Fragmente din volumul
Psihologia lui C. G. Jung
prezentatã de Jolande Jacobi
Trad. din germanã de Daniela Stefãnescu
Editura TREI
Detalii carte pe site-ul editurii aici:
http://www.edituratrei.ro/
Mai multe texte de (despre) C.G. Jung pe site
aici
CE SPUN si ALTII DESPRE UMBRÃ
- un subiect care ne priveste pe toti
- pe acest site:
Karlfried Graf Durckheim despre
umbrã aici
Ken Wilber despre formarea umbrei, a proiectiilor si
terapia lor aici
Anselm Grun despre obstacole în
calea unei credinte mature aici
Anselm Grun despre credintã
si psihologie aici
Anthony de Mello despre constientã,
realitatea si capcanele ei
aici
Dezvoltarea personalităţii, individuaţia
Totalitatea personalităţii este atinsă
atunci când perechile principale de contrarii sunt relativ diferenţiate,
deci când ambele părţi ale psihicului total, conştiinţa
şi inconştientul sunt legate între ele şi se
află una faţă de cealaltă într-un raport
viu, înclinarea energetică, desfăşurarea netulburată
a vieţii psihice rămânând asigurate prin aceea că
inconştientul nu poate fi niciodată făcut complet
conştient şi îşi menţine mereu aportul mai
mare de energie. Totalitatea rămâne deci mereu relativă,
iar sarcina noastră de-o viaţă – aceea de
a lucra mai departe la ea. „Ca o realizare deplină
a totalităţii noastre, personalitatea este un ideal
inaccesibil. Inaccesibilitatea nu este însă niciodată
un contraargument împotriva idealului, căci idealurile
nu sunt decât indicatori de drum şi niciodată ţeluri.
Dezvoltarea personalităţii este binecuvântare
şi blestem deopotrivă. Trebuie plătită scump,
căci ea înseamnă însingurare. „prima urmare este detaşarea
conştientă şi inevitabilă a fiinţei
individuale de nediferenţierea şi nonconştienţa
turmei”. Dar ea nu înseamnă numai însingurare, ci totodată
fidelitate faţă de legea proprie. „Devine personalitate
doar acela care poate spune conştient da puterii vocaţiei
sale interioare ce îi vine în întâmpinare”. […]
Cercetarea şi realizarea Sinelui sunt de aceea – sau, în
orice caz, ar trebui să fie! – premisa indispensabilă
pentru preluarea unei îndatoriri mai mari, chiar de-ar fi numai
aceea de a realiza sensul vieţii individuale în cea
mai bună formă şi dimensiune posibilă,
ceea ce natura face mereu, ce-i drept fără responsabilitatea
care este menirea divină a omului dată de destin.
„Individuaţie” înseamnă „a deveni fiinţă
individuală şi, în măsura în care prin individualitate
înţelegem unicitatea noastră lăuntrică,
ultimă şi incomparabilă, a deveni Sinele
nostru propriu”. Individuaţia nu înseamnă
însă nicidecum individualism în sensul restrâns, egocentric
al acestui cuvânt, căci individuaţia îl face pe om
doar fiinţa individuală care este el oricum.
Din volumul: Psihologia lui C.G. Jung
de Jolande Jacobi, Editura TREI, pag. 154-156, trad. din
germană de Daniela Ştefănescu.
Jolande Jacobi, psihoterapeut jungian, profesor la Institutul
C.G. Jung din Zurich, a fost una dintre cele mai apropiate colaboratoare
ale lui C.G. Jung. Cartea, care are girul lui Jung, este o foarte
bună prezentare succintă a caracteristicilor fundamentale
ale concepţiei psihologice ale lui C.G. Jung.
Procesul de individuaţie
Procesul de individuaţie este, în totalitatea
lui, de fapr, o desfăşurare spontană, naturală
şi autonomă, dată potenţial fiecărui
om în interiorul psihicului, chiar dacă omul nu este de
cele mai multe ori conştient de el. Acesta alcătuieşte,
în măsura în care nu este împiedicat, oprit sau deformat
de nişte perturbări anume, ca „proces de maturizare,
respectiv de dezvoltare”, paralela psihică la procesul
de creştere şi îmbătrânire al organismului. În
anumite condiţii, cum ar fi clinica psihoterapeutică,
poate fi stimulat, intensificat, conştientizat, trăit
conştient şi prelucrat prin diferite metode, ajutând
astfel omul să atingă o mai mare „completitudine”,
o „rotunjire” a fiinţei lui. El constituie în atari
cazuri o muncă analitică intensă, care se concentrează,
printr-o puternică integritate şi direcţionare
a conştiinţei, asupra procesului intrapsihic, destinde
printr-o extremă activare a conţinuturilor inconştientului
toate perechile de contrarii, face experienţa vie a structurii
lor şi, trecând prin toate pericolele unui psihic ce se
desface parcă din încheieturi, răscolind şi aprofundând
strat după strat, le călăuzeşte până
la acel centru care este izvor şi ultim temei al fiinţei
noastre psihice: nucleul interior, Sinele. Acest drum
nu este, după cum am menţionat deja, dat oricui şi
practicabil pentru oricine. Nu-i nici lipsit de primejdii şi
este nevoie de un control foarte riguros din partea propriei
conştiinţe, pentru a putea menţine integritatea
Eului faţă de conţinuturile ce izbucnesc cu forţă
din conştiinţă şi a le putea încadra conştient
fiind de scopul urmărit. […]
Cursul individuaţiei este trasat în linii mari şi
prezintă legităţi formale. Se compune din
două segmente mari, care poartă semne opuse
şi se condiţionează şi completează
reciproc din cel al primei jumătăţi de
viaţă şi din cel al celei de-a doua. Primul
are ca sarcină „iniţierea în realitatea exterioară”,
care se încheie cu fasonarea fermă a Eului, cu diferenţierea
funcţiei principale şi a atitudinii predominante,
precum şi cu dezvoltarea unei persona corespunzătoare,
deci are ca scop o adaptare şi integrare a omului în mediul
său; în schimb, cel de-al doilea duce la o „iniţiere
în realitatea interioară”, la o înţelegere mai
profundă de sine şi la o cunoaştere aprofundată
a oamenilor, la o reflectio la trăsăturile
caracteristice, rămase până atunci inconştiente
sau devenite inconştiente, la conştientizarea lor
şi astfel la o raportare internă şi externă
conştientă a omului la structura pământească
şi cosmică a universului. Jung şi-a îndreptat
atenţia şi eforturile mai cu seamă către
ultimul, deschizându-i astfel omului aflat într-un punct dificil
posibilitatea unei lărgiri a personalităţii
sale, care poate conta şi ca o pregătire pentru moarte.
Atunci când vorbeşte despre procesul de individuaţie,
el se referă în primul rând la acest de-al doilea segment.
Pag. 156-158
Umbra
Prima etapă [a procesului de individuaţie]
duce la trăirea experienţei umbrei, care simbolizează
„cealaltă parte” a noastră, „fratele nostru întunecat”,
care aparţine de noi, de totalitatea noastră, într-un
chip ce-i drept invizibil, dar inseparabil. Căci, „<forma vie> are nevoie de umbre adânci ca să apară plastic.
Fără umbră ea rămâne o iluzie plată.”
Umbra este o figură arhetipală care
mai apare şi astăzi în reprezentarea primitivilor
personificată în multe forme. Şi ea este o parte din
individ, un fel de scindare a fiinţei sale, care e însă
legată de el tocmai „ca umbra lui”… Şi în artă
figura umbrei este un motiv îndrăgit, adesea abordat şi
elaborat. Căci artistul se alimentează, în creaţia
sa şi în alegerea motivului său, în mare măsură
din adâncurile inconştientului său şi atinge
la rândul lui, cu ceea ce creează în acest fel, inconştientul
publicului, iar în aceasta constă în definitiv secretul
efectului său. Imaginile şi figurile inconştientului
sunt cele care se înalţă în el şi au o rezonanţă
puternică în oameni, cu toate că ei nu ştiu de
unde provine „ceea ce-i mişcă”. ...
Întâlnirea cu umbra se suprapune adesea cu conştientizarea
tipului funcţional şi atitudinal de care aparţinem.
Funcţia nediferenţiată şi modul atitudinal
slab dezvoltat sunt „latura noastră întunecată”, acea
predispoziţie originară din natura noastră, pe
care o reprobăm şi nu o lăsăm să iasă
la suprafaţă, din motive morale, estetice sau de orice
alt fel, pentru că se află în opoziţie cu principiile
conştiente. ...
Elaborarea umbrei corespunde în linii mari, deşi
cu accent diferit, celor vizate de psihanaliză prin dezvăluirea
istoricului vieţii, mai ales al copilăriei individului.
...
Jung deosebeşte două tipuri de umbră,
cu toate că le numeşte pe ambele la fel. prima formă
este cea a „umbrei personale”, care conţine trăsăturile
sufleteşti netrăite sau aproape netrăite. A doua
este „umbra colectivă”, care face deja parte dintre figurile
inconştientului colectiv şi corespunde, de exemplu,
unei figuri negative a Bătrânului Înţelept sau laturii
întunecate a Sinelui; ea simbolizează întrucâtva „ reversul”
spiritului predominant al epocii, opusul său ascuns. Ambele
forme acţionează în psihicul omenesc. ...
Ca „alter-ego”, umbra poate fi reprezentată
însă – oricât de paradoxal ar părea eventual la prima
vedere – şi printr-o figură pozitivă, de exemplu
dacă individul, a cărui „cealaltă latură”
ea o personifică, trăieşte în viaţa conştientă
exterioară oarecum sub „nivelul său”, sub posibilităţile
ce-i sunt date, deci laturile sale pozitive sunt cele care duc
o existenţă din umbră. Sub aspect individual,
umbra stă pentru „întunericul personal”, ca personificare
a conţinuturilor neadmise, reprobate, refulate în timpul
vieţii, ale psihicului nostru, care pot avea uneori şi
un caracter pozitiv; sub aspect colectiv, stă pentru latura
întunecată, general-umană din noi, pentru înclinaţia
structurală, ce zace în fiecare om, spre ceea ce este inferior
şi obscur. În cadrul travaliului asupra psihicului întâlnim
umbra mai întâi şi în mod predominant în acele figuri care
ţin de domeniul inconştientului personal şi de
aceea trebuie să o privim şi să o interpretăm
întotdeauna mai întâi sub aspectul său foarte personal
şi abia în al doilea rând sub cel colectiv.
Umbra stă, ca să zicem aşa, la
graniţa cu „mamele”, cu inconştientul. Ea este Celălaltul
propriu-zis al Eului nostru conştient, ba creşte şi
devine mai deasă, am putea spune, în acelaşi pas cu
Eul. Cu masa întunecată a materialului de trăiri neadmis
niciodată sau admis foarte rar în viaţă, ea ne
stă în drum pentru a ajunge la profunzimile creatoare ale
inconştientului… Căci în tinereţe acest strat
este fireşte încă relativ subţire, fiind de aceea
şi mai uşor de suportat; totuşi în decursul anilor
se adună tot mai mult material şi astfel el devine
cu timpul o barieră adesea de nedepăşit.
„Oricine este urmărit de o umbră, şi
cu cât ea e mai puţin incorporată în viaţa conştientă
a individului, cu atât e mai întunecată şi mai densă.”
„Dacă tendinţele refulate ale umbrei ar fi doar
rele, atunci n-ar fi nicio problemă. Dar, de regulă,
umbra nu e decât ceva inferior, primitiv, neadecvat şi
suspect, nu e un rău absolut. Ea conţine şi însuşiri
copilăreşti sau primitive care însufleţesc şi
înfrumuseţează într-un anumit fel existenţa omenească;
ne lovim însă de regulile moştenite”, de prejudecăţi,
de buna-cuviinţă şi de bunele moravuri, de tot
felul de probleme de prestigiu; şi mai cu seamă
cele din urmă, pentru că sunt strâns legate de problema
persoanei, pot să joace adesea un rol funest şi
să curme orice dezvoltare a psihicului. „O simplă
reprimare a umbrei este tot atât de puţin un mijloc terapeutic
precum este decapitarea faţă cu durerile de cap. …
Dacă suntem conştienţi că avem o inferioritate,
dispunem de şansa de a o corecta. Inferioritatea vine totdată
în contact cu alte interese, aşa încât este supusă
permanent modificărilor . Dar dacă este refulată
şi izolată de conştiinţă, nu va fi
niciodată corectată.”
Confruntarea cu umbra înseamnă, prin
urmare, să devenim conştienţi de propria noastră
natură într-un mod necruţător de critic.
Determinată de mecanismul proiecţiei, ea apare însă,
ca tot ceea ce nu ne este conştient, transferată asupra
unui obiect, drept care întotdeauna „de vină este celălalt”,
dacă nu recunoaştem conştient că întunericul
sălăşluieşte în noi înşine. De aceea,
conştientizarea umbrei în munca analitică trebuie
să se aştepte de cele mai multe ori necesarmente la
rezistenţe foarte mari din partea analizandului, care adesea
nici nu poate suporta să accepte că tot acest întuneric
ţine tot de ele şi se teme mereu să nu vadă
cum, sub povara acestor cunoaşteri, edificiul ridicat şi
menţinut cu greu al Eului său conştient se prăbuşeşte.
…
Oricât de amară ar fi cupa, nu o putem ocoli.
Căci abia după ce învăţăm să ne
diferenţiem de umbra noastră, cunoscând şi recunoscând
realitatea sa ca pe o parte a fiinţei noastre şi fiind
mereu conştienţi de această cunoaştere,
poate reuşi confruntarea cu celelalte perechi de contrarii
ale psihicului. Întrucât abia acum începe acea atitudine obiectivă
faţă de propria personalitate, fără de care
nu se poate înainta pe drumul spre totalitate. „Dacă ne-am
închipui că cineva ar fi destul de curajos ca să-şi
retragă toate proiecţiile, am vedea atunci un individ
conştient de faptul că are o umbră considerabilă.
Un astfel de om s-ar încărca cu probleme şi conflicte
noi. Ar deveni pentru el însuşi o sarcină gravă,
căci acum n-ar mai putea spune că ceilalţi
fac un lucru sau altul, că ei greşesc şi
că trebuie luptat împotriva lor. El ar trăi
în „casa reculegerii”, a concentrării lăuntrice. Un
astfel de om ar şti ce este pe dos în lume şi în sine,
iar dacă ar învăţa să se descurce cu umbra
lui, atunci ar realiza într-adevăr ceva pentru lume. Ar
izbuti să răspundă, fie şi într-o măsură
infimă, la întrebările uriaşe nerezolvate ale
zilelor noastre.
Pag. 160 - 167
PERSONA
De amploarea diferenţierii, respectiv supradiferenţierii
conştiinţei lui este legat şi modul comportamental
psihic general al omului faţă de ambientul său,
ceea ce numeşte Jung persona. Diagrama VII arată
cum sistemul psihic de relaţii, prin care omul intră
în contact cu lumea exterioară, acoperă simultan Eul
împotriva acesteia cu un, să-i zicem, „înveliş".
Gândirea a fost presupusă şi aici, ca în celelalte
diagrame, ca funcţie principală, de aceea ea domină
învelişul Eului, persona, aproape în totalitate. Funcţiile
auxiliare, intuiţia şi senzaţia, participă
deja mult mai puţin la ea, iar funcţia inferioară,
simţirea, nu mai ia parte aproape deloc.
Persona reprezintă de fapt un segment din
Eu, şi anume tocmai acela care este îndreptat spre mediul
înconjurător. Jung o defineşte după cum urmează:
„Persona este deci un complex funcţional constituit din
raţiuni de adaptare sau de comoditate necesară, dar
care nu se identifică cu individualitatea. Acest complex
funcţional se referă exclusiv la relaţia cu obiectele...
cu obiectele exterioare." Persona „este un compromis
între individ şi societate pe tema: «drept ce apare cineva».
Aşadar, un compromis între cerinţele mediului şi
condiţionalitatea structurală lăuntrică
a individului, înseamnă că o persona care funcţionează
corect trebuie să ţină seamă de trei factori:
în primul rând de idealul Eului, respectiv imaginea-dorinţă,
pe care fiecare om o poartă în sine şi după care
ar dori să fie alcătuit şi să acţioneze,
în al doilea rând de imaginea generală pe care respectivul
mediu înconjurător şi-o face despre un om care corespunde
gustului şi idealului său şi în al treilea rând
de limitările date psihic şi fizic, care îşi
impun graniţele realizării idealului Eului, respectiv
idealului mediului. Dacă unul dintre aceşti trei factori
sau eventual chiar doi dintre ei rămân neluaţi în
seamă, atunci persona nu poate face niciodată complet
faţă sarcinii ei şi devine mai degrabă un
impediment în dezvoltarea personalităţii decât să
contribuie la stimularea ei.
De pildă, un individ a cărui persona
se constituie numai din trăsăturile aprobate de colectivitatea
din lumea exterioară va avea persona unui om al maselor,
iar acel ins care ţine cont numai de propria imagine-dorinţă,
trecând cu vederea celelalte două necesităţi,
va prezenta eventual persona unui om ciudat, unui excentric,
solitar sau chiar rebel. Astfel, de persona nu aparţin
numai trăsăturile psihice, ci în ea intră şi
tot comportamentul şi manierele noastre, particularităţile
noastre habituale referitoare la aspectul nostru exterior, cum
ar fi ţinuta, mersul, pieptănătura, îmbrăcămintea,
ba chiar expresia şi încruntarea feţei noastre şi
ticurile, zâmbetul şi oftatul nostru obişnuit şi
multe altele.
La omul bine adaptat atât lumii exterioare, cât
şi lumii sale interioare, persona este, ca să zicem
aşa, un dig de protecţie necesar, însă elastic,
care-i asigură o relaţie şi formă de comunicare
relativ firească, uniformă şi uşoară
cu mediul său înconjurător. Ea ar putea fi însă
periculoasă tocmai din pricina comodităţii cu
care omul îşi poate ascunde adevărata natură
îndărătul unei atari forme de adaptare devenită
habituală. Căci atunci ea încremeneşte, devine
mecanică şi o mască aderentă în adevăratul
sens al cuvântului, în spatele căreia individualitatea,
ceea ce este omul în natura lui veritabilă, degenerează
şi se îndreaptă spre o sufocare totală. „Identificarea
cu funcţia sau cu titlul are ceva seducător, motiv
pentru care atâţia bărbaţi nu sunt în genere
altceva decât demnitatea pe care le-o concede societatea. Ar
fi zadarnic să căutăm o personalitate dincolo
de această coajă, în spatele decorului grandios, am
da peste un omuleţ jalnic. De aceea funcţia (sau indiferent
care ar fi această coajă exterioară) este atât
de seducătoare", doar ea reprezintă o compensare
ieftină pentru neajunsurile personale. Cu toţii îl
cunoaştem, de pildă, pe profesorul a cărui întreagă
individualitate se epuizează în rolul de „a fi profesor";
îndărătul acestei măşti nu găsim atunci
nimic decât un mănunchi de ursuzenii şi infantilităţi.
Deci, în ciuda modului ei de funcţionare habitual şi
de aceea de cele mai multe ori şi automat, persona nu trebuie
să devină niciodată atât de impenetrabilă,
încât să nu se poată percepe, sau măcar bănui,
trăsăturile ei individuale de caracter, pe care le
„acoperă". Ea nu trebuie să fie nici atât de
puternic „aderentă", încât să nu mai poată
fi „înlăturată". La drept vorbind, conştiinţa
poate să dispună mai mult sau mai puţin liber
de o persona care funcţionează corect, o poate adapta
cerinţelor diferitelor situaţii, adică o poate
transforma, chiar substitui, întrucât un om adaptat mediului
înconjurător va „afişa" de exemplu o altă
persona când se duce la o nuntă, când vorbeşte cu
funcţionarul fiscal sau când prezidează o şedinţă
şi trebuie să fie ca atare relativ conştient
de ea, ceea ce oricum devine numai atunci posibil când este
cuplată cu funcţia superioară a conştiinţei.
In orice caz, aceasta nu este din păcate
întotdeauna situaţia — după cum putem constata. Deoarece
adaptarea la lumea exterioară în loc să fie probată
uneori cu funcţia superioară -ceea ce este şi
ar trebui să fie regula — este probată şi cu
cea inferioară sau, ceea ce este ceva mai puţin periculos
şi mai uşor corijibil, cu una dintre funcţiile
auxiliare şi, din păcate, poate fi obţinută
adesea cu forţa de către părinţi, prin presiunea
educaţiei. Acest lucru nu poate să rămână
însă timp îndelungat fără consecinţe grele
şi va duce, ca urmare a unei violentări uneori mai
puternice, alteori mai uşoare a structurii psihice date
prin predispoziţie, la un „caracter obţinut prin constrângere"
al respectivului, adesea chiar la o adevărată nevroză.
Persona apare în atari cazuri inevitabil împovărată
cu toate neajunsurile ce caracterizează funcţiile
inferioare, nediferenţiate. Astfel de oameni nu numai că
nu apar ca fiind prea simpatici, ci îi pot face cu uşurinţă
pe cei neinstruiţi psihologic să-i aprecieze total
greşit. Sunt acei ţipi care îşi rezolvă
o viaţă întreagă, în relaţiile lor, totul
într-o modalitate stereotipic greşită sau neiscusită.
Un exemplu ar fi veşnicul ghinionist, un altul, aşa-numitul
„elefant în magazinul cu porţelanuri", mereu lipsit
de tact, care nu face decât gafe, aşadar, nu are niciun
fel de instinct natural al unui comportament corect şi
adaptat.
Dar nu numai purtătorii şi reprezentanţii
conştiinţei colective[1]
„mărimile" scoase în evidenţă de comunitate,
de societate, „firmele" pentru titluri, demnităţi
etc. reprezintă pentru om o astfel de atracţie, ducându-1
la inflaţie. Dincolo de Eul nostru nu există numai
conştiinţa colectivă a societăţii,
ci şi inconştientul colectiv, propria noastră
profunzime, care ascunde în sine mărimi la fel de atrăgătoare.
După cum în primul caz cineva este „răpit" în
lume prin funcţia sa înaltă, aşa poate să
şi dispară la fel de brusc din ea, adică să
fie „înghiţit" de inconştientul colectiv, să
se identifice cu o imagine interioară, căpătând
delirul grandorii sau şi delirul micimii, şi să
se considere, de exemplu, un erou, un mântuitor al omenirii,
un răzbunător, un martir, un izgonit, o vampă
etc. Pericolul de a cădea victimă acestor „mărimi
interioare" creşte odată cu întărirea personei,
cu forţa identificării Eului cu ea. Căci astfel,
tot interiorul personalităţii rămâne refulat,
înăbuşit, nediferenţiat şi încărcat
cu o dinamică ameninţătoare.
O persona care, să-i zicem aşa,
„stă" bine şi funcţionează corect este,
aşadar, o condiţie principală a sănătăţii
psihice şi de cea mai mare însemnătate, dacă
e ca cerinţele lumii exterioare să fie realizate cu
succes. Aşa cum o piele sănătoasă
ajută la mijlocirea metabolismului ţesuturilor aflate
dedesubt şi, când se întăreşte şi moare,
întrerupe viaţa straturilor interioare, tot aşa,
o persona „bine irigată" poate să joace
rolul apărătorului şi regulatorului în schimbul
dintre lumea interioară şi cea exterioară,
devine însă, dacă îşi pierde elasticitatea
şi permeabilitatea, o piedică supărătoare
sau chiar o barieră mortală. Orice inadaptare
constantă precum şi orice identificare cu persona
— mai cu seamă cu o atitudine care nu corespunde Eului
nostru real — trebuie să ducă deci, odată cu
înaintarea în viaţă, la dereglări ce se pot amplifica
până la crize şi îmbolnăviri psihice severe.
[1] Prin conceptul de „conştiinţă
colectivă" înţelegem totalitatea tradiţiilor,
convenţiilor, obiceiurilor, prejudecăţilor,
regulilor si normelor unei colectivităţi omeneşti,
care dau conştiinţei grupului ca întreg direcţia,
respectiv conform cărora indivizii acestui grup trăiesc
de cele mai multe ori fără a le supune deloc reflecţiei
lor. Acest concept se suprapune parţial cu cel creat de
Freud, al „Supraeului", diferenţiindu-se totuşi
de el în măsura în care Jung nu înţelege prin el numai
normele şi interdicţiile mediului, „intro-iectate",
acţionând dinspre spaţiul interior al psihicului,
ci şi pe acelea care determină neîncetat din afară
omul în activitatea sa, în simţirea şi gândirea sa.
pag.48-53