Bertrand Russell (1872-1970)
Figura de prim ordin a logicii
si filozofiei secolului XX, lordul BERTRAND RUSSELL (1872–1970)
a fost totodata un autor prolific si în probleme de interes
pentru publicul larg: religia, organizarea sociala, relatiile
internationale, razboiul si pacea, educatia, etica, influenta
stiintei asupra vietii sociale etc. În toate aceste chestiuni
a exprimat o gândire originala si viguroasa, adesea în
raspar cu mentalitatile dominante si stârnind nu o data
nemultumiri si reactii adverse din partea autoritatilor. Izbucnirea
Primului Razboi Mondial ia dat ocazia sasi manifeste
antimilitarismul si pacifismul; drept consecinta, sia pierdut
în 1916 postul de la Cambridge si a fost condamnat în
1918 la sase luni de închisoare. Democrat, individualist
si liberal, Russell a împartasit vederile socialistilor
englezi, dar a criticat bolsevismul dupa o calatorie în
Rusia, întreprinsa în 1920. Pâna la sfârsitul
vietii na încetat sa fie un adversar al oricarei forme
de dictatura si un luptator pentru cauza pacii, opunânduse
utilizarii militare a energiei nucleare sau denuntând pericolele
nationalismului. În 1950 ia fost decernat Premiul Nobel
pentru literatura, „drept recunoastere a activitatii sale
scriitoricesti variate si de mare importanta, prin care apara
idealurile umaniste si libertatea de gândire“.
Traduceri la Editura Humanitas: Istoria filozofiei occidentale
(2005), În cautarea fericirii (2011), Cunoasterea lumii
exterioare (2013), Credintele mele (2014), Eseuri sceptice (2015).
Existã si alte traduceri din cãrtile sale în
colectia SCRIERE ESENTIALe, la Editura VELLANT.
Pagina lui Bertarnd Russell pe
HUMANITAS.ro aici:
https://humanitas.ro/autori/bertrand-russell
Mai sunt câteva cãrti ESENTIALE publicate de editura
VELLANT în colectia VERSANT aici:
https://vellant.ro/autor/bertrand_russell
Un interviu cu Bertrand Russel
la 80 de ani, în 1952, poate fi vizionat pe youtube AICI
Alte fragmente pe site din cãrtile
sale, cele traduse în româneste, vor fi mentionate
în acest paragraf:
1. În cãutarea fericirii, HUMANITAS.
Pe site fragmente AICI
2. Credinta unui om liber, Editura VELLANT -Pe
site fragmente AICI
3.
s.a.m.d - vor urma
Am mai citit si altele, dar din motive de timp nu am mai postat.
NOU 2023 : Un articol
interesant (pentru mine) pe care l-am tradus în româneste
:
Misticismul stiintific al lui Russel aici
Câteva fragmente din
AUTOBIOGRAFIA lui Bertrand Russell,
Editura HUMANITAS, 2018
Detalii carte pe site-ul Editurii HUMANITAS aici:
https://humanitas.ro/humanitas/carte/autobiografia-lui-bertrand-russell
”Mi-au stãpânit viata trei pasiuni, simple,
dar coplesitoare: dorinta de iubire, cãutarea cunoasterii
si mila greu de îndurat fatã de suferinta omenirii.”
De mentionat, apropo de dorinta de iubire
- si apoi toatã viata de fericire -, cã pânã
la vârsta de 4 ani îi muriserã ambii pãrinti,
dupã moartea mamei pe când el avea 2 ani.
De remarcat
o experientã pe care si-o va reaminti mereu, la care se
va referi ca la un fel de ”convertire”:
”La sfârșitul acelor cinci minute,
eram cu totul alt om. O vreme a pus stăpânire pe mine un
fel de iluminare mistică. Cunoșteam, parcă, gândurile
cele mai ascunse ale fiecărui om întâlnit pe stradă;
deși nu încape îndoială că era o amăgire,
am păstrat în perioada aceea legături mult mai strânse
cu toți prietenii și cu multe cunoștințe.
Dacă până atunci fusesem imperialist, în acele cinci
minute am devenit pro-buri și pacifist. După ani de
zile în care nu mă interesase decât exactitatea și analiza,
acum mă cotropeau sentimente semimistice față de
frumusețe; un interes intens față de copii și
o dorință aproape la fel de profundă ca a lui Buddha
de a găsi o filozofie care să facă suportabilă
viața omenească. Eram pradă unei stări de
agitație ciudate, care îmi provoca o durere intensă,
dar și o undă de triumf, pentru că reușeam
să domin durerea și să fac din ea, după cum
credeam eu, poarta către înțelepciune. Înțelegerea
mistică pe care îmi închipuiam pe atunci că o posed
s-a risipit în mare parte și mi-am recăpătat obiceiul
analizei. Dar ceva din ceea ce mi s-a părut că văd
în perioada aceea a rămas mereu în mine și mi-a motivat
atitudinea din timpul Primului Război, interesul față
de copii, indiferența față de neajunsurile mărunte
și un anume ton emoțional în toate relațiile cu
oamenii. ”(pag. 133)
Probabil aici se aflã secretul VITALITÃTII
sale: activ si lucid pânã la 98 de ani, asumându-si
opiniile nepopulare, dar realiste, luptând pentru cauzele
drepte, indiferent de pretul plãtit.
Se spune despre el, si
chiar asa se declarã si el, cã era ateu. Vizavi
de credinta bigotã în care a fost crescut în
primii ani, inclusiv în adolescenta sa, libertatea sa de
gândire de mai târziu poate sã parã
asa. Dar dacã veti citi cãrtile sale, de ex. CREDINTA
UNUI OM LIBER, Editura VELLANT, veti vedea cã viziunea
sa era mult mai complexã si mai profundã - INFINIT
e unul din termenii pe care îi foloseste când vorbeste
despre aceasta -, dar nu avea cum sã încapã
în sistemele dogmatice de nici un fel, cu atât mai
putin în cele religioase... Fidelitatea
sa fatã de adevãr, fatã de realitatea
de fond pe care privirea sa - de om profund interesat de misterul
care este omul - a perceput-o nu înseamnã, oare,
ceva similar unei religiozitãti? Asumarea neîntelegerii,
aproape generale, a punctelor sale de vedere prea avansate pentru
vremea sa, denuntarea superstitiilor care submineazã în
atâtea forme o viatã bunã - nu sunt, oare,
caracteristici ale unui fel de religiozitate?
UN MARE OM... care a trãit cu mult înaintea timpului
sãu... care a vãzut PERICOLELE
spre care se îndreaptã lumea în mod inconstient.
Si care a vãzut foarte bine modul de viatã inconstient
al individului - ceea ce aflãm acum din cãrtile
psihologilor - si ce poate face insul pentru a avea o viatã
mai bunã.
Ceea ce uimeste este ACTUALITATEA
gândirii sale - în cea mai mare parte. Existã
si exceptii asupra cãrora a revenit el însusi în
lunga sa perioadã de reflectie asupra omului si a lumii
vreme de aproape un secol.
Pag. 243-247
În cei câţiva ani care au urmat (anii
1930) am fost profund nefericit, iar unele din lucrurile
pe care le-am scris pe atunci îmi ilustrează starea de spirit
mai clar decât ce aş putea spune acum, pe baza unor amintiri
întrucâtva şterse.
Pe atunci scriam săptămânal un editorial
pentru Hearst Press. Crăciunul anului 1931 l-am petrecut
pe Atlantic, pe drumul de întoarcere dintr-unul din turneele de
conferinţe din America. Aşadar, pentru textul din săptămâna
aceea am ales tema „Crăciunul pe ocean”. Iată articolul:
CRĂCIUNUL PE OCEAN
Pentru a doua oară în viaţă, petrec
ziua de Crăciun pe Atlantic. Am mai trecut prin experienţa
aceasta acum treizeci şi cinci de ani, iar din contrastul
între ce simt acum şi ce îmi amintesc din sentimentele mele
de atunci învăţ multe despre ceea ce înseamnă să
înaintezi în vârstă.
Acum treizeci şi cinci de ani eram recent
căsătorit, fără copii, foarte fericit şi
începeam să gust bucuria pe care o aduce succesul. Familia
mi se părea o forţă externă care se pune în
calea libertăţii: lumea era, pentru mine, un univers
al aventurilor individuale. Voiam să gândesc cu capul meu,
să-mi găsesc eu însumi prieteni, să-mi aleg singur
locuinţa, fără să ţin cont de tradiţie
sau de cei mai vârstnici decât mine sau de orice în afară
de gusturile mele. Mă simţeam îndeajuns de puternic
încât să mă ţin pe picioare fără piloni
de sprijin.
Acum îmi dau seama de ceva ce pe atunci nu ştiam:
că atitudinea aceasta depindea de un exces de vitalitate.
Crăciunul petrecut pe ocean mi s-a părut o distracţie
plăcută; îmi făceau plăcere eforturile ofiţerilor
de la bord de a face ocazia cât mai festivă. Vasul înainta
ca vântul si, la fiecare clătinare, cuferele din toate cabinele
de la clasa I lunecau dintr-o parte în alta cu un zgomot ca de
tunet. Cu cât răsuna mai tare zgomotul, cu atât mă făcea
să râd mai tare; totul era foarte distractiv.
Se spune că timpul ne îmblânzeşte. Nu
cred. Timpul ne face temători, iar teama ne face împăciuitori,
iar din dorinţa de a fi împăciuitori ne străduim
să ne prezentăm celorlalţi astfel încât să
ne creadă blânzi. Iar odată cu teama vine şi nevoia
de afecţiune, de o urmă de căldură umană
care să gonească frigul universului rece. Când vorbesc
de teamă, nu mă refer numai — sau nu în primul rând
— la teama personală: frica de moarte sau de decrepitudine
sau de penurie sau de orice astfel de nefericiri pur pământeşti.
Mă gândesc la o teamă mai metafizică. Mă gândesc
la teama care ne intră în suflet pe măsură ce ne
întâlnim cu marile rele la care ne supune viaţa: trădarea
prietenilor, moartea celor iubiţi, descoperirea cruzimii
care pândeşte în natura umană obişnuită.
In cei treizeci şi cinci de ani de la ultimul
Crăciun petrecut pe Atlantic, aceste mari rele mi-au schimbat
atitudinea inconştientă faţă de viaţă.
Poate că ar fi în continuare posibil, ca efort moral, să
stau pe propriile-mi picioare, dar n-ar mai fi plăcut ca
aventură, îmi doresc compania copiilor mei, căldura
familiei adunate lângă foc, sprijinul continuităţii
istorice şi al apartenenţei la o naţiune măreaţă.
Sunt bucurii umane foarte obişnuite, pe care le savurează
majoritatea oamenilor la vârsta de mijloc în perioada Crăciunului.
Nimic din ele nu-1 deosebeşte pe filozof de restul lumii;
dimpotrivă, tocmai faptul că sunt atât de obişnuite
le face să tempereze cu atât mai eficient senzaţia de
singurătate sumbră.
Aşadar, Crăciunul pe ocean, odinioară
o aventură plăcută, a devenit dureros. Parcă
ar simboliza singurătatea omului care alege să treacă
prin viaţă singur, folosindu-se de propria judecată,
nu de judecata turmei, în astfel de împrejurări, melancolia
este inevitabilă şi nu trebuie să ne ferim de
ea.
Dar există şi un contraargument. Bucuriile
domestice, ca toate plăcerile blânde, riscă să
ne secătuiască voinţa şi să ne distrugă
curajul. Căldura dintr-o casă în care se sărbătoreşte
un Crăciun tradiţional este bună, dar bune sunt
şi vântul din sud, şi soarele care se ridică din
mare, şi libertatea zării mărginite de ape. Frumuseţea
lor rămâne neştirbită de nebunia şi răutatea
omenească şi dă putere idealismului şovăitor
al vârstei de mijloc.
25 decembrie 1931
După cum este de aşteptat când încercăm
să ignorăm o cauză profundă care ne face nefericiţi,
îmi găseam motive impersonale să fiu mohorât, în primii
ani ai secolului fusesem plin de nefericire personală, dar
pe atunci aveam o filozofie mai mult sau mai puţin platonică,
aşa că reuşeam să văd frumuseţe
în universul din afara omului. Matematica şi stelele mă
consolau când lumea omenească mi se părea lipsită
de orice alinare. Dar schimbările din filozofia personală
mi-au răpit astfel de consolări. Solipsismul m-a apăsat,
mai ales după ce am studiat interpretări ale fizicii
cum este cea a lui Eddington. Se părea că ceea ce crezusem
a fi legile naturii nu erau decât convenţii lingvistice şi
că fizica nu se ocupa, de fapt, de lumea exterioară.
A nu se înţelege de aici că eram pe deplin convins de
asta; dar a devenit un coşmar care m-a bântuit şi mi-a
invadat tot mai mult imaginaţia, într-o noapte ceţoasă,
în turnul meu de la Telegraph House, după ce toţi ceilalţi
adormiseră, mi-am exprimat starea de spirit într-o meditaţie
pesimistă:
FIZICA MODERNA
Singur în turnul meu, la miezul nopţii, îmi
amintesc de pădurile şi câmpiile, de marea şi cerul
pe care mi le-a dezvăluit lumina zilei. Acum, când privesc
prin fiecare dintre cele patru ferestre, spre nord, sud, est şi
vest, nu mă văd decât pe mine, reflectat palid sau ca
o umbră de o opacitate monstruoasă aruncată pe
ceaţă. Ce contează? Răsăritul de mâine
îmi va reda frumuseţea lumii de-afară când mă trezesc
din somn.
Dar noaptea mentală care s-a lăsat asupra
mea nu este atât de scurtă şi nu promite nici o trezire.
Mai înainte, cruzimea, răutatea, patimile frământate
şi învechite ale vieţii omeneşti mi se păreau
ceva mărunt, inclus, ca o discordanţă dizolvată
în muzică, în splendoarea stelelor şi procesiunea maiestuoasă
a erelor geologice. Şi ce dacă universul avea să
se sfârşească într-o moarte generală? Rămânea
la fel de calm şi de magnific. Dar acum toate acestea s-au
micşorat până când au ajuns nu mai mari decât propria
mea reflexie în ferestrele sufletului, prin care privesc afară
la noaptea nimicului. Rotirile nebuloaselor, naşterea şi
moartea stelelor nu sunt altceva decât ficţiuni convenabile
în efortul trivial de a-mi înlănţui una de alta senzaţiile
şi, poate, şi pe ale altora, nu cu mult mai buni decât
mine. Nu s-a clădit niciodată vreo temniţă
atât de întunecată şi de strâmtă ca cea în care
ne închide fizica umbrelor din vremea noastră, căci
orice prizonier a crezut că în afara zidurilor lui există
o lume liberă; dar acum, întregul univers a devenit o închisoare.
Afară este întuneric, iar când voi muri va fi întuneric şi
pe dinăuntru. Nu există splendoare, vastitate nicăieri;
numai trivialitate preţ de o clipă, apoi nimic.
De ce să trăieşti într-o asemenea
lume? De ce să şi mori?
În mai şi iunie 1931 i-am dictat lui Peg Adams,
pe atunci secretara mea, care fusese înainte secretara unui rajah
şi a unei rani, o scurtă autobiografie până în
1921, care a stat la baza cărţii de faţă.
Am încheiat-o cu un epilog în care, după cum se va vedea,
nu-mi recunosc nefericirea personală, ci doar deziluzia politică
şi metafizică, îl includ aici nu pentru că ar
exprima sentimentele mele de acum, ci fiindcă arată
cât de greu îmi era să mă adaptez la o lume în schimbare
şi la o filozofie foarte obiectivă.
EPILOG
De când m-am întors din China, viaţa personală
mi-a fost fericită şi liniştită. Copiii îmi
oferă cel puţin la fel de multă satisfacţie
instinctivă pe cât anticipasem şi, în linii mari, mi-am
potrivit viaţa după ei. Dar dacă viaţa personală
mi-a fost mulţumitoare, perspectiva impersonală mi-a
devenit tot mai sumbră si îmi este tot mai greu să cred
că speranţele pe care puneam preţ pe vremuri se
vor realiza într-un viitor cât de cât posibil. M-am străduit,
preocupându-mă de educaţia copiilor mei şi câştigând
bani pentru ei, să-mi gonesc din minte disperarea impersonală
care tinde să mă apese, încă de la pubertate, cred
în valoarea a două lucruri: bunătatea şi gândirea
limpede. La început, cele două au rămas mai mult sau
mai puţin distincte; când mă simţeam triumfător,
credeam cel mai tare în gândirea limpede, iar când eram în starea
de spirit opusă, credeam cel mai tare în bunătate.
Treptat, s-au amestecat tot mai mult în mintea mea. Mi se pare
că mare parte din gândirea neclară există ca scuză
pentru cruzime şi că mare parte din cruzime este motivată
de convingeri superstiţioase. Războiul m-a făcut
profund conştient de cruzimea naturii umane, dar speram la
o reacţie odată cu încheierea lui. Rusia mi-a dat impresia
că nu se poate trage nici o nădejde cum că revolta
împotriva guvernării actuale ar spori bunătatea din
lume, cu posibila excepţie a copiilor. Cruzimea faţă
de copii pe care o implică metodele convenţionale de
educaţie este groaznică şi mă uimeşte
mereu oroarea cu care sunt trataţi cei care propun un sistem
mai îndurător.
Ca patriot, mă întristează decăderea
Angliei, deocamdată doar parţială, dar care promite
să progreseze în scurtă vreme. Am în sânge istoria ţării
din ultimii patru sute de ani şi aş fi vrut să-i
dau mai departe fiului meu tradiţia spiritului public, atât
de preţioasă în trecut, în lumea pe care o prevăd
nu va mai fi loc de o astfel de tradiţie; va trebui să
se considere norocos dacă va scăpa cu viaţă.
Senzaţia de dezastru iminent conferă o oarecare inutilitate
tuturor activităţilor legate de Anglia.
În lume, în general, dacă civilizaţia
va supravieţui, prevăd dominaţia Americii sau
a Rusiei şi, în oricare din cazuri, un sistem în care o reorganizare
strictă va supune individul statului în mod atât de complet,
încât nu va mai fi posibilă existenţa unor indivizi
străluciţi.
Cum rămâne cu filozofia? Cei mai buni ani
din viaţa mea i-am dedicat principiilor matematice, în speranţa
de a găsi undeva vreo formă de cunoaştere certă,
în ciuda celor trei volume rezultate, întregul efort mi-a adus
îndoială şi confuzie lăuntrică, în ce priveşte
metafizica, pe vremea când, sub influenţa lui Moore, am renunţat
la credinţa în idealismul german, am avut încântarea de a
crede că lumea perceptibilă este reală. Puţin
câte puţin, în principal sub influenţa fizicii, încântarea
aceea s-a şters şi am fost adus într-o poziţie
asemănătoare cu a lui Berkeley, dar fără Dumnezeul
său şi complacerea sa anglicană.
Când îmi privesc viaţa ca un tot, mi se pare
inutilă, dedicată unor idealuri imposibile, în lumea
postbelică nu am găsit nici un ideal tangibil care să
le înlocuiască pe cele pe care am ajuns să le consider
de neatins. Din perspectiva lucrurilor pe care pun preţ,
mi se pare că lumea intră într-o perioadă întunecată.
Când a căzut Roma, Sf. Augustin, un bolşevic al vremurilor
lui, s-a putut consola cu o speranţă nouă, dar
perspectiva mea asupra vremurilor de acum seamănă mai
puţin cu a lui decât cu a filozofilor păgâni din vremea
lui lustinian, despre care Gibbon spune că au căutat
adăpost în Persia, dar au rămas atât de dezgustaţi
de ce au văzut acolo, încât s-au întors la Atena, în ciuda
bigotismului creştin care le interzicea să predea. Până
şi ei au fost mai fericiţi decât mine într-o privinţă,
fiindcă aveau o convingere intelectuală care a rămas
fermă. Nu se îndoiau de măreţia lui Platon. Cât
despre mine, văd în gândirea cea mai modernă un solvent
coroziv pentru marile sisteme, chiar şi cele din trecutul
recent, şi nu cred că eforturile constructive ale filozofilor
şi oamenilor de ştiinţă din prezent se apropie
măcar, ca validitate, de critica lor distructivă.
Îmi continui activităţile din obişnuinţă,
iar în compania altora uit de disperarea care-mi însoţeşte
toate actele si plăcerile zilnice. Dar când sunt singur şi
fără ocupaţie, nu pot să-mi ascund faptul
că viaţa mea nu a avut nici un scop şi că
nu găsesc nici un scop nou căruia să-i dedic anii
care mi-au mai rămas. Mă cufund într-o ceaţă
deasă de singurătate emoţională şi metafizică,
din care nu găsesc nici o ieşire.
[11 iunie 1931]
La aceastã datã avea
59 de ani.
Apoi urmeazã însã capitolul al 3-lea al Autobiografiei
sale.
Si la final POST-SCRIPTUM -ul de mai jos.
POST-SCRIPTUM
Pag. 405-408
MI-AM DEDICAT, DIN COPILĂRIE, TOATĂ
PARTEA SERIOASĂ A vieţii celor două obiective
care, multă vreme, au rămas separate şi
de-abia în ultimii ani s-au unit într-un întreg. Pe de-o parte,
voiam să aflu dacă se
poate cunoaşte ceva; şi pe de altă
parte, să fac tot posibilul
să creez o lume mai fericită. Până
la vârsta de treizeci şi opt de ani, mi-am devotat toată
energia celei dintâi sarcini. M-a frământat scepticismul
şi am fost nevoit, fără tragere de inimă,
să conchid că mare parte din ceea ce trece drept cunoaştere
poate fi supusă îndoielii rezonabile. Eu îmi doream certitudine,
aşa cum alţii îşi doresc credinţă religioasă.
Credeam că am mai multe şanse să găsesc certitudinea
în matematică decât în altă parte. Dar am descoperit
că multe demonstraţii matematice, pe care profesorii
mei se aşteptau să le accept ca atare, erau pline de
falsităţi şi că, dacă chiar se putea
găsi certitudinea în matematică, aceea trebuia să
fie o altfel de matematică, cu temelii mai solide decât cele
considerate până atunci ferme. Dar, în timp ce lucram, îmi
aminteam mereu de fabula cu elefantul şi broasca ţestoasă.
Odată ce am construit un elefant pe care să poată
sta lumea matematică, mi-am dat seama că elefantul se
legăna şi m-am apucat să construiesc o ţestoasă
care să împiedice elefantul să se prăbuşească.
Dar ţestoasa nu a fost cu nimic mai stabilă decât elefantul,
aşa că, după vreo douăzeci de ani de strădanie
împătimită, am ajuns la concluzia că nu mai puteam
contribui cu nimic pentru a face cunoştinţele matematice
indubitabile. A urmat Primul Război Mondial, iar gândurile
mi s-au întors asupra nenorocirii şi nebuniei omului. Nici
nenorocirea, nici nebunia nu mi se par a face parte din soarta
inevitabilă a omenirii. Şi sunt convins că inteligenţa,
răbdarea şi elocvenţa pot îndepărta, mai devreme
sau mai târziu, rasa umană de chinurile la care singură
se supune, dacă nu se extermină ea însăşi
între timp.
Convingerea aceasta mi-a adus întotdeauna un anumit
grad de optimism, deşi, cu vârsta, optimismul a devenit mai
sobru, iar rezultatul fericit — tot mai îndepărtat. Dar
rămân complet incapabil să fiu de acord cu cei care
acceptă, fatalist, ideea că omul se naşte ca
să sufere. Cauzele nefericirii, fie ea în trecut sau
în prezent, nu sunt greu de determinat. Am avut parte de sărăcie,
molimi şi foamete din cauză că omul încă
nu stăpânea bine natura. Am avut parte de războaie,
oprimare şi torturi din cauza ostilităţii omului
faţă de semenii săi. Şi am avut parte de nenorociri
morbide, născute din crezuri sumbre, care i-au mânat pe oameni
spre discordii interioare profunde, în faţa cărora
toată prosperitatea exterioară nu avea nici un rost.
Toate acestea sunt nenecesare. Se cunosc mijloace de a le îndepărta
pe toate. In lumea modernă, dacă o comunitate e nefericită,
motivul este, adesea, că nutreşte idei ignorante, obiceiuri,
convingeri si pasiuni care-i sunt mai dragi decât fericirea sau
chiar viaţa. In epoca noastră periculoasă, văd
mulţi oameni care par îndrăgostiţi de nefericire
şi moarte si care se înfurie când li se vorbeşte de
speranţă. Cred că speranţa este iraţională
şi că, lăsându-se la pământ într-o disperare
leneşă, nu fac decât să privească realitatea
aşa cum este. Nu pot fi de acord cu ei. Păstrarea speranţei
în lumea noastră ne solicită inteligenţa şi
energia. Celor care disperă le lipseşte, de multe ori,
energia.
Ultima jumătate din viaţă mi-am
trăit-o într-una din epocile dureroase din istoria umană
în care lumea merge spre mai rău, iar victoriile trecute,
care păreau definitive, se dovedesc a fi fost doar temporare,
în tinereţea mea, optimismul victorian era considerat un
adevăr de la sine înţeles. Se credea că libertatea
si prosperitatea aveau să se răspândească, încetul
cu încetul, în lume printr-un proces ordonat si se spera că
tirania, cruzimea şi nedreptatea vor scădea mereu. Aproape
nimeni nu era hăituit de frica unor mari războaie. Aproape
nimeni nu considera secolul al nouăsprezecelea un scurt interludiu
între barbaria trecută şi cea viitoare. Celor care au
crescut în atmosfera aceea le-a fost greu să se adapteze
la lumea actuală. Le-a fost greu nu doar emoţional,
ci şi intelectual. Ideile considerate odinioară adecvate
s-au dovedit inadecvate, în unele direcţii, libertăţi
preţioase s-au dovedit foarte greu de păstrat, în alte
direcţii, mai ales în ce priveşte relaţiile dintre
naţiuni, libertăţile preţuite odinioară
s-au dovedit surse actuale de dezastru. Este nevoie de gânduri
noi, speranţe noi, libertăţi noi şi restricţii
noi asupra libertăţilor pentru ca lumea să iasă
din starea primejdioasă de acum.
Nu pot pretinde că faptele mele legate de
probleme sociale şi politice ar fi avut vreo importanţă
considerabilă. Comparativ, este uşor să ai un efect
imens predicând o dogmă precisă, ca cea comunistă.
Dar, în ce mă priveşte, nu pot crede că omenirea
are nevoie de precizie sau de dogmă. Cum nu pot crede pe
de-a-ntregul nici într-o doctrină parţială, care
să trateze doar o latură sau un aspect al vieţii
umane. Unii susţin că totul depinde de instituţii
şi că instituţiile bune ne vor aduce în mod necesar
mileniul de aur. Pe de altă parte, există alţii
care cred că avem nevoie de o schimbare de perspectivă
si că, prin comparaţie, instituţiile sunt prea
puţin relevante. Nu pot accepta nici una din aceste viziuni.
Instituţiile modelează caracterul, iar caracterul transformă
instituţiile. Reformele în cele două direcţii trebuie
să meargă mână în mână. Iar pentru ca indivizii
să păstreze gradul necesar de iniţiativă şi
flexibilitate, trebuie să nu fie forţaţi cu toţii
să se conformeze unei matriţe rigide; sau, ca să
schimbăm metafora, nu trebuie încorporaţi în aceeaşi
armată. Diversitatea este esenţială, deşi
împiedică acceptarea universală a unei singure scripturi.
Dar viziunea aceasta e greu de predicat, mai ales în vremuri frământate.
Şi poate că rămâne fără efect până
când experienţele tragice ne învaţă anumite lecţii
amare.
Munca mea se apropie de sfârşit şi a
venit vremea când o pot cuprinde într-o privire de ansamblu, în
ce măsură am reuşit şi în ce măsură
am dat greş? încă de la o vârstă fragedă,
m-am considerat dedicat unor sarcini măreţe şi
grele. Acum aproape trei sferturi de secol, în timp ce mă
plimbam singur prin parcul Tiergarten, prin zăpada pe jumătate
topită, sub soarele de martie cu scânteieri reci, m-am hotărât
să scriu două serii de cărţi: una abstractă,
care să se concretizeze treptat; cealaltă concretă,
care să devină tot mai abstractă. Acestea urmau
să fie încoronate de o sinteză care să îmbine teoria
pură cu o filozofie socială practică. Cu excepţia
sintezei finale, care încă îmi scapă, am scris acele
cărţi. Au fost aclamate şi lăudate şi
au influenţat gândurile multor bărbaţi şi
femei, în privinţa aceasta, am reuşit.
Dar împotriva reuşitei acesteia se ridică
două feluri de eşec: unul exterior, celălalt lăuntric.
Voi începe cu eşecul exterior: Tiergarten
a devenit un deşert; poarta Brandenburg, prin care am intrat
în parc în dimineaţa aceea de martie, a devenit graniţa
dintre două imperii ostile, care mârâie unul la celălalt
peste barieră şi pregătesc, macabru, distrugerea
omenirii. Comuniştii, fasciştii şi naziştii
au reuşit să pună la îndoială tot ce credeam
eu a fi bun, iar în efortul de a-i înfrânge se pierde mare parte
din ceea ce s-au străduit să păstreze cei care
le-au stat împotrivă. Libertatea a ajuns să fie considerată
o slăbiciune, iar toleranţa a fost constrânsă
să îmbrace mantia trădării. Idealurile vechi sunt
considerate irelevante şi numai doctrinele aspre atrag respect.
Eşecul lăuntric, deşi de prea puţină
importanţă pentru lume, mi-a făcut din viaţa
mentală o luptă perpetuă. Am pornit la drum cu
o credinţă mai mult sau mai puţin religioasă
în lumea eternă a lui Platon, în care matematica strălucea
cu o frumuseţe ca a ultimului cânt din Paradisul lui
Dante. Am ajuns la concluzia că lumea eternă e trivială
şi că matematica este numai arta de a spune acelaşi
lucru cu alte cuvinte. Am pornit la drum cu convingerea că
iubirea, liberă şi curajoasă, poate cuceri lumea
fără luptă. Am ajuns să susţin un război
amar şi groaznic. Iată privinţele în care am eşuat.
Dar sub toată povara aceasta a eşecurilor,
rămân conştient de ceva pe care-l consider a fi o victorie.
Se poate să fi conceput greşit adevărul teoretic,
dar nu m-am înşelat când am crezut că există aşa
ceva şi că merită să ne dedicăm lui.
Se poate să fi crezut că drumul spre o lume cu oameni
liberi şi fericiţi avea să fie mai scurt decât
se dovedeşte a fi, dar nu m-am înşelat când am crezut
că o astfel de lume este posibilă şi că merită
să trăieşti pentru a o aduce mai aproape. Toată
viaţa am urmărit o viziune atât personală, cât
şi socială. Personală: să am grijă de
tot ce este nobil, de tot ce este frumos, de tot ce este blând;
să îngădui momentelor de mare intuiţie să-mi
ofere înţelepciunea lor în vremuri mai triste. Socială:
să văd cu ochii imaginaţiei societatea care va
fi creată, în care indivizii cresc liberi şi în care
ura şi lăcomia şi invidia mor pentru că nu
au cu ce să se hrănească, în toate acestea cred,
iar lumea, cu toate ororile ei, nu m-a clintit.
Pe ELEFANT încã -
17 nov. 2020 - este la reducere cu 42%. A se vedea
aici:
https://www.elefant.ro/autobiografia-lui-bertrand-russell_8149298e-f9a0-4e34-9ea4-6c3280960952
Salt la inceputul paginii