|
Aforismul sau meditatia zilei - pagina 2
Navigare pagini aforisme:19
18 17
16
15 14
13 12
11 10
9 8
7 6
5 4
3 2
1
Salt la Sfarsitul
paginii
30 martie 2008
Iubirea divinã este asemãnãtoare
unei presiuni atmosferice
care înconjoarã, cuprinde fiecare fiintã si apasã
asupra ei.
Ea asediazã fiecare om, vrea sã-l cuprindã.
Cautã sã-si croiascã o deschizãturã,
sã gãseascã calea care duce
spre inimã
si permite sã pãtrundã peste
tot.
Diferenta între pãcãtos si sfânt este cã
pãcãtosul îsi închide inima Iubirii, în
timp ce sfântul se deschide acestei Iubiri.
Dar este vorba de aceeasi Iubire, de aceeasi presiune.
Unul o respinge, altul o acceptã.
Nu existã acceptare fãrã un har, dar acest har nu
se mãsoarã.
(Un Moine de l'Eglise d'Orient - Amour sans limites)
29 martie 2008
Astãzi chiar, în acest minut tu esti
iubit.
Si asa este în cazul fiecãrui om.
Esti uimit, copilul meu, si mã întrebi:
"Adevãrat ? În toate cazurile ?"
Da, în toate cazurile.
Tu continui:"Doamne, cum se poate aceasta ?
Cel care pãcãtuieste împotriva ta, ar putea fi el,
chiar în acel moment, iubit de tine ?"
Da, copilul meu. Dacã nu as continua sã-l iubesc pe cel
care pãcãtuieste, l-as lãsa sã trãiascã
înaintea mea ?
Iubirea este asezatã ca un cersetor la usa
celui care nu iubeste.
Ea asteaptã. Ea va astepta.
Durata asteptãrii mele depãseste toate previziunile omenesti.
Nu cãuta sã pãtrunzi taina aceasta. Eu astept.
Si cine mã va putea
despãrti de dragul meu pãcãtos ?
(Un Moine de l'Eglise d'Orient - Amour sans limites)
28 martie 2008
Să-i privim altfel pe „ne-văzători”, pe „ne-credincioşi”.
În loc de a-i respinge, să ne impresioneze
constanţa căutării lor, stângace chiar, rătăcită
chiar( mă gândesc la cei care se droghează căutând ceea
ce nu-şi pot da).
Să ştim să vedem ceea ce îi pune
în mişcare.
Mulţi sunt „orbi din naştere”, din vina nimănui, nici a
lor, nici a părinţilor lor.
Dar ei sunt însetaţi de lumină şi,
într-o zi, îl vor vedea
pe Cel pe care, fără a-l vedea, l-au căutat neîncetat.
(Michel van Aerde)
27 martie 2008
După ce criterii se recunoaşte autenticitatea unei experienţe
spirituale ?
1. Ea este unificatoare.
Departe de a se prezenta ca o evadare în afara realităţii, ea
ajută la întâmpinarea acestei realităţi cu toată
fiinţa.
2. Ea este pacificatoare.
Departe de a fi tulburătoare, ea aduce în mod normal o imensă
pace interioară, un sentiment de siguranţă calmă.
3. Ea este umiliantă.
Nu în sensul peiorativ al termenului, ci în sensul în care ea dă
conştiinţa acută a propriei mizerii şi dezvoltă
o umilitate voioasă şi încrezătoare în puterea lui
Dumnezeu.
(Michel Van Aerde)
26 martie 2008
Aceasta am învatat în practica zenului:
ca acceptând inacceptabilul, acceptând suferinta ca suferinta,
se întâmpla ceva care este de domeniul experientei interioare.
Nu este masochism desi uneori da impresia aceasta.
Numai mergând pâna la capatul suferintei
poate omul sa gaseasca,
în inima lui chiar, un diamant negru !
Exista un mod de a accepta suferinta care comporta
în sine sansa unei experiente transcendentale.
Obstacolul pe cale devine astfel sansa de a trece
pe un alt plan.
(Karlfried Graf Durckheim)
25 martie 2008
Singurul sanctuar al lui Dumnezeu este omul.
Aceasta este rãsturnarea Evangheliei,
de a ne pune în faţa unui Dumnezeu
îngenunchiat în faţa omului,
îngenunchiat în faţa creatiei;
de a ne pune în faţa unui Dumnezeu
care nu poate forţa usa,
un Dumnezeu care este primul
care nu numai cã respectã demnitatea noastrã,
ci o instituie,
un Dumnezeu care se dovedeste
neputincios în faţa tuturor faptelor de tãgãduire
pe care putem sã i le opunem,
un Dumnezeu care este conditionat de "da"-ul
nostru.
(Maurice Zundel)
24 martie 2008
Doar omul, din toate creaturile pământeşti, are privilegiul
de a
conştientiza această prezenţă divină şi
de a-i răspunde personal,
oferindu-i lui Dumnezeu, la rândul lui, însuşi darul pe care Dumnezeu
i-l face prin prezenţa lui.
Prin însăşi vocaţia sa, omul este
chemat să se facă prezent lui Dumnezeu
în felul în care Dumnezeu i s-a făcut prezent creându-l ,
în felul în care, în misterul Persoanelor divine, Tatăl este prezent
Fiului şi Fiul Tatălui.
Această prezenţă reciprocă a Tatălui şi
a Fiului la care participă omul în fiinţa lui profundă
este
si însăşi rădăcina
prezenţei omului faţă de semenii lui în comunitatea umană.
(Henri Le Saux)
23 martie 2008
... Noi suntem întotdeauna asteptaţi,
în adâncul nostru,
de acest Dumnezeu
întotdeuna necunoscut
dar întotdeauna recunoscut,
a cãrui faţã este o faţã de iubire...
(Maurice Zundel)
22 martie 2008
Eu vin la tine în lucrurile mărunte
Eu vin la tine, copilul meu, în lucrurile mărunte, în cele mai mici
detalii. Fiecare dintre gesturile tale poate să devină expresia
Iubirii fără de hotare.
Speli o farfurie. O ştergi. Faci din aceasta un act de iubire faţă
de toţi aceia care au mâncat din această farfurie, faţă
de toţi aceia care vor mânca din ea.
O gospodină iese din casă. Urmează să atârne rufărie
de sfoara pe care se va usca. Acest gest rapid de slujire nu îţi
aduce oare aminte de nimic? Aceste două braţe, odată întinse,
nu ne fac să ne gândim oare la alte două braţe care au
fost întinse pe un Lemn sfânt ?
Totul devine sfânt, dacă iubirea ta le preschimbă.
Iubirea este printre noi asemenea aceluia care slujeşte.
(Un monah al Bisericii de Răsărit – Iubirea fără
de hotare)
21 martie 2008
Crucea Ta este teascul unde adevărata viţă este zdrobită.
Nu ai posibilitatea să te îndepărtezi.
La această întâlnire pe care mi-ai dat-o, tu
mă aştepţi.
Ţintuit pe cruce, tu te supui la această aşteptare.
Eu pot să nu vin, dar tu, tu eşti acolo, şi tu rămâi
acolo unde te-ai lăsat asezat.
Braţele tale sunt întinse.
Ele se deschid pentru a-i chema pe toţi oamenii.
Ele nu se pot închide. Cuiele
le menţin în acest gest care invită şi îmbrăţişează.
Ele îmi spun: „Vino”.
Fii pecetea pusă pe inima mea, pe simţurile mele.
Această imagine atât de familiară – braţele tale
întinse pe cruce – să nu mă părăsească niciodată
şi să mă salveze în ceasurile de ispită!
(Un moine de l’Eglise d’Orient - JESUS : Simples regards
sur le Sauveur )
20 martie 2008
Non-rezistenţa de care Isus dă dovadă
nu este acceptare a răului sau pasivitate pură.
Ea este o reacţie pozitivă.
Este răspunsul pe care iubirea, această iubire pe care o întrupează
Isus, o opune iniţiativelor celor răi.
Rezultatul imediat pare a fi biruinţa răului.
Dar, pe termen lung, puterea acestei iubiri este cea mai tare.
Învierea a urmat Patimii.
Non-rezistenţa martirilor i-a obosit şi fascinat pe persecutorii
înşişi.
Chiar sângele vărsat i-a asigurat Evangheliei răspândirea.
Pacifism slab şi nesigur? Nu. Flacără arzătoare şi
biruitoare.
Dacă Isus, în Ghetsemani, ar fi cerut Tatălui său ajutorul
celor douăsprezece legiuni de îngeri,
n-ar mai fi existat nici Înviere şi nici Rusalii.
(Un moine de l’Eglise d’Orient - JESUS : Simples regards
sur le Sauveur )
19 martie 2008
Iubire, învaţă-ne să ne rugăm
Copilul meu, totul e atât de simplu!
Orice rugăciune nu este altceva decât acest
elan de iubire
care poate exprima infinitul într-o fracţiune de secundă.
Miezul oricărei rugăciuni este un act
de iubire.
Câteva cuvinte, foarte puţine cuvinte, un singur cuvânt
sunt de ajuns ca să dirijeze spre mine elanul de iubire.
...
Iubire nesfârşită, pune pe buzele mele
cuvântul de iubire adresat Iubirii.
(Un Moine de l'Eglise d'Orient - Amour sans limites)
18 martie 2008
Copilul meu, ceea ce contează, nu este puţinul
pe care-l ai
în mâinile tale.
Cu acest puţin în mâini apropie-te de adevăratul
foc,
de singurul foc care este Inima mea.
Atunci tăciunii tăi se vor aprinde din nou
şi lemnul tău verde se va usca.
Tu crezi că nu poţi face aproape nimic;
acest aproape nimic, încearcă să-l faci
de o manieră extraordinară.
Nu-ţi spun de o manieră spectaculară.
Concentrează-te asupra obişnuitului,
asupra infimului.
Fă lucrurile obişnuite de o manieră
extraordinară,
adică iubind, - iubind extraordinar.
Atunci scânteia va sări.
Atunci focul se va aprinde.
Atunci focul „te” va lua.
Atunci vei începe să fii purtător al Focului.
(Un Moine de l'Eglise d'Orient - Amour sans limites)
17 martie 2008
Fiecare cuvânt al Evangheliei este o noutate.
El ar trebui să fie nou pentru noi de fiecare dată când
îl citim.
El este o irupţie a complet diferitului, a complet noului în spaţiul
îngust al deja văzutului, al deja cititului, al deja cunoscutului.
El este o fereastră deschisă spre o infinitate nemaipomenită
şi minunată.
...
Aşteptăm noi cu adevărat ca totul, în noi, pentru noi,
să fie schimbat?
Povara pe care o port de ani de zile îmi va fi luată de pe umeri?
Fiecare cuvânt – aş spune chiar: luat la întâmplare – al Evangheliei
poate să transforme şi să-mi umple ziua?
Poate el să facă din fiecare zi o nouă
zi?
Da, dacă acest cuvânt este ascultat şi primit din toată
inima mea.
...
Vestea cea Bună aduce vindecarea, iertarea, certitudinea, lumina.
Căci lucrurile dintâi au trecut… Iată
că Eu fac toate lucrurile noi (Ap 21,4-5).
...
Doamne Isuse, trezeşte sufletul meu la noutatea primăverii tale.
În tine sunt toate primăverile mele.
Tu eşti primăvara mea care nu trece.
Tu eşti ziua fără înserare, fără asfinţit.
( Un Moine de l'Eglise d'Orient -
Le Visage de Lumičre:Reflets d’Evangile)
(Lev Gillet)
16 martie 2008
Primăvară
- o meditatie -
Ridicaţi ochii şi priviţi holdele
care sunt deja gata pentru seceriş (In 4,35). Astfel le vorbeşte
Mântuitorul ucenicilor Lui, la fântânile lui Iacov.
Se pare cã Isus şi-a început activitatea publică spre
sfârşitul lui februarie şi începutul lui martie. Primele adieri
ale primăverii timpurii din Galileea coincideau cu primăvara
sufletelor, anunţată şi adusă de Mântuitor.
Există un fel de primăvară în sânul Evangheliei. Primele
cuvinte ale lui Isus, primele lui întâlniri, primele lui chemări,
răspândesc o experienţă primăvăratică şi
o noutate de un verde crud. Parabolele galileene ne vorbesc despre semănături,
despre grâul care creşte, despre holdele care se coc, despre pomii
care cresc.
Simţim noi această atmosferă? Ne deschidem noi sufletul
acestor sufluri?
Primăvară şi tinereţe. Eterna
tinereţe a Evangheliei. Mijlocul de a rămâne mereu tânăr,
în pofida anilor, este să rămâi unit cu Isus.
A te ataşa de El, înseamnă să nu pierzi niciodată
graţia tinereţii, parfumul primăverii.
Tinereţea este starea de suflet a primilor
ucenici. Entuziasmul inimilor tinere care se dăruiesc. Aceasta
nu înseamnă că nu trebuie să ne maturizăm de loc şi
să atingem mãrimea normală.
Dar aceasta înseamnă: vigoare, prospeţime, rămânere aproape
de izvoare, înseamnă să devii contemporan cu începutul lucrurilor,
capacitate de asimilare şi de adaptare, activitate mai largă
şi mai intensă.
Evanghelia este, ca să spunem aşa, îmbibată
de tinereţe.
Căci cel pe care Dumnezeu îl iartă şi îl vindecă devine
tânăr.
El, Domnul, este Cel care îţi
reînnoieşte tinereţea ca pe cea a vulturului (Ps. 102,5).
(Un Moine de l'Eglise d'Orient
Le Visage de Lumičre:Reflets d’Evangile)
15 martie 2008
Înainte de a se ivi în duh şi pe buzele credinciosului,
adevărata rugăciune, orice ar cere
ea,
s-a născut deja în adâncul inimii,
în taina naşterii Fiului
şi a fost murmurată acolo de Duhul…
(Henri Le Saux)
14 martie 2008
Credinţa, pe scurt, este luarea la cunoştinţă
şi acceptarea situaţiei de faţă
cãtre faţă,
în care se află omul cu Dumnezeul lui,
realizarea acestei prezenţe de iubire fundamentală
care face ca omul să fie
şi deschide în Dumnezeu abisurile insondabile
de dar şi de îndurare.
Credinţa este unicul mijloc pentru om de a pătrunde
până în această locuinţă ascunsă
a lui Dumnezeu
care este în acelaşi timp cel mai înalt dintre
ceruri
şi centrul cel mai profund al inimii lui.
Numai ea îl poate conduce pe om
dincolo de
ceea ce poate fi văzut, auzit şi gândit.
(Henri Le Saux)
13 martie 2008
Nu cu un Dumnezeu abstract şi îndepărtat vreau eu să mă
întreţin,
ci cu unicul Dumnezeu, a cărui eternitate este
pe deplin prezentă
în fiecare moment al existenţei mele,
în propriul meu prezent faţă de mine însumi.
În fapt eu sunt întotdeauna cu el şi în el,
într-un contact atât de intim cum nici o imaginaţie n-ar putea să
mi-l reprezinte.
Mai trebuie ca eu să mă trezesc la această
Prezenţă.
(Henri Le Saux)
12 martie 2008
Seninãtate...
Nu există decât două specii de oameni care sunt în pace:
- cei care n-au înţeles nimic din misterul
lui Dumnezeu
şi care cred a-l fi înţeles: teologii
- cei care au „realizat” şi au acceptat că nu ştiu nimic
despre Dumnezeu.
Isus a fost condamnat de preoţii religiei sale pentru
proclamarea misterului interior eliberator.
Cel mai autentic martir nu este, oare, cel
care, cu şi în Isus,
suferă persecuţie pentru dreptate,
pentru proclamarea misterului interior
superior conformismului legal ?
(Henri Le Saux)
11 martie 2008
...daca vrei cu-adevarat sa stii ce este orice lucru
din lume,
începe prin a multumi lui D-zeu pentru el.
Atunci nu vei cadea în erezia reducerii: omului – la economie si la sex,
naturii – la determinism.
Atunci vei cunoaste ca omul a devenit om,
nu pentru ca a inventat roata, oricât de importanta este ea. Nu pentru
ca este Homo Sapiens, sau pentru ca a descoperit logica lui Aristotel.
Ci pentru ca a devenit Homo Adoratus, omul care multumeste.
Omul care nu îi spune lui D-zeu, sunt îndrituit la asta, este dreptul
meu constitutional sa am întotdeauna asta sau ailalta.
Este omul care, multumindu-I lui D-zeu, exclama dintr-o data:
„Cerul si pãmântul sunt pline de slava Ta”.
(Alexander Schmemann)
10 martie 2008
Abba, Tată! Este cuvântul sacru
care deschide porţile eternităţii,
cea a sanctuarului cel mai interior, al criptei secrete a sufletului
şi îl conduce pe om până la misterul cel mai ascuns:
Dumnezeu în adâncul lui
– un secret ascuns generaţiilor succesive de oameni
până la venirea pe pământ a Fiului lui Dumnezeu însuşi
manifestat ca Fiu al omului.
(Henri Le Saux)
9 martie 2008
[...] un surâs
care pãtrunde în inima
fiecãrui om întâlnit,
acesta este numele salvator al lui
Cristos.
(Henri Le Saux)
8 martie 2008
Numele misterios pe care Yahve l-a revelat
depăşea orice înţelegere umană.
A venit ziua în care evreii nu mai îndrăzneau
nici măcar să rostească tetragrama sacră.
Ehiei asher ehieh, era,
pe de o parte,
ca un refuz,
„Eu sunt cel care sunt”, ascunzând pentru totdeauna
Numele
pentru inteligenţa pur şi simplu curioasă.
Dar, în acelaşi timp,
pentru cei pe care numai iubirea îi împinge să
cunoască,
era invitaţia presantă
de a pătrunde până în adâncul acestui „cuvânt substanţial”,
până la însuşi misterul Celui-care-este-esenţialmente.
Orice apropiere veritabilă de Dumnezeu,
oricare ar fi climatul spiritual în care se petrece,
nu se poate termina decât prin A, a,a, al lui Ieremia:
„Ah, ah, ah! Doamne Dumnezeule, nu ştiu ce
să spun, nescio loqui” (Ier.1,6)
(Henri Le Saux)
7 martie 2008
O religie idolatrã, hranitã de teroare, ajunge
la negarea dezvoltãrii creatoare,
la teama oricãrei experiente noi,
la asezarea de baraje ce împiedicã procesele vietii.
(N.Berdiaev)
6 martie 2008
Mi se pare că pentru aceasta este nevoie de o pasiune arzătoare,
însă de o pasiune pură, lipsită de orice ţel, de orice
determinare senzuală. Un om care nu ştie ce este pasiunea,
nu va cunoaşte niciodată ce este iubirea, fiindcă
iubirea se naşte numai atunci când există o totală lepădare
de sine. O minte care caută iubirea
sau adevărul nu este o minte cu adevărat pasionată.
A întâlni iubirea fără a o căuta este singura cale de
a o găsi: a ajunge la ea pe neaşteptate şi nu ca rezultat
al unor sforţări sau al unor experienţe. O astfel
de iubire nu se supune timpului; o astfel de iubire este în acelaşi
timp personală şi impersonală, este atât pentru individ
cât şi pentru mulţime.
Iubirea este asemenea unei flori care îşi dăruieşte
parfumul: o putem mirosi sau putem trece nepăsători pe lângă
ea. Floarea se află acolo pentru toţi, dar mai ales pentru cei
care îşi dau osteneala să-i soarbă parfumul şi să
o privească cu încântare. Puţin importă pentru floare faptul
că suntem în grădină alături de ea, sau că ne
aflăm departe; ea continuă să împrăştie în jur
suavul său parfum pentru toată lumea.
Iubirea este întotdeauna vie, nouă, proaspătă. Pentru ea
nu există ieri sau mâine. Ea se află dincolo de tumultul gândirii.
Numai mintea inocentă ştie ce este iubirea şi numai mintea
inocentă poate trăi în această lume care nu este inocentă.
Acest lucru extraordinar pe care omul l-a căutat veşnic prin
sacrificiu, prin adorare, prin sexualitate, şi dureri de tot felul,
va putea fi întâlnit atunci când gândirea, înţelegându-se
pe sine, îşi va găsi în mod firesc propriul sfârşit.
Atunci iubirea nu mai are contrar, atunci iubirea nu mai are conflict.
(Jiddu Krishnamurti)
5 martie 2008
M-am întrebat de multe ori dacã la mine e într-adevãr
puternic sentimentul pãcatului,
al pãcatului personal, al pãcatului naturii umane în
genere.
Este o problemã complicatã.
Cred cã simt cu mai multã fortã rãul decât
pãcatul.
Profunda nefericire a omului mã impresioneazã mai
mult decât pãcatul sãu.
(N.Berdiaev)
4 martie 2008
…gândirea acumulează nenumărate amintiri
despre plăcerile sau despre durerile pe care le-am avut, şi
din aceste amintiri ea renaşte. Aşa cum am spus, gândirea
este trecutul, gândirea este veşnic veche.
Întrucât noi întâmpinăm
provocările vieţii în termenii trecutului – provocările
fiind întotdeauna noul – luările noastre de contact sunt inadecvate
şi de aici se ivesc contradicţiile, conflictele,
necazurile şi suferinţele ce reprezintă zestrea noastră.
Micul nostru creier este în conflict „orice ar face”. Fie că năzuieşte,
fie că imită sau se conformează, fie că respinge sau
sublimează, fie că se află sub influenţa stupefiantelor,
„nimic” din toate acestea nu poate pune capăt stării noastre
de conflict. Din contră conflictul se adânceşte.
…
Dacă ne dăm seama de modul în care ia naştere gândirea,
atunci nu mai este necesar să o dirijăm. Cheltuim mult timp
şi risipim multă energie în cursul vieţii noastre încercând
să ne controlăm gândurile… Există o luptă continuă
între un gând şi altul, între o dorinţă şi alta, între
o plăcere şi alta. Dar dacă suntem
conştienţi de modul în care se formează gândirea, atunci
dispare orice contradicţie în gândire.
(Jiddu Krishnamurti)
3 martie 2008
De ce căutăm noi să evadăm de
la faptele reale ? Ne este frică de moarte, spre exemplu,
şi atunci născocim tot soiul de teorii, speranţe, credinţe,
pentru a ascunde faptul morţii. Dar ea este întotdeauna acolo.
Pentru a înţelege acest fapt trebuie să-l privim în faţă,
nu să fugim de el. Cei mai mulţi oameni sunt înfricoşaţi
de viaţă, după cum sunt înfricoşaţi de moarte.
Ne temem pentru familia noastră, ne temem de opinia publică,
ne temem că ne pierdem slujba, siguranţa… ne temem de o mie
de alte de lucruri. Adevărul este tocmai această
frică şi nicidecum teama noastră de un lucru sau altul.
Acestea fiind spuse, suntem noi în stare să înfruntăm acest
fapt real? Îl putem înfrunta numai dacă este prezent. Dacă nu
îi permitem niciodată să fie prezent, pentru că încercăm
să fugim de el, nu-l vom putea întâlni în veci. Întrucât
am cultivat o întreagă reţea de evadări, am rămas
prizonierii obişnuinţei noastre de a evada.
Atât timp cât suntem suficient de sensibili şi de serioşi, ne
vom da seama nu numai de condiţionarea noastră, ci şi de
pericolul care rezultă din aceasta, de ura, de brutalitatea şi
de cruzimea pe care ea ni le produce. Văzând,aşadar, pericolul
condiţionării noastre, de ne nu încercăm să facem
ceva?
…Adevărul este că nu vedeţi.
…Atât timp cât perceperea pericolului rămâne în câmpul ideilor, se
produce un conflict între idee şi acţiune, iar acest
conflict vă răpeşte energia. Doar când vedeţi
condiţionarea şi pericolul ei în imediat – ca şi cum aţi
vedea o prăpastie sau un şarpe – numai atunci acţionaţi.
Astfel „a vedea” înseamnă „a acţiona”.
În general, cei mai mulţi oameni traversează întreaga existenţă
în mod neatent, reacţionând faţă de mediul în care am fost
educaţi fără să gândească.
Astfel de reacţii nu fac decât să sporească înrobirea şi
condiţionarea; dar de îndată ce privim
în jurul nostru cu o atenţie totală, devenim cu desăvârşire
liberi de trecut şi trecutul se desprinde de noi în mod firesc.
(Jiddu Krishnamurti)
2 martie 2008
S-a tot vorbit despre un om care voia sã înceapã o
viatã nouã, uitând cu totul de cea veche, dar eu spun
asa: cã omul ar trebui sã devinã un cãutãtor
de Dumnezeu în toate lucrurile si sã-l gãseascã
pe Dumnezeu în toate - în orice vreme, în orice loc,
în orice om si în orice mod. Astfel, omul poate spori neîncetat
si creste fãrã sfârsit.
(Meister Eckhart)
29 februarie 2008
O, slujitorule, unde mã cauti ?
Iatã! Eu sunt lângã tine.
Nu sunt nici în templu, nici în moschee:
nici în Kaaba, nici pe muntele Kailas.
Dacã esti un cãutãtor adevãrat
Mã vei vedea pe datã:
Mã vei întâlni într-o clipã.
Kabir spune: "O, Sadhu! Domnul este suflarea întregii suflãri."
(Kabir)
28 februarie 2008
ZIUA aceasta mi-e mai dragă decât toate celelalte,
fiindcă astăzi Domnul meu Iubit e oaspete în casa mea
Camera mea şi curtea sunt împodobite cu prezenţa Lui.
Dorurile mele îi cântă Numele, şi se pierd în marea Lui frumuseţe:
Îi spăl picioarele, îi privesc chipul, şi mă întind
înaintea Lui
aducându-i ofranda trupului meu, a mintii mele şi a tot ce am.
Ce zi preafericită e ziua când Iubitul meu, care e comoara mea,
vine la mine acasă!
Toate relele îşi iau zborul din inima mea când îmi văd Domnul.
„Iubirea mea L-a atins; inima mea se topeşte de dorul Numelui care
e Adevărul" -
Aşa cântă Kabir, slujitorul tuturor slujitorilor.
(Kabir)
(din volumul Kabir -Tes pânza
numelui Tãu, Editura Herald)
26 februarie 2008
Mentalul intuitiv este un dar sacru,
Iar mentalul raţional este un servitor fidel.
Noi am creat o societate
care
onorează servitorul
şi a uitat darul.
(Albert Einstein)
25 februarie 2008
Vine o clipă când copiii care s-au jucat de-a hoţii fac linişte
brusc:
nu s-a auzit oare în hol zgomot de paşi real?
Vine o clipă când cei care şi-au făcut de lucru cu religia
(„Omul în căutarea lui Dumnezeu!”) se retrag brusc.
Oare L-am găsit cu adevărat ?
Nu ne-am gândit niciodată să ajungem
la aşa ceva !
Mai grav, oare ne-a găsit El pe noi ?
(C.S.Lewis)
24 februarie 2008
Dumnezeu lucrează incognito.
Când eu nu mă gândeam la El, nu era cu nimic
mai puţin acolo.
El nu-Şi punea semnătura în josul
apusurilor de soare sau a tandreţei umane.
Aceste realităţi îmi vorbeau de El fără ca eu să-L
recunosc
sau să-L numesc.
Adesea, el era teribil de absent în spaţiile
unde i s-a atribuit rezidenţa.
Cruzimea, absenţa milei, îngustimea de spirit
îl alungau mai repede decum zgomotul armei de foc alungă o colonie
de păsări!
„Răutăţile
voastre au săpat un abis între voi şi Mine” (Isaia
58)
(Stan Rougier)
23 februarie
2008
Toţi, cred, am de suferit şi psihologic - unii mai mult, alţii
mai puţin, dar fiecare am suferit în felul său. Când suferim,
din instinct, vrem să scăpăm, să fugim de boală
şi atunci ne găsim câte un refugiu - într-o religie, în diferite
distracţii, în lectură ş. a. m. d.
Ei bine, dacă spiritul este foarte atent
şi nu dă înapoi în faţa suferinţei, veţi vedea
că din această stare totală se naşte o energie atât
de puternică - aproape o pasiune - încât suferinţa încetează
de la sine.
(Krishnamurti)
22 februarie 2008
Numai un spirit linistit poate întelege
cã în el existã o miscare total diferitã,
de altã dimensiune si de altã calitate.
Unele lucruri nu pot fi exprimate prin cuvinte, pentru cã sunt
indescriptibile.
Ceea ce se poate descrie e numai drumul parcurs pânã în
acest punct,
anume drumul în care ti-ai pus temeiul
si ai vãzut limpede nevoia,
adevãrul si
frumusetea
unui spirit linistit.
(Krishnamurti)
21 februarie 2008
... evoluţia, oricare ar fi explicaţia care i s-ar da, nu
poate opera în mod automat această
trecere de la ceva la cineva.
Aceasta este lucrarea fiecăruia dintre noi.
Ea este vocaţia, privilegiul care ne
este acordat:
şi posibilitatea de a ne dărui,
care este măreţia şi demnitatea umană în exclusivitate.
Dar aceasta nu este decât o posibilitate.
Nu se face de la sine,
este o trecere extrem de dificilă.
Se poate chiar spune că, în anumite privinţe,
este imposibilă, atât timp când nu l-am întâlnit pe Dumnezeul cel
Viu.
(Maurice Zundel)
Si un montaj de vizionat cu PowerPoint (pe care l-am primit si
eu):
Povestea vulturului
(click aici)
20 februarie 2008
Ceea ce noi numim „ţară de exil”
este adesea „ţara promisă” căreia îi lipseşte atenţia
noastră.
Dacă trebuie să revenim undeva,
să revenim la ceea ce este,
nu există altă cale decât atenţia,
fie ea sensibilă, afectivă, intelectuală sau spirituală…
"Bunurile cele mai de preţ
nu trebuie căutate ci aşteptate”:
din calitatea aşteptării noastre
şi a dorinţei
noastre
se naşte calitatea atenţiei noastre.
Atenţia este atunci
un alt nume pentru Iubire
când aceasta nu se mulţumeşte
cu emoţii sau cu bune intenţii
ci devine exerciţiul cotidian
al unei întâlniri cu ceea ce este
cu ceea ce suntem.
Prin labirinturile preocupărilor noastre,
va trebui să păstrăm
un fir de fericită vigilenţă.
Fără această vigilenţă
cum am putea recunoaşte Prezenţa
Una sub formele ei multiple
şi gusta Savoarea (Înţelepciunea)?
Cum am putea
”purta grijă de Fiinţă”?
(Jean Yves Leloup)
19 februarie 2008
Există două zile pe săptămână
pentru care n-ar trebui să ne neliniştim,
două zile fără îngrijorare, fără teamă.
Prima, este ziua de ieri, cu greşelile comise,
Cu paşii greşiţi, cu regrete şi
suferinţe.
Ziua de ieri a trecut şi acum este în afara controlului nostru
pentru totdeauna.
Toţi banii din lume nu ne-ar putea readuce ziua de ieri.
Este imposibil să reluăm o faptă de ieri
ori să ştergem un cuvânt.
Ziua de ieri a trecut!
Cealaltă zi care n-ar trebui să ne neliniştească,
este ziua de mâine;
cu adversităţile ei imposibile, cu poverile
ei,
cu promisiunile ei de speranţă şi controlul limitat.
Mâine, soarele se va înălţa în toată splendoarea lui
sau îndărătul unei perdele de nori.
Dar fiţi siguri, el va răsări!
Iar înainte ca el să răsară, nu este nimic de făcut,
pentru că ziua nu s-a născut încă.
Nu mai rămâne decât astăzi.
Fiecare din noi poate face faţă bătăliilor unei
zile.
Numai atunci când adăugăm poverile de ieri
la cele de mâine nu putem continua.
Nu experienţele zilnice duc la nebunie.
Ci regretele de ieri însoţite de temerile pentru mâine.
Trebuie aşadar să trăim o singură zi odată!
18 februarie 2008
Lumea are nevoie de schimbare, are nevoie de o
imensă revoluţie în noi înşine, în interiorul nostru.
De această revoluţie are ea nevoie şi nu de
una economică, comunistă, sângeroasă ca toate cele ce
s-au desfăşurat pe tot parcursul istoriei şi care l-au
făcut pe om să sufere şi mai mult.
Noi avem nevoie de o revoluţie fundamentală,
psihologică, iar această revoluţie este ordinea.
Ordinea înseamnă împăcare, iar această ordine, cu virtutea
şi cu împăcarea sa, se naşte numai
atunci când suntem în contact direct cu dezordinea vieţii noastre
de zi cu zi.
De aici va ţâşni binele, ca ceva absolut firesc, fără
nici o căutare forţată.
Pentru că tot ceea ce există e sfânt.
(Krishnamurti)
17 februarie 2008
Dacă am putea trăi în realitatea momentului n-am mai cunoaşte
angoasa! Pentru că ceea ce simţim şi numim angoasă
este întotdeauna în relaţie cu un trecut care nu mai este sau cu
un viitor care nu este încă.
(Karlfried Graf Durckheim)
16 februarie
2008
Iisus contempla lumea noastră cu ochi plini
de minunare, căci ochii Săi nu erau acoperiţi de vălurile
anilor şi tot ceea ce vedea era limpede în lumina tinereţii
Lui. Deşi cunoştea adâncurile frumuseţii, era mereu surprins
de pacea şi de măreţia ei. Stătea înaintea pământului
ca şi când ar fi fost primul om în prima sa zi pe pământ.
Noi, cei ale căror simţuri au fost înceţoşate,
privim în plină lumină a zilei şi tot nu vedem. Ne facem
urechile pâlnie şi tot nu auzim. Ne întindem înainte mâinile, dar
tot nu atingem. Şi chiar dacă s-ar arde toată tămâia
Arabiei, noi am merge pe calea noastră şi nu i-am simţi
mirosul.
Cu adevărat, noi privim dar nu vedem, auzim
dar nu ascultăm, bem şi mâncăm dar nu gustăm şi
în aceasta constă diferenţa între Iisus din Nazaret şi
noi înşine.
Simţurile Lui erau continuu înnoite
şi lumea era pentru El întotdeauna nouă.
(Kahlil Gibran - Iisus,Fiul Omului)
14 februarie
2008
Aproapele tău este eu-l tău necunoscut ce a căpătat
formă.
Faţa lui va fi reflectată în apele tale liniştite şi
dacă vei privi stăruitor acolo
îţi vei vedea propria înfăţişare.
Iar dacă îl vei asculta noaptea,
îl vei auzi vorbind
şi cuvintele lui vor fi tremurul
propriei tale inimi.
Poartă-te cu aproapele tău
precum ai vrea să se poarte
el cu tine.
(Kahlil Gibran - Iisus,Fiul Omului)
12 februarie 2008
În starea actuală, Lumea n-ar putea fi înţeleasă,
prezenţa Reflexivului în ea ar fi inexplicabilă
dacă n-am presupune
o secretă complicitate între Imens şi
Infim
pentru a încălzi, a hrăni şi a
susţine până la capăt,
prin hazard, contingente şi libertăţi folosite,
Conştiinţa apărută între cele
două ordine de mărimi.
Pe această complicitate trebuie să ne
bizuim.
Omul este de neînlocuit.
Deci oricât de neverosimilă ar fi perspectiva,
el trebuie să reuşească,
nu numai la un mod necesar,
dar şi infailibil.
(Teilhard de Chardin)
11 februarie 2008
Dar atunci, voi răspunde eu, dacă, aşa
cum pretindeţi voi, iubirea universală
este imposibilă, ce semnificaţie are în inimile noastre, acel
instinct irezistibil care ne poartă către unitate
de fiecare dată când, într-o direcţie oarecare, pasiunea noastră
se exaltă?
Simţ al universului, Simţ al Întregului: în faţa Naturii;
în faţa frumuseţii, în Muzică, nostalgia care ne copleşeşte
–
aşteptarea şi sentimentul unei mari
Prezenţe.
În afara „misticilor” şi a analiştilor lor, cum se face că
psihologia a neglijat atât de mult timp această
vibraţie fundamentală al cărei timbru, pentru
o ureche exersată, se distinge la bază sau, mai degrabă,
în vârful oricărei mari emoţii? Rezonanţa
cu Întregul:
nota esenţială a poeziei pure şi a purei Religii.
Încă o dată, ce trădează acest fenomen, născut
odată cu gândirea şi crescut odată cu ea, dacă nu
un acord perfect între două realităţi
ascunse: parcela disjunctă care freamătă
la apropierea restului?
(Teilhard de Chardin)
10 februarie 2008
Marele triumf al Creatorului şi Răscumpărătorului,
în perspectivele noastre creştine, este acela de
a fi transformat în factor esenţial de vivificare
ceea ce, în sine, este o universală putere de micşorare
(împuţinare) şi de dispariţie. Dumnezeu
trebuie, într-un anume fel, pentru a pătrunde definitiv în noi,
să ne sape, să ne golească, să-şi facă
un loc. Pentru a ne asimila în el trebuie să ne remanieze, să
ne retopească, să zdrobească moleculele fiinţei
noastre. Moartea este însărcinată să practice, până
în adâncul nostru, deschiderea dorită. Ea ne va face să suportăm
disocierea aşteptată. Ea ne va pune în starea organic necesară
pentru ca asupra noastră să cadă Focul divin. Şi
astfel, nefasta ei putere de descompunere şi de dizolvare va fi
captată pentru cea mai sublimă din operaţiile Vieţii.
Ceea ce, prin natură, era vid, lacună,
întoarcere la pluralitate, poate deveni, în fiecare existenţă
umană, plenitudine şi unitate în Dumnezeu.
(Teilhard de Chardin)
9 februarie 2008
Atâta vreme cât există
plăcerea de sine şi mila de sine
nu vei avea izbândă.
(Teofan Zăvorâtul)
8 februarie 2008
Astăzi suntem mai îndepărtaţi de Dumnezeu
şi ca oameni, şi ca omenire. Trăim într-un context înstrăinat
de har – limbajul modern îl numeşte „secularizat”, de la secol, veac,
ca un cuvânt opus noţiunii de veşnicie. Dumnezeu cheamă
pe om la veşnicie. Omul, în neştiinţa lui se înţeleneşte
din ce în ce mai mult în veac, adică în veacul acesta trecător,
în pământul acesta de care Hristos Dumnezeu zicea că „Cerul
şi pământul vor trece, dar cuvintele Mele nu vor trece.”
(Părintele Rafail Noica)
7
februarie 2008
Să ne fie teamă - frica lui Dumnezeu,
frica de a-L pierde pe Dumnezeu; că Dumnezeu cu atâta gingăşie
se retrage de la mine, încât nici nu observ decât la un moment dat că
nu mai am rugăciune, că m-am răcit în duh, ca şi Adam
şi Eva, că m-am dezbrăcat de harul pe care-l avusesem adineauri
sau cândva, sau după Liturghie sau după Împărtăşanie,
şi acum nu-l mai am. Unde am păcătuit, unde am făcut
ceva, de s-a despărţit de mine lumina mea, viaţa mea, Dumnezeul
meu?
(Părintele Rafail Noica)
6 februarie 2008
Deosebirea dintre majoritatea oamenilor şi mine constă în aceea
că la mine „pereţii despărţitori" sînt transparenţi.
Este particularitatea mea. La alţii sînt adesea atît de groşi
încît nu văd nimic îndărătul lor — şi asta-i face
să creadă că acolo nici nu se află absolut nimic.
Eu percep întrucîtva procesele ce se derulează în fundal, ceea ce-mi
conferă o siguranţă lăuntrică. Cel care nu vede
nimic n-are nici siguranţă şi nu poate trage concluzii
sau nu se încrede în propriile concluzii. Nu ştiu ce a declanşat
faptul că eu pot percepe fluxul vieţii. Pesemne că a fost
însuşi inconştientul. Poate că au fost visele mele avute
atît de devreme. Ele mi-au determinat evoluţia de la bun început.
(Carl Gustav Jung)
5 februarie 2008
E important să avem un secret şi presimţirea a ceva ce
nu poate fi cunoscut. Ne umple viaţa cu o nuanţă de impersonal,
cu un numinosum. Cine n-a făcut niciodată experienţa
acestui lucru a pierdut ceva esenţial. Omul trebuie să
simtă că trăieşte într-o lume care este misterioasă
într-o anumită privinţă, să simtă că
în ea se întîmplă şi lucruri a căror experienţă
o poate face, chiar dacă rămîn inexplicabile, şi nu numai
acelea care se desfăşoară în limitele aşteptărilor.
Neaşteptatul şi incredibilul ţin de această
lume. Numai atunci viaţa este întreagă. Pentru mine,
lumea a fost de la bun început infinit de mare si de insesizabilă.
(Carl Gustav Jung)
4 februarie 2008
Doar lumina divină, atunci când străluceşte în noi, ne
permite să ne vedem păcatele. Prin rugăciune, puţin
câte puţin, inima noastră începe să înţeleagă
influenţa duhurilor care umplu văzduhul. În loc să înaintăm
duhovniceşte, vedem cu o fineţe mereu crescândă patimile
care ne stăpânesc. În mod paradoxal, acest sentiment de regres duhovnicesc
este un progres. Chiar dacă nu am văzut încă lumina necreată
a Duhului Sfânt, ne vedem însă păcatele.
(Arhim. Sofronie Saharov)
3 februarie 2008
Nu faceţi nimic dacă vă interzice conştiinţa
şi nu lăsaţi la o parte nimic din cele ce vă porunceşte
ea să faceţi, indiferent de importanţa lucrului respectiv.
Conştiinţa este pârghia noastră morală. Faptul că
odraslele noastre - gândurile, sentimentele şi dorinţele –
se dedau înlăuntrul nostru unei agitări nepermise îşi are
cauza şi în slăbirea conştiinţei noastre. Redaţi-i
puterea declarând total supunere faţă de ea. Conştiinţa,
împreună cu aducerea-aminte cu evlavie de Dumnezeu sunt izvorul adevăratei
vieţi a spiritului.
(Teofan Zăvorâtul)
2 februarie 2008
Esenta nu se reveleazã decât
sub "forma" predispozitiei fiintei
care primeste aceastã "revelatie";
nu se produce niciodatã altceva.
Din acel moment,
fiinta va primi revelatia esentialã
si nu va vedea în oglinda divinã
decât propria sa "formã";
nu va vedea pe Dumnezeu
- este cu neputintã sã-l vadã -
stiind totodatã
cã ea nu îsi vede propria "formã"
decât datoritã oglinzii divine.
(Ibn Arabî, mistica islamicã)
1 februarie 2008
Sfânta Lumină vine în timpul rugăciunii de profundă pocăinţă
pentru păcatele noastre; şi, de asemenea, în timpul rugăciunii
făcute cu compasiune pentru cei ce ne ofensează; deodată
iubirea se contopeşte cu Lumina şi Lumina pătrunde în suflet,
iar în afară devine ca o atmosferă saturată de lumină
pe care ochiul o poate zări.
(Arhim. Sofronie Saharov)
31 ianuarie 2008
Dacă simţim o anumită antipatie faţă
de cineva, cel mai bine este să nu ne gândim nici la chipul acelei
persoane, nici la cauza acestei uri, ci să ne rugăm independent
de toate acestea. Prin această lucrare interioară, putem să
trecem peste antipatia noastră, să refuzăm imaginea născută
din patimile noastre.
(Arhim. Sofronie Saharov)
30 ianuarie 2008
Când sufletul este în întregime îndreptat spre
Dumnezeu, toate întrebãrile înceteazã. Nu mai
existã decât o întrebare: Cum sã dobândim
Duhul Sfânt în noi si cum sã-l pãstrãm
?
(Arhim. Sofronie Saharov)
29 ianuarie 2008
Vom repeta neobosit că omul înseamnă prea puţin pe pământ,
iar pământul - în univers.
Cu toate acestea,
prin chiar corpul lui,
omul este departe de a ocupa doar locul minim ce-i este de obicei acordat
şi cu care se mulţumeşte însuşi Pascal, de vreme ce
reducea „trestia gânditoare" la a nu fi, material vorbind, decât
o trestie. Căci, dacă şi corpul nostru
este materia la care se referă conştiinţa, înseamnă
că el este coextensiv conştiinţei
noastre, înţelege toate câte le percepem, urcă până
la stele.
Dar corpul acesta imens se schimbă în orice
clipă, uneori radical, la cea mai mică mişcare a unei părţi
din el însuşi, care ocupă centrul şi care locuieşte
un spaţiu minim.
(Henri Bergson)
28 ianuarie 2008
Prezenţa în biserică ar trebui
să fie precum o eliberare. Dar în tonalitatea bisericii contemporane,
viata bisericii nu eliberează, ci îl încorsetează, îl înrobeşte
şi îl slăbeşte pe om. Acesta începe să fie interesat
de vechile şi noile calendare, de ceea ce fac episcopii şi simulează
o bunătate mieroasă. Mare parte din aşa-numita literatură
spirituală este de calitate îndoielnică, în loc să-l înveţe
pe om să privească lumea prin viziunea Bisericii, în loc să
transforme viziunea omului despre sine şi viaţă, acesta
se simte obligat - pentru a fi „spiritual" - să se îmbrace într-o
haină de evlavie impersonală şi murdară, în loc să
ştie cel puţin că există bucurie, lumină, sens,
veşnicie, omul devine iritat, intolerant, rău şi acumulează
o îngustime a spiritului. Nici măcar nu se căieşte de toate
acestea pentru că toate provin din această „îmbisericire",
pe când sensul religiei constă în luminarea
vieţii, în raportarea ei la Dumnezeu şi transformarea ei în
comuniune cu Dumnezeu.
(Alexander Schmemann)
27 ianuarie 2008
... fiecare vîrstă îşi are propriile adevăruri psihologice,
adevărurile sale programatice - am putea spune - şi tot aşa
se întîmplă cu fiece nivel al evoluţiei psihice. Există
chiar nivele la care numai puţini ajung - o chestiune de rasă,
familie, educaţie, dotare şi pasiune. Natura este aristocratică.
Omul normal e o ficţiune, chiar dacă există
anumite legităţi general valabile. Viaţa sufletească
este o evoluţie ce se poate opri chiar la nivele inferioare. E ca
şi cum fiecare om ar avea o greutate specifică, conform căreia
urcă sau rămâne la acel nivel la care îşi atinge limitele.
Iar ideile şi convingerile şi le formează în conformitate
cu acest nivel.
(Carl Gustav Jung)
26 ianuarie 2008
Dacă misticismul trebuie să transforme omenirea, nu va putea
altfel decât transmiţând, din aproape în aproape, încet, o parte
din el însuşi.
(Henri Bergson)
25 ianuarie 2008
Dacă spusa vreunui mare mistic
sau a unuia dintre imitatorii lui,
îşi află un ecou în unul dintre noi,
nu înseamnă oare că există şi în noi
un mistic ce somnolează,
aşteptând doar ocazia
pentru a se deştepta?
(Henri Bergson)
24 ianuarie 2008
Fabulă
Într-o gulie răzleţită,
un viermişor frivol şi surmenat
vorbea cu altul mai bătrân şi mai umblat.
- Măi nene,
îi spunea băiatul,
simţind un vag fior de moarte,
ia spune,
oare să mai fie
acolo… undeva… departe…
şi altceva… decât gulie ?
La care cel bătrân stătu,
gândi o vreme
şi răspunse:
- Nu.
Ce ţi-a venit?
Îi fi bigot ?
De când eşti tu, copil netot,
ai dat cumva de lumi secrete ?
Gulie peste tot băiete !
Doar rupem dumicatu-n bot,
Îl mestecăm pe îndelete…
Şi asta-i tot.
Iar clipele-au sburat şirete.
şi viermişorul cel frivol
muşcă odată mai cu sete
şi, nu ştiu cum… dădu în gol…
- Ce-i asta ?
Ce peisaj ciudat !
Nu poate fi adevărat !
Altfel bătrânul mi-ar fi spus!
Eu merg ‘nainte!
şi s-a dus…
Dar, vai, deodată bietul ţânc
alunecă-n derivă: plici !
Şi braţe negre de furnici
l-au dus ca pradă în adânc.
(Costache Ioanid)
23 ianuarie 2008
Cine vrea să capete un răspuns la problema răului,
aşa cum se pune azi, are nevoie, aşadar, în primul rînd
de o cunoaştere temeinică de sine,
adică o cunoaştere cît se poate de bună a totalităţii
sale.
Trebuie să ştie fără menajamente de cît bine şi
de cîte fapte ruşinoase este capabil
şi să se ferească s-o ia pe una drept reală şi
pe cealaltă drept iluzie.
Ca posibilitate, ambele sînt adevărate
şi el nu va scăpa total nici de una, nici de cealaltă,
dacă — aşa cum ar trebui s-o facă de fapt de la sine —
vrea să trăiască fără a se minţi şi
fără a se amăgi pe sine.
(Carl Gustav Jung)
22 ianuarie 2008
Adevărata înţelepciune
Rabinul din Zans stătea odată la fereastră şi privea
spre stradă. Văzînd un trecător, a ciocănit în geam
şi l-a poftit să intre. În cameră, rabi Haini l-a
întrebat: „Spune-mi, dacă ai găsi o pungă plină de
bani, ai restitui-o posesorului ei?" „Rabi", răspunse omul,
„dacă l-aş cunoaşte pe posesor, i-aş preda fără
nici o ezitare punga". „Eşti un prost", spuse rabinul.
Din nou s-a aşezat la fereastră, a chemat un alt trecător
şi i-a pus aceeaşi întrebare. "Doar nu sînt prost",
a spus omul, „să las din mînă o pungă de bani peste care
am nimerit". „Eşti un nemernic", a spus rabinul si chemă
un al treilea trecător. Aceasta răspunse: „Rabi, de unde pot
eu să ştiu pe ce treaptă sufletească m-aş afla
în acel moment? Dacă îmi va reuşi să-l înving pe diavol?
Poate că va fi mai tare decît mine, iar eu îmi voi însuşi bunul
altuia; dar poate că Dumnezeu, binecuvîntat fie el, îmi va sta alături
împotriva celui rău şi voi restitui obiectul găsit celui
căruia îi aparţine".
„Ce frumoase sînt cuvintele tale", exclamă rabinul, „tu eşti
adevăratul înţelept"
(din intelepciunea hasidica)
21 ianuarie 2008
Cunoaşterea proceselor derulate în fundal mi-a preformat
de timpuriu relaţia cu lumea, în fond, ea a fost încă
din copilăria mea aşa cum este şi astăzi. Copil fiind,
mă simţeam singuratic şi la
fel sînt şi în ziua de azi, pentru că
ştiu şi trebuie să indic lucruri de care ceilalţi,
pare-se, nu ştiu nimic şi, în cele mai multe cazuri, nici nu
vor să ştie nimic.
Solitudinea nu survine din cauză că
nu avem oameni în jurul nostru, ci mai degrabă din cauză că
nu le putem comunica lucruri care nouă ni se
par importante sau din cauză că
socotim valabile gînduri care celorlalţi li se par improbabile.
Solitudinea mea a început o dată cu experienţa viselor mele
precoce şi şi-a atins apogeul pe vremea cînd lucram la problema
inconştientului. Cînd cineva ştie mai multe decît ceilalţi,
devine singuratic. Singurătatea nu este însă
necesarmente opusă comunităţii, căci nimeni nu simte
comunitatea mai profund decît o simte singuraticul, şi
comunitatea înfloreşte numai acolo unde fiecare singuratic îşi
aminteşte de specificul său şi nu se identifică deci
cu ceilalţi.
(Carl Gustav Jung)
20 ianuarie 2008
Sînt mulţumit că viaţa mea
s-a desfăşurat astfel. A fost bogată
şi mi-a oferit multe. Cum aş fi putut să mă aştept
vreodată la atîtea? S-au întîmplat tot felul de lucruri la care nu
mă aşteptam. Unele s-ar fi putut derula altfel dacă
eu însumi aş fi fost altfel. Aşa însă, totul a fost cum
trebuia să fie; căci s-a întîmplat aşa, pentru că
eu sînt cum sînt. Multe s-au produs intenţionat, dar nu totdeauna
s-au dovedit a fi în avantajul meu. Cele mai multe s-au dezvoltat însă
în mod natural şi prin destin. Regret multe prostii izvorîte din
încăpăţînarea mea, dar dacă aceasta n-ar fi fost o
însuşire de-a mea, nu mi-aş fi atins ţelul. Aşa, sînt
dezamăgit şi nu sînt dezamăgit deopotrivă. Sînt dezamăgit
de oameni şi sînt dezamăgit de mine însumi. Am
aflat lucruri minunate despre oameni, am trăit lucruri minunate legate
de ei şi am realizat eu însumi mai multe decît aşteptam de la
mine. Nu-mi pot forma o judecată definitivă,
întrucît fenomenul viaţă şi fenomenul om sînt prea mari.
Cu cît am înaintat în vîrstă, cu atît
mai puţin am reuşit să mă înţeleg, să mă
cunosc sau să ştiu despre mine.
Sînt uimit de mine, dezamăgit, mulţumit.
Sînt întristat, abătut, entuziast. Sînt şi toate acestea şi
nu pot să fac suma. Nu sînt capabil să stabilesc o valoare
sau o nonvaloare definitivă, n-am o judecată despre mine şi
viaţa mea. De nimic nu sînt foarte sigur. De
fapt, n-am o convingere definitivă despre nimic. Ştiu
numai că m-am născut şi că exist şi am sentimentul
că aş fi fost purtat. Exist pe baza a ceva ce nu cunosc, în
ciuda tuturor incertitudinilor simt o soliditate a ceea ce există
şi o continuitate a fiinţei mele aşa cum este ea.
(Carl Gustav Jung)
19 ianuarie 2008
O credinţă puternică diminuează intensitatea
problemelor, în acele rare momente, când prin religie se ajunge la Dumnezeu,
nu mai există probleme deoarece Dumnezeu nu este o parte a lumii,
în acele momente, lumea însăşi devine viaţă în Dumnezeu,
întâlnire şi comuniune cu El. Lumea nu devine Dumnezeu, ci o viaţă
fericită şi îmbelşugată cu Dumnezeu. Aceasta este
mântuirea lumii pregătită de către Dumnezeu. Şi este
împlinită de fiecare dată când credem.
( Alexander Schmemann)
18 ianuarie 2008
Tot ceea ce există este darul lui Dumnezeu pentru om
şi totul există pentru a-L face pe Dumnezeu
cunoscut omului,
pentru a face din viaţa omului comuniune cu
Dumnezeu.
Este iubire divină devenită hrană,
devenită viaţă pentru om.
Dumnezeu binecuvintează tot ceea ce El creează, iar în limbaj
biblic aceasta înseamnă că El face din
întreaga creaţie semn şi mijloc al prezenţei şi al
înţelepciunii, al iubirii şi al revelaţiei Sale.
«Gustaţi şi vedeţi că bun este
Domnul» (Ps. 33,8)"... singura reacţie
naturală a omului,
căruia Dumnezeu i-a dat această lume binecuvântată şi
sfinţită,
este de a-L binecuvânta şi el pe Dumnezeu, de a-i mulţumi,
de a vedea lumea aşa cum o vede Dumnezeu
şi-în acest act de recunoştinţă
şi adorare - de a cunoaşte,
a numi şi a stăpâni lumea".
(Alexander Schmemann)
17 ianuarie 2008
Sursa falsei religii este incapacitatea de
a te bucura, sau mai degrabă, respingerea bucuriei, pe când
bucuria este esenţială, deoarece
este rodul prezenţei lui Dumnezeu. Nu poţi să nu
te bucuri, ştiind că Dumnezeu există. Doar puse în legătură
cu bucuria, frica de Dumnezeu şi umilinţa sunt drepte, autentice,
fructuoase, în lipsa bucuriei, ele devin demonice, cea mai profundă
denaturare a oricărei experienţe religioase. O
religie a fricii. Religia falsei umilinţe. Religia vinei. Toate sunt
nişte ispite, nişte capcane - foarte puternice într-adevăr,
nu doar în lume, ci şi în sânul Bisericii. Oamenii „religioşi"
privesc bucuria, adeseori, cu suspiciune.
Izvorul principal al tuturor este „sufletul meu
se bucură în Domnul..." Frica de
păcat nu ne mântuieşte de el. Bucuria în Domnul mântuieşte.
Un sentiment de vinovăţie sau moralismul nu ne eliberează
de această lume şi de ispitele ei. Bucuria
este temelia libertăţii în care suntem chemaţi sa rămânem.
Unde, cum şi când s-a denaturat aceasta
tonalitate a creştinismului - sau, mai degrabă,
unde, cum şi de ce au ajuns creştinii
imuni la bucurie? Cum, când şi de ce,
în loc să uşureze oamenii suferinzi, Biserica a ajuns să-i
intimideze şi să-i înspăimânte?
(Alexander Schmemann)
15 ianuarie 2008
A pus în tine Domnul nemargini de gândire...
Mihai Eminescu
La steaua
La steaua care-a răsărit
E-o cale-atât de lungă,
Că mii de ani i-au trebuit
Luminii să ne-ajungă.
Poate de mult s-a stins în drum
În depărtări albastre,
Iar raza ei abia acum
Lucii vederii noastre.
Icoana stelei ce-a murit
Încet pe cer se suie:
Era pe când nu s-a zărit,
Azi o vedem, şi nu e.
Tot astfel, când al nostru dor
Pieri în noapte-adâncă,
Lumina stinsului amor
Ne urmăreşte încă.
14 ianuarie 2008
Mihai
Eminescu
Şi dacã...
Şi dacă ramuri bat în geam
Şi se cutremur plopii
E ca m minte să te am
Şi-ncet să te apropii.
Şi dacă stele bat în lac
Adâncu-i luminându-l
E ca durerea mea s-o-mpac
Înseninându-mi gândul.
Şi dacă norii deşi se duc
De iese-n luciu luna
E ca aminte să-mi aduc
De tine-ntotdeuna.
13 ianuarie 2008
Situaţia psihologică a lumii de azi arată astfel:
unii tot îşi închipuie că sînt creştini şi cred că
mai pot călca în picioare aşa-zisul rău; ceilalţi
i-au căzut însă pradă şi nu mai văd binele. Răul
a devenit azi în mod vizibil o mare putere: o jumătate a omenirii
se sprijină pe o doctrină fabricată din tot felul de născociri
omeneşti; cealaltă jumătate suferă de lipsa unui mit
pe potriva situaţiei, în ceea ce priveşte popoarele creştine,
creştinismul lor a aţipit şi a neglijat să-şi
edifice în continuare mitul în decursul veacurilor.[…] …un mit
este mort atunci cînd nu mai trăieşte şi nu se mai dezvoltă.
Mitul nostru a amuţit şi nu dă nici un răspuns.
Greşeala nu rezidă în el, în felul în care este expus în Sfînta
Scriptură, ci exclusiv în noi care nu numai că nu am continuat
să-l dezvoltăm, dar chiar am înăbuşit toate încercările
în acest sens.
(Carl Gustav Jung)
12 ianuarie 2008
Lumea în care pătrundem născîndu-ne este crudă
şi cruntă şi totodată de o frumuseţe dumnezeiască.
Să credem că predomină lipsa de sens sau sensul este o
chestiune de temperament. Dacă lipsa de sens ar prevala în mod absolut,
ar dispărea tot mai mult, pe măsura evoluţiei, caracteristica
vieţii de a fi plină de sens. Dar nu acesta este — sau nu-mi
pare mie că este — cazul. Probabil că, aşa ca în toate
problemele metafizice, ambele sînt adevărate: viaţa
este sens şi nonsens sau are sens şi nonsens. Nutresc
speranţa anxioasă că sensul va fi preponderent şi
va cîştiga bătălia.
(Carl Gustav Jung)
11 ianuarie 2008
Lipsa de sens împiedică plenitudinea vieţii şi
în consecinţă înseamnă boală. Sensul face
să devină suportabile multe, poate chiar totul. Nici
o ştiinţă nu va înlocui vreodată mitul, şi un
mit nu se poate face din nici o ştiinţă. Căci nu „Dumnezeu"
este un mit, ci mitul este revelaţia unei vieţi divine
în om. Nu noi inventăm mitul, ci el ne vorbeşte ca
un „Cuvînt al Domnului". „Cuvîntul Domnului" vine la noi, iar
noi n-avem nici un mijloc spre a distinge dacă şi cum diferă
de Dumnezeu. La acest „Cuvînt" nimic nu e necunoscut şi neomenesc
în afară de circumstanţa că vine spontan spre noi
şi ne impune nişte obligaţii. Se sustrage arbitrarului
nostru. O „inspiraţie" n-o putem explica. Ştim că
o „idee" care ne vine în minte nu-i rezultatul judecăţii
noastre, ci gîndul a pogorît asupra noastră venind de undeva „din
altă parte".
(Carl Gustav Jung)
10 ianuarie 2007
Cusurul
La rabinul din Koczk veni un om plîngîndu-se că oamenii l-au poreclit
„Bigotul". Ce cusur îmi reproşează? De ce bigot şi
nu pios?
„Bigotul", spuse rabinul, „face din esenţa
pietăţii un lucru secundar, şi din lucrul secundar o esenţă".
(din intelepciunea hasidicã)
9
ianuarie 2008
Tot ce nu mã ucide mã face mai puternic.
(Friedrich Nietzsche)
8 ianuarie 2008
Iubesc pe cei care nu pot trãi decât pierind,
cãci pierind ei se depãsesc.
(Friedrich Nietzsche)
7 ianuarie 2008
Noi spunem mereu cã omul îl cautã pe Dumnezeu;
în realitate, Dumnezeu îl cautã pe om
si omul are datoria
sã se lase gãsit.
(K.G. Durckheim)
6 ianuarie 2008
A cãdea de sapte ori si a te ridica de opt ori,
astfel este Calea.
(din întelepciunea Zen)
5 ianuarie 2008
Dacã ai cãzut ridicã-te, dacã
ai cãzut iar ridicã-te iar...
(din experienta Desertului)
Inceputul paginii
|
|