiv pentru
care atât cei ca şi dumneavoastră, cât şi ceilalţi
„făcători de bine” din lume au eşuat, este o respingere
a lumii. O respingere nu doar de felul celei de care aţi vorbit,
adică închizându-ne în camera noastră şi nefăcând
binele care se află la îndemână, ci prin cultivarea sentimentului
că lumea, şi în mod special oraşul de astăzi,
este un iad – o mare urzeală diabolică, un loc care trebuie
evitat. Nu există sentimentul unei vieţi voioase, nu există
nicio bucurie. Spre exemplu, „plăcerile” pe care le avem în
mod obişnuit în societate, fie că e vorba de plăcerea
de a aduna multe posesiuni, fie cea de a trăi confortabil în
micile noastre castele, având mereu frigiderele pline şi copiii
noştri jucându-se prin preajmă – ei bine, acestea pentru
mine sunt chiar „plăceri” sănătoase. Dar cred totuşi
că oamenii serioşi, fie ei credincioşi sau nu, au
privit întotdeauna aceste lucruri, de care mulţi se bucură
cu adevărat, ca pe nişte obstacole în calea vieţii
adevărate.
Î.P.S. Antonie: Cred că cei din urmă
au dreptate, până la un punct. Cred că e nevoie de o profundă
cunoaştere de sine pentru a nu uita ce avem mai de preţ
în noi, în favoarea a ceea ce este superficial. Este mai uşor
să fii superficial decât profund. Este mai uşor să
te menţii pe linia de plutire, decât să înfrunţi
lucruri care pot deveni tragice. Dar vedeţi, necazul este că
noi am transformat-o într-o falsă atitudine morală, conform
căreia, dacă eşti creştin, atunci trebuie să
fii încruntat – aproape funest – să nu râzi niciodată[6].
–
Sau foarte... foarte simplu. Atât de simplu şi de inocent,
încât realităţile vieţii par să nu mai aibă
nicio însemnătate pentru tine.
Î.P.S.
Antonie: Da. Dar dacă eşti cu adevărat conştient
de lucrurile din jur, de cât de tragică este viaţa, atunci
bucuria ta va fi marcată de o doză de sobrietate. Adevărata
bucurie însă, este cu totul altceva. O persoană poate
avea o stare de mare bucurie şi de bună dispoziţie
interioară, dar a te bucura de aspectele exterioare ale vieţii,
conştient fiind că atât de multă lume suferă
în jur, mi se pare un lucru greu. Când lucram, am hotărât împreună
cu mama mea să nu depăşim niciodată nivelul
minim de trai de care aveam nevoie pentru adăpost şi hrană,
deoarece credeam – şi încă mai cred – că orice depăşeşte
acel strict necesar este „furat” de la altul, căruia îi este
absolut necesar – pe când ţie nu îţi este. Acest mod de
a privi lucrurile nu te face nefericit, ci, din contră, te
face să simţi bucuria de a împărţi cu alţii,
de a dărui şi de a primi. Dar chiar cred că, atâta
timp cât există o singură persoană căreia îi
este foame, bucuria în exces – confortul excesiv – este o formă
de „hoţie”…
Şi
totuşi, fiecare este atât de vulnerabil, atât de slab în faţa
tragismului vieţii, gata oricând să cadă în vreo
primejdie, încât, atunci când văd oameni – de exemplu, pe o
plajă – având multe posesiuni şi petrecând... Ei bine,
în toate aceste distracţii omeneşti, în toată această
stare de mică bucurie condensată, eu nu pot să văd
nimic condamnabil.
Î.P.S.
Antonie: Nu aş spune că e „condamnabil”. Cred însă
că aceasta ar putea să devină mai profundă şi
mult mai trainică. Una dintre problemele omului modern este
aceea că avem atât de mult, încât nu ne mai bucurăm de
lucrurile mărunte. De exemplu, în vremea în care viaţa
era extrem de grea, pentru mine, cea mai mică bucurie era de-a
dreptul o minune. Acum îmi ia mult mai mult până să descopăr
miraculosul din lucruri.
Da.
Şi totuşi, câteodată oamenii redescoperă simplitatea
în urma exceselor. Din punct de vedere moral, sunt de acord cu ceea
ce spuneţi. Dar mă întreb dacă a aduce în discuţie
o asemenea chestiune de ordin moral, aşa cum faceţi dumneavoastră
nu înseamnă cumva că ne obligaţi să ne simţim
vinovaţi pe majoritatea dintre noi, care nu suntem atât de
austeri. Luaţi ceea eu spun eu acum ca pe o „acuză” generală,
iar nu ca pe una împotriva dumneavoastră.
Î.P.S.
Antonie: Învinuirea este întotdeauna o greşeală şi
o atitudine bolnăvicioasă în privinţa vieţii.
Nu foloseşte la nimic. Este distructivă şi alungă
ideea că orice lucru e posibil, că toate se pot îndrepta.
Nu, cred că învinuirea este o atitudine greşită.
Dar mai cred că provoacă la o bucurie mai mare. Dacă
spun, de exemplu, că nu voi face un lucru – pentru că
pot avea bucuria de a-l împărţi cu alţii, în loc
să-l devorez de unul singur, ca un parazit, ca un animal de
pradă – nu-mi diminuez bucuria şi nu cultiv o stare de
vinovăţie.
Singurul
lucru pe care l-aş spune este că, dacă greşeşti
– şi eşti vinovat – este mai bine să porţi singur
povara vinovăţiei, decât să o arunci asupra altor
oameni. E necesar să porţi propria vinovăţie,
să treci prin ea şi să rezolvi problema.
Î.P.S.
Antonie: Cred că e mai bine să lăsăm deoparte
cuvântul „vinovăţie” şi mai bine să facem
ceva…
Sunt
de acord. Să facem ceva, dar să nu învinuim pe nimeni..
Î.P.S.
Antonie: Nu văd nici un avantaj în a arunca vinovăţia
ta asupra altuia, decât în cazul în care acea persoană este
pregătită, din punct de vedere afectiv, al prieteniei,
sau al dragostei, sau cum vreţi să o numiţi dumneavoastră.
Vreau să spun, după măsura apropierii dintre tine
şi acea persoană, după cât e de dornică acea
persoană să ia asupra sa o parte a poverii tale, să
te susţină în căderea ta şi să te ajute
să te ridici.
V-am
pus tot felul de întrebări şi dumneavoastră aţi
fost foarte amabil, dar am omis oare – sunt sigură că
da – vreun aspect important pe care aţi dori să-l mai
evidenţiaţi? V-am dat oare suficientă libertate pentru
a spune ceea este cu adevărat important pentru dumneavoastră?
Î.P.S.
Antonie: Cred că a fost foarte bine aşa cum a fost.
Oricum, niciodată nu putem acoperi toate aspectele. Ceea ce
simt, dacă e să cuprind în două scurte enunţuri
despre Dumnezeu şi credinţă, este că, pentru
mine, Dumnezeu nu este „Cineva” de care am nevoie pentru a umple
golurile din viaţă. Este Cineva pe Care Îl accept, pentru
că din experienţa de viaţă pe care eu am avut-o,
rezultă că El există. Nu pot ocoli acest fapt. Şi,
în al doilea rând, faptele bune ce decurg din existenţa Sa
nu sunt o datorie faţă de El sau faţă de oameni
– nu-mi place cuvântul „datorie” – ci un act de mare bucurie şi
de recunoştinţă faţă de Dumnezeu şi
faţă de oameni. Şi aceasta are legătură
cu practicarea credinţei – o atitudine de slujire a lui Dumnezeu,
o atitudine de slujire a oamenilor, o atitudine de slujire a vieţii
în general. Dar înţelesul adevărat al practicării
credinţei, al bucuriei şi al acelei provocări care
mă va face să cresc până la „deplinătatea vârstei
bărbatului desăvârşit”[7]
este ceea ce contează cu adevărat.
Capitolul I: Ateul şi Arhiereul
Un dialog între Marghanita Laski
şi Părintele Antonie Bloom, Mitropolitul Surojului
-Partea a II-a-
Î.P.S Antonie: Ce mă
uimeşte în dialogul pe care l-am purtat adineaori, este faptul
că amândoi ne situăm la nivelul convingerilor şi
al credinţei. Şi anume, eu am spus că, într-un fel,
am dovada că Dumnezeu există. Care ar fi dovada dvs. că
El nu există? Pe ce vă fondaţi această credinţă?
M. Laski: Mi-e teamă că
va trebui să pun problema într-un mod mai pesimist. Eu pur
şi simplu nu văd nici o dovadă că El ar exista.
Nu am nici un motiv să cred asta. Ceea ce dvs. consideraţi
ca „dovadă”, pentru mine se pare că nu e suficient.
Asta cum s-ar numi ,„supra-credinţă”?
„Supra-credinţă”?
Mai degrabă aş spune că dvs. şi oamenii asemenea
dvs. cunosc un sentiment, o impresie, că „ceva” ce poate fi
numit „Dumnezeu” există, dar acesta mi se pare a fi mai degrabă
un sentiment – nu o dovadă. Mi se pare a fi mai degrabă
o impresie, decât un adevăr obiectiv.
Care este graniţa dintre
dovada că ceva există şi acea supra-structură
pe care o numim „supra-credinţă”? Cum puteţi să
distingeţi una de cealaltă?
Este o întrebare grea. Dar
presupun că „dovada” ar fi ceva care – odată acceptat
ca valid – ar schimba întregul mod de gândire al cuiva. Ceva care
ar trebui luat în considerare şi care, dacă nu ar fi luat
în seamă, ar însemna falsificarea întregii viziuni de până
atunci asupra lumii. Eu cred mai de grabă că, a crede
în existenţa lui Dumnezeu este, într-un anumit fel, un „exces
de zel”. Oare nu William de Occam[8] afirma că nu ar trebui
să multiplicăm inutil numărul fiinţelor? Eu
nu văd o necesitate în a crede că Dumnezeu există,
nici că viziunea mea asupra lumii ar fi îmbogăţită
în acest caz. Dimpotrivă, aş tinde să văd numai
„cât de bune sunt toate”, dacă Dumnezeu există – falsificând
astfel lucrurile, refuzând să mă confrunt cu realitatea
lor mult mai dură – cum se pare că e, atunci când nu pot
accepta existenţa Lui.
Da, înţeleg. Dar consideraţi autentică
o experienţă care afirmă existenţa lui Dumnezeu?
Se poate nega o astfel de experienţă?
Mie nu mi se pare deloc a fi o afirmaţie autentică,
deoarece eu pot să susţin numeroase afirmaţii, pe
care să le pun pe seama experienţei mele. De exemplu,
într-un moment de îndrăgostire nebună, eu pot să
spun: „Alături de această persoană voi fi fericit
întreaga viaţă. Este cea mai frumoasă, cea mai minunată
fiinţă de pe pământ!”. Însă pot să fiu
legat la ochi. Sau să am febră şi să delirez.
Sau, din cauza strălucirii frumoase a soarelui, să am
un optimism exagerat în legătură cu o anumită situaţie.
Sau, dimpotrivă, din cauză că vremea e mohorâtă,
să fiu nepotrivit de pesimist. Negreşit, experienţa
personală trebuie temperată de ceva care vine din exterior,
la fel cum cele exterioare trebuie puse în relaţie cu experienţa
personală – dar dacă mă bazez doar pe experienţa
personală, pot ajunge să delirez.
Acest lucru îl spun adesea ateii şi credincioşii
unii despre alţii – deci putem accepta amândoi o astfel de
caracterizare. Dar aş dori să vă întreb un lucru:
care consideraţi că e diferenţa fundamentală
dintre a spune: „Ştiu că există Dumnezeu” şi
„ştiu că există iubire”?
Nu cred că aş putea să afirm: „Ştiu
că există iubire”, deoarece eu personal nu m-aş lansa
în afirmaţii abstracte, precum cea de mai sus. Dar aş
putea spune că îmi sunt cunoscute o serie de sentimente care
pot fi denumite „iubire” – dar ar fi de preferat să precizăm
mai mult sensul acestui cuvânt şi să îl folosim pentru
a desemna mai puţine stări decât în prezent. Aşadar,
cunosc multe sentimente pe care oamenii le numesc „iubire”, dar
probabil nu cunosc toate sentimentele pe care oamenii le
numesc „iubire”. De exemplu, nu am cunoscut sentimentul de iubire
pentru Dumnezeu.
Dacă pur şi simplu eu aş nega
existenţa iubirii, existenţa unui astfel de sentiment
– indiferent de nuanţe – presupun că aţi spune că
îmi lipseşte ceva, nu-i aşa?
Nu cumva aţi schimbat puţin cuvintele?
Da, eu cunosc un sentiment care se poate numi „dragoste” – tot aşa
precum cunosc sentimentul de a avea dreptate sau sentimentul de
a fi vinovat. Dar nu găsesc de cuviinţă ca cineva
să afirme că „există dragoste”, „există adevăr”
sau „vinovăţie”. Bine, probabil că încerc acum un
joc de cuvinte. Ştiu cum e să simţi că iubeşti
– dacă e să vorbim aşa – ştiu cum e atunci când
oamenii îţi transmit iubire.
Da, înţeleg. Dar acesta este un sentiment
„iraţional” – adică ceva pur subiectiv – pe care îl acceptaţi
ca o trăire, ca o experienţă, fără a presupune
că în spatele acesteia se află ceva care se numeşte
„dragoste”.
Nu e aşa. Se pare că aţi folosit
aici cuvântul „iraţional” cu sens peiorativ.
Dimpotrivă…
Dar este un sentiment care se poate justifica în
multe feluri, nu-i aşa? De exemplu, atunci când eu spun că
sunt îndrăgostit, poţi observa comportamentul meu şi
poţi să-ţi dai seama dacă acesta este sau nu
în acord cu ceea ce presupune dragostea. Iar dacă spun că
iubesc, dar de fapt privirea mea este sticloasă, mâinile îmi
sunt reci şi nu am nici un strop de vlagă, de voinţă
– atunci ai tot dreptul să spui: „O fi crezând ea că e
îndrăgostită, dar eu cred că de fapt şi-a pierdut
minţile”. Pentru că există unele semne ale îndrăgostirii,
nu-i aşa?
Aşa este. Dacă nu este o întrebare
prea personală, aş dori acum să vă întreb: în
cazul dvs., a fost o trecere de la acea credinţă de copil
la necredinţă? Sau cum v-aţi hotărât să
vă îndepărtaţi de Dumnezeu? Pentru simplul fapt că
nu a mai fost nicio dovadă care să mulţumească
raţiunea dvs. mult mai matură?
Sunteţi de acord cu mine că felul de
a crede al unui copil are foarte puţin de-a face cu credinţa
în Dumnezeu a unui adult? Aşa şi mie: mi s-a spus despre
Dumnezeu când eram copil. Dar acum înţeleg mai bine cât de
mare este diferenţa. Şi mai înţeleg că a fost
bine că mi s-a spus aşa. Dumnezeul pe care L-am cunoscut
şi L-am iubit când eram copilă mi-a fost prezentat de
către părinţii mei şi El era un fel de „prieten
imaginar” – aşa cum mulţi copii au prieteni imaginari.
Credeam în El aşa cum credeam – să zicem – în zâne, sau
cum credeam faptul că undeva, departe, există o ţară
numită China. Toate aceste lucruri le-am primit din exterior
şi ele au trebuit să înfrunte testul timpului.
Deci nu a fost vorba despre un Dumnezeu pe Care
să-L fii întâlnit într-un fel de relaţie personală.
Ci despre un Dumnezeu pe Care alţii L-au întâlnit şi despre
Care v-au spus şi dvs.
Ceva asemănător. Probabil puţin
mai mult, deoarece eu cred că prietenul imaginar al fiecărui
copil este cineva pe care-l întâlneşti într-o relaţie
personală. Eram atunci foarte convinsă că acest Dumnezeu
pe Care Îl iubeam, era „de partea mea” – ca să spunem aşa.
Eram convinsă că, atunci când părinţii mei spuneau
că aşa e bine iar eu credeam contrariul, Dumnezeu
era alături de mine şi nu de ei.
Consideraţii că în Biblie – şi
în mod special în Evanghelie – găsim mai degrabă un sens
metaforic, şi nu o realitate obiectivă?
Acolo eu nu găsesc nicio dovadă concretă
a existenţei lui Dumnezeu, ci mărturii concrete despre
motivele care i-au condus pe oameni la credinţa în Dumnezeu.
Şi, bineînţeles, multe afirmaţii care sunt valabile
pentru totdeauna – pe care nu am reuşit să le aprofundez
pe cât mi-aş fi dorit.
Dar credeţi că acest sens poetic –
care nu se bazează pe nimic palpabil, care e ceva iluzoriu,
o închipuire – ar putea oare convinge pe cineva?
Acum folosiţi cuvinte nepotrivite, care nu
îşi au rostul. Pentru că mie personal mi se pare că
religia nu ar fi existat în nicio comunitate, dacă nu ar fi
corespuns nevoilor celor mai profunde ale oamenilor – care nu ar
fi putut fi împlinite în alt fel. Şi dacă tot a venit
vorba despre sensul „poetic”, noi, în lumea post-renascentistă,
considerăm poezia ceva cu totul neînsemnat în comparaţie
cu religia. Dar eu aş crede mai degrabă că religia
este expresia a ceva pe care, până acum, nu am reuşit
să-l exprimăm altcumva. Ceva ce are legătură
cu întreaga noastră devenire ca persoane. Deci, când spun că
o accept ca pe o creaţie poetică, nu intenţionez
să denigrez. De fapt, simt mai degrabă o anumită
„invidie”, atunci când văd cât de multe s-ar putea învăţa
din ea şi cum oamenii ar putea continua – renunţând la
baza mitologică a religiei – să dezvolte o viaţă
care să fie o împlinire a acesteia, iar nu o abdicare de la
ea.
Când mă gândesc la poezie, la cea despre
om, simt întotdeauna că are o anumită greutate, are un
sens. Şi aceasta pentru că poezia este o expresie în termeni
proprii a unei realităţi profunde, pe care doar ea o poate
transmite – ea singură este mediul prin care se poate împărtăşi
această realitate. Dar ce o face atât de convingătoare,
atât de puternică, este faptul că există în spatele
ei o realitate, o realitate umană.
Aici sunt de aceeaşi părere. Pentru că,
adineaori, eram pe punctul de a ajunge la un dezacord… Dacă
rămâneţi la afirmaţia că poezia este expresia
unei profunde realităţi umane, nu suntem deloc în contradicţie.
În schimb, dacă veţi sugera că există ceva „în
afara” acestei realităţi, un „altceva”, atunci eu nu aş
fi de acord. De fapt, mi se pare că motivul cel mai adesea
uzitat în poezie – poezia privită în sensul propriu al cuvântului
– este tocmai această dispoziţie psihologică profundă
de a crea modele, într-un fel, apropiat experienţei religioase.
Cred că acest fapt este folosit cel mai adesea în poezie.
Aşa că dvs. simţiţi experienţa
umană autentică în sine, iar felul în care este ea interpretată,
e dincolo de explicaţii, de cuvinte, de imaginaţie sau
de fantezie.
Într-adevăr, dincolo de explicaţii. Însă
nu în mod obligatoriu – din moment ce unii sunt capabili să
o considere supranaturală. Acum un an, cred, ne-am mai întâlnit
la televiziune[9].
Si atunci îmi amintesc că vă spuneam un lucru: vă
înţeleg. Continui să cred că vă înţeleg
şi probabil tocmai aceasta încerc să vă transmit:
că nimic din ceea ce aţi spus mai înainte nu mi se pare
străin sau ciudat. Ci mai degrabă poezie – poezie în cel
mai profund sens al ei.
Şi
cuvintele Evangheliei – de exemplu – le consideraţi general
valabile din punct de vedere uman, fără însă a merge
dincolo de acest nivel de înţelegere?
Nu
doar că le consider astfel, ci încerc să le observ şi
să le aplic.
Pentru
că aţi menţionat rugăciunea „Tatăl nostru”…
Ce înseamnă această rugăciune pentru dvs. – dincolo
de faptul că Dumnezeu e numit „Tată” la începutul ei,
sau de acea „Împărăţie” sau „Voia Sa”, despre care
se vorbeşte? O simplă rostire? O incantaţie? Aţi
spus că o folosiţi.
Da,
e greu de răspuns, deoarece înţelesurile sunt diferite
de fiecare dată. Cred că sunteţi de-acord cu aceasta.
Dar, cu toate că – într-un fel – o folosesc precum aţi
spus, ca pe o rostire, probabil că nu tocmai acele cuvinte
mi-ar veni pe buze în astfel de momente. Adică, aş putea
să accept o parte din ele, însă unele le-aş da la
o parte. De exemplu: „Nu ne duce pe noi în ispită”, sau – cum
menţionează alte traduceri – „Nu îngădui să
fim încercaţi” [ do not bring us to the test][10].
Pe acestea le-aş respinge. Pentru că mi se par o laşitate.
Dar, pe de altă parte, cererea pioasă „să vină
Împărăţia Ta” mi se pare o expresie de slavă
– este splendidă, este dătătoare de viaţă.
Ce
nu reuşesc eu să înţeleg nu sunt anumite propoziţii,
ci faptul că rugăciunea „Tatăl nostru” e adresată
Cuiva – iar dacă acel Cineva nu există, cum poate ea să
vă influenţeze?
Nu
ştiu să vă răspund la această întrebare.
Totuşi, e posibil să fie acel copilăresc recurs la
„cineva”. Dar de cele mai multe ori nu cred că e. Poate folosesc
viziunea dvs. acum. Dar pot să iau un alt text, care mi se
pare mai uşor? Unul la care mă gândesc adesea: „Voi ridica
ochii mei la munţi, de unde va veni ajutorul meu”[11]. Acest
text este pentru mine mult mai plin de înţeles, deoarece ajutorul
care vine atunci când contempli înălţimile – acelora dintre
noi cărora le este de folos să facă aceasta – este
un lucru cât se poate de real. Nu ştiu, poate e ceva în legătura
cu aspectul acelor înălţimi, sau e altceva. Dar nu e necesar
să îmi asum „ceva” sau pe „cineva” care să creeze acest
efect. Pur şi simplu, ca fiinţă umană, ştiu
că a privi la înălţimi este benefic pentru mulţi
dintre noi. Ajută.
Nu
cred că înţeleg. Dificultatea mea era să îmi dau
seama dacă o rugăciune este adresată „cuiva” sau
nu. Iar dacă ea nu se îndreaptă către cineva, ci
străbate un vid, atunci ce sens mai are să o folosesc?
În
momentele de adâncă tristeţe şi durere – atunci când
ar fi oarecum firesc să te rogi – eu nu pot să mă
rog în sensul acesta. Şi acesta e unul din lucrurile cu a căror
lipsă, noi, ateii, trebuie să ne obişnuim. Înţeleg
că e o mare alinare şi întărire să poţi
rosti o rugăciune – şi probabil de aceea oamenii le rostesc
– însă noi nu putem.
Ceea
ce simt eu în legătură cu aceasta, nu e neapărat
faptul că există „cineva” căruia poţi să-i
adresezi o rugăciune, ci că Dumnezeu, în a cărui
existenţă cred, are sens şi El este cheia armoniei
– chiar şi atunci când întreaga „partitură” este în totală
dizarmonie. În cazul dvs., care este cheia armoniei? Sau lumea este
total lipsită de sens?
Probabil
că nu există o armonie. Consider că încercarea de
a impune o armonie se află dincolo de orice posibilitate, de
orice competenţă a noastră. Însă putem căuta
armonia în interiorul nostru, în jurul nostru. Putem căuta
lucrurile care ne aduc armonie. Aceasta cred că e datoria noastră.
Acesta e un lucru important pe care putem să-l facem, însă
a spune că există o… armonie universală, care cuprinde
totul, nu. Consider că aceasta e ceva „impus” – şi Dumnezeu
e unul din mijloacele de care ne folosim pentru aceasta.
Nu
spun neapărat că există o armonie cosmică, dar
suntem într-un proces dinamic al dezordinii şi tragediei, proces
care se îndreaptă către un deznodământ final, către
un scop. Cum să atribuim acestuia un sens, dacă privim
doar acest „petic” al întregului, care este viaţa de zi cu
zi?
În
primul rând, nu aş căuta pentru natură un anumit
deznodământ final – pentru că acesta mi se pare atrofiere,
moarte. Mişcarea aceasta despre care vorbiţi, de la tragedie
şi dezordine la armonie, este însuşi fluxul şi refluxul
din care se naşte puterea creatoare. Însă eu nu văd
în toate acestea un anumit „scop” – în înţelesul extins al
cuvântului. Nu înţeleg ce vrea să însemne aceasta.
Atunci,
despre viaţă, ce părere aveţi? Existăm
doar aşa – pur şi simplu? Acţionăm în baza unor…
hai să nu le numim „principii”, ci imbolduri?
Experienţa
personală şi o autoritate obiectivă. Experienţa
mea personală, la modul absolut, şi cea mai bună
autoritate obiectivă, de la care să pot învăţa
cum să fiu o fiinţă bună, să ofer tot ce
am mai bun ca fiinţă socială – luând cât mai multe
dintre deciziile care se află în puterea mea. Iar acolo unde
nu se poate alege, împăcându-mă cu mine însumi.
Dar
să vorbim puţin despre această scară de valori.
Există o asemenea scară valorică a noţiunilor,
între „bine” şi „rău” sau „frumos” şi „urât”? Există
oare o bază pe care cineva să-şi poată construi
acest sistem de valori?
Trebuie
să mă exprim foarte simplu, pentru că problema în
sine este foarte simplă. Binele îmi dă o satisfacţie.
Răul, dimpotrivă. Însă aici trebuie să intervină
o autoritate. Pentru că, vedeţi, eu pot să fiu extrem
de subiectiv. Sau aş putea fi nebun. Ori sadic. Dacă,
spre exemplu, îmi face plăcere să bat un copil, ei bine,
în acest caz, trebuie să iau în considerare autoritatea. Ceva
nu e în regulă cu mine, ar trebui să fac un consult. Dar
ceea ce îmi aduce satisfacţie în societate, ca fiinţă
socială, dacă este probat de o autoritate – şi o
parte a autorităţii la care aş apela cu certitudine,
ar putea fi autoritatea religiei – dacă este sănătos
pentru mine în societate, atunci este bine. Dacă nu, este rău.
Da,
însă termenii „sănătos” şi „nesănătos”
sunt foarte relativi…
Aşa
să fie oare? La fel cum dvs., ca doctor, sunteţi în măsură
să diagnosticaţi o stare de sănătate fizică
mai bună sau mai puţin bună, sunt sigură că
ne îndreptăm înspre un moment în care vom fi capabili să
recunoaştem şi o altfel de sănătate… o sănătate
socială – de exemplu – a comunităţii. O sănătate
psiho-somatică a individului privit în întregime. Iar unul
din lucrurile pe care ar trebui să le facem cu noi înşine,
raportându-ne întotdeauna la o autoritate, este să ştim
ce este bine pentru noi – iar cuvântul „bine” este destul de important
– şi ce este „rău”.
Pe
mine mă îngrijorează un lucru. Spre exemplu, acolo unde
bunăstarea fizică a oamenilor a crescut, ei se simt mai
fericiţi. Dar cu toate acestea, îi compătimesc. Pentru
că pierd din vedere un aspect mult mai important. Şi eu
aş prefera să mă întorc la sărăcia de mai
înainte, dar să trăiesc cu adevărat – decât să
fiu mai stabil, mai fericit, mai mulţumit, dar totuşi
mai puţin viu.
Nu
cred că ce am spus adineaori anulează afirmaţia dvs.
Sau credeţi că este mai bună existenţa unui
Socrate neîmplinit decât a unui animal satisfăcut? Cred că
polaritatea dintre fericire şi nefericire, dintre sănătatea
adevărată şi cea aparentă, dintre inerţie
şi mişcare – toate acestea contează pentru devenire,
pentru procesul creaţiei. Şi un singur lucru aş mai
afirma: mi-aş dori să trăiesc o stare de fericire
continuă, pentru că acest lucru mi se pare asemănător
cu armonia finală de care vorbeaţi dvs. Ştiţi
că poetul ateu, William Cory, a spus: „În cerurile voastre
reci nu vreau să fiu/ Lumea asta caldă, primitoare – e
tot ceea ce ştiu”[12].
Şi, într-adevăr, „cerurile reci” mi se par un tărâm
al împietririi – asemenea unei întinderi de apă îngheţate.
Nu
cred că armonia are vreo legătură cu stagnarea sau
nemişcarea. De exemplu, atunci când învârţi un titirez,
există un moment în care mişcarea este atât de intensă
şi de perfectă, încât ea coincide cu echilibrul complet.
Însă
această armonie despre care vorbiţi – dacă ne referim,
spre exemplu la muzică – este o armonie ce acţionează
la nivelul sistemului nervos, prin nişte stimuli, prin aşteptări
ce nu au fost împlinite. Însă odihnă nu este – decât în
mormânt.
Aveţi
dreptate. Adevărata odihnă este doar în mormânt, însă
eu nu văd odihna, armonia, ca un mormânt. Dar ce părere
aveţi despre acei oameni care au certitudinea că există
şi un „altceva” – pe care ei îl numesc Dumnezeu – sau cum vă
raportaţi la experienţa şi afirmaţiile lor?
Sunteţi de părere că absolut toţi se înşală
sau delirează?
Se
pare că m-aţi condus înspre cel mai cumplit păcat
al unui ateu – aroganţa. Aşa că mă văd
nevoită să răspund că nu ştiu. Totuşi,
cred că la mijloc se află o deosebire de temperamente.
Deosebirea dintre oameni care preferă să pună cap-la-cap
puţinele informaţii pe care le au – lucru care nu le va
oferi niciodată o viziune de ansamblu – şi oameni asemenea
lui Platon, de exemplu, care a văzut perfecţiunea în idealuri.
Se pare că există oameni care tânjesc după „altceva”
şi oameni care tânjesc după „aici şi acum” – şi
spun aceasta nu ca o judecată de valoare, ci pentru că
eu consider că aceasta are legătura cu chimia creierului
fiecăruia.
Aşa
este. Însă adineaori aţi amintit de autoritate – ca suport
al unei decizii sau proces de gândire. Dar dacă luăm în
considerare întreaga autoritate a umanităţii, observăm
că există totuşi o neconcordanţă cu linia
pe care aţi susţinut-o dvs. Şi atunci consider că
ar trebui să-i integrăm cumva şi pe acei oameni –
doar dacă nu îmi veţi spune, precum a făcut-o cândva
un ateu: „Credinţa dvs. provine fie dintr-o ignoranţă
disperată, fie din faptul că sunteţi un excentric.
Şi cum un ignorant fără speranţă nu puteţi
fi – credea că sunt fără speranţă, însă
nu mă considera un ignorant – atunci trebuie să fiţi
un excentric fără speranţă!”
Când
am vorbit despre autoritate, nu mă refeream la autoritate pentru
lucruri mari, importante, ci pentru lucruri mărunte. „Ariciul
cunoaşte un singur lucru mare, pe când vulpea cunoaşte
o mulţime.” Eu sunt vulpea. Dvs. sunteţi ariciul. Deci
când mă refer la autoritate, vreau să ştiu ce a spus
autoritatea despre caritate, despre adulter, despre minciună
sau despre mânie. Însă ce se spune despre Dumnezeu, nu. Pur
şi simplu mi se pare că acestea sunt problemele umane
care preocupă. Şi atunci ce să fac? Cum să reacţionez?
Cum să găsesc răspunsuri? Părinţii Bisericii
şi cei ai Sinagogii s-au confruntat cu toate acestea şi
au găsit răspunsuri potrivite pentru fiecare om – deci
este posibil să fie un răspuns care să mi se potrivească
şi mie. Nu e nevoie să iau în considerare sursa
răspunsurilor lor – însă răspunsurile în sine pot
foarte bine să corespundă condiţiei mele.
Găsesc
acest lucru surprinzător, pentru că – în special în aceste
timpuri – oamenii sunt interesaţi să cunoască tot
ce există; să călătorească, să vadă,
să audă, să citească, să fie conştienţi
de tot ce-i înconjoară. Iar în legătură cu această
realitate, aş putea să mă întreb dacă Dumnezeu
este sau nu parte a ei – şi acest lucru nu este mai lipsit
de importanţă decât a şti dacă există un
anume obiect din lumea exterioară. Într-un fel, e la fel de
important – nu neapărat pentru viziunea asupra lumii – ci de
dragul acestei dorinţe de a cunoaşte.
Dar
v-am spus deja că eu nu cred că Dumnezeu există.
Cum ar putea viaţa mea să se schimbe dacă cred contrariul?
Cum s-ar putea îmbunătăţi viziunea mea „incompletă”
asupra lumii? Cum ar putea viaţa mea să fie diferită?
Cât
de mult contează pentru viaţa dvs. faptul de a fi descoperit
muzica? Într-un fel, aţi putea foarte bine să trăiţi
fără să aveţi vreo experienţă a muzicii.
Este posibil ca ea să nu vă fi schimbat viaţa în
bine sau în rău – însă în mod sigur este o îmbogăţire.
Este o parte a unei experienţe reale, mai cuprinzătoare,
a vieţii – şi aşa aş pune şi problema cunoaşterii
lui Dumnezeu.
Înţeleg.
Însă în mod sigur Dumnezeu nu există pentru ca eu să
mă pot îmbogăţi spiritual. Aproape sugeraţi
existenţa unei alte forme de artă, la care încă nu
am ajuns. Ca şi cum, dacă L-aş cunoaşte pe Dumnezeu,
aş avea o viaţă mult mai bogată din punct de
vedere spiritual – la fel cum aş putea să am dacă
aş înţelege o artă pe care nu o înţeleg. Dar
Dumnezeu trebuie să fie mai mult decât atât!
Şi
totuşi, reîntorcându-mă la experienţa mea de viaţă
din trecut, când spuneam: „Nu am nevoie de muzică, nu mă
interesează, nu-mi place”, oamenii îmi spuneau: „Oh, săracul
de tine. Ai atât de mult de pierdut…”
Dar
cel puţin dvs. ştiaţi că există muzică.
Puteaţi să ne priviţi pe noi, cei care o ascultăm.
Puteaţi să vedeţi aceşti oameni că se manifestă,
ascultând muzică.
Da,
şi cădeam pe gânduri… Dar ce spuneţi despre noi,
cei care ne manifestăm? Despre, oameni mari, precum Sfânta
Tereza[13],
să zicem?
Nu
îmi este foarte apropiată Sfânta Tereza. Pentru că se
pare că ea, ori de câte ori întâlnea oameni care nu erau de
acord cu propria ei viziunea despre Dumnezeu, se îndrepta spre alt
sfătuitor – deci nu este sfânta mea preferată. Dar cred
totuşi că este un exemplu, deoarece – poate mai mult decât
alţii – a crezut că Îl poate percepe pe Dumnezeu dincolo
de limitele pe care le „îngăduie” Creştinismul, cu toate
că nu a supus viziunile ei unei autorităţi. Precum
am spus, schimba autoritatea ori de câte ori nu se potrivea crezului
ei.
Iată
totuşi o femeie – şi alţi oameni asemenea ei – care
posedă ceva despre care afirmă că este real. Pentru
a descoperi un scriitor nou, un nou artist, dedicat picturii sau
sculpturii – cu alte cuvinte un nou univers – sunteţi dispusă
a străbate o cale lungă. Şi totuşi, despre lucruri
precum credinţa în Dumnezeu, susţineţi că nu
merită cercetate sau descoperite. Acest fapt îmi creează
nedumerire.
Nu
cred că am spus chiar aşa. Probabil că până
acum nu am cercetat problema aşa cum vă doriţi dvs,
însă un lucru este cert. Nu găsesc nici un substitut pentru
această lume a dvs. – pentru că de la Renaştere încoace
este evident, din păcate, că în nici o artă nu s-a
regăsit o inspiraţie comparabilă cu cea pe care a
oferit-o religia, nici cuvinte ale muzicii profane care să
poată fi comparate cu muzica sacră. Cu siguranţă,
credinţa în Dumnezeu şi religia, care urmează acestei
decizii, a modelat viaţa şi i-a dat o orientare, un model
– pentru care nu pot să-mi imaginez un substitut. Şi mă
văd nevoită să admit că viaţa mea este
mai săracă decât cea a unui credincios. Justificarea mea
– şi o spun cu toată umilinţa – este fundamentată
pe convingerea că ea se bazează pe adevăr, aşa
cum îl percep eu, iar adevărul trebuie să mă elibereze
de perfecţiune. Nu am drept de proprietate asupra lui, nu îl
deţin.
Mă
bucur nespus pentru ce aţi afirmat, deoarece consider că
ceea ce contează cu adevărat este în primul rând integritatea
şi adevărul. Sunt sigur, dacă Dumnezeu există
– şi cred că există – El preţuieşte mai
mult adevărul necredinţei decât o credinţă falsificată.
Acum aş dori, la rândul meu, să vă ofer şansa
de a mai adăuga câteva cuvinte celor rostite până acum.
Da. Probabil că nu am făcut ateismul deloc a părea
o bogăţie – şi nici nu cred că este. Cred că
este un mod foarte Protestant, foarte puritan, de a te raporta la
credinţă – care, cum am mai spus, tinde înspre aroganţă,
datorită lipsei unei autorităţi. Există totuşi
un lucru pe care aş vrea să îl spun despre ateism, împotriva
religiei, şi anume: practicarea lui atrage după sine o
virtute – pe care o preţuiesc cel mai mult – şi anume
răbdarea. Răbdarea, fără a scânci şi fără
a căuta acel ajutor pe care în mod firesc te aştepţi
să îl primeşti. Dar noi (spun „noi” fără a şti
cine suntem aceşti „noi”, fără a şti care sunt
atei – şi aici intervine, din nou, aroganţa) cred că
depindem foarte mult de religie, care are numeroase lucruri pe care
noi nu le putem avea: ritual, sărbătoare, cuvinte mai
presus de orice cuvinte pe care noi am reuşit să le păstrăm.
Uneori mă gândesc că am fi putut avea mai mult...
Traducere din limba engleză, din volumul „God
and Man” şi aparatul critic – Octavian Mureşan.
[1] Cartea la care se face referire este Living Prayer
şi a apărut la Londra în anul 1965.
[2] SFÂNTUL GRIGORIE PALAMA (1296-1359), arhiepiscopul
Tesalonicului, cel mai de seamă reprezentant al isihasmului.
Potrivit acestei orientări teologice (al cărei nume
provine din gr. hsucia, liniştire) creştinul,
sau monahul, trebuie să trăiască în pace şi
linişte, împăcând trupul cu sufletul, menţinându-se
într-o stare contemplativă. Se practică permanent aşa-numita
„rugăciune a inimii” sau „a minţii”: „Doamne, Iisuse
Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieşte-mă pe mine păcătosul”
– o formulare menită să menţină trezvia conştiinţei.
A se vedea în acest sens două lucrări de referinţă:
JOHN MEYENDORFF, Sfântul Grigore Palamas şi mistica ortodoxă,
traducere de Angela Pagu, Editura Humanitas, Bucureşti, 2007
şi PR. DUMITRU STĂNILOAE, Viaţa şi învăţătura
Sfântului Grigore Palama, E.I.B.M.B.O.R, 2006.
[3] În traducere Norul necunoştinţei
– o lucrare din secolul al XIV-lea, capodoperă a spiritualităţii
apusene, alcătuită se pare, de un abate englez, lucrare
ce are ca temă viaţa ascetică şi spirituală
în general şi rugăciunea contemplativă în special.
[4] DAVID HUME (1711-1776), filosof, istoric şi
economist scoţian, adept al empirismului, unul dintre reprezentanţii
cei mai de seamă ai Iluminismului scoţian. A fost un
critic neobosit al dogmatismului metafizic şi religios, devenind
celebru pentru modul curajos în care a abordat, de pe poziţii
sceptice, o serie de subiecte filosofice cum ar fi cauzalitatea,
identitatea personală sau originea virtuţii. Contemporan
cu Immanuel Kant, a respins şi a ridiculizat valoarea ideilor
abstracte, a ideilor ce nu vin din realitate, din experienţă.
[5] IGNAŢIU DE LOYOLA (1491-1556) a fost întemeietorul „Companiei
lui Iisus” (Ordinului iezuiţilor), o figură proeminentă
a Renaşterii spaniole şi a misticii europene. În capodopera
sa, Exerciţii spirituale, un curs de meditaţii
spirituale, transpar influenţe metodiste.
[6] Tocmai această idee, a bucuriei ca tonalitate
şi ca dimensiune fundamentală a Creştinismului
constituie leitmotivul unei alte lucrări de referinţă
pentru structurarea unei viziuni ortodoxe asupra lumii, lucrare
apărută în limba română sub titlu Biografia
unui destin misionar - Jurnalul Părintelui Alexander Schmemann,
traducere şi studiu introductiv de Felicia Furdui, Editura
Reîntregirea, Alba Iulia, 2004.
[8]WILLIAM OCKHAM
(întâlnit scris şi ca Occam) (cca. 1285 - 1349, München)
a fost un filozof, moralist şi scriitor politic de formaţie
franciscană, considerat printre cei mai influenţi gânditori
din întreg secolul XIV. El a promovat prin teoriile sale o concepţie
nominalistă, care respingea ideea existenţei universaliilor
(esenţelor supraindividuale). Argumentarea sa era bazată
pe concepţia conform căreia universaliile sunt produsele
gândirii umane abstracte şi deci nu au o existenţă
extra-mentală, realizând astfel o imagine a unei lumi a fiinţelor
contingente. Este autorul Briciului lui Occam, fiind astfel
unul dintre marii filozofi ai ştiinţei. Briciul lui
Occam, (numit şi Lama lui Occam) sau principiul
parcimoniei, este folosit pentru a justifica anumite afirmaţii
ştiinţifice. Lui William de Occam i se atribuie principiul
conform căruia cea mai simplă explicaţie pentru
un fenomen este de preferat uneia complexe. Acest principiu îşi
găseşte formularea deseori în felul următor: „entităţile
nu trebuie să fie multiplicate dincolo de necesar”.
[9] Însuşi acest dialog a fost unul televizat,
în anul 1970, la postul de televiziune BBC. De altfel, începând
din anii ` 70, Mitropolitul Antonie avea să fie o prezenţă
foarte activă, atât în mediul undelor hertziene, cât şi
în cel al televiziunii.
[10] New English Bible (NEB), 2nd edition, 1970.
Disponibilă şi pe internet: http://www.bible.org/netbible/index.htm.
[12] WILLIAM JOHNSON CORY (1823 - 1892, născut
William Johnson) a fost un educator şi poet, născut
la Torrington, în Marea Britanie, educat ulterior la Eton, unde
a devenit mai apoi pedagog. A scris versuri de bună calitate
în limba latină. Deşi este cunoscut pentru lucrarea
sa Heraclitus, opera poetică de bază rămâne
Ionica, o colecţie de versuri care denotă un
talent înnăscut.
[13]TEREZA DE ÁVILA (Teresa Sánchez
de Cepeda Avila Y Ahumada), numită oficial Tereza lui Isus,
(1515 -1582 ), a fost o călugăriţă catolică
reformatoare din Spania, fondatoare a Ordinului Carmelitanii
Desculţi. Este venerată ca sfântă în Biserica
Catolică şi recunoscută ca Doctor al Bisericii.
O lucrare recentă pe această temă, apărută
în limba română, este cartea lui BERNARD SESÉ, Viaţa
sfintei Tereza din Avila, tradusă de Mala Bărbulescu,
Editura Sapientia, Iaşi, 2006.
Marghanita Lasky (1915-1988)
este jurnalistã si romancierã englezã. Provine
dintr-o familie de intelectuali evrei. A profesat ateismul dar
nu s-a putut sustrage, în scrierile ei, interesului pentru
religie.
Alte pagini apartinand Pãrintelui
Antonie Bloom(1914-2003), Mitropolit de Suroj,
pe site:
Indoialã si credintã (aici)
Omul si Dumnezeu (aici)
fragmente din cartea Scoala rugãciunii (aici)
Salt la inceputul paginii
|