[ Pagina de START ]

[ Argument ]

[ Autori ]

[ Noutati ]

[Aforismul zilei]

[ Galerie FOTO ]

[ Alte resurse ]

[ Harta site ]

[ Linkuri ]

[ Recomanda unui prieten ]
 



Ken Wilber

Ken Wilber despre New Age (ce este autentic si ce nu este): aici


CE SPUN si ALTII DESPRE UMBRÃ - un subiect care ne priveste pe toti - pe acest site:

C.G. Jung despre umbrã, individuatie, dezvoltarea personalitãtii aici

Karlfried Graf Durckheim despre umbrã aici

Anselm Grun despre obstacole în calea unei credinte mature aici

Anselm Grun despre credintã si psihologie aici

Anthony de Mello despre constientã, realitatea si capcanele ei aici


Despre formarea umbrei,
a proiecţiilor
şi terapia lor


Să īncepem cu nivelul la care se află majoritatea oamenilor: īncătuşaţi īn supraeu. Aceasta este o imagine de sine mai mult sau mai puţin incorectă şi debilă, creată atunci cīnd omul īncearcă să nege faţă de sine īnsuşi existenţa unor tendinţe precum mīnia, agresivitatea, pulsiunile erotice, bucuria, ostilitatea, curajul, hotărīrea, interesul şi aşa mai departe. Dar oricīt s-ar strădui īn acest sens, tendinţele respective nu dispar pur şi simplu. Din moment ce ele există, tot ce poate face individul este să pretindă că aparţin altcuiva. Oricui altcuiva, numai sieşi nu. Prin urmare, īn realitate nu izbuteşte să nege tendinţele, ci doar faptul că sīnt ale lui. Īn consecinţă, omul īncepe să creadă că aceste tendinţe sīnt non-sine, străine, exterioare; şi-a īngustat graniţele, astfel īncīt să excludă tendinţele nedorite. Acestea, īnstrăinate, sīnt proiectate sub forma umbrei, iar individul se identifică doar cu ceea ce a rămas: o imagine de sine īngustată, sărăcită şi incorectă: supraeul. O nouă graniţă s-a construit şi o altă luptă īntre contrarii a izbucnit: supraeul faţă-n faţă cu propria-i umbră. Esenţa proiecţiei este simplu de īnţeles, dar dificil de distrus, fiindcă astfel sīnt īnăbuşite unele dintre cele mă dragi iluzii ale noastre. Vom vedea īnsă, din exemplul următor, că procesul nu este deloc complicat.

Jack doreşte din toată inima să-şi facă ordine īn garaj unde e o harababură de nedescris; de fapt, intenţionează acest lucru de mai mult timp. În cele din urmă, decide că a sosit momentul oportun şi, după ce īmbracă vechea salopetă de lucru, se īndreaptă cu un entuziasm moderat spre garaj, īn acest punct, Jack se află īntr-un contact deplin cu intenţia sa, fiindcă ştie că, īn ciuda efortului fizic necesar, vrea cu adevărat să facă asta. Într-adevăr, o parte a propriei sale fiinţe n-ar vrea să se apuce de curăţenie, dar important este faptul că dorinţa lui de a face ordine īn garaj este mai puternică decīt cea de a-l lăsa aşa cum e - altfel n-ar trece la treabă.

Dar un lucru bizar se īntīmplă cīnd Jack ajunge la faţa locului şi vede incredibila harababură din garajul lui. Începe să aibă īndoieli. Dar nu pleacă. Se īnvīrte de colo-colo, citeşte revistele vechi pe care le găseşte, se joacă puţin cu vechea mănuşă de baseball, visează cu ochii deschişi. Deja a īnceput să piardă contactul cu intenţia sa. Important e īnsă faptul că dorinţa de a face ordine īn garaj este īncă prezentă, altfel ar pleca pur şi simplu de acolo şi s-ar apuca de altceva. Nu renunţă, fiindcă dorinţa aceasta este īncă mai puternică decīt cea de a se lăsa păgubaş, īncepe să-şi uite īnsă intenţia şi, prin urmare, īncepe să şi-o īnstrăineze şi să o proiecteze.

Iată cum decurge proiectarea intenţiei: dorinţa lui Jack de a face ordine īn garaj este, aşa cum am văzut, īncă prezentă; altfel spus, este activă şi-i solicită mereu atenţia, aşa cum foamea, de pildă, ne īndeamnă constant sa acţionăm īn baza acestui impuls şi să mīncăm ceva. Fiindcă t intenţia de a face ordine īn garaj este īncă prezentă şi activa, Jack ştie, īntr-un colţ al minţii, că cineva vrea ca el să facă ordine īn garaj. Şi exact acesta e motivul pentru care mai zăboveşte acolo. Ştie că cineva vrea ca el să treacă la treabă, dar problema este că, īn acest moment, a uitat cine e acel cineva, īn consecinţă, īncepe să se enerveze şi să se simtă plictisit de perspectiva curăţeniei şi, pe măsură ce orele trec, devine din ce īn ce mai iritat de īntreaga problemă. Tot ce-i mai trebuie acum pentru a completa si a finaliza proiecţia -- adică pentru a-şi uita total propria intenţie de a face ordine īn garaj - - este un „candidat" adecvat asupra căruia să transfere intenţia proiectată. Fiindcă ştie că cineva īl īmpinge să facă ordine, iar asta īl irită la culme, ar vrea tare mult să găsească acea persoană care īl sīcīie.

Şi iată că apare victima inocentă: soţia lui trece pe līngă garaj, deschide uşa şi-l īntreabă nevinovat dacă a terminat curăţenia. Uşor enervat, Jack se răsteşte la ea să-l lase īn pace. Fiindcă acum are impresia că nu el, ci soţia lui vrea ordine īn garaj. Proiecţia este completă: intenţia lui Jack pare că provine din afara lui; a proiectat-o, a trimis-o de cealaltă parte a baricadei şi, de acolo, are impresia că-l atacă.

Prin urmare, Jack īncepe să simtă că soţia lui īl presează. Totuşi, ceea ce simte cu adevărat este propria sa intenţie proiectată, propria sa dorinţă de a face ordine īn garaj. Poate că se răsteşte la soţia lui spunīndu-i că n-are chef să facă ordine īn amărītul ăla de garaj şi că ea īl bate la cap şi-l calcă pe nervi, dar dacă el īnsuşi nu ar fi vrut să facă curat, dacă intenţia nu i-ar fi aparţinut īntr-adevăr, atunci i-ar fi răspuns simplu că s-a răzgīndit şi că va face ordine altă dată. Dar nu procedează aşa, fiindcă īntr-un colţ al minţii ştie că cineva a vrut ordine īn garaj şi, din moment ce acel cineva „nu e" el, trebuie să fie altcineva. Soţia fireşte, este un candidat potrivit; īn momentul īn care intră īn garaj, Jack aruncă asupra ei intenţia sa proiectată.

Pe scurt, Jack şi-a proiectat intenţia si a resimţit-o ca venind din afara lui, ca o intenţie externă. Iar intenţia externă nu este nimic altceva decīt o presiune. Ori de cīte ori un individ proiectează o intenţie ajunge să o resimtă ca atacīndu-l din afară. Mai mult decīt atīt - - şi īn acest punct majoritatea oamenilor clatină din cap cu neīncredere - īntreaga presiune este rezultatul intenţiei proiectate, īn acest exemplu, să remarcăm că, dacă nu ar fi avut intenţia de a face ordine īn garaj, Jack nu ar fi resimţit nici un fel de presiune din partea soţiei lui. Ar fi rămas calm şi ar fi spus simplu că nu are răbdare să facă azi curăţenie sau că s-a răzgīndit. Dar se simte presat, īn realitate, nu presiunea soţiei o resimte, ci a propriei sale intenţii. Fără intenţie, nu ar fi existat presiune. Astfel, putem spune că orice presiune este, la nivel fundamental, propria intenţie proiectată.

Dar dacă soţia lui ar fi intrat īn garaj şi chiar i-ar fi cerut să facă ordine? Situaţia ar fi fost cu totul alta, nu-i aşa? Oare Jack nu s-ar fi simţit presat din cauza insistenţelor ei? Desigur, ar fi resimţit o presiune din partea soţiei, nu a lui īnsuşi, īn realitate īnsă, situaţia ar fi fost exact aceeaşi; doar că ar fi fost mult mai simplu pentru el să-şi arunce proiecţia asupra ei. Soţia este un candidat perfect īn acest sens, deoarece afişează aceeaşi tendinţă pe care Jack este gata să o proiecteze asupra ei. Jack este puternic ispitit sa-şi proiecteze intenţia, dar aceasta este totuşi intenţia lui. Fără ea şi fără proiectarea ei nu ar avea nici un sentiment de presiune. Chiar dacă soţia sa l-ar „presa" īntr-adevăr să facă ceva, s-ar simţi presat numai dacă şi el ar vrea să facă acel lucru şi apoi ar proiecta intenţia. Fiindcă propriile sentimente īi aparţin.

Prin urmare, terapeuţii specializaţi pe acest nivel consideră că persoana care se simte mereu tensionată dispune doar de o intenţie şi o energie mai mari decīt īşi dă seama, dacă n-ar resimţi acea intenţie, ar fi absolut nepăsătoare. În consecinţă, atunci cīnd resimte o presiune oarecare -din partea şefului, a partenerului de viaţă, a şcolii, a prietenilor, a asociaţilor sau a copiilor - - un om īnţelept īnvaţă să interpreteze acest sentiment ca pe un semnal că are o energie şi o intenţie pe care deocamdată nu le con­ştientizează. El īnvaţă să traducă senzaţia „mă simt presat" prin „am o dorinţă mai puternică decīt īmi dau seama". Şi, o dată ce īnţelege că orice sentiment de presiune nu e altceva decīt propria sa dorinţă neglijată, poate decide din nou dacă să acţioneze pe baza ei sau dacă să amīne acţiu­nea. Orice ar alege īnsă, ştie că dorinţa īi aparţine.

Deci, mecanismul fundamental al proiecţiei este foarte simplu. Un impuls (intenţie, mīnie sau dorinţă) care se naşte īn tine şi este īn mod natural direcţional spre mediul īnconjurător pare, atunci cīnd este proiectat, că a luat fiinţă īn mediu şi este īndreptat īmpotriva ta. Este un efect de bumerang şi astfel rişti să sfīrşeşti copleşit de propria ta energie. Nu mai treci pur şi simplu la acţiune, ci te simţi īmpins spre acţiune. Ai plasat impulsul de cealaltă parte a graniţei dintre sine şi non-sine, aşa că, īn mod firesc, ţi se pare că te atacă din exterior, īn loc să te ajute să ataci tu mediul.

Prin urmare, proiecţia umbrei are două consecinţe majore, īn primul rīnd, simţi că impulsul, trăsătura sau tendinţa proiectată nu īţi aparţine īn nici un caz. În al doilea rīnd acesta pare a exista „acolo undeva, afară", īn mediu, de obicei īn altcineva. Sinele devine mai restrīns, iar non-sinele se măreşte. Dar oricīt de inconfortabil ar fi acest proces, persoana care proiectează īşi va apăra cu fermitate imaginea greşită asupra realităţii. Dacă te-ai apropia de Jack atunci cīnd acesta strigă la soţia sa şi ai īncerca sa-i sugerezi că senzaţia de tensiune şi cicălire pe care o resimte nu e altceva decīt propria sa intenţie, probabil că ai īncasa-o. Fiindcă este extrem de important ca individul să demonstreze că proiecţiile sale sīnt īntr-adevăr īn afara sa şi de acolo īl ameninţă.

Īn orice caz, majoritatea persoanelor manifestă o rezistenţă puternică faţă de acceptarea propriilor umbre, refuzīnd să admită că impulsurile şi trăsăturile proiectate sīnt, de fapt, ale lor. La urma urmei, rezistenţa īnsăşi este o cauză principală a proiecţiei. O persoană īşi refuză pro­pria umbră, īşi neagă aspectele neplăcute, deci le proiec­tează. Prin urmare, acolo unde există o proiecţie, există, ascunsă, şi o anume rezistenţă. Uneori aceasta este uşoară, alteori e violentă, dar modul ei de operare nu e nicăieri reliefat mai clar decīt īn cea mai frecvent īntīlnită formă de proiecţie: vīnătoarea de vrăjitoare.

Aproape că nu există persoană care la un moment dat să nu fi văzut, să nu fi auzit sau să nu fi participat la un tip oarecare de vīnătoare de vrăjitoare şi, oricīt de groteşti ar fi, aceste manifestări ilustrează perfect efectele cumplite ale proiecţiei si ale refuzului constant de a ne accepta propriile slăbiciuni. Vīnătoarea de vrăjitoare oferă totodată cel mai clar exemplu al adevărului proiecţiei, adevărul că dispreţuim īn ceilalţi acele lucruri, şi numai acele lucruri pe care le dispreţuim īn noi.

Vīnătoarea de vrăjitoare se manifestă atunci cīnd individul īncepe să ignore o trăsătură sau o tendinţă a propriului caracter pe care o consideră malefică, satanică, demonică sau, cel puţin, nedorită. Tendinţa sau trăsătura respectivă poate fi un aspect cu totul insignifiant --o minoră josnicie, răutate sau meschinărie. Fiecare om are partea sa īntunecată. Dar partea „īntunecată" nu e sinonimă cu o parte „rea", „malefică"; cu toţii avem o mic㠄inimă neagră" īn sufletul fiecăruia se ascunde puţină hoţie") care, dacă este pe deplin conştientizată şi acceptată, nu face decīt să accentueze picanteria vieţii, īn tradiţia ebraică, Dumnezeu īnsuşi a īnsămīnţat această tendinţă capricioasă, năbădă­ioasă ori perversă īn sufletul fiecărei fiinţe īncă de la īnceputul īnceputului, probabil pentru ca omenirea să nu piară din prea mare plictis.

Dar vīnătorul de vrăjitoare crede că el nu are acea mic㠄inimă neagră" şi, īntr-o anume măsură, īşi asumă un bizar aer de justeţe şi inflexibilitate. Nu numai că inimioara neagră nu-i lipseşte, aşa cum crede şi cum ar vrea să-i facă şi pe ceilalţi să creadă, dar existenţa ei īl deranjează cumplit, īi rezistă, īncearcă s-o nege, s-o īndepărteze, dar ea rămīne acolo, a lui, solicitīndu-i mereu atenţia. Cu cīt ea strigă mai tare, cu atīt el īi rezistă mai ferm. Şi cu cīt īi rezistă mai ferm, cu atīt mai puternică şi mai solicitantă devine ea. Iar īn cele din urmă, fiindcă n-o mai poate nega, individul īncepe s-o vadă. Dar o vede numai acolo unde poate - īn ceilalţi. El ştie că cineva are acea mică inimă neagră, dar din moment ce lui nu-i aparţine, īnseamnă că este a altcuiva. Iar acum nu mai trebuie decīt să-l găsească.

Aceasta devine o sarcină extrem de importantă, deoarece dacă nu poate găsi pe cineva asupra căruia să-şi proiecteze umbra, va rămīne el īnsuşi cu ea. Este momentul īn care rezistenţa deţine un rol crucial. Fiindcă, aşa cum odinioară individul īşi ura şi īşi nega propria umbră cu patimă neīnfrīnată īncercīnd prin orice mijloace s-o distrugă, acum cu aceeaşi patimă īi dispreţuieşte pe cei asupra cărora a aruncat-o.

Uneori, vīnătoarea de vrăjitoare capătă aspecte şi dimensiuni atroce - - persecutarea evreilor īn timpul nazismului, procesele vrăjitoarelor din Salem, hăituirea negrilor de membrii Ku Klux Klan. īn toate aceste cazuri, atacatorul īşi urăşte victimele, din cauza aceloraşi trăsături de care el īnsuşi dă dovadă cu o patimă feroce. Alteori, vīnătoarea de vrăjitoare pare a avea proporţii mai reduse, aşa cum s-a īntīmplat īn Statele Unite ale Americii la īnceputul Războiului Rece, cīnd erau căutaţi cu frenezie „comunişti sub fiecare pat". Adesea ea dobīndeşte forme ilare, ca īn cazul interminabilelor bīrfe ce spun mai multe despre bīrfitori decīt despre „victima" lor. Toate acestea sīnt exemple ale unor persoane disperate să demonstreze că propriile lor umbre aparţin, de fapt, altcuiva.

Numeroşi sīnt cei gata să se lanseze, īn orice moment, īntr-o īnfierbīntată tiradă la adresa homosexualilor. Oricīt de raţional şi de normal ar īncerca să se comporte īn rest, dispreţul pentru homosexuali īi copleşeşte şi, īntr-un acces de furie, merg pīnă la a susţine interzicerea drepturilor civile pentru aceştia (ori ceva chiar mai rău). Dar de ce urăsc aceşti oameni homosexualii cu atīta īndīrjire? În mod ciudat, cauza nu este īnsăşi homosexualitatea lor; īi urăsc tocmai pentru că văd īn ei ceea ce se tem īn secret că ar putea deveni ei īnşişi. Sīnt atīt de deranjaţi de tendinţele lor naturale, inevitabile, īnsă minore spre homosexualitate, īncīt le proiectează. Aşa īncep să dispreţuiască aceste īnclinaţii la ceilalţi - - numai fiindcă iniţial le-au urīt īn ei īnşişi.

Aşa īncepe, īntr-o formă sau alta, vīnătoarea de vrăjitoare. Urīm sau dispreţuim diverşi oameni fiindcă, spu­nem noi, sīnt murdari, proşti, perverşi, imorali... Poate că aşa sīnt. Sau poate că nu. Acest lucru este īnsă absolut irelevant, deoarece īi urīm doar dacă noi īnşine, inconştient, posedăm trăsătura dispreţuită atribuită lor. Îi detestăm fiindcă ne amintesc permanent un aspect al propriei noastre fiinţe, pe care nu-l putem accepta.

În felul acesta se conturează un important indicator al proiecţiei. Acele elemente din mediu (oameni sau obiecte) care ne afectează puternic, īn loc doar să ne informeze sīnt, de obicei, propriile noastre proiecţii. Acele aspecte care ne deranjează, ne stīnjenesc sau ne irit㠗 ori, la extrema cealaltă, care ne atrag sau ne obsedeaz㠗 sīnt de cele mai multe ori reflexii ale umbrei. Aşa cum sugerează un vechi proverb:

Am privit, am căutat şi un lucru-am īnţeles:
Tot ce-am crezut că eşti tu şi numai tu
Eram, de fapt, eu şi numai eu.

O dată ce am īnţeles ce este umbra, putem depista alte proiecţii frecvente. Aşa cum presiunea este intenţie proiectată, la fel obligaţia este dorinţă proiectată. Altfel spus, senzaţia persistentă de obligativitate constituie un indiciu că este vorba despre ceva ce refuzăm să acceptăm că dorim să facem. Sentimentul obligativităţii, deci senzaţia c㠄trebuie să fac asta pentru tine", apare de cele mai multe ori la nivelul familiei. Părinţii se simt obligaţi să aibă grijă de copii, soţul se simte obligat să-şi īntreţină soţia, ea se simte obligată să-i facă pe plac, şi aşa mai departe, īn cele din urmă īnsă, această obligaţie īncepe să stīrnească resenti­mente, oricīt de calmă si de plăcută ar părea situaţia privită din afară. Iar pe măsură ce resentimentele sporesc, indi­vidul recurge la vīnătoarea de vrăjitoare, pīnă ce ambii membri ai cuplului sfīrşesc prin a apela la vraciul numit īndeobşte consilier marital.

Persoana care se simte obligată să facă ceva īşi proiectează de fapt propria dorinţă de a face lucrul respectiv. Dar acesta este greu de acceptat (din pricina rezistenţei faţă de umbră) şi persoana īn cauză va afirma chiar contrariul: va susţine că se simte obligată fiindcă īn realitate nu vrea să facă acel lucru, īnsă adevărul este altul: dacă i-ar lipsi complet dorinţa de a ajuta, nu ar resimţi īn nici un fel obligaţia. Pur şi simplu nu i-ar păsa. Problema nu constă īn lipsa dorinţei de a ajuta, ci īn existenţa ei şi īn refuzul individului de a o recunoaşte. Vrea să-i ajute pe ceilalţi, dar īşi proiectează dorinţa şi astfel are impresia că ceilalţi vor ca el să-i ajute. Prin urmare, sentimentul de obligaţie nu este cauzat de povara solicitării din partea celorlalţi, ci de aceea a propriei bunăvoinţe neconştientizate.

Să examinăm īn continuare o altă proiecţie obişnuită. Poate că nimic nu este mai dureros decīt sentimentul acut al conştiinţei de sine, senzaţia că toată lumea ne priveşte, că toţi sīnt cu ochii pe noi. Ca atunci cīnd trebuie să vorbim īn public, să jucăm un rol, să primim o distincţie şi ne blocăm fiindcă avem impresia că toată lumea se uită la noi. Dar mulţi sīnt cei care nu se blochează īn astfel de situaţii; prin urmare, problema nu o constituie situaţia īnsăşi, ci reacţia noastră īn situaţia respectivă. Şi, potrivit unui mare număr de terapeuţi, ceea ce facem este simplu: ne proiectăm asupra celorlalţi propriul interes, propria curiozitate faţă de oameni, astfel īncīt credem că toţi ceilalţi sīnt interesaţi de noi. Astfel, īn loc să-i privim noi īn mod activ pe ceilalţi, avem impresia că ei ne privesc. Acordăm publicului o importanţă atīt de mare, īncīt interesul lui firesc pentru noi pare exagerat, concretizat īntr-o atenţie axată exclusiv asupra persoanei noastre, o atenţie ce ne urmăreşte şi ne critică fiecare gest, mişcare şi acţiune. Sigur că ne blocăm. Şi vom rămīne blocaţi pīnă ce vom īndrăzni să ne reasumăm acea proiecţie - - să privim īn loc să ne simţim priviţi, să acordăm atenţie īn loc să ne simţim noi īnşine obiectul unei atenţii exagerate, copleşitoare.

În mod similar, să ne imaginăm ce s-ar īntīmpla dacă o persoană ar proiecta o frīntură de ostilitate, o părticică din dorinţa sa de a-i ataca pe cei din jur: ar avea impresia că oamenii sīnt ostili şi provocatori fără nici un motiv şi, īn consecinţă, ar īncepe să se simtă timidă, temătoare, poate chiar īngrozită de energiile ostile a căror ţintă i se pare că este. Dar frica ei nu e rezultatul mediului, ci al proiectării ostilităţii asupra celor din jur. Astfel, īn majoritatea cazurilor, teama nemotivată de oameni sau de locuri este doar un semnal, un indiciu, al propriei ostilităţi neconştientizate.

Īn aceeaşi ordine de idei, de cele mai multe ori cei care solicită ajutor sau consiliere emoţională o fac pentru că se simt respinşi. Au impresia că nimeni nu-i place, că nimănui nu-i pasă de ei şi că toţi īi critică. Uneori consideră că este cu atīt mai nedrept, cu cīt ei īnşişi īi plac pe toţi ceilalţi, neavīnd nici cea mai vagă tendinţă de a-i respinge.

Fac tot posibilul să se arate prietenoşi şi deloc critici la adresa celor din jur. Dar tocmai acestea sīnt trăsăturile distinctive ale proiecţiei: tu nu ai acea trăsătură, la toţi ceilalţi ea abundă, īnsă aşa cum ştie orice copil, „nu trebuie decīt să te uiţi ca să vezi". Individul care are impresia că toţi ceilalţi īl resping īşi ignoră īn realitate propria tendinţă de a-i respinge şi a-i critica pe cei din jur. Această tendinţă poate fi un aspect minor al personalităţii sale, dar, dacă nu o conştientizează, o va proiecta asupra tuturor celor pe care īi īntīlneşte. Şi deci, impulsul iniţial este īntărit, multiplicat, iar ceilalţi īncep să pară īngrozitor de critici la adresa lui, īntr-o măsură complet lipsită de suport real.

Adevărul - - valabil pentru toate tipurile de proiecţii -este că unii oameni pot fi, īntr-adevăr, critici faţă de tine, dar acest lucru nu capătă proporţii copleşitoare decīt atunci cīnd īi adaugi şi propriul tău caracter critic proiectat. Astfel, ori de cīte ori te simţi respins şi inferior, ar trebui să cauţi īn primul rīnd o proiecţie şi să recunoşti că, poate, eşti ceva mai critic la adresa celorlalţi decīt īţi dai seama.

Este deja limpede că proiectarea umbrei ne distorsionează imaginea despre realitatea „din exterior" şi totodată ne modifică profund sentimentul sinelui „īn interior". Atunci cīnd proiectez o emoţie sau o trăsătură ca umbră, continuu să o percep, dar īntr-un mod distorsionat şi iluzoriu, ea apărīndu-mi ca un aspect exterior, īn mod similar, continuu să simt umbra, dar sub o formă distorsionată, disimulată; odată proiectată, resimt umbra doar ca un simptom.

Prin urmare, aşa cum am văzut, dacă īmi proiectez ostilitatea faţă de ceilalţi, īmi voi īnchipui că oamenii din jur nutresc la adresa mea sentimente ostile, iar cu timpul voi īncepe să simt o teamă de oameni īn general. Ostilitatea mea iniţială a devenit umbră proiectată. Astfel, o „văd" doar īn ceilalţi şi o simt īn mine doar sub forma simptomului de frică. Umbra mea s-a transformat īn simptom.

Iar atunci cīnd īncerc să scap, să arunc această umbră, nu mă eliberez de ea; nu rămīn cu un spaţiu gol, cu un loc liber īn propria mea personalitate, īn locul ei apare un simptom, un memento dureros al faptului că nu sīnt conştient de existenţa unei faţete a sinelui meu. Şi o dată ce umbra a devenit simptom, voi lupta īmpotriva simptomului aşa cum la īnceput luptam īmpotriva umbrei. Atunci cīnd īncerc să-mi neg o tendinţă oarecare (umbră), aceasta reapare ca simptom, iar eu īncep să urăsc simptomul cu aceeaşi forţă cu care uram odinioară umbra. Probabil chiar voi īncerca să-mi ascund simptomul (tremur, inferioritate, deprimare, anxietate) īn faţa celorlalţi, aşa cum īncercam īnainte să-mi ascund umbra faţă de mine īnsumi.

Īn consecinţă, fiecare simptom -- deprimare, anxietate, plictiseală sau spaimă - - conţine o faţetă a umbrei, o emoţie ori o caracteristică proiectată. Este important să īnţelegem că simptomele, oricīt de inconfortabile ar fi, nu trebuie respinse, ignorate sau evitate, deoarece īn ele se află cheia propriei lor dezintegrări. A respinge un simptom īnseamnă a lupta īmpotriva umbrei conţinute īn simptomul respectiv adică exact procesul care a cauzat iniţial Problema.

Ca prim pas terapeutic la acest nivel, trebuie să oferim acestor simptome spaţiu de manifestare, să ne „īmprietenim" chiar cu sentimentele neplăcute numite simptome. Trebuie să le privim īn mod conştient, cu o atitudine de acceptare cīt mai deplină. Iar aceasta īnseamnă ne permitem nouă īnşine să ne simţim deprimaţi, anxiosi plictisiţi, răniţi sau stīnjeniţi. Īn loc să ne opunem şi să negăm cu īndīrjire aceste sentimente, trebuie să le permitem pur si simplu să se manifeste. Chiar să le īncurajăm. Să invităm simptomul să se apropie, să răsufle liber iar noi să rămīnem conştienţi de existenţa lui ca atare. Acesta este primul pas īn terapie şi, īn multe cazuri, este suficient, fiindcă īn clipa īn care am acceptat un simptom, am acceptat, o dată cu el, o mare parte din umbra ascunsă īn spatele lui. Astfel, problema are şanse să dispară.

Dacă simptomul persistă, trecem la al doilea pas al terapiei destinate supraeului. Instrucţiunile pentru acest al doilea pas sīnt simple, dar punerea lor īn aplicare necesită timp şi perseverenţă. Trebuie doar să īncepem traducem īn mod conştient simptomul īn forma sa originală. Pentru această operaţiune putem folosi ca dicţionar liniile directoare stabilite īn acest capitol (vezi tabelul) si īn lecturile recomandate. Acest pas are menirea de a ne ajuta să īnţelegem că orice simptom este, de fapt, un semnal (sau un simbol) al unei tendinţe inconştiente. Spre exemplu, poate că simţi o presiune puternică la locul de muncă. Aşa cum am văzut, simptomul presiunii este totdeauna un indicator, un simplu semnal că intenţiile tale sīnt mai puternice decīt eşti dispus să recunoşti. Poate că nu vrei să-ţi recunoşti deschis dorinţa si interesul, pentru a putea stīrni īn ceilalţi sentimente de vinovăţie cauzate de efortu­rile pe care eşti „nevoit" să le depui īn beneficiul „lor". Sau poate vrei ca dăruirea ta „altruistă" să-ţi aducă avantaje mai mari. Ori poate că īntr-adevăr ai pierdut legătura cu propriile tale intenţii. Oricare ar fi motivul, simptomul de presiune este un indiciu sigur că dorinţa ta este mai intensă decīt īţi dai seama. Astfel, vei putea traduce simptomul īn forma sa iniţială şi corectă: „trebuie să" devine „vreau să".

Traducerea este elementul esenţial al terapiei. Spre exemplu, pentru a īnlătura presiunea, nu trebuie să inventezi o intenţie sau să te străduieşti s-o resimţi acolo unde ea nu există. Nu vreau să spun prin aceasta că, dacă te vei forţa să te simţi interesat de o slujbă, nu vei mai simţi nici o presiune. Ceea ce trebuie īnţeles este că, dacă ai senzaţia că eşti presat, īnseamnă că intenţia necesară este deja prezentă, dar e disimulată sub forma simptomului numit presiune. Nu trebuie să creezi o intenţie şi s-o plasezi alături de senzaţia de a fi presat. Aceasta īn sine este intenţia de care ai nevoie. Trebuie să redai acestui sentiment de presiune numele lui real: intenţie. Este vorba despre o simplă traducere, nu un act de creaţie.

Prin urmare, īn acest fel, simptomele - - departe de a fi indezirabile - - sīnt oportunităţi de dezvoltare şi evoluţie. Ele sīnt indicii foarte clare ale umbrei neconştientizate, fiind indicii infailibile ale unei tendinţe proiectate. Prin intermediul simptomelor vă veţi găsi umbra, iar gratie acesteia vă veţi extinde propriile graniţe - - calea către o corectă şi acceptabilă imagine de sine. Pe scurt spus, veţi fi coborīt de la nivelul supraeului la cel al eului. Iată deci cīt este de simplu: supraeu + umbră = eu.

Ar fi incorect din partea mea să īnchei acest capitol fără să ofer un element simplu, care te va ajuta să īnţelegi mai bine tipul de activitate terapeutică necesar la acest nivel. Dacă vei trece cu vederea jargonul oricărui terapeut şi vei acorda atenţie mesajului său general, vei constata că spusele sale urmează un anumit tipar. Dacă declari că-ţi iubeşti mama, el va răspunde că, inconştient, o urăşti. Dacă spui că o urăşti, el va replica, desigur, că o iubeşti. Dacă mărturiseşti că nu mai suporţi să fii deprimat, el va afirma că, inconştient, deprimarea īţi place. Dacă eşti implicat īntr-o activitate religioasă, politică sau ideologică de convertire a altora la convingerile tale, terapeutul va sugera că īn realitate nu crezi cītuşi de puţin īn ceea ce pro­povăduieşti şi că īntreaga ta activitate „misionară" este doar o īncercare de a te convinge pe tine īnsuţi. Dacă tu spui da, el va răspunde cu nu. Dacă arăţi īn sus, el va arăta īn jos. Dacă tu miauni, el va lătra. Iar dacă declari că psihologii te-au călcat īntotdeauna pe nervi, īţi va răspunde că eşti un psiholog frustrat şi că, īn realitate, invidiezi toţi terapeuţii.

 

SEMNIFICAŢIA UZUALĂ A DIVERSELOR SIMPTOME-UMBRĂ
Dicţionar pentru traducerea simptomelor īn forma lor originală

Simptom    TRADUS PRIN  Forma sa originală de umbră
Presiune Intenţie
Respingere („Nimeni nu mă place.") „Nu merită nimic de la mine!"
Vinovăţie („Mă faci să mă simt vinovat.") „Solicitările tale mă irită."
Anxietate Agitaţie, incitare
Conştientă de sine („Toată lumea se uită la mine.") „Oamenii mă interesează mai mult decīt bănuiesc."
Impotenţă / Frigiditate „N-o să-i dau satisfacţia asta!"
Teamă („Toţi vor să mă rănească.") Ostilitate („Sīnt furios şi atac fără a-mi da seama.")
Tristeţe Furie
Reticenţă, retragere īn sine „Vă resping pe toţi!"
Nu pot. „Nu vreau şi gata!"
Obligaţie („Trebuie să...") Dorinţă („Vreau să...")
Ură („Te urăsc / dispreţuiesc pentru cutare.") Bīrfe autobiografice („Nu-mi place asta la mine īnsumi.")
Invidie („Ce grozav eşti!") „Sīnt ceva mai grozav decīt īmi dau seama."

Poate că toate acestea ţi se par exagerate şi caraghioase, dar sub logica lor aparent īntortocheată, fie că īşi dau seama sau nu, terapeuţii nu fac decīt să te confrunte cu propriile tale contrarii. Dacă vom privi din această perspectivă exemplele din paginile anterioare, vom īnţelege că, īn fiecare dintre aceste situaţii, individul era conştient de un singur pol al perechii de contrarii. El refuza să-i recunoască pe amīndoi, pentru a realiza unitatea acestor contrarii. Din moment ce polii opuşi nu pot exista unul fără celălalt, dacă nu eşti conştient de ambii, vei trimite polul respins īn „ilegitimitate". Nu-l vei mai conştientiza şi, īn acest fel, īl vei proiecta, adică vei ridica o graniţă īntre contrarii, creīnd un front de luptă, īnsă o asemenea bătălie nu poate fi niciodată cīştigată, ci doar pierdută la nesfīrşit, dat fiind că polii sīnt, de fapt, aspecte ale aceluiaşi īntreg.

In consecinţă, umbra este perechea ta de contrarii neconştientizate. De aceea, o modalitate simplă de a intra īn legătură cu umbra este aceea de a-ţi asuma opusul intenţiei sau dorinţei pe care o simţiţi īn mod conştient. Astfel vei vedea exact cum priveşte lumea umbra ta şi exact această imagine trebuie să ţi-o īnsuşeşti, cu ea trebuie să te īmprieteneşti. Nu vreau să spun astfel că trebuie să acţio­nezi pe baza contrariilor, ci doar să devii conştient de ele. Dacă īţi displace intens o persoană, conştientizează-ţi latura care o place. Dacă eşti īndrăgostit nebuneşte, fii conştient de acea latură a ta căreia nu-i pasă cītuşi de puţin de per­soana respectivă. Dacă urăşti un sentiment sau un simptom, conştientizează acel aspect al propriei fiinţe care se bucură īn secret de el. În clipa īn care devii cu adevărat conştient de perechea de contrarii, de sentimentele pozitive, dar şi de cele negative stīrnite de o situaţie oarecare, īn acea clipă se sting multe dintre tensiunile asociate cu acea situaţie, fiindcă lupta contrariilor, care a dat naştere tensiunii, s-a īncheiat. Pe de altă parte, īn momentul īn care pierzi din vedere unitatea contrariilor şi existenţa ambelor laturi ale fiinţei tale, creezi o barieră īntre polii opuşi şi astfel cel respins devine inconştient, īntorcīndu-se asupra ta pentru a te bīntui. Dat fiind că polii opuşi constituie mereu un tot unitar, unica modalitate prin care pot fi separaţi este prin inconştienţă - - prin lipsă de atenţie selectivă.

Pe măsură ce vei analiza contrariile, umbra, proiecţiile, vei constata că īţi asumi responsabilitatea propriilor tale sentimente şi stări de spirit. Vei īncepe să īnţelegi ca majoritatea conflictelor dintre tine şi cei din jur sīnt de fapt bătălii īntre tine şi contrariile proiectate. Totodată, īţi vei da seama că simptomele pe care le manifeşti nu reprezintă o acţiune ostilă a mediului la adresa ta, ci una pe care tu o īndrepţi īmpotriva propriei fiinţe, ca un substitut exagerat al lucrurilor pe care ţi-ar plăcea de fapt să le faci celorlalţi.

Vei constata că nu oamenii şi evenimentele constituie cauza supărărilor tale, ele fiind doar motive pentru problemele pe care ţi le faci singur. Te vei simţi incredibil de uşurat cīnd vei īnţelege că tu eşti cel care īţi provoacă simptomele, fiindcă astfel reiese clar că tot tu eşti cel care le poate pune capăt, traducīndu-le īn forma lor iniţială, īn acest mod, devii cauza propriilor tale sentimente, nicidecum efectul lor.

În acest capitol am văzut cum, īncercīnd să negăm anumite aspecte ale propriului eu, sfrrşim prin a ne crea o falsă imagine de sine, distorsionată, numită supraeu. īn general, īntre ceea ce īţi place la tine (supraeu) şi ceea ce nu-ţi place (umbră) se ridică o barieră. De asemenea, am văzut că aceste faţete respinse ale eului (umbra) sfīrşesc prin a fi proiectate şi astfel par a exista „undeva īn afară", īn mediul īnconjurător. Graniţa dintre supraeu şi umbră devine un front de luptă īntre cele două, acest război interior fiind perceput sub forma unui simptom, īn consecinţă, ne urīm simptomele cu aceeaşi patimă cu care ne-am urīt iniţial umbra; iar cīnd umbra este proiectată asupra altor persoane, le urīm pe acestea la fel cum uram la īnceput umbra. Drept urmare, ajungem să-i tratăm pe ceilalţi ca pe un simptom: luptīnd īmpotriva lor. În acest mod, complexele forme ale conflictului traversează graniţa acestui nivel.

Dezvoltarea unei imagini de sine mai mult sau mai puţin corecte - - coborīrea de la nivelul supraeu la eu - - presupune conştientizarea deplină a acelor faţete ale sinelui despre a căror existenţă nu ştiam. Aceste faţete sīnt uşor de recunoscut, deoarece se reliefează sub forma simptomelor, a contrariilor, a proiecţiilor. A ne reasuma proiec­ţiile īnseamnă doar a distruge o graniţă, a ne īnsuşi aspecte pe care le consideram străine; a face loc īn noi īnşine pentru īnţelegerea si acceptarea diverselor capacităţi, pozitive şi negative deopotrivă, bune şi rele, dorite sau dispreţuite, creīndu-ne astfel o imagine relativ corectă a īntregului organism psihofizic. Acest proces are ca efect deplasarea graniţelor, recartografierea sufletului, astfel īncīt vechii duşmani să ne devină aliaţi, iar polii opuşi, conflictuali īn ascuns, să se transforme īn prieteni pe faţă. În final, chiar dacă nu te vei considera perfect, vei constata că, īn ansamblu, eşti o persoană plăcută.

(Fragment din cartea: Ken Wilber – Fără graniţe-
Abordări orientale şi occidentale ale dezvoltării personale,
Elena Francisc Publishing, 2005, trad. Adriana Bădescu,
cartea se poate comanda (aici))



Salt la inceputul paginii