Anne Ancelin Schutzenberger
Psihogenealogia.
Vindecarea rănilor familiale şi regăsirea de sine,
Editura TREI, trad. Adriana Steriopol
Detalii carte pe site-ul editurii TREI, aici:
http://www.edituratrei.ro
Alte fragmente pe acest site traduse din scrierile
lui Anne Ancelin Schutzenberger:
aici
aici si aici
si aici
si aici
A-ţi asuma familia în
ansamblul ei si a-ţi alege propria viaţă
Psihogenealogia — şi mai ales latura ei istorică
şi clinică — ne permite să ne reasumăm istoria
personală şi familială, să ne înscriem mai
bine într-o descendenţă şi o legendă şi
să punem ordine în „şantierul" lăsat de strămoşii
noştri.
Ca în cazul oricărei moşteniri, fiecare
primeşte un vast evantai de obiecte şi de sentimente:
unele bune, altele rele, altele periculoase, lucruri cu care nu
ştie ce să facă.
Putem alege să păstrăm pendula,
argintăria şi anumite amintiri bune şi să
ne debarasăm de ceea ce ne incomodează, de lucrurile
inutile, uzate, inutilizabile, chiar nocive, sau care nu mai aparţin
epocii noastre.
Psihogenealogia deschide posibilităţi
pentru ca: să păstrăm loialităţile care
ne convin; să scoatem la iveală tot ceea ce a putut
fi vesel, onorabil, agreabil şi liniştit; să lăsăm
deoparte povara erorilor, a suferinţelor, a rănilor
şi a „păcatelor" din trecut; să acceptăm
că pot exista şi lucruri rele, ruşinoase şi
nespuse, drame nerezolvate în familia noastră, pierderi
cu neputinţă de a fi admise („morţi violente"
şi „maladii") şi să luăm toate acestea
în considerare distanţându-ne, ca să ne trăim,
în sfârşit, propria viaţă.
O zicală sau un dicton englez spune: „Right
or wrong, my country", ceea ce poate fi tradus prin:
„Bună sau rea, pe drept sau pe nedrept, ţara mea este
ţara mea".
La fel, s-ar putea spune: „Orice ar fi fost în
trecutul familiei mele, orice ar fi făcut sau ar fi îndurat
strămoşii mei, orice mi s-ar fi ascuns «spre binele
meu» sau de ruşine, familia mea este familia mea şi
o accept, pentru că nu pot să schimb trecutul".
Dar „lucrând" asupra trecutului meu familial,
pot să mă distanţez şi să reiau cursul
vieţii, al vieţii mele.
Filosoful Paul Ricceur vorbea în lucrarea sa Le
Volontaire ei l'Involontaire73 (1949) despre conceptul
de fiat 74 acordat vieţii, despre faptul
de a consimţi ceea ce nu putem stăpâni şi care
ne scapă, precum involuntarul vieţii75.
Nu ne alegem familia, dar putem să acceptăm faptul că
ne-am născut în ea şi să ne-o asumăm din
nou. Este poziţia opusă faţă de cea a lui
Camus din Omul revoltat şi de cea a filosofilor absurdului.
După formularea lor prin intermediul psihogenealogiei,
se va observa adesea dispariţia simptomelor, dar şi
a evenimentelor recurente, sau a situaţiilor repetitive,
nocive sau dezagreabile.
Şi câteodată urmează reconcilieri,
regăsiri.
A lucra din nou, în profunzime, asupra trecutului
personal şi familial înseamnă, în general, să descoperim
numeroase repetiţii
şi să putem astfel să îi scutim
pe cei în viaţă sau pe cei cu care am fost în contact,
împingând dramele şi „răul" către strămoşi
îndepărtaţi.
Acest fapt va face ca viaţa familială
să fie mai transparentă şi să aibă adesea
mai puţine ranchiune şi invidii... în folosul — sau
în detrimentul — străbunilor.
A-ţi construi genosociograma înseamnă,
de asemenea, să-ţi acorzi un timp de eliberare a cuvântului,
un timp de acceptare a ceea ce a fost, a ceea ce este, a apartenenţei
tale. înseamnă să poţi arunca o privire nouă
asupra complexităţii familiale, să repui în perspectivă
dificultăţile traversate, depăşite sau nu
de fiecare generaţie.
Pe de altă parte, această călătorie
în timp invită pe deasupra la înţelegerea modului în
care istoria noastră personală, micile noastre întâmplări
— dificultăţile şi dramele noastre - se înscriu
în „marea istorie" a ţării sau a regiunii noastre,
precum şi în evoluţiile sociale.
A ne căţăra în „arborele vieţii"
noastre şi a scotoci prin el înseamnă să ne permitem
să ne includem sau să ne detaşăm, să
facem în sfârşit doliul trecutului, pentru noi sau pentru
ai noştri, să ieşim din rolurile scrise dinainte,
să ne „curăţăm arborele genealogic",
să ne vindecăm rănile familiale încheind doliurile
şi sarcinile neterminate de către familia noastră
şi să controlăm puţin ceea ce transmitem noi
înşine.
În încheiere, ţin să amintesc încă
o dată că, dacă este posibil să reflectăm
la istoria noastră singuri şi/sau cu familia mai mult
sau mai puţin lărgită, este totuşi mult mai
adecvat şi mai puţin riscant să fim asistaţi
de profesionişti adevăraţi.
Privirea exterioară, mai neutră şi
mai binevoitoare — şi de asemenea mai „susţinătoare"
- ne permite să evităm căderea în capcana interpretărilor
cu orice preţ, iar ecourile unui mic grup sunt o îmbogăţire
care ajută la găsirea sensului.
Datorită „şansei unui hazard fericit",
avem atunci de multe ori ocazia să completăm informaţiile
care lipsesc din istoria noastră familială şi să
remarcăm, de asemenea, că memoria unora trezeşte
memoria altora...
Grupul din care facem parte autorizează mânia,
exprimarea angoasei care nu poate fi spusă, a emoţiei
vii şi spontane pe care este mai greu să o exprimăm
singuri sau în viaţa de familie.
Nu e lucru uşor să faci apel la un specialist
care să te ajute să lucrezi.
O spuneam deja la începutul acestei cărţi
şi mi se pare esenţial să o repet aici: deoarece
a devenit o modă şi pentru că fiecare a pus stăpânire
pe ea fără să fi urmat întotdeauna o pregătire
serioasă, psihogenealogia poate duce la abuzuri.
Trebuie, deci, să fiţi prudenţi
şi să vă informaţi, în acelaşi timp,
în privinţa formării specialistului consultat şi
a fiabilităţii persoanei care vi l-a recomandat pe acesta.
Este vorba, totuşi, de sufletul şi de
viaţa voastră!
Când lucrezi asupra ta însuţi (sau asupra
altcuiva), trebuie să fii atent.
In trecutul nostru, nu este totul semnificativ
şi nici nu este totul evident.
De asemenea, trebuie să se evite capcanele
logicii şi ale „evidenţei evidente". Pentru că
ceea ce nu a avut loc, ceea ce nu a fost văzut, spus sau
transmis sunt la fel de importante ca şi ceea ce este văzut
şi transmis.
Este important să te cunoşti bine şi
să ţii seamă de inconştient, de neprevăzut
şi de imprevizibil.
Freud ne învaţă că fiinţa umană
este ca un aisberg: partea invizibilă de sub apă este
cea care îi determină comportamentul şi care explică
ce se întâmplă.
Secretele de familie şi cele nespuse şi
chinuitoare sunt transmise uneori în mod clar intergeneraţional
şi, de cele mai multe ori, indirect transgeneraţional.
Patrick Avrane, psihanalistul parizian, a arătat,
în cartea sa Sherlock Holmes & Cie., în ce fel anume
modul de lucru al celebrului detectiv — atât de diferit de cel
al poliţiştilor — îi permite să găsească
soluţia care le scapă acestora din urmă, deoarece
nu se lasă prins în capcana evidenţei. El caută
soluţia unei probleme, şi nu să pedepsească
un vinovat, îşi urmăreşte asociaţiile de
idei, se lasă cu uşurinţă „surprins de neprevăzut"
şi vede lucrurile în contextul lor real.
De asemenea, verifică prin cine îi parvin
informaţiile şi dacă informatorul este demn de
încredere sau înşelat de aparenţe.
Şi demonstrează în ce anume şi în
ce fel analiza, adică psihanaliza, îi permite să meargă
mai departe în alt mod în conştientul, inconştientul
şi în travaliul asupra sinelui şi a celuilalt.
Faptul că Sherlock Holmes este un personaj
de roman nu schimbă nimic din demonstraţie.
Englezii pragmatici 1-au înţeles până
într-acolo, încât au schimbat numerotarea unei străzi din
Londra cu un număr bis, pentru a reconstitui pe Baker Street
casa lui Sherlock Holmes, vizitată şi în prezent de
mii de persoane în fiecare an.
Ceea ce avem în cap este mai puternic decât „realitatea
reală" şi, în acest caz, realitatea depăşeşte
ficţiunea.
Psihogenealogia clinică, a cărei expresie
şi al cărei instrument preferenţial sunt genosociograma,
este în cele din urmă o muncă pasionantă asupra
căreia se poate reveni atunci când se simte nevoia, câteodată
chiar din an în an...; este o călătorie în sine, având
ca scop să te descoperi pe tine însuţi.
Înseamnă asumarea trecutului familiei, chiar
şi a celui îndepărtat, în ansamblul ei şi cu sarcinile
sale neterminate, alegându-ţi în acelaşi timp propria
ta viaţă: conducându-ţi barca „orice s-ar întâmpla"
şi rezistând la presiunile directe şi indirecte, atât
familiale, cât şi ale mediului.
Pentru mine, fiecare este într-un anumit fel răspunzător
pentru viaţa sa şi pentru evenimentele ei.
Conceptul de serendipitate, pe care îl veţi
reîntâlni în anexă, permite să se înţeleagă
puţin mai bine cum „să prinzi din zbor" ocazia
sau şansa care trece pe lângă tine.
Totul se întâmplă ca şi cum, având inima
curată, ai „atrage ca un magnet" plecând de la o anumită
dispoziţie lăuntrică, făcând să vină
ceea ce ai nevoie pentru tine însuţi sau pentru alţii;
fără să îl cauţi, dar văzându-l ivindu-se
pe neaşteptate în drumul tău... îl culegi... ca să
te foloseşti de el, pentru tine însuţi şi, mai
ales, pentru a-l oferi cui are nevoie de el.
Este mult mai mult şi cu totul altceva decât
simpla constatare a coincidenţelor întâmplătoare, ca
în sincronicitate.
Există aici o adevărată observaţie
fină, cu înregistrarea datelor şi reacţie directă,
precum şi o adevărată binefacere şi, mai ales,
o deschidere a inimii asupra lumii şi a celuilalt.
Acest har şi consecinţele lui nu sunt
lipsite de riscuri pentru cel care îl posedă... Socrate spunea
la vremea lui că mergea după cum avea chef, în afară
de cazul în care glasul bunului său dai-mon îl făcea
să se oprească şi să se întoarcă din
drum: „Pricina este [...] că în mine vorbeşte ceva divin,
un Zeu [...], Şi anume, încă de când eram copil, există
un glas care, ori de câte ori se face auzit, mă opreşte
să fac ceea ce aveam de gând, dar niciodată nu mă
îndeamnă să fac ceva", se spune în Apărarea
lui Socrate76.
Dar nu este în intenţia mea să discut
aici despre existenţa lui Moş Crăciun şi nici
a îngerilor...
Fiecare societate are sau avea ritualurile sale
de trecere, în special pentru a ieşi din copilărie
sau din lumea dominată de femei, pentru a ieşi din adolescenţă,
pentru a înfrunta pericolul şi moartea, pentru a intra în
vârsta adultă... şi pentru a-şi lua rămas-bun
de la viaţă, pentru a muri, iar pentru supravieţuitori,
să facă doliul.
Aceste ritualuri s-au pierdut odată cu moda
efemerului, a plăcerii imediate, a comercializării,
a mondializării, a dezrădăcinărilor populaţiilor.
Mulţi adulţi s-au pomenit blocaţi
în „graniţele" şi în „trecerile" de la copilărie
şi de la adolescenţă, fără un cadru de
referinţă şi fără limite, fără
să ştie să-şi ia în propriile lor mâini viaţa
şi responsabilităţile; unii intră în glumă
în jocurile cu jafuri fără rost, cu lipsa muncii şi
în mica şi marea criminalitate..., tocmai pentru că
nu au trăit ritualurile sau pentru că nu au întâlnit
un „îndrumător" care să-i ajute să devină
adulţi.
Formulez ipoteza sau postulatul potrivit căruia
„a lucra" într-adevăr asupra ta însuţi, cu ajutorul
psihogenealogiei clinice, angajându-te temeinic, fiind prezent
la emoţia care izbucneşte în sinele tău (cu ecceitate),
îţi furnizează în sfârşit ocazia să revezi
şi să închei dramele şi evenimentele dureroase
ale vieţii şi istoriei tale, şi să „treci"
graniţele către pacea interioară şi sensul
propriei tale vieţi.
Kathleen Kelley-Laine scrie în Peter Pan ou
l'enfant triste: „Ne ascundem de multe ori de noi înşine.
[...] Trecerile graniţelor sunt etape fundamentale în viaţa
unei fiinţe omeneşti; depăşindu-le, ea trece
de la un stadiu la altul şi acceptă să renunţe
la evenimentele unui trecut foarte preţios pentru ea, care
îi adusese multă plăcere. Acestea sunt întotdeauna nişte
încercări dificile. Toate culturile, toate religiile au inventat
ritualuri de trecere, nu numai pentru a înlesni traseul, ci şi
pentru a se asigura că nu va exista o posibilă întoarcere.
Căci, bineînţeles, există întotdeauna tentaţia
de a regăsi cuibul de origine, de multe ori pântecele mamei.
De aceea, este nevoie de un îndrumător..."
Seneca ne învaţă că nu există
vânt favorabil pentru cel care nu ştie unde merge.
Iar Luis Sepulveda, în Histoire d'une mouette
et du chat qui lui apprit a voler77, spune că
„nu zboară decât acela care îndrăzneşte să
zboare".
În ceea ce mă priveşte, voi spune: „Găseşte
ce are nevoie cel care are încredere în viaţă"
şi „Deschide ochiul, dar pe cel bun..." cu inima curată,
cu deplină încredere în viaţă şi cu hotărâre
fermă.
Odată cu vârsta — am auzit spunându-se — devii
răspunzător de expresia chipului tău.
De asemenea, îţi poţi orienta viaţa
mult mai mult decât crezi.
„A fi sau a nu fi, aceasta este întrebarea..."
A fi sau a deveni tu însuţi, învăţând mereu, umblând
mereu, „mergând spre devenire" cu toate posibilităţile
tale, deschizându-ţi larg viitorul şi pe cel al copiilor
tăi, născuţi sau care se vor naşte.
Să reluăm din marea epocă a Greciei
clasice conceptul de kairos, momentul oportun, favorabil
pentru a înfăptui lucrurile importante, în „prezenţa
clipei", (ecce): ecceitate.
Şi dacă mi se permite să mă
inspir din poemul deja citat al lui Joachim du Bellay:
Ferice de drumeţul care, vâslind ca şi
Ulise
Bătut-a cale lungă în spaţiu şi în timp,
Găsindu-şi în sfârşit inima şi mintea
Şi realizând adevărata şi propria sa viaţă.
Argentiere-Chamonix-Mont-Blanc,
30 august 2007
Paris, 6 decembrie 201
Cum să reuşeşti
în viaţă
„Să râzi adesea şi fără reţineri;
să-ţi atragi respectul oamenilor inteligenţi şi
afecţiunea copiilor; să tragi profit din criticile de
bună-credinţă şi să suporţi trădările
aşa-zişilor tăi prieteni; să apreciezi frumuseţea;
să vezi la ceilalţi ce au mai bun în ei; să laşi
în urma ta ceva bun, un copil sănătos, un colţ
de grădină sau o societate mai bună; să ştii
că cel puţin o fiinţă respiră mai bine
pentru că ai trecut prin această lume; iată ce
numesc eu a reuşi în viaţă."
Ralph Waldo Emerson
(1803-1882)
Sursa: Anne Ancelin Schutzenberger- Psihogenealogia. Vindecarea
rănilor familiale şi regăsirea de sine, Editura
TREI, pag. 180-189
Salt la inceputul paginii